Skocz do zawartości
IGNORED

Klon Sansui AU-70 - Reduktor Szumu


yacool1975
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Taka wątpliwość. Analizuję instrukcję montażu od @MariuszElektronik i w obwodzie żarzenia lamp 12AX7 środkowy odczep transformatora nie jest podłączony do masy. To celowe i tak ma być? Czy są jakieś przeciwskazania żeby ten środkowy odczep podłączyć do masy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

8 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

To celowe i tak ma być? Czy są jakieś przeciwskazania żeby ten środkowy odczep podłączyć do masy?

To nie pomyłka - jest narysowane poprawnie. Bowiem potencjał jest już sprowadzony do masy po stronie DC. W tym przypadku nie wolno podlaczac dodatkowo po stronie AC!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Polecam fragment ksiązki Pana Merlina Blencowe - jest napisane w ostatnim akapicie, o tym dlaczego tak nie wolno robić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukałem ale nie znalazłem, więc zapytam. Odnośnie pomiarów klonów AU-70 programem RMAA. W jaki sposób prawidłowo podłączyć interfejs audio do tego wzmacniacza? Posiadam Focusrite Scarlett 2i2 (@madras kiedyś pisał, że również takiego używa). Obciążenie rezystorami mocy 8Ohm na wyjściu mam, potencjometr Alps na wejściu również mogę zapiąć ale... jeśli dobrze widzę np. na filmach Pana Reduktora to w ten sposób zwieramy w każdym kanale jeden z zacisków głośnikowych (zacisków transformatora) do masy za pośrednictwem obwodów samego interfejsu audio a to zdaje się nie jest korzystne dla wzmacniacza i prawdopodobnie wyniki pomiarów również nie będą zbyt wiarygodne. Podzielicie się schematem jak taki pomiar poprawnie wykonać?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, gienexxx7 napisał:

Szukałem ale nie znalazłem, więc zapytam. Odnośnie pomiarów klonów AU-70 programem RMAA. W jaki sposób prawidłowo podłączyć interfejs audio do tego wzmacniacza? Posiadam Focusrite Scarlett 2i2 (@madras kiedyś pisał, że również takiego używa). Obciążenie rezystorami mocy 8Ohm na wyjściu mam, potencjometr Alps na wejściu również mogę zapiąć ale... jeśli dobrze widzę np. na filmach Pana Reduktora to w ten sposób zwieramy w każdym kanale jeden z zacisków głośnikowych (zacisków transformatora) do masy za pośrednictwem obwodów samego interfejsu audio a to zdaje się nie jest korzystne dla wzmacniacza i prawdopodobnie wyniki pomiarów również nie będą zbyt wiarygodne. Podzielicie się schematem jak taki pomiar poprawnie wykonać?

Scarlett ma wejścia symetryczne które doskonale się do takiego pomiaru nadają. Warto korzystać z wejść mikrofonowych, oczywiście z odpowiednim tłumikiem rzędu co najmniej 20dB, ale mogą być też wejścia liniowe, też są symetryczne (instrumentalne nie). 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
18 godzin temu, gienexxx7 napisał:

Szukałem ale nie znalazłem, więc zapytam. Odnośnie pomiarów klonów AU-70 programem RMAA.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.03.2024 o 12:24, gienexxx7 napisał:

Szukałem ale nie znalazłem, więc zapytam. Odnośnie pomiarów klonów AU-70 programem RMAA. W jaki sposób prawidłowo podłączyć interfejs audio do tego wzmacniacza? Posiadam Focusrite Scarlett 2i2 (@madras kiedyś pisał, że również takiego używa). Obciążenie rezystorami mocy 8Ohm na wyjściu mam, potencjometr Alps na wejściu również mogę zapiąć ale... jeśli dobrze widzę np. na filmach Pana Reduktora to w ten sposób zwieramy w każdym kanale jeden z zacisków głośnikowych (zacisków transformatora) do masy za pośrednictwem obwodów samego interfejsu audio a to zdaje się nie jest korzystne dla wzmacniacza i prawdopodobnie wyniki pomiarów również nie będą zbyt wiarygodne. Podzielicie się schematem jak taki pomiar poprawnie wykonać?

