Skocz do zawartości
IGNORED

Podłączenie Sub-a


cygaret

Rekomendowane odpowiedzi

Nie mam wyjścia w wzmacniaczu, czy mogę od dac-a rodzielić np. lewy rca ?

jeden do suba drugi do wzmaka by poszedł. Dac ma regulację volume więc chyba tak będzie ok co?

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/128071-pod%C5%82%C4%85czenie-sub-a/
Udostępnij na innych stronach

Sub diy Sbacoustic, panel ma filtry i regulację volume ale tylko wejście niskie rca.

Głośność będę regulować na dac-u.

 

Chodzi mi tylko czy mogę bezkarnie rozdzielić sygnał z jednego RCA?

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Działać będzie . Czy bezpiecznie ? Raczej tak choć lepiej niech wypowie się elektronik . Czy to nie wpłynie na jakość przekazu sygnału do twoich monobloków , o to jest pytanie .

Może lepiej wyjść z wyjść głośnikowych twoich monobloków i na przewodzie głośnikowym dać dzielnik napięcia i podłączyć do wewjśćia RCA suba ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No to co, rozdzielić oba rca? i dodatkową parę zmostkować do suba?

 

Jesteś pewien, że rozdzielenie tylko jednego kanału obniży jego napięcie?

Mi się wydaje, że nie powinno bo niby dlaczego?

 

Działać będzie . Czy bezpiecznie ? Raczej tak choć lepiej niech wypowie się elektronik . Czy to nie wpłynie na jakość przekazu sygnału do twoich monobloków , o to jest pytanie .

Może lepiej wyjść z wyjść głośnikowych twoich monobloków i na przewodzie głośnikowym dać dzielnik napięcia i podłączyć do wewjśćia RCA suba ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wolał bym tego uniknąć, bo taki sygnał przejdzie przez E34L. A tak panel zasilę bezpośrednio z daca, i raczej wolałbym najniższe rejestry mieć nie skorygowane przez lampę ;-)

 

Podobno do 200 Hz nie rozróżniamy kierunkowości, więc sygnał mógłby być z lewego lub prawego kanału.

Proszę tylko o potwierdzenie czy mogę użyć prostego Y?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Podobno do 200 Hz nie rozróżniamy kierunkowości...

 

Od 40Hz do 80Hz nie rozróżniamy kierunkowości o ile spełnione są warunki, że częstotliwości powyżej 80Hz są przenoszone przez głośniki uzupełniające.

Natomiast niezależnie od jakichkolwiek warunków nie rozróżniamy kierunkowości dla częstotliwości poniżej 40Hz

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

 

 

Od 40Hz do 80Hz nie rozróżniamy kierunkowości o ile spełnione są warunki, że częstotliwości powyżej 80Hz są przenoszone przez głośniki uzupełniające.

Natomiast niezależnie od jakichkolwiek warunków nie rozróżniamy kierunkowości dla częstotliwości poniżej 40Hz

 

W pełni się zgadzam, ale to tylko część prawdy dotycząca słuchu.

Druga część dotyczy sygnału z nagrania muzycznego, z którego trzeba by pobrać sygnał do wysterowania subwoofera. Otóż w procesie masteringu do co najmniej 150 Hz sygnał miksowany do obu kanałów stereo jest identyczny, więc nie ma znaczenia, czy ( mieszcząc się w zakresie <150 Hz) poboerzemy go z obu, czy z dowolnego L,P. Tylko pobierając z jednego kanału, trzeba podkręcić czułość wejściową sub'a.

Pobranie sygnału z dac-a uważam za bzdurę, bo nie będzie to działać dla urządzenia podłączonego do 2go wejścia wzmacniacza. Tak można zrobić wyłącznie wtedy, gdy dac steruje tylko bezpośrednio końcówką mocy z jednym wejściem. Impedancja wejścia sub'a zwykle jest wystarczająco duża, by nie wpłynąć na stworzenie różnicy głośności pomiędzy kanałami L,P ale takiej konfiguracji nie sprawdzałem.

