Jump to content
IGNORED

Modyfikacja DAC - CA 540R V2 - prośba o porady


raczeqq

Recommended Posts

Witam serdecznie kolegów.

 

Zakupiłem niedawno amplituner CA 540r v2, rozebrałem go oczywiście w celu sprawdzenia oraz ew. poprawek ponieważ ma on służyć mi w moim skromnym pokoju oraz systemie jako napęd stereo / KD. zaraz po zakupie słuchałem go i jestem zadowolony z zakupu ale jeśli nie dużym nakładem można by coś poprawić to czemu nie, do wymiany są kondensatory w zasilaczu lekko już spuchnięte były niby 15000uf/63V bo wielkością dzisiejszych 10000 i w schemacie widnieją 10000uf/63V dlatego nie wiem czy to nie "naklejka" - bez namysłu wziąłem z postu "różne kostki..." nichicon KG - Gold Tune 10000/63 - akurat kolega miał, a potrzebne Snap-in więc jak znalazł - na samej płycie głównej do niczego więcej zastrzeżeń nie mam :)

 

Najbardziej spodobała mi się płytka DSP - DAC - Volume - która moim zdaniem aż się prosi aby w niej pogrzebać, i tutaj proszę bardziej doświadczonych kolegów o porady co warto zrobić, na co zwrócić uwagę.

 

 

z tego nad czym na tą chwilę myślę to :

 

- wymiana OP-AMP'ów - jest 6 szt. NJM2068 z czego 4 w torze audio (dwa są na skraju płytki - jeszcze nie patrzyłem dokładnie za co są odpowiedzialne) - myślę nad czymś lepszym ale bez przerostu formy nad treścią np. OPA2604, LME49723 - myślę jeszcze czy lutować podstawki czy lutować smd - ale najrozsądniej będzie chyba jak zrobię podstawkę tylko dla kanałów front L/R

 

- wymiana praktycznie wszystkich elektrolitów na PCB łącznie z tymi z zasilania - bynajmniej profilaktycznie - kondensatory to Samxon (zielone - bipolarne) - i tutaj pytanie na co wymienić i czy muszą zostać Bipolarne ? tutaj kompletnie się zastanawiam. - Co i gdzie polecacie.

 

Druk jest obustronny, podzespoły tylko z góry. DAC to CS42518 układ za opami BD3816K1 to Volume oraz input selector

 

podzespoły będę zamawiał (najlepiej) u jednego sprzedającego najlepiej, dlatego podaje link do wglądu co ma:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

w pliku pdf schemat w/w PCB

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

A co jest z nimi nie tak ? nie trzymają parametrów?

- Bo mi się nudzi, a poza tym to jakieś "masówkowe" chińczyki, parę lat przepracowane już mają więc wymiana nie zaszkodzi, mierzyć teraz każdego nie będę - i tak trzeba wylutować - więc wolę od razu dać nowe i coś nieco lepszej jakości w zależności op porad np. Oscon, Silmic II, Muse KZ, panas FC. ludzie kupują pojedyncze BG po 50 zł więc tutaj jak na całą płytkę przyzwoitych kondensatorów wydam tyle to nie będzie tragedii.

 

 

Zielone kondensatory to niekoniecznie bipolary - polaryzacja oznaczona na płytce i na schemacie.

- To są bipolary - brak wyraźnego oznaczenia polaryzacji oraz kod: NP (non-polar) na nadruku obok temp., w schemacie już była dość istotna różnica mianowicie kondensatory w zasilaczu - oryginalne białe CA 15000uf/63V które wywaliłem a w schemacie widnieje 10000uf :) - schemat od wersji v2 czyli takiej jak posiadam.
Link to comment
Share on other sites

Kondensatory już zamówiłem, będę się bawił, natomiast męczy mnie jedna rzecz, w torze audio aż do samej końcówki na każdym kanale są chyba 4 elektrolity 10/16, na wyjściu DAC za wzm.op. jeden potem w obwodzie układu Volume BD3816, dalej na jego wyjściu i na wejściu końcówki mocy... teraz moje pytanie czy np. dwa z nich można wywalić ? np. pozostawić na wyjściu z DAC oraz na wejściu k.mocy oraz czy nie lepiej zastąpić je jakimiś MKT/MKP tylko w tym przypadku czy zmniejszenie wartości np. do 1-2 uF nie zaszkodzi ?

Link to comment
Share on other sites

Wymiana samych elektrolitów tu wiele nie pomoże

Tam masz całe stada najgorszych z możliwych SMD-kondensatorów :) i to jak leci po szynach

Nie zrobisz z malucha Lamborgini :) nawet merca A klasy :)

Wydasz stówe albo więcej a efekcik będzie mizerny

Link to comment
Share on other sites

Z całym szacunkiem ale, proszę nie zaśmiecać odpowiedziami nic nie wnoszącymi do tematu.

