Skocz do zawartości
IGNORED

5x obudowy i zwrotnica do Seas 27TDFC i HDS-180EXCL


tomaszz1975

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

planuje zrobić 5 kolumn do hifi i kina domowego zbudowanych z 27TDFC i HDS-180EXCL. W odległej przyszłości poproszę Was o pomoc w doborze zaprojektowania do mojego kpl.subwoofera.

Częstotliwość podziału chcę ustawić na 1.5khz.

Pomieszczenie odsłuchowe ma 20m2 i jest przeznaczone w całości na odsłuch i projekcje.

Finalnie sprzęt nagłaśniający to Denon AVC-A1SE sin 7x170W 8ohm

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Od kolumn oczekuje audiofilskiego brzmienia oczywiście w dostepnej dla mnie cenie.

Na chwile obecną mogę przeznaczyć na ten projekt ok 1000Euro czyli głośniki i zwrotnice bez skrzynek.

Jeżeli chodzi o obudowy to bardzo podobają mi się kolumny Sonus Faber

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) seria: Auditor M i Auditor Elipsa.

Z racji dość głośnego słuchania podczas oglądania filmów "wydaje mi się", że powinienem zastosować nachylenie zwrotnicy 18db na oktawe przy 1.5khz aczkolwiek jestem początkujący w tej materii i chętnie przeanalizuje Wasze sugestie - tak ze swojej strony tylko obawiam się aby nie spalić kopółki i wzmacniacza ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pierwsze primo - dlaczego zestaw głośników na których nie ma gotowej konstrukcji?

 

Po drugie - ten Peerless nie jest żadnym 8-mym cudem świata. Ma choćby nienajlepsze własności przy większych wychyleniach - ważne przy podziale z subem przy tych 80Hz.

 

Dlaczego nie zrobić np. SR71 Zaph'a?

Pierwsze primo - dlaczego zestaw głośników na których nie ma gotowej konstrukcji?

 

Po drugie - ten Peerless nie jest żadnym 8-mym cudem świata. Ma choćby nienajlepsze własności przy większych wychyleniach - ważne przy podziale z subem przy tych 80Hz.

 

Dlaczego nie zrobić np. SR71 Zaph'a?

Mam pytanie co oznacza kiepskie właściwości przy większych wychyleniach? Akurat mam ten głośnik i trochę mnie to stwierdzenie zaskoczyło. Mam jeszcze Scan Speaka 18W8545 i moim zadaniem jeżeli chodzi o bas i duże wychylenie to ten Peerless jest o wiele lepszy. Za to ustępuje Scan speakowi jeżeli chodzi o naturalność średnicy. Moim zdaniem za te pieniądze lepszego głośnika się nie kupi. Być może podobnej jakości ale lepszego na pewno nie. Od razu uprzedzam że nie znam osiemnastek Seasa. Być może są lepsze. Chociaż w to wątpię.

Pomiary Marka K pokazują że HDS ustępuje zarówno Seasowi L18 jak i Daytonowi RS180 na samym dole, po dostosowaniu SPL rzecz jasna. Scan też pewnie ma mniejsze zniekształcenia na basie - w innym pomiarze wygrał z RS180. Oczywiście może być tak że harmoniczne "przyspieszą" komuś bas.

Witam,

planuje zrobić 5 kolumn do hifi i kina domowego zbudowanych z 27TDFC i HDS-180EXCL. W odległej przyszłości poproszę Was o pomoc w doborze zaprojektowania do mojego kpl.subwoofera.

Subwoofer do hds180ecx to dziwny pomysł. Osobiście zrobiłem subwoofer do mojego kina domowego na dwóch sztukach Tonsila GDN 20/80/2 ale go nie używam. Ten HDS ma po prostu lepszy bas. Jeżeli chcesz robić subwoofer to rób głośniki na piętnastkach.

Druga uwaga. Pięć głośników tej wielkości do kina domowego to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Centralny to przede wszystkim dialogi i tam lepiej by było wsadzić dwa głośniki mniejsze i do tego kopułka pomiędzy i wyższym podziałem to będziesz miał lepszą średnicę. Za to głośniki surround grają z kilkukrotnie mniejszą głośnością niż głośniki przednie. Jeżeli dasz piętnastki to po pierwsze będzie je o wiele łatwiej ustawić z powodu wielkości a po drugie i tak mocowo będą miały duży zapas. Na kanałach surround prawie w ogóle nie ma basu.

