Skocz do zawartości
IGNORED

Akustyk EXL3 Ellipticor


Rekomendowane odpowiedzi

 

W dniu 10.12.2024 o 22:54, piter z napisał:

Skutecznosc 18WE jest akurat taka ze nie trzeba nic kompensowac przy 38WE, takze dodatkowa skutecznosc nic nie daje. Dodatkowo pasmo 18WE i 38WE pokrywa sie na tak duzym zakresie wyzszego basu ze nic dzieki 21WE nie mozna uzyskac. Mysle ze poprostu kwestia gustu, ale na papierze wszystko przemawia za zastosowaniem 18WE w takim ukladzie. 38WE zreszta ciagnie tak wysoko ze mozna go spokojnie laczyc z kopolka sredniotonowa jak u Troelsa.

Ok, ale ja nie odnosiłem się do wyższej skuteczności  21WE wobec 18WE czy też ew. lepszej integracji 18WE z 38WE  - chodziło mi tylko o niższy podział (1900 Hz vs 2200Hz) , który zastosował ostatecznie Troels w Ellipticor-1 bardziej chwaląc takie rozwiązanie wobec 2200Hz. To czy 18WE jest  lepsze od 21We w 3 drogowej konstrukcji z 38WE to już jest , tak jak sam piszesz , kwestia gustu. Z jakiś powodów A.Kisiel użył jednak 21WE zamiast 18WE. Ja tego wyboru nie podważam tylko mam uwagi czy aby niższy podział nie zagrałby tu lepiej. 

W dniu 11.12.2024 o 04:09, expert napisał:

Tłumik przyjmuje i rozprasza częśc mocy przeznaczonej dla tweetera czyli głośnik jest bardziej chroniony przed spaleniem.

Dlatego w monitorach , przy których tweeter jest stłumiony do efektywności midwoofera można tweeter obciązyć bardziej obniżając częstotliwość podziału.

W przypadku dużych 3-way i ich większej skuteczności a więc i większej mocy dostarczonej do tweetra, który jest mniej tłumiony podział musi być wyżej by nie przeciążyć głośnika wysokotonowego.

 

Dzięki za wytłumaczenie. W sumie jest to logiczne i masz zapewne rację. Teraz spojrzałem na notę katalogową D34 , zalecany zakres pracy jest od 2500 Hz  i zapewne dotyczy to niestłumionego głośnika . W Ellach jest tłumienie 5,6ohm a w EXL3  2,2 - 3,3 ohm więc rzeczywiście sporo mniej. A.Kisiel  jak go o to pytałem  wspomniał o ew. zmianie na 2 -2,2KHz choć oczywiście był zdania ,że 2,5 KHz jest lepsze. Poczekam jak się głośniki w pełni się wygrzeją i  wtedy podejmę jakąś  decyzję co robić dalej bo tak jak wspomniałem kierunek zmian w miarę jak kolumny dłużej grają idzie w dobrą stronę. 

Nizszy podzial dla tweeter/srednica to zawsze korzysc, jezeli tylko tweeter jest to w stanie zniesc. D34 to duza kopolka i powinna sobie poradzic nawet i na 1500Hz przy odpowiednim filtrze. Oczywiscie zrozumiale jest ze nie kazdy bedzie chcial tak ryzykowac, bo to troche strach.

8 minut temu, Wojtek napisał:

Dzięki za wytłumaczenie. W sumie jest to logiczne i masz zapewne rację. Teraz spojrzałem na notę katalogową D34 , zalecany zakres pracy jest od 2500 Hz  i zapewne dotyczy to niestłumionego głośnika . W Ellach jest tłumienie 5,6ohm a w EXL3  2,2 - 3,3 ohm więc rzeczywiście sporo mniej. A.Kisiel  jak go o to pytałem  wspomniał o ew. zmianie na 2 -2,2KHz choć oczywiście był zdania ,że 2,5 KHz jest lepsze. Poczekam jak się głośniki w pełni się wygrzeją i  wtedy podejmę jakąś  decyzję co robić dalej bo tak jak wspomniałem kierunek zmian w miarę jak kolumny dłużej grają idzie w dobrą stronę. 