Dobrze "przerobiłem" natomiast dzielnik napięcia i to rozwiązanie polecam- głośność sub'a jest sprzężona z kolumnami, dzielnik, nawet na pojedynczym kanale, nie ma najmniejszego problemu z wysterowaniem nawet najmniej czułego subwoofera i jest absolutnie "niewidoczny" dla wzmacniacza. Robiłem go nie raz, również dla kolegów z forum, sam też używałem.

 

Jak z dac-a wyjdziesz z obu kanałów i podepniesz to do pojedynczego wejścia sub'a, będziesz miał dźwięk mono.

 

Czester dobrze prawi.

Otóż w procesie masteringu do co najmniej 150 Hz sygnał miksowany do obu kanałów stereo jest identyczny

 

Nie jest to całkowitą prawdą.

Zasada monofonizowania zakresu basowego od około 200 Hz dotyczy masteringu pod winyl.

Z przyczyn czysto technologicznych bas MUSI podlegać monofonizacji pod winyl. Monofonizacja basu w masteringu pod winyl powoduje także, że bas nie wystepuje (choćby chwilowo) w przeciwfazie. Bas w przeciwfazie (choćby chwilowej) to wielkie obciążenie dla nacinaka i głowicy nacinającej - trzeba wówczas bardzo schodzić z poziomów głośności by nacinak nie wypadł z toru.

 

W przypadku masteru pod CD powyższe zasady nie obowiązują. Nikt robiąc master pod CD nie monofonizuje basu ani nie kontroluje jego fazowości. Jeśli artysta chce by bas był w przeciwfazie w najniższych rejestrach to nic nie stoi na przeszkodzie by tak było na docelowym cyfrowym nośniku.

Jedynie na jednym z ostatnich procesów obróbki masteringowej (przed limiterem) zakłada się filtr dolnozaporowy na 20 Hz celem uniknięcia składowej stałej (DC Offset)

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

 

 

Nie jest to całkowitą prawdą.

Zasada monofonizowania zakresu basowego od około 200 Hz dotyczy masteringu pod winyl.

Z przyczyn czysto technologicznych bas MUSI podlegać monofonizacji pod winyl. Monofonizacja basu w masteringu pod winyl powoduje także, że bas nie wystepuje (choćby chwilowo) w przeciwfazie. Bas w przeciwfazie (choćby chwilowej) to wielkie obciążenie dla nacinaka i głowicy nacinającej - trzeba wówczas bardzo schodzić z poziomów głośności by nacinak nie wypadł z toru.

 

W przypadku masteru pod CD powyższe zasady nie obowiązują. Nikt robiąc master pod CD nie monofonizuje basu ani nie kontroluje jego fazowości. Jeśli artysta chce by bas był w przeciwfazie w najniższych rejestrach to nic nie stoi na przeszkodzie by tak było na docelowym cyfrowym nośniku.

Jedynie na jednym z ostatnich procesów obróbki masteringowej (przed limiterem) zakłada się filtr dolnozaporowy na 20 Hz celem uniknięcia składowej stałej (DC Offset)

 

Noeprawda, nadal się to robi, bo czy wyobrażasz sobie, jak takie nagranie z "rozjechanym basem" mpgłoby zabrzmieć na tanom kd ze wspólnym subkiem przenoszącym do 200 Hz, albo nawet super wypasie typu B&W Zeppelin? Przecierż to by tak "pompowało", że nikt by tego nie wytrzymał. Puść sobie jakikolwiek współczesny mastering i w trakcie partii basu przełączaj na mono- nie będzie takich efektów.

(Sorry za literówki, nie mam okularów a piszę z telefonu)

Cóż, widzę że jesteś lepiej obeznany z produkcją audio niż inżynier masteringu.

Znasz zasady i praktykę lepiej niż zawodowy majster od suwaków, więc nie pozostaje mi nic innego jak zamilknąć.

