Skocz do zawartości
IGNORED

Antyskating - podejście do tematu głębiej


rollins

Rekomendowane odpowiedzi

Ale dlaczego na igłę na gładkiej powierzchni te siły działają inaczej (mocniej/słabiej) niż na igłę w rowku na tej same kręcącej się płycie?

Najprostsza odpowiedź jest taka, że będąc w rowku igła styka się z dwoma ścianami rowka i przylega do większej powierzchni niż gdy leży na gładkiej płaskiej powierzchni, bo wtedy dotyka tylko czubkiem co można zauważyć np. na takich rysunkach:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A teraz ilustracja działania siły bocznej zwanej skatingiem. Gdyby ramię gramofonu nie miało tzw. przewieszenia (overhang) to rozkład siły boczna B, wraz z siłą tarcia wyglądałby tak jak poniżej:

 

post-31634-0-16697500-1450294750_thumb.png

 

Na niebiesko wypisany jest stosunek B/T czyli siły bocznej do siły tarcia. Jak widać w miarę przesuwania się igły i ramienia ku środkowi płyty siła boczna maleje. Gdyby muzyka była zapisana aż do samego środka, to zmalałaby tam do zera. Ale praktycznie stosunek B/T mieści się mniej więcej w przedziale [0.16 do 0.35].

 

Całkowicie proste ramię, bez azymutu wkładki ustawione prostopadle do promienia płyty w środku zapisu sygnału miałoby siłę boczną w obu kierunkach zależnie od tego gdzie igła się znajdzie jak na tym rysunku:

 

post-31634-0-62283600-1450294798_thumb.png

 

(rysunek ten nie tak do końca poprawnie pokazuje rozkład sił, które w skrajnych położeniach niestety nie będą sobie równe, ale dla naszych celów jest wystarczający).

Teraz praktycznie stosunek B/T mieści się mniej więcej w przedziale [-0.16 do + 0.35].

 

Wprowadźmy teraz przewieszenie (overhang) o wiekości 21mm, na któtkim ramieniu długości 211mm. (Można takie spotkać choćby w Thorensie TD240) . Teraz sytuacja trochę się skomplikuje:

 

post-31634-0-37714700-1450294866_thumb.png

 

Gdy igła porusza się od krawędzi płyty to do pewnego momentu skating maleje, a chwilę po przekroczeniu czerwonej przerywanej linii zaczyna znowu wzrastać. Gdyby zapis muzyki był bardzo bliska środka płyty to siła boczna mogłaby wzrosnąć do jedności. Ale praktycznie stosunek B/T mieści się w przedziale [0.42 do 0.54]. Charakterystyczne jest to że jego największa wartość występuję blisko środka płyty, a nie na początku rowka.

 

Jeżeli zwiększymy długość ramienia co 12”, czyli 304.8mm, a przewieszenie do 12.7mm, to negatywne zjawisko wzrostu siły bocznej blisko środka płyty będzie znacznie osłabione:

 

post-31634-0-36645900-1450294903_thumb.png

 

Teraz stosunek B/T mieści się mniej więcej w przedziale [0.28 do + 0.34].

 

Wszystkie te przykłady dotyczą gładkiego rowka bez zapisu sygnału. Bowiem rowek z modulacją stawia większy opór poruszającej się igle, w zależności od amplitudy i częstotliwości sygnału.

Dodatkowo zmiany te zależne są również od konstrukcji wkładki gramofonowej.

 

Na koniec dla przypomnienia ilustracja pokazująca zmiany siły bocznej (skatingu) do długości ramienia i średnicy rowka:

 

post-31634-0-76606300-1449867758_thumb.png

 

(Wszystkie schematyczne rysunki ilustrujące ruch ramion gramofonowych wykonane rzeczywistej w skali odległości w programie typu CAD. Zewnętrzny promień rowka z zapisem muzyki 145mm, wewnętrzny 60mm).

