Skocz do zawartości
Kolumny

BMN Beszele 2 Pro

BMN Beszele 2 Pro

 

Kto z nas miłośników sprzętu audio nie marzył kiedyś o głośnikach marzeń przeglądając zagraniczne periodyki z cenami podawanymi najczęściej w DM lub USD? Nie, nie. DM to akurat nie Depeche Mode. To Deutsche Mark, czyli marka niemiecka. Ci bardziej zmotywowani i powiedzmy odważni, zdolni podejmowali się wyzwań i sami budowali swoje zestawy głośnikowe lub też modyfikowali posiadane - w oparciu o części, które można było w tamtym czasie zdobyć. I nie chodzi li tylko tutaj o przetworniki, ale i również o części pasywne zwrotnicy, czyli cewki, kondensatory, rezystory, nie wspominając o materiałach na obudowę. W ten oto sposób "młodzi gniewni", którzy posmakowali PRL-u i w latach 80-tych byli nastolatkami - dzisiaj są w wieku 50+ i co poniektóry z nich nadal zajmują się tą materią z jedną tylko różnicą. Dzisiaj jest znacznie większy dostęp do dobrych przetworników, elementów pasywnych zwrotnicy, przewodów, konektorów, gniazd głośnikowych i materiałów na obudowy, forniru lub okleiny, nie wspominając nawet o możliwości zaprojektowania różnego kształtu obudowy. Mając na uwadze markę BMN - z takim właśnie pasjonatem mamy do czynienia, czyli Panem Bogdanem Nowakiem który od wielu lat zajmuje się projektowaniem, osłuchiwaniem i produkcją różnych modeli zestawów głośnikowych pasywnych w wersji podłogowej i podstawkowej.

 

  IMG_20231020_1154584832.jpg                    IMG_20231020_1150008872.jpg

 

Miałem zaszczyt przez wiele tygodni posłuchać konstrukcji Pana Bogdana Nowaka, a mianowicie modelu podstawkowego BMN Beszele 2 Pro. Już podczas odbierania przesyłki z rąk kuriera czuć, że to kawał solidnego i ciężkiego sprzętu. Solidnie spakowane w gruby karton i 6cm gęstą piankę polietylenową ważą po 20kg/szt. a przecież to model podstawkowy. To dosyć duże skrzynki o wysokości 500mm, szerokości 260mm i głębokości 340mm. Masa netto to 15kg. Do konstrukcji obudowy oraz płaskiego tunelu bas refleks użyto 19mm płyt MDF, które wraz z wewnętrznym ożebrowaniem czynią obudowę sztywną ze skutecznie zminimalizowanymi drganiami pasożytniczymi własnymi, a dokładniej z rezonansem własnym. Solidna konstrukcja obudowy przekłada się na dźwięk. Powoduje omijanie/redukcję dudnień i podbarwień charakterystycznych dla pasma średniego oraz niskiego. Tunele bas refleksu typu "Borgan" determinują większą sztywność obudowy, sprzyjają swobodnemu wentylowaniu - przepływowi powietrza w kolumnie. Umożliwiają dosunięcia zestawów bliżej ścian jeśli sytuacja lokalowa u klienta tego wymaga. Dodać jeszcze muszę, że absolutnie ani razu nie pomyślałem aby zatkać tunel BR gąbką czy też ściśle zwiniętą bawełnianą koszulką. Wg moich uszu nie ma takiej potrzeby.

