Skocz do zawartości
IGNORED

Modyfikacja zwrotnicy esa ostinato^2


rambo54

Rekomendowane odpowiedzi

Na moje warunki mogę sobie tylko pozwolić na pomiary pod własne sfatygowane ucho :)

Cały ten koncept choć bardzo go lubię, nie wiem czy jest wart mierzenia "pod kreskę"

Po kilku godzinach słuchania na 9500 na górze, zdjąłem panele z mata/filc bo ten zakres który mnie męczył przy 9300 tutaj jest niepodbarwiony i brzmi dużo bardziej akustycznie bo takiej muzyki dziś słucham.

Pierwsze jakie nasuwają się wnioski, to powrotu do 9300 raczej niema. Przerabiam je na 9700.

Przymulenie średnicy które mi tak przeszkadzało to była sprawka 9300 a nie Vify czy zwrotki.

Wielkiego "OCH ACH" może nie ma ale jest wyraźnie równiej i bez podbarwień. Czysto, wyraźniej i bardziej miękko.

Szczególnie na pełnym lampowym torze + DAC z PC

brzmi dużo bardziej akustycznie bo takiej muzyki dziś słucham

 

Ciekawe bo ja jak kupiłem skany to tez zacząłem słuchać akustyki !?

ale żeby nie zamulić sprzętu czasem wrzucę płytę "system of a down"

skk

  • 4 tygodnie później...

Witajcie,

 

Pograłem miesiąc na SS 9500 w miejsce 9300 i jednoznacznie kolumny grają czyściej i precyzyjniej.

W między czasie zmieniłem też tor na w pełni lampowy i gra to bardzo przyjemnie, mimo nie wysokiej skuteczności, kilku watowa lampa rzadko wysterowana jest powyżej polowy mocy. Jest wszystko od basu po najwyższą górę.

 

Rozmawiałem też z Panem Zawada z Esa, ustaliłem że Ostinato^2 nigdy seryjnie nie wychodziły z 9500.

Fabrycznie zawsze był 9300, 9500 był oferowany za dopłatą i takich kolumn wyszło kilka z fabryki.

Zwrotnica zawsze była taka sama.

Co ciekawe Esy grają wyraźnie głośniej od również 6 omowych Vandersteenów 1C które mają rzekomo 90dB skuteczność, kontra 86dB Ostinato

może właśnie dlatego że gra pod lampą, nie wpadałeś na to że jest ciszej bo transformatory wyjściowe nawija się pod konkretną impedancję obciążenia, zazwyczaj nie jest to 6ohm

Grało to głośniej jeszcze na mosfecie, pod lampą nie sprawdzałem.

 

Wyjąłem też trochę wytłumienia z obudowy Esa, bas zrobił się precyzyjniejszy i jest więcej średnicy.

9500 w moim systemie gra też subiektywnie głośniej minimalnie niż 9300, góra jest czysta ale deko było jej za dużo na seryjnym L-padzie.

Może dokupię małe rezystory i zdejme im jeszcze 0,5dB

Mam to liczyć przez L-pad czy ten równolegle mogę zostawić..?

  • Moderatorzy

Grało to głośniej jeszcze na mosfecie, pod lampą nie sprawdzałem.

 

Wyjąłem też trochę wytłumienia z obudowy Esa, bas zrobił się precyzyjniejszy i jest więcej średnicy.

9500 w moim systemie gra też subiektywnie głośniej minimalnie niż 9300, góra jest czysta ale deko było jej za dużo na seryjnym L-padzie.

Może dokupię małe rezystory i zdejme im jeszcze 0,5dB

Mam to liczyć przez L-pad czy ten równolegle mogę zostawić..?

jak chcesz lekko stłumic wysokotonowca to zwiększasz rezystor w szeregu z nim

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Dzięki,

 

Źle zadałem pytanie, czy jak dodam tam np 0,5oma szeregowo przed 9500 czy rezystor równoległy może zostać bez zmian (10ohm) czy mam go zmienić na mniejszy licząc przez L-pad (by zdjąć o 0,5dB powinien iść 2.4 Ohma zamiast 2.2 i 9 zamiast 10 Ohma równolegle)

Raczej ten drugi wariant, bo ci się zwrotnica zacznie rozjeżdżać, a dokładnie to zrobisz górkę na średnicy, jak podstawisz w dla tego głośnika chyba ok 6ohm impedancji to powinno ładnie wychodzić na kalkulatorze, możesz sobie policzyć co się będzie działo teraz jest podział na ok 2,8khz

  • 1 miesiąc później...

