Skocz do zawartości
IGNORED

Kto robił testy ABX ???


palton

Rekomendowane odpowiedzi

>palton

 

Cieszę się, że ktos w końcu postanowił wyprowadzić ten ciekawy temat na właściwe tory.

Gratulacje za dystans :)

 

W ostatnim czasie miałem okazję porównać osiem wzmacniaczy, tak od 10kPLN w górę (o ile cena może byc wynacznikiem jakości). Pisze o poziomie cenowym tylko dlatego, żeby nie poruszano kwestii zniekształceń, niskiej jakości komponentów, itp... Wzmacniacze z tej półki powinny byc już skonstruowane na bardzo wysokim poziomie. Nie mnie jednak to oceniać...

 

Nie przeprowadzałem, testu według jakiejkolwiek konkretnej procedury jednak wyniki są dla mnie jednoznaczne. Z kazdym z tych urzadzeń spędziłem kilka dni i kazde różniło się od siebie. Pomijajac kwestie bardzo łatwo rozpoznawalnych sygnatur barwy (jak accuphase lub mcintosh) największe różnice zaobserwowałem w dynamice, przejrzystości, umiejętności budowy sceny (jeden plan, dwa, lub nieskonczona głębia bez wyraźnych krawędzi). Nie stanowi to dla mnie wiekszej niespodzianki. Ćwiczenie raczej polegało na wyborze konkretnego wzmacniacza do własnego systemu, niż udowodnieniu sobie czegokolwiek.

 

Wklejam zdjęcie dwóch wybitnych wzmacniaczy(Sound Art i RCM), które przeszły do ostatecznej rozgrywki. Oba to wspaniałe urządzenia bijące na głowę zagraniczną konkurencję. Trudnośc wyboru polegała głównie na ogromnych róznicach w barwie i dynamice. Celowo nie piszę o obserwacjach. To moje prywatne odczucia i nie chciałbym obrzucać blotem tych urządzeń, którym daleko było do spełnienia moje wizji dzwieku idealnego - podobnie jak nie wypowiadam się na temat urody dziwczyn moich kolegów.

 

W tescie, który przeprowadziłem na wlasny uzytek towarzyszyło mi kilka osób z tego forum. Jak i kilka bezstronnych, kompletnie nie zainteresowanych dziedziną audio, które odwiedziły mnie w międzyczasie. Nikt nie miał watpliwości co do wystepujących różnic.

 

Powiem wiecej, żadna z tych osób nie miała watpliwości dotyczacych ogromnego wpływu kabli sieciowych, które zmienialismy w trakcie odsłuchów.

 

Nasuwa mi się tylko jedna konkluzja. Im bardziej przejrzyste uzrądzenie tym większy wpływ miały wszystkie elementy towarzyszące, kable, listwy, itp...

 

Dla mnie trudność w obserwacji różnic, może być wyjaśniona jedynie poprzez zastosowanie jakiegoś elementu wyraznie narzucającego swój charakter, np kable sygnalowe, kolumnowe. Gdyby ktoś miał ochotę na przeprowadzenie dodatkowych testów wg. jakiejś procedury to zapraszam. Jeszcze przez pewien czas będę miał kilka urządzeń na pokładzie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

rbej, 29 Lis 2009, 16:17

 

>Znowu idoci będą pisać bajki jak to w jawnym teście słyszą ogromne różnice i nie potrzebują ślepych

>testów. Jesteście żałośni.

>

>PS. Już idioci zaczeli pisać....

 

 

Nie będę polemizował... nie ten poziom dyskusji.

Wierze, że latwiej Ci się żyje ślepo upierając się przy swojej racji.

 

Piszę o swoich obesrwacjach i nie propaguje zadnej ideii.

Jeśli masz za sobą odmienne doświadczenia - opisz to, zamiast uciekać się do obrazania innych.

