Skocz do zawartości
IGNORED

Wymiana tweetera w DALI 850


Bogdan

Rekomendowane odpowiedzi

Bogdan, wpierw wstaw opornik 15R zamiast 33R i uzysksz zbliżoną impedancję następnie jeżeli masz gniazda bi-wiring to odłącz zworą tweetera, puść z płyty testowej (generatora, kompa) częstotliwości od 1kHz kolejno co 500 Hz na niskośredniotonowy i dołączaj/odłaczaj tweetera przy danej częstotliwości słuchając czy jest "dodawany" czy "odejmowany" do/z SPL i notuj sobie dla danej częstotliwości co się dzieje. Uważaj na wzmaka, żeby nie zewrzeć wyjścia, np. tuż za wzmakiem daj oprnik 8R szeregowo z wyjściem. Jak jest dodawany, czyli SPL rośnie (piszczy głosniej) to OK, gdy dla jakiegoś zakresu jest inaczej - zminiać indukcujność w gałązi tweetera albo konda 15uF na mniejszy. Niektóre tweetert łatwiej się filtrują niektóre trudniej. Może być potrzeba też zmiany 5,6uF na mniejszy. Zależy jaki jest też filtrowany od góry midwoofer.

Powodzenia

wielkie dzięki za radę, tak zrobię. a i sposób przetestowania jest prosty, więc w weekend biorę sie do rzeczy. czy gdyby tweeter był za cicho, mogę zbocznikować R = 1,5R ? Jakie ma to konsekwencje dla działania filtru?

Obniżenie 1,5R do np. 1R nie zmieni zasadniczo charakterystyki filtru. Jeżeli masz mikrofon i miernik to możesz dobrać poziom tłumienia dla nowego tweetera następująco: mierzysz napięcie na mikrofonie ustawionym przed tweeterem np. w odległości 30 cm dla sygnału o częstotliwości np. dla 8kHz czy 10 kHz i w tym samym ustawieniu poziomu sygnału i ustawieniu mikrofonu względem kolumny (tweetera) i dla tej samej częstotliwości mierzysz napięcie dla nowego tweetera. Oczywiście możesz porównywać napięcia dla różnych częstotliwości pamiętając o identycznym ustawieniu "systemu pomiarowego". Oczywiście zamiast 1,5R możesz wstawić dla nowego tweetera opór regulowany 5R/1W i dobrać napięcie na mikrofonie.

dzisiaj wymieniłem tweetery,choć było sporo zabawy,bo trzeba było doszlifować dynaudio. narazie zamieniłem 33 R na 15 R i zbocznikowałem 1 R 5, ale już po dłuższej chwili słuchania wiem ,że będę musiał jeszcze pobłubać i najprawdopodobniej zamiast 1 R 5 będzie ok. 0.75 R , bo terazjest odrobikę za jasno. Z 1 R 5 jest z kolei zbyt głucho, więc podejrzewam ,że po środku będzie ok.

Krótko mówiąc Dynaudio to klasa. Seas jest OK,ale D260 jest super. Zupełnie inna szkoła brzmienia. Seas jest przy D260 szeleszczący, jakiś dziwny. Z Dynaudio jakby grało inne źródło, jest czysto. W pierwszym momencie byłem zaskoczony i nie mogłem się przyzwyczaić, a teraz nie wyobrażam sobie, że może być inaczej.

  • 2 tygodnie później...

Pierwsze zachwyty minęły, w międzyczasie kupiłem końcówkę Nakamichi PA-5 i znów jest niedostyt. Oczywiście z Nakamichi jest dużo lepiej niż sam amplituner, ale ogólnie to nie to. Dali 850 są do tuningu. Wymienilem już tweeter, ale teraz bezwzględnie średniotonowy do wymiany i zwrotnica do przerobienia. Bas jest super. Przy odpowiednim ustawieniu bomba. Ale średnicy brakuje bezpośredniości. Jest gumowa, stłumiona, sucha. Miałem już wcześniej wrażenie,że Vifa M17 gra ładniejszą średnicą. Chyba ,że jest głośnik który mógłbym wsadzić bez modyfikacji zwrotki.

Ja chyba mam spaczony gust, bo nie znoszę brzmienia filtrów wyższego rzędu. One są porządane kiedy się słucha głośno, ale przy dobrych głośnikach i rozsądnych poziomach głośności nikt mnie do nich nie przekona. Dźwięk jest jak zza przesłony, uciekają szczegóły, scena, brzmienie jest płaskie.

Tych Dali nie chcę zmieniać, tylko je gruntownie zmodyfikować. Poradźcie cholera bo mnie już trafia.

marzą mi się najprostsze filtry 6 db (najwyżej 12db na octawę i to tylko w torze wysokotonowym ).

