Skocz do zawartości
IGNORED

Isobaric


senicz

Rekomendowane odpowiedzi

Prawdziwy potencjal isobaric wychodzi na 3 droznych. jesli sa duze i zgodne z tym co pisalem - wykonanie - graja przeslicznie na basie. Niebywale czysto i nisko. Ci co lubia szybki bas to wlasnie tu taki dostana. Szybki bo bez podbarwien od rezonansow glosnikow i obudowy

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888791
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ ja też już pamiętam trochę zapomnianych pomysłów to jeszcze w latach 70 mówiło się o rozwiązaniu push-pul wygladającego w ten sposób że parę głośników "wtłaczało" powietrze do wspólnej komory a tak sprężone powietrze napędzało dużą mębranę bierną uzasadnienie wtedy było tego typu ze duża mębrana nie ulega podziałowi i pracuje jak sztywny tłok (napędzajace głośniki były różnej wielkości co miało jeszcze poprawić liniowość pasma ) Tyle gdybania , teorii i koncepcji z tamtych lat..Fajnie poczytać jak ludziska dociążają kolumny granitami dawno temu ludzie tak się nie szczypali komory głosników były po prostu murowane w całości i wytłumiane dodatkowo w środku i to faktycznie było zaangażowanie audiofilskie nie jakieś kupowanie półsriodków obok smentarza tak to słowo wcześniej brzmiało.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888810
Udostępnij na innych stronach

Sztuka odtwarzania basow to przetlumienie glosnika. Musi byc bardzo silnie obciazony akustycznie. Wtedy bas bedzie bardzo niski ale i szybki. Bez podbarwien. Oczywiscie sa kolumny dobre z dobrym odtwarzaniem na basie ale isobaric ma to cos - sile niskich tonow. Czysty bas bez podbarwien otwiera droge do wierngo odtworzenia srednicy. bas jset tedy naturalnym uzupelnieniem muzy bez tego bulgotania bebnienia dudnienia itp. naprawde warto robic isobaric.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888822
Udostępnij na innych stronach

No dobra, skoro pojawiają się cały czas jakieś wpisy, to może jednak zacząć na temat . . .

 

>> senicz

"Nie mozna robic zbyt malej obudowy bo wpada sie w pulapke nietęgości"

 

- przecie jest to jeden z zysków w isobaric, że zmniejsza się obudowę o połowę (nie licząc komory dla tandemu i dodatkowego głośnika wewnątrz), więc co dokladnie miałeś na myśli?

Czy to, że proste wyprowadzenie wielkości obudowy jako połowy Vas jak dla jednego głośnika, co jest niejako założeniem, jest za małe? Jeżlei tak, to dlaczego? Czy być moze chodzi Ci o Qts. Jeżeli nie to o co?

 

 

>> senicz

- cały czas piszesz o potrzebie wysokiej skuteczności zastosowanych głośników, na ale to w przypadku łączenia szeregowego. Przecież przy połączeniu równoległym mamy skuteczność zachowaną dla głośnika "widocznego", tylko impedancja jest niższa. Jeżeli z jakichś powodów przedkładasz szeregowe połączenie to z jakich?

 

>> Qubric

"Odległość miedzy głośnikami w tandemie powoduje, że sprzęgnięcie akustyczne występuje dla najniższych częstotliwości. Dla fal dłuższych niż ta odległość powstają duże zniekształcenia czasowe."

 

- czy nie chodzi przypadkiem o fale krótsze niż ta odległość? bo jeżeli nie, to nie rozumiem . . . mógłbyś?

 

>> Senicz

"Sztuka odtwarzania basow to przetlumienie glosnika. Musi byc bardzo silnie obciazony akustycznie. Wtedy bas bedzie bardzo niski ale i szybki. Bez podbarwien."

 

- nie, no nie zgodzę się, jak przetłumisz, to nici z "naturalnego" basu. Bas spowalnia, gra tak jakby wyższym podzakresem i robi się taki grubawe buub, jak spod kołdry.