Gość

(Konto usunięte)

rbej, 29 Lis 2009, 16:17

 

>Znowu idoci będą pisać bajki jak to w jawnym teście słyszą ogromne różnice i nie potrzebują ślepych

>testów. Jesteście żałośni.

>PS. Już idioci zaczeli pisać....

 

nie upodobniajmy się do audiofilów. To nie są idioci. Oni po prostu wolą WIERZYĆ i tylko niektórzy zachowują się jak idioci, ale na tym forum Nam mniej wolno, więc apeluje rbeju o więcej wyrozumiałości ! :)

XYZPawel, 29 Lis 2009, 16:36

 

Dziękuję za interwencje...

 

Tak w kwestii formalnej. Czuje się dużo bardziej muzykiem i melomanem, niż audiofilem.

Jezeli ktoś mi powie że wzmacniacze gitarowe tez się od siebie nie różnią np. taki JCM900 Marshalla od Combo Fendera lub Carvina - to też nie uwierzę...

 

To nie jest kwestia przekonań, tylko wielu lat doświadzczeń.

>mbl, napisz co i jak, po to jest ten wątek, nie tylko ślepe testy ABX, chodzi o znalezienie

>odpowiedniej metody testowania.

 

W sytuacji kiedy chcę porównać dwa urządzenia czy teś określić klasę brzmienia, może to oczywiste, ale staram się do minimum ograniczyć czynniki zewnętrzne które mogłyby wpłynąć na wynik porównania.

 

1. Bardzo istotnym elementem jest duża czułość toru pomiarowego, czyli wzmak+kable+kolumny. Muszą one zapewniać minimum zniekształceń na różnych poziomach głośności dla całego słyszalnego pasma. Przekłada się to nie tyle na liniowość charakterystyki przenoszenia, ale na maksymalnie duży odstęp sygnału od szumu/zniekształceń w całym paśmie przenoszenia. Podkreślam, że liniowość pasma nie ma aż tak dużego znaczenia - tu zazwyczaj kolumny narzucają określoną charakterystykę, ważne żeby była ona jednakowa dla obydwu kolumn oraz aby nie generowały one zbyt dużo harmonicznych.

 

2. Pomieszczenie. Jeśli występuje nadmierne echo, scena i szczegółowość będą zaburzone, bas straci na konturowości. W zależności od charakteru tego echa - może ono też zaburzać barwę. Jeśli pomieszczenie jest nadmiernie wytłumione, szczegóły nie będą wyraźnie słyszalne i porównanie będzie trudniejsze. Odrobinę echa nie zaszkodzi. W pomieszczeniu powinno być cicho, żadnych ciężarówek za oknem, autostrad, lotnisk itp.

 

3. Materiał muzyczny. Tu jest największa swoboda ale i czyha sporo pułapek. Ja wybieram to co znam z brzmienia na żywo a jednocześnie dźwięk obfituje w wielobarwne harmoniczne, czyli wokale, skrzypce, saksofon, kontrabas, gitara akustyczna, fortepian.

 

4. Niezmienność pozostałych elementów toru. Te same interkonekty, jeśli możliwe - te same sieciówki, urządzenia ustawione obok siebie albo na sobie.

 

5. Interpretacja odsłuchu. Tu najłatwiej o błędną interpretacją. Nie należy słuchać wszystkiego jednocześnie, ale warto przysłuchiwać się brzmieniu poszczególnych instrumentów i odpowiadać sobie na pytania: jak bardzo dźwięk przypomina dźwięk żywego instrumentu? Czy wokale są bezpośrednie, obecne, wprost na słuchacza a górne rejestry nie są suche i chropowate? Czy struny gitary wybrzmiawają długo, dźwięcznie, czy można rozpoznać dźwięki poszczególnych strun? Czy saksofon gra przygaszonym dźwiękiem czy raczej jest nieco agresywny i wibrujący? Czy skrzypce nie są ostre a jednocześnie da się usłyszeć wibracje drewnianego pudła rezonsowego? Cy stopka perkusji uderza krótko i mocno? Jak dźwięczą talerze perkusji, jak brzmi werbel? Jak są umieszczone instrumenty na scenie muzycznej, jak daleko znajdują się od głośników?