 

Gdyby ktoś jeszcze czuł niedosyt co do jak się zmienia siła boczna (skatingu) wraz z modulacją rowka płyty, to tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

można znaleźć artykuł na ten temat: Roederick Snell "Frictional Drag and Bias Compensation".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Załączam poprawioną wersję rysunku dla prostego ramienia bez azymutu i przewieszenia:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A teraz ilustracja co się dzieje gdy przesadzimy z antyskatingiem.

 

post-31634-0-58950300-1450366390_thumb.png

 

Antyskating działa na ramię gramofonu, a skating na igłę, powoduje to powstawanie momentu sił skręcających igłę w stronę do środka płyty.

Oczywiście rysunek dla celów ilustracyjnych jest trochę przesadzony.

 

Podobną ilustracje można znaleźć tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak również jest tam ciekawy wpis użytkownika Jim Tavegia (wpis #8)

 

Tak czy inaczej lepiej jest ustawić za mało antyskatigu, niż za dużo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla uzupełnienia trzeba by jeszcze kilka słów na temat jak działają mechanizmy antyskatingu. Jest na ten temat świetny artykuł omawiający wpierw detalicznie samo zjawisko, a potem a aneksie podaje szereg technicznych przykładów realizacji antyskatingu (około 15).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Z praktycznego punktu widzenia najczęściej występują rozwiązania typu: dźwigienka ze sprężyną, dźwigienka i ciężarek na żyłce, ciężarek na obrotowej dźwigience, układ magnesów. Jeżeli założymy że siła skatingu zmienia się wg wyżej prezentowanych wykresów (siła boczna przy odtwarzaniu od krawędzi do środka płyty najpierw maleje, a potem wzrasta), to żaden z nich nie działa idealnie. Prosty układ ze sprężynką powoduje stały wzrost siły kompensacyjnej. Układ ciężarka na obrotowej dźwigience (spotykany np. w polskich starych gramofonach) powoduje spadek kompensacji, podobnie jak układ magnetyczny. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się prosty ciężarek na żyłce utrzymujący w miarę stały antyskating. Cóż nie jest to idealne, ale ze wszystkich rozwiązań chyba najrozsądniejsze. Tym bardziej, że i tak siła boczna zmienia się wraz z modulacją sygnału w rowku płyty i nasze nastawy są mocno przybliżone.

 

Stąd opinia

od lat stosuję do ustawienia AS oscyloskop+miernik zniekształceń nieliniowych hamega. Maniacy i piewcy doskonałości winylowego dźwięku mogliby dostać apopleksji po zobaczeniu wyników pomiarów przy ustawianiu popularnych wkładek.

jest jak najbardziej prawdziwa.

 

Poniżej przykład kłopotów:

 

post-31634-0-55706100-1321024029_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Dosyć nietypowe rozwiązanie techniczne ustawiania antyskatingu posiada ramię Connoisseur Sau-2:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Stosowane w gramofonach Connoisseur DB-1 i DB2.

W zasadzie ramie posiada typowe łożyskowanie przegubowe typu gimbal, ale osie obrotu są obrócone o 45 stopni względem pionu i poziomu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Rozwiązanie takie pozwala na zastosowanie prostego mechanizmu antyskatingu w postaci dźwigienki umocowanej do wewnętrznego pierścienia przegubu kardana (gimabal) i ciężarka na tej dźwigience. Czy ktoś miał z czymś takim do czynienia w praktyce ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 3 tygodnie później...

Jak widać z załączonego cztery posty wyżej wykresu siła antyskatingu nie jest stała i zmienia się w zależności od położenia igły na płycie. Poprawne rozwiązanie zmienności kompensacji siły bocznej znajdujemy np. w modyfikacji ramienia firmy Rega zrobionej przez Audiomods nazywa się to Audiomods quadrant antiskate.Krzywka napinająca nić ciężarka antyskatingu nie jest wycinkiem koła, przez co antyskating się zmienia wraz z obrotem ramienia. Pełen opis tutaj:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Stąd opinia

 

Użytkownik szerszy dnia 11.07.2015 - 21:08 napisał

od lat stosuję do ustawienia AS oscyloskop+miernik zniekształceń nieliniowych hamega. Maniacy i piewcy doskonałości winylowego dźwięku mogliby dostać apopleksji po zobaczeniu wyników pomiarów przy ustawianiu popularnych wkładek.

jest jak najbardziej prawdziwa.