Czy nie chodzi raczej o to, aby tak dobrać wytłumienie, aby jak najlepiej zachować głośnikowi balans równowagi w ruchu do przodu i do tyłu?

 

 

Właśnie, jak to jest z Qts?, które teoretycznie należy brać jak dla jednego.

Ale taki tandem mozńa połączyć równolegle i szeregowo, czy to przypadkiem nie wpływa na inne sumowanie Qts z dwóch głośników?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888878
Udostępnij na innych stronach

Zajwiska w tandemie sa dosc skomplikowane. Nie ma literatury na ten temat. Powodem jest to ze glosniki pracuja w innych ukladach akustycznych i dla roznych obiazen akustycznych. Ten wew. ma duzo gorzej i to oczywiste. Najlepeij gdy pasmo odtwarzania tandemu ograniczy sie do 150-250hz. Wtedy mozemy uznac ze wplyw komory miedzy nimi ma male znaczenie. Nalezy zawsze? starc sie aby ta komlora byla max mala. Czyli sprzezenie dwoch membran maksymalnie silne. badajac taki tandem bez zabudowy zachowuje sie podobnie jak glosnik pojedynczy. Oczywiscie skutecznosc mu spada o polowe gdyz glosnik zew. nadal jest 8om i gra na takim poziomie promirniowania akustycznego ale moc elektryczna jest dostarczana dla 4om. Jakie korzysci sie dostaje z takiego ukladu? nizsza Fr w obudowie a to klucz do dobrego odtwarzania basow. W danej obudowie wzrost fr glosnika dpo zamocowaniu go w niej jest dosc duzy. Np. z 30hz skacze na 60-80. I d. niewiele sie z niego wyciagnie. Firmy stosuja sztuczke takiego strojenia fr - na fr glosnika w obudowie ze maja silne obciazenie akustyczne jego dla fr i pojawia sie pik rezonnansowy na niskim basie ale drugi jest duzo wyzej i calosc brzmi tragicznie. Stosujac tandem mozna uzyskac fr zabudowanego ukladu na poziomie np. 40-50hz i w lasciwie juz mozna stroic basrefleks na Fb nizsza niz Fr glosnika co powoduje brak drugiego wyzszego pika odpowiedzialnego za typowe strojenie. Kolumna taka niestety nie jest tak odporna na sterowanie przez wzm i nie znosi tak duzych mocy muzycznych jak w popularnym ukladzie strojenia ale jak gra!!!! Zreszta po co ja tak obciazac? schodzi tak nisko z basem ze mozna od niego zawalu dostac. A po co sa te kolderki i inne wytlumiacze? dla f najnizszych odtwarzanych przez tandem nie maja one duzego znaczenia zaczynaja dzialac dla f w okolicach 100hz i wyzej dajac zjawisko wyczyszcznia dzwieku i nadzwyczajna poprawe jakosci. Glosniki nie maja tendencji do podbarwiania tego zakresu. A jest to zakres h3 dla najnizszego basu a wiadomo ze glosniki daja duze thd. najlepiej sprobowac i zrobic to co pisze a potem ew. piszczyc a nie z gory zakladac ze nie mam racji.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888894
Udostępnij na innych stronach

