Skocz do zawartości
IGNORED

Saba i co dalej?


Gość StaryM

Rekomendowane odpowiedzi

nie wiem czy zauważyłeś, że te gięte elementy mam wykonane z blachy dachowej podklejone jedynie grubą miękką tekturą, nie ma kompresji więc nie ma znaczących rezonansów

możesz zrobić zaplanowane skrzynki i przed zamontowaniem tylnej ścianki pobawić się "skrzydełkami" wyprofilowanymi z grubej tektury

do zorientowania się w charakterze działania tej konstrukcji tyle wystarczy

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Tak, porównywałem to zdjęcie z konstrukcją SoloVox i tak włąśnie sobie rozmyślałem, że te skrzydełka faktycznie nie muszą być z giętej sklejki. Tak myślę, że wypróbuję ten pomysł. Czy sprawdzałeś - ot choćby odsłuchowo - jakie częstotliwości dolne dzięki tej konstrukcji saba przenosi?

a co to ma do rzeczy ile Hz, przecież w każdym pomieszczeniu i ustawieniu będzie inaczej

pewne jest tylko to, że przy takim samym głośniku płaska decha nie ma szans a efekt odgrody pozostaje

(mam tam nie sabki tylko philipa 9710)

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Gość StaryM

(Konto usunięte)

No to moje saby przyszły. Niecierpliwie zabrałem się za pierwsze doświadczenia. Normalnie jak narkoman na głodzie. ;)

Z informacji w necie wynika, że te moje głośniki to mniej więcej połowa lat pięćdziesiątych. Pi razy drzwi mają tyle lat co ja, a trzymają się znacznie lepiej. ;)

Najpierw spróbowałem zrobić prowizoryczną odgrodę z grubego styropianu. Styropianu mam więcej, więc kombinowałem z rozmaitymi rozmiarami. Jednak mieli rację ci koledzy, którzy twierdzili, że trzeba by dodać jeszcze głośnik basowy. Faktycznie - niskich było mało i jakieś takie wycofane.

Druga próba to karton po Conceptach 8. Ma metr wysokości i jest ogromny. Niby było trochę lepiej, ale próbowałem z otwartym tyłem, zamkniętym, przymkniętym i nadal to nie było to. Dźwięk ładnie się rozchodził w górnych rejestrach, środek ładnie, a dół jakiś taki, jak by go nie było.

Trzecia próba widoczna na ostatnim zdjęciu, to karton podobny rozmiarami do zestawów Audio Note - 70x37x25. Symuluje obudowę zamkniętą i w środku jest arkusz gąbki (piramidki). I nagle coś się zmieniło. Pojawił się bas i to całkiem ładny. Czyli mniej więcej ten typ obudowy będę brał w rachubę. Oczywiście pokombinuję tez z tymi skrzydełkami z tyłu.

Na razie głośniki mam połączone ze sobą w fazie, z kondensatorem 10µF odcinającym niskie pasmo głośnikowi wysokotonowemu. Przydałaby się jeszcze cewka, ale jeszcze jej nie mam. Co mnie zaskoczyło na plus? Bardzo duża dokładność, detaliczność dźwięku, precyzja w odtwarzaniu rozmaitych instrumentów. A ponadto dźwięki z tych dwóch głośników są jednorodne. Tak, jakby grał jeden głośnik. Jest potencjał do grania dobrego basu, jeśli obudowa będzie dobra.

Na minus? Niewiele, wydaje mi się, że głośnik wysokotonowy jest bardzo kierunkowy, zmiana pozycji powoduje różnicę w słyszanym dźwięku.

Tak dziś zakończyłem etap pierwszy i czas posprzątać po sobie, bo podłoga pełna jest styropianowych kulek, a elektryczność statyczna aż furczy wokół i się lepią do wszystkiego. Rady i podpowiedzi oczywiście mile widziane.

post-38867-0-55110700-1328550194_thumb.jpg

post-38867-0-29537000-1328550211_thumb.jpg

post-38867-0-63715500-1328550251_thumb.jpg

Pojawił się bas, bo obudowa tej wielkości jest pewnie nastrojona na ok 50 - 60 Hz, a karton zaczął pracować dla tych częstotliwości jak wielka membrana bierna.

Jak zrobisz to samo ale z drewna / ze sklejki, efekt już na pewno nie będzie taki sam.

