Skocz do zawartości
IGNORED

Kania Monitor (ulepszone Mite)


jozefkania

Rekomendowane odpowiedzi

ophium, 8 Paź 2009, 00:47

 

Witam. Prace trwają. Postanowiłem zmienić front. Dam grubszy, porobię ścięcia. Mam nadzieję, że będzie ciekawiej niż kanciasta skrzynka. Poza tym charakterystyka Seas'a będzie gładsza :) Na pewno niebawem dokończę ten projekt.

  • 1 miesiąc później...

Ostatecznie takiego kształtu nabrały obudowy :)

Przód tworzywo skóropodobne, boki zwykła okleina. Front o grubości 36mm.

Zwrotnica drugiego rzędu w obu gałęziach. Strojenie portu wg. pomiaru impedancji na 50Hz, choć pomiary charakterystyki pokazują, że niżej układ rezonuje. Jeszcze chcę posłuchać ich w innej akustyce, żeby podać możliwie najlepszy schemat. Obecny układ zwrotnicy mogę wkleić. Podział jest w okolicach 2kHz. Zamieszczę wszystkie pomiary za jakiś czas. Korygować możemy poziom wysokich. Mnie trudno jednoznacznie powiedzieć z jaką wartością rezystora jest najlepiej. To mocno zależy od warunków odsłuchu. Wolę otwarte brzmienie. Jednak, gdy chcemy posłuchać głośno to górę trzeba utemperować.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zle nie jest, ale w wiekszym pomieszczeniu zagra to lepiej. Dlatego tak jak pisze jozefkania, z doswiadczenia nie dawalbym nic wiekszego. al130 bardzo dobry wybor, z opinii uzytkownikow tego visatona- zaskakuje dolem

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Dzięki uprzejmości kluzik’a miałem okazję posłuchać swoich kolumn w innym pomieszczeniu, z inną elektroniką. Ściana odsłuchowa jeszcze nie zagospodarowana. Jednak nie było żadnego jazgotu czy agresji w dźwięku. Przede wszystkim porównywaliśmy brzmienie moich monitorów z Tannoy’ami Reveal. Kolumny były zmieniane przełącznikiem A-B we wzmacniaczu.

 

Tannoye mają wyższą efektywność. Przełączając kolumny trzeba było wyrównywać głośność, żeby porównanie było sprawiedliwe. Moje monitory zagrały dźwiękiem zdecydowanie bardziej namacalnym, żywym. Wokal bliżej słuchacza i bardziej skupiony na środku. Pełniejsze wybrzmienia, lepiej oddane pogłosy, akustyka, klimat nagrań. Tannoye zagrały grzecznym, złagodzonym dźwiękiem. Jakby były nastrojone na bardzo głośne granie. Dźwięk stłumiony, oddalony, jak zza kotary. Może ktoś w nich grzebał – tego nie wiemy. Pomierzę je w najbliższym czasie.

 

Dziękuje jeszcze raz kluzikowi za gościnę, miłe spotkanie, okazję do posłuchania muzyki i wymiany opinii :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-17766-100008957 1259693390_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam.

Teraz moje wrażenia :) Na wstępie napiszę, że moje doświadczenia odsłuchowe różnych sprzętów są praktycznie zerowe. Do pewnego momentu miałem wzmacniacz WSH-503 z kolumnami Diory, które w końcu wylądowały w garażu, bo chyba tylko do tego tamten sprzęt się nadawał. Nota bene właśnie w garażu sprawdzają się bardzo dobrze, ale nie o tym tu miałem.... Mniej więcej rok temu dojrzałem do kupna czegoś lepszego. Padło na monitory studyjne Tannoy Reveal. Nie będę ukrywał, że kupowałem je wzrokiem, a nie słuchem. Do tej pory są to wg mnie jedne z ładniejszych monitorków.... Jednak wtedy nie miałem pojęcia na co zwrócić uwagę przy kupnie, nawet nie wiedziałem o istnieniu tego forum :) Nie pomyślałem nawet, żeby spróbować posłuchać tych głośników :) Ale OK. Grają one z zestawem starych, podobno całkiem dobrych NAD-ów (3400 oraz 514). Tak czy inaczej do tej pory nie porównywałem ich z niczym innym, dźwięk z nich całkiem mi odpowiadał, wręcz czułem, że to jest to :) Wiedziałem jednak, że dużo mogą zyskać jeszcze gdy poprawię akustykę mojego pomieszczenia. Wszystko to przede mną. Na forum tym poznałem józefakanię, który konstruuje swoje "monitorki". Postanowiliśmy porównać je ze sobą...

