Skocz do zawartości
IGNORED

Filtry cyfrowe - jaka możliwość tuningu


Molibden

Rekomendowane odpowiedzi

... Oraz CXD2550 który wydaje się być protoplastą CXD2554 :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: JaroMi

 

Witam

Dzięki JaroMi za odpowiedź na moje pytanie. Też miałem okazję porównywać i mam nieco odmienne obserwacje. Moje porównanie było na PCM63 (1 szt./kanał).

Przeprowadzałem też inne experymenty (PCM1702, PCM1704, SM5864 ...) lecz nieco mniej intensywnie niż z PCM63.

Ciekawi mnie pewna sprawa. Testując różne wersje zauważyłem jakby PMD100 pokazywał niektóre dźwięki przez lupę. Nie jest to takie oczywiste na wszystkich płytach (chodzi mi o klasyczne nagrania 16-bit a nie HDCD).

Miałem wrażenie jakby dźwięki instrumentów były bardziej szczegółowe - jakby były bliżej mnie. Czy miałeś (do JaroMi) podobne wrażenie ?. Efektem negatywnym (vs DF1704) w PMD100 było ograniczenie ( w moim mniemaniu i na moim systemie) blasku instrumentów dętych i różnych "przeszkadzajek" ...

Dźwięk z PMD100 miał jakby bardziej studyjny charakter.

Ciekawe efekty daje regulacja dithera (w PMD100) i charakterystyki filtru (DF1704). Z moich doświadczeń wynika ,że trzeba dość dobrze dobrać filtr analogowy (rekonstrukcyjny ... ) przy stosowaniu dithera (dotyczy DAC mniej niż 24-bit) aby dźwięku mocno nie "zmulić".

Jakie macie z tym doświadczenia ?.

Pozdrawiam

Witaj

Musiałbym zainstalować raz jeszcze DFa aby móc coś powiedzieć napewno, bo swego DACa robiłem w okolicach 2000 roku i zadnych notatek nie zachowałem. Zostało przekonanie, że PMD jest doskonalszym i miłym dla ucha filtrem i sie świetnie zgrywa z PCM1704. I wspomnienie, ze coś z wielkościa instrumentów, z ostrością sceny czy moze bliskością w dfie mi nie pasowało... Albo w PMD pasowało bardziej.

no i pmd wbrew specyfikacji chodzi spokojnie przy fs=96kHz więc DF nie miał przewag poza akustycznych.

Zabaw w dithera nie pamiętam, ale robiłem:) tak jak i pytanie, co lepiej brzmi - przekaźnik zmieniający wzmocnienie (dla HDCD) czy regulacja "w filtrze" - został przekaźnik, ale jaki był argument "za"- nie pamiętam.

Musiałbyś wysondować kogoś, kto jeszcze pamięta :)

Pozdrawiam

Jaromir

  • 3 miesiące później...

Nie wiem :-) ale parametry ma dobre.

 

Inny ciekawy filtr o którym przy okazji chciałem wspomnieć to CXD1088.

Co prawda oversampling tylko 4fs, ale ma wyjście 16/18bit, przełączane współczynników charakterystyki zaporowej filtrów (w 2 niezależnych, kolejnych sekcjach, ROM1 i ROM2), co daje 4 różne ustawienia z możliwiością kompensacji spadku charakterystyki jak dla filtru Bessela III rz. 24kHz, podobnie do SAA7220. Układ charakteryzuje się wysokim tłumieniem, 90dB i małym zafalowaniem charakterystyki w paśmie przepustowym.

SM5803 - niezły killer, tłumienie do 110dB i zafalowanie charakterystyki 50mikrodB!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 3 tygodnie później...

Kiedyś robiłem ślepe testy osdłuchowe pomiędzy stromą a łagodna chataktetystyką DF1704

Nie stwierdziłem jednoznacznie w jakijej pozycji gra lepeiej. Stroma chateaktetystyka daje plaskie pasmo prawe do 20kHz ale tez pofaudowania na prostokacie. Przy "łagodnym" filtrze spada ok 2 dB w poblizu 20 kHz i pojawia sie lustrzanka na poziomie ok minus 90 dB (dla sygn testowego 20khz wypada 4.41khz)

 

W koncu zostalem przu "stromej" charakterystyce, jako bardziej poprawnej dla fs 44.1

  • 3 miesiące później...