Moje pierwsze skojarzenia jak tylko podłączyłem te zestawy głośnikowe do swojego systemu są takie, że brzmią tak precyzyjnie jak dobra obudowa zamknięta i potrafią zejść relatywnie nisko bez typowych zniekształceń jak ja to nazywam "furgotaniem" dla typowej, powiedzmy "standardowej" konstrukcji bas refleks. To tak na szybko. Wykończone naturalnym fornirem, z dbałością o szczegóły typu spasowanie słojów drewna i wykończenie krawędzi i narożników. Fornir mojego egzemplarza to Palisander Imperial - wersja limitowana - sprasowany jest z płytą MDF pod dużym ciśnieniem za pomocą pras. Obróbka mechaniczna wiórowa za pomocą nowoczesnych obrabiarek sterowanych numerycznie czyli CNC. Klejenie, szlifowanie. Tutaj zrobione jest to po mistrzowsku. Na koniec lakierowanie lakierami bezbarwnymi matowymi w celu ukazania piękna naturalnego drewna, jego struktury słojów. Jest bardzo przyjemna w dotyku, gładka, aż chce się kolumny przenosić czy też poprawiać ich ustawienie i kąty do jak najlepszego odsłuchu. Przyznać jeszcze tutaj muszę, że bardzo wygodnie i bezpiecznie przenosi się te zestawy. Otóż wystarczy włożyć palce w oba płaskie szczelinowe porty bas refleks - jedną dłonią na dole na froncie, a drugą na górze na tylnej ściance i nic się nie wyślizgnie, nie wypadnie z rąk. Tutaj też duży plus. Bardzo dobre terminale głośnikowe osadzone na gustownej płytce aluminiowej anodowanej - barwionej na kolor szampański.

 

  IMG_20231020_1151148092.jpg          IMG_20231020_1150106832.jpg

 

Jedynie co można zarzucić "wykończeniówce" w kwestii wizualnej i co może razić co poniektórych pedantycznych audiofilów czy melomanów, to widoczne łby wkrętów łączące przetwornik z obudową. Mnie to osobiście nie przeszkadza. Jestem przyzwyczajony do wyglądu sprzętu vintage, to może dlatego nie przywiązuję aż tak dużej wagi do widoku tzw. "normaliów". Dużym plusem są tutaj maskownice i zastosowane w nich maleńkie magnesy neodymowe które skutecznie utrzymują maskownicę na frontowej ściance kolumny. Należy dodać, że obie maskownice mają podfrezowanie pod głośnik nisko-średniotonowy, które w błyskawiczny sposób umożliwia wypozycjonowanie maskownicy na zestawie. Nie ma tutaj żadnych otworów i wystających kołków. Zatem szczegół na plus. Czy maskownice mają wpływ na dźwięk? Uważam, że mają bo istnieje zjawisko dyfrakcji fali dźwiękowej, ale nie testowałem ich wpływu. Słuchałem muzyki bez maskownic na głośnikach.

 

   IMG_20231103_125908510_BURST000_COVER_TOP2.jpg          IMG_20231103_1022219372.jpg

 

Jeśli chodzi o dobór przetworników, to tutaj sprawa jest jasna. Oba przetworniki pochodzą od producenta z Norwegii, który działa na rynku od roku 1950, czyli SEAS. Wysokotonówka Seas CRESCENDO 29mm, zaś głośnik nisko-średniotonowy Seas Excel 220mm.

Posłużę się tutaj opisem przetworników dostępnym na stronie producenta:

Głośnik wysokotonowy Seas CRESCENDO 29mm Hi-End.

„Jego membrana wykonana jest ze specjalnego materiału SONOMEX, co daje wybitne właściwości dźwiękowe. Miękkie zawieszenie powoduję większą plastyczność i przyczynia się do szerszego zakresu częstotliwości.  Posiada wysokowydajny układ 6 magnesów, tzw. HEXADYM. Jest to innowacyjna konstrukcja, która zapewnia również skuteczną wentylację i tłumienie wewnętrznych fal akustycznych. Przednia część jest wykonana z aluminium 6mm,  pokryta powłoką Nextel, a środek - z mosiądzu i pokryty chromem. Cynkowa tylna obudowa jest  formowana wtryskowo. W ten sposób eliminuje rezonanse i odprowadza ciepło. CRESCENDO wyróżnia się fantastyczną plastyką, detalicznością, wyjątkową delikatnością, barwą, potrafi świetnie prezentować przestrzeń i średni zakres pasma jak i najwyższe częstotliwości.”

Głośnik nisko-średniotonowy Seas Excel 220mm

„Kosz  głośnika  wykonany z metalu, odlewany wtryskowo  posiada konstrukcję pająkową. Ma duży układ magnetyczny. Aluminiowa cewka  o średnicy 39 mmm z wentylowanym rdzeniem została pokryta miedzią w technologii (CCAW).  Membrana wykonana z powlekanego papieru z unikalnego  materiału Nextel  bardzo dobrze przenosi średni zakres częstotliwości i najniższy bas, dostarcza mnóstwo szczegółów.  To głośnik najwyższej jakości, potrafi przekazać różne barwy instrumentów. Jest wykorzystywany w bardzo drogich konstrukcjach Hi–End.”

