Skocz do zawartości
IGNORED

Lampizacja odtwarzacza


Rekomendowane odpowiedzi

A czy można użyć gotowego bufora lampowego np. YAQIN SD-CD3 6N8P podłączając go bezpośrednio pod wyjcie DAC-a napięciowego np. WM8740? Czyli wyprowadzić z CD nowe RCA z wyjścia DAC i poprowadzić sygnał przez bufor do wzmacniacza.

Czy bufor lampowy spełniałby wtedy tą samą funkcję co lampizacja CD?

A czy można użyć gotowego bufora lampowego np. YAQIN SD-CD3 6N8P podłączając go bezpośrednio pod wyjcie DAC-a napięciowego np. WM8740? Czyli wyprowadzić z CD nowe RCA z wyjścia DAC i poprowadzić sygnał przez bufor do wzmacniacza.

Czy bufor lampowy spełniałby wtedy tą samą funkcję co lampizacja CD?

 

Ten bufor Yaqin jest bez sensu.

Najsensowniej byłoby zlampizować WM8740 desymetryzując sygnał trafolkami Sowtera 3232C lub podobnymi z wtórnikiem katodowym lub wtórnikiem White'a za trafolami.

Ten bufor Yaqin jest bez sensu.

Najsensowniej byłoby zlampizować WM8740 desymetryzując sygnał trafolkami Sowtera 3232C lub podobnymi z wtórnikiem katodowym lub wtórnikiem White'a za trafolami.

 

 

A czy taki bufor nie jest właśnie wtórnikiem katodowym?

Czy jeśli przeprowadziłbym desymetryzację sygnału trafami i wyprowadziłbym sygnał do bufora to czy od technicznej strony jest to OK?

Wpis chyba jeszcze łapie się do motywu przewodniego wątku, czyli lampizacji odtwarzacza CD. Baza wyjściowa to tani i łatwo dostępny Philips CD-610. Fajne PCB, dobry i nie zawodny napęd CDM-4. Obudowa z oczywistych względów musiała być zrobiona od nowa z płyt aluminiowych 3mm.Te bardziej „legendarne „ playery zawsze można sprzedać z zyskiem na jakiś sześciopak browara :). Poza tym szkoda je psuć, a tanich plastikowych wytłaczanek Philipsa mam pewien zapas. Inspiracją do pracy, jak pewnie łatwo będzie zauważyć był właśnie „legendarny” Grundig CD-9009. Skopiowany praktycznie cały tor cyfrowo analogowy. Dwa TDA 1541A R1 równolegle ( na razie do testów, w szufladzie lepsza selekcja), Przed nimi stoi filtr CXD1244. Za to część analogowa za przetwornika oparta na lampach. Aplikacja lamp klasycznie do bólu. Pentoda i tetroda w zapięciu triodowym w układzie WK-WA. Przedstawiona na zdjęciach wersja jeszcze mocno robocza, tyle co uruchomiona. Po odpaleniu pierwszej płyty minął zapał do pracy pilnikiem i wiertarką, chce się tylko słuchać muzyki :). Barwa, przestrzeń i dynamika !!. A jednocześnie gładkość i subtelność brzmienia. Jak minie osłupienie i zachwyt to zacznę robić coś dalej :). Może lepszy zegar, na razie jest na programowalnym scalonym EPSON 33,8688 MHZ.

 

No - to jest kawał roboty. Gratuluję samozaparcia. Też bym się pokusił o takie "coś". Czy napiszesz coś więcej i bardziej szczegółowo o tej przeróbce ?

A czy taki bufor nie jest właśnie wtórnikiem katodowym?

Czy jeśli przeprowadziłbym desymetryzację sygnału trafami i wyprowadziłbym sygnał do bufora to czy od technicznej strony jest to OK?

 

 

No tylko po jakiego wała wywalać prawie 400zł na bufor Yaqina który i tak jest bez sensu, i trzeba go całkiem rozebrać, a potem na nowo porządnie złożyć?

No - to jest kawał roboty. Gratuluję samozaparcia. Też bym się pokusił o takie "coś". Czy napiszesz coś więcej i bardziej szczegółowo o tej przeróbce ?

