Skocz do zawartości
IGNORED

Który subwoofer wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

19 godzin temu, 77Mariusz77 napisał:

Tylko jak kupisz T9x i głównie słuchasz muzyki to aż się prosi o drugi T9x . Po jednym na kanał. To robi różnicę . 

I jak je rozstawic w pomieszczeniu?

Teraz, szymon1977 napisał:

Raczej nie pokazuje trwających ułamek sekundy skoków.

Dlaczego?

Pokazuje calkiem dokladnie. Ktos to sprawdzal na YT i zgadza sie.

Jednak istotne jest pytanie, jakie "próbkowanie" te wskaźniki mają? (np. 1/100s? 1/1000s? 1/2s?) Bo "transjent" może mieć 8W, a moc średnia w ciągu sekundy, gdzie ten transjent wystąpił (takie "RMS" z dłuższego czasu) przykładowo 1W.

Muzyka, to generalnie transjenty.

Edytowane przez Kyle

W ogóle fajnie byłoby znać takie pomiary - przykładowo: przy średniej mocy 1W, jaką moc w szczycie mają "strzały"/transjenty. ... a może ktoś to zmierzył? 🤔

6 godzin temu, szymon1977 napisał:

właśnie dlatego, że sub gra głównie takie częstotliwości, możemy powiedzieć "bas nie jest kierunkowy".

Możesz mówić co chcesz ale nie zmienisz faktu, ze bas jest do ok 250 Hz.

Także jest kierunkowy. 50 to juz Subbas xd

 

.

54 minuty temu, J4Z napisał:

Możesz mówić co chcesz ale nie zmienisz faktu, ze bas jest do ok 250 Hz.

Możesz mówić co chcesz, ale nawet z małymi monitorami (np moje B&W606) sub kończy grać w granicach 50-70Hz. Więc jeśli rozważamy usytuowanie suba w pokoju, to możemy powiedzieć "bas nie jest kierunkowy".

Z tymi "250Hz" i "subbas" to niby masz rację, a jakbyś robił OT. Bo nie jesteśmy w dziale PC Audio, gdzie w plastikowym 2.1 tzw "sub" faktycznie gra 250Hz - jeśli w tym dziale sub gra 250Hz, to chyba tylko na skutek jakiejś usterki.

-----

58 minut temu, Kyle napisał:

W ogóle fajnie byłoby znać takie pomiary - przykładowo: przy średniej mocy 1W, jaką moc w szczycie mają "strzały"/transjenty. ... a może ktoś to zmierzył? 🤔

Przez 99s wystarczy 1W, a na 1s potrzeba 101W, czyli średnio piosenka potrzebuje 2W. Ale jak mamy wzmacniacz 2x150W, to usłyszymy rytmiczne um-cy-um-cy, a mając 2x15W raczej pfrrr-cy-pfrr-cy. Co kto lubi.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

2 godziny temu, BlueDot napisał:

wskazowki zadko przekraczaja 1W

Ale przekraczają czasem ;) A 1W na tych wskaźnikach odpowiada przynajmniej 10W RMS, więc wzmacniacz 20W przy tym poziomie głośności jest na granicy przesterowania. Że wzmacniaczem 160W masz raptem 10dB headroom, to w sumie ok albo nawet za mało. 

nagrywamy.com

2 godziny temu, BlueDot napisał:

I jak je rozstawic w pomieszczeniu?

Dlaczego?

Pokazuje calkiem dokladnie. Ktos to sprawdzal na YT i zgadza sie.

W stereo tylko przy kolumnach moim zdaniem.  

47 minut temu, szymon1977 napisał:

Możesz mówić co chcesz, ale nawet z małymi monitorami (np moje B&W606) sub kończy grać w granicach 50-70Hz. Więc jeśli rozważamy usytuowanie suba w pokoju, to możemy powiedzieć "bas nie jest kierunkowy".

Z tymi "250Hz" i "subbas" to niby masz rację, a jakbyś robił OT. Bo nie jesteśmy w dziale PC Audio, gdzie w plastikowym 2.1 tzw "sub" faktycznie gra 250Hz - jeśli w tym dziale sub gra 250Hz, to chyba tylko na skutek jakiejś usterki.