Same ogranizcanie zalet tandemu do mozliwosc zmniejszenia pojemnosci kolumny o polowe nie ma sensu. Pisza tak ci co nie robili nic przy tym. A jak robili to nie stosowali dodatkowych wytlumien glosnikow. Tandem daje mozliwosc otdwarzania niskiego basu w kolumnie o znosnej wielkosci ale inne zalety takiego ukladu sa wazne jak np. spadek znieksztalcen, lepsze odtwarzanie impulsow. Pisze o tym co uzyskalem po zastosowaniu dodatkowego tlumienia co jest pracochlonne. Najlatwiej wytlumienie zrobic siatki ogrodniczej plasticznej klejonej na goraco do kosza. Oczywiscie zal bedzie komus tak postepowac z drogimi glosnikami dlatego niech wstepnie wstawi do kolumny tak sprrparowane tanie glosniki identycznej wielkosci kosza. Na saitke nakladamy dosc gruba warstwe waty tapicerskiej i calosc znowu przykrywamy kolejna siatka ogrodnicza dosc scisle. jesli zrobimy to dokladnie to mozemy caly ten pakulec zmiescic w objentosci membrany wew. glosnika ktorego traktujemy podobnie. takie zabiegi maja na celu na max wyeliminowac sklonosc glosnikow do drgan wlasnych i podzilaow mwmbrany. ja dodatkowo obnizalem teslom Fr klejac ciezarki do membran. Chyba klej na goroco sprawdzajac fr. Obnizylem im do 25hz. A jakie rezultaty nawet na teslach? bajeczne. Nie da sie tego opisac jak nisko schodzi bas i jak jest czysty. Ta technika jest prawie tak dobra jak mfb. Oczywiscie koledzy zaraz beda sie nasmiewac i szydzic ale dostali juz po nosie Maranciuniem a dostana ostro w kly sluchajac systemu na As2007. Choc tam bedzie zwykla kolumna.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888908
Udostępnij na innych stronach

senicz ma racje

słyszałem iso na dwóch 25 cm Tonsilach (nie wiem dokładnie jaki model) no i bas jest moim zdaniem idealny. Schodził bez problemu do magicznych 20 Hz (stąpanie tyranozaura w Jurassic Park było po prostu fenomenalne)- potęga, zejście i brak jakichkolwiek dudnień i przeciągnięć, takiego basu przy ograniczonym budżecie się nie uzyska w basreflexie.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888932
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tonsili 25 cm które miałyby fc odpowiednio niskie aby osiągnąć liniowe 20 hz do tego dochodzi odpowiednie wychylenie membrany.Ja mam suba na tandemie 30 tonsilowskich i w programie symulacyjnym wychodziło 24 hz -3 db , (obudowa ponad 120 l pasmowo- przep.)w najlepszym wypadku.Ale pełna zgoda że można w pomieszczeniu słyszeć 20 hz, u mnie musiałem przestawić sprzęt na dłuższą ścianę bo rezonowało b. niskim basem.

Co do jakości, zdecydowanie niski bas lepszy niż w tannoyach (pracują teraz z zatkanym br.)

pozdr.

"Głupi nie szuka prawdy ani sprawiedliwości - szuka tylko satysfakcji.....Prawda nie sprawia tyle dobrego, ile złego sprawiają jej pozory....Nic tak nie odciąga ludzi od prawdy, jak bezmyślne naśladowanie tego, co robią wszyscy....Kto nie wykrzyczy prawdy wtedy, gdy ją zna, staje się sojusznikiem kłamców i fałszerzy....Kłamią niewolnicy, wolni mówią prawdę."

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-888962
Udostępnij na innych stronach

Włodek

ponieważ teoria pokazuje coś innego niż praktyka to podam Ci praktykę moją z ostatniego 1.5 miesiaca a Ty skoryguj swoją dotychczasowa teorię .Jako ze pourywałem skruszałe zewnetrzne twarde zawieszenie 39,5 cm kosz (15") 50W niskotonowców w Swoich czterodrożnych 120W8Ohm Sansui SP-5500x byłem zmuszony albo do sciągnięcia sprawnych głośników (ciężko o kit naprawczy z twardym zawieszeniem) aż z USA lub co wydało mi się prostszym i tańszym rozwiązaniem kupno w EU jeszcze mocniejszych 250W8Ohm Sansui SP-Z7II podobno z 16" głośnikiem niskotonowym (jak się okazało 15" 4ohmy taka sama oporność jak w uszkodzonych tylko przypuszczalnie większa moc chyba 100W-brak oznaczenia ale z podobnych kolumn Sansui taka moc powinna być przy kolumnach 250Wat.

