Skocz do zawartości
IGNORED

Pytanie Nietypowa ilość OPAMPÓW w CD?


Danielus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! Chciałem się zabrać za wymiane OPAMPÓW w mojm kompakcje (CA Azur 640c V2), ale po otworzeniu obudowy się ździwiłem ponieważ jest ich tam w sumie sześć. Spodziewałem się dwóch, albo czterech. Dodam jeszcze że wszystkie, które tam siedzą to NE5532.

 

Co o tym sądzicje?

 

I jeszcze jedno, czy będę potrzebował przejściówek do zainstalowania pojedyńczych opampów? Jeśli tak to gdzie je można kupić?

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W Grundigu Fine Arts CD3 też jest ich 6 (część w układzie regulacji głośności na wyjściu regulowanym)

Jak już pisali koledzy z większym doświadczeniem - sama wymiana OPampów może nie wystarczyć (powinno się dobrać kondziorki w układach tychże opampów)

Pomocny będzie schemat - wtedy ktoś znający się na rzeczy może coś podpowiedzieć.

i tak nie uslyszysz roznicy wiec po co zmieniac? gdybys mial mozliwosc szybkiego przelaczania stary uklad nowy uklad wyjsciowy to moze bys cos zauwazyl? w co watpie gdyz w cd takie zmiany prowadza do niczego. Po wymianie OP kolegom sie tylko wydaje ze jest lepiej. Ot i wszystko. Te 5532 sa calkowicie wystarczajace jak na cd. No moze sacd bylo by warto?

Jeśli będziesz chciał wstawić pojedyńcze opy to potrzebujesz ich zaledwie 12 ;) I 6 przejściówek. Do tego tak jak mówił przedmówca wymiana samych opów nie wiele da. Trzeba będzie tez pokombinować z kondensatorkami.

 

Przelotki można zrobićwe własnym zakresie co jest najtańsze, albo upolować coś na allegro.

ten cedek jaest nawet fajny do tuningu ;D polecał bym wymienić jedynie te opy na wyjściu ostatnie na ad797 no i kondensatorki za stabilizatorkami zasilającymi te opampy jak również kondek za stab zasilającym przetworniczek ,on tez zasila pewnie układ zegara.. oczywiście na BlackGateN 47u ;D

Odpowiedź na Twoje pytanie jest zawarta na PCB tego odtwarzacza - Dual Differential DAC - ma on wyjścia różnicowe w każdym kanale, a pewnie do każdego z nich dołączony jest przetwornik I/V (4 opampy) filtr dolnoprzepustowy (L+, L-, P+, P-), a potem sygnał jest desymetryzowany (L, P) w kolejnych 2ch układach i filtrowany LPF. Na wyjściu są 2 wtórniki (bufory) albo filtracja jest 2-stopniowa stąd aż 12 wzmacnaiczy operacyjnych w 6 układach.

Dzięki za odzew!!!

 

Możliwe że z opa627 się wycofam ze względu na cene, choć planowałem dać na wejście opa627 i na wyjście AD797. Jednak w tej sytuacji nie wiem co zrobić z tym trzecim opem.

 

Jeśli chodzi o dalsze modyfikacje to chętnie posłucham propozycji, o kondensatorach też myślałem.

 

Na początek właśnie chciałem zmienić opampy, ponieważ kiedyś to samo zrobiłem we wzmacniaczu i dało to bardzo duży efekt. To były NE5218 i NE5232 i zmieniłem je na opa2604 i opa2134.

nie słuchaj senicza bo jest głuchy jak but, przynajmniej tak wynika z tego co pisze...

Nie wkładaj tam 2134 ani tym bardziej 2604, krew poleje się z uszu. Jeśli już to OP275, ewentualnie daj (trochę droższe ale świetnie grające WO) AD8620 lub AD8610. Ale jak koledzy wcześniej pisali, na opampach świat się nie kończy!!!

pzdr.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Dzięki. Ktoś w końcu wsparł mnie duchowo:)

 

W sumie z tymi AD8620 to niezły pomysł może być, bo tak sobie o nich poczytałem i wszyscy je chwalą.