Jeśli nie można zastąpić filtra lepszym ukłądem to można go... pominąć. Poniżej jak zrobić NOS DAC w CD Sony, np. takim z TDA1543A (często razem z tym filtrem jest np. 2xPCM56, w zalezności od modelu CDP). W przypadku filtra w obudowie SO22 (CXD2550M/51M/54M)kolejność rozkładu wyprowadzeń jest taka sama, tylko zmieniona jest nieco numeracja bo są po 3 dodatkowe piny po obu stronach, ale końcówki o tych samych funkcjach są obok siebie. Tylko dodane są po 3 nie wykorzystane mniej więcej w dolnej części układu (nie liczyłem dokładnie jeszcze).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podanie stanu niskiego na Pin 9 (Pin 11 w obudowie SO22) (/INT), po jego odcięciu od ścieżki zatrzymuje pracę filtra i zmniejsza pochodzące z niego zakłócenia (permanentny Reset), ale nie zatrzymuje na szczęście generatora zegarowego na pinach 3, 4, który jest potrzebny do pracy demodulatora i odtwarzacza.

  • 4 tygodnie później...

OK, to napisałem w temacie PCM56 SPDIF NOS DAC, natomiast mam pytanie:

 

Czy ktoś może napisać o różnicach między brzmieniem z oversamplingiem 4x i 8x, w obrębie tego samego filtra (ew. różnych), czy są to tylko różnice techniczne?

  • 3 miesiące później...

Kilka datasheetów filtrów o dobrych parametrach:

 

YM3404 4x O-S

www.vasiltech.nm.ru/files/YM3404.pdf

 

YM3414 8x O-S www.vasiltech.nm.ru/files/YM3414.pdf

 

YM3434 8x O-S

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

molibden ym3414 byly uzywane w yamaszkach. akurat sie tak sklada ze mam jeden na skladzie i nie wiem jak go uruchomic z odbiornikiem STA120 i pcm 56. Jak sie wylacza zasilanie to zaczynam slyszec muzyke/prawdopodobnie przez wylaczenie generatora kwarcowego. sta ma wyjscie zegara 11,xxxMhz a to za malo dla YM'a... Masz jakis pomysl? Jesli chcesz sie pobawic tym filtrem i posluchac go troche to moge Ci go podeslac.

marosik, 23 Paź 2008, 08:59

>molibden ym3414 byly uzywane w yamaszkach. akurat sie tak sklada ze mam jeden na skladzie i nie

>wiem jak go uruchomic z odbiornikiem STA120 i pcm 56.

...

 

Hej, w wątku DAC CS8414/SM5813/AD1865 dałem fotkę mojego DAC'a z filtrem YM3433 - ta ciut gorsza wersja od YM3434, zegar z CS'a to też 256*fs, więc go nie podłączałem do YM, a yamaszka potrzebuje 384*fs, podłączyłem kwarc 16.9344 do YM i działa miodzio, spróbuj.

 

pozdr.

Waldek.

YM3414 powinien działać z zegarem / kwarcem 384*fs, czyli 16.9344 MHz, tylko nie wiem czy konieczna jest synchronizacja z danymi wejściowymi czy nie. Odbiorniki STA120/CS8412/14 dają wyjście MCK 256*fs czyli typowo 11.2896MHz.

W przypadku YM3433 taka synchroniczność nie jest potrzebna, a zegar musi mieć częstotliwość co najmniej 400*fs czyli >17.64MHz dla fs=44.1kHz.

Poza tym układy te nie obsługują fs powyżej 48kHz.

Molibden, 23 Paź 2008, 18:52

...

>W przypadku YM3433 taka synchroniczność nie jest potrzebna, a zegar musi mieć częstotliwość co

>najmniej 400*fs czyli >17.64MHz dla fs=44.1kHz.

...

 

W starym Onkyo, z którego YM3433 wylutowałem, chodził na 384*fs czyli 16.9344, to tak dla informacji,

poza tym reszta tak jak napisałeś.

 

pozdr.

Waldek.

Zgadza się, masz rację, to w trybie z zegarem zsynchronizowanym z resztą sygnałów wejściowych (BCK), w trybie asynchronicznym obowiązuje ten drugi wariant taktowania.

wlasnie o to chodzi ze nie chodzi ;(

w YM3414 zegar musi byc zsynchronizowany z danymi wejsciowymi. inaczej nie chce dzialac. z zegarkiem 11.Mhz od STA nie chce oczywiscie dzialac (sprawdzone)

napiecia sa wzmocnione na tranzystorach co by osiagnely wymagane minimum 2.8V

z zegarem oryginalnym nie chce dzialac. wiec pojawia sie pytanie jak zsynchronizowac dane z zegarem. w oryginale dane sa podawane z innego scalaka na ktorym tez generowany jest 16,xxx Mhz

jaki ewentualnie zastosowac odbiornik dir ktory obsluzy mi kwarcus 16Mhz i najwazniejsze gdzie go zdobyc?

