Skocz do zawartości
IGNORED

bufor lampowy avt2690 - co poprawić?


BeerfaN

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Złożyłem bufor lampowy w/g projektu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Rezystory dałem takie, by ich wartość była pośrodku tolerancji, tzn 5-7Kohm dałem 6K itd..

 

Bufor podłączyłem między CD i wzmacniacz. Dźwięk zrobił się nieco zmulony, jednak wysokie tony zagrały jakbym kupił kopułkę z najdelikatnieszego jedwabiu - delikatne i bardzo dźwięczne. Dodatkowo pojawiło się jakby echo. Za to bas jest słabszy i scena się zwęziła. Jednak ogólne odczucia są pozytywne - głównie z powodu wysokich tonów.

 

Teraz pytania:

-nie udało mi się kupić kondensatorów c11(100nF) i c12(470nF) MKP, więc wsadziłem monolity - czy wymiana na MKP coś zmieni? Czy na wolumenie dostanę takie kondensatory i w której budzie?

 

-wartości których rezystorów można zmienić? Zależy mi na poszerzeniu sceny i poprawie basu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/26697-bufor-lampowy-avt2690-co-poprawi%C4%87/
Udostępnij na innych stronach

BeerfaN, 9 Cze 2006, 08:53

 

>Złożyłem bufor lampowy w/g projektu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gratulacje

 

>Rezystory dałem takie, by ich wartość była pośrodku tolerancji, tzn 5-7Kohm dałem 6K itd..

Zależy które? Rezystory trzeba dobrać tak, żeby prawidłowo ustalić prąd na lampie - punkt pracy, żażenia itd.

Ja za pierwszym razem dałem minimalne wartości a potem zmienialem.

 

>Bufor podłączyłem między CD i wzmacniacz. Dźwięk zrobił się nieco zmulony,

Zmulenie może wynikać (przede wszystkim) ze słabych kondów sprzęgających i niepoprawnego dobrania wartości rezystorów.

 

>Teraz pytania:

>-nie udało mi się kupić kondensatorów c11(100nF) i c12(470nF) MKP, więc wsadziłem monolity - czy

>wymiana na MKP coś zmieni?

Kondy C11 i C12 możesz dać inne, ale to najważniejsze elementy toru poza lampami.

Jak Ci zmuliło daj teflony 0,1uF.

 

> Czy na wolumenie dostanę takie kondensatory i w której budzie?

Kondy najlepiej (budżet) PIO, olejaki, teflony. Drożej można - ale to juz Jupitery, Hovlandy, AN....

 

> Zależy mi na poszerzeniu sceny i poprawie basu.

Zmień kondy i prawidłowo ustaw prądy na lampach.

Jaką tam dałeś lampę? Jakie napięcie anodowe?

 

Co to są "monolity"?

Podjedź do mnie dziś na mecz - dostaniesz fajne olejaki do potestowania.

 

pzdr

Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

monolity to te co wyglądają jak zaschnięta kropla plastiku z dwoma drucikami - tak je sprzedawca nazwał

 

lampa e88cc, 6,3V żarzenia ustawiłem. Niestety nie rozumiem co oznacza "punkt pracy", "punkt zagięcia charakterystyki" itd..muszę się z lamp chyba doszkolić. W sumie wymienię też rezystory na wejściu i wyjściu na metalizowane. Martwi mnie kapkę to, że prąd ustawiam z lampą w podstawce. Boję się, że ją sfajczę..

 

dzięki serdeczne za zaproszenie. Niestety sprawy rodzinne skutecznie zawaliły mi plan spędzenia tego miesiąca przed TV i nie mogę przyjść.

Witam

> Beerfan , jeśli się okaże , że lamy Cię jednak wciągną , to proponuję nie poprzestać na buforach , czy przedwzmacniaczach , ale iść w kierunku prób z pełną lampową końcówka mocy.

Też myślałem , że bufor zmieni charakter dzwięku na "lampowy" , ale do czasu kiedy nie zacząłem bawić się pełnymi torami lampowymi. W tej chwili moje ostatnie "dzieci" to małe , prościutkie układy SE na ECC83 i EL84 ( 6P14P ) , z którymi wiele eksperymentuję.

Słucham ich zamiennie z integrą Rotela ( coraz częściej już lamp :)i stwierdzam , że taki układ to jest dopiero przedsmak pełni szczęścia.

Sam bufor na początek ok , ale z perspektywy czasu uważam , że to jakby chcieć zmienić charakter samochodu na "retro" poprzez wożenie w bagażniku zapasówki od "Syrenki"

Pozdrawiam

Piotr

BeerfaN, 9 Cze 2006, 09:52

 

>monolity to te co wyglądają jak zaschnięta kropla plastiku z dwoma drucikami - tak je sprzedawca

>nazwał

wywal te tantale stamtąd ;)

zamów (albo kup na wolumenie) olejaki, albo teflony.

