Jump to content
IGNORED

System głośników Isobaric czyli Compound


j-60

Recommended Posts

Czytając ostatnio książke pt Głośniki i zestawy głośnikowe autorstwa Jerzego Krajewskiego nie rozumiem pewnej rzeczy,mianowicie autor podaje że przy konfiguarcji dwóch głośników jako Isobaric efltywność wypadkowa jest taka jak jednego głośnika,a program WinISD beta przy wprowadzeniu takiej konfiguracji obniża efektywność wypadkową o 3db.Może ktoś z Państwa będzie tak miły i wytłumaczy mi to.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

J-60:

 

Otóż isobaric obniża efektywność mocową o około 3dB (2 razy) ponieważ w porównaniu do jednego głośnika objętość ekwiwalentna maleje 2 razy przy pozostałych prametrach (Fs, Qes) niewiele zmienionych.

 

Dlatego (w porównaniu z pojedynczym głośnikiem) isobaric z głośnikami połączonymi równolegle będzie miał taką samą efektywność napięciową ale przy impedancji 2 razy mniejszej - aby wytworzyć jakiś poziom dźwięku będzie ściągał ze wzmaka 2 razy więcej prądu a więc i mocy.

 

W zamian za mniejszą obudowę musimy dać dwa głośniki zamiast jednego i wyfasować mocniejszego (wydajniejszego prądowo) wzmaka a dźwięku dostaniemy tyle samo co z jednego głośnika w większej obudowie. Jak to zwykle w głośnikach - coś za coś.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Hej - słusznie prawi :)

 

Dodam że tego typu układy były dawno temu prezentowane w Radioelektroniku. Był tam równiez przekrój kolumny basowej podbno Tesli - choc jak szukałem w necie to takiej Tesli nie znalazłem. Było to chyba w połowie lat 80tych - byc może numer RE był jeszcze starszy. Już wtedy robili subwoofery i takie dziwy jak zaokraglone wyloty kanałów bass-reflexu ;)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

i jeszcze jedno pytanie może głupie , w tej samej ksiązce ,system głośników compound jest podany jako coś innego jak Push-Pull a patrząąc na załączone rysunki to według mnie to samo.Może prosiłbym jakiegoś fachowca o krótką wypowiedź.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Compound to dwa głosniki jeden za drugim - taki tandem. System stosowany chyba przez KEFa w obudowach zamkniętych. Głosniki poruszają się w nim zgodnie (w jednakowych kierunkach względem wlasnego przodu) - połaczone fazowo - kiedy przedni pcha do przodu drugi również pcha do przodu.

 

W układzie Push-Pull głosniki sa odwrócone do siebie membranami (przodami do siebie)

i połączone afazowo. Kiedy przedni głośnik pcha membrane do przodu to tylny głosnik pcha membranę do tyłu.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

J-60:

 

Według klasycznej już pozycji literaturowej "The Loudspeaker Cookbook" push-pull oznacza obudowę z dwoma głośnikami widocznymi z zewnątrz, z których jeden jest membraną na zewnątrz, a drugi magnesem - w ten sposób mamy większą symetrię i redukcję parzystych harmonicznych. Oczywiście takie połączenie oznacza 3dB WIĘKSZĄ efektywność mocową, kosztem konieczności zastosowania 2 razy większej obudowy niż dla jednego głośnika. Tak więc jest to sposób zastosowania dwóch głośników dokładnie w przeciwnym kierunku niż w przypadku isobaric'a.

 

Natomiast compound (isobaric) to montaż głośników tak że tylko jeden jest widoczny z zewnątrz a drugi pracuje do wewnątrz obudowy przy połączeniu głośników przez małą komorę. Warianty są trzy: głośniki membranami do siebie a jeden magnesem na zewnątrz, głośniki jeden za drugim (magnes do membrany) z zewnątrz widać przód membrany, trzeci wariant - głośniki magnesami do siebie - największa objętość komory sprzęgającej, a więc rezonans może się lekko obniżyć a dobroć podwyższyć w porównaniu z jednym głośnikiem. Warianty 1 i 3 dają redukcję parzystych harmonicznych (i w odróżnieniu od wariantu 2 wymagają elektrycznego połączenia głośników w przeciwfazie).

 

Inni autorzy mogą rzecz jasna wprowadzać swoją nomenklaturę - niestety książki Jerzego Krajewskiego nie posiadam.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.