Uwagi ogólne nowy głośnik mimo większej mocy miał mniejszy litraż tak jak ty zachwalałeś na dodatek otwór BR był jeden mały D38mmxl75mm czyli silne tłumienie wewnątrz-w starych kolumnach dwa większe otwory BR D60mmxL178mm i co dziwniejsze znacznie mniejsze magnesy stare Sansui miały D145mm na 40 nowe nie zmierzyłem i nie chce mi się ich do pomiaru odkręcać całkiem możliwe że stop magnetyczny jest silniejszy lub cewka inaczej nawinięta

 

I co odsłuchowo kiepsko było właśnie z basem w nowych silniejszych kolumnach które miały niższą pojemność i znacznie mniejszą powierzchnię otworu BR (czyżby działanie księgowego ?)

 

(ponieważ niemiec mnie zrobił w bambuko średniotonowce były wymieniane i na dodatek za słabe od razu poszły z dymem przy może 10 watach zasilających. po tygodniu ! kładąc kolumny obok siebie optycznie zauważyłem że głośnik niskotonowy w moim nowym nabytku ma 15 a nie 16" jak opisywał niemiec gdyż optycznie jest tej samej średnicy-co znaczy siła sugestii !!! w tym przypadku napisanego tekstu z wystawianej aukcji bez zastanawiania się nad różnicą w mocy włożyłem je do SP-5500x)

 

I tak przy wstawieniu niskotonowców do Sansui SP-5500x i mimo moich obaw że mimo tej samej mierzonej oporności (4Ohmy) głośnik jest za silny i na dodatek zamiast twardego zawieszenia ma miękkie-bas znacznie zyskał na jakości naprawdę jest pięknie .

 

Z ciekawostek podam że Sansui w swoich kolumnach stosuje rozwiazanie że głośniki średniotonowe są w tej samej komorze co niskotonowce,na początek mnie się wydawało się to błędem i sugerowało że sredniotonowce szybko polecą ale jak widać to właśnie niskotonowce wymagały wymiany.Przypuszczam że dla tego w kolumnach dżwięk jest tak przyjemny że na niskie częstotliwości są modulowane przez średnie a nie łączą się dopiero poza kolumnami wprowadzając dodatkowe szkodliwe interferencje Prosty sposób ale jakoś wszyscy od niego odeszli-te średniotonowce pewnie nie są tak supełnie typowej konstrukcji i niskotonowce tak łatwo ich nie "wydmuchają" lub spalą (podejrzewam że niskie tony spaliły średniotonowce a nie sygnał ze wzmacniacza ich zawieszenie było za mało sztywne.

 

Jak zatem Włodek widzisz diabeł śpi w szczegółach.

Może dobrze by było jakby nie tylko ale i pozostali światli forumowicze ustosunkowaliście się się do tych faktów z praktyki

Pozdrawiam

Rafaell

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889028
Udostępnij na innych stronach

Jak zawsze w sansui kolumny sa zbyt male do wielkosci membran. I pomimo bardzo duzych skutecznosci graja slabo na niskim basie. Ale to nie problem bo wiekszosc pomieszczen nie pozwala z racji swojej wielkosci na odtworzenie bardzo niskiego basu. Dlatego np. malutkie monitorki tak podniecaja wielu kolegow. Coz mozna dodac? trzeba posluchac ew. pomierzyc chocby impedancje kolumny w funkcji f a to juz sporo powie.

 