Trzebaby z DACa do transportu wysyałać zegar 16.9644MHz żeby uzyskać synchroniczność lub wyciągnąć sygnały EIAJ z transportu i podłączyć je bezpśrednio z zegarem pod filtr cyforwy.

Ale może da się jakoś wykorzystać wejście SyncS do synchronizacji, podając tam sygnał LRCK opóźniony o kilka taktów BCK regulowanym układem RC?

w nocie katalogowej jest wymieniony (na koncu noty) odbiornik YM3623. On generuje zegar i niby to powinno smigac. niestety nie wiem czy jeszcze mozna gdzies dostac te DIR'y.

opcja z wyciaganiem sygnalu zegarowego z transportu jest troszke watpliwa. nie bede mogl nigdzie podpiac takiego daca.

  • 11 miesięcy później...

W moim CD Sony znajduje się akurat genialny CXD1244. Mam pytanie czy istnieją dwie odmiany tego filtru ? Oco mi chodzi...

Otóż w serwisówkach mówi się o CXD1244S, podobnie podają niektórzy producenci. Ja widziałem na oczy kości CXD1244.

Czy CXD1244S to dokładnie to samo co CXD1244 ?

To jest raczej to samo. Może chodzi o jakieś oznaczenie produkcyjne. Przypuszczam że litera S oznacza standardowo typ obudowy (SDIP - shrink DIP, z rastrem 1/15 cala) z tym że nie była drukowana bo tylko jedna wersja była produkowana.

  • 2 miesiące później...

Kurcze fajny wątek, akurat siedzę nad SM5803 i powiem szczerze że nie wiem jak włączyć i wyłączyć noise-shaper'a. Ktoś próbował? Jeśli to jakieś odczucia po zmianie trybu?

 

Pozdrawiam

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

NS jest domyślnie włączony. Wyłącza się go odpowiednim wpisem do szeregowego rejestru przesuwnego i przepisanie danych, co jest opisane w datasheet (s. 132-133.), wygmaga to raczej mikrokotrolera do wpisywania ustawień. Ale IMO NS nie warto wyłączać.

Czy znany jest filtr PD0050 i jak się ma do innych. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na jego temat. Siedzi taki np. w Akai CD-55.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Molibden, 8 Gru 2009, 19:55

 

Dzięki za zainteresowanie, patrzę po raz n-ty na ten datasheet i jedyne co widzę to zmianę trybu oversamplingu z 8 na 4 (swoją drogą ciekawe czy to jest słyszalne), przejście w tryb testowy, oraz w funkcjach filtru deemfazy jest na drugiej pozycji NS, tyle że nie mogę znaleść ani słowa o tym jak go włączyć/wyłączyć, chyba że... on włącza się TYLKO razem z deemfazą?

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

  • 1 miesiąc później...

W związku z pojawiającymi się pytaniami n.t. możliwości i sposobu wykorzystania układów filtrów cyfrowych NPC SM5840 i SM5841 zamieszczam krótkie podsumowanie pozwalające na ich łatwą aplikację z niektórymi DACami.

 

Właściwości układów SM5840 oraz SM8541 i różnice między nimi oraz ich wersjami.

 

Możliwość pracy z napięciem zasilania 3.3V do 5V (wersje A, B, C i H).

 

Mogą pracować z zegarem systemowym 256fs lub 384fs, przełączanym pinem 1. W tym pierwszym przypadku można go więc podłączyć pod odbiornik CS8412/14/16 i STA120. Obsługują częstotliwości próbkowania 32kHz, 44,1kHz i 48kHz fs.

Do wyboru tryb oversamplingu 4x (wyjście naprzemienne) lub 8x (wyjście równoległe danych).

Tłumienie w paśmie zaporowym 60dB przy 8x O-S.

Wyjście deglitch (wybrane wersje, m.in. A i B).

Wbudowana deemfaza z filtrem IIR.

Stałe opóźnienie grupowe w całym paśmie przepustowym.

Ogranicznik przepełnienia.

Dodatkowe, buforowane wyjście zegara systemowego CKO.

Rejestr do konfiguracji programowej trybu pracy za pomocą uC.

Wbudowany odłączany ksztatownik szumu pierwszego rzędu.

Wyjście danych 16/18/20 bit MSB first, zapis U-2 (uzupełnienie do 2).

Wejście w formacie EIAJ/I2S 16 bit.