-----

Przez 99s wystarczy 1W, a na 1s potrzeba 101W, czyli średnio piosenka potrzebuje 2W. Ale jak mamy wzmacniacz 2x150W, to usłyszymy rytmiczne um-cy-um-cy, a mając 2x15W raczej pfrrr-cy-pfrr-cy. Co kto lubi.

Przy gigantycznej dziurze tych kolumn zaczynającej się od okolo 100 Hz i kończącej się przy 200 Hz, sugerowałbym zaeksperymentować z odcięciem suba na 120 - 150 Hz (na ile sub pozwoli) i zatkać bass reflexy. Może coś się poprawi.

PS Nie jesteśmy też w dziale "Start".  

4 minuty temu, Assassin napisał:

Przy gigantycznej dziurze tych kolumn zaczynającej się od okolo 100 Hz i kończącej się przy 200 Hz, sugerowałbym zaeksperymentować z odcięciem suba na 120 - 150 Hz (na ile sub pozwoli) i zatkać bass reflexy. Może coś się poprawi

Dziękuję za sugestię. Mam ten komfort, że w AVR mogę sobie wybrać cięcie w granicach 40-200Hz - wybrałem 70Hz. A BR mam zatkane.

6 minut temu, Assassin napisał:

PS Nie jesteśmy też w dziale "Start".  

Wpisy niektórych przenoszą nas tam mentalnie.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

4 minuty temu, szymon1977 napisał:

Dziękuję za sugestię. Mam ten komfort, że w AVR mogę sobie wybrać cięcie w granicach 40-200Hz - wybrałem 70Hz. A BR mam zatkane.

Wpisy niektórych przenoszą nas tam mentalnie.

Z ciekawości i bez złośliwości co to za AVR i czy próbowałeś podpiąć zamiast niego wzmacniacz stereo? 

49 minut temu, przemak napisał:

Ale przekraczają czasem 😉 A 1W na tych wskaźnikach odpowiada przynajmniej 10W RMS, więc wzmacniacz 20W przy tym poziomie głośności jest na granicy przesterowania. Że wzmacniaczem 160W masz raptem 10dB headroom, to w sumie ok albo nawet za mało. 

Rozumiem. To ile mocy potrzeba do naglosnienia 24m2 tak zeby juz sie o nic nie martwic?

14 minut temu, Assassin napisał:

Przy gigantycznej dziurze tych kolumn zaczynającej się od okolo 100 Hz i kończącej się przy 200 Hz, sugerowałbym zaeksperymentować z odcięciem suba na 120 - 150 Hz (na ile sub pozwoli) i zatkać bass reflexy. Może coś się poprawi.

PS Nie jesteśmy też w dziale "Start".  

Nie wiadomo jakie sub ma dziury, moze sie okazac ze bedzie jeszcze gorzej jak tylko on bedzie gral 30-150Hz.

3 minuty temu, BlueDot napisał:

Rozumiem. To ile mocy potrzeba do naglosnienia 24m2 tak zeby juz sie o nic nie martwic?

Nie wiadomo jakie sub ma dziury, moze sie okazac ze bedzie jeszcze gorzej jak tylko on bedzie gral 30-150Hz.

Jeśli sub ma dziury/duży spadek od tych 63 Hz do przynajmniej 120 Hz (jesli nie 150 Hz), to nadaje się raczej do sprzedania/wyrzucenia. 

14 minut temu, BlueDot napisał:

To ile mocy potrzeba do naglosnienia 24m2 tak zeby juz sie o nic nie martwic?