 

Wymiary zewnętrzne dla najbardziej popularnych AudioNote model E to 788mm wys, 370mm szer i 270mm głębokość, przy gr ścianek 19mm, obudowa strojona BR do 30Hz

Kond 10uF to chyba za wielka wartość, zacząłbym max od 4uF i zmniejszał, pewnie przy 2uF będzie znacznie lepiej :-), Niemcy stosuja "cięcie" kondem właśnie 4uF

Swoją drogą na stronie troelsa (link na pierwszej stronie tego wątku) jest opracowana przez niego zwrotnica dla tych głośników, na pewno warto sprawdzić.

Pozdrawiam Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Jeśli chodzi o zwrotnice, to trafi mi do przekonania zdanie: "najlepszy filtr, to brak filtra", ale to nie jest możliwe. Chcę jednak, aby to było jak najprostsze rozwiązanie. Kondensator 10 µF wziąłem , bo taki akurat miałem (nie jestem elektronikiem amatorem). Masz rację, że trzeba to wypróbować i sprawdzić najlepszą częstotliwość do odcięcia i tak zrobię.

Nawiązanie do Audio Note jest mniej techniczne, a raczej co do idei. Tradycyjne kolumny - szersze niż głębsze.Teraz wstawiłem głośniki do skrzynki drewnianej, ale dużo mniejszej, też gra to nie najgorzej, choć obudowa docelowa zdecydowanie musi być większa.

Teraz musze nadrobić braki teoretyczne, więc ruszam penetrować strony www o sabach.

Z "kompletami" sab czasami jest taki problem, ze nie sa one prawdziwym kompletem i proponowane zwrotnice czesto nie dzialaja jak nalezy. Wtedy trzeba samemu znalesc odpowiednie zgranie dla posiadanych glosnikow. Jesli chodzi o wysokotonowa sabe to napewno 10uf to za duzo. U mnie max to bylo 4.7uf lub mniej.

Ja bym wykorzystał pomysł z tego projektu z umiejscowieniem wysokotonówki :-)

<

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) >

przy "zwrotnicy" 1-go rzędu zgranie centrów akustycznych obu przetworników to bardzo ważna sprawa,

sposób "wyeksponowania" kondensatorów także pomaga na szybka korektę ich wartości,

 

Do testów dla 20cm Saby wykonaj sobie większą skrzynkę, ot choćby w/g wymiarów, które podałem powyżej,

zmniejszyć objętość wewnętrzną jest bardzo łatwo (np butelki z wodą, torebki z cukrem itp, itd, do testowania sprawdza się idealnie,

a później oddzielić czynna pojemność jakąś odgrodą to już nie problem, spód wtedy zawsze będzie można "dociążyć"

skrzynkę wykończyć, więc obudowa testowa stanie się docelową i materiał się nie zmarnuje :-)

Pozdrawiam Ape

 

Jesli chodzi o wysokotonowa sabe to napewno 10uf to za duzo. U mnie max to bylo 4.7uf lub mniej.

 

4,7uF to także zbyt wiele, podział ok 2,5 kHz więc za nisko tym bardziej że 20-tka gra aż do 10kHz, myślę że 2uF to optymalna wartość, którą można już korygować zwiększać krokami 0,1uF,

przed kondem warto dać rezystor ok 10 R który trochę przyciszy wysokie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Bo jesli taka wysokotonowka pracuje jako supertweeter powyzej 12khz to bedzie ok. Problem w tym, ze w sabach gra od okolo 5khz. Przy tak waskiej sciance ( tzn jej braku ) bedziesz mial zapadlosci na charce wysokotonowki. Prosciej mowiac - pasmo nie bedzie rowne.

Jeśli chodzi o zwrotnice, to trafi mi do przekonania zdanie: "najlepszy filtr, to brak filtra",

 

Nigdy nie wolno popadać w skrajnosci i trzymać się kurczowo jednego rozwiązania tylko po to by być wiernym jakiejś ideologi. Powienieś myśleć "najlepsza zwrtonica to taka , która zapewni zgranie fazowe głośników i w miare wyrównane pasmo".