Trudno to nawet nazwać przeróbką, z Filipka została tylko okrojona do serwo płyta. Obudowa robiona od podstaw.Konwersja I/V na rezystorze 47R. SAA7220 został na płycie, dla sygnału cyfrowego jest ominięty. Będzie tylko z niego ciągnięte wyjście cyfrowe. Całość taktowana jest zegarem 33,866 MHz, dzielone na 3 daje 11,xxxMHz dla serwo, i dzielone na 2 16,xxx MHz dla CXD1244. Ostatnio zapadła decyzja o zmianie mordki na taką z Marantza, a kompatybilną wg szyny sterowania i wyświetlacza. Co nie było wcale trudne, bo obie marki klepane były na jedno kopyto. Jeśli kto chce, to mogę udostępnić projekty w Eagle'u części cyfrowej jak i analogowej do dalszej modernizacji. O stopniu lampowym nic nie piszę, każdy ma jakieś swoje gusty i preferencje, no i jakiś zapas lamp :). Ciekawą sprawą jest zastąpienie kondensatora oscylatora TDA1541 na nogach 16 i 17, a zastąpienie go taktowaniem z szyny WS. Na innych schematach z tandemem TDA.. nie widziałem takiego rozwiązania, chyba że za mało widziałem :)

Z mojego skromnego doświadczenia wychodzi, że TDA1541 (zwłaszcza w zestawie z SAA) jest dość "wrażliwy" na zegar. Inaczej można powiedzieć, że mała zmiana w zegarze na plus da dużą poprawę dźwięku. Niestety zegar programowany nie sprawdził się.

  • 3 tygodnie później...

Witam,

 

wiem, że to droga na skróty ale proszę o podpowiedź gdzie znaleźć schemat opóźnienia załączania prądu anodowego.

 

Potrzeby: zasilanie 13V (z mojego żarzenia), opóźnienie przy włączeniu 2 minuty, natychmiastowe rozłączenie po wyłączeniu, szybkie rozładowanie kondów po wyłączeniu, minimalna ilość elementów - nie mam już miejsca.

 

Zmontowałem w końcu lampizację PCM1732, nie brumi, szumy słyszalne z 2m przy odkreceniu wzmacniacza na 50% (a ma z 200W) a jedyny problem to straszne walniecie przy wyłączaniu zasilania, jak zapomnę ściszyć wzmacniacz do zera to wali tak aż zadziała układ ochronny we wzmaku.

 

Jak dopieszczę układ to wrzucę zdjęcia i opis.

Mam zlampizowanego przez Fikusa Behringera. Zauwazylem ze w momencie jak odtwarzam pliki poprzez Squeezeboxa, przy zmianie formatu, zalozmy z flac na wave, jest glosne walniecie w glosnikach. Co to moze byc??

Mam takie szybkie pytanie, czy dobrym rozwiązaniem byłoby podanie napięcia anodowego na dwie lampy 6N1P (SRPP) połączone szeregowo? Myślę o wyprostowaniu napięcia sieciowego bez dedykowanego transformatora. Po wyprostowaniu 230V mamy (230*sqrt2)-3V=322V DC, czyli przy szeregowym połączeniu dwóch 6N1P po 161V DC na każdą lampę.

To jest bardzo zły pomysł! Będziesz miał wtedy wysokie napięcie na obudowie i nie dość, że pewnie spalisz resztę systemu, to jeszcze jest to niebezpieczne dla życia. Daj te 50zł za trafo i nie kombinuj.

Witam,

 

Jak duża jest różnica miedzy dodaniem lampizacji w odtwarzaczu a buforem lampowym?

Czy obie te rzeczy nie mają za zadanie zrobić tego samego?

Zastanawiam się czy zamontowanie dokładnie takiego samego układu z lampą w oddzielnym "pudełku" z niezależnym zasilaniem nie da tego samego efektu jak lampizacja odtwarzacza(i będzie przy okazji rozwiązaniem nie ingerującym w budowę samego odtwarzacza)..

Bufor ma wzmocnienie 1 lub lekko niższe , dajemy go za całym "balastem" obciążającym kostkę DAC tzn.wzmacniacze operacyjne lub dyskretne, układy wyciszania itd. .

