Skocz do zawartości
IGNORED

Wypaczanie się płyt MDF


rogus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie. Przed misiącem zakupiłem płyty MDF do budowy kolnów Proaca 2.5. I pojawił się problem. Mianowicie płyty zmieniły swoje właściwości, tzn. wypaczyły się gdzieś o 1mm-2mm na całej długości tworząc przez to delikatny łuk i nie przylegają już idealnie trzeba je trochę przycisnąć żeby idalnie pasowały. Czy to normalne, czy takie są właściwości MDF-u. Czy po prostu MDF, który posiadam jest kiepskiej jakości. Zakupiłem już maty bitumiczne i miałem zamiar zacząć obklejanie ale wstrzymam się aż sprawa się wyjaśni. Jeżeli jest to winna MDF-u to czy znacie miejsce w Warszawie gdzie można kupić dobry, niekoniecznie tani MDF, który nie zmieni swoich właściwości. Z góry dziękuję za rady.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/9027-wypaczanie-si%C4%99-p%C5%82yt-mdf/
Udostępnij na innych stronach

Musiała być przyczyna wypaczenia - duża wilgoć, położone na nierównej powierzchni, gługo stały oparte o ścianę pod kontem. Ja bym śię tym nie przejmował, tylko docisnął płyty do siebie i jeszcze skręcił wkrętami.

dzięki za odpowiedź, faktycznie płyty przez tydzień, dwa stały oparte o ścianę pod kątem, dopiero jak zauważyłem, że coś jest nie tak to położyłem je płasko na podłodze. Cóż może nic się nie stanie różnice są minimalne i moim zdaniem dobre konfirmaty załatwią sprawę.

 

Pozdr.

Konfirmaty są do niczego. Krzwe i za mało precyzyjne.

Polecam wkręty do płyt gipsowo - kartonowych o gwincie jak do metalu lub tym do drewna, raczej te pierwsze. Długość np. 7-8cm.

Połączenie płyt kolumn wymaga precyzji. Ponieważ sam projektuję i wykonuję meble (wyłącznie na swoje potrzeby) wiem, co piszę. Można kolumny wzmocnić kołkami bukowymi fi 8mm i klejem do drewna, np. wikolem.

W moich meblach nie toleruję odchyłki nawet rzędu 0,5mm i udaje się to przy pomocy ww. wkrętów osiągać bez problemów w warunkach mieszkania (nie warsztatu). Mowa oczywiście o dokładności skręcania i montażu.

 

Pozdr.

Podam chyba najprostszy i najpewniejszy sposób. Potrzebne są jednak ściski stolarskie. Składamy jedna stronę kolumn ( I_I ) i i lekko ściskamy boczne ścianki, nastepnie ustawiamy je w jednej płaszczyźnie i dokręcamy ściski. Teraz wiercimy otwory i wkręcamy drewnowkręty. Większe długości możemy wykonać np. dwustopniowo, dla lepszej precyzji. W ten sposób mamy pewność, że nic nam się nie przesunie i możemy dopasować ścianki wręcz idealnie. Możemy też wcześniej posmarować miejsca styku ścianek wikolem.

  • 2 lata później...

Witam

 

Mam problem wręcz odwrotny do autora wątku:)

Czy znacie jakieś sposoby na giecie MDF w warunkach domowych?

Nie bardzo uśmiecha mi sie ustawić plyty pod ściana i czekac, aż same się wygną;)

Tak serio, to chciałbym wykonac coś podobnego formą:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...tylko bez cięcia mdf.

Da radę zrobić te łuki bez nacinania, czy raczej trzeba to wykonać jak autor?