Zasada jest dosc prosta. Robimy duza obudowe basowa - nie sprzedawalne a powodem sa kobiety - i umieszcamy w niej tandem na glosnikach. Nawet na Tonsilach. Podstarajamy basrefleksem na super niskie zejscie np. obserwujac impedancje kolumny w trakcie strojenia. Najlepiej basreflex wykonac w postaci szczeliny blisko spodu kolumny w ktorej spodnia scianaka stanowi element rury prostokatnej basreflex. Przez wsuwanie roznej dlugosci elementow moze dobrac odpowiednie strojenie. Nalezy tylko pamietac ze bas moze nie byc slyszalny w waszysm pokoju ale doskonale u sasiada kilka pieter dalej. Dostawiamy do takiej kolumny male kolumienki na srednice i wysokie. Ale male moga oznaczac litraz 10-20litrow. Robimy tak aby nie dusic srdniaka jego fr i zeby mogl pracowac swobodnie nawet ponize f przepuszcanych przez filtr. Oczywiscie calosc silnie wytlumina/napakowana wata i podobnymi. Kolumny najbardziej koloryzuja na srednicy i niskiej srednicy. Szczyt tego zjawuska wystepuje na 300-700hz. N amoje stronie jest kilka wykresow pokazujacych to zjawisko. Tak wiec stosujac mala osobna kolumne srednitonowa mamy szanse nie koloryzowac dzwieku przez dragajace scianki kolumny. A jak sa male powierz. to wiadomo ze beda mniej slyszalne. Jesli chcemy aby wszytsko bylo zgodne ze sztuka umieszczamy basowce wysoko przy gornej sciance w poblizu kolumienki sedniotonowej. Zwiekszamy w ten sposob odleglosc miedzy szczelina basreflex a membrana basowca. Filtry raczej proste. 12 na basie a 6 na srednicy i wysokich. Wysokotonowy wysoko zasilany na 5-6k a srednica od 200-300 do 5-6k. Ot i wszystko cala recepta na sukces i super niesprzedawalna kolumne.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889062
Udostępnij na innych stronach

>Zajwiska w tandemie sa dosc skomplikowane. Nie ma literatury na ten temat.

 

Jest i to całkiem sporo, głównie w obych jezykach, ma się rozumieć.

Tu jest przykład:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889134
Udostępnij na innych stronach

Z powodow ekonomicznych takie systemy nie sa powszechne. Choc z drugiej strony jest wiele firm sprzedajacych badzie za ogromne pieniadze bez isobaric. Lobuzy chca zaoszcedzic 50$ na glosniku dodatkowym sprzedajac calosc za 50k$. Ale kazdy orze jak moze.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889141
Udostępnij na innych stronach

Włodek

ale ja nie mam z efektywnym odtworzeniem najniższego w Sansui (25Hz) basu żadnych problemów (schodzą nawet na 10Hz ale nie mają wtedy takiej efektywności) pomieszczenie prawie 40m2 ściany,sufit,podłoga,nierównoległe (poddasze) pod tynkiem ukochana przez ciebie "słoma" a raczej trzcina jeziorna w matach-znacznie lepszy efekt gdyż materiał o zróżnicowanej gestości (słoma jest słabsza-kiedyś próbowałem-chyba że bardzo duża warstwa coś jak dach na chałupie krytej słomą) Jedynie co warto w Sansui zrobić to dać dwa razy grubsze ścianki tak jak to ma Marek41 gdyż kupił je w nowej zrobionej stolarce.Przy poziomach głośności przy których normalnie słucham drgania zewnętrzne obudowy były podobne jak w rok temu prezentowanych przez Waszczyszyna na targach Musikmedia w Krakowie kolumienkach dwudrożnych (wtedy mimo ścianki 4cm nieduże kolumienki drgały sobie na górze obudowy) Sansui odpowiednimi proporcjami i bardzo silnym wytłumieniem w środku zalecanym przez Ciebie (żadna badziewna gąbka tylko porządne filcopodobne ustrojstwo)z tym sobie poradziły.Z tym małym litrażem w Sansui to przesadziłeś gabarytowo mają 82 litry tak że do tych 120 litrów co mówisz to już naprawdę im dużo nie brakuje.poza tym spytaj się Marka41 moze jestem nieobiektywny.W sumie to mam sztywne pustki powietrzne w ścianach ponad 400 litrów na kanał, tam umieszczając niskotonowce zarówno te jak i te do naprawienia uzyskał bym idąc za Twoim rozumowaniem bas na którego dżwięk inni posrali by sie ze szczęścia

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889160
Udostępnij na innych stronach