Zwrotnica

"To najprostsza zwrotnica, pierwszego rzędu, która daje najwięcej korzyści. Im mniej elementów w zwrotnicy tym mniejsza degradacja dźwięku. W połączeniu z najwyższej jakości podzespołami: cewkami taśmowymi typu WAX-COIL 14AWG firmy Jantzen Audio, rezystorami Mundorf MResist Supreme oraz Ultra, kondensatorami firm Miflex KPCU (Pap+PP+Oil), które wykonywane są z litej folii miedzianej  w technologii próżniowej oraz całość jest zamknięta w izolowanej tubie papierowo żywicznej, pozwala uzyskać  niespotykaną jakość brzmienia w tej klasie cenowej.  Efektem są przepiękne różnorodne barwy instrumentów, mnóstwo szczegółów i powietrza. W serii Beszele Pro zastosowano bardzo wysokiej jakości komponenty klasy Hi-End. Są jeszcze lepsze i droższe od serii Beszele, co staje się  od razu zauważalne w prezentacji dźwięku."


Okablowanie

„Głośniki są połączone (lutowane cyną bezołowiową z dodatkiem srebra i miedzi) najwyższej jakości przewodem z beztlenowej miedzi, srebra oraz różnych stopów o wysokiej czystości i zaawansowanej technologii. Korzystamy z wysokich modeli kabli takich firm jak: Wireworld, Van Den Hul, AudioQuest, Tara labs, Duelund, Mundorf.”

Terminale głośnikowe

„Gniazda firmy ETI RESEARCH zostały pojedynczo przymocowane do terminala aluminiowego w kolorze szampańskim. Jest możliwość podłączenia przewodu o maksymalnej  średnicy 5mm. Mają wejścia na bananki oraz widełki. Uważamy, że są to najlepsze zaciski w tej cenie na rynku.”

 

Brzmienie

Przede wszystkim są to zestawy głośnikowe bardzo czułe na elementy towarzyszące - pozostałe podzespoły toru audio. Pokazują walory zarówno wzmacniacza ich napędzającego jak i źródła dźwięku. Testowałem brzmienie na dwóch wzmacniaczach: w pełni lampowym dual mono 2x30W na lampach mocy EL34 oraz w pełni tranzystorowym 2x60W z transformatorem toroidalnym o mocy 360VA. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku słychać wpływ innego typu wzmocnienia i to jest zgodne z moimi dotychczasowymi doświadczeniami z innymi zespołami głośnikowymi. Druga sprawa - kolumny Beszele 2 Pro są wrażliwe na źródło dźwięku. Przesłuchałem niespełna 100 płyt, zarówno kompaktowych jak i winylowych oraz posłuchałem trochę muzyki z plików przez zewnętrznego DACa oraz kaset z magnetofonu kasetowego. Nagrania zarówno stare jak i współczesne. Nagrania studyjne i koncertowe. Różne gatunki muzyczne: od ABBY po ZZ Top. Jedno jest pewne. Te zestawy nie mają maniery brzmieniowej charakterystycznej dla niektórych zestawów głośnikowych nastawionych na wielogodzinne, aczkolwiek wg mnie nie do końca angażujące odsłuchy. BMN Beszele 2 Pro nie zaciemniają brzmienia, nie zasładzają go i nie sprawiają że każda realizacja nagrania z różnych okresów muzycznych gra na tzw. "jedną" modłę. Wiem, że niektórzy audiofile to lubią, ale wiem też że są słuchacze którzy cenią sobie różnicowanie nagrań i te zestawy to pokazują. Nie ma w nich kłujących w ucho wysokich tonów czy wrzeszczącej górnej średnicy. Pan Bogdan Nowak zestroił całość tak, że złe realizacje nagrań nie męczą, a te wybitne realizacje brzmią wybitnie. Pamiętajmy, że nie jest to najwyższy model z portfolio firmy BMN. Można zamówić u producenta jak to się mówi - na najbardziej "wypasionych" przetwornikach i kondensatorach, chociażby wysokotonówka berylowa Satori Beryllium czy znacznie droższe elementy bierne w zwrotnicy. Wiem, że w moim egzemplarzu w środku "siedzi" niespełna 1-kilogramowy kondensator od Miflexa wielkości kubka od kawy. To się czuje. Bas wibruje, mruczy w sposób godny i szlachetny. Byłem początkowo nastawiony że może to być "efekciarstwo" w postaci podbicia wyższego basu. Tutaj jednak jest to generowane w uczciwy sposób. Chciałbym nadmienić, że słucham na powierzchni 24 metrów kwadratowych, bez profesjonalnej obliczonej adaptacji akustycznej. Zadbałem natomiast o ciężką kanapę, fotel, grube zasłony oraz o zagospodarowanie ścian pomieszczenia i nie ma najmniejszego problemu z graniem przestrzennym, głębią przód-tył i stereofonią lewo-prawo wychodzącą daleko poza zestawy głośnikowe. Kluczowa sprawa to ustawienie kolumn w pomieszczeniu względem miejsca słuchania czyli tzw. „sweet spotu”. Kolumny zdały wzorowo egzamin na efekciarstwie znanym z solowych płyt Rogera Watersa "Amused to death", Stinga "Mad about you" z płyty "Soul cages" oraz przede wszystkim ze słynnego brzmienia gniecionego butem żwirku przed wejściem do jaskini na płycie "Carvena Magica" Andreasa Vollenweidera. Przelot ptaka – z prawej strony z dołu do lewej ku górze z odejściem do tyłu, czyli dynamiczny odlot ptaszyska po linii, którą ja określam hiperbolą - jest bardzo realistyczny. Jest powietrze, czuć że ptak odpycha się od cząsteczek powietrza, powodując jego zawirowanie, wzbijając się do lotu szalenie dynamicznie.