Mam nadzieję, że @madras się nie pogniewa gdy zacytuję fragment jego instrukcji uruchomienia jego wersji AU70 i jak tam podłączać oscyloskop - może ktoś jeszcze podpowie (da schemacik) jak podłączyć zamiast oscyloskopu interfejs audio na wejście zbalansowane i jak na niezbalansowane- mam za mały rozumek by samemu coś tu doradzać, ale może ktoś tu coś więcej podpowie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

PS. I znów mnie naszła refleksja otwierajać "kwity" od @madrasa jak żałosne było to co udostęniał zainteresowanym ten, kto zapoczątkował to szaleństwo. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Inmark
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
12 minut temu, Inmark napisał:

Mam nadzieję, że @madras się nie pogniewa gdy zacytuję fragment jego instrukcji uruchomienia jego wersji AU70.
Nie wiem czy to będzie mieć zastosowanie do innych implementacji (RS, IGS), za mało się znam na lampowcach by coś doradzać, ale może ktoś tu coś więcej doradzi?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

PS. I znów mnie naszła refleksja otwierajać "kwity" od @madrasa jak żałosne było to co udostęniał zainteresowanym ten, kto zapoczątkował to szaleństwo. 

Wszystko OK, ale mówimy o interfejsie który ma wejście symetryczne. Oscyloskop do audio też powinien mieć wejście symetryczne albo zasilanie bateryjne (i generator też) - wtedy nie ma problemu. Mieszanie mas do pomiarów audio to proszenie się o kłopoty, a przynajmniej błędne wnioski.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, przemak napisał:

Wszystko OK, ale mówimy o interfejsie który ma wejście symetryczne. Oscyloskop do audio też powinien mieć wejście symetryczne albo zasilanie bateryjne (i generator też) - wtedy nie ma problemu. Mieszanie mas do pomiarów audio to proszenie się o kłopoty, a przynajmniej błędne wnioski.

@przemak, tak, oscyloskop to bez problemu mogę podpiąć bezpośrednio do zacisków głośnikowych równolegle z rezystorem obciążającym. Tak jak piszesz, jego zasilanie jest odseparowane od sieci a sinusoidę 1kHz można od biedy zapodać np. z apki na smartfonie - to załatwia sprawę. Z pomiarami wykorzystującymi program RMAA i kartę dźwiękową jest nieco gorzej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, gienexxx7 napisał:

@przemak, tak, oscyloskop to bez problemu mogę podpiąć bezpośrednio do zacisków głośnikowych równolegle z rezystorem obciążającym. Tak jak piszesz, jego zasilanie jest odseparowane od sieci a sinusoidę 1kHz można od biedy zapodać np. z apki na smartfonie - to załatwia sprawę. Z pomiarami wykorzystującymi program RMAA i kartę dźwiękową jest nieco gorzej.

Trzeba mieć wyjścia i wejścia symetryczne i problem jest zminimalizowany (bo w sumie nie znika, ale w zasadzie znika) 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Inmark napisał:

Mam nadzieję, że @madras się nie pogniewa gdy zacytuję fragment jego instrukcji uruchomienia jego wersji AU70 i jak tam podłączać oscyloskop - może ktoś jeszcze podpowie (da schemacik) jak podłączyć zamiast oscyloskopu interfejs audio na wejście zbalansowane i jak na niezbalansowane- mam za mały rozumek by samemu coś tu doradzać, ale może ktoś tu coś więcej podpowie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak jak mówi @przemak to jest instrukcja do pomiarów oscyloskopem. Przy okazji jak już przytoczyłeś mój diagram z pomiaru osyloskopem, to podam wam ciekawostkę. Otóż Pan Reduktror Szumu nagrał filmik gdzie wspomniał (m.in w 1:10 i 7:10), że nie da podłączyć oscyloskopu bezpośrednio do m.in AU-70:

Otóż da się - i to bez drogiej sondy różnicowej i bez żadnych transformatorów separujących sygerowanych na filmie.

A wracjąc do pomiarów zniekształceń i szumów - osyloskop się nie nadaje do tego z racji niskiej rozdzielczości przetwornika.

@gienexxx7 Stąd pomiary audio wykonuję interfejsem.

