Skocz do zawartości
IGNORED

4 way


arczi87

Rekomendowane odpowiedzi

Format CD jako taki nie ma problemu z przeniesieniem nawet składowej stałej, z 16Hz poradzi sobie równie dobrze jak z 20Hz.

 

Gdzie schodzą twórcy elektroniki - nie analizowałem, jednak mam nadzieję że trzymają się jakoś nut, a wg.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) 20Hz lokuje się pomiędzy nutami D#0 a E0 więc jest to dość przypadkowy w gruncie rzeczy dźwięk.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2854030
Udostępnij na innych stronach

jeżeli już dobierać do sb to szukać czegoś z sb podobnie zbudowanego - wtedy jest mała szansa na nieciekawe historie - panie ale to jakoś tak dziwnie się nie klei :) - nie na darmo focal ma wszystkie głośniki zrobione z tego samego materiału i ja tam kompletnie nie słyszę gdzie gra który głośnik

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2854110
Udostępnij na innych stronach

Zupełnie nie rozumiem zwyczaju koncentrowania się na 20Hz jako dolnym zejściu kolumn. Muzyka nie wyróżnia w żaden sposób tej częstotliwości, znacznie sensowniejsze jest skupienie się albo na 16.3Hz (C0 - organy, oktobas, niektóre fortepiany) albo na 26Hz a więc trochę poniżej nominalnej wartości nuty A0 - typowy fortepian tam właśnie schodzi. Przy okazji mamy obsłużony zakres kontrafagotu, tuby i 5-strunowego kontrabasu. A 26Hz jest znacznie łatwiej zrobić niż 20Hz.

 

Jakaś konkretna propozycja w obu kierunkach? Rozumiem że kwestia dopalenia zestawu 7100, W18EX001, W26FX001 jest

 

W zaadaptowanym pomieszczeniu o wielkości ~16m2 to IMO też będzie tragedia i przerost formy nad treścią.

 

Myślę że możemy zakończyć temat moich pomieszczeń. Jak będę chciał to wsadzę do salonu 60mkw ale obecnie mam plan na 16mkw i koniec kropka. Nie wiesz, nie byłeś, nie słuchałeś a tylko marudzisz. Nie wiem czy masz większy salon, czy pomieszczenie odsłuchowe ale zazdroszczę warunków. Rozumiem że adaptację pomieszczenia, masz na 100% żeby ocenić. Więc chętnie poczytam o twoich doświadczeniach względem 4 way a to gdzie słucham to już mój problem.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2854183
Udostępnij na innych stronach

Jakaś konkretna propozycja w obu kierunkach? Rozumiem że kwestia dopalenia zestawu 7100, W18EX001, W26FX001 jest

Kierunek 16Hz - niski aktywny podział z dużym subem, 2.1 albo 2.2, w tym drugim przypadku do rozważenia byłaby integracja suba z kolumną w jednej budzie. Może RSS390HF-4 z dwoma MB 15" da radę, jednak wymagałoby to budy 160 - 200dm3 z solidnymi wzmocnieniami, więc przedsięwzięcie byłoby niełatwe. Że już nie wspomnę o podziale - duża buda subwoofera będzie miała problemy z falami stojącymi, więc niewykluczone że podział 4-tego rzędu przy powiedzmy że 60Hz będzie koniecznością. Ogólnie trudne to by było.

 

26Hz - jest cała masa dobrych wooferów 12" zdolnych tam zejść nawet w pasywce. Niższy średniotonowiec mógłby mieć wtedy 22cm, co ułatwiłoby zastosowanie kopułki średniotonowej. Kolumna mogłaby być wzorowana na ESA Profi, jednak zgranie takiego stada przetworników wymagałoby wiedzy oraz dużo pracy.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2854874
Udostępnij na innych stronach

A moze cos w ten desen

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) co prawda nie 3 way, ale sprzet imponujcy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2859893
Udostępnij na innych stronach

A moze cos w ten desen

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) co prawda nie 3 way, ale sprzet imponujcy.