 

Poniżej przykład kłopotów:

 

Witam.

Z tego typu pomiarów wyszło mi, że tylko dla AT440mla dało się bez problemu uzyskać sinus bez widocznych na oscyloskopie zniekształceń.

Strzelam, że to problem szlifu ( a nie ceny wkładki ) ( tutaj microline ) bo reszta eliptyków i sferyków nijak nie dała się ustawić. Zawsze były mocno widoczne zniekształcenia jak na załączonym przez kolegę Dzius obrazku.

Z tego typu pomiarów wyszło mi, że tylko dla AT440mla dało się bez problemu uzyskać sinus bez widocznych na oscyloskopie zniekształceń.

Ten obrazek co załączyłem, to przesada pokazujaca dużą nieprawidowość, wynikającą z tego że igła była uszkodzona. Przy skrajnym ustawieniu antyskatingu można uzyskać to samo, ale dla dobrego sprzętu i dobrego ustawienia antyskatingu sinus powienien być jak najbardziej poprawny. Inaczej mówiąc coś musi być nie tak z ramieniem bądź igłą, by taki efekt się pokazywał.

 

Ten obrazek co załączyłem, to przesada pokazujaca dużą nieprawidowość, wynikającą z tego że igła była uszkodzona. Przy skrajnym ustawieniu antyskatingu można uzyskać to samo, ale dla dobrego sprzętu i dobrego ustawienia antyskatingu sinus powienien być jak najbardziej poprawny. Inaczej mówiąc coś musi być nie tak z ramieniem bądź igłą, by taki efekt się pokazywał.

Nie do końca. Antyskating powinno się ustawiać na sygnale testowym z rosnąca amplituda. Przy pewnym wysokim poziomie amplitudy pojawia się takie zniekształcenia ale cała zabawa w tym żeby pojawiły się jednocześnie w obu kanałach.

Przy skrajnym ustawieniu antyskatingu można uzyskać to samo, ale dla dobrego sprzętu i dobrego ustawienia antyskatingu sinus powienien być jak najbardziej poprawny. Inaczej mówiąc coś musi być nie tak z ramieniem bądź igłą, by taki efekt się pokazywał.

Kolega rollins napisał to o czym nie wspomniałem. Fakt, przy najmniejszych poziomach amplituty sygnału służacego do testowania as dało się ustawić wszystkie wkładki za wyjątkiem jednej. Przy najwyższym poziomie tego sygnału tylko wkładkę ze szlifem microline czyli AT440.

  • 2 miesiące później...

wielokrotnie już pisano że ustawianie antiskatingu na materiale bez rowka (gładka powierzchnia płyt testowych) nie jest prawidłowe... takie bym więc zadał pytanie - jeśli ramię/wkładka ma prawidłowo ustawiony antiskating to jak powinno sie ramię/wkładka zachowywac gdy igła opadnie na powierzchnię bez rowka kręcącej się płyty? jakie zachowanie (z punktuw widzenia fizyki) zobrazuje prawidłowe ustawienie siły antiskatingu ... wolno rusza się do przodu? szybko? wolno na zewnątrz? trzyma się w miejscu? hm?

Na gładkiej płycie, przy poprawnie ustwionym AS, ramię powinno delikatnie uciekać do zewnątrz.

 

logika by podpowiadała, że powinno być odwrotnie..

Na gładkiej płycie, przy poprawnie ustwionym AS, ramię powinno delikatnie uciekać do zewnątrz.

No nie zupełnie. Na gładkiej płycie powierzchnia styku igły jest mniejsza niż w rowku, gdzie igła dotyka dwóch zboczy rowka.