Aktualizacja

 

Filtr dla SS 9500 dostał jednak deko mocniejsze tłumienie, 4.6dB zamiast 4dB czyli zamiast 2,2 ohma szeregowo i 10ohma równolegle, poszło 2,53 ohma i 8,6 ohma.

Przejście miedzy środkiem a górą deko dalej świszczy, nie jest płynne, słuchać podbarwienia.

Obok stoją Vandersteeny 2 CE i tam jest gładko i czytelnie.

 

Czy zamiast kondensatora 6.8uF można dać 5.6 (4.7) żeby to wygładzić..?

 

Czy zejść jeszcze w dół licząc przez L-pad z tłumieniem dla SS dalej np 5.5dB czyli 2.8 Ohma szeregowo i 6.8 Ohma równolegle...?

Czy zamiast kondensatora 6.8uF można dać 5.6 (4.7) żeby to wygładzić..?

 

Chcesz "wyżej" ciąć SS?

Można też wymienić cewkę, aby zmienić "stromość" filtra,

co do kondensatorów; można też "złożyć" wartość z kilku mniejszy kondensatorów np 6uF lub inne,

 

Jak widzisz, kombinacji jest wiele, więc chyba wcześniej wypadało by kupić wkładkę WM-61 i zrobić jakieś najprostsze pomiary, żeby zobaczyć, gdzie, co i jak się układa w tych kolumach.

Wtedy można się zabrać za "kombinacje" z pojemnościami

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

raczej nie, skąd ten pomysł, na zafalowanie fazy na skraju pasma przetwornika i tak nic nie poradzisz.

 

Dzięki,

będe sobie na razie regulował górę rezystorami.

 

Temat pomiarów mnie nie ominie :)

Jeśli ktoś może mi podpowiedzieć od czego zacząć.. :)

 

Jako wzór liniowej charakterystyki mam Vandersteeny, wiec mam pod co podstawiać.

Góra z V 2 CE nie ma tylu informacji co SS 9500, ale SPOKÓJ w jaki informuje tym co potrafi jest imponujacy

 

Pytanie:

 

Czy takie najzwyklejsze rezystory Mundorfa metalizowane MR5, do takich testów na ustalenie tłumienia dla SS 9500 są OK

Szeregowo mam wsadzonego Millsa 2.2 Omha i do niego dokładam małe (np 0,33 Ohma) te Mundorfy.

Rozumiem, że równolegle to już żadnego znaczenia to nie będzie mieć jaki tam siedzi rezystor, jeśli L-pad się zgadza..?

Przypomnę w szeregowo w filtrze na SS siedzi 6.8uF Mundorf Supreme

 

Sorry za laickie pytania

Po nitce po nitce ale do kłębka jakoś dojdziemy :)

Przejście miedzy środkiem a górą deko dalej świszczy, nie jest płynne, słuchać podbarwienia.

 

 

To ciekawe bo u mie też świszcze czyli przebija "sz" i trochę wyżej ale na nowym ze srebra kablu na starym nie a mam inny scan , może akustyka (rezonans na 3-4 kHz) może one tak mają ? Jak sprawdzałem akustyke u siebie to mam znaczne podbicie na 3,5 do 5,5 kHz dziwne że na innym kablu podbicie jest łagodniejsze dla ucha. Test robilem na kilku kablach i na każdym jest wyraźna "hopka". Dokucza na nowym i znacznie jaśniejszym. Te scany to bardzo kapryśne głośniki, myslalem że tylko 9900 jest taki wredny.

Sonus niedawno wypuścił monitor za 60000 z taką wysokotonówką jak u Ciebie i z weglową osiemnastką i tam nic nie świszcze. Zer nie pomylilem i nie tylko Sonus Faber wraca do starych skanów

skk

Po dołożeniu 0,33 rezystora szeregowo (~0,7dB), deko się uspokoiło ale też sama wyższa średnica wygasła minimalnie (efekt koca na kolumnach)

W bardzo słabych np czy bardzo starych nagraniach gdzie góry jest mało, średnica jest wyraźnie przytępiona.