 

 

meloV8 , z tym wypływem obudowy na charakterystyke przenoszenia to prawda, ale taka obudowa ma tez jedna zalete. Z tego co zauwazylem wiekszosc "odgrodowców" ma awersje do wszelkiego rodzaju pomiarów i taka konfguracja pozwoli miec jakis wplyw na zgranie fazowe przy bawieniu sie kondensatorami. Skoro komus nie chce sie "opozniac" tweetera dokaldajac wyzsze rzedy filtrow sledzac uwaznie jak zmienai sie zgranie fazowe, to chociaz odsunie sobie ten tweeter na tyle, zeby jakos tam fazy sie zgadzaly. przy tak niskich rzedach filtrów nie jest to raczej mozliwe dla szerokiego zakresu czestotliwosci w szerokim kacie odsluchu, ale wiesz o co mi chodzi :)

 

 

Ape też dobrze prawi ;)

 

StaryM jakbys chciał jednak mierzyc -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) A zwrotnicy troelsa tak czy siak warto sprobowac. Jesli to akurat do tych glosnikow, to bedziesz mial chociaz jakis punkt odniesienia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Po to dajemy filtr w postaci kondensatora, aby nie grał od 5kHz,

zauważ jednak, że ...

przy tak szerokiej ściance (ok 37cm) kierunkowość wysokich tonów jest znaczna,

przy 2uF -6dB będzie w okolicy 10kHz, więc głośnik ten zacznie swoją efektywną prace od 8kHz a umiejscowienie go właśnie poza obudową da dodatkowo dwie korzyści:

- kierunkowość wysokich tonów stanie się mniej dokuczliwa,

- możliwość korekcji centrów akustycznych i jednocześnie lepsze dopasowanie fazowe obu przetworników.

 

warunkiem jest jednak posiadanie twetera Saby w wersji zamkniętej od tyłu, jeżeli nie, trzeba by mu dorobić niewielką obudowę.

Poza tym to mają być tylko testy, a ja proponuje wskazanie jednego z możliwych rozwiązań autorowi wątku.

 

Niech chłopak (sądząc po nicku powinienem napisać Pan) zrobi sobie testowe obudowy (lub kupi używane ot choćby po jakiś altusach 75 lub mildtonach za grosze, do testów jak znalazł)

i posprawdza kilka możliwych konfiguracji :-)

Życzę milej i owocnej zabawy

 

przy okazji StaryM, nie rezygnuj z szerokiej ścianki :-) ona poza wyglądem także ma wpływ akustyczny, w przypadku tej Saby 20cm bardzo jej pomoże.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

meloV8 , z tym wypływem obudowy na charakterystyke przenoszenia to prawda, ale taka obudowa ma tez jedna zalete. Z tego co zauwazylem wiekszosc "odgrodowców" ma awersje do wszelkiego rodzaju pomiarów i taka konfguracja pozwoli miec jakis wplyw na zgranie fazowe przy bawieniu sie kondensatorami. Skoro komus nie chce sie "opozniac" tweetera dokaldajac wyzsze rzedy filtrow sledzac uwaznie jak zmienai sie zgranie fazowe, to chociaz odsunie sobie ten tweeter na tyle, zeby jakos tam fazy sie zgadzaly. przy tak niskich rzedach filtrów nie jest to raczej mozliwe dla szerokiego zakresu czestotliwosci w szerokim kacie odsluchu, ale wiesz o co mi chodzi :)

Absolutnie nie mam nic przeciwko przesywuaniu Tweetera w tyl czy przod, nawet powiem, ze jest to konieczne. Jedyne co bym zmienil do dodatkowa scianka dla Tweetera, ktora mozna by bylo przesuwac aby znalesc punkt zgrania fazowego. Niestety w praktyce to nie jest takie proste, potrzebne sa bardzo dokladne pomiary aby znalesc odpowiednia odleglosc konieczna dla idealnego zgrania glosnikow przy filtrach 1 rzedu. Cale szczescie ze Saby akurat beez problemow pracuja z filtrami pierwszego rzedu i daje to duze korzysci.

 

Teraz tak pomyslalem, ze moze moglbym zaprojektowac obudowe TL do moich Sab, jeszcze w takiej obudowie ich nie sluchalem...

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Pierwotnie myślałem o częstotliwości podziału 3,2kHz i wtedy dla 5Ohm głośników byłby kondensator 10µF i cewka 0,25mH. Przy 4µF podział byłby na 7000. Oczywiście zakładam zwrotnicę pierwszego rzędu. Tak przynajmniej wyszło mi to z kalkulatora tutaj.