Lampizacja polega w głównej mierze na sterowaniu bezpośrednio z kości DAC lampy ,przy pomocą konwersji pasywnej I/V na rezystorze w przypadku przetworników z wyjściem prądowym typu PCM56-63,PCM17xx,TDA1541 lub pomocą trafa dopasowującego, w DAC napięciowych również ma to zastosowanie aczkolwiek efekt końcowy jest mniej zadowalający ale i tak warty rozważenia.Oczywiście sygnał taki lampa wzmocnia aby na wyjściu był poziom odpowiedni do wysterowania wzmacniacza lub końcówki mocy, poprzez dobór rezystorów i samych lamp.

Edytowane przez piotr_37
.

Lampizacja polega w głównej mierze na sterowaniu bezpośrednio z kości DAC lampy ,przy pomocą konwersji pasywnej I/V na rezystorze w przypadku przetworników z wyjściem prądowym typu PCM56-63,PCM17xx,TDA1541 lub pomocą trafa dopasowującego, w DAC napięciowych również ma to zastosowanie aczkolwiek efekt końcowy jest mniej zadowalający ale i tak warty rozważenia..

 

Piotr zbyt śmiała teoria. Dałem do porównania dwóm kolegom zlampizowanego Wolfsona do porównania z dacem Fikusowym wcale nie było zwycięzcy a wręcz zdania podzieliły się 1:1 ;-)

Tak więc wszystko zależy od gustu i implementacji ;-). IMO stosowanie wtórników katodowych zabiera całą magię z dzwięku lampy i tam gdzie nie jest to to niezbędne (np wzmacniacze tranzystorowe) wstrzymał bym się ze stosowaniem.

Piotr zbyt śmiała teoria. Dałem do porównania dwóm kolegom zlampizowanego Wolfsona do porównania z dacem Fikusowym wcale nie było zwycięzcy a wręcz zdania podzieliły się 1:1 ;-)

Tak więc wszystko zależy od gustu i implementacji ;-). IMO stosowanie wtórników katodowych zabiera całą magię z dzwięku lampy i tam gdzie nie jest to to niezbędne (np wzmacniacze tranzystorowe) wstrzymał bym się ze stosowaniem.

 

Miałem WM8742 zarówno z buforem J-Fet jak i z lampą w układzie WK-WA, SRPP oraz zwykły wtórnik.Mi akurat WM nie podszedł ,a najlepiej zagrał z buforem J-fet z tym iż poziom wyjściowy był stosunkowo niski.

"Tak więc wszystko zależy od gustu i implementacji ;-)" i pod tym podpisuję się obydwoma rękoma, mi np.najbardziej podpasował układ SRPP i to też nie przy każdej bańce.

Ale tak to już w tym "fachu" ;) jednemu spodoba się stopień dyskretny na tranach ,a inny nie wyobraża sobie tegoż rozwiązania bez użycia lamp, i to jest dobre iż każdy ma swoją drogę do celu, którym przecież jest jego zadowolenie podczas słuchania ulubionej muzyki.

Piotr zbyt śmiała teoria. Dałem do porównania dwóm kolegom zlampizowanego Wolfsona do porównania z dacem Fikusowym wcale nie było zwycięzcy a wręcz zdania podzieliły się 1:1 ;-)

Tak więc wszystko zależy od gustu i implementacji ;-). IMO stosowanie wtórników katodowych zabiera całą magię z dzwięku lampy i tam gdzie nie jest to to niezbędne (np wzmacniacze tranzystorowe) wstrzymał bym się ze stosowaniem.

Ciekawe że większość z kolegów ciągle pisze o tym jakoby impedancja wzmacniaczy tranzystorowych była mała. Tymczasem spotkałem zaledwie dwa trzy które miały niską impedancję, reszta miała wręcz więcej niż lampowe, które zwykle mają na wejściu potencjometr 50-100k.

Co się dzieje jeśli nie stosujesz wtórnika - impedancja wyjścia rośnie, a więc rośnie również wpływ kabla połączeniowego (który może tę "magię" wprowadzać) rośnie też wpływ kondensatora sprzęgającego na wyjściu lampizacji i być może wejściu wzmacniacza.