Zadałem zupełnie inne pytanie, czy to forum to polega już na tym aby tylko napie**alać posty ?, odpowiedzi typu: "nie kładź sobie marmuru bo nie masz podłogi podgrzewanej" ... - rozumiem że z g**na bata nie ukręcę ale to jest zabawa po części, nie interesuje mnie także w tej chwili reszta kondensatorów SMD - tylko te 4 szt. 10/16 w torze audio o które pytam, co do badziewia SMD, przyjdzie i na nie czas dla kanałów frontowych (stereo) i nie będzie to taka cała masa, reszta kanałów nie ma większego znaczenia.

Link to comment
Share on other sites

ja w swoim wymieniałem kondy w torze syganłowym na wimy i opampy , ale ten BD bardzo utrudnia wszelkie usprawinienia - ja miałem wersję 1 i 2 i pierwsza była latwiejsza w modyfikacji - uzyskałem super efekt po modyfikacji v1 usunąłem układ sumowania lfe z frontami i ominąłem przejście sygnału audio z wejść liniowych przez ADC i DAC , ale w v2 nie ma chyba tego problemu - jeżeli mogę coś doradzić to skup się jedynie na kanałach frontowych i ewentualnie centralnym, najlepszą jakość uzyskasz przez wejście 6.1 in , ale tam o ile dobrze pamietam są słabe tl084 jako bufory, więc te mozna pomyśceć - uwaga pcb baaaaaardzo delikatne , więc lutowanie bardzo ryzykowne

Link to comment
Share on other sites

Ja tu nie widzę żadnych buforów na TLXX itd. 6.1 in idzie wprost na płytkę DAC a tam nic nie widzę (foto na początku wątku), cały czas nurtuje mnie kwestia wywalenia kondensatorów w torze audio - bynajmniej aby bezkarnie wywalić te na wejściach końcówek mocy bo w jednym kanale nie mam jak wstawić nawet jakiegoś MKP/MKT chyba ze 1-3 uF max ( radiator tunelowy montowany centralnie nad sekcją lewych kanałów - mało miejsca pod radiatorem a od spodu pcb 5mm i blacha )

Link to comment
Share on other sites

tak, tak - te tl084 sa w v.1

z kondami ostrożnie, gdyby nie były konieczne to by ich nie było, wstaw wimy - jest modyfikacja dla odważnych, którą ja zrealizowałem w Primare spa20 - wzmocnienie końcówek kanałów frontowych. w primare z dwóch par tranzystorów zrobiłem 3 pary ,a w 540 można by zdublować i dodać po jednej parze do kazdego kanału frontowego, bo zasilanie zacne, więc w stereo byłoby mocarniejsze i za 50 zł masz prawie jak z zewnętrznej końcówy mocy, przy kolumnach 8 ohm to ma mniejsze znaczenie,a lel przy 4 ohmowym ma, bo 540 lubi zagrać "tłustym" basem o zachwianej kontroli,a ten zabieg powinien pomóc

Link to comment
Share on other sites

Mam WIMA MKS2 1uF lub ERO Mkt 2,2uF takie osiowe zielone - tylko z tych dwóch zmieszczą mi się pod radiatorem, rozumiem że mogę zastąpić nimi ten 10uF elektrolit z które są na wejściach końcówek. najlepiej ze względu na dostęp wolałbym wstawić tam zwory, pod drodze przed płytką DAC na głównym PCB są jeszcze jedne 10uf/16... w wolnej chwili wrzucę fotki schematu z oznaczonym torem audio. coś czuję że wykoszę te elektrolity, wstawię zwory i ew. gdzieś na PCB DAC'a przeznaczę na to miejsce jeśli offset będzie zbyt duży. Co do mocy - spokojnie wystarczy to co jest, mam mały pokój i monitory na HDS134+XT25TG.

 

ps. jak gdzieś czytałem przed zakupem pisali że trany są Sankena a tu przynajmniej w tej wersji są Sanyo :)

Link to comment
Share on other sites

Razem od DAC'a do Końcówki mocy.... naliczyłem 5 elektrolitów... Co z tym najlepiej zrobić, ? w jakich granicach dopuszczalne jest DC offset na wejściu końcówki ? rozumiem że najlepiej wywalać i po prostu mierzyć, Jeśli ktoś ogarnia niech poradzi jeszcze w sekcji OP AMP jakie manewry warto wykonać, razem z gratami zamówiłem AD8066 który planuje dać na kanały frontowe, będę miał również 6 kostek LME49723.