 

Wolał bym unikać wstęgi ze względu na wyższy poziom zniekształceń.

Pomijając czy komuś podoba się takie granie.

Dodatkowo wznosząca charakterystyka na basie, do małego pomieszczenia nie będzie wskazana. Raczej strojone nisko z łagodnie opadającą. Bo bas będzie zbytnio dominował.

 

Ostatnio oglądałem ESA Profi no i koncepcja nawet nawet, choć wizualnie bardzo średnio.

 

Tak przeglądam ostatnio kolumny no i zastanawiam się na wzór czego i jak można coś wybrać.

 

 

Koncepcja z mojej strony jest prosta. Jak największe rozciągnięcie pasma, przy zachowaniu jak największej odpowiedzi na impuls i możliwie najniższe zniekształcenia w całym paśmie.

Finalnie dojdzie kwestia preferencji i zgodności prezentacji przez taką kolumnę.

 

Prawda jest taka, że chętnie posłuchał bym ESA profi, klasycznych 3 way na Seas'ach w towarzystwie mojego przyszłego sprzętu i obecnych kolumn.

Pewnie coś tam bym pomierzył dla zobiektywizowania porównań. Kluczowe jest to samo pomieszczenie i elektronika.

Nie ukrywam że brakuje mi rozciągnięcia pasma w symfonice. Choć mogło by się wydawać że jest ok ale apetyt rośnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2860628
Udostępnij na innych stronach

tpl to nie wstęga tylko AMT - słuchałem akurat orginalnego AMT i było nieźle ( bardzo nieźle ) a ogólnie to głosy są takie że beyma jest jeszcze lepsza - dodatkowo jest "niezła" na pomiarach i mierzono ją dla poziomów ponad 110dB gdzie wykazywała niewielki wzrost zniekształceń ( podobno jest w stanie sięgać granic 120dB ) a niektórzy aplikowali ją od ~1kHz ( oczywiście nie sądzę aby wtedy sięgała 120dB ale to tylko wyczytane bo jej nawet na oczy nie widziałem )

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2860849
Udostępnij na innych stronach

Wolał bym unikać wstęgi ze względu na wyższy poziom zniekształceń.

 

Nie wiem czy z jakiegokolwiek tweetera osiagniesz tak niskie znieksztalcenia przy 100dB, jakimi moze pochwalic sie diafragma Beymy w hornie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2861014
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pytanie na ile lepiej, gorzej, niżej zagra od powiedzmy magnezowego seasa 26? Z technicznego pkt. widzenia tego nie ocenia a porównać też nie będę miał okazji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2861893
Udostępnij na innych stronach

MIVOC XAW 320 HC

 

na stronie hifisound.de jest test z Hobby Hi Fi 6/2012

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

im masz twoje 18Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2862050
Udostępnij na innych stronach

MIVOC XAW 320 HC

 

na stronie hifisound.de jest test z Hobby Hi Fi 6/2012

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

im masz twoje 18Hz

 

Mam wrażenie, że piszesz jedno, myślisz drugie. Nie widzę nic złego w tym, że kolumna będzie wstanie otworzyć większą część instrumentów.

Napisałeś to tak, jakby świat zatrzymał się na 18 cm iluminatorze SS. Zaś każdy kto chce coś większego to dziwak.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2862387
Udostępnij na innych stronach

jakby świat zatrzymał się na 18 cm iluminatorze SS

 

mnie śmieszy taki głośnik z papierowej membrany z lat 70tych w dziwacznym koszu. Wole Mivoc lub Monacor z serii KEP, (SPH450ct) albo VISATON TIW ze względu na lepszy materiał oraz uczciwą cenę.

Na ETONy mnie nie stać

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2862454
Udostępnij na innych stronach

mnie śmieszy taki głośnik z papierowej membrany z lat 70tych w dziwacznym koszu. Wole Mivoc lub Monacor z serii KEP, (SPH450ct) albo VISATON TIW ze względu na lepszy materiał oraz uczciwą cenę.

