Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, .:Gerard:. napisał:

Ten super przewodnik testowany w Monachium:
Może transportować 5 razy więcej niż miedz.
Jezeli 15 dużych miast zaoszczędzi tylko 1% to =880 GWh rocznie (dla ponad 660.000 osób)
Dystrybutory do transmisji potrzebuje dużo mniejsze napięcie, będą mogły być 10x mniejsze.
Instalacja i utrzymania będą dużo tańsze.

Zapomniano napomknąć że kabelek jest wykonany na bazie pierwiastków ziem  rzadkich za tym na pewno trafi pod strzechy, szybko się amortyzuje, etc.

To ja znam lepszy sposób i też od około 2005 roku gdzie ten nadprzewodnik opracowano w Japonii. Po prostu trzeba lepiej robić transformatory wysokiego napięcia. Wtedy w  firmie w której pracowałem zrobiliśmy maszynę która pomogła dużemu koncernowi robić transformatory o +15% mniejszych stratach niż konkurencja....

Taka paralela rodem z audio; transformatory Ogonowskiego kontra transformatory Lundhala 

 

Jak wiemy największe straty mamy w najwęższym miejscu instalacji, może lepiej kupić najlepsze trafa i taniej to wyjdzie i bardziej ekologicznie🤔

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

3 godziny temu, stench napisał:

Czyli w samochodach 10-15 letnich przeszliście z oleju 5W na 0W?

Pierwsza wartość to gęstość przy niskich temp. Można i dać taki olej nawet i do 35 letniego samochodu. Zima będzie szybciej smarował silnik jak należy. Ja mam samochód 27 letni i leje 5/40, ale w sumie już nim nawet nie jeżdżę. Jak ostro wstawiasz w trasie to lepiej lać 40 niż 30. Do drugiego auta leje 5/30 ale chyba zmienię na 5/40 następnym razem, bo czasami dostaje na trasie, a młodziutki też już nie jest. 

?👈

10 minut temu, rafal735r napisał:

Pierwsza wartość to gęstość przy niskich temp. Można i dać taki olej nawet i do 35 letniego samochodu. Zima będzie szybciej smarował silnik jak należy. Ja mam samochód 27 letni i leje 5/40, ale w sumie już nim nawet nie jeżdżę. Jak ostro wstawiasz w trasie to lepiej lać 40 niż 30. Do drugiego auta leje 5/30 ale chyba zmienię na 5/40 następnym razem, bo czasami dostaje na trasie, a młodziutki też już nie jest. 

Rozumiem na mineralnym 100% 

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Opis ze strony Tedex Oil. Myślę że ciekawy.

"OLEJE 0W30

Olej o oznaczeniu 0W30 to produkt syntetyczny, który doskonale sprawdza się w warunkach mroźnych, umożliwiając łatwiejszy rozruch pojazdu. Coraz częściej producenci nowych samochodów decydują się na jego stosowanie w silnikach, ciągle pracując nad jego doskonaleniem.

Poza wysoką stabilnością termiczną, olej 0W30 posiada również inne zalety. Jest określany jako "paliwooszczędny" i redukuje zużycie części silnikowych oraz opory tarcia. Oleje syntetyczne, w porównaniu z olejami mineralnymi, utrzymują silnik w lepszym stanie poprzez zmniejszenie osadów i wydłużenie żywotności oleju, co przekłada się na rzadszą konieczność jego wymiany.

OLEJE 0W40

Olej silnikowy 0W40 to produkt w pełni syntetyczny, który chroni jednostkę napędową, nawet w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych, zapewniając jej odpowiednie środowisko pracy. Olej ten doskonale sprawdza się zarówno w najnowszych konstrukcjach silnikowych, jak i w nieco starszych modelach jednostek, utrzymując ich maksymalną moc i zmniejszając zużycie paliwa, nawet pod dużym ciśnieniem i w trudnych warunkach pracy.