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pozostakje albo nacinanie albo klejenie z cieńszych formatek a potem szlifu szlifu...... ale zanim się rzucisz w wir perac sparwdź na mniejszym kawałku mdf-u -rózni producenci stosuja rózne kleje , rózne ciśnienie przy prasowaniu płyt - czasem płyta sie gnie pięknie a czasem pęka i kruszy się przy byle nacisku . Idealne w obróbce okazały sie płyty mdf produkowane w szczecinku , testowałem płyty austriackiej produkcji - wygladały tylko na lepsze, cena porównywalna ale w końcu hurtownia przeznaczyła je na przekładki bo nikt ich niechciał . Wytrzymałośc zblizona do kartonu . Osobiście skleiłbym tą konstrukcję jako przekładkę mdf np5mm /22/5mm(wymiary wtedy musiały by ulec zmianie) było by chyba dokładniej i bez ryzyka że strzeli nam nagle w miejscu nacięia

vanvideo, 7 Cze 2004, 07:01

>na wszelki wypadek dodam, że otwory pod dyble fi 8 mm, wierci sie wiertłem fi 7,5 mm

Do jakiej szkoły Pan chodziłeś? Albo co w niej Pan robiłeś

dodam że udało mi sie kiedyś zakupić mdf 16mm nacinany/rowkowany do75% głębokości -jakies resztki z produkcji. Płyta była fabrycznie przystosowana do gięcia . Warto pytać czasami a jako że zabrałem wszystko dostałem prawie w cenie opału ... teraz by sie przydało takie cosik z racji robionego projektu ale zapasy sie rozeszły

hmm nigdy czegoś takiego nie robiłem, ale zastanawia mnie jedna rzecz - "czy tak się nie da?":

 

- moczymy dobrze drewno

- opierając o jakiś filar, beczkę, czy cuś takiego "naciągamy" pasami (takimi jak używa Troels)

- co jakiś czas zmaczamy drewno

 

Może gadam głupoty, ale czy to ma jakiś sens? MDF to odpada ale sklejka ... ma to szanse powodzenia?

Nie mam jak łatwo sie domyślic doświadczenia z takimi pracami.

Z tego co mówisz chyba najlepiej bedzie zrobić tak:

płytę 22mm posklejać z formatek, a na to wkleic 5mm uginając?

Mała masakra z tą robotą, a potem jeszcze fornir...

chyba sobie odpuszczę tą technologię, narazie za cienki jestem.

Jak by to mialo wyglądać w praktyce i czy fornir da sie na czymś takim położyć?

 

Pozdrawiam

MDF to najpaskudniejszym materiał pod wzg obróbki czy trwałości

Bardzo szybko chłonie wilgoć i ulega napuchnięciu oraz rozwarstwieniu.

Stosowanie jakichkolwiek wkrętów przy łączeniu czegokolwiek z drewna lub drewnopochodnych materiałów przy pracy tychże ( tzw odkształcenia dynamiczne) to nieporozumienie , tylko łączenia na pióro własne + kołki bukowe.

Stosowanie popularnych ścisków stotarskich jest mocno niewystarczające , zbyt mały nacisk na powierzchnię

( już lepszym rozwiązaniem jest ręczna prasa z długich kątowników metalowych łączonych prętami gwintowanymi min dia 16.

zasadą powinno być stosowanie klejów odpornych na odkształcenia dynamiczne.

 

Przykład jak powinny być przygotowane elementy obudowy do klejenia ( pióro własne, rodzje złącz stolarskich )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Saczek_xtrm, 1 Gru 2006, 13:40

Niestety tak się nie da. A technologia gięcia drewna i sklejki jest bardziej skomplikowana i nie polega na polewaniu wodą. Zbyt obszerny temat i nie do stosowania w "domu" bez odpowiedniego zaplecza i na większą skalę.

-->dodo, to zależy co rozumiesz przez obróbkę MDF-u, bo jeżeli idzie o np. frezowanie MDF-u, to raczej trudno znaleźć inny materiał drewnopochodny który równie dobrze by się poddawał tej operacji ;)

zmoczysz mdf to potem nawet w piecu cięzko nim palic.. do gięcia w pewnych granicach-dość dużych nawet nadaje sie sklejka szkutnicza ale to trochę zabieranie sie od d..strony . jak juz to zrobic szablon i kleić na nim obłogi tak jak produkuje sie sklejkę . Przydaje sie pompa próżniowa i mocny rękaw foliowy . znajomek ma skrzynki wykonane z giętej sklejki 12x3mm -jak słucham mam wrażenie jakby ta skrzynia rezonowała.. może napięta sklejka zachowuje sie jak membrana bebenka?

w warunkach domowych da się giąć sklejkę ale tylko do pewnego stopnia

 

- przygotowanie formy , odpowiadającej kształtowi gięcia

- stosowanie sklejki bukowej 1 klasy max 4 mm grubości

- naklejanie kolejnych warstw sklejki na formę

- ściskanie kolejnych warstw taśmami stalowymi dopasującymi się do formy.