W klasycznym WK i przy zastosowaniu lamp o stosunkowo niskiej Ri impedancja wyjściowa lampizatora wyjdzie w granicach 1,5 - 3kOhm. Przy zastosowaniu lamp ciutkę większych o niskiej Ri powiedzmy 0,6-1,2 kOhm. Impedancja wejściowa wzmacniacza dobrze, gdy będzie 10x większa. Czyli... nie powinno być większych problemów. No chyba, że wzmak ma 10k wejściowej impedancji, a za lampę bierzemy 6SN7, która to Ri ma w granicach 6-7 kOhm.

  • 3 tygodnie później...

A ja zlampizowałem DVD Revoxa, siedzi tam PCM1732, lampy to układ Audio Note z Audiotonu czyli równoległe triody. Lampy jakie mam to ruskie 6n23p i E88CC Valvo. Na razie wygrywają ruskie. Mam też 6n1p ale żarzenie mam do nich za słabe.

 

Chciałem mieć możliwość łatwego dostosowania układu do różnych lamp oraz porównania brzmienia dla różnych punktu pracy, więc zbudowałem układ na przełącznikach i mogę wybierać wartości oporników anodowych i katodowych.

Dla anodowych mam 2 wersje, rezystor przed kondensatorem wyjściowym (R6) i rezystor za kondensatorem wyjściowym (R5,R9) lub zwora. Wartości od 1,1k do 25k w kilku krokach, jeden lub dwa oporniki w torze. Dla katodowych (R4,R8) od 300 do 675 co 25ohm, jeden lub dwa oporniki w torze.

Zasilanie anody na powielaczu (miało być na jednym transformatorze) bez stabilizacji, po filtrze mam 120V, żarzenie stałym bez stabilizacji czego teraz żałuje. Wzrasta mi napięcie na żarzeniu, po złożeniu i testach na E88CC było 12,6V teraz po 2-3 tyg. zrobiło się 14,4V na 6n23p. A jak wsadzę 6n1p to spada do 10V.

Strasznie się namęczyłem aby to wszystko upchnąć w tym pudełeczku i jeszcze zabrakło mi miejsca na opóźnienie anodowego, na stabilizację żarzenia...

 

Jak gra? Naim CD5 odpadł. Cały czas kombinuje z ustawieniami, możliwe, że mam za małe napięcie aby dobrze ustawić parametry. 92V anodowego mam tylko gdy ustawie anodowy na R6-1,1k, R5,R9-5,6k a katodowe na 675Ohm, spadek na katodowym -2,3V. Ale dźwięk wtedy coś nie tak.

Ciekawe, ze jak ustawię R6-5,6k, R5,R9-1,1k to już jest tylko 82V. Ogólnie gra nawet dobrze gdy ustawienia spowodują spadek napięcia na anodzie do 38V.

 

Jak to jest z ustawieniami punktu pracy lampy?

Mniejsza wartość rezystora anodowego to wyższe napięcie na anodzie, mniejsze wzmocnienie i podobno szersze pasmo przenoszenia.

A zmiany rezystora katodowego co wnoszą? Zauważyłem, że zmniejszanie wartości powoduje spadek napięcia anodowego i wzrost prądu anodowego.

Jak te zmiany wpływają na dźwięk jeszcze nie mam wykrystalizowane. Teraz gram na R6-10k, R5,R9-zwora, katodowe 625-675, w zależności od lampy bo mam nieparowane i tymi rezystorami równam parametry.

 

Na jednym zdjęciu pierwsza wersja zajmująca pół stołu :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16196-004386200 1293059875_thumb.jpg

post-16196-070979300 1293060496_thumb.jpg

post-16196-046614400 1293060550_thumb.jpg

post-16196-096281100 1293060574_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam serdecznie. Przymierzam się do zakupu odtwarzacza CD z myślą że w niedługiej przyszłości zostanie poddany zlampizowaniu. Mógłbym prosić szanownych uczestników forum o propozycje modeli które sprawdziłyby się najlepiej do takiego celu nie sprawiające dużych wymagań dla tego rodzaju przeróbki i wysokich kosztów. Cena odtwarzacza do 800zł, muzyka jaka na nim będzie słuchana to jazz, szybki i dynamiczny rock, nurty w stylu Pilichowskiego czyli dużo pogmatwanych partii basowych oraz nakładających się innych instrumentów. Będę wdzięczny za rzetelne rady.