 

 

To w skrócie tyle jeśli chodzi o moje podejście do oceny brzmienia i porównań, mam nadzieję że nie pominąłem niczego istotnego.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

whitesnake, 29 Lis 2009, 15:56

 

Chcę Cię zapytać o coś. Robiłeś sobie testy ABX kolorów? Mam nadzieję że tak, ale nawet jesli nie, to jak określisz wielkość różnic występujących między tymi wzmacniaczami: tak jak różni się np kolor zielony od niebieskiego, czy może kolor RGB (200,130,130) i RGB (200,130,131) czy może jakoś inaczej?

 

pozdrawiam

mlb, 29 Lis 2009, 16:46

 

 

Uzupelniłbym to tylko o kwestie czasu. Testu nie mozna przeprowadzić w pięć minut.

Nawet jesli różnice sa zauwazalne od razu. To czesto popadamy w zachwyt tylko dlatego, że kolejne urzadzenie brzmi bardzo odmiennie, np. dajemy się oczarować pieknej podgrzanej srednicy i juz nam się podoba. Ta średnica zaczyna nas męczyć dopiero po dwóch dniach...

 

Oczywiście nie ma to znaczenia dla obserwacji różnic. Jesli jednak mówimy o wyborze elementu toru na dłużej, warto z nim zamieszkać na pewien czas.

>z litosci nie wcinam sie w miedż 8N ale mam już brzuch oberwany od smiechu.

 

Kolega palton zadał konkretne pytanie. To nie jest wątek o tym co kto o testach myśli ale o tym JAK testować i jakie są związane z tym doświadczenia. Niektórym chyba trudno tą prostą semantykę zrozumieć.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

fotek, 29 Lis 2009, 16:53

 

>whitesnake, 29 Lis 2009, 15:56

>

>Chcę Cię zapytać o coś. Robiłeś sobie testy ABX kolorów? Mam nadzieję że tak, ale nawet jesli nie,

>to jak określisz wielkość różnic występujących między tymi wzmacniaczami: tak jak różni się np kolor

>zielony od niebieskiego, czy może kolor RGB (200,130,130) i RGB (200,130,131) czy może jakoś

>inaczej?

>

>pozdrawiam

 

Barwę wzmacniaczy określałbym raczej na skali temperatur niż wg palety kolrystycznej.

Dzięki uprzejmności producentów, dystrybutorów i sprzedawców, mogłem pozwolić sobie na dłuższe obcowanie ze sprzętem przed podjęciem decyzji. Byłem więc bardziej bezwzgledny i subiektywny. Podoba mi się albo nie - to było jedyne kryterium.

>Uzupelniłbym to tylko o kwestie czasu.

 

whitesnake, zgoda w 100%. Trzeba określić czemu taki test ma służyć. Czy jest po porównanie dwóch podobnych urządzeń czy też określenie klasy brzmienia - to drugie jest trudniejsze do wykonania, często zajmuje kilka dni.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

whitesnake

Jeszcze jedno pytanie

 

Nie próbowaliście może porównać brzmienia bezpośrednio ze źródła i po przejściu przez wzmacniacz za pomocą słuchawek ? Może wnioski były by ciekawe?

fotek, 29 Lis 2009, 17:05

 

>whitesnake

>Jeszcze jedno pytanie

>

>Nie próbowaliście może porównać brzmienia bezpośrednio ze źródła i po przejściu przez wzmacniacz za

>pomocą słuchawek ? Może wnioski były by ciekawe?

 

 

Jako źródła żeby uniknąc kwestii DAC'a, itp...uzywałem tylko gramofonów. Skuteczniej pokazuja niedoskonałosci wzmacniaczy, szczególnie w kwestii oddania własciwej dynamiki nagrania.