 

w linku pełny schemat:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16905-0-48405900-1353542704_thumb.jpg

post-16905-0-18572200-1353542725_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Nikt się w temacie nie wypowiada ale napiszę jak wygląda postęp w pracach ( być może komuś się to przyda ). Doszedłem do wniosku że chce aby ampli posłużył mi dłuższy czas więc zabrałem się do tematu trochę bardziej kompleksowo, i tak oto amplituner cały został rozebrany w mak, profilaktycznie dla świętego spokoju wymienione wszystkie elektrolity na b.d. jakości, zamawiałem pakiety z nadmiarem, część miałem pod ręką, więc na płycie wylądowały m.in FC, FM, Muse KZ, Elna RBD BP, 10000/63uf GoldTune w zas. (fabrycznie cały ampli ożeniony z Samxon'ami które bądź co bądź mają dobrą opinię -(badcaps.net) ale 7 lat to w dzisiejszych czasach "made in china" sporo)

 

CAŁA płyta została również ponownie "przelutowana" oraz umyta ze względu na dużo "zimno" wyglądających lutów lub słabo cynowanych scieżek - szczególną uwagę zwróciłem na kanały frontowe, na wyjściu, przy przekaźniku usunąłem zworki J20 i J24, po nawierceniu płyty poprowadziłem bezpośrednio od przekaźnika przewody 2,5mm2 do terminali głośnikowych. (ominięte około 20cm niezbyt mocarnych ścieżek na PCB oraz przejścia PCB-Terminal na "włoskach" w stylu 0,75mm2 ) Usunięte zostało również 12 szt. elektrolitów 10uF/16V z toru audio, zastąpione zworkami: (C1, C18, C19, C58, C83,C39) oraz (C119,C115,C116,C117,C120,C118).

Zostały jeszcze po 3 na kanał na płytce przetwornika ale to już na deser.

 

Na tą chwilę złożyłem go "na sztukę" aby uruchomić po tak dość gruntownym odświeżaniu, etapowo, jeszcze bez "kopania" w płytce DAC - wszystko działa pięknie, bez niespodzianek. Jutro postaram się zabrać za płytę DSP/DAC/VOL - na tą chwilę po odpaleniu tylko nie wytrzymałem i wstawiłem na miejsce IC3 (fronty) AD8066.

 

Powiem tak: już w tym momencie to nie jest ten sam amplituner, czuć jak ruszyło go powietrze, jakby się zaczął uwalniać- szczegółowość, wysokie tony, kontrola basu, przestrzeń na spory + na pewno bardzo dużą tego zasługą jest sam AD8066. Oczywiście chodzi o tryb stereo, w kinie wystarczy mi to "co fabryka dała".

 

Na spokojnie pstryknę jakieś fotki i opiszę wrażenia po modyfikacji DAC PCB.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dłubię pomału na raty, mam tylko dwa pytania...

 

Mam mały dylemat, wiem że najlepiej sprawdzić to empirycznie ale PCB nie należy do najprzyjemniejszych jeśli chodzi o lutowanie... - W pobliżu DAC oraz OP co lepiej się sprawdzi na zasilaniu mam do wyboru MUSE KZ lub Panasy FM - chodzi o 100uF (FM'y mają o połowe niższą imp. niż FC ).

 

Druga sprawa - myślę nad SMD bocznikami w zasilaniu oraz DAC i OP - czy jest sens wywalać je (100nF) i zastępować lutowaniem jak najbliżej do nóg układów wimy MKS2 z tymże mam 47nF pod ręką. Czy może tego nie ruszać ? albo zostawić SMD i dokładać przy układach 47nF ?

Link to comment
Share on other sites

Patrząc na to pcb kondy filtrujące są dobrze usytuowane osobiście nie widze tu konieczności jakiś wielkich modyfikacji. 7 lat dla elektrolitów to też nie jest wiele, no ale dobre też można usprawnić:) Dokładanie tych 47nano to tak bardziej proforma, nie zaszkodzi. Co do elektrolitów wieść niesie, a praktyka potwierdza, że do filtrowania zasilania analogu niska impedancja nie jest najlepsza, więc panasonic jak już to do części cyfrowej dac'a i procesora, a do analogu dałbym nichicony.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź - co do elektrolitów tak mniej więcej myślałem i tutaj sprawa jest jasna.

 

Co do boczników - zrobiłem w kilku miejscach m.in przy stabilizatorach tak że wywaliłem SMD z pcb a dałem wimy na nogi - nie wiem czy wrzucić SMD na miejsce czy może zostać tylko 47nf - generalnie tutaj nie mogę pojąć tematu bo zdania co do bocznikowania są podzielone...