Diagram połączeń przechwytywania sygnału wygląda tak:
434181578_1847626432339933_6882466576610774012_n.thumb.jpg.0c8d13e20b06e5d7647acba5df240704.jpg

Rezystory tłumika zbalansowanego 1.5k oraz 2x3.3k muszą byc 1% metal film 0.6W. Dodatkowo 3.3k polecam sparować.
Rezystor 16om 100W.

Tak jak @przemak wspomniał układ przechwytywnia musi być różnicowy, bez użycia masy. U mnie masa tylko ekranuje sygnał różnicowy i jest podłączona jednostronnie tylko od strony interfejsu. Do ciągnięcia sygnału rożnicowego polecam kabel mikrofonowy np Klotz MY206.

Diagramu połączeń podawania sygnału na wejście wzmanciacza nie będę rysować, bo nie ma tam nic ciekawego. Połączenie jest zwykłe, niesymetryczne, żeby masa interfejsu była podłączona do masy wzmacniacza przez RCA. Interkonekt lewego i prawego kanału oczywiscie powinny byc sklejone razem, żeby nie robić za dużej petli między kablami.

Laptop pomiarowy w trakcie pomiaru mam na zasilaniu bateryjnym, żeby uniknąć pętli masy przez uziemienie.

Moc wzmacniacza pomiarową skalibrować oscyloskopem. Polecam pilnować mocy wyjsciowej i biasu bo od nich zależą wyniki pomiarów - ja równam prąd spoczynkowy do 17mA przed kazdym pomiarem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, madras napisał:

Połączenie jest zwykłe, niesymetryczne, żeby masa interfejsu była podłączona do masy wzmacniacza przez RCA.

A właśnie to niekoniecznie. Nawet wyjścia z tanich interfejsów które są symetryzowane impedancyjnie, czyli ring jest do masy przez opornik i kondensator (to już nie zawsze), pozwalają też na "odseparowanie" masy wyjściowej. Niby tylko 120 omów standardowo, ale też i kondensator. To działa od kilkudziesięciu lat i nie przestali działać 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, przemak napisał:

A właśnie to niekoniecznie. Nawet wyjścia z tanich interfejsów które są symetryzowane impedancyjnie, czyli ring jest do masy przez opornik i kondensator (to już nie zawsze), pozwalają też na "odseparowanie" masy wyjściowej. Niby tylko 120 omów standardowo, ale też i kondensator. To działa od kilkudziesięciu lat i nie przestali działać 😉

Jestem świadomy, że da się różnicowo wyciągąć sygnał z interfejsu też, bo wyjście również jest zbalansowane, naotmiast chciałem celowo sprowadzić interfejs i komputer do potencjału masy wzmacniacza. Tak mi intuicja podpowiadała - nie chciałem, żeby wisiało to w powietrzu, dzieki temu mogłem wygodnie podłaczyć ekran od strony interfejsu do masy wzmacniacza.

Drugi powód to wyszedłem też założenia, że normalnie nikt Sansui AU-70 i klonów nie podłącza różnicowo od strony wejścia, więc też nie chciałem tutaj sztucznie polepszać wyników w nierealistycznym scenariuszu podłączenia.

Aczkolwiek w celach edukacyjnych muszę kiedyś sprawdzić co by było gdybym podał na wejścia RCA sygnał różnicowy z Focusrite. Może i poprawi to odrobinę SNR, bo na interkonektach RCA/chinch jest delikatna pętla masy by design, bo lewy i prawy kanał mają osobne oploty masy, które łączą się u źródła, potem idą równolegle, zamiast wspólnego oplotu i znowu się łączą, tym razem na wejściu wzmacniacza. Zawsze mnie zastanawiało jak duży to "problem" i jeszcze nie miałem czasu tego sprawdzić. Na pewno jakiś jest, bo w technice studyjnej RCA się nie używa, ale to nie tylko z tego powodu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i niestety koniec. Piszę niestety dlatego że budowa była niesamowitą przygodą i sprawiła mi ogromną przyjemność. Załączam fotkę jak to wyszło od środka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez GarbataPoczwara
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, madras napisał:

Jestem świadomy, że da się różnicowo wyciągąć sygnał z interfejsu też, bo wyjście również jest zbalansowane, naotmiast chciałem celowo sprowadzić interfejs i komputer do potencjału masy wzmacniacza. Tak mi intuicja podpowiadała - nie chciałem, żeby wisiało to w powietrzu, dzieki temu mogłem wygodnie podłaczyć ekran od strony interfejsu do masy wzmacniacza.