Żeby nie być gołosłowny dołączam zdjęcia moich kolumn.

post-13669-100009453%201268832668.jpg

post-13669-100009449%201268832770.jpg

post-13669-100009448%201268832770.jpg

 

Pomiary Marka K pokazują że HDS ustępuje zarówno Seasowi L18 jak i Daytonowi RS180 na samym dole, po dostosowaniu SPL rzecz jasna. Scan też pewnie ma mniejsze zniekształcenia na basie - w innym pomiarze wygrał z RS180. Oczywiście może być tak że harmoniczne "przyspieszą" komuś bas.

Ja osobiście przestałem wierzyć w pomiary zarówno Zapha jak i Marka K. Zaphowi nie wierzę po tym jak kupiłem trzy pary Hi-Vi K1 (zresztą za tą cenę bardzo dobrze brzmiąca kopułka) i nawet jeden z nich nie miał nawet w połowie tak dobrych harmonicznych jakby to wynikało z pomiarów Zapha. Mark K nie wierzę po złożeniu zwrotnicy do 18W8545 z jego strony.

Głośnik centralny w układzie poziomego MTM - IMO nienajlepszy pomysł. W bok od osi głównej dojdzie do rozfazowania midwooferów i obniżenia kluczowego dla mowy wyższego środka. Tak więc prawidłowy odsłuch takiego centra będzie miał tylko siedzący na środku "gość honorowy". Jemu jednak center niepotrzebny, tryb phantom a więc po połowie sygnału centra przekierowane do frontów da równie dobre źródło pozorne związane z ekranem.

 

Pomiary harmonicznych - jak się nie zgadzają, szukałbym przyczyn w różnych warunkach pomiaru (SPL, odległość, kształt odgrody). Tak czy siak ponieważ Zaph i Mark K mierzą wiele głośników, przynajmniej w ramach grupy w identycznych warunkach - można porównywać.

 

Kinowy bas z 18-tek - przykro mi ale 20Hz to one mogą dostarczyć wyłącznie w formie harmonicznych.

Głośnik centralny w układzie poziomego MTM - IMO nienajlepszy pomysł. W bok od osi głównej dojdzie do rozfazowania midwooferów i obniżenia kluczowego dla mowy wyższego środka. Tak więc prawidłowy odsłuch takiego centra będzie miał tylko siedzący na środku "gość honorowy". Jemu jednak center niepotrzebny, tryb phantom a więc po połowie sygnału centra przekierowane do frontów da równie dobre źródło pozorne związane z ekranem.

 

Pomiary harmonicznych - jak się nie zgadzają, szukałbym przyczyn w różnych warunkach pomiaru (SPL, odległość, kształt odgrody). Tak czy siak ponieważ Zaph i Mark K mierzą wiele głośników, przynajmniej w ramach grupy w identycznych warunkach - można porównywać.

 

Kinowy bas z 18-tek - przykro mi ale 20Hz to one mogą dostarczyć wyłącznie w formie harmonicznych.

A który głośnik dostarczy ci 20Hz i przede wszystkim po co, no i najważniejsze pytanie jak duże musi być pomieszczenie odsłuchowe żeby to usłyszeć?

Słyszałem porównałem i wiem. Żadne teorie mnie nie przekonają. Subwoofer do osiemnastki peerlessa HDS jest po prostu zbędny. Więcej psuje niż poprawia.

Przede wszystkim bas traci kontur i nie jest tak jędrny. Oczywiście zależy to od samej aplikacji tego głośnika.

Co do centralnego.

Większość głośników centralnych ma taką właśnie konstrukcję nie bez powodu. Przy typowych podziałach na całej przestrzeni pomiędzy przednimi głośnikami wpływ interferencji na dźwięk jest niesłyszalny. Żeby był słyszalny przesunięcie między fazami głośników musiało by być dużo większe niż 90 stopni. Radził bym policzyć jaki musiałby to być kąt przy typowym głośniku centralnym z odległości powiedzmy 3m. Dla ułatwienia podam że długość fali dla 2kHz to około 15 cm Jeżeli ktoś ma taki głośnik to niech zrobi prosty eksperyment. Stanie metr przed tym głośnikiem i spróbuje przesuwając się na boki zobaczyć kiedy słychać wyraźną różnicę. Poza tym zniekształcenia spowodowane odbiciami od mebli na których stoi centralny są dużo większe i mimo to ich nie słychać.

