Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik niskotonowy.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

Źle odfiltrowany rezonans, będzie niestrawny dla ucha.

w postaci przykładów kolumn o których zawodowcy piszą zgoła inaczej.

Co to rezonansu metalowej membrany i zawodowców zapytam tak po za konkursem

Jak Panowie ocenili by kolumny z nie wyciętym rezonansem 18cm aluminaiaka na 4.3k i filtracją na ponoć ponad 3k 2 rzędem elektrycznie .

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

@raven1985

 

W opisywanym przypadku nie podałeś dobroci filtru 2 rzędu, ale i tak

przy każdej dobroci głośnik będzie brzmiał "metalicznie"

 

W przypadku tego typu podziałów my mamy zasadę 1 rząd + dobrze dostrojona

pułapka, podział - najlepiej f-rezonansu/3

 

Technicznie poprawne na pewno jest filtr powyżej 3 rzędu

podział poniżej f-rezonansu/2.5

 

@krzysztof.kr

 

Odnośnie Aury - jest to głośnik typowo domowy któremu moc (800 w)

zjada i tak niska sprawność.

Dobry estradowy głośnik 18 cali to 2 razy większa moc i co najmniej

5 razy większa sprawność.

Dowodem na "highendowsc" tego głośnika jest zastosowanie go + wersji 15 cali

w najdroższym systemie Magico.

W innych highendowych paczkach tez jest (był) stosowany.

 

Nie ma żadnego związku pomiędzy twardością a jakością zawieszeń.

Projektowanie dobrych zawieszeń zaczęło się dopiero kilkanaście lat

temu wraz z wprowadzeniem systemu Klipella i komputerowego wspomagania

projektowania zawieszeń.

Wcześniejsze głośniki - przynajmniej te których dostępne są dane

pomierzone Klippelem wykazywały zawsze progresję już od małych

wychyleń i w większości przypadków asymetrię - zabezpieczenie

przed uderzeniem cewki w nabiegunnik.

 

Jeżeli chodzi o współczesne głośniki to dobrze

zaprojektowane zawieszenia highendowe (zakres liniowy do Xmax

później progresywne i zawsze symetryczne) zaczynają robić SS,

Seas - np.26w,design l26, ostatnio Dayton.

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

@misiomor

@raven1985

 

Odnośnie zniekształceń Seasa ok 100 Hz - kilka spostrzeżeń - na pewno

nie aspirujących do dobrze zbudowanej i udokumentowanej teorii:

 

Porównanie Seasow Exela W26 i L26 różniących się istotnie tylko 2

pierścieniami miedzianymi w napędzie nie wykazuje do 200-300 Hz drastycznych

różnic.

Ale, tutaj dokładnych pomiarów nie mamy - nie wiadomo jak pierścienie

miedziane zmniejszają indukcyjność na 100 Hz.

Z drugiej strony porównując Exela W26 z Daytonem RSS390 - z trzema

pierścieniami miedzianymi w napędzie dostaje się dokładnie to samo

co w porównaniu SS i Seasa Design - czyli dużo większe zniekształcenia

Daytona w pasmie 70 - 200 Hz.

W pomiarach 15 calowego głośnika TC sounds przy minimalnych zniekształceniach

w pasmie do ok 60 Hz następuje wzrost zniekształceń do poziomu wyższego

jak w Daytonie 390.

Na podstawie tego zdaje się,można wysnuć wniosek, że zniekształcenia

w tym pasmie powstają w wyniku bliskości cewki i wielkiej masy wewnętrznego

nabiegunnika, który dodatkowo jest bardzo daleki od saturacji.

 

Seas Desing sadząc po symetrycznym wykresie BL(x) i dosyć dużej indukcyjności

ma wewnętrzny nabiegunnik bez podcięć i wyciągnięty kilka milimetrów

ponad płaszczyznę nabiegunnika zewnętrznego.

Dlatego można uznać że ma te same problemy co Dayton i TC sounds.