Programowa funkcja soft mute i cyfrowej regulacji głośności (tłumienia).

 

Obudowa:

Ostatnia litera nazwy P - obudowa DIL18 do montarzu przewlekanego.

Ostatnia litera nazwy S - obudowa SOP22 do montarzu SMD.

 

Pierwsza litera po cyfrach 40/41

 

Wersja A

nie ma na wyjściu offsetu DC. Zasilanie 3.3-5V.

 

Wersja B

ma na wyjściu 0,8% DC offset. Zasilanie 3.3-5V.

 

Wersja C

konfigurowana sprzętowo (mute, długość słowa wyjściowego i deemfaza). Zasilanie 3.3-5V. Nie współpracuje z CPU, brak regulacji głośności i trybów softwarowych (rejestru konfiguracyjnego).

 

Wersja D (chyba tylko SM5841 - brak pewności)

ma możliwość pracy z podwójną prędkością (fs 88,2kHz) danych wejściowych przy ustawieniu zegara na 192fs zamiast 384fs (Pin 1 /CKSL). Może więc obsługiwać gęste formaty do 96kHz z OSx4 przy jednoczesnym wyjściu równoległym danych, ale z ograniczeniem pasma przenoszenia do 20kHz. Wymaga napięcia zasilania +5V. Wejścia Mute i ATT (Tłumienie do poziomu -12dB).

 

Wersja F (tylko SM5840)

Zegar tylko 256fs. Wejście także 18bitowe. Wyjście tylko 18 lub 20 bitowe, oversampling tylko x8 (brak x4). Zasilanie 5V. Brak rejestru programowego i wyjścia Deglitch.

 

Wersja H (tylko SM5841)

różnice: wejście również dla danych 18 bitowych, wyjście 16/18 z możliwością ditheringu (dla 20b - nie), oversampling tylko x8 (brak x4), wyjściowy offset DC 0,8% z możliwością wyłączenia. Tryby wyjściowe: rozdzielczość taka sama lub o 2 bity wyższa (brak wyjścia 20b dla danych wejściowych 16b; brak wyjścia 16b dla danych 18b). Brak wyjścia Deglitch (DG), za to jest wejście Offest. Nieco inny rozkład pinów, brak rejestru programowego, piny do konfiguracji wejść / wyjść i deemfazy.

 

Wersja J (tylko SM5840)

opróćz 44,1kHz wsparcie dla 18,9kHz i 37,8kHz fs (CD-I, Compact Disc Interactive). Wejście danych 16/18b, wyjście odpowiednio 16/18/20. Przełączany, opcjonalny DC offset na wyjściu. Napięcie zasilania +5V. Zegar główny 16,9344MHz lub 8,46MHz.

 

Nie wiem, czym dokładnie różnią się te układy, są wzajemnie wymienne, funkcjonalnie i pod względem wyprowadzeń kompatybilne. SM5840 na pewno był w wersji A/B, co do innych wersji nie mam pewności. SM5841 zastępuje SM5840 oraz jego starsze wersje i występuje oprócz wersji A, B także w C, D i F.

 

Domyślna konfiguracja po resecie (dotyczy układów z rejestrem i portem do szeregowej konfiguracji, a więc np. najpopularniejszych wersji z odtwarzaczy CD Denona):

Wyjście 18bit 8x oversampling, włączony noise shaper, wejściowy format EIAJ, deemfaza wyłączona, mute wyłączone. W tym trybie można używać filtra jako stand-alone, bez potrzeby konfiguracji za pomocą 3-liniowego portu szeregowego. Co akurat pozwala wykorzystać kilka ciekawych 18-bitowych DACów: AD1860, AD1861, PCM61, PCM58, AD1865, AD1868.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

 

 

Kontynuując temat układów NPC SM5840 i SM5841 (a także SM5845AF) opiszę czym jest występujący z nimi układ Lambda (Alfa) w odtwarzaczach CD Denon.

Najpierw krótki cytat ze strony producenta:

 

LAMBDA SLC: Konstrukcja konwertera Lambda (SLC - Super Linear Converter) bazuje na technologii LSI, również opracowanej przez DENONA. LSI zakłada podział cyfrowych danych na dwa strumienie, po to by

wyeliminować zniekształcenia przejścia przez zero poprzez zastosowanie wydajnej konfiguracji przetworników C/A. W dwóch strumieniach danych nie występuje pętla zwrotna MSB, więc kombinacja dwóch przebiegów również nie wykazuje zniekształceń przejścia przez zero. Nawet, gdy zniekształcenia występują w oryginalnym sygnale dla pewnego bitu, dwa sygnały uśredniają

wynik, redukując zniekształcenia o połowę. Z drugiej strony, jeśli poziom sygnału jest większy od sumy przesunięcia, wtedy przebieg przez punkt zero nie zmienia się a wszystkie zniekształcenia są eliminowane poprzez funkcję kompensacji MSB w procesorze LAMBDA SLC.