A który głośnik dostarczy ci 20Hz i przede wszystkim po co, no i najważniejsze pytanie jak duże musi być pomieszczenie odsłuchowe żeby to usłyszeć?

Głośnik - choćby XXLS12 DVC z dwoma MB XLS12. Albo Dayton RSS390HF-4 wspomagany dwoma 15" MB, ew. nawet RSS315HF-4 w 100dm3 obudowie BR strojonej do 20Hz portem 10cm średnicy, 50cm długim. Pomieszczenie - 100cm3 chyba funguje, skoro w słuchawkach zamkniętych słychać bas. Z minimalnie większych - kabina samochodu. Wiem że obiegowe mądrości mówią o niesłyszalności niskiego basu w małych pokojach - źródło takiego przekonania jest pewnie takie, że w takim pokoju mody własne najsilniej wzmacniają średni bas i dają wrażenie jego dominacji. W dużych pokojach owe mody są niżej. Jednak poniżej modów bas nadal jest, i to wzmocniony przez odbicia.

 

Słyszałem porównałem i wiem. Żadne teorie mnie nie przekonają. Subwoofer do osiemnastki peerlessa HDS jest po prostu zbędny. Więcej psuje niż poprawia.

To po prostu oznacza że lubisz zastępowanie basu jego harmonicznymi, a nie lubisz maskowania basu wyższego niższym. De gustibus non disputandum est, jednak są też tacy co lubią składową podstawową tak jak realizator przykazał, bez nadmiernych upiększeń.

A który głośnik dostarczy ci 20Hz i przede wszystkim po co, no i najważniejsze pytanie jak duże musi być pomieszczenie odsłuchowe żeby to usłyszeć?

To że nie słyszymy danych częstotliwości nie oznacza wcale, że one nie wpływają na to jak odbieramy i odczuwamy muzykę. Co do pomieszczenia to wcale nie musi być duże (fala nie musi się "mieścić").

 

 

Dla ułatwienia podam że długość fali dla 2kHz to około 15 cm Jeżeli ktoś ma taki głośnik to niech zrobi prosty eksperyment. Stanie metr przed tym głośnikiem i spróbuje przesuwając się na boki zobaczyć kiedy słychać wyraźną różnicę.

misiomor miał na myśli kierunkowość całego zestawu MTM, a nie pojedynczego głośnika. W tym wypadku to dwie różne sprawy.

Zgodzę się z jednym. To kwestia gustu.

Subwoofer ma jedną zaletę. Można sobie dowolnie dostosować poziom basu do reszty i do własnych upodobań. Przy czym w moim kolumnach powiedziałbym raczej że idą w stronę za dużej ilości niskiego basu co zresztą potwierdziły mi pomiary w pomieszczeniu.

Jednak główną zaletą subwoofera jest znaczne zmniejszenie reszty zestawu i przede wszystkim zastosowanie mniejszych głośników które mają lepsze parametry w średnicy co wy tym wypadku nie miało by miejsca.

Inną zaletą byłaby o wiele większa moc takiego zestawu. Pytanie tylko który subwoofer mocowo dotrzyma kroku pięciu HDSom 180 przy tak wysokim podziale i podstawowe pytanie kto tak głośno ogląda filmy. Już teraz żona mi marudzi że jest za głośnio.

Co do centralnego.

Większość głośników centralnych ma taką właśnie konstrukcję nie bez powodu. Przy typowych podziałach na całej przestrzeni pomiędzy przednimi głośnikami wpływ interferencji na dźwięk jest niesłyszalny. Żeby był słyszalny przesunięcie między fazami głośników musiało by być dużo większe niż 90 stopni. Radził bym policzyć jaki musiałby to być kąt przy typowym głośniku centralnym z odległości powiedzmy 3m. Dla ułatwienia podam że długość fali dla 2kHz to około 15 cm

Pierwszy z brzegu pomiar miesięcznika Audio - numer 3/2005, system Mission Elegante. Centralny e8C - wyposażony w małe, 12cm midwooferki ściśnięte jak się tylko da, z neodymowym gwizdkiem w środku. Pod kątem 15deg (67cm w bok przy odległości 2.5m) przy 2kHz pojawia się ok. 6dB zapadłość względem osi głównej. Inne centry MTM mierzone przez Audio potrafią radzić sobie nieco lepiej, jednak 15deg to zwykle granica znośnych charakterystyk. Dla 30deg jest zwykle totalna klęska.