 

Odnośnie cichości napędu Seasa wydaje się ze jest nawet lepiej zrobiony

jak SS - wprawdzie otwór w nabiegunniku ma mały, ale ma otwory w membranie

pod nakładka przeciwpyłowa i dodatkowo otwory pod cewka.

Projektowanie dobrych zawieszeń zaczęło się dopiero kilkanaście lat

temu wraz z wprowadzeniem systemu Klipella i komputerowego wspomagania

projektowania zawieszeń.

Wcześniejsze głośniki - przynajmniej te których dostępne są dane

pomierzone Klippelem wykazywały zawsze progresję już od małych

wychyleń i w większości przypadków asymetrię - zabezpieczenie

przed uderzeniem cewki w nabiegunnik.

 

Jeżeli chodzi o współczesne głośniki to dobrze

zaprojektowane zawieszenia highendowe (zakres liniowy do Xmax

później progresywne i zawsze symetryczne) zaczynają robić SS,

Seas - np.26w,design l26, ostatnio Dayton.

dziękuję za wyjaśnienie , w takiej dyskusji można się zawsze czegoś ciekawego dowiedzieć

  • Użytkownicy+

Panowie, offtop dotyczący głośników wysokotonowych przeniosłem do wątku z nimi związanego:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Trudno rozdzielić niektóre wpisy, więc nie cofałem się dalej. Wahałem się co zrobić, ponieważ żadne rozwiązanie nie jest dobre. Podjąłem taką decyzję i mam nadzieję, ze zrozumiecie. Jeśli ktoś ma inne propozycje, to proszę je podać na PW.

 

Proszę o wpisy w temacie wątku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość

(Konto usunięte)

chcialem podziekowac kolegom , którzy merytorycznie odnosili sie do moich wpisów, szczególnie misiomorowi , który nie pierwszy raz cierpliwie tlumaczy mi zawiłosci akustyki

ale rowniez wszystkim pozostałym, zawiodłem sie trochę na harpii, od której nic sie nie da wyciągnąc z wiedzy która mnie interesuje pozdrawiam

tak

przy każdej dobroci głośnik będzie brzmiał "metalicznie"

Problem właśnie że nie zagra "metalicznie" ;)

Ale z "WOW" zwyczajnie efekciarsko na pierwszy rzut ucha z czasem może to być jednak męczące a na pewno brzmi zupełnie nienaturalnie .

Dalibyście takim kolumnom 94% oceny czy zwyczajnie posłali do diabła ?

Bo moim zdaniem pod tzw. poprawność techniczną można podciągnąć naprawdę wiele ale kolumn z niewyciętym metolowym break up nawet jak był by "kilometr " od podziału się nijak nie da .

 

12cm daytonie filtrowanym 3 rzędem na 2.5k po odłączeniu pułapki na dzwon który jest tam na 12khz słuchać od razu .

Przy 1 rzędzie i filtrowaniu akustycznie LR2 przy podziale na 2k też słychać ale efekt jest już subtelny. Słychać też pik 3 harmonicznej ale tu już trzeba mieć doświadczenia trochę żeby to wyłapać . .

Najlepiej na solo gitary akustycznej , trąbce , saxie itp . jest charakterystyczne podbarwienie .

Na dzwon pomaga 2 pułapka ustawiona nieco powyżej break up-u , przycisza całość o kilkanaście dB i dodatkowa to co podbiła pierwsza.

Dzwona łatwo znaleźć puszczając szum biały przy odpiętych pozostałych głośnikach .

Słychać charakterystyczne syczenie bardzo kierunkowe , wystarczy nieco odchylić się z osi a potrafi zniknąć . (break up jest mocno kierunkowy )

 

Tak na marginesie szkoda że nie udało się spotkać i posłuchać tego co tam mieliście na AS

jakoś nie mogłem Was namierzyć no chyba że po prostu nie byliście :)

 

i mała zaległość dla jednego forumowicza czyli wpływ rezystancji cewki na niskotonowcu na podbicie od piku na fs :

Głośnik TIW200XS w zamkniętej 30l .