Na ETONy mnie nie stać

 

Ok to źle odczytałem twoją wypowiedź.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2862511
Udostępnij na innych stronach
  • 3 miesiące później...

Arczi również myślałem o koncepcji 4 drożnej - i bedę sledził z ciekawością temat. Mam wrażenie, że jeszcze nie jesteś pewien co chcesz zyskać dzięki konstrukcji 4 drożnej.

 

Jeden z kolegów wspomniał o pełnym pasmie dla jednego głośnika w zakresie wokalu...

Inny polecił głośnik 13-18 cali na najniższy zakres..

Napewno te dwa założenia dałoby się podgodzić z takim głosnikiem:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ktoś z kolegów miał z nim styczność?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2949793
Udostępnij na innych stronach

Napewno te dwa założenia dałoby się podgodzić z takim głosnikiem:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ktoś z kolegów miał z nim styczność?

Ja nie mialem, ale tu jest ciekawa koncepcja jego wykorzystania:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i to wlasnie w 4 way.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-2949859
Udostępnij na innych stronach
  • 6 miesięcy później...

Witam

trochę czasu minęło.

Projektów wiele nie przybyło a moje parcie na 4way zupełnie zeszło. Z czasem kolumny wymienię na inne ale bez zamykania się w konkretnej koncepcji.

 

Ostatnio natknąłem się na

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ogólnie zastanawia mnie koncepcja stosowania 4 way w takiej formie. Chodzi o dwa różne woofery, które pracują w identycznym paśmie. Jakiego zysku można oczekiwać z takiego rozwiązania?

Wedle rysunku zwrotnicy dla przetworników nisko tonowych zastosowano dwie różne zwrotnice. Pytanie czy dwa różne głośniki o różnych zwrotnicach (mniemam że i przebieg fazy dla każdego głośnika będzie inny) nie wypadają gorzej w "czystości" przekazu.

 

Kolejną kwestią jest dobór przetworników. Zastanawia mnie czemu nie wybrano nextelowej W15LY001 za miast W18NX001. Rozumiem że jest to podyktowane dość niskim podziałem (poniżej 300 Hz). Pytanie czy większym kompromisem jest podział między średniakiem a wysoko tonowym głośnikiem w okolicy 2,7 KHz.. Zakładam że W15 daje sobie lepiej radę w wyższych oktawach owa 18. Przypomina mi się klasyczny dylemat w 2way większy głośnik lepszy bas ale gorsza góra no i odwrotnie przy mniejszym średniaku.

 

Wdzięczny będę jeśli ktoś mnie oświeci :)

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3146784
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie zastanawia mnie koncepcja stosowania 4 way w takiej formie. Chodzi o dwa różne woofery, które pracują w identycznym paśmie

 

Te dwa głośniki nie pracują w tym samym pasmie , mniejszy chodzi 0d 100-200 Hz w obudowie zamkniętej dajac szybki suchy punktowy bas , a większy pompuje od dołu .

 

Zastanawia mnie czemu nie wybrano nextelowej W15LY001 za miast W18NX001.

 

Chodzi o dynamike , 18 lepsza , potzrebne by byly dwie 15 . Te ostatnie projekty mocno kojarza sie z Wilson Audio :)

 

Next 4 jest druga konstrukcja Troelsa w tym układzie , więcej o tej koncepcji napisane jest w projekcie ATS 4. Fajny projekt ,brał bym się za to , ale musiał bym zmienić cały system , bo nie miał bym czym ich napędzić.

 

Ten mniejszy bas odciaza tez trochę średniaka , ale nie na tyle żeby można było wsadzić tam 15

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3147171
Udostępnij na innych stronach

Wyłącznie wizualnie.

 

Tak , bo Wilson robi własne głośniki, tego co pamiętam , a w zasadzie piszą ze przy ścisłej współpracy z czołowymi producentami głośników.