Drugi powód to wyszedłem też założenia, że normalnie nikt Sansui AU-70 i klonów nie podłącza różnicowo od strony wejścia, więc też nie chciałem tutaj sztucznie polepszać wyników w nierealistycznym scenariuszu podłączenia.

Aczkolwiek w celach edukacyjnych muszę kiedyś sprawdzić co by było gdybym podał na wejścia RCA sygnał różnicowy z Focusrite. Może i poprawi to odrobinę SNR, bo na interkonektach RCA/chinch jest delikatna pętla masy by design, bo lewy i prawy kanał mają osobne oploty masy, które łączą się u źródła, potem idą równolegle, zamiast wspólnego oplotu i znowu się łączą, tym razem na wejściu wzmacniacza. Zawsze mnie zastanawiało jak duży to "problem" i jeszcze nie miałem czasu tego sprawdzić. Na pewno jakiś jest, bo w technice studyjnej RCA się nie używa, ale to nie tylko z tego powodu.

 

W sumie ponieważ każdy wcześniej czy później podłączy do wzmacniacza komputer, to takie podejście też ma sens. Tylko z drugiej strony każdy będzie miał inny ten komputer...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 16.01.2024 o 18:17, madras napisał:

Wniosek jest taki, że lampy 6AN8 przy normalnej eksploatacji starczą na dłużej przy 100kΩ niż przy 50kΩ.

Natomiast zasugerowałem, że chętni miłośnicy DIY jeżeli są ciekawi, to niech zamontują wartość 50kΩ dla testu (czyli tak jak w DreamAmp), ponieważ zauważyłem w pomiarach, że ta konfiguracja bardziej wypycha parzyste harmoniczne, kosztem większych zniekształceń (nawet całkowicie nieużywanych lampach 6AN8). Także modyfikacja ta zaowocuje innym brzmieniem, i widać to w pomiarach.

Jestem ciekaw waszej opinii na temat brzmienia obu wariantów:) Pozdrawiam serdecznie wszystkich miłośników DIY i eksperymentowania:)

Z ciekawości porównałem brzmienie dla 47kΩ oraz 100kΩ i jest różnica wg mnie na korzyść 47kΩ.

Przy 47kΩ dźwięk bardziej mi się podoba ponieważ jest bardziej sprężysty i szczegółowy.

Napięcie B4 miałem wówczas równe 200V co jak znalazłem w nocie katalogowej 6AN8 jest jeszcze dopuszczalną wartością.

Po zmianie na 100kΩ oczywiście B4 zjechało do równych 150V ale brzmienie już mi się tak nie podoba.

Tak więc wracam do mniejszej wartości rezystora, dla świętego spokoju dam 50kΩ zamiast 47kΩ.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Z ciekawości porównałem brzmienie dla 47kΩ oraz 100kΩ i jest różnica wg mnie na korzyść 47kΩ.
Przy 47kΩ dźwięk bardziej mi się podoba ponieważ jest bardziej sprężysty i szczegółowy.
Napięcie B4 miałem wówczas równe 200V co jak znalazłem w nocie katalogowej 6AN8 jest jeszcze dopuszczalną wartością.
Po zmianie na 100kΩ oczywiście B4 zjechało do równych 150V ale brzmienie już mi się tak nie podoba.
Tak więc wracam do mniejszej wartości rezystora, dla świętego spokoju dam 50kΩ zamiast 47kΩ.
 
A ja mam 180 :) i jest gitara.2deb1b66d209e968773798ab753c15cb.jpgc57c93bce30ee3265bf1f9f37ebefd0e.jpg

Wysłane z mojego SM-N986B przy użyciu Tapatalka

Tak z ciekawości mierzyliście? Mi tyle wyszło.d8d6ce5bd3c99941d99f15cc87b0182b.jpg

Wysłane z mojego SM-T875 przy użyciu Tapatalka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, GarbataPoczwara napisał:

Z ciekawości porównałem brzmienie dla 47kΩ oraz 100kΩ i jest różnica wg mnie na korzyść 47kΩ.