Transmitancja filtru .

- czerwony - z pełną kompensacją piku .

pozostałe bez z rezystancją cewki od 0.2 (niebieski ) do 1 (czarny) om co 0.2

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

impedancja :

post-28110-0-03001300-1415737278_thumb.png

 

i schemat zwrotki :

post-28110-0-58068300-1415737273_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

@Raven1985

 

"Metaliczność" nie jedno ma brzmienie i szkoda czasu na rozważania na jej temat.

Odnośnie filtrów 3 i wyższego rzędu - nie stosujemy ich bo tak jak napisałeś

dobrego brzmienia głośników metalowych same z siebie nie dają - a w/g nas

maja inne wady.

Poprawność techniczna trzeba traktować chyba jako wyrównana charakterystykę

+- 3dB co na filtrach wysokiego rzędu da się uzyskać bez pułapek.

Jeżeli chodzi o 3 harmoniczna wzmacniana przez rezonans membrany to

jest proste rozwiązanie - głośnik z Faraday'em pod cala cewka np.

Visaton AL130M - rezonans zniekształceń nie wzmacnia bo ich nie ma.

Układ z kilkoma pułapkami tez chętnie stosujemy, a przy "szczotce"

jest w/g nas najlepszym rozwiązaniem.

 

Odnośnie "przesłuchiwania" głośnika przestrajana częstotliwością aż do 20kHz

Taki test rzeczywiście boli, ale z drugiej strony większość profesjonalnych

driverów wysokotonowych (metalowych 1.5-4 cale) ma w tym zakresie rezonans

membrany i cały świat z tym żyje - prawdopodobnie wynika to z tego

ze bardzo slaby sygnał na 12 kHz ,nawet wzmocniony rezonansem jest maskowany

przez duży sygnał w zakresie 40 - 8000 Hz - nie jak w teście podawany "na twarz".

Jeżeli chodzi o "dzwoniące" zniekształcenia w odtwarzaniu instrumentów

akustycznych to nie winilibyśmy na pewno głośnika z rezonansem membrany na 12 kHz

tylko głównie:

Przy występach na żywo:

Kompresor - aby na słabym sprzęcie grac głośno musi być

eliminator sprzężeń - likwiduje większe zło zamieniając je na mniejsze

ostra korekcja charakterystyki - różne są gusta

przesterowanie wzmacniaczy

Przy płytach:

Radosna twórczość tak zwanych "speców od masteringu"

HarpiaAcoustics[/b]' timestamp='1415779208' post='3283699']

Odnośnie filtrów 3 i wyższego rzędu - nie stosujemy ich bo tak jak napisałeś

dobrego brzmienia głośników metalowych same z siebie nie dają - a w/g nas

maja inne wady.

 

ciekawy wpis - czy możesz rozwinąć to zdanie "a właściwie pogrubiony zwrot" nieco szerzej?

"...Idiotów podobno nie ma aż tak wielu na świecie, ale ich niewątpliwym sukcesem jest, że tak się sprytnie rozstawili, że spotkasz ich na każdym kroku..."

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

@Martin

 

Żeby nie urazić zwolenników zwrotnic 3 rzędu i wyższego (elektrycznie)

zaczniemy od ich zalet:

 

1. Możliwość dosyć łatwego osiągnięcia założonej charakterystyki

2. Możliwość uzyskania dobrych charakterystyk kierunkowych w pionie

3. Nie obciążanie (szczególnie średniotonówki) wysokim wychyleniem

4. Potencjalnie dobrze wyglądające pomiary w testach w prasie

 

A teraz wady:

 

1. Wygładzanie,uspokajanie - odtwarzanej muzyki - efekt gromadzenia energii

w rozbudowanej zwrotnicy

2. 3 razy (lub więcej) większy koszt newralgicznych podzespołów - przy

high endowej konstrukcji

3. Potencjalne problemy ze wzmacniaczem przy błędach w projektowaniu

zwrotnicy

 

Generalnie dla nas 1 rząd idzie w stronę odtwarzania brzmienia instrumentów,

a 3 i wyższe w stronę kreowania własnego obrazu odtwarzanych nagrań.