 

   IMG_20231103_0852164794.jpg          IMG_20231110_1724388842.jpg

   IMG_20231103_1110542612.jpg                          IMG_20231030_1350282472.jpg

 

Świetnie brzmi na nich klasyka i thrashmetal! To niesamowite, ale przesłuchaliśmy z moją córką - fanką mocnych brzmień - sporo płyt Rammstein, Korn, Slipknot, Megadeth i chyba z dziesięć razy "Right the Lightning" Metalliki, co o czymś musi jednak świadczyć. Córka reprezentuje młode pokolenie (obecnie 6. klasa podstawówki) ale ma szacunek zarówno do twórczości starych zespołów, twórców jak i do sprzętu grającego i przede wszystkim do fizycznych nośników muzyki - płyt. Dawno już tak razem nie słuchaliśmy i nie fascynowaliśmy się kultowymi fragmentami czy to solówek gitarowych, czy to wokaliz czy partii bębnów. Córa stwierdziła, że takie zestawy mogłaby mieć w swoim pokoju i to już podpowiada mi, że to jest bardzo dobry sprzęt, który jak najbardziej daje radość ze słuchania muzyki, a to przecież najważniejsze. Przecież nie jest sztuką bycie audiofilem tzw. „3-5 płytowym”. Sztuką jest wrzucić szeroki i głęboki pakiet nagrań, a sprzęt powinien umożliwić ciekawy i wciągający spektakl muzyczny, oczywiście jak na miarę możliwości akustycznych danego pomieszczenia i pozostałych komponentów toru audio tworzących całość.

 

 IMG_20220925_1420473682.jpg           IMG_20231102_1827589852.jpg

 

