Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny na GDN 20/80/2,GDM 18/80 i GDWK 10/80/7


Polik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

oprócz subwoofera planuję zbudować kolumny głośnikowe trojdrożne w obudowie zamkniętej na nast. przetwotnikach Tonsil v ok. 35 litrow kazda...

 

1) GDN 20/80/2

 

2) GDM 18/80 (wbrew pozorom super przetwornik)

 

3) GDWK 10/80/7

 

wszystkie mają impedancję 8 ochm.

 

Brzmienie jakie mnie interesuje powinno byś żywiołowe ,przestrzenne z silną stereofonią i miękkim basem tu raczej trudne :)

 

Jaką zwrotnicę byście użyli ?

 

Myślę o zwrotnicach marki Janbo to było by najprostsze ,ale generalnie pewnie będę sam nawijał:) i myślę poważnie o podziale 600/6000 Hz

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jeśli możecie i macie czas możecie mi zaproponować jakieś projekty

 

 

 

POLIK :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GDM 18/80 to nie jest zły głośnik ale ma dużą efektywność i trzeba go mocno ściszać a wtedy się robi mułowaty bo traci tłumienie od wzmacniacza. Może by się nadawał do dużej kolumny razem z jakimiś dwoma wysokosprawnymi niskotonowymi min. 12 cali. Ten głośnik ma jeszcze jedną wadę która go właściwie dyskwalifikuje - krótka cewka drgająca czyli nie da się zrobić niskiego podziału jaki byłby wskazany biorąc pod uwagę średnicę i masę drgającą. Moim zdaniem ten głośnik ma parametry jak średniotonowy głośnik estradowy i w takich zastosowaniach miałby sens ( lub w kolumnach aktywnych )

Napisałem z ciekawości do Janbo do tych głośników polecają zwrotnicę J-3A

 

Ale ja i tak będę myślał o własnej :)...

 

 

ZWROTNICA TRÓJDROŻNA J-3A

 

Najlepsza układowo zwrotnica trójdrożna !

 

Wykonywana w dwóch wariantach impedancji obciążeń:

Wszystkie głośniki - 8 W

Wszystkie głośniki - 4 W

PARAMETR Wartość Jedn.

Dopuszczalna ciągła moc przenoszona przez zwrotnicę 160 VA

Częstotliwość podziału 600/4500 Hz

Tłumienia 6/12/6/12 dB/okt.

 

Zwrotnice serii J-3 z dodatkowym oznaczeniem A,AN,B lub bez liter

różnią się jedynie częstotliwościami podziału.

Schematy ideowe są identyczne. W torze nisko- i średniotonowym

zastosowano korektory impedancji głośników.

Zwrotnica może być zastosowana w kolumnach dużej mocy z wysokimi

wymaganiami jakościowymi np. w silnych kolumnach domowych.

Dodatkowo zwrotnica posiada iskiernik, który zabezpiecza

końcówki mocy typu MOS, starszych wzmacniaczy, przed przepięciami

zwrotnymi indukowanymi na cewkach zwrotnicy.

Zwrotnice z literą A (J-3A) nadają się do obsady czeskich głośników

(średnie typu ARP) lub głośników typu TONSIL, ale przy zastosowaniu

silniejszego głośnika średniotonowego - od 16cm w górę.

Zwrotnice typu J-3 są wyrobem półprofesjonalnym o wyjątkowo

przyjemnym brzmieniu dzięki utrzymaniu równowagi fazowej

(podziały bliżej niż 3 oktawy) w każdej gałęzi filtra.

Zwrotnica to coś jak ubranie szyte na miare. Gotowa, kupiona w ciemno nie bedzie pasowac. Poczytaj np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i I zastanów sie dlaczego w internecie jest tyle scheamtów zwrotnic do różnych głośników, skoro można kupic gotowe w janbo?

 

 

BTW, zapytaj ich o zgranie fazowe, zobacyzmy jakie bajki bedą wymyślać :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Zwrotnica to coś jak ubranie szyte na miare. Gotowa, kupiona w ciemno nie bedzie pasowac. Poczytaj np.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i I zastanów sie dlaczego w internecie jest tyle scheamtów zwrotnic do różnych głośników, skoro można kupic gotowe w janbo?