Natomiast przy współczesnych nagraniach potraktowanych w trakcie masteringu

kompresorem wielopasmowym - kolumny wygładzające,ingerujące w brzmienie

mogą być bardziej akceptowalne,natomiast przy nagraniach bez zabójczej

ingerencji masteringowca kolumny ze zwrotnicami 1 rzędu dają dużo

więcej prawdy i radości ze słuchania - to oczywiście opinia subiektywna.

 

p.s. przepraszam za opóźnienie spowodowane dwudniową awarią internetu.

Raven1985 czy Ty aby nie masz problemów z narządem Cortiego skoro pytasz innej osoby (tym razem wybitnie słyszącej) co by zrobił ze zwrotnicą? Współczuję tym, którzy powierzyli swoje głośniczki twojej osobie.

 

Co to rezonansu metalowej membrany i zawodowców zapytam tak po za konkursem

Jak Panowie ocenili by kolumny z nie wyciętym rezonansem 18cm aluminaiaka na 4.3k i filtracją na ponoć ponad 3k 2 rzędem elektrycznie .

  • Użytkownicy+

Raven1985 czy Ty aby nie masz problemów z narządem Cortiego skoro pytasz innej osoby (tym razem wybitnie słyszącej) co by zrobił ze zwrotnicą? Współczuję tym, którzy powierzyli swoje głośniczki twojej osobie.

Nie zrozumiałeś aluzji... Tu nie chodziło o głośniki Ravena, tylko zupełnie o co innego.

Żeby nie urazić zwolenników zwrotnic 3 rzędu i wyższego (elektrycznie)

Nie urazisz, ale pod warunkiem że wykonasz eksperymenty w czasie rzeczywistym na jakiejś zwrotnicy DSP i będziesz mógł zweryfikować słyszalność opisywanych teoretycznie efektów zmian w zwrotnicach pasywnych (DSP wiąże się zawsze z rozwiązaniami aktywnymi).

efekt gromadzenia energii w rozbudowanej zwrotnicy

Co to jest " efekt gromadzenia energii w rozbudowanej zwrotnicy" ? Aktywnych zwrotnic to też dotyczy ?

Generalnie dla nas 1 rząd idzie w stronę odtwarzania brzmienia instrumentów,

Słyszałem monitory firmy Dynaudio za 20 kzł (6 dB zwrotnice). Nie mogłem doszukać się tego naturalnego odtwarzanie brzmienia instrumentów. Dlaczego ? Znacznie częściej ze zbliżeniem do brzmienia rzeczywistego miałem do czynienia przy wyższych rzędach, ale oczywiście nie musi to być reguła.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Gość HarpiaAcoustics

(Konto usunięte)

1. Odpowiedź dotyczyła filtrów pasywnych.

Na razie nie zajmujemy się innymi.

 

2. Straty spowodowane dużą ilością elementów w filtrze pasywnym.

 

3. Rodzaj zwrotnicy to tylko mikroskopijny element tego co słychać z systemu audio.

Poza nim mamy w torze a nawet w samych kolumnach mnóstwo innych czynników wpływających na dźwięk.

Gość

(Konto usunięte)

wyobraz sobie ,ze stoisz na miejscu początkującego użytkownika, który czyta Twój post

CZEGO sie dowie z tego co nagryzmoliłeś????????????????????????????????

odpowiedz sobie sam. to jest właśnie Twoja merytoryka w czystym wydaniu, Palton zauważ to w końcu

"Metaliczność" nie jedno ma brzmienie i szkoda czasu na rozważania na jej temat.

Ja wypomniałem bo nie zawsze metaliczność to skrobanie śrubokrętem po metalu jak większość osób sobie to wyobraża . "dzwon" na charakterystyce nie jest słyszalny jak bicie tych kościelnych dzwonów ;)

 

Poprawność techniczna trzeba traktować chyba jako wyrównana charakterystykę

+- 3dB co na filtrach wysokiego rzędu da się uzyskać bez pułapek.