No to super ze tak masz. Co 15" to 15" kazdy by tak chcial ale sie wstydzil w modlitwach prosic bozie o takiego basowca wiec teraz musi sie zadowolic 20cm. Te wb=neki sa napewno super bo 400l spowoduej fr glosnika na poizomie jego wlasnego i zagra tak ze mokre majtki. Isobaric jest dla tych co to nie maja 15" i duzej przestrzeni. Bede budowal dom na wschodzie w przyszlym roku. Chce zbudowc salke w ksztalcie klina tak ze 50-75m2. jak sie uda to i podlaga i sufit pod katem wszystko w klin moze byc niezla akustyka. Ale nie bede stosowal zewnetrznych/sciennych komor gdyz to ma byc salka do prezentacji normalnych gabarytowo kolumn. Oczywiscie sluchacze w tej wezszej czesci klina w sferze stereo.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889168
Udostępnij na innych stronach

Isobarik nie pomoże w uzyskaniu głębokiego basu jeśli użyte głośniki będą miały niską dobroć i wysoką częstotliwość rezonansową. Prawidłowo strojony BR będzie miał mniejszą obudowę a zejście takie samo jak przy pojedynczym głośniku. Powiększanie obudowy ponad wartość optymalną pogorszy odpowiedź impulsową.

Uzyskanie basowych tąpnięć w Isobariku jest możliwe jeśli głośnik ma niską częstotliwość rezonansową i na tyle wysoką dobroć oraz objętość zastępczą zawieszeń, że nie można go zastosować w sensownej wielkości obudowie.

Przykładem dobrej konstrukcji tego typu był Visaton Convention Sub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Można także spodziewać się zadowalających efektów z układu takiego suba na tandemie dwóch Tesli ARN312.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889559
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś (rok temu) miałem coś takiego

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Grało to u mnie chyba ze 3 latka. Bas nie dość że był kluchowaty, wolny to w dodatku monotonny i przy dłuższych odsłuchach męczący. Nic nie masował, w ogóle to cieszę się że się tego badziewia pozbyłem. Kawał mebla było z tego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889574
Udostępnij na innych stronach

saczek_XTRM, 13 Paź 2007, 21:06

 

Ale to jest isobarik w obudowie typu Filtr Akustyczny w dodatku robiony do nagłaśniania imprezek, a nie hi-fi. To jest taki układ jak w Jamo 707 czy Tonsil Bolero200 - z tym, że mniej od nich dopracowany.

A tu piszemy o układzie isobarik z głośnikiem na zewnątrz. Pokazany przeze mnie Visaton Convention Sub jest właśnie takim układem...

 

Z tym, że akurat w cudowną szybkość basu z niego można raczej wątpić.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889582
Udostępnij na innych stronach

"Szybki bas" to taki ktory nie ma podbarwien. Dla wiekszosci takie okreslenie jest lepsze, ludzie o prymitywnych mozgach lubieja proste okreslenia szybko wolno k......... mac no i wlasciwie tyle wystarczy do opisania swiata.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889597
Udostępnij na innych stronach

>>senicz, 13 Paź 2007, 21:20

 

akurat tutaj poprzez "szybki" rozumiem nie wlokący się, uderzający szybko, punktowo. Dla mnie każdy niski bas (do ~80Hz) zróżnicowany, nie dzwoniący jest wg Twojej definicji "szybki".

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889602
Udostępnij na innych stronach

Widocznie miszcz Senicz cechuje się refleksem szachisty. Skoro każdy równo pukający bas jest wg niego szybki.

Szybki bas to szybko narastający i kończący się. Bez przeciagnięć. I raczej nie aż tak niski jak się pozornie wydaje.

 

Miałem okazję posłuchać dawno temu konstrukcję DIY zrobioną na Tonsilach wg projektu tego Visaton Convention. Bas był cokolwiek dudniący i nie aż taki głęboki. Ale twórca tego suba raczej stosował go do robienia dużego łomotu.