 

Widzę, że posiadasz dużą wiedzę z zakresu realizacji i masteringu w dziedzinie cyfrowej i analogowej, więc zapraszam na forum zawodowców -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - celem podzielenia się doświadczeniami. Myślę, że takie powyższe rewelacje bardzo zainteresują forumowiczów i być może wielu z nich poprosi o rady by pracować wedle tego co napisałeś, a nie tak jak do tej pory.

 

Cholera, całe życie się człowiek uczy. Tyle czasu machał człek suwakami i nagle okazuje się, że to nie jest tak. Ba, cały świat pro się mylił. Całe wątki i zagadnienia tyczące obróbki niskiego basu w stereo należy zrewidować.

Nie chcę Ci odbierać zasług i chwały więc SAM opisz wszystko na

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) SAM osobiście napisz o technologii monofonizowania wszystkiego poniżej 200Hz a będziemy wdzięczni

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

W pełni się zgadzam, ale to tylko część prawdy dotycząca słuchu.

Druga część dotyczy sygnału z nagrania muzycznego, z którego trzeba by pobrać sygnał do wysterowania subwoofera. Otóż w procesie masteringu do co najmniej 150 Hz sygnał miksowany do obu kanałów stereo jest identyczny, więc nie ma znaczenia, czy ( mieszcząc się w zakresie <150 Hz) poboerzemy go z obu, czy z dowolnego L,P. Tylko pobierając z jednego kanału, trzeba podkręcić czułość wejściową sub'a.

Pobranie sygnału z dac-a uważam za bzdurę, bo nie będzie to działać dla urządzenia podłączonego do 2go wejścia wzmacniacza. Tak można zrobić wyłącznie wtedy, gdy dac steruje tylko bezpośrednio końcówką mocy z jednym wejściem. Impedancja wejścia sub'a zwykle jest wystarczająco duża, by nie wpłynąć na stworzenie różnicy głośności pomiędzy kanałami L,P ale takiej konfiguracji nie sprawdzałem.

Dobrze "przerobiłem" natomiast dzielnik napięcia i to rozwiązanie polecam- głośność sub'a jest sprzężona z kolumnami, dzielnik, nawet na pojedynczym kanale, nie ma najmniejszego problemu z wysterowaniem nawet najmniej czułego subwoofera i jest absolutnie "niewidoczny" dla wzmacniacza. Robiłem go nie raz, również dla kolegów z forum, sam też używałem.

 

Jak z dac-a wyjdziesz z obu kanałów i podepniesz to do pojedynczego wejścia sub'a, będziesz miał dźwięk mono.

 

Czester dobrze prawi.

 

No przecież o mono mi chodzi bo to subwoofer.

A dlaczego uważasz, że podłączenie prosto od dac-a to bzdura?

I dlaczego wtedy wzmacniacz nie będzie działać :D ?

Musica curat cor meum et animam meam delenit

 

 

No przecież o mono mi chodzi bo to subwoofer.

A dlaczego uważasz, że podłączenie prosto od dac-a to bzdura?

I dlaczego wtedy wzmacniacz nie będzie działać :D ?

 

Sam nie praktykuję masteringu, swoje wiadomości zaczerpnąłem z artykułu w "Estrada i Studip". Ale na logikę- jak zmieszasz np na wejściu subwoofera 2 idrntyczne sygnały, otrzymasz sygnał wyłącznie 2x większy, w przypadku różnic na basie w kan. L,P, na wyjściu powstaje sygnał zdegenerowany, gdyż zajdzie proces odejmowania i nakładania się różnic z poszczególnych kanałów bo wychodzi kicha- tak to było tłumaczone i nie sposób się z tym nie zgodzić.

 

O rozdzoeleniu poniędzy dac- wzm. pisałem z zastrzeżeniem, że dotyczy to wzm. zontegrowanego z kilkoma wejściami dla innych źródeł.

Pisałem też, że SUB nie będze d,iałał, gdy podasz sygnał z INNEGO ŹRÓDŁA.

Dobra bo widzę, że inaczej pojmujemy temat. Nie będę mostkować L+P rca.