Dla mnie poprawność techniczna to pojęcie dużo szersze i zdecydowanie charakterystyka w widełkach +-3db to za mało .

 

Visaton AL130M - rezonans zniekształceń nie wzmacnia bo ich nie ma

Są są tylko mniejsze ;)

No i tak sam dzwon jest ;)

driverów wysokotonowych (metalowych 1.5-4 cale) ma w tym zakresie rezonans

membrany i cały świat z tym żyje - prawdopodobnie wynika to z tego

ze bardzo slaby sygnał na 12 kHz ,nawet wzmocniony rezonansem jest maskowany

przez duży sygnał w zakresie 40 - 8000 Hz - nie jak w teście podawany "na twarz".

Ogólnie nie porównywał bym nagłośnienia stadionów do domowego .

To zupełnie inne światy .

W domu te drivery dla mnie są m.in z tego powodu zupełnie nie akceptowalne .

Jeżeli chodzi o "dzwoniące" zniekształcenia w odtwarzaniu instrumentów

akustycznych to nie winilibyśmy na pewno głośnika z rezonansem membrany na 12 kHz

A jednak i nie mówiłem o 12k rezonansie który też nie wycięty zresztą słychać tylko piku 3 harmonicznej od tego rezonansu na 4k :)

 

Żeby nie urazić zwolenników zwrotnic 3 rzędu i wyższego (elektrycznie)

zaczniemy od ich zalet:

Ja nie jestem zwolennikiem ani przeciwnikiem żadnych filtrów .

Testuje kilka czasami nawet kilkanaście rozwiązań adekwatnych do sytuacji (przetworników ) i wybieram to które moim zadnie brzmi dobrze .

Zwykle nie ma jednoznacznego rozstrzygnięcia .

Łagodne filtry mają pewne zalety których nie mają "ostre" i vice versa .

 

Nie przywiązuje też dużej wagi to rzędu filtru elektrycznie .

Liczy się i tak wypadkowa zboczy głośnika i filtru .

Oczywiście filtry z dużą dobrocią zwykle grają kiepsko i takich unikam jeśli jest taka możliwość .

 

Z mojej praktyki jednak wynika że łagodne filtry brzmią inaczej bo :

- kopułka jest mocno obciążona i zniekształca bardziej nawet jeśli jest to topowy model pod względem THD poniżej 2k .

- inny rozkład zniekształceń (przy łagodnych filtrach zniekształcenia rozkładają się na większy "obszar" )

- filtry LR2 brzmią łagodniej z wrażeniem lepszej sceny bo nie mają podbicia na power response za/przed częstotliwością podziału .

 

zwrotnicy DSP i

DSP z definicji jest gorsze bo musi udawać filtry analogowe (filtry FIR się nie nadają )

DSP to jedynie wygoda bo można mając dzisiejsze rozwiązania zmienić podział i filtr kilkoma kliknięciami .

 

To dajcie Panowie propozycje 2-3 głośników niskotonowych do poszczególnych typów obudowy, bo już się w tym wszystkim pogubiłem.

dodam 8 cali czyli wagę kogucią :)

SS revelator aluminiowy do BR .

TIW200XS 30l zamknięta ;)

 

Raven1985 czy Ty aby nie masz problemów z narządem Cortiego skoro pytasz innej osoby (tym razem wybitnie słyszącej) co by zrobił ze zwrotnicą? Współczuję tym, którzy powierzyli swoje głośniczki twojej osobie.

Hym moja znajomość anatomii jest dosyć kiepska .

No może bardziej interesują mnie dole rejestry ;)

 

Ale jeśli dobrze zrozumiałem chciałeś napisać że jestem głuchy ?