Stąd wydaje się że prawidłowe ustawienie może być dwuetapowe:

1) ustawiamy na gładkie powierzchni tak by ramię nie uciekało ani do środka, ani na zewnątrz.

2) nieco zwiększamy antyskating i sprawdzamy za pomocą płyty testowej.

logika by podpowiadała, że powinno być odwrotnie..

Logika podpowiada właśnie to co napisałem. W rowku tarcie jest większe to i siła dośrodkowa jest większa. Czyli żeby ją skompensować siła odśrodkowa (antyskating) musi być ciut większa niż dla płyty gładkiej bez rowków. Czyli przy poprawnym ustawieniu AS (oczywicie poprawne oznacza docelowe, czyli dla płyty z rowkiem) na płycie gładkiej ramię powinno lekko uciekać do zewnątrz.

 

2) nieco zwiększamy antyskating i sprawdzamy za pomocą płyty testowej.

Nieco zwiększamy czyli tak jak napisałem - "Na gładkiej płycie, przy poprawnie ustwionym AS, ramię powinno delikatnie uciekać do zewnątrz."

0 + 2 = 1

"Na gładkiej płycie, przy poprawnie ustwionym AS, ramię powinno delikatnie uciekać do zewnątrz."

 

gwoli wyjaśnienia - "do zewnątrz", to jest do wewnątrz czy na zewnątrz??

Na gładkiej płycie, przy poprawnie ustwionym AS, ramię powinno delikatnie uciekać do zewnątrz.

No masz rację, nasze czytanie chyba nie było tak dobre jak Twoje pisanie.

Ale co do zasady wpierw lepiej jest ustawić tak by nie uciekało, znaczy w równowadze, a dopiero potem nieco skorygować, by zaczęło uciekać. Jak widać powyżej słowa "delikatnie na zewnątrz" można różnie rozumieć. :-)

"delikatnie na zewnątrz"

 

Kolega klinek napisał trochę inaczej i dlatego chciałem żeby to uściślił (bo potem niejasności powstają).. ;)

 

"klinek"

dzięki za wyjaśnienie..

 

a ja i tak mam wątpliwości, czy ktoś potrafi to rozrysować, ja wzrokowiec jestem??

skoro rowek ciągnie igłę do wewnątrz, to czy nacisk na nią nie jest większy od strony zewnętrznej i czy nie trzeba tego właśnie zrównoważyć "delikatnym uciekaniem do wewnątrz"??

 

"Dzius"

skąd wziąłeś te rysunki z postów 31 i 32??

Może Dzius to jakoś rozrysuje. Ja tylko wspomnę jeszcze, że jeżeli zupełnie wyłączysz AS na gładkiej płycie to ramię dość energicznie pomknie do wewnątrz (do środka płyty). Dlatego AS jest potrzebny by tę siłę dośrodkową zrównoważyć odśrodkową (AS).

0 + 2 = 1

Może Dzius to jakoś rozrysuje. Ja tylko wspomnę jeszcze, że jeżeli zupełnie wyłączysz AS na gładkiej płycie to ramię dość energicznie pomknie do wewnątrz (do środka płyty). Dlatego AS jest potrzebny by tę siłę dośrodkową zrównoważyć odśrodkową (AS).

 

to akurat jest jasne, płyta ciągnie w stronę środka, ale tarcie występuje wtedy na czubku igły, a gdy idzie rowkiem tarcie mamy na jej boku.. tak sobie myślę, że żeby dźwięk był równy w obu kanałach, powinniśmy ten zewnętrzny bok odciążyć, ale może się mylę.. czy ktoś, kto ustawia ramię programem, sprawdził po właściwej kalibracji jak zachowuje się ramię na gładkiej płycie??

 

Coś tam mam wspólnego z fizyką.

 

no i super, bo ja naprawdę chciałbym dowiedzieć się jak to jest z tym antyskating'iem..i szczerze mówiąc te rysunki jakoś do mnie nie przejawiają..czy możesz odnieść się bezpośrednio do pytania, które zadałem wcześniej??

