Skocz do zawartości
IGNORED

dynaudio audience 52se czy focus 140?


ptx

Rekomendowane odpowiedzi

--> Micke13 no to wstepnie jest umowiony odsluch Focus 220 na poczatku kwietnia. Ciekawe jak wypadną vs. 72 SE których słuchałem już trzykrotnie ale każdorazowo niewygrzanych. Podobno Focusy grają delikatnie bardziej otwartą górą a bas jest ponoć nie tyle obszerniejszy co bardziej twardy. Zobaczymy. Na 95% wybór musi paść na któreś z nich, do niedawna sądziłem że przed zakupem Dynaudio trzeba będzie sprzedać dotychczasowe kolumny ale wygląda na to że jakoś sie wyrobię, tym bardziej że idzie to opornie.

Jeśli chodzi o estetykę focus vs 72 SE to na zdjęciach wygląda to prawie na przepaść ale na żywo 72 SE jakoś się bronią, także przy wyborze nie musi to być czynnik decydujący. W focus nieco dziwny wydaje się trapezoidalny przekrój poziomy.

 

Dzięki za radę ws. wzmaka, too late, spróbuję jakoś się z tego wyplątać.

  • 2 miesiące później...

Focus a Audioence SE to zupelnie inna klasa dzwieku. 52 SE oferuje typowo budzetowe brzmienie - suchosc i wszsytkie przypadlosci cechujace sprzet z nizszej polki. Gdy posluchalem Focusa wrecz nie moglem uwierzyc, jak mozna bylo zmarnowac potencjal tak znakomitych glosnikow w nizszej serii Audience SE. Foucs = esencja Dynaudio - gleboki zaokraglony basik, holograficzna stereofonia, bardzo szczegolowa, acz lekko zaokraglona gora, i przede wszytkim piekna, skrzaca sie bogactem barw srednica i fenomenalna muzykalnosc :-)

  • 6 miesięcy później...

Panowie,

to w końcu jak jest średnica w focusach (cudowna czy wycofana - a może to to samo). Pytam bo na razie gram z focus 110 nieodpowiednim wzmakiem i nie wiem jak jest prawda.

autor artykułu w hig fidelity rzeczywiście namieszał,

 

raz pisze esostar, raz esotec (chociaż budowę opisał prawidłowo), a dane techniczne na końcu artykułu podał z wersji podłogowej 220.

Głośniki wysokotonowe w Audience 52SE, 72SE, Contour 1.3 MkII, Contour 1.8MkII , Contour 3.0 ,3. 3 to Esotec D260.

 

Głosniki wysokotonowe w Focus 110, 140, 220 to Esotec D280+ (rózni się od D260 zespołem magnesów neodymowych ,które są schowane w komorze wytłumiającej, zamiast magnesu z pierścieniem ferrytowym)

I mają 6 śrub montażowych zamiast 3 ,zatem wizualnie można je już odróznić.

 

Głośniki wysokotonowe Esotar 380+ są stosowane w nowej serii Confidence C1 , C2 , C4 i otrzymał go także najwyższy model z serii Contour S 5.4

 

Zdjęcie Esotec+ D280 z magazynu High Fidelity p.Pacuły (magnesy neodym.pod puszką wytłumiajacą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

słusznie, nie wiem dlaczego niektórzy twierdzą, że w focus jest 140 jest wysokotonowy inny niż D 280+ (tak pisało też w jakimś obcojęzycznym artykule). Ale napewno są różne podziały zwrotnicy (1600 - w 110, i 2400 - w 140) i z tego punku widzenia chyba znowu źle wybrałem (z tym że w grę wchodziło nie focus 140 a 52SE (podział 2700) Te super niskie podziały moim zdaniem dają dobry efekt dla myzyki filmowej, poważnej, ale nie jest to odpowiednie dla rocka lat 70- tych czy jazz rocka - gdzie gra się średnicą. Przy niskim podziale w tych 110 np. słabo słychać gitary. Tak w sumie nagrarania typu Pink Floyd (z lat 70-tych) genesis, king crimson najrozsądniej wychodziły u mnie dotychczas na diorze + polaris 120 a później tonsil exellence (oczywiście był to tzw. dzwięk bezpieczny, nierozwojowy) ale średnica była czytelna - np. gitara na pierwszym planie tam gdzie powinna być a nie że talerze czy inne górne dzwięki przykrywają resztę (tak jest w usher V 601 i dynaudio focus 110). Może trzeba zmienić rodzaj słuchanej muzyki.

