Skocz do zawartości
IGNORED

Dual 506, 606 i reszta- smarować czy nie ?


Manluk

Rekomendowane odpowiedzi

Odpowiedź wydaje sie oczywista- smarować, jednak. Mam Duala 506 w stanie idealnym i Duala 606, kupionego za sumę 10-krotnie większą dla pokrywy, adaptera 1/2 cala i z ciekawości, w stanie mniej perfekcyjnym. Gonię zajączka. Dual 606 ma lekki luz na "łożysku" pionowym więc trzeba będzie to zniwelować. Przed rozkręceniem wolę się upewnić, czy dać tam malutką kropelkę np. Moebius Natural Oil 8030 do zegarów mechanicznych- to też mnie interesuje (zegary), taki mam, czy też inny olej, albo nie dawać go w ogóle ? A co z łożyskiem poziomym ? Wiadomo, kto smaruje ten jedzie, ale ciekły olej to miejsce zbierania się kurzu, jego starzenie się i przyszłe problemy.

Instrukcja serwisowa powinna odpowiedziec na Twoje pytania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam analogiczną instrukcję do Duala 506. Ani w jednej, ani w drugiej nie ma informacji czy smarować, czy też nie. Tak mi się wydaje, nie znam niemieckiego- dałem tekst do tłumacza google.

Mam analogiczną instrukcję do Duala 506. Ani w jednej, ani w drugiej nie ma informacji czy smarować, czy też nie. Tak mi się wydaje, nie znam niemieckiego- dałem tekst do tłumacza google.

Ostatnia strona instrukcji jest poświęcona smarowaniu gramofonu. Punkty smarowania oznaczono strzałkami dokładnie wskazującymi je na fotografiach gramofonu. Podano rodzaj smarów i olejów. Łożysk ramienia nie smarujemy.

Powodzenia.

Jeśli koniecznie olej a nie smar to powinien być olej do ciężkiej pracy (przenoszący dobrze duże naciski jednostkowe). Jeśli już koniecznie Moebius to Moebius 9103

Zapobiegnie to dalszej degradacji łożyska talerza i częściowo wypełni miejsca z luzem w jakiś sposób go minimalnie kompensując!

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Na łożysku talerza nie mam żadnych luzów. Czy w takim wypadku lepiej dać smar, czy też jednak olej, jak to zrobiłem w Dualu 506 ? Jeśli chodzi o dopasowanie elementów łożyska talerza w Dualach i jakość ich obróbki powierzchniowej to nie ma się do czego doczepić.

Jeszcze raz odsyłam Cię do instrukcji serwisowej. W niej jest zawarta cała wiedza potrzebna do wykonania przeglądu i zapewnienia dalszej bezawaryjnej eksploatacji z zachowaniem parametrów technicznych. Podane smary i oleje posiadają odpowiedniki dostępne dzisiaj, wystarczy aby były jak najbardziej zbliżone. Jeśli instrukcja nakazuje zastosowanie oleju nie smaru, lub odwrotnie, to dalsze rozważanie czy olej, czy smar, jest bez sensu. Chyba, że wiesz lepiej. W tym przypadku zalecam wyrzucenie instrukcji i postępowanie zgodnie z własna wiedzą.

Pozdrawiam.

Zasugerowałem się odpowiedzią i nie spojrzałem na schemat Duala 606. Tam przecież talerz leży bezpośrednio na rotorze silnika, więc w stosunku do tego gramofonu pytanie czym smarować łożysko talerza jest bezprzedmiotowe. Chyba aby się zapytać czym smarować łożyska silnika. Co do reszty, serwisówka to precyzyjnie opisuje. W Dualu 506 na łożysko tależa zalecają stosowanie Haftöl renotac nr 342, cokolwiek jakie parametry to ma. Na pewno gorsze niż syntetyk. Moje wątpliwości budził kardan ramienia w Dualach czy smarować, czy też nie. Już parę razy przeczytałem w postach, odnośnie innych gramofonów (chyba dotyczyło to cięższych ramion), aby dać kropelkę, ale nie byłem za bardzo przekonany z powodów jak w pierwszym poście. Dzięki za jasną odpowiedź, że nie smarować, co jest zgodne z moją intuicją. Na nic tu kombinowanie, po prostu trzeba wiedzieć.