.i szczerze mówiąc te rysunki jakoś do mnie nie przejawiają.

Nic na to nie poradzę.

Powyżej są linki do różnych artykułów na temat antyskatingu to możesz poczytać. Ale chyba jaśniej nie będzie.

 

skoro rowek ciągnie igłę do wewnątrz, to czy nacisk na nią nie jest większy od strony zewnętrznej i czy nie trzeba tego właśnie zrównoważyć "delikatnym uciekaniem do wewnątrz"??

Jest dokładnie odwrotnie nacisk na wewnętrzne zbocze rowka (czyli od strony środka płyty) jest większy niż na zbocze zewnętrzne, stąd Twoja propozycja tylko pogorszy sprawę. Inaczej mówiąc siła skatingu nie pochodzi od tego że zewnętrzny rowek naciska nadmiernie na igłę, lecz z siły tarcia w obu rowkach i geometrii ruchu ramienia.

Wbrew pozorom siła skatingu nie wynika z tego że rowek ma kształt spiralny i powoli przesuwa igłę ku środkowi płyty.

W gramofonach tzw. tangencjalnych nie ma skatingu, a dokładniej nie ma z nim problemu. Można powiedzieć też inaczej, niezależnie od dywagacji teoretycznych siła skatingu da się zmierzyć praktycznie i dawno to już zrobiono.

 

W gramofonach tzw. tangencjalnych nie ma skatingu, a dokładniej nie ma z nim problemu.

 

to fakt, a też ramię ciągnięte jest przez rowek.. nie mówię, że nie masz racji, po prostu staram się to zrozumieć..

 

ale wracam też do swojego pytania:

czy ktoś, kto ustawia ramię programem, sprawdził po właściwej kalibracji jak zachowuje się ramię na gładkiej płycie??

Pytasz tak jakbyś wątpił, że co najmniej od lat 50-tych ktoś to już badał i za sprawą Twojego świeżego pomysłu rzeczywistość okaże się jednak inna.

Próbuj możesz masz rację ? Do lat 90-tych na lekcjach fizyki nauczano że tarcie wynika z nierówności dwóch stykających się powierzchni i nie jest zależne od wielkości powierzchni lecz nacisku. Od lat 90-tych wiemy że tacie występuje już na poziomie atomowych, stąd poprzednie idee były błędne.

Wracając do wkładek to kilka lat temu zapytałem pewną firmę "od gramofonów" o kalibrację wkładki za pomocą programu komputerowego. Odpowiedzieli że owszem mają taki, ale że w zasadzie kalibracja zawsze raczej powinna być mechaniczna niż elektryczna, bowiem na parametry elektryczne wkładki nie mamy wpływu, a na mechaniczne, znaczy ustawienie, nacisk, antyskating tak. Do tego dodali że wskazania programu wbrew pozorom nie są wcale łatwe do interpretacji, stąd praktycznie wolą polegać na kalibracji mechanicznej. A jak klient zażyczy to zrobią jak zechce.

Po takich wyjaśnieniach i osobistych pomiarach przeszła mi ochota.

 

Dla uzupełnienia dodam że to co nazywamy tarciem igły o powierzchnię zbocz rowka płyty składa się z trzech zjawisk:

1) Tarcie igły o zbocza rowka

2) Dynamiczny opór mechaniczny igły (zawieszenia) na ruchy boczne. Falując w rowku igła stawia większy opór niż przy ruchu gładkim.

3) Opór elektrodynamiczny - poprzez ruch igły wkładka generuje prąd stawiając przy tym opór. Coś jak w prądnicy, aby wytworzyć prąd trzeba pokonać pewien opór.

Wynika z tego jedno ważne spostrzeżenie, że skating/antyskating zależny jest również od modulacji rowka sygnałem.

Znaczy nie jest bynajmniej stały.

Pytasz tak jakbyś wątpił, że co najmniej od lat 50-tych ktoś to już badał i za sprawą Twojego świeżego pomysłu rzeczywistość okaże się jednak inna.