Wolałbym też nie robić jakiegoś whatever specjalnie na tweeter. Jest kilka takich projektów, ale jakoś estetycznie mi się to nie podoba. ;)

Teraz tak pomyslalem, ze moze moglbym zaprojektowac obudowe TL do moich Sab, jeszcze w takiej obudowie ich nie sluchalem...

 

Napisałem już o tym wcześniej,

to mógłby być strzał w 10-tkę, a z tego co do tej pory wyczytałem, jedyną osobą, która jest w stanie zrobić to optymalnie na tym forum jesteś właśnie Ty :-)

Mam nadzieję, że ew plany takiej obudowy byłyby dostępne, bardzo chętnie bym ich posłuchał tak zaaplikowanych.

Przy okazji, szeroka ścianka :-)

 

Wolałbym też nie robić jakiegoś whatever specjalnie na tweeter. Jest kilka takich projektów, ale jakoś estetycznie mi się to nie podoba. ;)

 

przetestować warto, a wizualnie, cóż; w końcowym wydaniu wystarczy wtedy pochylić (a raczej odchylić) przednią ściankę :-)

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

No chłopakiem to mnie dawno już nikt nie nazwał. :D

Wygląda na to, że ten powrót po latach do dawnego hobby zaczyna mnie odmładzać.

Co do pomiarów to nie mam jakiejś niechęci. HOLMimpulse nawet sobie ściągnąłem i bawiłem się trochę w poznawanie programu. Z tym że wbudowanym w Nokię Booklet mikrofonem. Jedno co mi tam faktycznie wyszło, to pokazało mi, ze w obecnych kolumnach moich tweetery STX są jednak badziewne. Dziś wstawiłem zamiast nich Vify i jest o niebo lepiej. Tyle że to wiedziałem też na słuch. ;)

Ale oczywiście wszystkie wasze uwagi czytam bardzo uważnie i biorę pod uwagę, bo jak powiedział Michael Smith: "jestem tylko jajem"*.

 

--

* Cytat z głośniej powieści R. Heinlena "Obcy w obcym kraju"

Napisałem już o tym wcześniej,

to mógłby być strzał w 10-tkę, a z tego co do tej pory wyczytałem, jedyną osobą, która jest w stanie zrobić to optymalnie na tym forum jesteś właśnie Ty :-)

Mam nadzieję, że ew plany takiej obudowy byłyby dostępne, bardzo chętnie bym ich posłuchał tak zaaplikowanych.

Przy okazji, szeroka ścianka :-)

Oj bez przesady. Sa tutaj konstruktorzy TL ale skrzetnie sie ukrywaja i nic nie chca pokazac :) To fakt, ze TL moje "oczko w glowie" ale zrobic cos takiego dla Saby nie bedzie latwo.

 

Szeroka scianka jak najbardziej. Lubie dzwiek z szerokich scianek, moze dlatego ze szeroka scianka jest bardziej kierunkowa oraz nie trzeba tracic efektywnosci w pasmie sredniotonowym na walke z baffle step.

Gość StaryM

(Konto usunięte)

przed kondem warto dać rezystor ok 10 R który trochę przyciszy wysokie

Akurat to jakoś nie stanowi problemu, nie wydaje mi się by tweeter grał za głośno (może kwestia wieku i słuchu).

przy okazji StaryM, nie rezygnuj z szerokiej ścianki :-) ona poza wyglądem także ma wpływ akustyczny, w przypadku tej Saby 20cm bardzo jej pomoże.

No absolutnie nei zrezygnuję, mi się bardzo podobają takie rozwiązania jak Audio Note, w stylu lat siedemdziesiątych, takie miałem kiedyś kolumny szerokie (ale nie AN).

Teraz tak pomyslalem, ze moze moglbym zaprojektowac obudowe TL do moich Sab, jeszcze w takiej obudowie ich nie sluchalem...

O transmission line też myślałem, ale kompletnie nie mam pojęcia, jak to skonstruować, jak wyliczyć, laik kompletny jestem...

Tweefery sa glębokimi stozkami i beda kierunkowe niezalezn ie od szeromosci scianki. Polecam dorobic korektorki z uchwytow do szuflad. Najlepsze sa duze kulki. Wystarczy tylko wkleic odpowiedni gwincik I wkrecic je zamiast oryginalnej srubki. Kilka min roboty. U mnie zwiekszyly one sweetspot trzykrotnie. Zdecydowana poprawa.

