Skocz do zawartości
IGNORED

Preampy lampowe DIY na bazie PCB Conrad-Johnson Pv12 (kilka wersji)


Rekomendowane odpowiedzi

Zazwyczaj tolerancja jest 10%, czyli nie powinieneś przekraczać 6,9V. Przegrzana lampa szybciej się zużywa - podobno. Piszę podobno, bo używam wzmacniacza, który ma ustawione napięcie anodowe sporo (ponad 20%) wyższe niż katalogowe. Zyskuje na brzmieniu, a lampy grają już ponad 2 lata, sporo używane. 

9 minut temu, yacool1975 napisał:

Na jakiej lampie?

Jeśli pytanie do mnie to lampa ecc82. Trafo Ei ogonowski 40W od Muzgaudio i działa świetnie. 

Było pytanie o trafo. Po stabilizacji na diodach szhotkiego i stabilizatorze z 7.5V masz bez problemu 6.3. Ja tak mam. 

16 minut temu, yacool1975 napisał:

Zazwyczaj tolerancja jest 10%, czyli nie powinieneś przekraczać 6,9V. 

Ale chyba chodziło @ola98 o wartość napięcia zmiennego z trafo, czy stabilizator poradzi sobie z podciągnięciem go do poziomu 6,5V stałego dla żarzenia 🙂

Edytowane przez pjasio253
9 minut temu, pjasio253 napisał:

Ale chyba chodziło @ola98 o wartość napięcia zmiennego z trafo, czy stabilizator poradzi sobie z podciągnięciem go do poziomu 6,5V stałego dla żarzenia 🙂

Ok, mój błąd, wciąłem się z biegu w dyskusję :). Próbowałbym z schottkami, powinno być w tolerancji. 

Przecież temat napięć to jest temat bardzo śliski... zależy od wykonania trafa, od lokalnego napięcia w sieci, od tego jaki się ma regulator dla żarzenia - z anodowym nie ma problemu jak mamy regulowany wtedy zawsze lepiej zapas bo tam nie ma takiej mocy wytracanej. Co do diód schottky'go to one wcale nie są dobre do prostowania napięcia dla żarzenia bo spadek V na diodzie jest proporcjonalny do przepływającego prądu i potrafi być większy niż zwykłej diody.

jak komuś trzeba zmniejszyć spadek na mostku to tutaj jest bardzo ładnie rozwiązany temat

Wgl temat prostowania napiecia żarzenia (prostować/nie prostować) nie jest taki oczywisty 🙂 

7 minutes ago, yacool1975 said:

Wgl temat prostowania napiecia żarzenia (prostować/nie prostować) nie jest taki oczywisty

No jak umiesz to nie trzeba prostować - tylko że tam sposób prowadzenia kabla jest krytyczny - Skunkie prostuje od święta tylko, że jak masz pre lub stopień analogowy w dac to większa czułość na przydźwięk.

Ten filmik wyżej pokazuje jak wyprostować przy wyjściu z trafa 6.3v zdaje się.

Mam takie trafo ( jest jeszcze odczep 5v) z jakiegoś PRL-owskiego radyjka. Podłączyłem i jest OK - diody mam 1n5822 i napięcie w PP 6,3v:)

Sprawdziłem punkty kontrolne napięcia i zamiast 6,3V mam 6,17V a tam gdzie powinno być 320V nie mam nic czyli coś jednak się spaliło 😞 co sprawdzić i w jakiej kolejności ?

Edytowane przez ganjor86

Odłącz zasilanie od  konektorów CON1, CON2, pozostaw CON3, To napięcie żarzenia 6,17, pewnie wynika z niedokładności elementów, ja zamiast R5 dałem 1k potencjometr,  można płynnie wyregulować napięcie.

Następnie podepnij CON3 i sprawdź na wyjściu CON8- 5V.

Anodowe: posprawdzaj jeszcze raz dokładnie, czy wszystkie elementy wlutowałeś odpowiednio. Jeżeli nie ma tam błędu, a jeżeli nie masz anodowego, to sprawdź napięcie na diodach VD10-VD1, następnie tranzystory: Q1 i Q2.

 

 

Dokładnie tak jak mówi czekin1 . Możesz też najpierw sprawdzić czy za diodami D1-D4 jest napięcie. Bo jak spalił się mostek to nie będzie napięcia. Potem reszta zenerki, mosfet, itd.. Zdjęcie było by przydatne 😉 

W dniu 8.04.2023 o 22:14, pjasio253 napisał:

Na zdjęciu Q2 przy max. zbliżeniu widać z lewej strony jakiś paproch albo wypalenie, rzuć okiem na żywo 

Może będę nudny 🙂

Sprawdziłem lutowanie i po poprawieniu wygląda dobrze. Z podłączonym transformatorem do płytki bez lamp mam 300V AC z transformatora i 400V DC na kondensatorze C1 za zenerami mam 345V DC. Na C3 brak napięcia a na C2 przed kondensatorem 402V DC a za kondensatorem nic. Dobrze wnioskuje że Q2 i C2 do wymiany i może być więcej ?

