Skocz do zawartości
IGNORED

Muzyka dawna współcześnie.


wojciech iwaszczukiewicz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dawno nie pisałem w tym wątku ale mam dwie nowości nadzwyczajnej urody . Najpierw " Marin Marais . Jean Guihen Alexandre Tharaud " Harmonia Mundi 2023. To 17 utworów kompozytora transkrybowanych na fortepian i wiolonczelę . Znakomity pomysł na płytę i jest moja ulubiona des Folies d' Espagne w 18 min. wersji.

" Eros & Subtilitas . Capricci , Madrigali e Danze in Dialogo " Tasto Solo pod kierunkiem G. Pereza AliaVox 2021. To 23 utwory wczesnorenesansowe , wokalno -instrumentalne .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze coś na styku , baroku i jazzu. Bardzo lubię takie połączenia. Wybitny  ,włoski klarnecista Gianluigi Trovesi nagrał płytę z zespołem Stravaganze consonanti pod kierunkiem S. Montanari ECM 2023. Nagrano w 2014r. w Cremonie . Trovesi gra na klarnecie, saksofonie altowym i klarnecie altowym . Mamy jeszcze jazzmanów L. Bandiniego na basie , R. Balbinuttiego na perk. i F. Marasa na elektronice .Na krążku 15 utworów z XV- XVII wieku i kompozycje samego klarnecisty .Muzyka pomimo rozrzutu stylistycznego jest nawet homogenna. Pięknie zagrana i pięknie brzmiąca.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 miesiące temu...

Wreszcie polski akcent. Zachwycam się obecnie muzyką z płyty polskiego zespołu [ oh!] Trio w składzie Martyna Pastuszka skrzypce, Krzysztof Firlus viola i Anna Firlus klawesyn. Muzyka to suity francuskiego, barokowego kompozytora J. Marchanda. To piękna muzyka i piękne , trzypłytowe wydawnictwo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 11.03.2023 o 14:01, wojciech iwaszczukiewicz napisał:

I jeszcze coś na styku , baroku i jazzu. Bardzo lubię takie połączenia. Wybitny  ,włoski klarnecista Gianluigi Trovesi nagrał płytę z zespołem Stravaganze consonanti pod kierunkiem S. Montanari ECM 2023.

Polecasz, więc posłuchałem. Spodobała mi się od pierwszego przesłuchania i kojarzy mi się z L'arpeggiatą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Głupi nie lubi się zastanawiać, lecz tylko swe zdanie przedstawić. Księga Przysłów 18,2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 29.07.2023 o 11:56, wojciech iwaszczukiewicz napisał:

Wreszcie polski akcent. Zachwycam się obecnie muzyką z płyty polskiego zespołu [ oh!] Trio w składzie Martyna Pastuszka skrzypce, Krzysztof Firlus viola i Anna Firlus klawesyn. Muzyka to suity francuskiego, barokowego kompozytora J. Marchanda. To piękna muzyka i piękne , trzypłytowe wydawnictwo.

Tytuł proszę i rok wydania

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Album „What Is Sarah Neutkens Thinking?” pochodzi spod ręki kompozytorki i pianistki z Eindhoven, Sarah Neutkens (24 l.). „Są w życiu uczucia i myśli, których nie da się ubrać w słowa, wychodzą one do mnie poprzez muzykę” — mówi Sarah. Na ten podwójny album napisała kompozycję na kwartet smyczkowy, którą nagrał Alma Quartet, składający się z członków Royal Concertgebouw Orchestra. „Praca z Sarą była przyjemnością. Mamy wszystko swobodę ożywiania muzyki, którą przelała na papier” – mówi Marc Daniel van Biemen, prymariusz kwartetu. Druga część albumu składa się z utworów na fortepian solo, które Sarah sama grała i nagrywała. Pierwszy singiel Hexagon i I Saw A Crowd zawiera również aranżację na fortepian utworu Other Echoes, który wcześniej skomponowała jako kwartet smyczkowy. Piękna muzyka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tal

„We read to know we are not alone.“  C.S. Lewis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wątpię ,że jest to ciekawa muzyka. Ale czy to jest muzyka dawna ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Nie wątpię ,że jest to ciekawa muzyka. Ale czy to jest muzyka dawna ?