 

misiomor miał na myśli kierunkowość całego zestawu MTM, a nie pojedynczego głośnika. W tym wypadku to dwie różne sprawy.

 

Toż ja o tym piszę. Zakładam że chodzi tu o interferencję między dwoma głośnikami średniotonowymi. Jeżeli zastosujemy podział dla HDS150EXC około 2.5kHz i zastosujemy mały głośnik wysokotonowy o średnicy powiedzmy 6 cm to odległość między centrami głośników będzie około 25 cm.

Teraz podstawowe pytanie jakie zniekształcenia są słyszalne. Człowiek potrafi rozróżnić różnicę głośności około 2-3dB. Ale tak jest kiedy porównujemy jeden ton o różnej głośności. Muzyka to jednak nie pojedynczy to. Widmo muzyki nie jest ciągłe ale prążkowe. Instrument składa się z tonu podstawowego i kilku harmonicznych. Do tego w zależności od instrumentu dochodzą w mniejszym lub większym stopniu tony nieharmoniczne do tonu podstawowego.

Oznacza to że głośnik może mieć niezłą dziurę w charakterystyce ale akurat w tą dziurę nie trafia ani ton podstawowy ani też żadne harmoniczne z tego tonu. Z tego powodu nawet większe nierówności niż 3 dB w charakterystyce nie są słyszalne pod warunkiem że są one wystarczająco wąskie co ma miejsce w wypadku interferencji.

To tego istnieje jeszcze inna właściwość słuchu. Dziury w charakterystyce są o wiele mniej słyszalne niż podbicia a interferencje dwóch głośników powodują powstawanie jedynie dziur.

Teraz jeżeli mamy podział na 2.5 kHz to głośniki średniotonowe będą interferować niżej ponieważ na 2.5k część mocy zostaje przejmowana przez głośnik wysokotonowy. Wyraźne słyszalne interferencje zaczną następować dopiero około 2kHz.

Jak już wyżej pisałem długość fali dla 2 kHz to około 15cm. Żeby dołek jaki powstanie w charakterystyce był w ogóle słyszalny to przesunięcie fazy dwóch fal musi być dużo większe niż 90 stopni. Oznacza to że przy odległości 25 cm pomiędzy głośnikami kąt od osi pod jakim nie słychać jeszcze zniekształceń dla fali 2kHz to około +/- 20 stopni od osi i to tylko gdy ton podstawowy trafi dokładnie w tą częstotliwość. Im niższa częstotliwość tym dłuższa długość fali i tym większy jest ten kąt. Do tego trzeba jeszcze dodać że przy 20 kHz w dalszym ciągu słyszalny jest jeszcze głośnik wysokotonowy który zmniejsza skalę tego zjawiska.

 

Pierwszy z brzegu pomiar miesięcznika Audio - numer 3/2005, system Mission Elegante. Centralny e8C - wyposażony w małe, 12cm midwooferki ściśnięte jak się tylko da, z neodymowym gwizdkiem w środku. Pod kątem 15deg (67cm w bok przy odległości 2.5m) przy 2kHz pojawia się ok. 6dB zapadłość względem osi głównej. Inne centry MTM mierzone przez Audio potrafią radzić sobie nieco lepiej, jednak 15deg to zwykle granica znośnych charakterystyk. Dla 30deg jest zwykle totalna klęska.

Dla uświadomienia co robi akustyka pomieszczenia z pięknej płaskiej charakterystyki kolumny. Charakterystyka samych kolumny mieściła się w widełkach +/- 1,5 dB.

Interferencja głośników to mały pryszcz na nosie w porównaniu z tym.

13_1227864252.jpg

 

A dodam jeszcze że kolumna stało 20 cm od ściany. Strach pomyśleć co się stanie gdy center postawimy n.p. pod telewizorem w szafce.

Subwoofer ma jedną zaletę. Można sobie dowolnie dostosować poziom basu do reszty i do własnych upodobań.

Jest tylko jeden właściwy poziom (proporcja) subwoofera w stosunku do reszty zestawu (polecam opis kalibracji systemu człowieka o imieniu Bob Katz). Choć faktycznie co kto lubi, szczególnie w perspektywie oglądania filmów.