 

Niestety nigdzie nie było o jego brzmieniu. Czy mógłbyś mi jakoś je opisać porównując do innych?

Czy wersje z AD8620B i AD8620ARZ różnią się czymś istotnym?

Czy wszystkie sześć zastąpić tym samym AD8620? Czy może jakieś mieszanki?

No i w sumie chyba jak dla mnie najgorsze, gdzie zdobyć przejściówki z SOI na DIP?

 

Jeśli ma ktoś jakieś second-handy na zbyciu(OPY lub przejściówki) to jestem chętny.

 

Jeszcze raz dzięki

AD8620 to jedne z lepiej grających podwójnych op-ampów. O wersji B nie słyszałem, natomiast AR od ARZ różni się tym, że ARZ jest RoHS, więc teoretycznie odporniejszy na lutowanie wyższą temperaturą, taką jak do Pb-free. Co do OPA2134 i OPA2604, to się zgadzam, że do hi-endu im sporo brakuje, zwłaszcza OPA2134 to efekciarska kostka z tubalnym basem, brakiem szczegółów i przytłumioną średnicą. Fajnie grające podwójne to:

AD8620

AD8066

OPA2107

OPA2228 (jak będzie miał warunki do stabilnej pracy)

TLE2082 (coś a la AD8620, ale bardziej bezpośredni i przestrzenny, ciut rozjaśniony)

TLE2142

Nie zmienia to jednak faktu, że najciekawiej grające są jednak te niedostępne jako dual, czyli AD825, OPA602, OPA627/637 (wkrótce powinienem zasmakować), AD744.

Co do przejścia z SO-8 na DIP8, to wytrenowałem pewien myk, tylko potrzeba troszkę drutu miedzianego i podstawkę precyzyjną DIP8, wyjdzie taniej niż kupować adaptery, a te są w gotronik.pl

>A jak może się zmienić dzięk w stosunku do NE5532? Jaki bas jest w tym układzie AD8620 (mocny,

>słaby, kontrolowany, rozlazły)? Stereofonia?

 

Jak na moje uszy diametralnie. NE5532 to taka stonka w CD playerach, to już LM833 albo TL072 są lepsze (z tych poniżej 1zł/szt.) NE5532 gra płasko, nudno, bez dynsamiki. AD8620 ma bas mocny, krótki, dynamiczny, ale na tyle wypełniony, że nie kąśliwy. To jest op-amp będący niezłym kompromisem pomiędzy "relaksującym" dźwiękiem Burr-Browna, a wykopem i bezpośredniością AD825. Potężniejszy bas od AD8620 ma AD8066, ale jest bardziej wycofany w średnicy. Na początek skombinuj skądś TLE2082, TLE2142, ewentualnie TLE2072, są w cenie OPA2134, i na pewno będzie poprawa względem NE5532, a znacznie tańszym kosztem. OPA2134 zresztą też by poprawił jak na moje ucho, ale wolę te TLE.

Odnośnie do AD8620/AD8610 to zgadzam się z przedmówcami z jedną uwagą - mianowicie max. nap. zasilania tych OP wynosi +- 13V (bezpiecznie byłoby nie przekraczać +-12V) .

Sprawdź miernikiem nap. zasilania na nóżkach "4" i "8" tych OP które chcesz wymienić i jeśli wynosi np. +- 15V to nie wymieniaj je na AD8620 (chyba że zastosujesz dodatkowe stabilizatory lub jakieś układy obniżające nap. do najlepiej +- 12V co nie powinno znacząco wpłynąć na pracę całego układu) . Oczywiście należy pamiętać o odpowiednim odsprzężeniu zasilania tych OP (polecam lekturę noty katalogowej) .

Zanim jednak zaczniesz modyfikacje zalecam analizę całego układu analogowego (potrzebny schemat lub ostatecznie dokładne oględziny z adnotacją wartości elementów przy OP) co ułatwi wybór OP .