 

Podobieństwo jest tez w sekcji basowej , Wilson tez używa dwóch rożnych woofer'ow ,

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3147640
Udostępnij na innych stronach

Nie ma żadnego funkcjonalnego podobieństwa sekcji basowej tych kolumn do modeli Wilson Audio z dwoma basowcami różnej wielkości, poza tym że głośniki dynamiczne przetwarzają bas.

 

 

misiomor a co możesz powiedzieć o projekcie Troelsa ?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3147670
Udostępnij na innych stronach

Projekt mi się zdecydowanie nie podoba jako przekombinowany. Wolałbym już dwa W26FX002 w jednej komorze - przecież coś takiego dałoby się połączyć z W18NX, a nikt mi nie powie że ten woofer da za dużo basu (zwłaszcza jakby chcieć zrobić solidną kolumnę sięgającą A sub-kontra) z jego Fs/Qts na poziomie 80Hz, więc czynienie tego basu jeszcze cieńszym przez puszczenie równolegle (bez filtracji highpass i porządnego podziału woofer - midwoofer oraz zachowania 8ohm impedancji) głośnika o słabym zejściu, na dodatek w OZ, jest IMO średnim pomysłem.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3147735
Udostępnij na innych stronach

Czy przekombinowany trzeba by posłuchać , Troels wyjaśnia dlaczego nie dwa duże woofery i dlaczego mały w Oz . Jest to jakieś inne podejście do tematu , bo to w zasadzie 3 i pol drogi .Moze któryś z kolegów poskłada je w niedalekiej przyszłości i będzie okazja się wprosić na odsłuch oraz skonfrontować teorie z praktyka

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3147801
Udostępnij na innych stronach

Troels wyjaśnia dlaczego nie dwa duże woofery i dlaczego mały w Oz . Jest to jakieś inne podejście do tematu , bo to w zasadzie 3 i pol drogi .

Trzeba by zobaczyć jak będzie wyglądać współpraca fazowa takich systemów. Tak na samej intuicji, bez symulacji - mała OZ i duża BR dla tego samego głośnika mają dość podobny przebieg fazy powyżej rezonansu OZ, a nawet OZ może mieć fazę lekko do przodu względem BR w tym zakresie. Teraz system OZ opieramy o głośnik z wyższym Fs/Qts - i mamy fazę OZ jeszcze bardziej do przodu. Skoro ma być 3.5-way, filtrujemy "dolny" głośnik w BR mocniej a więc z większym przekrętem fazy "do tyłu". Czy to się zgra w sensowny sposób - trudno powiedzieć. Na pewno będzie to daleko od współpracy fazowej z głębokim reverse null, jakiej zwykle wymagamy np. od podziałów w kolumnach wielodrożnych.

 

Natomiast gadanie że 22cm jest potrzebny jako "łącznik" między 18cm a 26cm, to już jest zupełny nonsens. Ludzie łączą głośniki znacznie bardziej różniące się wielkością i jest dobrze. Nawet w omawianej konstrukcji ok. 3cm (w sensie Sd) tweeter łączy się z 18cm midwooferem i nikt nie krzyczy o jeszcze ze 2 łączniki żeby gradacja była jak w systemie basowym.

 

Zresztą - gdybym sam miał robić coś na kształt 2.75- czy 3.75-way na zróżnicowanych wielkościowo basowcach (.75 oznacza że niżej cięty głośnik daje dużo więcej basu - całość jest tak jakby w stronę 3- albo 4-way), to chyba jednak zadbałbym o taką samą średnicę cewek napędowych - skoro na mniejszy głośnik idzie szersze pasmo, a zwłaszcza mocowo wymagający zakres 100 - 200Hz, wypadałoby żeby nie ustępował on wooferowi możliwościami rozproszenia mocy. Tak jest ze Scanspeakami, np. 21W8555 i 25W8565 albo 22W8851 i 26W8861.

 

Jak dla mnie ten projekt ma zdecydowanie słaby stosunek jakość / cena. Taka sobie choinka ładnie obwieszona świecidełkami.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/103777-4-way/page/2/#findComment-3147831
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.