Próbuj możesz masz rację ? Do lat 90-tych na lekcjach fizyki nauczano że tarcie wynika z nierówności dwóch stykających się powierzchni i nie jest zależne od wielkości powierzchni lecz nacisku. Od lat 90-tych wiemy że tacie występuje już na poziomie atomowych, stąd poprzednie idee były błędne.

Wracając do wkładek to kilka lat temu zapytałem pewną firmę "od gramofonów" o kalibrację wkładki za pomocą programu komputerowego. Odpowiedzieli że owszem mają taki, ale że w zasadzie kalibracja zawsze raczej powinna być mechaniczna niż elektryczna, bowiem na parametry elektryczne wkładki nie mamy wpływu, a na mechaniczne, znaczy ustawienie, nacisk, antyskating tak. Do tego dodali że wskazania programu wbrew pozorom nie są wcale łatwe do interpretacji, stąd praktycznie wolą polegać na kalibracji mechanicznej. A jak klient zażyczy to zrobią jak zechce.

Po takich wyjaśnieniach i osobistych pomiarach przeszła mi ochota.

 

Dla uzupełnienia dodam że to co nazywamy tarciem igły o powierzchnię zbocz rowka płyty składa się z trzech zjawisk:

1) Tarcie igły o zbocza rowka

2) Dynamiczny opór mechaniczny igły (zawieszenia) na ruchy boczne. Falując w rowku igła stawia większy opór niż przy ruchu gładkim.

3) Opór elektrodynamiczny - poprzez ruch igły wkładka generuje prąd stawiając przy tym opór. Coś jak w prądnicy, aby wytworzyć prąd trzeba pokonać pewien opór.

Wynika z tego jedno ważne spostrzeżenie, że skating/antyskating zależny jest również od modulacji rowka sygnałem.

Znaczy nie jest bynajmniej stały.

 

Pytasz tak jakbyś wątpił, że co najmniej od lat 50-tych ktoś to już badał i za sprawą Twojego świeżego pomysłu rzeczywistość okaże się jednak inna.

Próbuj możesz masz rację ? Do lat 90-tych na lekcjach fizyki nauczano że tarcie wynika z nierówności dwóch stykających się powierzchni i nie jest zależne od wielkości powierzchni lecz nacisku. Od lat 90-tych wiemy że tacie występuje już na poziomie atomowych, stąd poprzednie idee były błędne.

Wracając do wkładek to kilka lat temu zapytałem pewną firmę "od gramofonów" o kalibrację wkładki za pomocą programu komputerowego. Odpowiedzieli że owszem mają taki, ale że w zasadzie kalibracja zawsze raczej powinna być mechaniczna niż elektryczna, bowiem na parametry elektryczne wkładki nie mamy wpływu, a na mechaniczne, znaczy ustawienie, nacisk, antyskating tak. Do tego dodali że wskazania programu wbrew pozorom nie są wcale łatwe do interpretacji, stąd praktycznie wolą polegać na kalibracji mechanicznej. A jak klient zażyczy to zrobią jak zechce.

Po takich wyjaśnieniach i osobistych pomiarach przeszła mi ochota.

 

Dla uzupełnienia dodam że to co nazywamy tarciem igły o powierzchnię zbocz rowka płyty składa się z trzech zjawisk:

1) Tarcie igły o zbocza rowka

2) Dynamiczny opór mechaniczny igły (zawieszenia) na ruchy boczne. Falując w rowku igła stawia większy opór niż przy ruchu gładkim.

3) Opór elektrodynamiczny - poprzez ruch igły wkładka generuje prąd stawiając przy tym opór. Coś jak w prądnicy, aby wytworzyć prąd trzeba pokonać pewien opór.

Wynika z tego jedno ważne spostrzeżenie, że skating/antyskating zależny jest również od modulacji rowka sygnałem.

Znaczy nie jest bynajmniej stały.

 

right!

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.