Raczej coś w stylu Maxa Richtera. Słucha się przyjemnie. Z drugiej strony - kto by pomyślał, że w 2 dekadzie XXI w. będą pisane utwory na kwartet smyczkowy, przy których późne kwartety Beethovena to ekstremalna awangarda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu nie wiedziałem w jakim temacie mógłbym się podzielić tym albumem i ten wydawał mi się odpowiedni ale jeśli autorowi wątku nie podoba się wpis nie na temat bo kwartety smyczkowe w tym wątku to tylko te z epoki to sory...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

„We read to know we are not alone.“  C.S. Lewis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzarro

Bo muzyka współczesna to nie tylko ta napisana współcześnie ale i posługująca się współczesnym językiem muzycznym . To oczywiście sprawy terminologii i dyskusyjne ale jakieś kryteria powinny być .Wiele lat temu założyłem wątek poświęcony muzyce współczesnej ale przepadł gdzieś w archiwum .Może należałoby go przywrócić ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz muzyka piękna i przyjemna w słuchaniu a la Ch. Pluhar . " Mujeres " Diana Baroni, Ronald  Martin  Alonso, Rafael Guel Frias  . Apartemusic 2023. Tytuł oznacza po hiszpańsku kobiety. Bo to muzyczny portret  kobiet Ameryki Łacińskiej XVI - XVIII wieku. Kobiet śpiewaczek , poetek , kompozytorek , artystek . Baroni śpiewa , Alonso to viola i Frias to gitara barokowa . Na krążku 14 przepięknych pieśni, urokliwych , zagranych z uczuciem i pietyzmem .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Jestem pod ogromnym wrażeniem piękna oratorium Haydna „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” w wykonaniu Jordi Savalla. Wyjątkowe dzieło zaaranżowane na kwartet smyczkowy urzeka barwą i genialną naturalnością w której odnajdujemy spokój, czystość i pasje.

Haydn : The 7 Last Words Of Christ On The Cross, Hob. XX:1A

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były i są często tematem rozważań teologów, motywem homilii, a także ­ muzycznych opracowań. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii z andaluzyjskiego Kadyksu – duchowny z tego miasta Don José Sáenz de Santa María zapragnął by w tamtejszym Oratorio de la Santa Cueva wykonano w Wielki Piątek kolejnego roku kompozycję instrumentalną towarzyszącą modlitewnej kontemplacji „Siedmiu Słów”. Haydn pozostawał wówczas wciąż w służbie możnego apodyktycznego księcia Mikołaja Esterházy’ego który nader niechętnie wypuszczał swego ulubionego muzyka z okazałej rezydencji nad Jeziorem Nezyderskim ale mimo to sława Haydna sięgała już całego kontynentu czego dowodziło także wspomniane zamówienie. Kompozytor stworzył więc dzieło bardzo niekonwencjonalne niemające dotąd precedensu: "Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze" złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową ilustrującą trzęsienie ziemi które nastąpiło po śmierci Jezusa. Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował wkrótce jego wariant przeznaczony na kameralny kwartet smyczkowy (do dziś bardzo popularny), a dziesięć lat po skomponowaniu – wersję oratoryjną z głosami wokalnymi (nie planował tego ale podczas pobytu w bawarskiej Pasawie usłyszał taką aranżację dokonaną przez miejscowego kapelmistrza – postanowił więc stworzyć analogiczną wersję autorską). Ironią losu jest to że oryginalna orkiestrowa wersja "Siedmiu Ostatnich Słów" – jednego z najwspanialszych i za jego życia najpopularniejszych dzieł Haydna – została niemal całkowicie przyćmiona przez prowizoryczną aranżację kwartetu smyczkowego kompozytora. Bez względu na korzyści w zakresie intymności wersja kwartetowa nieuchronnie tłumi wielkość, kolor i mistyczny podziw oryginału; także jego czysta siła fizyczna przede wszystkim w końcowym trzęsieniu ziemi które przy graniu w kwartecie wydaje się po prostu szalone.

