Skocz do zawartości
IGNORED

Klon Sansui AU-70 - Reduktor Szumu


Rekomendowane odpowiedzi

Teraz, K8v8M napisał:

nie

podłączyć każdy kanał jako wzmocnienie połówki  sygnału symetrycznego

Czyli mostkować, bo to co piszesz to nie bardzo się da. Kto bogatemu zabroni 😉 

nagrywamy.com

Gość

(Konto usunięte)
7 minut temu, K8v8M napisał:

podłączyć każdy kanał jako wzmocnienie połówki  sygnału symetrycznego

wzmak jest PP więc i tak sygnał jest dzielony na połówki dodatnie i ujemne i sumowany w trafie wyjściowym

musiałbyś dla xlr stereo dać 4 wzmaki a to już czysty przerost formy nad treścią więcej problemów niż zysków

przemyśl to

Gość

(Konto usunięte)
22 minuty temu, K8v8M napisał:

jeszcze nie zapadła decyzja ostateczna, na razie robię pre.

zrób sobie porządny przedwzmacniacz lampowy zbalansowany o napięciu wyjściowym sygnału ok 25V

i złoż 4 wzmaki F4 Passa lub więcej jeśli chcesz wypas

konfiguracje masz w pdf

płytki i części

tu

https://diyaudiostore.com/collections/circuit-boards/products/f-4

https://diyaudiostore.com/collections/jfets

https://diyaudiostore.com/collections/mosfets

 

 

prod_f4_man.pdf

10 minut temu, slawek.xm napisał:

zrób sobie porządny przedwzmacniacz lampowy zbalansowany o napięciu wyjściowym sygnału ok 25V

 

Taki właśnie robię

11 minut temu, slawek.xm napisał:

złoż 4 wzmaki F4 Passa lub więcej jeśli chcesz wypas

 

Zapoznam się. 😄

40 minut temu, K8v8M napisał:

Taki właśnie robię

Znalazłeś jakiś lepszy przedwzmacniacz niż w au-70?

53 minuty temu, slawek.xm napisał:

złoż 4 wzmaki F4 Passa

100kHz? nietoperze można straszyć.

6 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

Znalazłeś jakiś lepszy przedwzmacniacz niż w au-70?

Nie wiem czy lepszy, ale zbalansowany.  Się zobaczy...

Gość

(Konto usunięte)
9 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

Znalazłeś jakiś lepszy przedwzmacniacz niż w au-70?

100kHz? nietoperze można straszyć.

pre i wzmak powinny mieć pasmo dekadę dalej niż pasmo by nie kręcić fazy sygnału

czyli f3 na 2Hz i 200khz

F4 ma spadek tylko 0,5 dB na 200khz i 0,1hz

wg danych  fabrycznych

W dniu 22.04.2024 o 22:43, GarbataPoczwara napisał:

Sprawdzałem jeszcze zmianę R94 z 50k na 100k ale tego akurat nie polecam robić bo ze wzmacniacza schodzi cały urok.

W sumie dodałem sobie tydzień temu roboczo przełącznik, żeby zmieniać między 50 kΩ i 100k Ω w locie. Generalnie sporo się zmienia w rozkładzie harmonicznych, ale zależy to od egzemplarza lampy 6AN8. Parowałem 100 sztuk tych lamp we wzmacniaczu i trafiały się przeróżne sztuki. Większość działała lepiej na 100 kΩ, ale niektóre sztuki bardziej sie lubiły z 50 kΩ. Mówiąc "działa lepiej" mam na myśli mniej THD szczególnie harmonicznych wysokich rzędów, zamiast tego więcej 2. harmonicznej. Także w następnej ewolucji obudów dodam na stałe miejsce na ten przełącznik z tyłu obudowy, bo to fajna funkcja, która pozwali dopasować brzmienie na ucho do lamp 6AN8, jakie się nam trafiły. No i przede wszystkim będziemy mieli dwa warianty schematu AU-70 w jednej obudowie dostępne za przełączeniem jednego zgrabnego przełączniczka. 😄 

W dniu 25.04.2024 o 14:20, GarbataPoczwara napisał:

Od razu zrobiłem NFB i nawet nie próbowałem inaczej. Zdjęcie moich bebechów jest na stronie 103.