Basy są łączone równolegle i mają łącznie 4 R, średniotonowy 6 R, a nowy tweeter 8 R,ale po zbocznikowaniu 6 R. Jakie wartości elementów przyjąć żeby podział wynosił tak jak w oryginałach 650Hz i 3000Hz ,ale ze stromością 6db / 6 dB / 6 dB lub 6 dB / 6 dB / 12 dB ? ewentualne różnice efektywności wyrównam dzielnikami oporników.

oryginalna zwrotnica

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podział na 3K to marnowanie potencjału tweetera Dynaudio. Ten tweeter świetnie pracuje z wyraźnie niższymi podziałami, i wtedy pokazuje klasę. Sugeruję jednak nie ograniczać się do półśrodków, tylko zrobić do tego porządne dedykowane zwrotnice od podstaw. Wtedy zagra.

Przede wszytkim to Lancaster ma racje czarów nie bedzie , a kiedy zaakceptujesz ten fakt to tnij na 3khz łagodnie dzwiecznie i pieknie)), a jeśli nie masz czasu to poprostu zamień Tweetery zobacz co wyszło jeśli wrzeszczy to elpadem dokończ sprawę i szkoda Twojego czasu, a grać bedzie, jak napisał Lankaster Sonusów nie zrobisz

pozdro

czasami odnosze wrazenie , ze ludzie zakładający wątki o kolumnach myslą ,że na forum ludzie zbuduja im kolumny patrząc na fotki zwrotnic i pudeł brzmieniowo kasujace konstrukcje dziesieciokrotnie droższe, Panowie czas obudzic sie bananów nie ma w kopcach )

nie chcę robić promu kosmicznego, tylko zestrioć kolumny 3-drożne. biadolenie,że się nie da nie jest mi potrzebne. bo się da. chcę tylko skorzystać z doświadczenia znacznie lepszych ode mnie. bez jaj. kolumny są policzone przez profesjonalistów, przez nich zbudowane. ja wymieniłem tweeter na znacznie lepszy, a teraż chcę zmienić filtry na 6 dB/oktawę. Gdybym prowadził dyskoteki na tych 850, to bym nic nie ruszał, ale ja słucham bardzo cicho lub najwyżej średnio głośno, więc nie ma strachu że przy 6 decybelowych coś popalę.

Filtry wyższch rzędów ( przzynajmniej miom zdaniem ) degradują dźwięk, a szczegłonie jest to słyszalne przy niskich poziomach. w najgorszym wypadku będę musiał zbudować jakiś podstawowy układ pomiarowy i dobrać elementy, chociaż wydaje mi się ,że jest kilku kolegów ,którzy mogą coś zasugerować. W torze basowym ma być tylko cewka w szeregu, w śedniotonowym cewka i kondensator a wysokotonowym kondensator. w przypadku tweetera będzie trzeba prawdopodobnie go ściszyć, ale to pestka i tyle.

Fazy powinny być ok. Oczywiście potem korekty pod własny gust i resztę systemu.

Nie walczymy o medal olimpijski na najbardziej naturalną i dopracowaną konstrukcję tylko o spełnienie oczekiwań - bardzo zresztą subiektywnych, czyli mioch.

Narazie jest do luftu: sucho ,głucho, jak przez zaciśnięte zęby. ja nie boję się wyostrzeń czy uwypukleń części pasma, pod warunkiem, że dzaiałają one na korzyść ogólnego odbiorzu.

Naturalność nie jest dla mnie priorytetem. Ma grać dobrze tu i teraz i na konkretnym zestawie, a narazie gra tak sobie, właściwie to męcząco przy dłuższym słuchaniu. Dużo dźwięku, brak wyrazu, mimo dobrych głośników i reszty sprzętu.

skoro nie ma być medalu proponuje wymienić Tweeter i eventualnie dopasowac Lpadem ,inne działania zaowocoją skutkami przeciwnymi do zamierzonych.