Siedem razy mówił Chrystus do swego Ojca i ludzi. Wszystkie te zdania choć rozproszone w świadectwach ewangelistów dopełniają się w kontekście zbawiennego planu Boga wobec świata tworząc przejmujący testament wybaczenia, zbawienia, troski, samotności, cierpienia, zwycięstwa i zawierzenia w modlitwie.

Oratorium „Siedem Ostatnich Słów Chrystusa Na Krzyżu” to jedna z najbardziej uduchowionych i subtelnych kompozycji Haydna. Była to muzyczna proklamacja wielkiej wiary w Boga.

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

„We read to know we are not alone.“  C.S. Lewis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 miesiące temu...

Polecam płytę Dietrich Buxtehude Membra Jesu nostri. Bardzo piękne wokale, chór, piękne smyczki, przestrzennie nagrana we włoskim kościele poniżej w miejscowości Treviso.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chiesa di Santa Maria Maggiore, Piazza Santa Maria Maggiore, Treviso.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez paww
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

John Tavener: „Icon of Eros“

Poza walorami muzycznymi (wyjatkowa muzyka), jak wiele nagran z repertuaru Reference Recordings, niesamowite „eteryczne“, przestrzenne brzmienie.
Uwielbiam RR.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )


Jestem ciekaw, czy ktos, kto ma dobrze/korzystnie ustawiony sprzet (z punktu widzenia poprawnej lokalizacji sceny), moze to wrazenie potwierdzic. Niemalze za kazdym razem, jak puszczam nagrania RR, to mam wrazenie, ze nagle nacisnalem guzik, ktory mnie przeniosl do olbrzymiego pomieszczenia ze znakomitym systemem surround.
Niesamowite.
Takze przy odsluchach przez sluchawki (koniecznie z Crossfeedem)

PS.
Moja wielka milosc do RR zaczela sie od ponizszej plyty, ktora uslyszalem na HighEnd w Frakfurcie w 1994 na wielkim systemie Genesis.

IMG_0718.thumb.jpg.aaac4b68d7656787863ec2ff2c8f7cb3.jpg

Niezapomniane przezycie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, xajas napisał:

John Tavener: „Icon of Eros“

Poza walorami muzycznymi (wyjatkowa muzyka), jak wiele nagran z repertuaru Reference Recordings, niesamowite „eteryczne“, przestrzenne brzmienie.

Piękne nagrania, coś z gatunku muzyki współczesnej czyli łączenie stylów, melodyki i rytmiki w pewnych proporcjach, z takim budowaniem atmosfery, gdzieś momentami w tle, taka jakby przestrzeń w głąb "aż po horyzont", jakby gdzieś w oddali był inny świat, którego muzyka do nas dochodzi, czasami stopniowo, czasami już wyraziście. Do tego recytatywy, chóry, całość bardzo dobrze i spójnie zbudowana. Dzięki za propozycję.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę żałuję że w tematach o muzyce dawnej i klasycznej nie udzielają się aż tak aktywnie osoby które do niedawna non stop coś pisały na jej temat. Jeszcze dekadę temu treści o muzyce klasycznej dominowały w tym dziale i zawsze była okazja dowiedzieć się czegoś fajnego o niej, czy to o autorze czy o tekście czy z historii czy budowie utworu. Teraz tego typu tematy są w niszy i mało kto publikuje coś ciekawego w temacie a szkoda bo mnie akurat mocno interesuje ten gatunek z powodu chyba już wystarczająco dojrzałego gustu do tego typu muzyki lecz nie ukrywam że podwójną przyjemność też czerpię z powodu moich przekonań i wyznawanej wiary która ostatecznie była inspiracją i praprzyczyną dla tych wszystkich wspaniałych i jakże wzniosłych dzieł muzycznych. Bardzo lubię włączyć w tle jakieś oratorium, chorały, kantaty czy sonaty i czytać Biblię lub jakąkolwiek literaturę co mnie bardzo przyjemnie wycisza i miło nastraja.