>>Głośniki wysokotonowe Esotar 380+ są stosowane w nowej serii Confidence C1 , C2 , C4 i otrzymał go także najwyższy model z serii Contour S 5.4

 

No i zdaje sie jeszcze S25 i Sapphire...

Tweeter w focus 110 jest nieco inny. Jak pisal red. Kisiel w Audio, wsokotonowy z Focusa 140/220 ma plaski magnes neodymowy "znacznie kosztowniejszy i korzystniejszy akustycznie, zarówno z powodu bardziej jednorodnego pola w szczelinie, jak i skrócenia tunelu odprowadzajacego cisnienie od tylnej strony kopulki do puszki wytlumiajacej".

 

Hazardzista5, ja Focusow 110 nie sluchalem sluchalem sluchalem natomiast 140, 220 i 52SE. Jesli jestes fanem nasyconej srednicy to raczej 52SE byly najlepszym wyborem. W Focusach 140/220 jest mniej wyeksponowany zakres gornej srednicy, wokal czy gitary sa jakby rzeczywiscie mniej na pierwszym planie za to znacznie lepsza jest gora - holograficzna, przejrzysta a przy tym wygladzona i elegancka. Sam waham sie w co uderzyc - w 52SE czy w 110.

JarlBjorn,

 

dzięki za realne porównanie 52SE i 110, które zresztą odpowiada mojemu opartemu na danych technicznych,

zatem przyjdzie mi w przyszłości dokupić jeszcze 52SE.

Hazardzista5, jesli jestes z Wawy to moze zrob odsluch cote a cote 110 vs. 52SE np. w Audiocolor czy w Promenadzie. Najlepiej juz wtedy jak 110 porzadnie sie wygrzeja.

JarBjorn,

dzięki za propozycję ale niestety mieszkam na Śląsku,

 

co ciekawe, tam gdzie kupowałem były również 52 SE i sprzedawca mi je sugerował, chociaż nie wiem czy np. godzinny odsłuch zmienił by moją decyję (właściwie tylko odsłuch w domu miałby większy sens). Ja już byłem napalony na focus 110 i trochę zignorowałem sugestie sprzedawcy; oprócz głównego powodu (czyli to, że focus to wg producenta wyższa półka niż audience) był też taki, że chciałem mniejsze podstawkowce (tzn. głosnik n/s ok. 15), bo większe już mam (usher V 601). Co do tego tematu, to dynaudio trochę dziwnie podaje te średnice bo te 110 to n/s mają ok. 14,2 cm i to razem z maealową obwódką, która nie gra (pomiar linijką) a gdyby liczyć bez metalowej obwódki to góra 13. Jeżeli tak, to również z tego powodu do mojego pomieszczenia (ok. 20-21m) chyba lepiej byłoby 52SE, ew. focus 140 - chociaż to juz przekraczało moje możliwości finansowe - a byłem napalony na pierwsze wżyciu dynki. Co ciekawe zarówno w usherach jak i dynkach mam wycofaną średnicę, bas tak samo dobry i kontrolowany (chociaż w usherach z takim fajnym oddechem, a w dynkach leciutko przesadzony), natomiast góra to oczywiście dynki mimo, że usher ma też otwarte wysokie i jest za to chwalony. Ale esotec to esotec.

Hazardzista5, 52SE to w zasadzie d. Contour 1,3 mkII w obudowie Audience, ze zwykłą Audience wspólną ma tylko obudowę. Focusy bez watpienia ladniejsze ale z tego co piszesz pod Twoje preferencje pasowalby bardziej 52SE. 140 nie masz co zalowac, w 22 m2 nie zmiescilbys sie z basem. Pozdrawiam!

kolejne kilkadziesiąt godzin słuchania różnej muzyki (oprócz poważnej i metalu) potwierdziło wypowiadane tu opinie o focus 110 w porównaniu do 52SE. To bardzo dobre kolumny z wyjątkiem (jak dla mnie) wycofanej górnej części średnicy. Wrażenia słuchowe w porównaniu z danymi technicznymi sugerują, że dot. to przedziału od ok. 1600Hz do ok. 2500-2700Hz. Zastanawiem się zatem, czy jest możliwa zmiana takiego podziału i jakie są realne możliwości w tym zakresie (jak wielokrotnie pisałem, nie mam żadnej wiedzy z zakresu elektroniki).