 

Co do samego DAC to nawet w nocie katalogowej jest ciekawa wzmianka na temat szczególnej uwagi przy zasilaniu i tak oto pisze że dla VQ i między FILT+ a REFGND szczególnie boczniki (0.1uF) muszą być jak najbliżej przy samym dac oraz umieszczone na tej samej stronie druku dla zminimalizowania indukcji, tymczasem na pcb od ceramika do układu są dwa przeloty i ze 2cm ścieżki :) - już mam mniej więcej ustalone jak to zrobić na samym układzie - chodzi mi tylko o zastosowanie tych 47nF wimy, czy mogą być zamiast 100nF ? - czy może lepiej zostawić SMD gdzie są i dołożyć WIMY albo razem równolegle SMD I WIMA spróbować je wrzeźbić przy DAC - przepraszam za taką papkę ale kompletnie zgłupiałem a nie chce tego tematu pominąć.

 

Zastanawiam się jeszcze Co może się sprawdzić z waszych doświadczeń w torze audio na wyjściu WO , mam do wyboru - Silmic II 10uF , ERO MKT 2.2uF (zielone osiowe) , Jantzen Cross cap 6.8uF i znalazłem dziś radzieckie MBGO2 - 4uF (nie mogę znaleźć drugiej sztuki na tą chwilę :/ )

 

Na tą chwilę wygląda to tak...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16905-0-67966400-1354985987_thumb.jpg

post-16905-0-38249300-1354985996_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Ampli gra od paru dni... jest rewelacja, w tym momencie bawię się kondensatorami wyjsciowymi.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16905-0-30157800-1355456385_thumb.jpg

post-16905-0-43634200-1355456400_thumb.jpg

post-16905-0-20198900-1355456414_thumb.jpg

post-16905-0-40146200-1355456435_thumb.jpg

 

 

 

 

Nurtuje mnie jedynie pewna sprawa czy w kanale FR i FL wymienić tranzystory na o nieco lepszych parametrach, jeśli będą pasować jak wygląda kwestia z biasem ? nie ma żadnych potencjometrów więc autobias ? można wstawiać ? jak z resztą elementów... na tą chwilę cały ampli uzbrojony jest cały w takie trany sanyo... Chciałbym wstawić sankeny tylko na fronty.

Sell_B817%2CD1047%2C2SB817%2C2SD1047_Integrated_Circuits_Manufacturer_exporting_direct_from_China.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Azur gra sobie już jakiś czas, w kanałach stereo wstawiłem trany sterujące i końcowe MJL OnSemi bo i tak się kurzyły.

Po wszystkich przeróbkach dźwięk się stanowczo poprawił w prawie każdym aspekcie a po zmianie tranzystorów chyba kontrola nad basem, lecz nadal mam pewien niedosyt na "schowanej" średnicy, jest... ale nic się nie dzieje i jest nudno. Po wielu porównaniach wykluczyłem tutaj przetwornik i jego sekcję - bezsprzecznie jest to wina końcówek, Panowie prośba do wyjadaczy - czy możecie przeanalizować schemat i powiedzieć co w układzie końcówki mocy kwalifikuje się do poprawy ?. Co może być winą tej wycofanej (stłumionej) średnicy ?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Dla potomnych bo temat wymarł, a moze ktos bedzie "bawil" sie tym amplitunerem

Ja zmieniłem u siebie tylko główne kondy zasilajace te po 15000uF bo spuchły oraz miałem pod reka panasy FC to dałem na zasilanie modułu DSP (przed stab - 3900uF, oraz były tam 2szt po 100uF to tez je wymieniłem, kilka kondów przy zasilaniu zmostkowałem malutka wimą 680pF)

koło procesora dzwięku-tego co reguluje barwe i głosnośc wyrzuciłem kondy, na wejsciu koncówki mocy dałem nichicona bipolarnego, na wyjsciu z procerora dźwieku dałem elna silmic II

Piszę to z pamieci, nie na bieżąco dlatego troche chaotycznie.

Do czego zmierzam - ten amplituner - przynajmniej u mnie jest szalenie czuły na to co sie podłaczy na wyjscie-nie na wejscie!!!

Znikoma zmiana dźwieku przy zasilaniu przez lampucerę na wejscie direct lub zasilanie przez spif. Natomiast wymieniłem trzy kolumny i przy dwóch sie tego nie dało słuchać.

Dlatego jak ktos bedzie zaczynal historie z tym amlitunerem polecam potestować rózne kolumny

Link to comment
Share on other sites

tym ampli się nie co bawiłem (zmiana bias i kondy) ale to nic nie pomagało wiec poszło 6xlm3886 , po zmianie bias radiator już nie wyrabiał a nie grało to dobrze .

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.