To wszystko wynika z troche niezrozumienia rzeczy. Midwoofery zawsze maja problemy w okolicach 1-2kHz i stad wlasnie najlepiej jest stosowac mozliwie niski podzial. Dodatkowo dochodzi tez efekt tego ze im nizszy podzial tym mniejsze problemy ze zgraniem czasowym i fazowym przetwornikow poniewaz wydluzaja sie fale. Z kolei kazdy czesto nadmiernie boi sie o kopolki wysokotonowe i srednitonowe zapominajac o tym ze w ich mozliwosciach nalezy uwzglednic to ze ich mozliwosci wypada liczyc oktawe ponad podzial poniewaz w miejscu podzialu sa juz zwyczajnie odciazone praca glosnika nizej w pasmie. Oczywiscie w tym wszystkim nalezy wziasc pod uwage to jak glosno ktos slucha i z jakiej odleglosci poniewaz to tez wplywa na to jak wysoki podzial powinien byc uzyty, i tak w przypadku duzej odleglosci i duzych glosnosci lepiej jest jednak ten podzial podniesc w pasmie niz obnizac.

W dniu 10.12.2024 o 19:48, LUKAS 84 napisał:

 

Zgadzam się absolutnie z tym co tu napisałeś ,ja odbieram dzwięk 21 we jeszcze w ten sposób że wyższemu zakresowi średnicy brakuje trochę jakby energii,naturalnej swobody .Tak ,jakby ten zakres był widoczny ale nie mógł się wydostać poza obręb kolumn .Efekt ten malał na lampie el34 ,jest dużo mniejszy z lampowym pre wpiętym w tor i całkowicie zanikał na tych Tomka monoblockach. Te głośniki w parze z nimi wprost wystrzeliły,czy to moja klasa D czy twoje puriffi czy nawet 300b brzmiały dużo gorzej, dzwiek siadał ,pamiętam że tak to wtedy odbierałem. Reasumujac, jest spora szansa że to kwestia doboru odpowiedniej amplifikacji.

Jeżeli chodzi o energię na średnicy do bazując na doświadczeniach kol. MBP  z jego konstrukcją na Ellipticorach (wątek Ellipticor A50 mk2 semiactiv ) zrobiłem eksperyment i zastąpiłem w torze 21WE , taśmowe cewki Jantzena  na "zwykłe"  solid core Mundorfa i rzeczywiście pojawiło się więcej energii, jest większy pazur na średnicy a te cewki są najmniej wygrzane z całego towarzystwa.  

Edytowane przez Wojtek
Godzinę temu, piter z napisał:

To wszystko wynika z troche niezrozumienia rzeczy. Midwoofery zawsze maja problemy w okolicach 1-2kHz i stad wlasnie najlepiej jest stosowac mozliwie niski podzial. Dodatkowo dochodzi tez efekt tego ze im nizszy podzial tym mniejsze problemy ze zgraniem czasowym i fazowym przetwornikow poniewaz wydluzaja sie fale. Z kolei kazdy czesto nadmiernie boi sie o kopolki wysokotonowe i srednitonowe zapominajac o tym ze w ich mozliwosciach nalezy uwzglednic to ze ich mozliwosci wypada liczyc oktawe ponad podzial poniewaz w miejscu podzialu sa juz zwyczajnie odciazone praca glosnika nizej w pasmie. Oczywiscie w tym wszystkim nalezy wziasc pod uwage to jak glosno ktos slucha i z jakiej odleglosci poniewaz to tez wplywa na to jak wysoki podzial powinien byc uzyty, i tak w przypadku duzej odleglosci i duzych glosnosci lepiej jest jednak ten podzial podniesc w pasmie niz obnizac.

Nie no trochę to ja rozumiem 🙂 To na ile można obciążyć kopułkę / głośnik wysokotonowy ( głównie o tym rozmawiamy)  wynika nie tylko z zapisu w karcie katalogowej ale też z kilu innych rzeczy takich jak właśnie tłumienie, głośność odsłuchu, rząd cięcia w zwrotnicy, itp. Trochę eksperymentowałem z driverami kompresyjnymi przy WLM-ach. Tam jest cięcie na 1000Hz i spokojnie dawały radę  nawet niżej choć producenci zalecali wyższe podziały. Tłumienie , konieczne przy tych przetwornikach w tej konstrukcji  , zabezpieczało je skutecznie zwłaszcza ,że pokój odsłuchowy nie jest duży więc też nie trzeba nie wiadomo jakich poziomów SPL ,żeby w miejscu odsłuchu było OK. Zdaję sobie sprawę że driver kompresyjny a kopułka wysokotonowa to nie do końca to samo i jest na pewno większa obawa o jej uszkodzenie. Mam co prawda  drugi set D34 ale wolałbym aż tak bardzo nie eksperymentować... 