 

Wrażenia. Tak jak już wyżej napisałem, nie mam w ogóle porównania do czegokolwiek innego. Było to moje pierwsze słuchanie porównawcze i w zupełności potwierdzam odczucia józefakani. Przełączając zestawy naszych monitorów, od razu można było wyczuć różnicę w ich brzmieniu. Tannoye były jakby za szybą czy jakby ktoś to nazwał - przykryte kocem :) W monitorach józefakani słychać było wyraźniej całą przestrzeń, głębię, dźwięk był czystszy, bardziej rozległy, naturalny do czego w końcu chyba powinno się dążyć, po prostu przyjemniejszy do słuchania. Zdziwiło nas, że monitory studyjne, które z racji swojego przeznaczenia, powinny oddawać jak najwierniej dźwięki, są jakby stłumione....

Monitory józefakani są dla mnie jak na razie górnym odniesieniem. Muszę przyznać, że dźwięk z nich bardzo mi się podobał, nie słyszałem jeszcze ładniej grających monitorów. Nie wiem czy moja opinia będzie dla kogokolwiek pomocna, ale myślę, że jeśli ktoś będzie miał okazję posłuchać jego monitorów to powinien to zrobić. Czuję, że będzie pod wrażeniem :) Poza tym widać profesjonalne podejście józefakani, który przyjechał do mnie z róznymi rezystorkami itp. sprawami, żeby na miejscu dostroić kolumny do pomieszczenia, sprzętu, słuchacza.... To trzeba czuć i on to czuje. Może uda się w przyszłości pobawić ze strojeniem moich Tannoyów. Ciekawe ile udałoby się z nich wyciągnąć? Ciąg dalszy zabawy przed nami :)

palton, ted125

 

Dziękuję :) Wyjaśniam, o co chodziło z tymi częściami. Miałem dylemat z tłumieniem kopułki. Obawiałem się, że może być za dużo wysokich tonów. Jednak strojenie pozostało takie samo, na jakim ja słucham. Co mnie cieszy, że kolumny zagrały dobrze także w innym środowisku.

Od siebie dodam,jako ciekawostkę,spotkałem i taka aplikację z GTC...,całkiem ciekawy projekcik z zachodniej stronki diy.Prawda zę ciekawy?Pozdrawiam!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Kolejna okazja do odsłuchu. Tym razem dzięki uprzejmości forumowiczowa czarekp9. Większy, 18m2 pokój, szeroko rozstawione kolumny. No i konfrontacja z jego podłogówkami DIY na STX 18/130 AKX i Vifa DX25TG09-04. Obudowy podłogówek wykonane perfekcyjnie. Jakość stolarki cieszy oko. Podobnie jak wcześniejsze konstrukcje a’la SonusFaber, z których podstawki zostały tutaj wykorzystane pod moje monitory.

 

Monitory na 15cm wooferze kontra podłogówki na 18-stce... Bardzo chciałem zrobić to porównanie :) Na pewno monitory „nie mają się czego wstydzić”, jeśli chodzi o ilość i jakość basu. Nie było tutaj diametralnych różnic. czarekp9 mówi, że podłogówki miały niższe zejście. Ja nie zaprzeczę. Nie skupiałem się specjalnie na basie podczas odsłuchu. Potrzeba by więcej czasu, żeby rzetelnie to porównać. Nie wyrównywaliśmy poziomów, choć teoretycznie podłogówki mają wyższą efektywność, przynajmniej o 2dB. Nie było jakiejś ewidentnej różnicy. A pomierzyć nie było możliwości.