 

 

Pytanie tylko który subwoofer mocowo dotrzyma kroku pięciu HDSom 180 przy tak wysokim podziale i podstawowe pytanie kto tak głośno ogląda filmy. Już teraz żona mi marudzi że jest za głośnio.

Mam wrażenie że patrzysz na tą sprawę przez pryzmat swojego subwoofera na 2 małych głośnikach. Miałeś kiedyś okazję posłuchać subwoofera np. na 15 calowym głośniku? I wcale nie chodzi o to żeby słuchać głośno... chodzi o wrażenie jakie wywołują niskie częstotliwości odtwarzane przez duży głośnik. Małe głośniki nigdy tego nie oddadzą.

 

 

Teraz podstawowe pytanie jakie zniekształcenia są słyszalne(...)

Oznacza to że głośnik może mieć niezłą dziurę w charakterystyce ale akurat w tą dziurę nie trafia ani ton podstawowy ani też żadne harmoniczne z tego tonu. Z tego powodu nawet większe nierówności niż 3 dB w charakterystyce nie są słyszalne pod warunkiem że są one wystarczająco wąskie co ma miejsce w wypadku interferencji.

To tego istnieje jeszcze inna właściwość słuchu. Dziury w charakterystyce są o wiele mniej słyszalne niż podbicia a interferencje dwóch głośników powodują powstawanie jedynie dziur.

(...) Wyraźne słyszalne interferencje zaczną następować dopiero około 2kHz.

Jak już wyżej pisałem długość fali dla 2 kHz to około 15cm. Żeby dołek jaki powstanie w charakterystyce był w ogóle słyszalny to przesunięcie fazy dwóch fal musi być dużo większe niż 90 stopni.

Cały czas piszesz że interferencja nie jest słyszalna. I masz całkowitą rację tylko źle to rozumiesz.

Chodzi o to że nie jest odbierana jako pogorszenie (wynaturzenie) brzmienia. Nie zmienia to faktu że powoduje, w skrajnym przypadku, zanikanie interferujących częstotliwości (BTW nie rozumiem dlaczego robisz założenie że żaden z tonów nie trafi w "dziurę". Lepszym założeniem byłoby że trafi.).

Mam wrażenie że patrzysz na tą sprawę przez pryzmat swojego subwoofera na 2 małych głośnikach. Miałeś kiedyś okazję posłuchać subwoofera np. na 15 calowym głośniku? I wcale nie chodzi o to żeby słuchać głośno... chodzi o wrażenie jakie wywołują niskie częstotliwości odtwarzane przez duży głośnik. Małe głośniki nigdy tego nie oddadzą.

 

To też kwestia gustu. Ja osobiście najbardziej lubię brzmienie osiemnastek. 15 calowy głośnik nigdy nie odda prawidłowo konturu kontrabasu z prostego powodu. Bo membrana jest za ciężka i ma za słaby impuls z tego powodu.

Do pięciu HDSów subwoofer musiałby mieć faktycznie z 15 cali żeby miało to jakiś sens. W innym wypadku te HDS nie będą wykorzystywały nawet połowy swojej mocy bo subwoofer się wcześniej udławi.

Pierwsze primo - dlaczego zestaw głośników na których nie ma gotowej konstrukcji?

 

Po drugie - ten Peerless nie jest żadnym 8-mym cudem świata. Ma choćby nienajlepsze własności przy większych wychyleniach - ważne przy podziale z subem przy tych 80Hz.

 

Dlaczego nie zrobić np. SR71 Zaph'a?

Ad. primo - kieruje się tylko walorami estetycznymi, BARDZO podobają się mi te kolumny S.F. i dlatego chciałbym z Waszą pomocą zrealizować swoje marzenie.

Ad. secondo - z pełnym szacunkiem do Waszej znajomości akustyki nigdy nie miałem styczności z tymi głośnikami, przed założeniem tego tematu sporo przeczytałem opinii, recenzji na temat tych przetworników i wydały mi się one odpowiednie dla mojej konstrukcji.