  I w takim razie mam pytanie do ciebie i do kolegi Ekperta : jaki waszym zdaniem byłby bezpieczny podział dla D34 w tej aplikacji wiedząc ,że tłumienie jest na poziomie  2,2-3,3 ohm a charakter/nachylenie filtru górnoprzepustowego w D34 to trzeci rząd ?

 

Edytowane przez Wojtek
2 godziny temu, piter z napisał:

Nizszy podzial dla tweeter/srednica to zawsze korzysc, jezeli tylko tweeter jest to w stanie zniesc. D34 to duza kopolka i powinna sobie poradzic nawet i na 1500Hz przy odpowiednim filtrze. Oczywiscie zrozumiale jest ze nie kazdy bedzie chcial tak ryzykowac, bo to troche strach.

Nie zawsze. Np tweeter berylowy od SBacoustics mimo, że wytrzymuje podział od ok 2khz to znacznie lepiej brzmi cięty powyżej 3khz ...sprawdziłem osobiście w trzech różnych aplikacjach.

18 minut temu, Wojtek napisał:

Nie no trochę to ja rozumiem 🙂 To na ile można obciążyć kopułkę / głośnik wysokotonowy ( głównie o tym rozmawiamy)  wynika nie tylko z zapisu w karcie katalogowej ale też z kilu innych rzeczy takich jak właśnie tłumienie, głośność odsłuchu, rząd cięcia w zwrotnicy, itp. Trochę eksperymentowałem z driverami kompresyjnymi przy WLM-ach. Tam jest cięcie na 1000Hz i spokojnie dawały radę  nawet niżej choć producenci zalecali wyższe podziały. Tłumienie , konieczne przy tych przetwornikach w tej konstrukcji  , zabezpieczało je skutecznie zwłaszcza ,że pokój odsłuchowy nie jest duży więc też nie trzeba nie wiadomo jakich poziomów SPL ,żeby w miejscu odsłuchu było OK. Zdaję sobie sprawę że driver kompresyjny a kopułka wysokotonowa to nie do końca to samo i jest na pewno większa obawa o jej uszkodzenie. Mam co prawda  drugi set D34 ale wolałbym aż tak bardzo nie eksperymentować... 

  I w takim razie mam pytanie do ciebie i do kolegi Ekperta : jaki waszym zdaniem byłby bezpieczny podział dla D34 w tej aplikacji wiedząc ,że tłumienie jest na poziomie  2,2-3,3 ohm a charakter/nachylenie filtru górnoprzepustowego w D34 to trzeci rząd ?

 

Nikt Ci na to nie odpowie poniewaz to niemozliwe. Sam sluchasz swoich kolumn i powinienes slyszec czy zblizasz sie do mozliwosci tweetera, czy nie. Zanim dojdziesz do granic najpierw powinienes slyszec kompresje dynamiki. Polega to na tym ze glosnosc odsluchu jest duzo nizsza niz skoki dynamiki i kolumny powinny byc zaprojektowane wlasnie pod te maksymalne skoki dynamiki. Skoki dynamiki najczesciej najwieksze sa na plytach z muzyka klasyczna i tam to wylapiesz.

Dzisiaj po 2.5 miesiącach pobytu poza domem odpaliłem system ,banan mi z twarzy nie schodzi. Skala ,dynamika,transparentność ,muzykalność jest powalająca. Taki 10 tygodniowy detoks dobrze robi na percepcję. 

3 godziny temu, LUKAS 84 napisał:

Dzisiaj po 2.5 miesiącach pobytu poza domem odpaliłem system ,banan mi z twarzy nie schodzi. Skala ,dynamika,transparentność ,muzykalność jest powalająca. Taki 10 tygodniowy detoks dobrze robi na percepcję. 