OLEJE 5W30

Olej 5W30 to jeden z popularnych rodzajów oleju silnikowego, który znajduje zastosowanie w wielu pojazdach – osobowe i lekkie dostawcze. Jest produkowany z użyciem zaawansowanych technologii, co przekłada się na lepszą ochronę silnika, zmniejszoną utratę energii oraz wydłużoną żywotność.

OLEJE 5W40

Olej 5W40 jest uniwersalnym olejem zapewniającym długą żywotność silnika. Posiada on gruby i wytrzymały film olejowy, co umożliwia skuteczne zabezpieczenie szczelin między elementami silnika, co prowadzi do przedłużenia ich trwałości. Olej o oznaczeniu 5W40 charakteryzuje się doskonałymi właściwościami ochronnymi, które sprawdzają się zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.

OLEJE 10W40

Olej 10W40 charakteryzuje się znaczną wszechstronnością, choć nie jest to wszechstronność na tak dużą skalę jak w przypadku oleju 5W40. Jedną z głównych zalet tego rodzaju oleju jest możliwość jego zastosowania w szerokim spektrum silników samochodowych, szczególnie tych eksploatowanych w klimacie umiarkowanym. Dzięki charakterystyce olejów o oznaczeniu 10W40 można bezpiecznie stosować je w samochodach osobowych, których zakres temperatur pracy silnika mieści się w określonym zakresie norm.

OLEJE 15W40

Olej o oznaczeniu 15W40 jest rekomendowany dla silników, które potrzebują solidnego i stabilnego filmu olejowego, zarówno z turbodoładowaniem, jak i bez niego. Został opracowany specjalnie z myślą o samochodach z dużym przebiegiem. Olej 15W40 szczególnie polecany jest do silników benzynowych i wysokoprężnych, których licznik przebiegu przekroczył 100 tysięcy kilometrów. Nadaje się do różnorodnych konstrukcji samochodów, zarówno tych nowoczesnych, jak i starszych, które mogą być zasilane także wysokiej jakości olejem syntetycznym. Dodatkowo wspomaga wydłużenie "życia" silnika, poprawiając elastyczność uszczelnień i zmniejszając ryzyko wycieków."

--------------------

Lepkość kinematyczna poszczególnych rodzajów lepkości olejów w temp. 100°C:

0W30, 5W30 = 9,3 – 12,5 mm2/s

0W40, 5W40, 10W40, 15W40 = 12,6 – 16,3 mm2/s

54 minuty temu, rafal735r napisał:

Nawet 200%.

W takich silnikach warto od czasu do czasu płukanki długodystansowe zastosować co by rozpuszczony nagar nie pozatykał silnika, filtru i oczywiście oczyścił pierścienie z nagaru a uwalniając je kompresja wzrosła

Taką można na 2-3 tysiące km zalać, pięknie powoli rozpuszcza nagar nie ma żadnych cząstek stałych no i dba o uszczelnienia elastyczne 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

Już po ok 500km olej w silniku sprawia odczucie że trochę lepiej działa na właściwości trakcyjne auta

Przy zakupie nie pomylić z tańszą płukanką tej firmy którą już spuszczamy po 15 minutach od zalania i przy mocno zabrudzonych silnikach mogą być za szybkie w działaniu uwalniając większe kawałki nagaru

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

o

28 minut temu, Piotr_1 napisał:

Olej 15W40 szczególnie polecany jest do silników benzynowych i wysokoprężnych, których licznik przebiegu przekroczył 100 tysięcy kilometrów. Nadaje się do różnorodnych konstrukcji samochodów, zarówno tych nowoczesnych, jak i starszych, które mogą być zasilane także wysokiej jakości olejem syntetycznym. Dodatkowo wspomaga wydłużenie "życia" silnika, poprawiając elastyczność uszczelnień i zmniejszając ryzyko wycieków."