Przy 47kΩ dźwięk bardziej mi się podoba ponieważ jest bardziej sprężysty i szczegółowy.

Z ciekawości dolutowałem równolegle do swojego rezystora 100k kolejny taki sam + przełącznik i zadziwiające jak jeden mały rezystor w zasilaczu potrafi zmienić charakter brzmienia całego wzmacniacza. Przy 50k wszystko jest jakby jaśniejsze i na moje ucho poprawia się również głębia stereo ale może to tylko złudzenie ze względu na inny rozkład harmonicznych. Chyba też zostanę przy 50k albo założę przełącznik. 😉 Gdzieś czytałem, że to właśnie głównie lampy 6AN8 wpływają na to jak ta konstrukcja brzmi, więc być może warto jednak pozostać w tym przypadku przy założeniach Reduktora Szumu kosztem żywotności lamp, choć pewnie nikt nie jest w stanie zmierzyć jak to faktycznie wpłynie na czas ich poprawnego działania. Ja posiadam konkretnie Sylvania 6AN8A, podobno z wojskowych zapasów i mam nadzieję, że pograją kilka lat. 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, gienexxx7 napisał:

Z ciekawości dolutowałem równolegle do swojego rezystora 100k kolejny taki sam + przełącznik i zadziwiające jak jeden mały rezystor w zasilaczu potrafi zmienić charakter brzmienia całego wzmacniacza. Przy 50k wszystko jest jakby jaśniejsze i na moje ucho poprawia się również głębia stereo ale może to tylko złudzenie ze względu na inny rozkład harmonicznych. Chyba też zostanę przy 50k albo założę przełącznik. 😉 Gdzieś czytałem, że to właśnie głównie lampy 6AN8 wpływają na to jak ta konstrukcja brzmi, więc być może warto jednak pozostać w tym przypadku przy założeniach Reduktora Szumu kosztem żywotności lamp, choć pewnie nikt nie jest w stanie zmierzyć jak to faktycznie wpłynie na czas ich poprawnego działania. Ja posiadam konkretnie Sylvania 6AN8A, podobno z wojskowych zapasów i mam nadzieję, że pograją kilka lat. 🙂 

🤔 a ktoś próbował wartości pośrednie?

bliżej oczekiwań a trochę lżej dla lampy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, GRZEHOO_P napisał:

🤔 a ktoś próbował wartości pośrednie?

bliżej oczekiwań a trochę lżej dla lampy...

Również jestem ciekaw i być może sam poeksperymentuję ale zauważ, że w konstrukcji Reduktora Szumu to napięcie było jeszcze wyższe (o kilkadziesiąt woltów) ze względu na brak dzielnika. Takich wzmacniaczy wykonanych 1:1 ze schematu RS działa pewnie na świecie minimum kilkadziesiąt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 23.10.2023 o 20:43, madras napisał:

Potwierdzam w AU-70 oryginalnie występowały dwa rodzaje rezystorów tworzących B4. Występowały zarówno 50k a w późniejszych rewizjach schematu 100k:

   

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )      IMG-20231001-WA0000.thumb.jpg.4eeaf1af474046fdfacab1ec411840a6.jpg

DreamAmp i Sansuix mają w BOM 50k i to jest ok. Ja montuję u siebie 100k, z pomiarów wynika, że 6AN8 pracuje wtedy w bardziej komfortowym dla siebie punkcie pracy.

Na 2x1W na swoich płytkach mam 0.11% THD przy 100kOm, natomiast przy 50kOm mam 0.15%. Różnica niewielka. Ale przy 2x20W to już rozbieżność 0.7% versus 2% na korzyść 100k. Wyższe THD przy 50k wynika z tego, że katodyna zaczyna obcinać, kiedy to końcówka może jeszcze cisnąć dalej.

Dodam jeszcze, że 50k faworyzuje 2. harmoniczną a 100k faworyzuje 3. Najlepiej posłuchać obu wariantów i zdecydować co lepiej brzmi.