Jacqueline du Pre pod bacznym okiem swego męża Daniela Barenboima grała z gracją na swej wiolonczeli. Nie jest to audiofilskie ciche "plumkanie" na trzech instrumentach. Oczywiście nic w tym złego, bo plumkanie też jest potrzebne żeby wychwycić niuanse brzmieniowe. To koncert filharmoniczny dobrze zrealizowany, stanowiący wyzwanie dla każdego sprzętu audio. I sprzęt nie wyłożył się. Zagrał świetnie zarówno barwowo jak i dynamicznie. Trzeba tutaj podkreślić różnicowanie faktur brzmieniowych. Mam tutaj na myśli średnicę i dół z instrumentu - wiolonczeli, gdzie słychać i czuć wibracje zarówno struny jak i pudła rezonansowego. Akurat w okresie słuchania koncertów Haydna C-dur przeszedłem się z kumplem na Wrocławski Rynek i napotkaliśmy dwie młode wiolonczelistki, które co prawda nie grały tego koncertu Haydna, ale grały Bacha, Rossiniego. Słuchaliśmy zarówno z odległości 2-3m jak i z 5-6m. Co prawda inna akustyka, brak odbić od ścian (które co prawda są ale daleko), czyli można uznać że słychać dźwięk bezpośredni. I ten dźwięk strun i pudła wiolonczeli wibruje, pulsuje, mruczy. I to jest dla mnie sedno sprawy. Zestawy głośnikowe Beszele 2 Pro przybliżają nas do nagrań na żywo, czyli nie zaciemniają przekazu kotarą dającą złudzenie słodyczy, przesadnie kładzionego na twarz aksamitu, tudzież gęstej i lepkiej struktury galaretki czy też serka homogenizowanego. Daję się teraz ponieść emocjom, ale w końcu to jest recenzja i moja własna wizja i odbiór muzyki, zatem korzystam z entuzjazmem do tego prawa.

 

  IMG_20231107_1807550693.jpg               IMG_20231110_1724282602.jpg

 

 IMG_20231110_0752467882.jpg                IMG_20231110_0854050442.jpg

 

Część granych przeze mnie płyt znajdziecie na moim blogu w temacie:

"Będą kolejne testy. Zespoły głośnikowe BMN Beszele 2 PRO Bogdan Nowak - Bydgoszcz plus komplet przewodów PAD Purist Audio Design i Nordost". Odnośnik:

 

                                                                                                                                   

 

                                                                                                                                                   Łukasz Piechocki

 

Dystrybutor i producent: BMN Bogdan Nowak

Dokładny opis elementów zwrotnicy oraz aktualne ceny na stronie internetowej producenta: https://bmn.com.pl/

 

 

 

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

11 godzin temu, kangie napisał:

Brałbym córce, ale kapuchy brak...

@rafal735r wiem, że użytkujesz podłogówki BMN. Czy masz zbieżne spostrzeżenia do moich?

Miałem u siebie te co testowałeś. Mają nieco inna charakterystykę. Moje grają nieco bardziej miękko i mają delikatny dolek na srednicy. Ale w sumie to była taka moja prośba do p Bogdana ze względu m.in na mój kiepski pokój i dość bliski odsłuch. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajne kolumny.
A czemu wszystkie modele mają takie same budy?
Rozumiem,że różnią się tylko przetwornikami i zwrotnicami/zastosowanymi do zwrotnic elementami?

I drugie pytanie:czy tunel bass refleks jest wyłożony plastikową wkładką?

Z wyglądu bardzo ładne,ciekawe,jak grają?

Edytowane przez Pseudodrummer

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Pseudodrummer napisał:

Fajne kolumny.
A czemu wszystkie modele mają takie same budy?
Rozumiem,że różnią się tylko przetwornikami i zwrotnicami/zastosowanymi do zwrotnic elementami?

I drugie pytanie:czy tunel bass refleks jest wyłożony plastikową wkładką?

Z wyglądu bardzo ładne,ciekawe,jak grają?

Obudowy takie same żeby zejść z kosztów. Tak kosztowały by na pewno więcej. Plus jest jest taki że można zrobić upgrade. Bass refleks jest normalnie z MDF. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, Tweeter2016 napisał:

Dobra recenzja. Ciekaw jestem jakby się zgrały z Yamahą? albo z klasą D (typu A30A)? Jak przewidujecie?

Ja słuchałem u siebie z Yamaha AS700, 1000 i 2000. Nowszych już nie miałem, bo z tego co wiem to maniera dźwięku taka sama. Natomiast co do D klasy to chyba jak w przypadku tranzystora czy lampy nie ma grających tak samo. Kiedyś używałem dość długo Primare i32 super bas, ale góra charakterystyczna. Potem znów wróciłem na tranzystory. Najdłużej miałem Burmestera, który grał na wybitnym poziomie. Teraz znów wróciłem do D klasy z Teac i na razie nie mam ochoty zmieniac, choć jak wiadomo też nie można mieć wszystkiego i ma jakieś swoje minusy. 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.