Jeśli chodzi o moje doświadczenie z DIY to nigdy nie miałem styczności z głośnikami lepszymi od tonsila , posiadam do dziś konstrukcje 3 drożną zaczerpniętą z radioelektronika rok chyba 1986 gdzie na górze jest gdn 30/80/4, gdwk z tytanową membramo *oznaczenia nie pamiętam i poczciwy gdm 18/80 całość podzielona 6db/okt z wyjatkiem kopółki 12db/okt... To tyle, wiem natomiast jak potrafi zagrać mój Denon z dobrymi kolumnami;)

Tak jak wspomniałem mogę przeznaczyć 1000Euro na głośniki i elementy zwrotnicy. Na sub przyjdzie czas i nie zamierzam z niego zrezygnować ;)

>> KrzysiekA

 

Pomiary centrów MTM pod kątem pokazują niestety osłabienia bardziej szerokopasmowe - i to w krytycznym dla rozpoznawania mowy zakresie 1kHz - 2kHz. To są właśnie powody dla których najlepsze głośniki centralne są jednak 3-drożne, z basami symetrycznie po bokach, a między nimi średniak i nad nim gwizdek, ew. pionowe małe d'Appolito. Focal Electra CC 1008 Be, B&W HTM2 Diamond przykładowo - duże firmy fachowo uzupełniające swoje flagowe bądź vice-flagowe serie o głośnik centralny.

 

Co do "impulsu" dużej i ciężkiej membrany - dorabiasz teorię (zupełnie błędną) do swoich subiektywnych preferencji braku niskiego basu i zastępowania go harmonicznymi.

dorabiasz teorię (zupełnie błędną) do swoich subiektywnych preferencji braku niskiego basu i zastępowania go harmonicznymi.

Akurat "niskie" harmoniczne można w preferencjach zrozumieć, miałem okazje być przekonywanym, że trzepotanie i obijanie zawieszeń głośników jest właśnie niskim basem...

>>15 calowy głośnik nigdy nie odda prawidłowo konturu kontrabasu z prostego powodu. Bo membrana jest za ciężka i ma za słaby impuls z tego powodu.<<<<

 

O bosche co on pisze:)....?

Do tej pory nie mogę zapomnieć tych pomruków i świetnego impulsu z XXLS-a 12" xxx845 w OZ (60l), nawet teraz gdy moje kolumny posiadają po dwa 22cm woofery brakuje mi tej głębi i tak zdecydowanego zejścia.

Jeszcze w sprawie tej "szybkości" małych wooferów - niektóre firmy w myśl tej teorii potrafiły wypuszczać na rynek subwoofery na 14cm vifach. Konkretnie to firma System Audio. Jednak nawet oni nieco przewartościowali i obecnie dopuścili do głosu drivery nawet 25cm.

Głośnik centralny w układzie poziomego MTM - IMO nienajlepszy pomysł. W bok od osi głównej dojdzie do rozfazowania midwooferów i obniżenia kluczowego dla mowy wyższego środka. Tak więc prawidłowy odsłuch takiego centra będzie miał tylko siedzący na środku "gość honorowy". Jemu jednak center niepotrzebny, tryb phantom a więc po połowie sygnału centra przekierowane do frontów da równie dobre źródło pozorne związane z ekranem.

 

Pomysł z 5cioma identycznymi kolumnami zrodził się nie bez powodu - posiadam w swojej kolekcji trochę koncertów nagranych w DTS 5.1, część w DD 5.1 tak więc wydaje mi się, że takie rozwiązanie jest dla mnie strzałem w dziesiątke. Zawsze mogę się mylić...

Podczas oglądania filmów przewaznie jestem "gościem honorowym" jak to kolega fajnie nazwał ;) .

Odnośnie kwestii ustawienia koło telewizora to wydaje mi się, że z tym problemu nie będzie - posiadam projektor optoma hd65.

Ad. primo - kieruje się tylko walorami estetycznymi, BARDZO podobają się mi te kolumny S.F. i dlatego chciałbym z Waszą pomocą zrealizować swoje marzenie.

Wymienione SF nie korzystają z tego HDS-a - przy ich stonowanej estetyce srebrny korektor fazy HDS-180EXC niekoniecznie musi być najlepszym wyborem. Poza Scanem 18W8545 oraz Usherem 8945A (z kontrowersyjną dla wielu "spękaną" suszoną membraną celulozowo - węglową) nie przychodzi mi jednak na razie do głowy żaden midwoofer z okrągłym koszem, czarną membraną i wklęsłą nakładką przeciwpyłową. Jakby odpuścić z tego okrągłego kosza, jest Peerless HDS-164 Nomex.