 

Słyszalna różnica między tymi kolumnami to zakres średnicy. W podłogówkach jest bardziej podkreślona. Jest tam cewka 1mH dla woofera. U mnie 2,2mH. Co samo przez się oznacza, że średnicy będzie więcej, że będzie jeszcze żywsza. Wszystko jednak jest w granicach ogólnie pojętego dźwięku wysokiej jakości. Kwestia upodobań :) Mnie tylko podsunęło myśl, żeby spróbować dać trochę więcej średnich tonów. Dociążyć średnicę. Powinno być dobrze, bez agresji. Jest jeszcze nie wykorzystany zapas, by otworzyć brzmienie. Oczywiście wszystko ma swoje granice :)

Scena w moich kolumnach była kreowana dalej. Instrumenty nigdy nie wychodziły przed głośniki. Wokal (podobnie jak w porównaniu z Tannoyami) był bardziej skupiony na środku sceny.

 

Monitory kluzika miały mniej średnicy w porównaniu z moimi. Tym razem moje miały mniej średnicy w porównaniu do podłogówek. Czyli jestem gdzieś pomiędzy w tej kwestii :)

 

Postanowiłem, że dodam trochę tej średnicy i zorganizujemy kolejne porównanie w najbliższym czasie. Mam nadzieję, że się uda :) Najpierw kolumny trafią ponownie do kluzika. Wtedy niczego nam w dźwięku nie brakowało. Zobaczymy jak będzie po tej lekkiej modyfikacji :) Zresztą fajnie posłuchać swoich wyrobów DIY w różnych warunkach i poznać opinie ludzi.

 

Bardzo cieszę się z tego spotkania. Dziękuje jeszcze raz czarkowip9 i domownikom :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

jozefkania, 14 Gru 2009, 22:21

 

Witam!Napewno wiesz że tez używam GTC... i właśnie trochę czułem z Twoich wcześniejszych wpisów że średnicę,któremu to rzeczywiście nie brakuje a raczej ma jej nadmiar,co słusznie zauważyłeś,trochę mogłeś przesadzić,z jej wycięciem,{spora cewka}.Mnie właśnie cieszy że jest jej dużo z takim zapasem,bo wkońcu można cieszyc sie dużą detalicznością,na srednicy.Często jest to naprawdę potrzebne,więcej szczegułów.Więcej nie znaczy gorzej,chociaż może bardziej "męczyć",liczę tu jednak na polipropylen,który ociepla jednak dżwięk,przez to moze mniej jest natarczywy,a zatem miły w odsłuchu.Dlatego pozwoliłem sobie na fotkę powyżej z głośnikiem wstegowym na górze,co sugeruje,jego walory.Pozdrawiam!tadek

No i się wyjaśniło dlaczego Tannoye grają stłumiony, zgaszonym, beż życia dźwiękiem. Mamy 6dB-ową dziurę między 4-5kHz. Zbyt wcześniej jest filtrowana kopułka. Poza tym słabe zgranie fazowe, bo kilka centymetrów powyżej osi kopułki jest jeszcze gorzej. Podział zgodnie z danymi producenta przy 3kHz.

 

Lekkie 3dB-owe "siodełko" na charakterystyce to nie to samo, co nagła 6dB-owa dziura. Dziwne, że głośnik do studia ma takie błędy projektowe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiar producenta, jak widać, mocno wygładzony, "upiększony". W rzeczywistości ta dziura ma więcej dB i mocno się odbija na brzmieniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość _avw_

(Konto usunięte)

Nazwałbym je raczej ulepszonymi Opera Duetto albo Tannoy Reveal ze względu na podobny kształt. Zastosowany głośnik GTC był stosowany właśnie w Operach. Jako ciekawostkę podam, że obudowy do tych Tanoy Reveal z którymi kolega porównywał Kania Monitor produkowane były w stolarni Diora Świdnica, a kto wie może nawet całe kolumienki Tanoya tam składali?

