Skocz do zawartości
IGNORED

Skąd się bierze stereo?


wasylak

Rekomendowane odpowiedzi

senicz

"Moze byc mono z szybkim przesuwaniem kolumny z miejsca na miejsce a wlasciwie tylko klapaka w tunelach do przrzucania dzwieku na lewo i prawo. bas moze stac na miejscu. Takie roziwazanie chyba jest najlepsze."

 

Nie no teraz to mi korki w głowie wybiło......... :-)

 

To tak samo jak próba taniego stworzenia obrazu 3D, czyli obraz był wyświetlany na jednym monitorze w klatkach parzyste dla lewego i nieparzyste dla prawego. Do tego okularki z zasłonami LCD i synchronicznie przełączane lewe/prawe. Wtedy dla każdego oka dociera obraz dla niego obrobiony i przeznaczony. Tworzy to pewien efekt 3D. Jednak upośledzenie oka ludzkiego toleruje migotanie i jest to zjadliwe. To jest niewykonalne aby zrobić coś podobnego z dźwiękiem, wyobraź sobie kolumnę powiedzmy podłogową 25kg która będzie latać z jednej części pokoju do drugiej z częstotliwością powiedzmy 20Khz, jaką falę powietrza ona wytworzy, co się stanie z dźwiękiem który będzie ona generować, ile energii będziesz do tego potrzebował, jaką śmiercią zginiesz przy słuchaniu a raczej próbie? Zastanów się co piszesz. Wspomniałeś o klapce... no równie ciekawy pomysł senicz, gratuluje jesteś de best "miszczu".

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Re: wasylak, 18 Cze 2007, 22:08

 

>graaf,

>zapoznałem się,

>do gustu przypadł mi link ostatni,

 

no wiesz - scientific facts to nie jest kwestia gustu ;-)

straszny z Ciebie postmodernista

 

akurat pod ostatnim linkiem jest najmniej o tym jak działa stereo, w zasadzie jest to tekst o tym jak zachodzi słyszenie przestrzenne

i jest tam parę głupot w kontekście stereo

 

o tym jak działa system stereo przestrzennej reprodukcji dźwięku w małych pomieszczeniach (czyli w naszych pokojach mieszkalnych) to najlepiej wyjaśniają teksty pod dwoma pierwszymi linkami tj.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i cokolwiek by się nie wydawało audiofilowi "nauczonemu z gazet" to właśnie nie są jakieś "niestworzone teorie" tylko prawdziwe, naukowe wyjaśnienia

opisany jest tam patent stereo oraz przedstawione wnioski z europejskiego projektu badawczego z dziedziny psychoakustyki Archimedes/Eureka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

graaf, 19 Cze 2007, 09:58

 

>Re: wasylak, 18 Cze 2007, 22:08

>

>>graaf,

>>zapoznałem się,

>>do gustu przypadł mi link ostatni,

>

>no wiesz - scientific facts to nie jest kwestia gustu ;-)

>straszny z Ciebie postmodernista

 

Właśnie o scientific facts mi chodziło...

 

 

>akurat pod ostatnim linkiem jest najmniej o tym jak działa stereo, w zasadzie jest to tekst o tym

>jak zachodzi słyszenie przestrzenne

 

...a zwłaszcza o budowanie efektów przestrzennych, soli audiofilskiej ziemi.

 

 

>o tym jak działa system stereo przestrzennej reprodukcji dźwięku w małych pomieszczeniach (czyli w

>naszych pokojach mieszkalnych) to najlepiej wyjaśniają teksty pod dwoma pierwszymi linkami tj.

>

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Te koncepcje najchętniej sprawdziłbym nausznie:) co nie znaczy bynajmniej, że wyrażam tym sceptycyzm.

 

Dzięki za wpis i pozdrawiam!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Re: wasylak, 19 Cze 2007, 10:14

 

>Właśnie o scientific facts mi chodziło...

 

to w czym rzecz?

bardzo często scientific facts idą wbrew "wiedzy popularnej"

 

>...a zwłaszcza o budowanie efektów przestrzennych, soli audiofilskiej ziemi.