>Odnośnie do AD8620/AD8610 to zgadzam się z przedmówcami z jedną uwagą - mianowicie max. nap.

>zasilania tych OP wynosi +- 13V (bezpiecznie byłoby nie przekraczać +-12V) .

>Sprawdź miernikiem nap. zasilania na nóżkach "4" i "8" tych OP które chcesz wymienić i jeśli wynosi

>np. +- 15V to nie wymieniaj je na AD8620 (chyba że zastosujesz dodatkowe stabilizatory lub jakieś

>układy obniżające nap. do najlepiej +- 12V co nie powinno znacząco wpłynąć na pracę całego układu) .

 

Jak najbardziej!

 

>Oczywiście należy pamiętać o odpowiednim odsprzężeniu zasilania tych OP (polecam lekturę noty

>katalogowej) .

 

To zawsze dobrze zrobić.

 

>Zanim jednak zaczniesz modyfikacje zalecam analizę całego układu analogowego (potrzebny schemat lub

>ostatecznie dokładne oględziny z adnotacją wartości elementów przy OP) co ułatwi wybór OP .

 

No tego to kompletnie nie rozumiem, przecież AD8620 jest stabilny dla wzmocnienia =1, a wybierać OP pod układ, a nie pod brzmienie to zaprzeczenie idei tuningu IMHO.

>>Zanim jednak zaczniesz modyfikacje zalecam analizę całego układu analogowego (potrzebny schemat

>lub

>>ostatecznie dokładne oględziny z adnotacją wartości elementów przy OP) co ułatwi wybór OP .

>*************************************************************************

>No tego to kompletnie nie rozumiem, przecież AD8620 jest stabilny dla wzmocnienia =1, a wybierać OP

>pod układ, a nie pod brzmienie to zaprzeczenie idei tuningu IMHO.

 

 

Nie zgadzam sie z tym . Zauważ , że te same OP w różnych aplikacjach brzmią różnie . I nie chodzi tu tylko o to czy jest stabilny przy wzmocnieniu = 1 . OP to nie jest jeden jedyny układ o identycznych parametrach tylko właśnie każdy ma swoje parametry i to zależne od warunków pracy (wystarczy przecież spojrzeć do not katalogowych aby zauważyć , że podawane parametry są przy określonych warunkach pracy) .

I tak np. AD797 jest bardzo dobry i czasami świetny ale przy wartościach rezystancji w sprzężeniu najlepiej w okolicach 1Kohm . Przy wyższych nie sprawdza sie już tak dobrze a przy wysokich (np. kilkaset Kohm) zupełnie się nie sprawdza (chodzi o brzmienie) .

OP2604 znowu lepiej brzmi w układach o wysokim nap. zasilania (np. +- 22V) niż niskich (np. +- 7V czy też +- 10V) a nie tylko np. zasilania (i jego jakość) ma wpływ na brzmienie ale wiele innych czynników (np. wartość i charakter obciążenia wyjścia OP) . Oczywiście jest to tylko moja opinia i wielu sie z tym może nie zgodzić .

Przykłady można by mnożyć i całość sprowadza się do testowania konkretnych OP w konkretnej aplikacji . Dlatego jedne OP lepiej zagrają (lub nadadzą konkretny charakter lub cechy brzmienia) w konkretnym modelu CD (lub innym urządzeniu audio) ale te same OP w innym modelu mogą zagrać inaczej . Temat rzeka i moja wiedza jest za mała bym mógł zrozumieć i wyjaśnić wszystkie czynniki i parametry wpływające na brzmienie audio .

 

Wydaje mi się , że idea tuningu polega na znalezieniu odpowiedniego OP który sprawdzi się lepiej dla nas w danym urządzeniu niż OP zamontowany przez producenta .