Zalatuje bredniami olej 5W30-40 używa sie ile można przebieg silnika nie ma znaczenia 100 tyś to jest nic dla dobrego silnika. W Maluchach i Polonezach miało to znaczenie ale obecnie to bezsens tzn. jak silnik zacznie brać olej litrami to wiadomo albo robimy remont albo lejemy co popadnie tzn. najtańszy olej.

Valvoline dla odmiany wypuściła taki olej wolno czyszczący Valvoline Restore & Protect, za jakiś czas powinien się w EU poza prywatnymi kanałami pokazać

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Najwyższa lepkość 5W30 tak że powinno spasować

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

7 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

A czy ja pisałem do ciebie ?

Tak: wypowiadając się publicznie piszesz do każdego, kto chce przeczytać.

7 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

Ty nie podajesz żadnych, tylko wymyślone i nietrafne argumenty

Zacznijmy od podstaw: motoryzacja spalinowa jest od 120lat i funkcjonuje doskonale, więc zwolennicy motoryzacji spalinowej mają rację bez argumentów. Argumenty potrzebne są na zmianę stanu obecnego, vzyli na dwa sprawy.

- przekonanie konsumenta by zapłacił 2x więcej za przedmiot o ograniczonej przydatności do użytku,

- zniszczenie własnego przemysły motoryzacyjnego i otwarcie na przemysł z zewnątrz.

 

7 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

W tej chwili VW ma dostać ulgi podatkowe, dotacje, przepisywanie, nie oburzasz się ? Dlaczego oni po przekrętach i miliardowych dochodach mają mieć po raz kolejny ulgi ?

Widać pomoc VW wyjdzie taniej niż bankructwo. BTW na wolnym rynku VW radziłby sobie doskonale, a skoro UE swoimi kretyńskimi przepisami pseudo-ekologicznymi doprowadziło do kryzysu, to niech UE płaci... szkoda, że z pieniędzy podatnika.

7 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

dorobili sie, stać ich na drogie elektryki

Fanaberie osób zamożnych nie są przedmiotem dyskusji.

7 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

Duzo taniej niż spalinowe

Żeby elektryk miał sens, to trzeba mieć swój wiatrak - serio mam to liczyć?

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

9 minut temu, mariusz05 napisał:

jak silnik zacznie brać olej litrami to wiadomo albo robimy remont albo lejemy co popadnie tzn. najtańszy olej.

Albo jeszcze olej ma za dużo substancji lotnych i myjących i sobie ucieka...

Edytowane przez ASURA
olej

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

15 minut temu, ASURA napisał:

W takich silnikach warto od czasu do czasu płukanki długodystansowe zastosować co by rozpuszczony nagar nie pozatykał silnika, filtru i oczywiście oczyścił pierścienie z nagaru a uwalniając je kompresja wzrosła

A ja jestem przeciwnego zdania. Bo moje silniki nie mają 300-400 tys przebiegu. Jak wleje świeży olej to zachowuje swoją barwę przez długi czas. Nawet przy wymianie jest dość żółty. Przy plukance jak rusza jakieś nagary w układ to amen. 

Natomiast w aucie żony jest tragedia, ktoś wcześniej nie zmieniał oleju na czas i za każdym razem jest smoła. Ale płukanie tego silnika i inwestowanie mija się z celem ze względu na jego niska wartość. Niech jeździ aż się rozleci. Ale wątpię żeby go coś ruszyło, bo to ostatnia jednostka Opla z 8 zaworami. Pojedzie to nawet na smalcu. 

?👈

20 minut temu, ASURA napisał:

Taką można na 2-3 tysiące km zalać, pięknie powoli rozpuszcza nagar nie ma żadnych cząstek stałych no i dba o uszczelnienia elastyczne 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  

Czyli 2-3tys przed zmianą oleju, dodać tą płukankę, a potem normalnie zmiana?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

18 minut temu, mariusz05 napisał:

o

Zalatuje bredniami olej 5W30-40 używa sie ile można przebieg silnika nie ma znaczenia 100 tyś to jest nic dla dobrego silnika. W Maluchach i Polonezach miało to znaczenie ale obecnie to bezsens tzn. jak silnik zacznie brać olej litrami to wiadomo albo robimy remont albo lejemy co popadnie tzn. najtańszy olej.