 

Wiele lat grałem na GDN16/50/6 znanym też jako GTC16/40/1 zastąpiłem następnie przez GDN16/50/4 (to samo ale z kwadratowym koszem). Głośnik pracował w obudowie 25 litrów strojonej na 45Hz połączony w Vifą PL27tg35-06. Budowałem go bez jakichkolwiek pomiarów, tylko na symulacje i słuch. W torze niskotonowym też była cewka o wartości 2,2mH tak jak w Kania Monitor

GTC13/40/1 daje w przybliżeniu podobne osiągi na basie. Moim zdaniem lepiej zabrzmi GDN13/40/2-4om ten jak w Totem Mite, basu da mniej subiektywnie ale lepiej kontrolowanego jak znalazł do małych pomieszczeń.

 

Na krzykliwe brzmienie głośnika z filtrem 1 rzędu skutecznie jest stosować układ RLC. Przynajmniej tak wychodzi w symulacji z Visatonem AL który kolega chce zastosować. Polecam do tego oprogramowanie Boxim Visatona, bardzo szczegółowy program i można dokładnie obejrzeć działanie filtrów i obudowy.

 

Dziwi mnie trochę że ten GDN13/40/8 krzyczy, bo to polipropylen. Z tak dużą cewką przy GDN16/50/6 miałem wyraźnie wycofaną średnicę, no ale wiadomo mniejsza membrana choć też z polipropylenu jest sztywniejsza wiec może daje bardziej skupione rezonanse w okolicy pasma podziału.

Gość _avw_

(Konto usunięte)

Jeszcze tylko mała dygresja. Produkty Diory Świdnica widoczne są w galerii na jej stronie internetowej

http://www.diora.swidnica.pl/index.php?sub=galeria

widzimy tam również obudowy do Tannoy Westminster oraz do Quadrali

A tutaj w galerii obudowa Tannoy Reveal

http://www.diora.swidnica.pl/moja_grafika/galeria/22.jpg

Diora Świdnica jest w zasadzie stolarnią i montownią. Bardzo dobrą stolarnią jak widać.

_avw_, 19 Gru 2009, 22:34

 

>Na krzykliwe brzmienie głośnika z filtrem 1 rzędu skutecznie jest stosować układ RLC. Przynajmniej

>tak wychodzi w symulacji z Visatonem AL który kolega chce zastosować. Polecam do tego oprogramowanie

>Boxim Visatona, bardzo szczegółowy program i można dokładnie obejrzeć działanie filtrów i obudowy.

 

Nie myślałem nad RLC, choć to skuteczne rozwiązanie. Znam oczywiście ten program. Bardzo dobry symulator. Tylko głośniki Visatona mogły być trochę tańsze. Szczególnie te proste, z "blachy i papieru".

 

>Moim zdaniem lepiej zabrzmi GDN13/40/2-4om

>ten jak w Totem Mite, basu da mniej subiektywnie ale lepiej kontrolowanego jak znalazł do małych >pomieszczeń.

 

Wersja 4-ohmowa ma bardzo małe wychylenie cewki, tylko +/-1.5mm. Wersja 8-ohmowa ma +/-3mm dlatego wybrałem taką.

 

>Dziwi mnie trochę że ten GDN13/40/8 krzyczy, bo to polipropylen.