 

W warunkach amatorskich wystarczające do uzyskania drobnych łuków

Nakład pracy przygotowawczej -szkoda gadać

 

Sam znam kilku rzemieślników stolarskich którzy chałupniczo robią takie rzeczy ( wąskie paski - na oparcia do foteli )

Lt Bri

 

A wiesz , że pył-mączka mdf "pseudo-drzewny" jest wymieniany jako jedna z podstawowych przyczyn nowotworów płuc , krtani czy języka

Dwa razy w życiu toczyłem coś w MDF ( tzw piramidiki ) i nigdy do tego nie wrócę , wolę dopłacić i kupić sklejkę.

-->dodo, pozwolę sobie przytoczyć słowa MariuszaJ które jak ulał pasują do tej sytuacji:

 

"Umiejętność szybkiego biegania jest dla wielu zwierząt bardzo ważna - w czasie polowania czy ucieczki przed wrogiem. Zając, pies gończy lub koń wyścigowy pokonują w ciągu 5 sek. odległość 100 m. Gepardowi udaje się tego dokonać w ciągu 3 sekund. Odpowiada to 120 km/h.

 

Gepard należy do rodziny wielkich kotów. Jednak nie skrada cię on po kociemu do swojej zdobyczy, lecz zaczajony w ukryciu zachowuje pewien odstęp. Nagle opuszcza swoją kryjówkę, ściga uciekającą ofiarę i dopada jej w biegu. Gepard poluje przeważnie na gazele, które także potrafią bardzo szybko biegać. Aby nie umrzeć z głodu, musi być od nich szybszy.

 

Chociaż gepard należy do rodziny kotów, różni się od swoich krewniaków kilkoma cechami. Nie umie chować pazurów, które podobnie jak u psów pozostają zawsze w tym samym położeniu i ścierają się przy chodzeniu. Łapy geparda są delikatniejsze niż łapy lwa czy tygrysa. Źrenice jego oczu są okrągłe, a nie, jak u innych kotów, szczelinowe.

 

Gepardy nie żyją w stadach. Samice są samotniczkami i same opiekują się małymi, które pozostają przy nich nawet przez półtora roku. Natomiast samce żyją w grupach składających się od czterech do pięciu osobników i wspólnie bronią swojego rewiru przed konkurentami. Samce i samice przebywają razem tylko w czasie godów.

 

Gepardy żyły dawniej na stepach azjatyckich oraz na afrykańskich sawannach. Obecnie w Azji występuje niewiele gepardów. Trochę więcej przetrwało ich w parkach narodowych Afryki. Polowanie na gepardy jest wszędzie surowo zabronione. Mimo to z powodu pięknego futra, zwierzęta te padają często ofiarą kłusowników.

 

Dlaczego gepardy są takie szybkie? Ciało geparda jest świetnie przystosowane do szybkiego biegu. Jego nogi są bardzo długie i dzięki temu może on wykonywać bardzo duże skoki. Ciało jest smukłe i giętkie. W biegu napina się jak łuk a następnie kurczy się tak silnie, że jego tylne łapy wysuwają się przed przednie. Długi, wyprostowany do tyłu ogon pozwala utrzymać mu równowagę. Gdy gepard ścigając swoją ofiarę, gwałtownie zmienia kierunek, jego ogon pełni rolę steru. Silne mięśnie i duże płuca umożliwiają gepardowi szybki start. Polowanie trwa zwykle ok. jednej minuty. Jeżeli gepard w tym czasie nie dopadnie swojej ofiary, nie ma szans na jej złapanie." ;)

 

 

 

A tak już na serio, to bardziej bym się martwił o formaldechyd wydzielający się latami ze wszelkich materiałów drewnopochodnych (gdzieniegdzie już w połowie lat 80 wydano zalecenia aby stężenie w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych nie przekraczało .1ppm, a tak ŚOZ/WHO uważa że dopiero .042ppm nie stanowi zagrożenia dla zdrowia).