OK niech Ci będzie że jestem nigdy nie uważałem że mam jakiś wybitny słuch ale jak coś dzwoni to jednak słyszę ;)

 

PS

Poprawcie dzwona to się nie będę czepiał ;)

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

raven1985 przyznasz jednak, że wraz z Luszti zrobiliście bubla na Audio Show. Przecież tego nie można było słuchać według mnie i bynajmniej moich znajomych. Proponuję za rok na następne AudioShow zatrudnić muzyka, który w kilka sekund doradzi Wam jak nie zniszczyć dźwięku w imię teorii.

filtry LR2 brzmią łagodniej z wrażeniem lepszej sceny bo nie mają podbicia na power response za/przed częstotliwością podziału .

 

Dokładnie tak jest jak napisałeś.

 

Użytkownik Lech36 dnia 14.11.2014 - 12:01 napisał

zwrotnicy DSP i

DSP z definicji jest gorsze bo musi udawać filtry analogowe (filtry FIR się nie nadają )

DSP to jedynie wygoda bo można mając dzisiejsze rozwiązania zmienić podział i filtr kilkoma kliknięciami .

ale DCX 2496 w domu masz! Prawda?

  • Użytkownicy+

Palton zauważ to w końcu

Zauważam, że Harpia jako jedyny podał wiele swoich typów. Chciało mu się to ująć w tabelkę. Wytłumaczył też czemu te.

Ze słów Jurka, trzeba umieć korzystać. Ja znam jego tok myślenia, potrafię wyciągać z tego wnioski. Pamiętaj, że to branża, ma duże ograniczenia w pisaniu. Ja mogę napisać, że Dynaudio, pomimo zastosowania filtrów 1-way, są do dupy, bo mają milion innych wad. On jeśli by tak myślał, to tego nie powie, przynajmniej nie wprost.

 

dzięki raven 1985 za rzeczowe i obszerne wyjaśnienia, inni powinni sie od Ciebie uczyć:)

 

Użytkownik HarpiaAcoustics dnia 12.11.2014 - 09:00 napisałPoprawność techniczna trzeba traktować chyba jako wyrównana charakterystykę

+- 3dB co na filtrach wysokiego rzędu da się uzyskać bez pułapek.

 

Dla mnie poprawność techniczna to pojęcie dużo szersze i zdecydowanie charakterystyka w widełkach +-3db to za mało .

 

raven1985

Dla mnie poprawność techniczna to pojęcie dużo szersze i zdecydowanie charakterystyka w widełkach +-3db to za mało .

 

Ogólnik, za ogólnik. Nie widzę różnic. Pomimo, że to zdania mało precyzyjne, to jednak warto to czytać. Dyskusja płynie, może ktoś to podejmie, a może nie.

Widełki w jakich mieście się charakterystyka to bardzo ogólne pojęcie. Może podam jeden przykład. Scan Speak 18w8545 ma górkę przy 700 Hz dosyć wąską i wysoką na mniej więcej 5dB. Na początku bawiłem się pułapkę żeby ją wycinać ale zauważyłem że bez pułapki głośnik brzmi po prostu lepiej. Ostatnio przy pomocy DSP sprawdziłem jaka jest różnica w brzmieniu głośnika z tą górką i bez tej górki. Na DSP wystarczą parę klików żeby tą górkę wyciąć. No i doszedłem do wniosku że różnica nawet jeżeli jest słyszalna to jest bardzo mała i do tego nie można powiedzieć który wariant jest naprawdę lepszy brzmieniowo. Dlatego z premedytacją wymontowałem pułapkę ze zwrotnicy. Na żywej zwrotnicy głośnik bez pułapki brzmi po prostu lepiej. Pewnie dlatego że impedancja jest mniej zaburzona. Jest to jednak przypadek membrany celulozowej i rezonansu poniżej częstotliwości podziału. Przy membranie metalowej która ma małą stratność i która po prostu dzwoni taka pułapka może być koniecznością zwłaszcza że stosuje się ją powyżej podziału i nie ma aż tak dużego wpływu na impedancję.