 

Myślę, że to przede wszystkim kwestia szerokiego pasma. Przez to jest dużo wyższej średnicy. Jeszcze sprawdzę rozwiązanie RC + C dla woofera. Powinno to dać bardziej strome zbocze niż obecne 15uF+2,2ohm i cewka 1,5mH. Ogólnie to zatoczyłem koło. Wyszło, że najlepszym rozwiązaniem dla woofera jest to co na początku testowałem. Średniej indukcyjności cewka plus spora pojemność kondensatora. Widać pierwsze obserwacje bywają trafne :)

Poprawka. Obecnie jest 15uF+4.7ohm. Z rezystorem 2.2ohma było lekkie zakolorowanie średnicy. Z samym kondensatorem jeszcze gorzej. Choć to też zależy od tłumienia kopułki, bo można podnieść jej poziom i zakolorowanie prawie, że znika. Za to ogólnie ubędzie basu. Więc to nie jest za dobre rozwiązanie.

  • 2 tygodnie później...

Witam, czy mógłbyś zamieścić końcowy schemat zwrotnicy? Mam takie głośniki jak Ty tylko że 4szt. Zastanawiam się nad podłogówkami na tych głośnikach i seasie. Pozdrawiam

Także zastanawiam się nad tym projektem. Mineło już trochę czasu, powiedz Józefie czy warto wykonać te kolumny? Koszt głośników to około 450zł, da się w tej cenie kupić coś sensowniejszego? Pokój 11m2. Bas nie jest priorytetem;) Raczej środek i góra.

benek161, 6 Sty 2010, 20:51

 

>Witam, czy mógłbyś zamieścić końcowy schemat zwrotnicy? Mam takie głośniki jak Ty tylko że 4szt.

>Zastanawiam się nad podłogówkami na tych głośnikach i seasie. Pozdrawiam

 

Schemat oczywiście wkleję. Wprowadzam poprawki po dzisiejszych odsłuchach i porównaniu z Elacami.

jacent3, 6 Sty 2010, 21:10

 

Wszystkim na pewno się nie dogodzi :) Ludzie różne brzmienia lubią. Ja osobiście lubię lekko ożywione. Choć po dzisiejszych odsłuchach wiem, że kopułkę należy jeszcze trochę stłumić, bo w pustych, dużych pokojach może być za jasno. Mam nadzieję, że uda się zorganizować kolejne porównania. Minęło trochę czasu, choć właśnie te porównania dają najwięcej odpowiedzi i podpowiedzi co warto/można zmodyfikować. W kontekście małego, wytłumionego pokoju powiem, że warto. W wielkim salonie równowaga tonalna pójdzie nam w górę. Choć to jeszcze poprawię. By też w dużym pokoju dało się słuchać bez utraty równowagi.

Kolejne spotkanie za mną :) Tym razem porównywałem z podłogówkami Elac FS 108.2.

Elacki grają bardzo równo, "kulturalnie". Bas twardy, wysokie delikatne i szczegółowe. Moim zdaniem uniwersalne kolumny. Dobrze znoszą głośne grania, rocka. Scena niemal nigdy nie wychodzi przed głośniki.

 

Moje, zgodnie z oczekiwaniami, zagrały przede wszystkim jaśniej. Przez to szczuplejsza była średnica, lżejsze wokale. Czy to dobrze czy źle ? To zależy od pomieszczenia :) Tamto było większe, wyższe, słabo wytłumione. Całkowicie inne warunki od moich. Równowaga tonalna przesunęła się w górę. Sprawa do skorygowania i dopracowania by różnice nie były tak aż duże pod wpływem innej akustyki pomieszczenia.

Mnie cieszy, że mogę porównywać i odsłuchiwać w różnych pomieszczeniach. Słuchanie w jednym pokoju nic nie wyjaśnia.

 

Dziękuję gospodarzowi :) Po delikatnej korekcji zwrotnicy mam nadzieję, że się uda zorganizować kolejne i inne porównania. Końcowy schemat kształtuje się właśnie dzięki tym wszystkim porównaniom i kolumny są przez to coraz lepsze. Po prostu więcej rzeczy da się wyłapać do skorygowania słuchając w różnej akustyce.

 

Zdjęcie poglądowe, bo moje nie wyszły.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.