Nie jestem fanem sluchawek.

fotek, 29 Lis 2009, 17:00

 

>whitesnake, 29 Lis 2009, 16:57

>

>

>Acha. Czyli wiesz, że się różnią, ale nie wiesz na ile. Dziękuję. Nie mam więcej pytań.

 

Tak, to mi wystarczy.

Nie zajmuje się analizowaniem składowych nagrania, tylko słuchaniem muzyki.

mlb wcinasz sie ze swoim przemówieniem dotyczącym warunków prawidłowych odsłuchów w watek braku róznic a tolerujesz durnowaty wątek istnienia brzmienia Miedzi N8.Moze tam tez zapodasz przemyslenia swoje wplywu swiata na odbior.

muls, proszę zauważ że odpowiedziałem na pytanie paltona. Co do różnego brzmienia miedzi N8 - nie testowałem, nie mam zdania. Oceniając kable specjalnie nie zastanawiam się z czego są zbudowane - i tak nie mam na to wpływu gdybym chciał coś w nich zmienić, struktury krystalicznej pęsetką nie poprzestawiam ;) Kable dzielę na dwa rodzaje: te które w konkretnym systemie poprawiają dźwięk i takie które pogarszają. W innym systemie może być dokładnie na odwrót, więc nie widzę sensu podniecania się kabelkiem jako takim, trzeba zawsze patrzeć w kontekście konkretnego systemu - liczy się dopasowanie.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

mlb, 29 Lis 2009, 17:00

 

>Trzeba określić czemu taki test ma służyć..

 

Włąsnie, nie zapominajmy do czego nam służą testy. Nikt z nas nie zajmuje się tym wyczynowo. Porównania mają słuzyć doborowi sprzetu, którego uzytkowanie ma nam dostarczac przyjemności...

 

A w kwestii porównań wykazujących róznicę.

 

Najwazniejsze wydaje mi się utrzymanie niezmienianej konfiguracji sytemu poza badanym urządzeniem. Różnicę będą widoczne zawsze kiedy wielkość zmian w elementach pozostałych nie przekroczy wielkości tych samych zmian wprowadzanych przez badane urządzenia. Dla kazdego badanego parametru.

 

Krótko mówiąc, jeśli jako IC zastosujemy kabel wyraźnie wpływający na barwę dzwieku np. podgrzewający średnicę, mozemy nie zauwazyć zmian jakie dla tego aspektu wprowadzają wzmacniacze.

Co nie oznacza, że wzmacniacze ich nie generują.

whitesnake, 29 Lis 2009, 17:13

 

 

Chciałem tylko wyrobić sobie pogląd na skalę różnic. I mam taki, że różnice są subtelne, żeby nie powiedzieć nieistotne, skoro ich nie potrafisz oszacować. Mylę się?

Gość

(Konto usunięte)

Super merytoryka jest i będzie w tym wątku :)

To jest wątek o ABX ? Czy o testach jak ktoś podłączył klocki i "usłyszał" różnice ? Bo na razie są same te drugie...

 

Prawdziwemu audiofilowi nie są potrzebne testy ABX.

>Chciałem tylko wyrobić sobie pogląd na skalę różnic.

 

Z tą skalą różnic to jest tak że mocno zależy od przejrzystości systemu. Na mniej przejrzystym systemie różnice będą mniejsze, na systemie o wysokiej jakości - dużo wyraźniejsze.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

>Bo na razie są same te drugie...

 

Na razie same te drugie. Jak określimy jak się do takiego testu przygotować, można będzie przejść do ABX.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

XYZPawel, 29 Lis 2009, 18:02

 

>Super merytoryka jest i będzie w tym wątku :)

 

 

To może panie merytoryczny wklej zdjęcie swojego przełącznika . Chyba go nie zgubiłeś ?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.