Do filharmonii trzeba było najpierw wpaść  😜 

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

22 godziny temu, ASURA napisał:

Do filharmonii trzeba było najpierw wpaść  😜 

A propos filharmonii czy może raczej muzyki na żywo , niedawno byłem na krótkim koncercie fortepianowym z muzą F.Chopina, siedziałem jakieś cztery metry od wykonawcy i instrumentu ( czyli podobnie jak u mnie w domu) . Napawałem się i chłonąłem cały przekaz jak się tylko dało 🙂 . Oczywiście wieczorem w domu spróbowałem odtworzyć część tego na swoich klamotach. Pomijając fizyczną nieobecność wykonawcy i inne  "niedociągnięcia" to barwa , skala czy wybrzmienia było bardzo podobne. Piszę o tym porównaniu bo zaskakująco dobre granie stworzyło dwóch aktorów , których można by określić biblijnie jako Dawid i Goliat czyli Topping B200 i Audio Phonique Desire. Jest to najlepszy set łączący pre z kolumnami z tego co ostatnio testowałem u siebie ( monobloki  Audioneta AMP, AA Dionizetti, Pass Labs XA25 , spinane kablem głośnikowym Zafino Prima ). Niestety koniec tej historii nie będzie miał happy endu...

7 minut temu, Wojtek napisał:

A propos filharmonii czy może raczej muzyki na żywo , niedawno byłem na krótkim koncercie fortepianowym z muzą F.Chopina, siedziałem jakieś cztery metry od wykonawcy i instrumentu ( czyli podobnie jak u mnie w domu) . Napawałem się i chłonąłem cały przekaz jak się tylko dało 🙂 . Oczywiście wieczorem w domu spróbowałem odtworzyć część tego na swoich klamotach. Pomijając fizyczną nieobecność wykonawcy i inne  "niedociągnięcia" to barwa , skala czy wybrzmienia było bardzo podobne. Piszę o tym porównaniu bo zaskakująco dobre granie stworzyło dwóch aktorów , których można by określić biblijnie jako Dawid i Goliat czyli Topping B200 i Audio Phonique Desire. Jest to najlepszy set łączący pre z kolumnami z tego co ostatnio testowałem u siebie ( monobloki  Audioneta AMP, AA Dionizetti, Pass Labs XA25 , spinane kablem głośnikowym Zafino Prima ). Niestety koniec tej historii nie będzie miał happy endu...

Z muzyką audio jest jak z fortepianami; są Steinwaye i są "Steinwaye” i jest Bechstein

Edytowane przez ASURA

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

25 minut temu, ASURA napisał:

Z muzyką audio jest jak z fortepianami; są Steinwaye i są "Steinwaye” i jest Bechstein

Przyznaję ,że nie znam się na fortepianch aż tak, ale kabli głośnikowych trochę w życiu słyszałem  i jak dla mnie  Desire to na pewno Steinway a może nawet Bechstein ( kto wie może L167?), przy nim zacny Hijiri HCS to tylko co  najwyżej "Steinway" a przy nich obu mój Zafino Prima MKII gra tak jakby był zepsuty..

12 godzin temu, Wojtek napisał:

Niestety koniec tej historii nie będzie miał happy endu...

Tzn ,możesz rozwinąć, szykują się jeszcze droższe przewody ?

6 godzin temu, LUKAS 84 napisał:

Tzn ,możesz rozwinąć, szykują się jeszcze droższe przewody ?

Chodziło mi o to , że będę musiał oddać Desire -za wysoki budżet :(. 

  • 3 tygodnie później...

A co Wy na to? 😊

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_3897.jpeg

IMG_3901.jpeg

IMG_3902.jpeg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pawellang

Widziałem na Fb. Miałeś z nimi kontakt ,odsłuchiwałeś???

Same drivery warte 200 tysi ,nieźle ktoś poleciał !

Edytowane przez LUKAS 84
37 minut temu, LUKAS 84 napisał:

Widziałem na Fb. Miałeś z nimi kontakt ,odsłuchiwałeś???

Same drivery warte 200 tysi ,nieźle ktoś poleciał !

Tak, słucham ich kilka razy. To najnowszy projekt Akustyka. Moje grają super, ale te biją chyba wszystko co kiedykolwiek słyszałem (włącznie z tymi Magico i Sonusami z ostatniego Audio Show). Jeszcze znajomy musi wzmacniacze wymienić, bo moim zdaniem dużo wniosą do systemu.

Takiej dynamiki i skali dźwięku dawno nie słyszałem a mam styczność z systemami po kilka mln.