Czy taki przedział można sobie dowolnie kształtować (oczywiście w rozsądnym zakresie), czy np. popsujemy wtedy inne parametry kolumn? Oczywiście ja zdecydowałbym się tylko na usługę oficjalnego serwisu dynaudio - zatem jest to raczej pobożne życznie (stwierdzą, że takich zmian nie można robić poza tym podział jest idealnie dobrany w wyniku badań a tu jakiś hazardzista5 coś wymyśla). Ale zdania nie zmienię podobnie jak co do wzamka wymaganego do dynek. Nawet z moim teacem A-H mk II, nie ma bułowatego basu (jest rytmiczny i wyraźny, aż za bardzo), czy innych problemów, które powinny wystąpić przy podłączniu słabego wzmaka do dynek. Chociaż może korzystna dla współpracy z dynkami jest nominalna impedacja teaca 6OM. Inna sprawa, że barwa dzwięku tego budżetowca pozostawia trochę do życzenia i z tego powdu musi buć zmiana.

JarlBjorn, dzięki, że mnie uspokoiłeś z tymi 140 - tkami.

 

Ale rzeczywiście, już w moim pomieszczniu bas ze 110 jest co najmniej wystarczający (są odsunięte od ścian 50-60cm). Zatem jeżeli 140 mają jeszcze mocniejszy bas to byłoby zbyt dużo. Ja myślałem, że jak w 140 do woofera wchodzi więcej średnicy (podział 2400Hz) to bas będzie podobny- różnica w dolnym zakresie nie jest zbyt duża (110 od 45 Hz, a 140 od 41Hz). Producent przy 2 dróznych konstrukacjach musi dokonać najczęściej wyboru - czy bardziej grać średnicą czy basem.

Jeżeli jest inaczej to przynajmniej w tym zakresie dobrze wybrałem.

  • Redaktorzy

hazardzista5 - postaraj sie podpiąć dynki w swoim pomieszczeniu do jakiegoś wydajnego pieca i sprawdź, czy efekt finalny Cię satysfakcjonuje. Jeśli tak to już wiesz do czego dążyć ;)

Fr@ntz

---------------------------------

"I am an audiophile"

Hazardzista5, z tego jak opisujesz 110 to jest to czego szukam, nie lubię wyeksponowanej srednicy a 52SE jest na granicy tego wyeksponowania chociaz gwoli ścisłości słuchałem ich tylko przez weekend a to za mało jak dla mnie żeby wyrobić sobie ostateczny osąd.

Zrozumiałem aluzję o wyrobieniu sobie opinii na podstawie słuchania tylko przez weekend i to na jednym nie najlepszym wzmaku.

Oczywiście trudno się z Wami nie zgodzić, ale te cechy dźwięku o których mówiłem są bardzo wyraźne, raczej częst. podziału kolumn nie zmienia się wraz ze zmianą wzmaka - ale może się mylę - dynaudio stosuje bowiem jakiś podział przez impedancję - tak piszą w instrukcji i dodają, że z tego powodu nie można stosować bi - wiringu (bi -ampingu), co akurat mnie cieszy, bo mam pojedyncze kable, a blaszki stosowane przy podwójnych gniazdach źle wpływają na dźwięk. Tu są pojedyncze, ale dobrej jakości.

 

Powtórzę jeszcze kwestie, o których pisałem na innym wątku (bo tam nikt nie odpisuje):

- podobno pomiary audio wykazywały podział przy 2,5Khz - pisaał to Byca, nie wiem gdzie można o tym poczytać

- czy myślicie, że autoryzowany serwis może świadczyć usługi w zakresie zmiany częst podziału (to pobożne życzenie i chyba się zagalopowałem. Ciekawe co by powiedziało na to Dynaudio - szkoda, że jestem analfabetą w zakresie języków obcych, bo napisałbym do nich.

  • Redaktorzy

hazardzista5 - autoryzowany serwis na 99,99% nie wykona takiej modyfikacji, więc jeśli koniecznie chcesz to zrobić to szukaj wśród forumowych speców od DIY.

Fr@ntz

---------------------------------

"I am an audiophile"

wierzę, że forumowi spece od DIY potrafią to wykonać, ale odpada, gdyż:

 

- utrata 5 lat gwarancji,

- wiadamo jak przy odsprzedaży traktowane są kolumny, w których była ingerancja inna niż oficjalnego serwisu,

- i zawsze ten cień niepewności, który byłby oczywiście również w przypadku serwisu.