 

Układ wydaje się być tylko prostą programowalną logiką PLD (a nie procesorem) służącą do rozdzielania danych 20-bitowych na szeregowy strumień 18MSB bitów dla PCM61 (lub innych 18b DACów) i dwóch równoległych LSB 19 i 20 bitu dla drabinki rezystorowej. Myliłby się ten, kto twierdziłby, że w ten sposób uzyskamy 20-bit DAC i taką rozdzielczość. Gdyby to było takie proste to nikt nie siliłby się na produkcję 20-bitowych DACów. Tymczasem, by mieć prawdziwy 20b DAC trzeba za to naprawdę zapłacić.

W praktyce układ ten nie wnosi nic, w najgorszym przypadku jest źródłem zniekształceń i jittera.

Najlepszym rozwiązaniem jest jego całkowite pominięcie. Więcej może dać dithering wprowadzany przez filtr cyfrowy lecz nie na 20. a na 18., prawdziwym bicie przetwornika - zwiększając w ten sposób jego liniowość i rozdzielczość o około 0,5-1 bita maksymalnie. Niewiele, ale jest to fakt a nie deklaracja. Redukcja THD dla poziomów -60dB wynosi około 30-40% (2-3dB). Dla poziomów 0dB może być w granicach błędu pomiarowego.

 

Układ CF37606 TI, który pojawia się w odtwarzaczach DCD-980 i DCD-970 pełni rolę sławetnego układu Lambda. Ta sama funkcja, po jednym na kanał, nieco inne rozwiązanie z inwerterami - buforami przed rezystorami.

 

 

W związku z powyższym porponuję następującą modyfikację:

 

Ominięcie układu LAMBDA SLC w odtwarzaczach CD Denon

====================================================

 

Wylutować rezystory między filtrem cyfrowym SM5840/41AP/BP a układem Lambda na pinach: 10, 11, 12, 13 i 15 (R300 - R304).

Przy DACach wylutować w obu kanałach rezystory wchodzące na ich piny nr 7 z układu Lambda (R309, R310) oraz rozłączyć połączenia tego układu z ich pinami 5 i 6 (zworki lub końcówki R305 - R308).

Odłączyć zasilanie układu Lambda z jego pinów 26 i 58 (znajdują się na krótszych bokach układu w połowie ich długości).

Połączyć Filtr SM5840/41 z DACami w następujący sposób:

Pin 11 (DOR) - Pin 7 (DATA) kanał prawy

Pin 12 (DOL) - Pin 7 (DATA) kanał lewy

Pin 13 (WCKO) - Piny 6 (LE) w obu DACach (można przez rezystory na PCB od strony DACów)

Pin 15 (BCKO) - Piny 5 (BCK) w obu DACach - j.w.

Pin 7 (MCK) odłączyć, odlutować, przeciąć ścieżkę przy tym układzie by umożliwić pracę filtra w domyślnej konfiguracji z 18-bitowymi danymi na wyjściu. Inaczej przy każdym rozpoczęciu odtwarzacza procesor sterujący rekonfiguruje go na wyjście 20 bitowe, a tego w tym przypadku chcemy uniknąć. Tracimy w ten sposób tylko funkcję Fader. Następnie należy od pinów 13 (wyjście prądowe) obu DACów odłączyć rezystory 200k oznaczone R319, R320 i 680k najczęściej oznaczone R315, R316 (albo R313, R314), znajdujące się obok nich.

Tak samo można ominąć układ SM5845 w DCD635 i DCD-735 (i ew. DCD-1015) oraz innych odtwarzaczach z procesorem Lambda (lub Alfa - zintegrowany filtr cyfrowy i układ Lambda w jednym układzie) i postępując zgodnie ze schematem wlutować SM5840/41 modyfikując odtwarzacz wg powyższych uwag.

W przypadku układu ALFA sytuacja jest podobna - dokonuje on obliczeń kształtu przebiegu próbując przywrócić im na najmniejszych poziomach kształt sinusoidy (eliminując w ten sposób ostrość, a przy okazji losowy szum ditheringu nadany nagraniom w celu uniknięcia dużego błędu obcięcia podczas obróbki długości słowa do 16 bitów) i jego rozproszenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.