Obudowa stratna z tego forum:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

przerabiałem, obudowa pseudo stratna, jak w starym radiu i tyleż samo rozmytego nie wiadomo czego, bo nie basu

a kompresja pudła słyszalna znakomicie

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Z tej mnogości rozmaitych projektów zrobi się w końcu jak w bajce:

"Osiołkowi w żłoby dano..."

I osiołek zdechnie, bo nie będzie potrafił wybrać jakiejś obudowy...

Według dotychczasowych wyliczeń, a posługuję się kilkoma kalkulatorami ze stron, to obudowa BR, aby przyniosła efekt powinna mieć kilkaset litrów. Zatem na pewno odpada. ;)

Rozmaite projekty budzą moje zainteresowanie, ale są często z różnych powodów nierealne.

Pora się udać do stolarza i zamówić jakieś skrzynki i skłaniam się mniej więcej w stronę twojego rozwiązania

przerabiałem, obudowa pseudo stratna, jak w starym radiu i tyleż samo rozmytego nie wiadomo czego, bo nie basu

a kompresja pudła słyszalna znakomicie

 

Jaką miałeś pow. otwartą i czym ją przesłaniałeś ?

bawiłem się b. dawno ze starymi zamkniętymi Coralami w/g porad z Witorda, coś tam było o 1/3, nie pamietam, później próbowałem wkładki stratnej własnej prod. do ca.200l pudła Goodmsamsa Sherwood do Axioma 301 i też poległem jak inni na forach

wariowenty też efekt akustyczny dają średni

mimo że teoria tych rozwiązań wygląda zachęcająco to dla mnie praca nad takim wynalazkiem jest stratą czasu

 

konstrukcja mojego elementu stratnego? - policzona do Vl pow. otworów i dobieranie materiału tłumiącego, różne płótna, flanele itp

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Pomierzylem wstepnie moje Saby owalne i parametry tych glosnikow stawiaja duze wyzwanie przy projektowaniu TL. Jestem prawie w 100% pewien, ze przy tych glosnikach trzeba odrzucic typowe schematy linii transmisyjnej. Ogromnie duzy Qts wymaga zupelnie innego podejscia do tematu.

Mysle, ze dalby sie wyciagnac realne pasmo basu od 50hz przy niezlej wytrzymalosci mocowej ( wiekszej niz w odgrodzie ). Powalcze cos dalej...

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Jako że jestem raczej niecierpliwy, a chciałem bardzo usłyszeć jak grają obydwie pary to włożyłem je w dużo mniejsze - niż zakładane (ale takie miałem) - stare obudowy. Z tyłu są otwarte i osłonięte jedynie arkuszem gąbki w podkowę zwiniętym.

Chciałem się przekonać ile jest prawdy w tych "och i ach" na temat stereofonii tworzenia sceny i takich tam... Zastosowałem elementy ze starej zwrotnicy i częstotliwość podziału wyszła mniej więcej 4800 (pojedyncza cewka i pojedynczy kondensator).

Nie da się ukryć, że najniższych dźwięków to nie ma, ale dziwne - subiektywnie ich nie brakuje. Przesłuchałem kilkanaście znanych doskonale utworów od Cecilii (Sacred Hum, United Tribe) przez Pink Floyd (Time), Simon&Garfunkel Cecilia), aż po Bolero Ravela i słuchając miałem wrażenie, że niczego nie brakuje. Faktycznie scena stereofoniczna staje się niezwykle precyzyjna. Słychać dokładnie nie tylko instrumenty od lewej do prawej, ale także to co jest bliżej i dalej słuchacza, a nawet niżej i wyżej. Szczegóły bardzo cichych i delikatnych fragmentów nagrań w zakresie wysokim są świetne, a wokalne partie brzmią niesamowicie naturalnie.

Prawdę powiedziawszy próbowałem tak na szybko wczoraj zmierzyć charakterystyki za pomocą HOLMimpulse, ale wychodziło coś takiego, jak by sikał mocno pijany byk. Więc dlaczego wydaje mi się, że to tak pięknie gra? Audio-voodoo? Placebo? Ubzdurałem sobie?

post-38867-0-13561400-1328809722_thumb.jpg

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.