Proponuje poczytać sobie o filtrach pierwszego rzedu , a potem ich pragnąć, są to filtry prawie utopijne a wymagania do ich spełnienia siegaja prawie milona warunków , jesli chcesz coś poprawić to wymień elementy zwrotnicy na lepsze, ale nie grzeb w cieciach , bo bedziesz tego ZAŁOWAŁ

znalazłem prosty kalkulator, jest coś warty?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wszytkie kalkulatory wzory itd są opcjami czysto teoretycznymi , które daja daleko rózne rezultaty od pozadanych dlatego ze tego nie da sie obliczyć . Nałeży obliczyć- zmierzyc - odsłuchac i znow korekta i tak do bolu Dali juz to zrobiło Ty tylko wymień Tweeter i modl sie zeby było blisko, wiecej sie nie udzielam w tym wątku , jak pomeczysz jeszcze kilka lat sam to zrozumiesz

pozdrawiam

Panowie !!,

w zasadzie nie jesteście w stanie i ja również pomóc koledze, bo to, o co prosi jest dla wiekszości z nas zupełnie wiedzą abstrakcyjną. Gdybym porównał problem do innej działki znanej wszystkim, to tak jakby chciał aby z dwóch samochodów osobowych zbudować jeden, ale taki, że będzie miał zalety obu konstrukcji jednocześnie.

Firmy audiofilskie wydają miliony dolarów na prototypy kolumn, i gdyby istniało dobre i tanie rozwiązanie to na pewno by je już dawno zbudowali i sprzedawali.

Pozdrawiam...

prawdopodobnie mówimy i myślimy o dwóch różnych rzeczach. Mi tylko zależy na prawidłowym podziale pasma na zastosowane głośniki -z uwzglednieniem baffle step i róźnych innych parametrów, o których mam blade pojęcie z zastosowaniem najprostszych filtrów 6dB. O nic innego się nie martwcie, dlatego że ja lubię takie specyficzne brzmienie. Ono jest dosyć nieliniowe i może być nawet dla niektórych draźniące, ale ja je lubię, bo jest bezpośrednie i bardzo sugestywne.

Producenci dążą do maksymalnej liniowości i uniwersalności kolumn - maja one grać poprawnie w każdym zestawieniu. A mi na tym nie zależy, chodzi o punkt wyjścia do póżniejszych korekt, które mozolnie zrobię sam, tylko żebym zamiast cewki np. 2,2 mH do sekcji basowej nie zamówił 0,4 mH, itp.

Mam łopatologiczne podejście do sprawy, tzn. moim zdaniem zestojenie na słuch - bez pomiarów kolumny trójdroźnej z filtrami wyższego rzędu jest niemal niemożliwe, bo zachodzi zbyt wiele zależności miedzy torami, ale 6 dB się da. O fazy nie trzeba się zbytnio martwić i przy odpowiedniej jakości głośników mozna to zrobić.

Robiłem kiedyś kolumny 2-droźne i za punkt wyjścia przyjąłem zwrotkę ostinato, po korektach uzyskalem naprawdę świetne brzmienie, gdyby tylko basu było troche więcej, to napewno bym przy nich pozostał, ale z VIFY M17 w 28 m2 się nie pochula.

Skoro się tak uparłeś to spokojnie możesz skorzystać z tego programu który znalazłeś i wykorzystać jako punkt wyjścia.Ale....tu się zaczynają schody.Po pierwsze program narzuca stosunek częstotliwości podziału,to jeszcze nic.Zakładać musisz jakąś impedancję głośnika która w rzeczywistości jest zmienna (jak znasz parametry głośnika możesz zastosować korekcję impedancji).Sfazowanie głośników jest założone z góry itd.Dlatego spróbuj najpierw pokombinować tylko z kopułką.Poprawne zbudowanie zwrotnicy na ucho i to trójdrżnej jest mało prawdopodobne.Zadzwoń do Akkusa ,Akustyka albo Qby dowiesz się więcej

witam

zamiast tych 33 ohm daj 12 albo 15 i wstaw głosnik,

potem ten 1.5 ohm dobierz do właściwej efektywności metodą odsłuchu oczywiscie

dalej jak coś nie tak to pozostaje ta cewka ale to jak pasmo bedzie nie liniowe przy podziale tj 3000

Bogdan;