 

 

BTW, zapytaj ich o zgranie fazowe, zobacyzmy jakie bajki bedą wymyślać :D

 

Wiesz co to prawda co napisałeś :)

 

 

-ja uważam ,że to janbo moze dzialać poprawnie ,ale nie musi-wtedy można je zmodyfikować poprzez podmianę poszczegolnych elementów na nieco inne-jak robiłem kiedyś zwrotnice z kumplem to zrobiliśmy kokon -słuchaliśmy kolumn i zmienialiśmy elementy w prototypie zwrotnicy na słuch-co ciekawe doszliśmy do wniosku ,że dobrze jest glosnik niskotonowy ciąć nisko już na 200 Hz i to stromo-pozostałe elementy im wieksza prostota tym lepiej nawet zwr I rzędu-skomplikowane zwrotnice to udać się nie może zabija dzwięk zanika stereofonia jest jakoś wszystko zmulone zestawy tracą na ogoł oddech i przestrzenność !!! :)

POLIK:)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
-ja uważam ,że to janbo moze dzialać poprawnie ,ale nie musi-wtedy można je zmodyfikować poprzez podmianę poszczegolnych elementów na nieco inne-

Ale to przecież drogo wyjdzie. Bo raz zakup zwrotnic janbo, które wbrew pozorom tanie nie sa (tzn. cena jest ok, ale elementy liche), a dwa zakup nowych elmentow do modyfikacji. To nie lepiej kupic od razu to co trzeba, zamiast 2 x placic?

 

jak robiłem kiedyś zwrotnice z kumplem to zrobiliśmy kokon -słuchaliśmy kolumn i zmienialiśmy elementy w prototypie zwrotnicy na słuch-

Zrób chociaż raz pomiary, to zobaczysz jak niedoskonale pod tym wzgledem jest loudzkie ucho. Robiac tak zwrotnice wydaje sie , ze jest dobrze. Robiac pomiary masz pewnosc i wiesz w ktorym kieunku idziesz robiac zmiany (nie robisz tego na slepo)

 

co ciekawe doszliśmy do wniosku ,że dobrze jest glosnik niskotonowy ciąć nisko już na 200 Hz i to stromo -pozostałe elementy im wieksza prostota tym lepiej nawet zwr I rzędu-skomplikowane zwrotnice to udać się nie może zabija dzwięk zanika stereofonia jest jakoś wszystko zmulone zestawy tracą na ogoł oddech i przestrzenność !!! :)

Nieprawda. Nie ma jednych konkretnych zasad budowanai zwrotnic, czasem sprawdzaja sie proste filtry, czasem bardziej skomoplikowane. Ja np. u siebie filtry IV rzedu. Stereofonia zalezy od zgrania fazowego głośników, a nie od rodzaju filtrów.

 

 

 

Kup wkladke panasonica, zrob mikrofon pomiarowy i pomierz te kolumny za pomoca np. Holmipulse. Jakbys cos nie wiedzial na ktoryms etapie to pomoge. To jest o wiele latwiejsze niz robeinei zwrotnicy na sluch, serio.

El sueño de la razón produce monstruos.

Zwrotnice robiło się na słuch 20 lat temu bo nie było możliwości pomiaru. Teraz jedyne co musisz kupić to wkładka mikrofonowa a w najgorszym wypadku możesz użyć dowolnego mikrofonu. To zawsze lepsze niż na słuch. Reszta jest za darmo albo masz to już w domu. Nie wiedzę powodu dlaczego trzeba by się męczyć na słuch nie mówiąc już o tym że efekty będą wątpliwe szczególnie przy kolumnach trójdrożnych.

 

Czy 35 litrów dla GDN20/8/2 to nie za dużo dla obudowy zamkniętej? Myślałem że do tego głośnika stosuje się tej wielkości obudowę do BR.