Wymienione SF nie korzystają z tego HDS-a - przy ich stonowanej estetyce srebrny korektor fazy HDS-180EXC niekoniecznie musi być najlepszym wyborem. Poza Scanem 18W8545 oraz Usherem 8945A (z kontrowersyjną dla wielu "spękaną" suszoną membraną celulozowo - węglową) nie przychodzi mi jednak na razie do głowy żaden midwoofer z okrągłym koszem, czarną membraną i wklęsłą nakładką przeciwpyłową. Jakby odpuścić z tego okrągłego kosza, jest Peerless HDS-164 Nomex.

Pisząc o wyglądzie miałem na myśli kształt i finezyjne wykończenie kolumn. Jestem świadomy, że zaproponowane prze ze mnie głośniki są inne niż w oryginale, z racji ograniczonego budrzetu oraz swoich upodobań muszę szukać alternatywnego rozwiązania.

Co kto lubi. Mi do estetyki Sonus Faber'a "krzykliwy" HDS EXC zupełnie nie pasuje.

Fakt urodą nie grzeszy. Na początku mało brakowało żebym kosz przemalował na czarno. Podejrzewam że ten głośnik sprzedawał by się o wiele lepiej gdyby nie jego wygląd. Z ciekawości zapytam. Bardzo krytykowałeś ten głośnik czego całkowicie nie potrafię zrozumieć. Słyszałeś go kiedykolwiek w akcji?

Uchem rzuciłem, nie aplikowałem. Ja nie mam ambicji na forumowego trendsettera - wyrocznię odnośnie brzmień. De gustibus... Głośnik krytykowałem wyłącznie za wygląd i pomiary.

 

Ciekawe że w 18cm jakimś magicznym sposobem (dobre wyważenie po promieniu?) zredukowali mody własne tego skomplikowanego układu z nakładką przeciwpyłową przebitą korektorem fazy. W mniejszym 15cm były zupełnie nadprogramowe mody przy 450Hz. Tak więc jest również za co chwalić ten 18cm.

Co kto lubi. Mi do estetyki Sonus Faber'a "krzykliwy" HDS EXC zupełnie nie pasuje.

Dokonując wyboru obu przetworników kierowałem się tylko i wyłącznie pochlebnymi na ich temat opiniami oraz grubością mojego portfela. Tak jak wcześniej napisałem, nigdy nie miałem możliwości ich posłuchać i w kwestji parametrów itd jestem zdany na Waszą wiedze i chęć pomocy. Z tym HDS-em to nie upieram się na siłę żeby go kupić ot tak dla kaprysu. Jeśli znacie jakiś bardziej odpowiedni przetwornik w tej cenie, który w równym stopniu spełni moje oczekiwania to bardzo poproszę o jego zaproponowanie. Z drugiej strony zanim założyłem ten temat zastanawiałem się czy najpierw by nie poprosić Was o pomoc w doborze przetworników jednak jak wiadomo każdy ma własne preferencje i zazwyczaj dochodzi w takim wątku do kłutni etc ;) czego chciałem sobie i szanownym kolegom zaoszczędzić.

Akurat mam numer Hobby HiFi z recenzją tego głośnika(sytyczeń 2009). Mam gdzieś też Klang und Ton z tym głośnikiem i recenzja była podobna. Dołączone są też pomiary harmonicznych.(wklejam poniżej) Powyżej 100Hz dla głosności 90 dB/1m głośnika ma trzecią harmoniczną poniżej 0.1% a drugą poniżej 1% i są to wartości wybitne. Mało który głośnik ma tak niskie zniekształcenia dla wyższego basu. Mało tego dla 40 Hz trzecia harmoniczna dochodzi zaledwie do 3% i jest to całkowicie przyzwoicie dla osiemnastki. Zaznaczę że pomiary były robione w obudowie testowej. Gdy głośnik będzie w obudowie z otworem zniekształcenia będą znacząco niższe dla tej częstotliwości.

Dlatego nie rozumiem twojej krytyki. Ten głośnik brzmi bardzo dobrze jak na swoją cenę i to szczególnie bas i do tego ma naprawdę dobre parametry.

Nie chce wywrzeć wrażenie że w jakiś szczególny sposób bronię tego głośnika bo go mam.