Podłączyłem dzisiaj suba prosto pod dac-a i gra elegancko, wpiąłem się w P-rca.

 

Reszta sygnału pójdzie na kolumny, czyli całe pasmo. Jak basu będzie za dużo to zatkam BR w kolumnach.

Jak nadal nie będzie się to zgrywać po regulacjach to kupie aktywna zwrotnicę.

 

Na razie sub sprawdził się rewelacyjnie, chodzi mi o szybkość ataku i jakość basu. Jest mocno i ciężko. Powinien nadążyć bez problemu za kolumnami. Zejście też jest w zupełności wystarczające.

Do kina jednak lepszy był by BR bo zamknięta skrzynia nie robi efektu wybuchu wulkanu. Ale kotły o Panie robi to wrażenie

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Do kina jednak lepszy był by BR bo zamknięta skrzynia nie robi efektu wybuchu wulkanu.

 

Zamknięta też była by dobra, ale wtedy potrzebujesz inny panel, a dokładnie z korekcją podbicia na basie.

Właśnie mam zamkniętą :-) Panel jak panel, podbicia nie ma ale czy jest potrzebne. Jest regulacja wzmocnienia.

W takim układzie mogę regulować wzmocnienie suba oraz wzmocnienie kolumn stereo, każde osobno oraz całość razem w dac-u. Myślę, że uda się to spokojnie wyregulować. Jak nie to w/w zwrotnica

Niedługo napiszę jak to się razem spisuje.

 

edit: Dowiedziałem się, że jak rozdzielę jeden RCA to spadek siły sygnału będzie znikomy. Chyba, że będę przesyłać na duże odległości.

1,5 metra to raczej nie problem :p

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Panel jak panel, podbicia nie ma ale czy jest potrzebne. Jest regulacja wzmocnienia.

 

Spójrz na charakterystyki tych dwóch obudów.

Obudowa zamknięta bez korekcji sprawdza się tylko przy bardzo niskim odcięciu od góry (wtedy wystarcza tylko pokrętło głośności).

Przy wyższym odcięciu masz więcej wyższego basu względem niższego, wtedy właśnie przydaje się korekcja.

Marian to przy ilu Hz polecasz odciąć tego sub-a?

Max. jest 150Hz.

 

Charkę mogę skorygować w źródle, gdzie i ile podbić?

 

Buda ma 33L, tak pokazał winiSD i się nie kłóciłem :-)

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Marian to przy ilu Hz polecasz odciąć tego sub-a?

 

A skąd mam wiedzieć przy jakiej częstotliwości zgra się on z kolumnami frontowymi? :)

 

Charkę mogę skorygować w źródle, gdzie i ile podbić?

 

Wtedy podbijesz też we frontach.

 

Buda ma 33L, tak pokazał winiSD i się nie kłóciłem

 

Nie napisałeś jaki to głośnik, więc na ten temat nic nie powiem.

Sb Acoustic 29NRX-75-6, jest w "o mnie".

 

We froncie jest Seas Ca22rnx w 37L, BR 39 Hz (68x130mm).

Brzmi referencyjnie w klasyce, ale rock to jest mur nie do przejścia na tym przetworniku.

 

Jak będzie zwrotka to podbije tylko suba ;-)

 

edit: ile to jest dla Ciebie bardzo niskie odcięcie? Chodzi mi o tą korekcję.

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Marian, chodzi mi tylko o tą korekcję. W jakich wartościach się ja stosuje?

I w sumie dlaczego? Przecież sub, nie ma żadnej dziury.

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Jak będzie zwrotka to podbije tylko suba

 

O jakiej zwrotnicy piszesz?

 

ile to jest dla Ciebie bardzo niskie odcięcie?

 

Np. 50Hz.

Sub to sub, ma grać tylko najniższe częstotliwości.

Jak jest odcięty wyżej to zaczyna być słyszalny, kierunkowy, męczący (przynajmniej dla mnie), a i fronty z 60Hz sobie spokojnie radzą, więc wyżej nie ma sensu.