 

A wracając do pyłu, czy znacie jakiegokolwiek imbecyla/samobójcę który nie używa odkurzaczy odsysających pył na bierząco ew. maseczki przeciwpyłowej (a najlepiej tego i tego), a zajmuje się na POWAŻNIE pracą w takim materiale?

 

Pomijam skrajne sytuacje kiedy z jakiegoś powodu "rurę" trzeba odpiąć (albo jej nie ma - bo jesteśmy np. na montażu), a wilgotność powietrza jest taka że maseczka przeciwpyłowa zakleja się po kilkunastu sekundach.

lancaster,

 

U mnie już zapadła decyzja żeby zrobić PMS'a. Jak się tylko z bieżącymi sprawami ogarnę to w przyszłym roku biorę się za robotę, a tu jeszcze polink zaczyna sprowadzać seasy. Też wolał bym bardziej łukowatą obudowę niż ciętą ale co z tego wyjdzie czas pokarze.

A ja juz głosniki zamówilem i to nie znajac tego projektu...

Kolejność wyboru była taka: 27TBFC na góre - bardzo mis ie podobal

CA15RLY na średnicę - to inny głośnik niż ten z powyższego projektu, ale byc moze będe go ciął od dolu nisko 1 order, więc wolałem, zeby był wytrzymalszy. A na bas miałem długo kłopot...najpierw chciałem zrobic open baffle,m ale mnie misiomor ostudził(i bardzo dobrze:)), potem chciałem dac tam 32cm STX, aż wreszcie zdecydowałem sie na trio Seasa.

Obudowe zrobie bardziej klasyczną. Chociaż jeszcze zanim widzialem ten projekt chciałem, zeby byl to wlasnie taki "dysk". Do tego pochylony do tyłu ok 7stopni, a górna ścianka równoległa do podłogi., wszystko na cokole, albo nawet rozrysowałem sobie taka ładna konstrukcję ala pająk - do pospawania. Ambitny jestem:), nie ma co, tylko warsztatu narazie brak. No nic, jak sie znajdzie odważny stolarz to robimy;)

 

Pozdrawiam

Krótka cewka sprawdzi sie przy cieciu np 12dB/oct 300-400Hz. W przypadku połaczenia z tą 22cm nie jest to kłopot...

Midbas obsłuży całe pasmo wokalu, a na dolnym środku też sobie łanie poradzi - męski wokal.

W przypadku średniotonówki myślałem zeby dać 2x18cm na bas, ale dałem jak dałem.

Zresztą cięcie na srednie/wysokie tez myślę zrobić inaczej.

Punktem wyjścia bedzie zwrotka ala Thorsten, a potem spróbuję zgrać to bardzie pod swók gust...chyba, ze będzie tiptop;)

 

Pozdrawiam

Uzyskanie giętych ścianek z MDF jest banalnie proste. Robi się jakiś profil, na nim kładzie jedną warstwę nacinanego MDF o grubości ok 8 mm (nacięciami do środka ścianki), na tą warstwę kładzie się kolejną z takiego MDF i po sklejeniu ich do kupy mamy piękne i gładkie powierzchnie gięte.

Na załączonym zdjęciu widac jak to robi Dali w przypadku kolumn (tam profilami kształtującymi są poziome wieńce), ale tam dałbym więcej warstw MDF aby ścianki boczne były sztywniejsze. Kolejną warstwę MDF można docisnąć parcianymi pasami do kotwiczenia ładunku tak aby pasy były umieszczone dokładnie na wieńcach bo inaczej połamiemy lub powyginamy materiał.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.