Kupiłeś znakomity tweeter ,którego brzmienie jest jednym z najlepszych znanych mi kompromisów pomiędzy żywym mocno angażującym dźwiękiem a sporą holografią i jednocześnie relaksującym charakterem dźwięku. Jak już zauważyłeś przeskok z seasa jest dramatyczny - ale to nie dziwne zwazywszy na samą technologię tego głośnika no i cenę. Najsłabszym ogniwem w Twoich kolumnach jest głośnik średniotonowy M13 .Wykonałem mnóstwo kolumn opartych o głośniki M13MH, M13WH, M13WG. Pomimo tego iż układ drgający jest lżejszy od M17WH to jakością srednich tonów rzeczywiście mu nie dorównuje ! Zresztą M17 WH to najbardziej udana Vifa jeżeli rozważamy naturalność i czystość środka pasma. Zresztą znalazła uznanie -stosował ją Sonus Faber w modelu Minuetto które to środek miały śliczny.W Thielu CS 0,5 też mieliśmy ten głośnik po małych modyfikacjach ( z korektorem fazy) no i w naszych Studio 16 Hz "CREMO " Zresztą całą masę drgającą udało się utrzymac na poziomię 12g co jest i tak niezłym wynikiem w grupie głośników 17-18 cm. Najlepiej wypadałoby wymienić głośnik M13 na M17WH, ale w obecnej obudowie ta wielkość się nie zmiesci.Pozostaje skonstruowanie nowej solidnej obudowy z solidnych materiałów i dostrojenie zwrotnicy do nowego ukladu 3 drożnego co jest zajęciem na kilkanaście popołudni i wieczorów dla ludzi którzy się tym pasjonują (tutaj na forum widzę takich kilku) . To oczywiście jedna z opcji którą Ci podałem,oczywiscie to wersja jest pracochłonna ale zapewniająca brzmienie dla kolumn niedostępnych w dużo wyższym przedziale cenowym.Pozdrawiam,Grzegorz

Cieszę sie z opinii na temat zakupu i że potwierdzaja sie moje spostrzeżenia na temat średniotonowego, ale wymiana obudowy to katastrofa. Właśnie dlatego kupilem te Dali, żebuy obudowy i sekcji basowej nie ruszać. A nie ma jakiegoś głośniczka 13 cm, którego mógłbym użyć w obecnej obudowie? Może Audax, albo jakis inny wynalazek? Wiadomo, że to będzie zgniły kompromis,ale takie jest życie...

eeee, bez przesady...nie słuchalem tej 13cm vify doslownie nigdzie wiec moze nie powinienem tak pisać, ale...skoro 17cm vify brzmią świetnie i 11cm vify też w np. AP brzmią nienajgorzej, to jakoś nie widzę specjalnie powodu, dla ktorego 13cm miałyby być jakieś nie trzymające poziomu....dobrze dograć zwrotnicę(bo tu cala sztuka) i będzie uważam OK. A ze z 17cm vifa może być świetny dzwiek to nie wątpie...dość niski mms(choć przy np. Seasie 18cm - 8,8g...) raczej nie wadzi...zależy jak dobrane są inne paramatry glośnika...no i najważniejsze - jak brzmi kiedy wyciśnie się z niego maxa.

....co do Dynaudio, to postarałbym się o jakiś stary projekt kitu Dynaudio na tym głośniku i spróbował złożyć zwrotkę wg. recepty Dynaudio...tzn 1rząd+korekcja impedancji.

Dynaudio w dobrej aplikacji gra...ladnie. Jeżeli ktoś zwraca uwagę na bezpośredniość i zywość to może nie do konca byc jego typ....ale ogólnie może sie podobać.

 

Zwrotnica i jeszcze raz zwrotnica...bo bez niej to może byc tak, ze o zgrozo....oryginalne dali850 będą cały czas grały lepiej :)

...niektóre rzeczy pozostają w kwestii gustu...mam np. znajomego, który mówil, ze nie chcialby miec w domu muzyki jak na żywo(a system ma brzmiacy szybko i dynamicznie cwaniak:))...takie zyczenie przyznam jest najlatwiejsze do spełnienia....wszyscy tak mają, tylko w rożnej odleglości od live.

 

 

Pozdrawiam

M17WH09/08 -gra świetnie średnicą

P17WJ -gra zamuloną srednicą (plastikowa membrana o duzym tłumieniu która zbyt mocno się wygina)

M18WH -przyzwoity kompromis

M10MD- czysto gładko i wysmukle

PL11MH- również czysto

M13 SG

M13 WH

M13WG kompromis przechylony w stronę basu,srodek mało otwarty

Poza P17 wszystkie modele to celulozowe Vify ,takie rozpatrujemy,bo papier jest w Dali 850.

 

Dobre 13- tki

Audax :areożelowe HM 13 OZO ,HM 13OZ2 ,130Z12, węglowe: HM 13OCO

Bardzo dobry na srednice seas L15 aluminiowy - lecz nie wyjdzie efektywnisc w zestawie Dali 850,a wersji 4 ohmowej ,badz sredniotonowej nie mają

Znakomity i perfekcyjny Seas W15 CY magnezowy -lecz również ma zbyt małą efektywnosc w polaczeniu z dwoma 21 cm basami Vify i łacznej impedancji 4 ohm.

1x M21 WO + 1x Exel 15 + D260 w imedancji 8 ohm -tutaj brzmienie zestawu bedzie niemal perfekcyjne,efektywnosc powinna miescic sie w 85-86 dB. Mocniejszy wzmak tylko.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.