Hardzista5, czytałem sporo recenzji i opinii o Dynaudio ale nikt jeszcze nie kwestionował podziału częstotliwości. Jak napisał kiedyś red. Kisiel w "Audio", "skoro konstruktorzy Dynaudio tak zrobili to znaczy że tak ma być". Co jak co ale w zszywaniu pasm Dynaudio jest blisko mistrzostwa świata więc ingerowanie w to nic dobrego chyba nie da. Poprawisz jedną rzecz a możesz zepsuć inne, a możliwości odsprzedaży "grzebanych" kolumn wiadomo jak wyglądają.

 

Na Twoim miejscy wypożyczyłbym 52 SE i porównał bezpośrednio vs. 110. Jeśli brzmienie 52 SE będzie odpowiadać to sprawa jest prosta - pomyliłeś się co do modelu, jeśli nie to byc może firmowa szkoła dżwięku Dynaudio Ci nie leży.

Piszecie, ze focusy 140 graja dopiero w wiekszych (jak na monitory) pomieszczeniach. Wg pomiarow stereophile'a:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

bass refleks strojony jest wysoko na 46Hz, daje to duzo wyzszego basu i problemy w kilkunastometrowych pokojach.

Focusy 140 bez problemu zagraja w 15metrowym pokoju, wystarczy tylko w rure bass refleksu wsadzic na scisk kilkucentymetrowy rulonik z 4mm filcu, obnizajac tym samym strojenie BR i zmniejszajac podbicie na basie w okolicach 100Hz(rys. ze stereophile'a)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>>>Focusy 140 bez problemu zagraja w 15metrowym pokoju, wystarczy tylko w rure bass refleksu wsadzic na scisk kilkucentymetrowy rulonik z 4mm filcu, obnizajac tym samym strojenie BR i zmniejszajac podbicie na basie w okolicach 100Hz

 

Można wsadzić też firmowe zatyczki ale w praktyce nie sądzę żeby ktos zadowolił sie takim rozwiązaniem jako docelowym, cierpi na tym przestrzeń.

Poza tym pomiary pomiarami a Focusy w 15 m2 nie zagrają imho. Chyba że w max zaadaptowanym akustycznie pokoju.

Jezeli firmowe zatyczki calkowicie zamykaja otwor bass refleks to nie o cos takiego chodzilo mi wyzej. Calkowite zatkanie BR tworzy dla glosnika podobne warunki jak obudowa zamknieta, co w przypadku glosnika jak ten w focusach oznacza calkowita kastracje basu.

Pisalem o najlatwiejszym sposobie(bo nie trzeba wydluzac rurki) obnizenia strojenia w obudowie bass refleks, co w mniejszych pokojach jak najbardziej zdaloby egzamin.

Pozdr.

W sprawie zatyczek ...

Osobiście wkładałem w Dynki zatyczki i uważam , że nie jest to dobre rozwiązanie. Basu jest obiektywnie mniej, ale robi się jakiś gumowy i przytłumiony. Traci się także na efektach przestrzennych i kreacji sceny dźwiękowej. Odniosłem wrażenie jakby ktoś trzymał głośniki w kolumnach ...

JarlBjorn i inni Panowie, dziękuję za kolejne wpisy, poruszyliście jednak kilka różnych kwestii:

 

- firmowe brzmienie dynaudio jako całości mi odpowiada,

- zgadzam się, że zgranie góry i dołu w focusach jest rewelacyjne, w ogóle nie widać zmiany w okolicach podziału - to wynika właśnie z tego podziału opartego o impedancję, co zresztą pisze w instrukcji moich focusów (dlatego nie jest wskazane i możliwe stosowanie bi -wiringu). W tym artykule w soundstage wyczytałem, że focus 110 bardzo dobrze reagują na dobrze nagrane płyty, a w żaden sposób nie upiększają źle nagranych - co jest zgodne w moimi wrażeniami - i jest to jednocześnie pewien problem, bo większość moich płyt to nie najlepiej zrealizowany (lub zremasteryzowany) rock (rock - jazz). Ale to pół biedy bo można mieć dwie pary kolunm.

 

Co do miejsca podziału to nie zmieniłem zdania, oczywiśicie inżynierowie dynaudio wiedzą lepiej tylko, że sami zastosowali w innych kolumnach znacznie wyższe podziały:

tj. focus 140 - 2400Hz, 52SE, 52 - 2700 Hz (czyli serie z wooferem 17 cm mają wyższe podziały)

 

Z kolei kolumny z wooferem w klasie 15cm (w rzeczywistości 14,3 cm) tj. 40, 42, focus 110 - mają te niższe podziały tj. 1800Hz (40,42) a focusy 1600Hz (focus 110).