Wszyscy audiofile spuszczają się nad DR, nie wiedząc co to jest. A DR w okolicy 10dB (czyli kocmo prasowane nagranie) oznacza, że moc "muzyki" w tym nagraniu jest 10x mniejsza niż sinusa o tym samym poziomie szczytowym (a to decyduje o przesterowania wzmacniacza. Czyli jak ktoś słucha z mocą średnią muzyki 1W, rzadko w szczytach wchodzacą na powiedzmy 5W, to oznacza, że przy tej niezbyt dużej głośności potrzebuje wzmacniacza 2x50 żeby to otworzyć i jest to wartość minimalna. Marne 6dB headoomu w tych warunkach to 2x200W...

nagrywamy.com

1 minutę temu, Assassin napisał:

Jeśli sub ma dziury/duży spadek od tych 63 Hz do przynajmniej 120 Hz (jesli nie 150 Hz), to nadaje się raczej do sprzedania/wyrzucenia. 

Chodzi o to, ze zeby uzyskac rowny bas w miejscu odsluchu nalezy uzyc korekcji, bo o ile  wysokosc odciecia i ustawienie suba w innym miejscu tutaj cos zmieni, to nie zlikwiduje modow pomieszczenia i w miejscu odsluchu nadal beda dziury lub gorki przy niektorych czestotliwosciach. No chyba ze bedzie siedzial na subie 😉

1 minutę temu, BlueDot napisał:

Chodzi o to, ze zeby uzyskac rowny bas w miejscu odsluchu nalezy uzyc korekcji, bo o ile  wysokosc odciecia i ustawienie suba w innym miejscu tutaj cos zmieni, to nie zlikwiduje modow pomieszczenia i w miejscu odsluchu nadal beda dziury lub gorki przy niektorych czestotliwosciach. No chyba ze bedzie siedzial na subie 😉

Co do korekcji zgoda. Co do siedzenia na subie już nie bardzo 😉 Mimo wszystko, jeśli sub ma dziury w wąskim paśmie, do którego odtwarzania suby są budowane, to jednak śmietnik. 

6 minut temu, przemak napisał:

Wszyscy audiofile spuszczają się nad DR, nie wiedząc co to jest. A DR w okolicy 10dB (czyli kocmo prasowane nagranie) oznacza, że moc "muzyki" w tym nagraniu jest 10x mniejsza niż sinusa o tym samym poziomie szczytowym (a to decyduje o przesterowania wzmacniacza. Czyli jak ktoś słucha z mocą średnią muzyki 1W, rzadko w szczytach wchodzacą na powiedzmy 5W, to oznacza, że przy tej niezbyt dużej głośności potrzebuje wzmacniacza 2x50 żeby to otworzyć i jest to wartość minimalna. Marne 6dB headoomu w tych warunkach to 2x200W...

Czyli gdy moj wzmacniacz wskazuje 1W przy takim nagraniu, to oznacza ze oddaje 50W?

Jak to przeliczasz ze 1W=10W RMS?

Troche tego nie czaje, ale wychodzi na to ze nawet w warunkach domowych te 200W na kanal to jakies minimum 🤔

2 minuty temu, Assassin napisał:

Co do korekcji zgoda. Co do siedzenia na subie już nie bardzo 😉 Mimo wszystko, jeśli sub ma dziury w wąskim paśmie, do którego odtwarzania suby są budowane, to jednak śmietnik. 

Sub sam w sobie moze nie miec dziur, ale stworzy je pomieszczenie.

1 godzinę temu, szymon1977 napisał:

a jakbyś robił OT

Ktoś się tym przejmuje? Ja nie, Ty nie, moderacja nie, kto? 

Mówiłeś o basie. Powiedziałem o basie. 

Gawędze. :)

.

8 minut temu, BlueDot napisał:

Czyli gdy moj wzmacniacz wskazuje 1W przy takim nagraniu, to oznacza ze oddaje 50W?

Jak to przeliczasz ze 1W=10W RMS?

Troche tego nie czaje, ale wychodzi na to ze nawet w warunkach domowych te 200W na kanal to jakies minimum 🤔

Sub sam w sobie moze nie miec dziur, ale stworzy je pomieszczenie.

Dziura w dziurze to juz dół 😉

9 minut temu, BlueDot napisał:

Czyli gdy moj wzmacniacz wskazuje 1W przy takim nagraniu, to oznacza ze oddaje 50W?

Jak to przeliczasz ze 1W=10W RMS?