 

 

Jeszcze jedno mi się nasunęło. Nie wiem czemu upierasz się przy tym średniotonowym. Obecnie preferuje się niskie podziały na średniotonowym. Około 200-300 Hz tak żeby całe pasmo głosu ludzkiego odtwarzane było przez jeden przetwornik. Kiedyś bardzo dawno temu miałem tą średniotonówkę i powiem szczerze że nie powalała jakością brzmienia. To chyba pierwsza lepsza nowoczesna osiemnastka nisko średniotonowa ma lepsze średnie tony. Ja na twoim miejscy zainwestowałbym jednak w lepszy średniotonowy. W końcu to najważniejsza część pasma.

Skąd kolega weźmie GDN 20/80/2 ? Nie jest produkowany i niema go w żadnym sklepie. Głosnik ten był stosowany w Rapsodii 200, TLC Classik 2 gdzie pracował do ok. 250 Hz w obudowie bass-reflex na boku obudowy.

 

Gdybym miał wybierać coś do GDN 20/80/2 to raczej GDN 13/40/2 na tony średnie i GDWK 10/80/19 lub /26. Podziały raczej w okolicach 600/3500 Hz i na pewno zwrotnice trzeba zaprojektować od podstaw z wielokrotnymi próbami.

Skąd kolega weźmie GDN 20/80/2 ? Nie jest produkowany i niema go w żadnym sklepie. Głosnik ten był stosowany w Rapsodii 200, TLC Classik 2 gdzie pracował do ok. 250 Hz w obudowie bass-reflex na boku obudowy.

 

Gdybym miał wybierać coś do GDN 20/80/2 to raczej GDN 13/40/2 na tony średnie i GDWK 10/80/19 lub /26. Podziały raczej w okolicach 600/3500 Hz i na pewno zwrotnice trzeba zaprojektować od podstaw z wielokrotnymi próbami.

Kolega wcześniej już pisał że głośniki już posiada.

 

Co do podziału na 250 Hz to właśnie w ten sposób robi się teraz kolumny. Visaton ma całą serią kolumn z głośnikami niskotonowymi na ściance bocznej. Na przód zastosował bym parę szerokopasmówek Vify n.p. Vifa 9BN119/8 (15 Euro sztuka i bardzo dobre parametry) a pomiędzy wysokotonowy. Podział na 300 i 4000 Hz. Przednia ścianka mogła by być wtedy szeroka na 18 cm. Nowocześnie i na pewno lepsze brzmienie.

 

Właśnie popatrzyłem jaki stosujesz wysokotonowy. Kiedyś miałem głośnik wysokotonowy z tą piankową kopułką. Nie ma najmniejszego sensu pchać się dalej w koszty. Jak zastosujesz lepszy średniotonowy to ten wysokotonowy też będziesz musiał zmienić. Rób jak planowałeś. Przy tej jakości przetworników to chyba nawet możesz zastosować zwrotnicę uniwersalną.

Na pewno to umrzeć kiedyś trzeba. O brzmieniu z przypuszczeń lepiej się nie rozpisywać.

 

Konfiguracje którą podałem symulowałem i wychodziła obiecująco w klasycznym układzie głosników. Dlatego o niej napisałem bo uwazam że możliwe jest osiagnięcie dobrego brzmienia na tych głosnikach. Ale zwrotnica do niego to bardziej skomplikowana jazda niż jakieś "janbo" i wielka niewiadoma.

Pojęcie "dobre brzmienie" to trochę jak guma od majtek. Da się bardzo mocno rozciągnąć. Poza tym GDN 20/80/2 który ma całkiem dobre parametry jak na tą cenę, to przetworniki są na poziomie starych Altusów. Jak brzmiał Tonsil chyba nikomu nie trzeba opowiadać. Ja osobiście nie słyszałem ani jednej kolumny Tonsilu( a pracowałem w tamtych czasach w sklepie RTV i trochę ich słyszałem) o której można by było powiedzieć że miała "dobre brzmienia". A chłopaki z Tonsilu mieli przecież do dyspozycji komorę bezechową więc chyba nie jest to kwestia pomiarów. Ale nie każdy jest audiofilem. Niektórym do szczęścia wystarczały Altusy.