Oczywiście wiedziałem o tym przed zakupem, ale focusy 110 z innych powodów badzo mi odpowiadały tj. mają woofer w klasie 15 cm (w rzeczywistości 14,3 cm) i zdecydowanie wyższą jakość niż 42.

 

Nie widzę żadnego uzasadnienia, żeby kolumny z mnieszym wooferem musiały mieć niższy podział - mam też pobożne życzenie żeby produkowali kolumny w 2 wersjach w zależności od preferencji nabywcy - ale to spowodowałoby duże zamieszanie i wyższe koszty.

 

A przy tym podziale 1600Hz górna część średnicy w focus 110 jest i niestety pozostanie w tle - i żaden wzmak tego nie zmieni - zalecany przez Was mocny piec po prostu jeszcze bardziej wzmocni bas ale proporcje pozostaną na tym samym poziomie. Oczywiście zamierzam zmienić wzmak ale niekoniecznie na mocny (lampy primaluna lub xindak lub (i) AA Enigma.

 

Co do zatykania BR to też nie jestem tego zwolennikiem - zresztą w 110 nie mam potrzeby stosować, problemem jest nie bas tylko średnica. Inna kwestia na wyposażeniu moich kolumn nie było niczego do zatykania BR - czy do focusów nie dają czy zabrał sobie (lub zapodział) sprzedawca.

hazardzista5 - miałem kiedyś Paradigmy Monitor 3 (gdzie pasmo podziału też leżało przy 1800 Hz) połączone ze wzmacniaczem Onkyo 9211. Brakowało mi w tym połączeniu środka pasma i uderzenia "wyższego basu". Też myślałem, że może to wina podziału, gdzie potężny 21-cm głośnik niskośredniotonowy jest za szybko "ograniczany". Kiedy jednak zmieniłem wzmacniacz na Yamahę, potem Rotela okazało się, że "wykop" bardzo się poprawił a i średnica nabrała ciała. Teraz mam Dyn. 42 i od początku wydawało mi się, że średnica jest lekko wypchnięta, co zresztą bardzo mi się podobało. Kilkakrotnie zmieniałem wzmacniacze i zawsze wiązało się to ze zmianą charakteru brzmienia. Co prawda nie słyszałem Focusów 110, więc nie mogę nic mądrego o nich powiedzieć:), ale wydaje mi się, że zmiana wzmacniacza na pewno przyniesie zmianę brzmienia. Z tych modeli Dynaudio, których słuchałem nigdy nie miałem wrażenia wycofania środka, bądź jego części - raczej odwrotnie.

Nie sadzę, żeby ta właśnie wartość podziału miała takie krytyczne w tym przypadku znaczenie. Jeżeli mógłbym Ci coś doradzić, to spróbuj (jeżeli miałbyś możliwość oczywiście) połączyć te Focusy z Creekiem 4330. Powinien sobie z nimi poradzić (z Audience 42 grał fenomenalnie a Focusy 110 mają ten sam niskośredniotowy) nie sadzę, żebys narzekał na wycofanie któregokolwiek zakresu:) Pozdrawiam.

Naim: DAC/TP XPS + Hi-Line + NAC 282/TP DTCap/NAP 250-2 + NAC A5 + Lipinski L-707 + Target Audio MR70B + (transport CA CXC)

co jak co ale dynki to właśnie kocha się za ciepłą, miłą średnicę i dźwięczną czystą górę - nie ma mowy o wycofaniu tego zakresu - w połączeniu z mocnym piecem dodatkowo dostaje się niezły basik

asmon,

 

brzmienie creeka znam tylko z opisów, ale wynika z nich, że powinno mi odpowiadać, gdyż średnica jest jedną z jego zalet. Wprawdzie 4330 nie jest już produkowany, ale można by spróbować evo. Chociaż ostatnio moje zinteresowania idą w kierunku lamp, które mogą coś poprawić w średnicy (bo z twoich doswiadczeń wynika, że wzmak jednak może). Oczywiście każdy ma subiektywne odczucia, co należy uważać za nasyconą średnicę.

U mnie ten brak nasycenia wyraża się np. w zbyt wycofanych gitarach jeżeli chodzi o rok lat 70-tych np. na następujęcych płytach:

wishbone ash - 1, four, argus,

camel - na wszystkich

genesis (trespass, nursury crime).

rolling stones (wszytkich)

Srednica jest trochę w tle i zagłuszana głównie przez dzwięki wysokotonowe i trochę bas.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.