Ale do czego zmierzam. Mianowicie do tego że płaska charakterystyka jest mocno przeceniana. Ważniejszy jest charakter brzmienia samych głośników i czasami żeby skorygować ten charakter trzeba celowo odejść od liniowości charakterystyki.

Kiedyś czytałem n.p. wywiad z człowiekiem który robi kolumny na głośnikach Focala który stwierdził że jeżeli głośniki wysokotonowe tej firmy będzie tratuje się ja głośniki innej firmy to będą brzmiały ostro. Stwierdził że zakres wysokotonowy trzeba celowo cofnąć w stosunku do reszty pasma czyli trzeba celowo zaburzyć liniowość charakterystyki żeby zachować równowagę tonalną.

dzięki raven 1985 za rzeczowe i obszerne wyjaśnienia, inni powinni sie od Ciebie uczyć:)

Panowie ale bez złośliwości każdy z nas ma jakieś własne podejście .

Nie zawsze jednak każdy ma ochotę na pisanie obszernych wyjaśnień .

Harpia wnosi na forum sporo meteorytyki oby więcej takich osób .

 

Ogólnik, za ogólnik. Nie widzę różnic. Pomimo, że to zdania mało precyzyjne, to jednak warto to czytać. Dyskusja płynie, może ktoś to podejmie, a może nie.

Mogę oczywiście rozwinąć .

Poprawność techniczna to także :

- dobór częstotliwości podziału (np. Al170 cięty na 7k mimo płaskiej jak stół charakterystyki nie zagra dobrze - taką konstrukcję ma visaton np.)

- dobór nachylenia filtru - te 2 sprawy się łączą. Głośnik nie powinien pracować w zakresie którym występują znaczące rezonanse czy ma już wysokie zniekształcania nieliniowe .

Aby te mankamenty odfiltrować potrzebne jest "miejsce" bo filtry nie działają jak nóż .

- impedancja kolumny (brak ekstremalnych spadków )

- charakterystyki kierunkowe - nawet jeśli kolumna ma charakterystykę płaską na osi a pojawiają się po za nią znaczne podbicia może nie brzmieć naturalnie . (odbicia )

 

To główne kwestie .

 

że bez pułapki głośnik brzmi po prostu lepiej

Bo podbija wokale ;)

Ale nie jest to naturalne .

Ja też nie wycinałem w tym głośniku tego ale już w 8948 tak :)

 

ale DCX 2496 w domu masz! Prawda?

?

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

1. Wygładzanie,uspokajanie - odtwarzanej muzyki - efekt gromadzenia energii

w rozbudowanej zwrotnicy

2. 3 razy (lub więcej) większy koszt newralgicznych podzespołów - przy

high endowej konstrukcji

3. Potencjalne problemy ze wzmacniaczem przy błędach w projektowaniu

zwrotnicy

 

To są wady? O ile jeszcze na pierwszy punkt przymknąłbym oko, to drugiego i trzeciego całkowicie nie rozumiem... Jeżeli ktoś potrafi złożyć zwrotnicę pierwszymi rzędami i robi to świadomie, to dlaczego miałby mieć problem z wyższymi rzędami? Nie zakładałbym tu braku wiedzy albo wysokich kosztów jeżeli mówimy o hi endowym rozwiązaniu i zależy nam na dźwięku... podobno...

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

raven1985 przyznasz jednak, że wraz z Luszti zrobiliście bubla na Audio Show. Przecież tego nie można było słuchać według mnie i bynajmniej moich znajomych. Proponuję za rok na następne AudioShow zatrudnić muzyka, który w kilka sekund doradzi Wam jak nie zniszczyć dźwięku w imię teorii.

Panowie jak chcecie mi dosrać proszę jestem do dyspozycji .

Ale nie mieszajcie w to osób trzecich .

Po za tym pudło bo ja nie mam nic wspólnego z żadnym komercyjnym projektem kolumn .

No i ja nic nie napisałem o brzmieniu STX Neutrionio tylko o dzwonie .