Aaaaa ok! Zrozumiałem pierwotnie, że masz PFB (zamienione katody) oraz odpowiadający mu filtr 82 kΩ + 220 pF.

Czyli katody masz już zgodnie z układem Sansui, ale filtr 82 kΩ + 220 pF pozostał. Tak się składa, że kiedyś @Filip.rwk wypożyczył mi DreamAmpowi na pomiary i przetestowałem dokładnie tę konfigurację i kilka innych. Wygrzebałem te pomiary właśnie z archiwum. DreamAmp był już z poprawnie podłączonymi katodami, ale różne wartości filtru były testowane:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wariant, który masz przestawia wykres zielony. Widać, że w paśmie akustycznym już od około 3kHz mamy wyraźny spadek sopranów.

W dniu 16.04.2024 o 20:12, GarbataPoczwara napisał:

Wyjąłem dzisiaj z paczkomatu pikofarady i kiloomy do pioneer-owskiego filtra 6AN8 i zrobiłem zmiany na płytce. Wnioski są takie że wycięło mocno dół pasma dokładając trochę na górze

Także Twoje obserwacje są prawie zgodne z wykresem. Prawie, bo to góra została przywrócona, a nie bas wycięty. Pozornie odczułeś spadek basu, bo na filtrze 22 kΩ + 100 pF wyrównała się góra pasma tak naprawdę.

W dniu 16.04.2024 o 20:12, GarbataPoczwara napisał:

Myślę że Reduktor jednak dobrze wiedział tutaj co robi i że nie chodzi tylko o dzwonienie i wzbudzanie.

Tak więc jutro będzie „cofka”.

Ten filtr 82 kΩ + 220pF opracował z tego co pamiętam nie RS a @lis1984 po to, żeby wyrównać mu pasmo przenoszenia w tejże konfiguracji oraz przede wszystkim po to, żeby ustabilizować DreamAmpa w odwrotnie podłączonej konfiguracji katod, żeby to w ogóle nadawało się do sprzedaży. Także według mnie z technicznego punktu widzenia używanie 82 kΩ + 220pF, kiedy już katody są przywrócone do konfiguracji oryginalnej Sansui, to używanie tego filtru nie ma sensu.

W dniu 25.04.2024 o 21:50, GarbataPoczwara napisał:

Przyznam że trochę nie rozumiem tej koncepcji. Raz że trzeba kupić specjalne selektory z „ostrymi” wyprowadzeniami, tylko po to żeby pasowały do płytki. A przecież na rynku jest cała masa takich selektorów z „oczkowymi” wyprowadzeniami do których łatwo można przylutować kable.  A dwa że do płytki trzeba ciągnąć przez całą obudowę wszystkie kable sygnałowe bo zwykle wejścia RCA są z tyłu a selektor z przodu obudowy. Niepotrzebna plątanina kabli zbierających po drodze zakłócenia. A jak masz selektor na przekaźnikach to dajesz go zaraz przy wejściach a przez obudowę ciągniesz tylko DC do załączania przekaźników w postaci taśmy pięciu cieniutkich przewodów nie wymagających ani ekranowania ani uważnego prowadzenia masy.

Ja nie rozumiem z kolei argumentu zbierania zakłóceń. Przecież długość kabla sygnałowego w środku wzmacniacza i w wersji z przełączaniem na przekaźnikach i w wersji z selektorem czysto mechanicznym jest taka sama. Te kable idą równolegle i nic to nie szkodzi oprócz tego, że są 4 a nie jeden + taśma sterująca, ale jest na nie miejsce. Stwierdziłem, że gra jest nie warta świeczki z przekaźnikami, bo nic to nie daje jeśli chodzi o poziom brumów, a trzeba doprowadzać zasilanie zasilanie dla cewek i sygnały sterujące. Także wybrałem selektor mechaniczny w duchu epoki z której pochodzi Sansui AU-70.

W dniu 25.04.2024 o 21:50, GarbataPoczwara napisał:

Raz że trzeba kupić specjalne selektory z „ostrymi” wyprowadzeniami, tylko po to żeby pasowały do płytki. A przecież na rynku jest cała masa takich selektorów z „oczkowymi” wyprowadzeniami do których łatwo można przylutować kable.