 

wiem o czym tam jest :-))

i co tam jest - wiele "popularnych teorii" będących "solą audiofilskiej wiary" ;-)

 

o patencie Blumleina ani słowa, jest za to sporo fałszywych analogii jak np. między Vienna Grosser Musikvereinssaal a pokojem mieszkalnym, w którym słuchamy muzyki

 

>Te koncepcje najchętniej sprawdziłbym nausznie:)

 

wiesz - to jest czysta nauka, ale skoro "nie uwierzysz póki nie usłyszysz" to w zasadzie też nie ma problemu :-)

 

jeśli chodzi o Moultona to można posłuchać Bang-Olufsen Beolab 5, pewnie stoją w jakimś "popisowym" salonie B-O w Warszawie

a póki co możesz poczytać wiele audiofilskich recenzji Beolab 5 jakie można znaleźć w sieci

Beolab 5 to są prawidłowe kolumny wg Moultona

 

natomiast jeśli chodzi o stereo tak jak je widział jego wynalazca - Blumlein - to trzeba by się nieco bardziej wysilić tj. znaleźć nagranie techniką zalecaną przez Blumleina i ustawić kolumny tak jak on zalecał - żaden "trójkąt równoboczny" czy inny "Audio Fizyk spiker plejsment"

 

a póki co możesz poczytać tegoż Greene'a, którego tekst o "directional hearing" Ci się spodobał

Greene jest wielkim adwokatem techniki nagraniowej Blumleina

 

pzdr.

graaf

 

a co z tym Eliadem? bo dawno już zapytałem a Ty nic :-(

graaf, 19 Cze 2007, 10:28

 

>Re: wasylak, 19 Cze 2007, 10:14

>

>>Właśnie o scientific facts mi chodziło...

>

>to w czym rzecz?

>bardzo często scientific facts idą wbrew "wiedzy popularnej"

 

Nie no, okej, chodziło mi właśnie o coś w rodzaju informacji z tego artykułu, w porządku jest.

 

>>...a zwłaszcza o budowanie efektów przestrzennych, soli audiofilskiej ziemi.

>

>wiem o czym tam jest :-))

>i co tam jest - wiele "popularnych teorii" będących "solą audiofilskiej wiary" ;-)

 

Eeee, teraz to mi już dogryzasz- ani specjalnie wierzący nie jestem, ani gazet audiofilskich nie czytuję (choć jak wpada w ręcę, to chętnie się zapoznaję, ale to już raczej u kolegów, bo sam nie kupuję). Nieporozumienie chyba wynikło z tego, że moja wcześniejsza wypowiedź została rozdzielona "..." i linkiem pośrodku.

 

>>Te koncepcje najchętniej sprawdziłbym nausznie:)

>

>wiesz - to jest czysta nauka, ale skoro "nie uwierzysz póki nie usłyszysz" to w zasadzie też nie ma

>problemu :-)

 

Też tak sądzę:)

 

>jeśli chodzi o Moultona to można posłuchać Bang-Olufsen Beolab 5, pewnie stoją w jakimś "popisowym"

>salonie B-O w Warszawie

>a póki co możesz poczytać wiele audiofilskich recenzji Beolab 5 jakie można znaleźć w sieci

>Beolab 5 to są prawidłowe kolumny wg Moultona

>

>natomiast jeśli chodzi o stereo tak jak je widział jego wynalazca - Blumlein - to trzeba by się

>nieco bardziej wysilić tj. znaleźć nagranie techniką zalecaną przez Blumleina i ustawić kolumny tak

>jak on zalecał - żaden "trójkąt równoboczny" czy inny "Audio Fizyk spiker plejsment"

 

Ja mam kolumny ustawione po trójkącie, przecięcie osi 1/3 przed słuchaczem, odpowiednio daleko/blisko od ścian, i to mi się sprawdza najlepiej. Próbowałem też Twoich propozycji, jak i wszystkiego, co napotkałem i co mi przychodziło do głowy, w sumie przez rok czegoś szukałem. U mnie trójkąt gra dookólną przestrzenią, ale zdaję sobie sprawę (i przetestowałem to, zagracając pokój przeróżnymi ustrojami), że można lepiej. Wiem jednak, co to umiar.

 

>a co z tym Eliadem? bo dawno już zapytałem a Ty nic :-(

 

Przepraszam, ale musiałem przegapić- sam byłem ciekaw, czy zapytasz?

Ja tego, co on napisał, nie biorę do końca poważnie- uważam go za wartościowego, ale przeintelektualizowanego teoretyka (cykora). Jego wpływ (i liczność cytowań), wyczuwalny pośród pewnej grupy akademików, lekko mnie słabił (jak i oni sami).

 

To tyle z nisokości o znaczniejszych od siebie,

 

pozdrawiam

>Przepraszam, ale musiałem przegapić- sam byłem ciekaw, czy zapytasz?