10 godzin temu, Pawellang napisał:

Takiej dynamiki i skali dźwięku dawno nie słyszałem a mam styczność z systemami po kilka mln.

Nie wątpię ,zważywszy na to, co potrafi jeden 38we .Ekstremalna kolumna ,pozazdrościć i pogratulować 🙂

15 godzin temu, Pawellang napisał:

A co Wy na to? 😊

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_3897.jpeg

IMG_3901.jpeg

IMG_3902.jpeg

To jest ten nowy mega projekt A.Kisiela dla twojego znajomego ?  Przyznaję ,że zdjęcia widziałem już trochę wcześniej  -  dobre wieści szybko się roznoszą 🙂

 

Czy na średnicy są 21 WE czy 18WE? Jakoś nie mogę złapać skali.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Wojtek
Godzinę temu, Wojtek napisał:

To jest ten nowy mega projekt A.Kisiela dla twojego znajomego ?  Przyznaję ,że zdjęcia widziałem już trochę wcześniej  -  dobre wieści szybko się roznoszą 🙂

 

Czy na średnicy są 21 WE czy 18WE? Jakoś nie mogę złapać skali.

Tam są 18ME, czyli te najnowsze nie dostępne w sprzedaży średnio-tonowe przetworniki Scan Speaka. Przyznam szczerze, że są lepsze od tych co wymieniłeś. Z tego co Andrzej mówił to mają bardzo szerokie pasmo przenoszenia.

Tu można przeczytać test:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

4 godziny temu, LUKAS 84 napisał:

Nie wątpię ,zważywszy na to, co potrafi jeden 38we .Ekstremalna kolumna ,pozazdrościć i pogratulować 🙂

8 sztuk w kolumnie robi robotę. Oczywiście jest to OB, więc trzeba podzielić to conajmniej przez pół w porównaniu do konstrukcji zamkniętej, ale takiego zróżnicowania na basie ze świecą szukać w innych konstrukcjach.

Jedyne do czego można się przyczepić to do tego, że mogłyby schodzić trochę niżej, ale zawsze można dołożyć suby jak zrobił to Sonus Faber w topowej konstrukcji 😊

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Pawellang
W dniu 5.01.2025 o 15:01, Pawellang napisał:

Tam są 18ME, czyli te najnowsze nie dostępne w sprzedaży średnio-tonowe przetworniki Scan Speaka. Przyznam szczerze, że są lepsze od tych co wymieniłeś. Z tego co Andrzej mówił to mają bardzo szerokie pasmo przenoszenia.

Tu można przeczytać test:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

8 sztuk w kolumnie robi robotę. Oczywiście jest to OB, więc trzeba podzielić to conajmniej przez pół w porównaniu do konstrukcji zamkniętej, ale takiego zróżnicowania na basie ze świecą szukać w innych konstrukcjach.

Jedyne do czego można się przyczepić to do tego, że mogłyby schodzić trochę niżej, ale zawsze można dołożyć suby jak zrobił to Sonus Faber w topowej konstrukcji 😊

czy te średniotonowce są na pewno takie super?

 

image.thumb.png.6a6bdee1898dffbea02496351718fde2.png

 

image.thumb.png.2765330237b0599c3d2110a3c0ff4878.png

 

image.thumb.png.017a92d9d159ee61dbe99a0cdb462c5b.png

W dniu 4.01.2025 o 22:28, Pawellang napisał:

A co Wy na to? 😊

IMG_3869.jpeg

IMG_3897.jpeg

IMG_3901.jpeg

IMG_3902.jpeg

Twoje mi się bardziej podobają :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

1 godzinę temu, S0nic napisał:

czy te średniotonowce są na pewno takie super?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

image.thumb.png.2765330237b0599c3d2110a3c0ff4878.png

 

image.thumb.png.017a92d9d159ee61dbe99a0cdb462c5b.png

Twoje mi się bardziej podobają 🙂

Klania sie dostrzezenie skali na wykresie. Te gigantyczne gorki na znieksztalceniach to 1%, i to na 2kHz. Wiekszosc normalnych dobrych glosnikow jest miedzy 0,5 a 1% przez swoje normalne pasmo, gdzie ME ma 0,3 - 0,4 dla 200 - 2000Hz. Co wiecej 3 harmoniczna ma max ~~0,15% w calym pasmie powyzej 200Hz. Takiego wyniku nie ma chyba zaden inny glosnik ktory znam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
20 minut temu, piter z napisał:

Klania sie dostrzezenie skali na wykresie. Te gigantyczne gorki na znieksztalceniach to 1%, i to na 2kHz. Wiekszosc normalnych dobrych glosnikow jest miedzy 0,5 a 1% przez swoje normalne pasmo, gdzie ME ma 0,3 - 0,4 dla 200 - 2000Hz. Co wiecej 3 harmoniczna ma max ~~0,15% w calym pasmie powyzej 200Hz. Takiego wyniku nie ma chyba zaden inny glosnik ktory znam.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

image.png

 

Która opcja lepsza, która opcja gorsza 🙂 ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Godzinę temu, piter z napisał:

Jakby tak impedancja grala sama z siebie.

impedancja wskazuje poza samą impedancją też indukcyjność cewki jak i rezonansy głośnika. 
Indukcyjność jest bardzo niska (co plus) ale rezonanse są straszne. 
I to widać w szczególności offaxis. Głośnik jest mało kierunkowy i robi się z niego niezła sieczka poza osią. A jako, że jest pod kątem całkiem głośny, to ta sieczka na pewno będzie mieć wpływ na dźwięk. 
Wygląda to w sumie jak jakiś filtr grzebieniowy, ale w to wątpię. No chyba, że membrana gibie się tak bardzo, że tworzy przesunięcia fazowe względem samego siebie, co by się zgadzało patrząc na korelację FR z impedancją. 
Scan

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
SEAS W18EX003 (5 letni już głośnik):

image.thumb.png.b2b7acb3799da6fa9f670ee5a73be5a5.png
Scan zmienia zupełności charakterystykę pod osią. 

Więc realnie, trzeba głośnik ciąć bardzo stromo i szybko. Więc szerokie pasmo i niska indukcja idzie prostować banany. 

 

Baa, w tej konstrukcji to dostajemy te wygibane kierunkowe prosto na łeb, Bo odległość tego mida (???) od osi TW (zakładając, że TW jest na wysokości odsłuchu). 
Więc aby było dobrze na pewno musi być cięty bardzo stromo i nisko. Coś pokroju 4 rząd na 2khz albo 1khz 2-3 rząd. Wyżej by mi po łbie nie chodziło. Ale to lekki przypał dla D3404/552000. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez #Szakovsky
Teraz, meloV8 napisał:

Z tych dwóch biorę w ciemno Scana, tym bardziej, że to średniak, a nie midwoofer jak Seas.

To tym gorzej dla Scana, bo midwoofer w tym przypadku ma znacznie lepsze kierunkowe niż średniak scana. 
I nawet jako średnicę wolałbym Seasa, bo można go pociąć wyżej jak i pewnie ma bardziej liniowy napęd (to ten z dobrych seasowych). Tylko trzeba dzwon dość konkretnie przefiltrować, bo nawet gdyby go ciąć stromo, to trzeba i tak pokusić się o RLC, bo będzie się wybijać mocno poza target. 
Więc jedynym realnym benefitem z Scana jest 3db więcej efektywności. Czy jest to wymierne? No niekoniecznie, i tak przy takiej ilości głośników i stromym cięciu, głośniki nie powinny praktycznie pracować przy akceptowalnych zdrowotnie poziomach głośności. 

4 minuty temu, #Szakovsky napisał:

To tym gorzej dla Scana, bo midwoofer w tym przypadku ma znacznie lepsze kierunkowe niż średniak scana. 
I nawet jako średnicę wolałbym Seasa, bo można go pociąć wyżej jak i pewnie ma bardziej liniowy napęd (to ten z dobrych seasowych). Tylko trzeba dzwon dość konkretnie przefiltrować, bo nawet gdyby go ciąć stromo, to trzeba i tak pokusić się o RLC, bo będzie się wybijać mocno poza target. 
Więc jedynym realnym benefitem z Scana jest 3db więcej efektywności. Czy jest to wymierne? No niekoniecznie, i tak przy takiej ilości głośników i stromym cięciu, głośniki nie powinny praktycznie pracować przy akceptowalnych zdrowotnie poziomach głośności. 

To jedynie hipoteza i troche teorii. Finalnie decyduje odsluch.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.