Ja po prostu nie znając tego głośnika po twoich wpisach odniósł bym wrażenie że jest to taki sobie głośnik co jest w tym wypadku nieprawdą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiary harmonicznych typu "3%" tak naprawdę o głośniku niewiele mówią. Zwłaszcza na basie miarodajne są wyłącznie porównania w takich samych warunkach pomiaru, na takich samych poziomach SPL przy częstotliwości pomiarowej (a nie wysterowanie napięciem odpowiadającym 90dB @ 1m na efektywności średniej czy referencyjnej). I tu ogólnie napędy oraz zawieszenia HDS-ów nie pokazały się z najlepszej strony. Na środku rzeczywiście ten sprzęt jest dobry - jednak do podziału przy 80Hz z subem nie byłby dla mnie pierwszym kandydatem. Ogólnie to 18-tki słabo radzą sobie z większymi SPL poniżej 100Hz i głupio byłoby wylądować z czystymi 60Hz od suba i potem z totalną zmianą charakteru powyżej 80Hz. Zwłaszcza jakby robić ostry podział akustycznie 4th ze wspomaganiem 18-tek bassreflex'em albo MB i filtracją highpass w rodzaju 2nd. Dlatego sam do takiego systemu wybrałbym najlepsze na basie 18-tki jakie dałbym radę znaleźć.

 

Jeśli znacie jakiś bardziej odpowiedni przetwornik w tej cenie, który w równym stopniu spełni moje oczekiwania to bardzo poproszę o jego zaproponowanie.

DIY jest tańsze niż salonowe audio nie bez powodu. Choćby takiego że nie można odsłuchać przed zakupem. Poleganie na cudzych opiniach odsłuchowych niekoniecznie musi dać nam to czego oczekujemy (choć z drugiej strony może jak trendsetter dobry albo zwyczajnie będziemy mieli szczęście). Są fani małych szerokopasmowców w basowych tubach, a są też tacy co uważają że bez 15" subwoofera o niskich zniekształceniach nie ma basu.

Misiomor. Czasami czytam twoje wpisy na Audiostereo i są one najczęściej sensowne i odnoszę wrażenie że znasz się na tym o czym piszesz.

Jednak nie w tym wypadku.

Znam ten głośnik wzdłuż i w szerz. Posiadam go już ponad trzy lata, próbowałem go w dwóch różnych obudowach przy wielu różnych strojeniach w sumie z sześcioma różnymi wysokotonowymi(XT25TG30, SEAS 27tafcg, seas 22tafg, Hi-Vi K1, Expolinear ARL-81, Peerless HDS) i z trzema różnymi zwrotnicami.

W sumie spróbowałem go z 10 różnymi wzmacniaczami miedzy innymi na pięciu różnych nie całkiem tanich kablach i z pięcioma różnymi źródłami.

Ja mogę coś o tym głośniku napisać tobie się to tylko zdaje bo gdzieś coś o nim przeczytałeś.

Ten głośnik ma po prostu kopyto i to zdecydowanie większe niż 18W8545 i jego zaletą jest właśnie dobre znoszenie dużych impulsów. Nie ma może tak neutralnego basu jak 18W8545 ale za to jest bardzo przejrzysty przy wysokich głośnościach czego nie można powiedzieć o Scan Speaku który przy głośnym słuchaniu zaczyna tracić szczegóły.

Dlatego jeżeli ktoś mi pisze że ten głośnik ma nie najlepsze parametry przy większych wychyleniach to mi się sam nóż w kieszeni otwiera.

 

Dlaczego tak bardzo obstaję przy swoim zdaniu? Z bardzo prostego powodu. Ludzie szukając głośników do jakiś projektów najczęściej robią to w sieci. Niestety obiektywność ocen pozostawia wiele do życzenia. Ktoś coś usłyszał, ktoś przeczytał jeszcze inny spróbował i mu się nie podobało a znowu ktoś inny był zachwycony. Sam osobiście doświadczyłem tego szukając wysokotonówki do jednego z moich projektów.

Wprowadza to jedynie zamęt. A teraz kolega tomaszz1975 zastanawia się nad zrezygnowaniem z tego głośnika z powodu twojego wpisu bo ty o nim gdzieś coś przeczytałeś.

Ten głośnik ma po prostu kopyto ...

Wszystko zależy od tego co rozumiesz pod subiektywnym pojęciem "kopyto". Pisałem na podstawie znanych mi pomiarów, tak jakbym sam miał robić 5 monitorów do współpracy z subem w KD. Jest też zresztą taka możliwość że od czasu pomiarów Marka K Peerless coś poprawił w zawieszeniach, i nowsze wersje mają lepszy bas. W końcu były zmiany własnościowe dot. marki Peerless...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.