Mój pierwszy prototyp miał lutowane bezpośrednio do selektora. Ale można sie w tym pogubić, dlatego zaprojektowałem płytkę pomocniczą, gdzie jest rozpisane który input idzie gdzie. W razie czego jakby ktoś chciałby lutować się do wersji oczkowej, to rozpisałem kiedyś schemat dla siebie jak testowałem to w jednym z prototypów. Może się komuś przyda:
439772327_402246675963281_4295399447206387097_n.thumb.jpg.f525e7599d2cfe12cb39db0d3f66d98e.jpg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras
2 godziny temu, K8v8M napisał:

nie

podłączyć każdy kanał jako wzmocnienie połówki  sygnału symetrycznego

Generalnie to tej końcówki się nie da zmostkować, także ten... 

nagrywamy.com

10 godzin temu, przemak napisał:

Chcesz mostkować lampowe wzmacniacze?

nie

7 godzin temu, przemak napisał:

Generalnie to tej końcówki się nie da zmostkować, także ten... 

i nie będę tego robił

10 godzin temu, przemak napisał:

Czyli mostkować, bo to co piszesz to nie bardzo się da

a dlaczego ma się nie dać?

10 godzin temu, slawek.xm napisał:

musiałbyś dla xlr stereo dać 4 wzmaki

dlaczego 4 a nie dwa stereo? 

Edytowane przez K8v8M
8 godzin temu, madras napisał:

W sumie dodałem sobie tydzień temu roboczo przełącznik, żeby zmieniać między 50 kΩ i 100k Ω w locie. Generalnie sporo się zmienia w rozkładzie harmonicznych, ale zależy to od egzemplarza lampy 6AN8. Parowałem 100 sztuk tych lamp we wzmacniaczu i trafiały się przeróżne sztuki. Większość działała lepiej na 100 kΩ, ale niektóre sztuki bardziej sie lubiły z 50 kΩ.

No ja aż tak dużej próby nie mam. Testowałem tylko trzy pary: RCA, Sylvania oraz Raytheon i za każdym razem było to samo. Mam jeszcze parę 5AN8 ale tych nie sprawdzałem bo nie wlutowałem jeszcze oporników w obwód żarzenia. Na razie kończyłem robić stolik RTV i na dłubanie w DA nie miałem czasu.

8 godzin temu, madras napisał:

Także Twoje obserwacje są prawie zgodne z wykresem. Prawie, bo to góra została przywrócona, a nie bas wycięty. Pozornie odczułeś spadek basu, bo na filtrze 22 kΩ + 100 pF wyrównała się góra pasma tak naprawdę.

OK, ma to sens. Widocznie lubię jak wzmacniacz gra ciemniej. Nawet przy obecnej konfiguracji brzmienie i tak jest jaśniejsze niż w fabrycznym MQ-88uC.

8 godzin temu, madras napisał:

Ja nie rozumiem z kolei argumentu zbierania zakłóceń. Przecież długość kabla sygnałowego w środku wzmacniacza i w wersji z przełączaniem na przekaźnikach i w wersji z selektorem czysto mechanicznym jest taka sama. Te kable idą równolegle i nic to nie szkodzi oprócz tego, że są 4 a nie jeden + taśma sterująca, ale jest na nie miejsce. Stwierdziłem, że gra jest nie warta świeczki z przekaźnikami, bo nic to nie daje jeśli chodzi o poziom brumów, a trzeba doprowadzać zasilanie zasilanie dla cewek i sygnały sterujące. Także wybrałem selektor mechaniczny w duchu epoki z której pochodzi Sansui AU-70.

Jak komuś nie przeszkadza wiązka kabli o średnicy mniej więcej ołówka każdy to w sumie jego sprawa. Z zasilaniem dla cewek przekaźnika żaden problem, trafo od @lis1984 spokojnie daje radę. U mnie z tego samego 12.6VDC oprócz żarzenia lamp przedwzmacniacza jest jeszcze zasilana płytka od podświetlania i sterowania wskaźnikami VU i nie widzę żeby trafo zaczęło klękać.