Spróbuje wsadzić cewkę 0,47mH zamiast 1mH szeregowo do Vify testowo, nie wiem jak z fazami ale spróbować niezaszkodzi

Pan Zawada z Esa idzie zaparte że wypuszczał te kolumny z SS9500 na górze z dokładnie tą samą zwrotką co w wersji z 9300 który brzmi wyraźnie słabiej i ciszej

Jeśli ktoś może mi podpowiedzieć od czego zacząć.. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Dzięki !

Mam co czytać i dużo wskazówek do działania.

 

Na razie zatrzymałem się przy filtrach dla średniotonowców i wysokotonowców a konkretnie nad umiejscowieniem rezystora tłumika szeregowo.

Napisane jest, by go dawać przed kondensatorem, ja mam za kondem :/

Czy to zmienia zupełnie postać rzeczy..?

Typowy L-Pad składa się z 2 rez. i są zawsze za kondensatorem

tłumik z jednego rez. zawsze przed kondensatorem, jeżeli zamontujesz go za, zmieni "dobroć" filtra

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Dzięki za odpowiedź.

Żałuje że nie zrobiłem zdjęcia seryjnej zwrotnicy, zanim zacząłem grzebać.

Czyli nie ma opcji, by ten rezystor w L-pad szeregowo był przed cewką, albo przed cewką i kondem..?

Czyli nie ma opcji, by ten rezystor w L-pad szeregowo był przed cewką, albo przed cewką i kondem..?
Może być, zależy co autor (konstruktor) miał na myśli. Po prostu inaczej bedzie uksztaltowana charakterystyka głłosnika.

 

Gdy jest kond przed rezystorem to "widzi" wieksza impedancje, a upraszczajac wzor mamy : czestotliwosc = pojemnosc x opor. Wiec z uzyciem mniejszego kondem jest nizsza czestotliwosc filtrowania.

 

 

Ale to jak wspomnialem moze akurat tak psaowalo projektantowi zeby zgrac faze.

El sueño de la razón produce monstruos.

Jakiś czas temu podczas wymiany okablowania z kimbera PR na Polinka SC tak się właśnie zastanawiałem, czemu mam te rezystory szeregowe przed cewką, (o ile dobrze pamiętam) a nie za, i je po prostu przelutowałem... bo tak jest na schemacie zwrotki którą znalazłem w sieci..

 

Wsadziłem właśnie znowu rezystory Millsa o fabrycznych wartościach, i przelutowałem szeregowy przed cewkę.

Posłucham (narazie brzmi to lepiej, ładniej, czyściej) i zacznę zbierać graty na pomiary.

EDIT

 

No i tak musiało być oryginalnie, rezystor szeregowo przed cewką.

Podbarwienia i dziury zniknęły, co ciekawe bas też jakby przyspieszył...

Wydaję się że cały bój był przez źle wlutowany rezystor... moja niewiedza :/

Dla spokoju i fanaberii zmieniłem okablowanie dla SS 9500 z Polinka 20 AWG na Clairvoyant 26 AWG pozłacany

Teraz duużo muzyki :)

Nawet gdyby nie był złocony, to zmiana z 20 na 26 AWG ze zwykłej miedzi też dałaby duuuuuużo muzyki. Możesz to kiedyś w ramach walki z nudą sam sprawdzić. Życzę radości odsłuchów.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Grubość powłoki złota to ledwie 50 mikronów..

Czy taka ilość metalu ma wpływ na brzmienie i biegnące po powierzchni przewodu 50cm wysokie częstotliwości..?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Na Ebay.com za 20 metrów tego 26 AWG zapłaciłem z przesyłką do PL 40$, będzie jeszcze z tego jakiś ciekawy mam nadzieje brzmieniowo kabel sygnałowy.

Pisałem w wątku o wtykach RCA, co tu by dać pod to, mam tylko Neutriki Profi..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wiem, o jaki dźwięk walczysz, ale spróbuj, jeśli szukasz precyzji, barwy i pazura i zrób IC z tego samego przewodu 26 AWG, długość mało istotna, choć czytałem, że 66 cm to optimum, przynajmniej dowiesz się, czy o to chodziło. Wtyki mają mniejsze znaczenie, niż wielu sądzi. O ile masz równie transparentne kable głośnikowe, różnicę w IC powinieneś usłyszeć od razu.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.