Polecam zamówić mocniejsze i przykręcić do obudowy:

received_268067959564885.thumb.jpeg.5de7966c8115d361a6ad1e33566ddc60.jpeg

Grzeje się to mocno. U mnie jest 70 stopni, mimo, że zdrapałem lakier to gołej blachy i posmarowałem pastą termoprzewodzącą do procesorów:) Małe rezystory 20W będą podchodzic pod 150 stopni, polecam 100W do przykręcenia.

Tak, ale trzeba pamiętać, że dodanie rezystora zmieni punkt pracy lamp mocy. Także instrukcja biasowania napięciem DreamAmpu nie będzie aktualna. Ja polecam biasować prądem na 17mA na lampę, serwisówka AU-70 zaleca od 14 do 20mA.

Jeśli chodzi o płytki AU-70 PRO, to w ubiegłym tygodniu przyszła mi dostawa kolejnej serii. Jeśli ktoś woli bardziej kompaktowy układ lamp i bardziej dopracowaną odsłonę tego wzmacniacza to polecam:

received_1057250271975832.thumb.jpeg.b485d97839f6abc59e455e640f523e44.jpeg 

received_380564677631230.thumb.jpeg.6c41dc22bd8193dce4292dca7f7b0df7.jpeg

Oto dokumentacja płytek i BOM z linkami do częsci:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jest tam tez w BOM link gdzie kupic te rezystory 12k, o które ktos pytał.

 

Dokopałem się do posta w którym @madras napisał dokładnie o rezystorach w zasilaczu 47k vs. 100k i pokazał dwa schematy AU-70 ale ciekawe, że na schemacie z rezystorem 100k zmieniony jest również kondensator w filtrze na 30p. Rezystor 12k widzę, że bez zmian. Ciekawe... myślę, że inżynierowie z firmy Sansui wiedzieli co robią i być może jeśli zmieniamy rezystor w zasilaczu to trzeba poważnie rozważyć zmniejszenie kondensatora C61 żeby nie "spłaszczyć" brzmienia wzmacniacza. Co myślicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jakim cudem na schemacie w obu rewizjach B4 jest równe 185V? Błędy na schemacie?

Teraz mam "kitową" Wimę 100p i przy 47/50k gra to bardzo dobrze.

Chętnie bym jeszcze sprawdził "schematowe" 82p ale nie udało mi się takich znaleźć. Jakby ktoś wiedział gdzie takowe można dostać to niech pisze. Ewentualnie trzeba będzie równolegle skleić 47p + 33p.

@gienexxx7 jakie masz okablowanie sygnałowe? Z tego co widziałem na Twoich zdjęciach trudno wywnioskować.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez GarbataPoczwara
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

Pytanie jakim cudem na schemacie w obu rewizjach B4 jest równe 185V? Błędy na schemacie?

Teraz mam "kitową" Wimę 100p i przy 47/50k gra to bardzo dobrze.

Chętnie bym jeszcze sprawdził "schematowe" 82p ale nie udało mi się takich znaleźć. Jakby ktoś wiedział gdzie takowe można dostać to niech pisze. Ewentualnie trzeba będzie równolegle skleić 47p + 33p.

@gienexxx7 jakie masz okablowanie sygnałowe? Z tego co widziałem na Twoich zdjęciach trudno wywnioskować.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kabelki sygnałowe to nic wyszukanego. Zwykły kabel RCA w oplocie. Grubość żyły z izolacją na oko 3mm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, po świętach zamówię. Spróbuj mikrofonowego Klotz MY 206. Kosztuje grosze a robi robotę. Zrobiłem z niego jeszcze interkonekty i nie słyszę różnicy z dużo droższym Neotechem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, gienexxx7 napisał:

Ciekawe... myślę, że inżynierowie z firmy Sansui wiedzieli co robią

I tak i nie. Tak jak ktoś zauważył zmieniono rezystor generujący napięcie B4 z 50 kΩ na 100 kΩ, ale napięcie B4 i na anodach 6AN8 zostały jak dla 50 kΩ. Także to kolejny błąd w instrukcji serwisowej.