Z rzeczy które ja mam u siebie zaplanowane do zrobienia to mogę zasugerować:
1. Dołożenie gniazda słuchawkowego (patrząc na schemat AU-70 to w sumie prosta sprawa, dokładasz 4 rezystory i gotowe) + przełącznik do odłączenia kolumn
2. Dołożenie dekodera RIAA

Godzinę temu, GarbataPoczwara napisał:

+ przełącznik do odłączenia kolumn

☝️🤔 ... a odłączenie obciążenia nie jest "niebezpieczne" dla traf głośnikowych?

2 godziny temu, K8v8M napisał:

dlaczego ma się nie dać?

Sygnał symetryczny jest jeden i nie ma połówek. Rozumiem, że chcesz wzmacniać jedną końcówką sygnał w zgodnej polaryzacji a drugą w przeciwnej. To jest mostkowanie. A nie da się tego zrobić, bo au70 ma wyjście jakby symetryczne i to w dodatku z odniesieniem do masy, które jest wzięte z cienszego uzwojenia. Nie da się zatem tradycyjnie połączyć do głośnika dwóch gorących wyjść wzmacniaczy, potrzebny byłby transformator... 

36 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

Jest. Dlatego odłączenie to de facto "przełączenie" na obwód słuchawkowy dodatkowo zabezpieczony rezystorem 16 ohm.

Wzmacniacz lampowy obciążony opornikiem ma inne pasmo niż obciążony zestawem głośnikowym, wyjście słuchawkowe nie będzie powielać brzmienia...

Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

54 minuty temu, przemak napisał:

Wzmacniacz lampowy obciążony opornikiem ma inne pasmo niż obciążony zestawem głośnikowym, wyjście słuchawkowe nie będzie powielać brzmienia...

Domyślam się. Słuchawka też nie będzie wiernie powielać brzmienia kolumny głośnikowej. Ale że zmiana jest prosta i tania to... czemu nie? Oryginalny AU-70 ma wyjście na słuchawki i pewnie też nie powiela brzmienia.

5 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

Domyślam się. Słuchawka też nie będzie wiernie powielać brzmienia kolumny głośnikowej. Ale że zmiana jest prosta i tania to... czemu nie? Oryginalny AU-70 ma wyjście na słuchawki i pewnie też nie powiela brzmienia.

Wspominam dla porządku ;) 

nagrywamy.com

1 godzinę temu, przemak napisał:

Rozumiem, że chcesz wzmacniać jedną końcówką sygnał w zgodnej polaryzacji a drugą w przeciwnej.

Ściśle chcę przy pomocy jednego kanału stereo wzmacniać sygnał w zgodnej polaryzacji a drugim kanałem stereo ten o polaryzacji przeciwnej. Czyli jeden au 70 odpowiada za wzmocnienie całego sygnału symetrycznego. 

1 minutę temu, K8v8M napisał:

Ściśle chcę przy pomocy jednego kanału stereo wzmacniać sygnał w zgodnej polaryzacji a drugim kanałem stereo ten o polaryzacji przeciwnej. Czyli jeden au 70 odpowiada za wzmocnienie całego sygnału symetrycznego. 

No właśnie. Definicja wzmacniacza mostkowego. Tylko jak sobie z wyjściem na głośniki poradzisz? 😉 

nagrywamy.com

Godzinę temu, K8v8M napisał:

No dwa gorące zaciski tradycyjnie. 

Takie rozwiązania mają wzmacniacze Sansui z serii alpha ale są na tranzystorach. 

41 minut temu, przemak napisał:

A zimne w powietrzu? 

Jeden gorący jest zimny (ten który dostaje sygnał polaryzacji przeciwnej) drugi gorący jest ciepły ten który dostaje sygnał polaryzacji dodatniej. Tak to działa w każdym wzmacniaczu ale nie wiem czy trafa tu nie komplikują sytuacji. 

10 minut temu, K8v8M napisał:

Jeden gorący jest zimny (ten który dostaje sygnał polaryzacji przeciwnej) drugi gorący jest ciepły ten który dostaje sygnał polaryzacji dodatniej. Tak to działa w każdym wzmacniaczu ale nie wiem czy trafa tu nie komplikują sytuacji. 