Niektóre suby można niżej odciąć niż 50Hz, ale to już kwestia ustawienia z frontami.

 

 

Marian, chodzi mi tylko o tą korekcję. W jakich wartościach się ja stosuje?

 

 

 

Jeśli mowa o korekcji w obudowie zamkniętej, to jest to częstotliwość w granicach 30-40Hz.

 

I w sumie dlaczego? Przecież sub, nie ma żadnej dziury.

 

Tu nie chodzi o dziurę a o spadek.

Dlatego napisałem:

 

Spójrz na charakterystyki tych dwóch obudów.

 

Np. taki panel:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Częstotliwość odcięcia od 30Hz, korekcja do +6db na zakresie od 20Hz do 50Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Aaa teraz czaje. Niestety mój Panel nie ma EQ. Mogę to zrobić tylko z poziomu Jrivera w DSP.

I zakupić coś takiego myślałem:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Chyba, że znasz prostsze rozwiązanie, W sumie to by wystarczył low-cut dla frontów.

Niestety nie wiem gdzie taki filtr kupić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Spadek wygląda tak.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Czyli radzisz dać np. +6db na 32 Hz tak?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Spadek wygląda tak.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Czyli radzisz dać np. +6db na 32 Hz tak?

 

Takie rzeczy robi się na słuch.

 

W ogóle nie napisałeś jeszcze jakie masz kolumny frontowe oraz dlaczego potrzebujesz suba, i czy ma być do stereo czy do kina.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zrobiłem względem wykresu i faktycznie bas zrobił się bardziej spektakularny, niżej schodzi ale nadal jest szybki. Musze Ci podziękować za te info bo jest po prostu dużo lepiej.

 

Sub jest w zamkniętej bo ma służyć do stereo.

Fronty to 3-way classic, Troels sam mi napisał że nie są stworzone do niskiego basu i to faktycznie słychać.

Na dole jest po prostu bardzo delikatnie jak na mój gust.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Żeby odciąć pasywnie fronty przy np. 80Hz, musiałbym wpiąć między głośnik a zwrotnicę kondensator 330uF?

Koszt jednej sztuki CrossCap-a ok. 250 złociszy ...

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Żeby to się dobrze zgrało z subem, musi być zbocze takie jakie ma sub, czyli zapewne 24db/okt, czyli 4 rząd, dwa kondensatory i dwie cewki.

 

 

Koszt jednej sztuki CrossCap-a ok. 250 złociszy ...

 

Na bas nie potrzebny tak drogi kondensator... no ale jak ktoś słyszy różnicę... :)

Też mi się nie widzi tyle kasy wywalać, wolał bym gdyby to było 50 zł szt.

Na panelu mam zbocze do wyboru 12/24 db

 

Ale na razie się wstrzymam z tym cięciem, zasymulowałem ca22rnx w budzie zamkniętej(zatkany BR) i jak dowalę +6db przy 32Hz to powinien wytrzymać. Sprawdzimy w praniu bo na razie to takie gdybu gdybu...

 

 

P.S Hypex 4.0 kosztuje 1500 pln :/

 

Jeśli weźmiesz sygnał z jednego kanału to jedna kolumna będzie grała ciszej, nie ważne czy to zrobisz z DAC-a czy poprzez wejście wysokopoziomowe.

 

Marian a jakbyś mógł mi jeszcze podpowiedzieć z tym sygnałem. Mamy L i P z daca. Mogę rozdzielić tylko jeden? Czy oba uzyskując w sumie 4 wtyki, 2 do wzmacniacza i 2 zmostkować do suba?

Musica curat cor meum et animam meam delenit

Marian a jakbyś mógł mi jeszcze podpowiedzieć z tym sygnałem. Mamy L i P z daca. Mogę rozdzielić tylko jeden? Czy oba uzyskując w sumie 4 wtyki, 2 do wzmacniacza...

 

Tak, ale:

 

...i 2 zmostkować do suba?

 

Ale nie tak normalnie połaczyć kable, tylko przez układ:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.