Na silnikach DUALi stosowanych w napędach bezpośrednich znajdziesz stosowne ostrzeżenia słowne i graficzne zakazujące smarowania tych silników. Łożyska przegubów w kardanie ramienia posiadają wkładki panewek o właściwościach samo smarownych. Olej może powodowac ich rozmiękczanie i zniszczenie. Z powodu kruchości wymienionych wkładek, regulację luzów łożysk powinien dokonywac doświadczony i tu wybierz: audiofil, technik, serwisant, ponieważ istnieje duże ryzyko zniszczenia łożysk.

Wow, Vlado, coraz więcej bardzo interesujących informacji :). Dzięki, i pomyśleć, że z początku Duale wydawały mi się takimi topornymi konstrukcjami. Luz w łożysku pionowym jest na tyle duży, że muszę go zniwelować. Ale wobec Twoich informacji, jego obecność (jak był nowy to pewie go nie było)- źle to wróży, zwłaszcza, że czuję, że opory są ciut większe niż w moim drugim Dualu 506. Cytat: "regulację luzów łożysk powinien dokonywac doświadczony i tu wybierz: audiofil, technik, serwisant"- żaden z nich, po prostu sam to zrobię. W moim życiu jeden tylko serwisant zrobił na mnie wrażenie, przyszedł podłączyć rury gazowe do pieca CO i zaczął opowiadać o tym co robi z punktu widzenia fizykochemi. Z początku go zlekceważyłem, ale po perwnym czasie zacząłem się przysłuchiwać i...każde jego słowo było sensowne (prawdziwe). Potem okazało się, że ma doktorat i że zrezygnował z pracy na uczelni aby wykonywać wolny zawód- tak twierdził. Taki dziawk, ale czuję do niego pełen szacun. Co do reszty, to naciągacze, nieuki albo pracujący w serwisach, niestety bardzo drogich i często niekompetentnych.

Ps. Zagalopowałem się, w większości, niestety, ale to moja osobista opinia.

 

Łożyska przegubów w kardanie ramienia posiadają wkładki panewek o właściwościach samo smarownych.

Czy jest sens to rozebrać i przeczyścić ?

Czyszczenie i rozbieranie sobie odpuśc. Luz pionowy kasuj wkręcając trzpień po 1/8 obrotu za każdym razem sprawdzając luz. W momencie kiedy wyczujesz że luz nagle zniknął cofnij trzpień o 1/16 obrotu i tak pozostaw. Łożyska nie powinny pozostawac w stanie napięcia, minimalny luz im nie szkodzi. Odpręż się i na spokojnie w skupieniu dasz radę.

Powodzenia.

Ps.

Ilu masz znajomych pracujących zgodnie z kierunkiem ukończonych studiów?

  • 2 tygodnie później...

ja kiedyś popsikałem olejem silikonowym tej firmy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i do teraz wszystko ok

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Luz zlikwidowany, ramię chodzi bardzo lekko. Trzeba tylko dorobić sobie odpowiedni "klucz" do przeciwnakrętki- nie trudno domysleć się jak powinien wyglądać. Smarowanie punktów sobie podarowałem ponieważ o dziwo olej i smar nie wydaje się zestarzały i wszystko chodzi bardzo lekko.

  • 1 miesiąc później...

Niedawno przyszedł do mnie dual 505-3 (kupiony za małe pieniądze przede wszystkim dla headshella carbonfibre) w stanie agonalnym, był, szkoda, w stanie idealnym jak go sprzedawca wysyłał, aczkolwiek bez pokrywy. Szkoda tylko, że nie zabezpieczył plinty śrubami, oczywiście talerz był założony- efekt całkowicie rozwalona skrzynka. Na ramieniu była założona przeciwwaga co rozwaliło łożysko. W tym dualu są łożyska kulkowe smarowane olejem, co wyraźnie widać (górne i dolne). Chyba, że ktoś bawił się w smarowanie. Zawieszenie ramienia w 506, 606 i 505-3 wygląda identycznie (100%). Poza tym, po rozebraniu 505-3 dziwię się dlaczego niektórzy sprzedawcy na allegro żądali za ten model 600-1000 PLN, he, he to jakaś paranoja. To naprawdę był bardzo podstawowy model.

Nie reanimował, w górnym łożysku, olej, niewielka ilość, była tylko w panewce łożyska, obok niego całkowicie sucho.

Che , che i znów mnie dopadli:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a tak na poważnie olej oglądałem pod silną lupą zegarmistrzowską- z ciekawości :)

 

Łożyska są zamontowane w tym samym kierunku i dokręcenie górnej iglicy regulacyjnej zwiększa jednocześnie nacisk na górne jak i na dolne łożysko.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.