Być może brzmią fajnie może kiedyś posłucham :)

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość

(Konto usunięte)

Zauważam, że Harpia jako jedyny podał wiele swoich typów. Chciało mu się to ująć w tabelkę

moim zdaniem duzo danych katalogowych, i wiele teorii zamiast przykładów

 

np scan 32w/4 wg Jurka do mb,

 

napisał czemu do mb? ten głośnik nadaje sie do wszystkich rodzajów obudów, ale dla mnie mb jest na samym końcu, wyważone qts pozwala zrobić oz od 40l , a najlepsza impulsowo obudowa o wartości zblizonej do qts 0,5 to ponad 100l więc br spokojnie mozna zrobic bez mb

 

uwagi A. Kisiela

 

Głośnik ten łączy możliwości „ilościowe” wydajnych głośników subniskotonowych i cechy „jakościowe” rasowych niskotonowych, stosowanych w układach trójdrożnych.

75-mm cewka na karkasie tytanowym pracuje w układzie magnetycznym o średnicy 180 mm z wychyleniem liniowym +/-14 mm (maksymalnym +/-28 mm). Membrana jest sandwiczem dwóch warstw celulozowych i łączącej je pianki, opatentowanej przez Scan-Speaka.

Parametry są absolutnie wyżyłowane, a zarazem wzajemnie zrównoważone. Wyśmienity (bardzo niski) stosunek fs/Qts pozwala osiągać bardzo niskie częstotliwości graniczne zarówno w obudowie z otworem i zamkniętej, a umiarkowana wartość Qts (0,32)gwarantuje bardzo dobrą odpowiedź impulsową w bas-refleksie, do czego potrzebna jest objętość 80-100 litrów, lub obudowa zamknięta ok. 50 litrów. Najlepszy wybór zarówno do hi-endowych subwooferów aktywnych, jak i do dużych układów wielodrożnych.

 

kawałek merytoryki

 

 

 

"gromadzenie energii w zwrotnicy"

 

zwrotnica pasywna ma elementy rlc

 

rezystor zamienia energie w ciepło

cewka indukcyjna też , nie ma gdzie magazynowac energii

 

kondensator moze byc akumulatorem ale raczej dla prądu stałego

 

poza tym jest jeszcze odpowiedź impulsowa , która może byc dla prostej zwrotnicy 3-rzedu lepsza niz dla pierwszego rzędu z pułapka na rezonans np aluminiowej membrany

 

Robert to są malutkie przykłady niedopowiedzeń i podejścia do zagadnień poruszanych w tym wątku , nieprofesjonalnie

 

np jak wygląda impedancja misiomorhomage? Jurek wkleił 8 zdjęć a nie to jedno, dlaczego?

dlaczego wylewa frustrację epitetując mnie niewybrednymi swormułowaniami na pw , zamiast podejśc fachowo do odpowiedzi np w tym wątku?

 

Jurek ma hasło branża i produkuje zespoły glośnikowe , aspirujące jego zdaniem do hi-endu

więc uważam ,że należy wiecej od niego wymagać w kwestiach merytoryki niz od zwykłego Kowalskiego.

 

nie zgadzam sie na bezkrytyczne przyjmowanie "okruchów z czyjegoś stołu" bez prawa jakiegokolwiek odniesienia sie wątpliwych kwestii, a pycha i samouwielbienie to nie są cechy pozytywne, jesli nie potrafi sie prezentowac swojej wiedzy w sposób niezawoalowany

  • Użytkownicy+

Rozumiem. Jednak tym razem potrafiłeś zapytać, czy też wskazać rzeczy dyskusyjne. Teraz Jurek (jeśli jeszcze zechce), może się odnieść do poruszonych zagadnień i odpowiedzieć. Pisał mi jednak, ze przeszła mu ochota na dyskusję. Mam nadzieje, że nie na długo. Piszmy merytorycznie, mniej lub więcej precyzyjnie, ale jednak. Będzie wtedy z tego jakiś pożytek.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.