To strona o charakterze reklamowym. Producent stara się po prostu podać zalety każdego produktu.

6 minut temu, rafal735r napisał:

ktoś wcześniej nie zmieniał oleju na czas i za każdym razem jest smoła. Ale płukanie tego silnika i inwestowanie mija się z celem ze względu na jego niska wartość. Niech jeździ aż się rozleci. Ale wątpię żeby go coś ruszyło, bo to ostatnia jednostka Opla z 8 zaworami. Pojedzie to nawet na smalcu. 

Ściągnąć pokrywę zaworów zebrać tej mazi ile się da i zalać Mobilem 5w50.Miałem podobny przypadek i taka kombinacja pomogła. Przy zlewaniu zużytego 5W50 mechanik sie patrzył to na olej to na mnie. Leciał mazut z dodatkiem brokatu ale silniczek (Tico) zaczął działać wyśmienicie i po kilku nastu latach poszedł do ludzi. Można dodatkowo po kosztach przykleić do filtra oleju magnes neodymowy , ewentualne  opiłki  które by przeszły zostaną w filtrze oleju.

1 minutę temu, mariusz05 napisał:

Ściągnąć pokrywę zaworów zebrać tej mazi ile się da i zalać Mobilem 5w50.Miałem podobny przypadek i taka kombinacja pomogła. Przy zlewaniu zużytego 5W50 mechanik sie patrzył to na olej to na mnie. Leciał mazut z dodatkiem brokatu ale silniczek (Tico) zaczął działać wyśmienicie i po kilku nastu latach poszedł do ludzi. Można dodatkowo po kosztach przykleić do filtra oleju magnes neodymowy , ewentualne  opiłki  które by przeszły zostaną w filtrze oleju.

Samochód użytkowany w mieście, wiecznie nie dogrzany. Masło orzechowe to pod pokrywa jest tam non stop przy niskich temp 😆 trzeba by przelecieć z 300km żeby wypalił. Dwa dni temu zaglądałem pod korek to można chleb smarować, heh. 

?👈

4 minuty temu, Piotr_1 napisał:

Myślę o E32 w manualu. Znudził mi się miejski mikrus. M30B35, M60B40 albo M70B50, na gaz.

 

Manual i E32? Co ty oczadzial? 🙂

Szczerze mówiąc nie oglądałem tego filmu, ale przewinąłem tylko trochę i widzę że gość jakieś głupotki opowiada nt slimakowej przekładni, że niby E32 to był ostatni model z tą przekładnia. Ślimaki były stosowane szeroko w E38 740, bo nie było tam miejsca na magiel  

?👈

2 minuty temu, rafal735r napisał:

Manual i E32? Co ty oczadzial? 🙂

Miałem E34 w automacie i nie lubiłem. Zawsze myślałem żeby tam manuala wsadzić. Lubię czasem trochę poświrować i nie lubię jak automat mnie ogranicza.

9 minut temu, Piotr_1 napisał:

M30B35, M60B40 albo M70B50

Pierwszy mega przestarzały, drugi najrozsądniejszy, nowoczesny silnik 32V, ostatni trzeba mieć często worek pieniędzy na utrzymanie. Miałem do czynienia ze wszystkimi.

2 minuty temu, Piotr_1 napisał:

Miałem E34 w automacie i nie lubiłem. Zawsze myślałem żeby tam manuala wsadzić. Lubię czasem trochę poświrować i nie lubię jak automat mnie ogranicza.

Też miałem E34 Automat. Potem wiele innych automatów, a dziś muszę się męczyć z manualem.. 

?👈

8 minut temu, rafal735r napisał:

Pierwszy mega przestarzały, drugi najrozsądniejszy, nowoczesny silnik 32V, ostatni trzeba mieć często worek pieniędzy na utrzymanie. Miałem do czynienia ze wszystkimi.