 

Podstawowym wymogiem jak najlepszego działania układu Isobaric jest zachowanie małej objętości pomiędzy głośnikami pracującymi w tandemie. Układ push-pull z odwróconymi do siebie membranami jest z tego względu lepszy. Poza tym w subie aktywnym nie ma problemów z odcięciem poniżej 80hz gdzie wady układu nie będą się tak bardzo uwidaczniały. Za to można stosunkowo tanio zbudować nisko schodzący głośnik o akceptowalnych wymiarach - na przykład na Teslach.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889618
Udostępnij na innych stronach

Z tych moich niskotonowych 15" Sansui robią bardzo chętnie open bafle właśnie przez to ze starsze modele miały sztywne zawieszenia membrany i nie trzeba było zadnego pudła by grać na "desce". Ostatnio były do kupienia 18" smoki do głośników 320wat te to napewno zatrzęsą superniskim basem a tak w ogóle to przypominam ze te moje Sansui bez żadnych pusch puli schodzą spokojnie na 25 HZ a przy okazji mają niezłego kopa bo dynamika Kolumny to 98 dB z metra to jakbym dał stare i nowe niskotonowce w ten sposób to naprawdę mogło być super z BR by dmuchało że hej Włodek nie kuś !

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-889637
Udostępnij na innych stronach

Pisałem już o tym w podobnych wątkach ale napiszę jeszcze raz - między jednym głośnikiem a dwoma takimi w isobaric praktycznie nie ma różnic w potencjale zejścia basu (Fs/Qts jest takie samo, chyba że uwzględnimy masę powietrza w komorze łączącej, która jednak dużo Fs i Qts nie obniży, do jednego głośnika można zresztą przykleić kawałek plasteliny gdyby komuś to spać nie dawało).

 

Jedyny powód dla którego isobaric może dawać nizsze zejście jest fakt łatwiejszego osiągania strojeń typu EBS (obudowa za duża w stosunku do Vas przy danym Qts) z racji tego że Vas jest 2 razy mniejsze. Ten EBS czasem jest wręcz koniecznością jako że "normalne" strojenie byłoby nierealizowalne rurką BR - wychodziłąby za długa albo za cienka.

 

Cytując klasyka - "To make sound, you must move air" - z tego punktu widzenia isobaric nic nie daje bo powietrze w pomieszczeniu odsłuchowym widzi ciągle jeden głośnik, z jego ograniczeniami wychyleniowymi i termicznymi. Na obecną chwilę nie wyobrażam sobie projektu w którym stosowałbym isobaric, zwłascza że w nowoczesnych głośnikach największym problemem bywa odpowiednio niskie strojenie odpowiednio małej obudowy - czasem nawet są problemy ze strojeniem membrany biernej bo trzeba by ją nadmiernie obciążać.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-890014
Udostępnij na innych stronach

Niby teoretycznie z tym isobaric jest tak samo jak w obudowie z pojedynczym glosnikiem w wiekszej obudowie ale ja nie slyszalem dobrze grajacej kolumny nie w tandemie. I to chyba cos mowi. Tak jak pisalem konieczne jest wytlumienie na max glosnikow i komory sprzegajacej. Wtedy znika typowe podbarwienie muzy na 70-150hz nedznym basem a pojawia sie czysty i doskonale zdefiniowany bas schodzacy super nisko.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-890127
Udostępnij na innych stronach

=>Chruper, 14 Paź 2007, 11:59

 

>>> Rafaell - czy te Sansui są na isobariku? bo nie wiem o co się rozbijacie?

Na razie nie ale poprzedno miałem Kolumny z membrana bierna i mimo 20 cm subów bardzo ładnie to grało tak że zastanawiam się czy czegoś nie pokombinować z dużo większymi Sansui których mam 2 komplety 15" niskotonowców.Włodek wyskoczył z tym układem Tandem czy jak kto woli push-pul no i jest trochę zamieszania

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-890350
Udostępnij na innych stronach

Daj tandem/isobaric ale jak bedziesz wlączal to usiadz bo mozepasc z wrazenia naglebe taki bas to ma. I nie chodzi ze niski tylko taki czysty. kazdy kto ma troche smykalki w lapakach do robienia kolumn moze se zrobic super hiend isobaric rozwalajacy wszystkie najdrozsze kolumny swiata. Warunkiem jest wytlumienie glodnikow kolderkami i niskie zestrojenie basreflexu. Np. na 15-18hz. Jazda jest tak niesamowita ze kopyta same zaczynaja skakac do tanca i swawoli.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/36768-isobaric/page/2/#findComment-890384
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.