Jest to niezwykle czasochłonne (trzeba uwzględnić jeszcze czas wygrzewania OP) i nie zawsze gwarantuje osiągniecie oczekiwanych przez nas rezultatów . Bywały przypadki gdzie bezmyślna wymiana np. NE5522 znacznie droższe OP wcale nie polepszała brzmienia .

 

Czasami szybciej jest zbudować zupełnie nowy tor filtrów i bufora audio ( najlepiej wraz z zasilaczem) na jakiejś sprawdzonej aplikacji i podłączyć sie zamiast starego niż testować wszystkie dostępne "cudowne" OP .

Ale to już chyba nazywamy modyfikacją .

 

Pozdrawiam wszystkich "tuningowiczów" .

>Nie zgadzam sie z tym . Zauważ , że te same OP w różnych aplikacjach brzmią różnie .

 

Ja myślę, że to będą różnice w niuansach, charakter brzmienia zostanie zachowany, natomiast zgadzam się, że nie sam op-amp gra w urządzeniu, ale cały układ podzespołów, z którymi ten op-amp współpracuje.

 

>I nie chodzi tu

>tylko o to czy jest stabilny przy wzmocnieniu = 1 . OP to nie jest jeden jedyny układ o identycznych

>parametrach tylko właśnie każdy ma swoje parametry i to zależne od warunków pracy (wystarczy

>przecież spojrzeć do not katalogowych aby zauważyć , że podawane parametry są przy określonych

>warunkach pracy) .

 

Te parametry są niemal zawsze pisane dla +-15V, czasami jest oddzielna tabela dla +-5V. Obciążenia przeważnie 10kOhm, 2kOhm, czasem 1kOhm, dla wysokoprądowych bywa mniej.

 

>I tak np. AD797 jest bardzo dobry i czasami świetny ale przy wartościach rezystancji w sprzężeniu

>najlepiej w okolicach 1Kohm . Przy wyższych nie sprawdza sie już tak dobrze a przy wysokich (np.

>kilkaset Kohm) zupełnie się nie sprawdza (chodzi o brzmienie) .

 

No cóż, jeżeli to nie jest filtr aktywny, to uciekałbym od rezystorów większych niż kilka kiloomów, bo to będzie pięknie szumieć.

 

>Przykłady można by mnożyć i całość sprowadza się do testowania konkretnych OP w konkretnej aplikacji

>. Dlatego jedne OP lepiej zagrają (lub nadadzą konkretny charakter lub cechy brzmienia) w konkretnym

>modelu CD (lub innym urządzeniu audio) ale te same OP w innym modelu mogą zagrać inaczej . Temat

>rzeka i moja wiedza jest za mała bym mógł zrozumieć i wyjaśnić wszystkie czynniki i parametry

>wpływające na brzmienie audio .

 

Z tym się zgadzam, dlatego najlepiej wlutować sobie podstawki i testować różne typy w różnych zestawieniach, a jak nie ma innej rady, to przebudowa układu.

Lepszość to też pojęcie względne, gdyż upodobania brzmieniowe są różne, jeden woli agresywnie, drugi eufonicznie, jeden dużo rozlanego basu, inny krótki i dynamiczny, itd. itp.

 

Pozdrawiam!

Z tego wszystkiego coraz bardziej się wacham czy jest sens wogóle się za to brać. Jak się zdecyduje na AD8620 to koszt wyjdzie około 300zł, a efekt może być niewielki lub żaden. Zastanawiam się czy nie lapiej sprzedać Azura i dorzucić troche kasy i nie kupić czegoś innego. Np. Marantza 7001KI lub do kompletu Exposura 2010s? Co ciekawe ten ostatni też jest na NE5532 :). Podejrzewam że Cambridge nawet po tunningu i tak u mnie jakoś bardzo długo nie zagości, choć napewno by się zakup nowego troche odwlekł.

OK sprawdziłem napięcje zas. i jest problem. Bo na te NE5532 niestety idzie prawie +-15V, więc AD8620 odpada.

 

W związku z tym może sprubóje TLE, tylko którego? TLE2142CP, czy TLE2072ACP lub TLE2072CP?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.