Nie o to chodzi, który jest zimny z tych dwóch, tylko co z pozostałymi dwoma wyjściami z koncowek, będą w powietrzu? One nie są na masie... Trafa nie komplikują sytuacji, wyjście pływające ale tak nie do końca natomiast czyni taką operację niemożliwą do realizacji. Bo że to bez sensu to wiadomo ;) 

nagrywamy.com

1 minutę temu, przemak napisał:

Nie o to chodzi, który jest zimny z tych dwóch, tylko co z pozostałymi dwoma wyjściami z koncowek, będą w powietrzu? One nie są na masie... Trafa nie komplikują sytuacji, wyjście pływające ale tak nie do końca natomiast czyni taką operację niemożliwą do realizacji. Bo że to bez sensu to wiadomo 😉

No przecież nie muszą być na masie. Wiszą w powietrzu. W czym problem?

Az mam ochotę to sprawdzić póki jeszcze mam Sansui. Co prawda tylko jeden kanał ale wystarczy. 

2 minuty temu, K8v8M napisał:

No przecież nie muszą być na masie. Wiszą w powietrzu. W czym problem?

Skąd wezmą prąd, z powietrza?

 

2 minuty temu, K8v8M napisał:

Az mam ochotę to sprawdzić póki jeszcze mam Sansui. Co prawda tylko jeden kanał ale wystarczy.

"Jakoś" zadziała, bo masa przechodzi przez uzwojenia od sprzężenia. Ale generalnie się nie da. To tak jakbyś chciał zmostkować zmostkowane wzmacniacze 😉

nagrywamy.com

2 minuty temu, K8v8M napisał:

A z czego to wynika ? Przecież one nie są zmostkowane

Ale mają wyjście jakby symetryczne prawie wiszące w powietrzu, czysty transformator, masa jest brana z połowy uzwojenia sprzężenia zwrotnego (połączonego równolegle z wtórnym), ale nie jest to razcej tak samo gruby drut jak wtórne, a jak nawet to nie do tego jest. Tak to sobie wymyślili, to jest wystarczająco skomplikowane, jak widać, nawet dla "odkrywcy" tego wzmacniacza, o takich pomysłach jak Twój to już szkoda gadać.

Generalnie mostkowanie wzmacniaczy lampowych jest bez sensu - mostek jest po to, żeby było większe napięcie na wyjściu przy rezeriwe prądowej i ograniczeniach napięcia zasilania, w lampach tego problemu nie ma, wręcz przeciwnie. Wystarczy ich dać więcej w stopniu mocy i inny transformator.

nagrywamy.com

2 godziny temu, przemak napisał:

Generalnie mostkowanie wzmacniaczy lampowych jest bez sensu

ale w tym wypadku chodzi o to żeby zachować oryginalne rozwiązanie, a nie dokładać lampy, zmieniać trafa, bo efekt będzie niewiadomy.

25 minut temu, K8v8M napisał:

ale w tym wypadku chodzi o to żeby zachować oryginalne rozwiązanie, a nie dokładać lampy, zmieniać trafa, bo efekt będzie niewiadomy.

No to tak jak pisałem na początku:

  

19 godzin temu, przemak napisał:

Generalnie to tej końcówki się nie da zmostkować, także ten... 

* tak, wiem, że nie chcesz mostkować - ale musisz 😉

nagrywamy.com

W dniu 29.04.2024 o 23:04, madras napisał:

W sumie dodałem sobie tydzień temu roboczo przełącznik, żeby zmieniać między 50 kΩ i 100k Ω w locie. Generalnie sporo się zmienia w rozkładzie harmonicznych, ale zależy to od egzemplarza lampy 6AN8. Parowałem 100 sztuk tych lamp we wzmacniaczu i trafiały się przeróżne sztuki. Większość działała lepiej na 100 kΩ, ale niektóre sztuki bardziej sie lubiły z 50 kΩ. Mówiąc "działa lepiej" mam na myśli mniej THD szczególnie harmonicznych wysokich rzędów, zamiast tego więcej 2. harmonicznej.

Czy próbowałeś po prostu posłuchać obu wariantów? A jeśli tak to który Ci się bardziej podobał?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.