 

>lampa e88cc, 6,3V żarzenia ustawiłem.

OK.

 

>Niestety nie rozumiem co oznacza "punkt pracy",

Zaglądasz do noty katalogowej - te wykresy - i sprawdzasz jakie powinieneś mieć natężenie prądu w zależności od napięcia anodowego.

Notę znajdziesz tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

>W sumie wymienię też rezystory na

>wejściu i wyjściu na metalizowane.

Lepiej na węglowe bezindukcyjne Allen Bradley- masz blisko do p. Tomkiewicza w Wesołej www.rezystory.net

ale to dopiero jak ustalisz wartości

 

> Martwi mnie kapkę to, że prąd ustawiam z lampą w podstawce.

Napięcie mierzysz na pracującej lampie a prąd wyliczasz ze wzoru U = I x R.

 

I zasadniczo w wolnej chwili poczytaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Przede wszystkim zakładki "o lampach" i :DIY"

 

powodzenia.

Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

eksperymentuję póki mi coś nie wybuchnie :)

 

Boję się "pełnych lamp" ze względu na prądy, jakie w nich występują. Przestudiuję co nieco i przerobię ten buforek.

 

Ale najpierw poustawiam prądy jak należy. Wyszło mi, że żarzenie jest 4,6 a nie 6,3V

a co z anodowym? W katalogu napisali, że nominalne wynosi 90V (brak danych odnośnie tolerancji), u mnie jest o połowę niższe.

 

A tego kitu da sie wyciągnąć max 60V i to bez obciążenia.

BeerfaN, 9 Cze 2006, 11:20

 

>a co z anodowym? W katalogu napisali, że nominalne wynosi 90V (brak danych odnośnie tolerancji), u

>mnie jest o połowę niższe.

 

To już wiesz czemu Ci nie gra.

ITT są na allegro w wartości 0,5uF/630V tanie po 2 zł

Jak któś lubi sobie zatruwać zdrowie w domu to proszę bardzo , te kondy zawierają PCB , jedno z gorszych świństw , jakie kiedyć używano. , Z tego względu w ITT wycofywał ( utylizował ) te kondy na potęgę jeszcze z 10 lat temu.

Ci , co je teraz sprzedają , mają jakieś zapasy , ale wątpię aby informowali kupujących o możliwości rakotwórczego działania tych ITT

 

oczywiście każdy ma wolny wybór

>BeerfaN

>Boję się "pełnych lamp" ze względu na prądy, jakie w nich występują. Przestudiuję co nieco i

>przerobię ten buforek.

 

Akurat prądy w lampach nie mają tragicznych wartości , gorzej z napięciami 250 ... 350 i więcej V. Ale i tu zachowując pewne zasady bezpieczeństwa można spokojnie głaskać przewód podłączony do źródła takiego napięcia.

 

Ale zaraz zaraz ... jak to " wyszło Ci " że żarzenie jest ileś tam ?

To Ty nie mierzysz tego ?

To bardzo ważne ! 6,3 V +/- 5 %

cud, że to wogóle gra u mnie chyba

 

dokładnie 6,5V zmierzyłem na końcówkach rezystora R1 - tak zrozumiałem z tekstu, a tu wychodzi że lampa ma tyle mieć nie rez.

 

Które napięcie jest ważniejsze? 6,3 czy anodowe? 90V Za nic z tego nie wyciągnę.

6,3V +-5% ma być na C9 wedlug schematu, jest ono niezbędne do prawidlowej eksploatacji lamp.

Jak nie możesz wyciągnąć 90V to chyba wiele złego z tego nie wyniknie na schemacie jest od 40-90V

Tolerancja 5% odnosi się do napięcia żarzenia mierzonego pod obciążeniem !

Jeśli na rozgrzanej lampie masz w punkcie Ż 6,3 V , to jest super.

Co do anodowego to uważam , że 40 V to już lekka przesada ( za mało )

Jakie napięcie masz w punkcie K ? ( połączenie R4 , C12 i katody )

Witaj

Napięcie żarzenia jest OK.

Napięcie anodowe też.

ECC88 moze pracować z niskimi napięciami, w "prosiaczku" Musical Fidelity napięcie wynosi 28V.

Ta lampa jeszcze pracuje przy 12V, chciaz THD są juz spore, no i sygnał wejściowy musi miec małą amplitudę by nie przesterował lampy.

 

E88CC ma nieco wyższe napięcie zasilania (anodowe) i gorzej chyba "znosi" niskie napięcia - ale nie sprawdzałem.

Co poprawić by było lepiej? trudno powiedzieć - pewnie kondensatory szczególnie na wyjściu mogłyby miec nieco większą pojemność, ale nie ma co kombinować z superdrogimi kondami.

 

Ten buforek powstał z myślą, ze lampy nie sa takie straszne - 50-60V zasilania raczej nikogo nie zabije, a po jakims czasie, gdy oswoimy sie z ta techniką, łatwo będzie "przeskoczyć" na wyższe napięcia.