Jak-  przed i za C2?. Tam masz tylko jeden punkt pomiarowy: styk C2,R3,D7,R4, druga strona kondensatora to GND.

W dniu 28.04.2023 o 12:39, ganjor86 napisał:

Sprawdziłem lutowanie i po poprawieniu wygląda dobrze. Z podłączonym transformatorem do płytki bez lamp mam 300V AC z transformatora i 400V DC na kondensatorze C1 za zenerami mam 345V DC. Na C3 brak napięcia a na C2 przed kondensatorem 402V DC a za kondensatorem nic. Dobrze wnioskuje że Q2 i C2 do wymiany i może być więcej ?

Tranzystor Q2 do sprawdzenia. R4 też ma być sprawny i poprawnie wlutowany. Sprawdź czy nie ma zimnych lutów.

Edytowane przez kinimod
12 godzin temu, ganjor86 napisał:

Jak sprawdzić tranzystor Q2 ?

Ustawiasz miernik na sprawdzanie diod.  Teraz dotykasz jedną sondą do bramki a drugą do drenu i patrzysz co się dzieje na wyświetlaczu. Jeśli jest zwarcie to masz 0 i w dodatku powinien piszczeć. Później dotknij sondą do bramki i źródła i zobacz na wyświetlacz. Tranzystor ma wyprowadzenia od lewej: G bramka, D - dren, S - źródło.

Dioda D7 też do sprawdzenia pod kątem sprawności i poprawności montażu ze schematem.

Z tego co piszesz w kilka postów powyżej, widząc twoje wyniki pomiarów  wynika że tranzystor Q2 ma zwarcie G-D.

Powodzenia 😉

Edytowane przez kinimod

Jak się nie umie sprawdzić to szybciej będzie podejść do sklepu za rogiem i kupić drugi. Albo wyjąć z jakiegoś zasilacza impulsowego.

Witam. Sprawdziłem miernikiem tranzystor i ma zwarcie pomiędzy G i D więc zamówię nowy tranzystor. R4 jest ok a diody sprawdzałem bez wylutowania i miernik w trybie sprawdzania diod pokazuje na obu .550 to dobrze czy źle ? Zamówiłem transformator 2x9v do zasilania AC3 i mojego przełącznika i kontroli głośności ale to później 🙂 Co do opóźniacza to muszę wymienić przekaźnik na inny bo mam 12v a jednak będzie 5v. Zamówienie będę składać w RS electronic i nie jestem pewny który przekaźnik mam wybrać 😞 moze ktoś doradzić który będzie odpowiedni ? Co to stabilizacji wiem że najlepiej zamienić daw oporniki ( jeden w jednej sekcji i drugi w drugiej sekcji) na potencjometry i sobie precyzyjnie wyregulować ale jakiej mocy powinien być potencjometr ? Mam potencjometry precyzyjne 3296 jeden 1KOhm dwa 2KOhm i trzy 5KOhm, czy takie się nadają ? A co do postępów to prawie mam obudowę bo wszystkie gniazda osadzone i wszystkie otwory na przednim panelu wywiercone i jak już uruchomie i sprawdzę wszystko na płytce to myślę że powinno już pójść szybko 🙂

Nie zawsze musisz wymienić przekaźnik. Niektóre mimo że na 12V zaczynają działać przy 5V. Sprawdź parametry przekaźnika i jeśli zaczyna przełączać od więcej niż 5V to musisz wymienić. Rezystory R6-120ohm, R5-470ohm odpowiadają za napięcie żarzenia. Wstaw potek tylko zamiast jednego rezystor np. R6.  500 Ohm do 1k poszukaj i będzie dobrze. 

Anodowe ustawiasz poprzez diody zenera. Nie potrzebujesz tam potencjometru. 

Mój przekaźnik działa od 9V więc muszę wymienić. Czy przełącznik ma być zatrzaskowy ?Potencjometr ma mieć jakąś minimalną moc ? Warto regulować 0,13V ?

Edytowane przez ganjor86

No właśnie w Polsce są monostabilne i bistabilne przekaźniki a w UK latching i no latching. Jak rozumiem to kiedy przez przekaźnik płynie prąd to jest polaczenie a kiedy zasilanie znika obwód jest rozłączony i to jest monostabilny/no latching czyli potrzebuje no latching. 

37 minut temu, ganjor86 napisał:

No właśnie w Polsce są monostabilne i bistabilne przekaźniki a w UK latching i no latching. Jak rozumiem to kiedy przez przekaźnik płynie prąd to jest polaczenie a kiedy zasilanie znika obwód jest rozłączony i to jest monostabilny/no latching czyli potrzebuje no latching. 

 

3 minuty temu, ganjor86 napisał:

To będzie trzeci przekaźnik 😐 moze ktoś polecić konkretny model z rs components ?

Nie mam obecnie czasu na szukanie ale to mój przekaźnik - popatrz na jego parametry i poszukaj w RS C.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szerokość 5mm zamiast 7,5mm. Jest na nóżkach wiec jak rozszerzysz to powinno byc ok. Trzeba patrzeć na rozstaw nóżek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.