Czyli których? Excellence zrobionych dla Eposa ? Czy może Fantazja/Samba zrobionych dla Heco i Denona ? A może w głosnikach Totem Mite/Staff albo Opera Duetto ? Pisać okragłe komunałki kazdy może. gorzej kiedy trzeba sie odniesć do konkretów. Wtedy wychodzą zabawne wnioski, takie jak te przy krytyce Tonsil Pulse - a to podział za wysoki więc fatalnie, a to kosz plastikowy więc bardzo słabo, no i sie nie błyszczą jak psu jaj... to też bardzo niedobrze i za tanio, a cewka rdzeniowa - fatalnie no i najgorsza rzecz to głosniki, bo ... Tonsila.

Czyli których? Excellence zrobonych dla Eposa ? Czy może Fantazja/Samba zrobionych dla Heco i Denona ? A może w głosnikach Totem Mite/Staff albo Opera Duetto ? Pisać okragłe komunałki kazdy może. gorzej kiedy trzeba sie odniesć do konkretów. Wtedy wychodzą zabawne wnioski, takie jak te przy krytyce Tonsil Pulse - a to podział za wysoki więc fatalnie, a to kosz plastikowy więc bardzo słabo, no i sie nie błyszczą jak psu jaj... to też bardzo niedobrze i za tanio, a cewka rdzeniowa - fatalnie no i najgorsza rzecz to głosniki, bo ... Tonsila.

Ale po co się obrażać. Ja się przyzwyczaiłem do trochę innej klasy głośników. Dla sportu można zbudować ale mi osobiście szkoda by było inwestować czas i energię w tak słabe przetworniki.

Jedyne co tu ewentualnie nadaje się do czegokolwiek to ten GDN przy czym trzeba powiedzieć sobie prawdę prosto w oczy. Nie jest to żaden ósmy cud świata. Osobiście mam dwie sztuki.

Tu zdjęcie.

post-13669-100009449%201268832770.jpg

Średniotonówkę słyszłem i też miałem w Altusach.

Stożkowa membrana która dzieli się niemiłosiernie co zresztą widać w charakterystyce. Kto robi jeszcze stożkowe membrany z papieru? To już dziesiatki i dwunastki Tonsila brzmiały lepiej. Naprawdę nie mogę sobie wyobrazić podziału tego głośnika przy 6000 Hz. Tą membraną zaczyna już telepać przy 2000 Hz.

O wysokotonowym w ogóle nie ma co pisać. Te piankowe kopułki Tonsilu to po prostu niewypał. Tonsil ma lepsze wysoko-tonowe..

Owszem można próbować coś z tego zrobić.

Ale proszę nie traktujcie takich projektów jak głośniki referencyjne a już na pewno nie ma się co obrażać gdy ktoś napisze o nich dwa słowa prawdy.

O których? Bo tak to opisałeś jakby wszystkie do jednego worka wpadały. GDM 18/80 to sa głosniki z okreslonej epoki do okreslonej koncepcji układów.

GDN 20/80/2 jest głośnikiem z zupełnie innej rodziny i do innych zastosowań. Dlatego proponowałem łaczyc z GDN 13/40/2 na srednie i kopułka tkaninową. Taki zestaw może zagrac lepiej niż np. Totem Staff, a jest to pułap cen ok. 6-7tys.zł.

Witam,

 

prace nad tymi kolumnami zaczne dopiero w maju jak się dobrze ocieli prace będę prowadził na działce tam mogę piłować,hałasować i nikt mi głowy nie urwie :)

 

Przedstawiam Wam głośniki które chce zastosować do budowy kolumn oraz moje Altusy 300 po rozkreceniu :)

 

czytam Wasze wypowiedzi i widzę ,że powinienem kupić jednak inne przetworniki...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-6984-078541300 1300310967_thumb.jpg

post-6984-015146200 1300310992_thumb.jpg

post-6984-055463100 1300311008_thumb.jpg

post-6984-022465500 1300311046_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Albo zupełnie inny tor średnio-wysokotonowy z zupełnie inna koncepcją układową zwrotnicy i klasycznym rozmieszczeniem głosników.

 

Albo inny głosnik niskotonowy i wtedy zrobisz coś co przypominało pierwowzór Altusów z głośnikiem kopułkowym.

 

Pierwszy przypadek trudny. Drugi łatwiejszy ale już coś podobnego masz (Altus) więc nie bardzo sensowny.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.