 

Ostatecznie np. 250 V napięcia STAŁEGO, przy zachowaniu minimum ostrożności też nie jest takie straszne.

(nie mylić z napięciem ZMIENNYM z sieci - tutaj nie ma żartów!)

Pozdrawiam

SC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) to ci wiele wyjaśni

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Stachr, 9 Cze 2006, 19:00

 

>Witaj

>Napięcie żarzenia jest OK.

>Napięcie anodowe też.

Wg tej noty:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) żażenie OK,a le już anodowe niebardzo. Szczególnie dla układu który zestawił Beerfan.

Puntk pracy tej lampy:

żażenie: napięcie - 6,3V; prąd - 300mA.

anoda: napięcie - 90V; prąd - 15mA.

 

>ECC88 moze pracować z niskimi napięciami, w "prosiaczku" Musical Fidelity napięcie wynosi 28V.

Może i pracuje - pytanie jaki ma ustawiony prąd.

Przepraszam Stachr, ale to takie gadanie...

Lampa ma podane optymalne napięcie 90V, ale pociągnie też na 28.

Człowiek (zwłaszcza w polsce) przeżyje miesiąc za tygodniówkę tylko co to za życie?

 

>Ta lampa jeszcze pracuje przy 12V, chciaz THD są juz spore, no i sygnał wejściowy musi miec małą

>amplitudę by nie przesterował lampy.

Sprawdźmy. Pojedyńczy dźwięk powinien dać audiofilską jakość!

 

>E88CC ma nieco wyższe napięcie zasilania (anodowe) i gorzej chyba "znosi" niskie napięcia - ale nie

>sprawdzałem.

Wydaje Ci się? Czy wróżka Ci wywróżyła?

 

>Co poprawić by było lepiej? trudno powiedzieć - pewnie kondensatory szczególnie na wyjściu mogłyby

>miec nieco większą pojemność, ale nie ma co kombinować z superdrogimi kondami.

Zaproponowałem kondy po 2, 4 i 5 zł za sztukę. Hmmm... rzeczywiście superdrogie!

Pojemność do jakości ma się raczej nijak.

 

>Ostatecznie np. 250 V napięcia STAŁEGO, przy zachowaniu minimum ostrożności też nie jest takie

>straszne.

Podobnie jazda samochodem z prędkością 250 km/h bez prawa jazdy - potrzeba minimum ostrożności oczywiście stałego.

 

Tak się właśnie rodzą guru tego forum.

Pisać dużo, nieważne czy z sensem. Tym so choć troche się znają znudzi się wkońcu dementować bzdury.

 

nie pozdrawiam

k.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Polskaaaaaa!!!Biało-czerwoni......eeeee.....kwadoooor - straciłem 5 zyli na tych "reprezentantów"

 

 

Wracając do tematu

 

Bufor nie jest zły, wykasza mi tylko trochę za mocno wysokie tony i wycofuje dźwięk - zwęża stereo, można rzec. Efekt jest jakby muzyka grała w pomieszczeniu przede mną a nie w tym w którym ja słucham.

 

Postaram się zakupić dziś lepsze kondy i pomęczyć z kablami.

 

Napiszcie proszę, w których miejscach powinienem mieć jakie napięcia (6,3 i 50 już chwyciłem), nota katalogowa lampy jakoś do mnie nie przemawia.

 

Póki co sprawdza się głównie z muzyką fortepianową. Do rocka raczej umiarkowanie.

na nóżkach 4 i 5 zmierz

to jest żarnik więc na tych nóżkach powinno być te 6,3V +/-5%

najlesze kondy jakie maiełem na wyjściu to, jak Kubedes napisał, jupitery

mgbo trochę moim zdaniem nierówne ale o wiele tańsze, teflonów na wyjściu nigdy nie miałem, ale wierze Kubedesowi, że grają, zrestą przecież nie raz słyszałem u Niego :D

nie wiem, czy ktoś pisał o tym a p tym meczu na czytani czegokolwiek zdrowia nie mam, więc ....., Panowie drabinka, żadnych potków

jaki ja jestem głupi...

 

zakupione przeze mnie gniazda chinch mają odwrotne wyprowadzenia niż używane do tej pory. Nie sprzwdziłem, w efekcie miałem zwarcie sygnału i po prostu MONO. Co zabawniejsze 2 kumpli, którzy u mnie byli stwierdzili, że z lampą gra fajniej. Czy to znaczy, że wracamy nie tylko do lamp, ale i mono?...jaki ja jestem głupi....aaaaa.....

 

 

dobra, mam 6,48V - potrzebuję rez 24ohm i będzie 6,3

 

Poza tym wzmocnienie miało wynosić 1, a tutaj jak lampa się zagrzeje to muszę dać wzmak na połowę mocy, by coś usłyszeć (normalnie gra na 15%). Czy to może być wina tych cholernych tantali na wejściu i wyjściu?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.