Też miałem E34 Automat. Potem wiele innych automatów, a dziś muszę się męczyć z manualem.. 

Miałem 525i 24V pierwszej generacji. Trochę za słaby silnik jak na automat, poza tym spalanie w mieście za duże. Z wyposażenia golasek, ale lekkie to to było.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) 20190720-135204-wynik.jpg 20190801-112249-wynik.jpg 20190801-112949-wynik.jpg 20190801-114023-wynik.jpg 20190805-170806.jpg 20190805-170901.jpg 20190805-171032.jpg 20190805-171318.jpg 20190805-171636.jpg 20190805-172249.jpg 20190805-172657.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ładna, chyba zawias niższy niz oryginal. Akurat automat w tym silniku to nie był aż taki zamulony, bez przesady. Wiadomo że zwykły hydrokinetyk zabiera moc. W trasie jest to nie odczuwalne, jedynie przy starcie. Ja trafiłem gorzej, bo na 2.0. Chciałem 2.5 ale akurat nie było nic godnego uwagi.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

?👈

1 minutę temu, rafal735r napisał:

Ładna, chyba zawias niższy niz oryginal. Akurat automat w tym silniku to nie był aż taki zamulony, bez przesady. Wiadomo że zwykły hydrokinetyk zabiera moc. W trasie jest to nie odczuwalne, jedynie przy starcie. Ja trafiłem gorzej, bo na 2.0. Chciałem 2.5 ale akurat nie było nic godnego uwagi.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ładna sztuka. Też miałem wąską nerkę, ale miałem małą przygodę pod Castoramą. Facet Primerą na pełnej pycie wycofując mnie nie zauważył. O mało nie dostałem zawału. Japoński pocisk trafił we mnie. Zderzak zamocowany na sprężynach przejął dużą część uderzenia, ale i tak pas przedni się skrzywił. Primera była całkowicie  z skasowana z tyłu. Wtedy konwertowałem to na szeroką nerkę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Obie ładne, ale niebieska ładniejsza: granat z szarym wnętrzem wygląda super!

-----

Żarówki H7: polecicie jakieś lepsze? Widzę, że są jakieś+100%, +200%, niebieskie, ale też 12V/80W. Nie interesują mnie LED ani chińszczyzna.

Edytowane przez szymon1977

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

8 minut temu, szymon1977 napisał:

Obie ładne, ale niebieska ładniejsza: granat z szarym wnętrzem wygląda super!

-----

Żarówki H7: polecicie jakieś lepsze? Widzę, że są jakieś+100%, +200%, niebieskie, ale też 12V/80W. Nie interesują mnie LED ani chińszczyzna.

Osramy padają po roku i nawet krócej. Wolałbym te chińskie Ledy. Mam teraz w drugim aucie, świeca jak Xenon. Tylko trzeba kupić lepsze. 

11 minut temu, Piotr_1 napisał:

w E30 nie było szerokich

Chodziło mi o przedlif vs polift. 

16 minut temu, Piotr_1 napisał:

Ładna sztuka.

Jak ja miałem to jeszcze mi się chciało. Zmieniłem prawie całe wnętrze. Tylko kolor zachowałem z ory. Wtedy BMN ładowało do aut pełne wiązki więc nic nie stało na przeszkodzie żeby wsadzić fotele w pełnej elektryce co też uczyniłem. Potem poszło wnętrze z drewnem, drewniana kierownica i ręczny. Kiere potem oddałem darmo w sumie, a dzis osiąga 4tys zl. Ehh. Zresztą podobnie dwu częściowe felgi. 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

?👈

5 minut temu, rafal735r napisał:

Chodziło mi o przedlif vs polift. 

Bardziej z tyłu była szeroka lampa i wąska. Z przodu w starej był inny pas pod zderzakiem i chromowany zderzak. Miałem 4 albo 5 e30-dziestek.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.