>>Ja tego, co on napisał, nie biorę do końca poważnie- uważam go za wartościowego, ale >przeintelektualizowanego teoretyka (cykora). Jego wpływ (i liczność cytowań), wyczuwalny pośród pewnej

>grupy akademików, lekko mnie słabił (jak i oni sami).

 

no to zapraszam i proszę o szczegóły w "tamtym" wątku :-)

To właśnie jedno z "pytań podstawowych", na które trudno odpowiedzieć ;)

Jeśli chodzi o "holografię", to wydaje mi się że bez ścisłej kontroli akustyki pomieszczenia nie ma mowy o dobrych rezultatach.

O ile lokalizacja źródeł w poziomie i w głąb daje się wytłumaczyć przez amplitudę, fazę i opóźnienia, to już lokalizacji na osi pionowej - nie. Prawdopodobnie znacznie ma też barwa dźwięku, a ściślej mówiąc - zniekształcenie barwy (znanej skądinąd) wynikające z położenia.

>na które trudno odpowiedzieć

 

nie tak trudno odpowiedzieć

trudniej zrozumieć odpowiedź, bo trzeba porzucić kilka "intuicyjnych prawd" tzw. "popularnej wiedzy" audiofilskiej ;-))

 

wyżej podałem linki do tekstów, które wszystko wyjaśniają (zwłaszcza dwa pierwsze)

>O ile lokalizacja źródeł w poziomie i w głąb daje się wytłumaczyć przez amplitudę, fazę i

>opóźnienia, to już lokalizacji na osi pionowej - nie. Prawdopodobnie znacznie ma też barwa dźwięku,

>a ściślej mówiąc - zniekształcenie barwy (znanej skądinąd) wynikające z położenia.

 

Lokalizacja na osi poziomej jest najprawdopodobniej dokonywana na podstawie tego zależnego od kierunku filtrowania dźwieku przez małżowinę uszną.

 

Nawaisem mówiąc, lokalizacja w głąb daje sie wytłumaczyć miedzyusznymi różnicami amplitudy i opóźnieniq przy małych odległościach, przy większych wydaje się ze znaczenie ma amplituda bezwględna, spadek wzglednego udziału wysokich częstotliwości, udział dźwieków odbitych.

"stereo" to konkretny techniczny sposób na stworzenie iluzji słuchowej, wykorzystujący sposób w jaki "działa" słyszenie przestrzenne

dlatego do wyjaśnienia jak "działa" stereo nie wystarczy znajomość tego jak "działa" słyszenie przestrzenne

 

polecam Ci opis patentu Blumleina, wynalazcy stereo

Stereo....

Miedzy uchem lewym i prawym wystęuje zarówno różnica dróg (a co za tym idzie opóźnienie czasowe i róznica faz) oraz różnica natężeń. Obie różnice nie muszą iść w parze z sobą. Sam efekt powstaje na poziomie mózgu (wyższa czynność słuchowa). Człowiek od dnia narodzin uczy się odbioru różnych bodźców, tak samo jest z dźwiękiem, odgosy kojarzymy z konkretnymi wydarzeniami. Z fizycznego punktu widzenia mamy do czynienia jedynie z opóźnieniem bądź z różnicą natężeń, są prace naukowe, które to potwierdzają (modyfikacja fazy i natężenia pozwala uzyskiwać przeróżne efekty przestrzenne). Jeśli chodzi o słuchanie muzyki w mono jak zaproponował jeden z forumowiczów. Można, ale muzykę od zawsze słuchamy w "stereo", mamy dwoje uszu, cały czas występują opóźnienia fal do nich docierających i zmienia się natężenie.

Musimy też pamiętać, że słuchanie muzyki to wchodzenie na grunt psychoakustyki, gdzie o sposobie odbioru decydują nie tylko aspekty dotyczące samych fizycznych właściwości fali akustycznej, lecz emocje, nastrój, zmęczenie etc...

Z pewnością są różne sposoby nagrywania ścieżek w stereo, ale nie można powiedzieć jednoznacznie który jest najlepszy, liczy się efekt końcowy, stereo to wybitnie empiryczna (jesli mogę tak nazwać) nauka o zapisywaniu i odtwarzaniu dźwięku, teoretycznie nie jesteśmy wszystkiego opsisać wystarczająco. Wprowadzanie skąomlikowanych teroii i równań nie zaprowadzi do celu, choćby z tak prostego powodu, że modelowanie rozchodzenia się fal akustycznych docierających do każdego punktu w pomieszczeniu to nie lada wyzwanie dla bardzo dobrego komputera, a gdzie tu jeszcze psychoakustyka???

pozdrawiam

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.