8 godzin temu, gienexxx7 napisał:

być może jeśli zmieniamy rezystor w zasilaczu to trzeba poważnie rozważyć zmniejszenie kondensatora C61 żeby nie "spłaszczyć" brzmienia wzmacniacza.

To jest w ogóle niezwiązane, bowiem AU-70 schematy widziałem 4 różne, gdzie w sumie są 3 różne filtry:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  Screenshotfrom2024-03-3008-38-21b.thumb.png.2cfb8b1a39aba3cb82a2152869bcca61.png    Screenshotfrom2024-03-3008-39-49b.thumb.png.dae114cb06068ef867dad98ec5b1ffb4.png

  • 5 kΩ + 150 pF
  • 12 kΩ + 80 pF
  • 12 kΩ + 30 pF

Filtr przy 6AN8 był już wielokrotnie dyskutowany. W skrócie to do czego ja doszedłem: 12 kΩ + 80 pF lekki rezonans w górze pasma kompensujący pojemność długich kabli w oryginalym Sansui oraz filtru Loudness, który nawet wyłączony tłumi trochę ponadakustyczną górkę. W Dreamampie, gdzie krytyczne połączenie miedzy płytkami 12AX7 a 6AN8 jest wykonane kabelkiem powoduje to pewne problemy. Pojemność w tym miejscu ścina pasmo. Dlatego filtr należy dobrać w DreamAmpie, tak żeby pasmo było płaskie powyżej 40kHz i nie prezentowalo rezonansu na końcu.

O kwestii filtru i problematyki pojemności pasożytniczej w tym odcinku wzmacniacza DreamAmpie mówiłem tutaj (polecam filmik):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Natomiast w moim projekcie AU-70 PRO te krytyczne połączenie miedzy 12AX7 i 6AN8 jest wykonane w sposób kontrolowany na jednej płytce i jeżeli nie macie filtru Loudness to najlepiej się sprawdza się w nim filtr Pioneerowski 22 kΩ + 100 pF (płaskie pasmo 7 Hz do 88 kHz liczone standardowo do spadku o 3dB przy mocy 1W, bez znamion rezonansu na końcu):

 

Podsumowując, według mnie filtr przy 6AN8 to tylko fine-tuning pasma i stabilności wzmacniacza, który z założenia nie zmienia brzmienia.

41 minut temu, GarbataPoczwara napisał:

Spróbuj mikrofonowego Klotz MY 206. Kosztuje grosze a robi robotę.

Też używam Klotz MY206 i mogę polecić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez madras
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, madras napisał:

W Dreamampie, gdzie krytyczne połączenie miedzy płytkami 12AX7 a 6AN8 jest wykonane kabelkiem powoduje to pewne problemy. Pojemność w tym miejscu ścina pasmo.

Czy w takim razie zastąpienie połączenia płytek niskopojemnościowym Klotzem to dobry pomysł?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki @madras. W temacie błędów na schemacie to miałem pytać, czy jest tutaj ktoś, kto widział wnętrze AU-70 i może potwierdzić jakie wartości elementów faktycznie stosowała firma Sansui. Generalnie zostaję przy swoim filtrze 12k + 82p ale rezystor 100k w zasilaczu nadal bardzo mnie zastanawia. W tygodniu zamierzam wlutować 68k (rozwiązanie pośrednie), bo z moich obliczeń wynika, że ta zmiana pozwoli zbić delikatnie napięcie B4 poniżej 200V. Obecnie przy 50k mam 202V, co wydaje się odrobinę za dużo dla lamp 6AN8. Wiadomo też, że z traf Trafan wychodzi odrobinę więcej woltów, co jest akurat OK moim skromnym zdaniem. Mam również nadzieję, że rezystor 68k nie zmieni brzmienia, bo na moje muzyczne i DJ-skie ucho obecna konfiguracja osiągnęła jakość której oczekiwałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że 68k może być za dużo, zależy do ilu voltów chcesz zbić B4. Też mam trafo Trafan i po zmianie rezystora z 47k na 50k napięcie spadło z 200V do 192V. Nie ma co przesadnie oszczędzać lamp 6AN8 skoro ich napięcie maksymalne wynosi 200V. Lepiej żeby grały krócej ale dobrze niż dłużej ale źle.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.