Za rekomendacją kolegi @paww włączyłem sobie "Membra Jesu Nostri" Dietrich'a Buxtehude z tym że w wykonaniu The Netherlands Bach Society pod dyrekcją Jos'a van Veldhoven które bardzo mnie zachwyciło więc cieszę się kolego @paww że miałeś pragnienie podzielić się tą muzyką która czuję że staje mi się coraz bliższa i żeby poznać troszkę rysu historycznego oraz znaczenia tego dzieła trafiłem na taką treść:

Dietrich Buxtehude to jeden z czołowych przedstawicieli baroku w muzyce. Nauczyciel i mistrz Jana Sebastiana Bacha, pozostawił po sobie obfitą twórczość kompozytorską zarówno w zakresie muzyki instrumentalnej, jak i wokalno-instrumentalnej.

Cykl siedmiu kantat zatytułowany Membra Jesu Nostri pochodzi z 1680 roku. Główną inspirację dla kompozytora stanowił w tym przypadku średniowieczny wiersz Salve mundi salutare, który stał się również podstawą dla ukształtowania warstwy tekstowej i formalnej utworu. Autorstwo poematu przypisywane jest św. Bernardowi z Clairvaux lub Arnulfowi z Leuven. Każda z jego siedmiu części stanowi refleksję nad jedną częścią umęczonego ciała Chrystusa bolejącego na krzyżu. Na początku opiewane są Jezusowe stopy, następnie kolana, ręce, bok, piersi, serce i twarz.

Podążając za budową wiersza, Buxtehude każdą kantatę poświęca jednej części ciała Chrystusa. Tekst poematu uzupełnia zaś odpowiednimi fragmentami ze Starego Testamentu. Biblijne cytaty, pochodzące z Pieśni nad Pieśniami, Księgi Psalmów oraz ksiąg prorockich – Izajasza i Zachariasza, otwierają i zamykają każdą z kantat. Bogata symbolika biblijna znajduje odzwierciedlenie w pełnej afektów muzyce.

Warto zwrócić szczególną uwagę na szóstą kantatę, zatytułowaną Ad cor. Istotnie jest ona bowiem sercem całego cyklu. Kompozytor zmienia w niej obsadę instrumentalną, wprowadzając ciepłe i głębokie brzmienie zespołu pięciu viol da gamba. Wymowa tekstu jest wzmocniona użyciem figur retorycznych. Jednostajny akompaniament wiol pogłębia ekspresyjność tego fragmentu. Podobną funkcję pełni opadająca seksta na słowie „vulnerasti” w tekście stanowiącym fragment Pieśni nad Pieśniami („Ujęłaś serce moje, siostro moja, oblubienico moja”).

Teraz słucham kantat i sonat Christoph'a Graupner'a których urok bardzo lubię doceniać nocą.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Tal

„We read to know we are not alone.“  C.S. Lewis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 28.11.2023 o 23:26, Tal napisał:

włączyłem sobie "Membra Jesu Nostri" Dietrich'a Buxtehude z tym że w wykonaniu The Netherlands Bach Society pod dyrekcją Jos'a van Veldhoven które bardzo mnie zachwyciło

Bardzo dobre wykonanie, na szczególną uwagę zasługują bardzo dopracowane śpiewy solistów, najbardziej zachwycają chyba żeńskie soprany, śpiew z wielkim zaangażowaniem, całość wykonania z głosami męskimi i chórem zasługuje na uwagę. Wykonanie z jednej strony instrumentalnie dosyć zwiewne i delikatne, instrumentacja jakby gdzieś trochę z boku, jakby trochę schowana, a jednocześnie ten śpiew z pełną pasją i wyrazistością, nadaje całemu wykonaniu ciekawy wyraz. Warto posłuchać bo niewątpliwie takie śpiewy nie zdarzają się często, dziękuję @Tal za rekomendację tego wykonania. Nie wiem dlaczego ale u mnie na Spotify jakby bardziej słychać z lewego kanału.

W dniu 28.11.2023 o 07:25, xajas napisał:


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bardzo ciekawe pierwsze cztery hymny, muzyka jakby nawet z pewną manierą musicalową, a jednocześnie inna od takiej typowej klasyki znanej z poprzednich wieków, klasycznych kompozytorów. Fajne zgranie (chyba w pierwszym utworze) z organami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecam dosyć ciekawe wykonanie, jak angażuje i wciąga to można uznać, że dobre. Bo niestety w takich trudnych utworach nie jest to regułą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez paww
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.