Troche tego nie czaje, ale wychodzi na to ze nawet w warunkach domowych te 200W na kanal to jakies minimum

To jest matematyka. Moc wzmacniacza podawana jest dla sygnału sinusoidalnego. Moc maksymalna to taka, przy której zaczyna się obcinanie sinusa. To wiadomo. Tak mniej więcej wygląda muzyka i poniżej sinus:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

moc to jest pole powierzchni "pod" krzywą (nie chwilowe, tylko uśrednione w jakimś przedziale). Stosunek tych mocy czyli pól powierzchni to jest DR (mniej więcej). DR tego nagrania nie jest jakiś duży (czy może raczej mały) i wynosi jakieś 12-14dB:

rms2.thumb.jpg.ef379f8d34c45117e138384597a835aa.jpg

Poziom szczytowy obu tych plików powyżej jest taki sam, to znaczy w jakimś momencie oba dobijają do "zera" i zwiększenie poziomu skutkować będzie zniekształceniami, a tego nie chcemy.

Czyli jak np. nagramy sobie na CD sygnał sinus 0dBFS i ustawimy głośność tak, żeby się nie przesterowywało, to mamy pewność, że i normalne nagranie się nie przesteruje. Włączając jakąkolwiek płytę z muzyką na tych ustawieniach będziemy mieć moc rms (to, co pokazują wskaźniki) jakieś 10-15dB niższą (więcej niż 10x) i to nadal będzie maksymalny nieprzesterowany poziom głośności bez żadnego marginesu.

Czyli jak wskaźniki na muzyce pokazują okolice 1W, to wzmacniacz musi mieć moc conajmniej 10W, żeby nie dochodziło do przesterowania.

 

PS. Wiadomo, że nie uwzględniam dynamicznego wykorzystania mocy/napięcia/ładunku we wzmacniaczu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

43 minuty temu, Assassin napisał:

Z ciekawości i bez złośliwości co to za AVR i czy próbowałeś podpiąć zamiast niego wzmacniacz stereo? 

AVR to kupiony na próbę najtańszy z HDMI ARC jaki znalazłem w okolicy, czyli Sony STR-DN840. W planach zamiana na naleśnik Marantza NR15XX/17XX... a może kolosa SR50XX/60XX

Wcześniej było Onkyo a5vl - mam je nadal w sypialni i nie oddam. Niższą jakość ogólną, AVR rekompensuje filtrem dla kolumn, korekcją akustyki i funkcjonalnością.

Najważniejsze zaleta obecnej konfiguracji, że z mojej zabawki system stał się zabawką całej rodziny. Powrotu do stereo nie planuję i proszę mnie nie przekonywać 🙂

-----

53 minuty temu, BlueDot napisał:

To ile mocy potrzeba do naglosnienia 24m2 tak zeby juz sie o nic nie martwic?

Zacznij od skuteczności kolumn, moc wzmacniacza to rzecz wtórna.

-----

19 minut temu, J4Z napisał:

Mówiłeś o basie. Powiedziałem o basie. 

Ale dyskusja o basie z suba hifi, a nie "suba" z plastikowego 2.1 do PC

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Teraz, J4Z napisał:

bas to bas, do 50 to subbas

Przekombinowałeś J4Z: subbas to nadal bas.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

36 minut temu, szymon1977 napisał:

AVR to kupiony na próbę najtańszy z HDMI ARC jaki znalazłem w okolicy, czyli Sony STR-DN840. W planach zamiana na naleśnik Marantza NR15XX/17XX... a może kolosa SR50XX/60XX

Wcześniej było Onkyo a5vl - mam je nadal w sypialni i nie oddam. Niższą jakość ogólną, AVR rekompensuje filtrem dla kolumn, korekcją akustyki i funkcjonalnością.

Najważniejsze zaleta obecnej konfiguracji, że z mojej zabawki system stał się zabawką całej rodziny. Powrotu do stereo nie planuję i proszę mnie nie przekonywać 🙂

-----

Zacznij od skuteczności kolumn, moc wzmacniacza to rzecz wtórna.

-----

Ale dyskusja o basie z suba hifi, a nie "suba" z plastikowego 2.1 do PC

Onkyo absolutnie nie oddawaj, bo cyfrowe Onkyo z tamtych lat są naprawdę niezłe - nie cyfrowo suche, lecz muzykalne. Sam mam jeszce gdzieś na strychu A-933. A jak chcesz amplitunera kina domowego, który dobrze zagra w stereo, to poszukaj używanego Arcama w dobrej cenie, choć nie bedie o to łatwo. A nieco proście (i chyba taniej):  wzmacniacz do stereo, a do reszty (kino, TV, konsola etc.), dobry soundbar, np. z Dolby Atmos. 

Edytowane przez Assassin
10 minut temu, Assassin napisał:

poszukaj użyanego Arcama

Będę szukał to zapytam.

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

11 godzin temu, przemak napisał:

To jest matematyka. Moc wzmacniacza podawana jest dla sygnału sinusoidalnego. Moc maksymalna to taka, przy której zaczyna się obcinanie sinusa. To wiadomo. Tak mniej więcej wygląda muzyka i poniżej sinus:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

moc to jest pole powierzchni "pod" krzywą (nie chwilowe, tylko uśrednione w jakimś przedziale). Stosunek tych mocy czyli pól powierzchni to jest DR (mniej więcej). DR tego nagrania nie jest jakiś duży (czy może raczej mały) i wynosi jakieś 12-14dB:

rms2.thumb.jpg.ef379f8d34c45117e138384597a835aa.jpg

Poziom szczytowy obu tych plików powyżej jest taki sam, to znaczy w jakimś momencie oba dobijają do "zera" i zwiększenie poziomu skutkować będzie zniekształceniami, a tego nie chcemy.

Czyli jak np. nagramy sobie na CD sygnał sinus 0dBFS i ustawimy głośność tak, żeby się nie przesterowywało, to mamy pewność, że i normalne nagranie się nie przesteruje. Włączając jakąkolwiek płytę z muzyką na tych ustawieniach będziemy mieć moc rms (to, co pokazują wskaźniki) jakieś 10-15dB niższą (więcej niż 10x) i to nadal będzie maksymalny nieprzesterowany poziom głośności bez żadnego marginesu.

Czyli jak wskaźniki na muzyce pokazują okolice 1W, to wzmacniacz musi mieć moc conajmniej 10W, żeby nie dochodziło do przesterowania.

 

PS. Wiadomo, że nie uwzględniam dynamicznego wykorzystania mocy/napięcia/ładunku we wzmacniaczu.

Ok, dziekuje za wyjasnienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
16 godzin temu, Kyle napisał:

Nie zdziwiłbym się, gdyby większość tych tańszych subów, mających napisane na opakowaniu duże cyferki przy "W", nie wydobywała takiej mocy ze swoich wzmacniaczy, bo po prostu wcześniej głośnik kapituluje mechanicznie.

Bo taka prawda. Sa też takie głośniki bluetooth co mają napisane 1000w a w rzeczywistości może mają 150w.

To wszystko bzdura. 

Ludzie patrzą na cyferki, bo to przyciąga wzrok i kupują 

11 godzin temu, Assassin napisał:

Dziura w dziurze to juz dół 😉

Tak, ale moze byc tez tak ze dziura trafi na gore albo odwrotnie i robi sie w miare rowno 😉

17 minut temu, Bukaj napisał:

Bo taka prawda. Sa też takie głośniki bluetooth co mają napisane 1000w a w rzeczywistości może mają 150w.

To wszystko bzdura. 

To nie tyle bzdura, co określenie mocy z inną normą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Dlatego sa suby z korekcja ktora daje mozliwosc lagodzenia dziur, ktorych sub sam w sobie nie ma, ale jego ustawienie w pomieszczeniu juz moze je powodowac.

Mozna miec najlepszy sub na swiecie i nadal nierowne pasmo w zakresie basu 30-100Hz jezeli nie uzyjemy DSP.

Edytowane przez BlueDot
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.