Panowie chcę was o coś zapytać. To że zlampizowanie odtwarzacza daje ogromną poprawę dźwięku jest rzeczą oczywistą. Ale jak sprawa ma się do charakteru brzmienia danego urządzenia.Czy odtwarzacz grający jasno "dalej" będzie grał jasno a odtwarzacza "cieplejszy" zachowa swoją barwę?

 

I jeszcze jedno pytanie. Czy lampizował ktoś już odtwarzacz Myryad Z112 lub inny na przetworniku Cirrus Logic 24-bit, 192KHz delta-sigma. I czy efekt był zadowalający?

Panowie chcę was o coś zapytać. To że zlampizowanie odtwarzacza daje ogromną poprawę dźwięku jest rzeczą oczywistą. Ale jak sprawa ma się do charakteru brzmienia danego urządzenia.Czy odtwarzacz grający jasno "dalej" będzie grał jasno a odtwarzacza "cieplejszy" zachowa swoją barwę?

 

I jeszcze jedno pytanie. Czy lampizował ktoś już odtwarzacz Myryad Z112 lub inny na przetworniku Cirrus Logic 24-bit, 192KHz delta-sigma. I czy efekt był zadowalający?

 

A zatem adamik, odpowiadając na twoje pytanie, z Myryadem nie warto! Warto lampizowac odtwarzacze z przetwornikiem TDA1540 lub TDA1541. Znajdziesz je w starszych egzemplarzach PHILIPS, SONY, MARANTZ, CAMBRIDGE AUDIO, ROTEL, B&O I KILKU INNYCH. Dziękuję za wypowiedź.

TDA1540 i TDA1541 to zabytki, i odtwarzacze na nich oparte dość często są już w stanie kompletnej ruiny.

Warto lampizować również nowsze odtwarzacze, ale raczej tylko te które mają przetworniki z wyjściem prądowym. Na przykład pospolite, ale niezłe PCM56 czy PCM61, AD1860, czy w końcu bardzo dobre PCM1702.

TDA1540 i TDA1541 to zabytki, i odtwarzacze na nich oparte dość często są już w stanie kompletnej ruiny.

Warto lampizować również nowsze odtwarzacze, ale raczej tylko te które mają przetworniki z wyjściem prądowym. Na przykład pospolite, ale niezłe PCM56 czy PCM61, AD1860, czy w końcu bardzo dobre PCM1702.

Jak wypadnie w takim razie porównanie dźwięku po lampizacji np Marantza CD50 (TDA1541) z Denonem DCD-755AR (PCM1702)? Mój budżet to 2500zł (z lampizacją). Czy warto inwestować w starsze cd z uznanymi przetwornikami, czy wyjdzie na to samo jak zlampizuję nowszy cd np NAD 542?

Nie chodzi mi tu o relację cena - jakość brzmienia, tylko najlepszy możliwy do uzyskanie efekt końcowy jaki można uzyskać inwestując 2500 zł.

Jak wypadnie w takim razie porównanie dźwięku po lampizacji np Marantza CD50 (TDA1541) z Denonem DCD-755AR (PCM1702)? Mój budżet to 2500zł (z lampizacją).

Jak masz 2500zł na całość, to nie baw się w takie budżetówy jak marazm CD50. Zapoluj sobie na przykład na Denona DCD1450AR na PCM1702 (bo ma znacznie lepiej zrobione zasilanie niż DCD755AR)
Czy warto inwestować w starsze cd z uznanymi przetwornikami, czy wyjdzie na to samo jak zlampizuję nowszy cd np NAD 542?
Za NADa C542 to bym się nie brał, według mnie nie rokuje za dobrze.

Nie chodzi mi tu o relację cena - jakość brzmienia, tylko najlepszy możliwy do uzyskanie efekt końcowy jaki można uzyskać inwestując 2500 zł.

Jak masz na to 2500zł, to rób DAC na PCM1794 wg. Waldiego. Stopień analogowy zrób na dyskretniakach wg. projektu Waldiego, albo na lampach.

Jak masz 2500zł na całość, to nie baw się w takie budżetówy jak marazm CD50. Zapoluj sobie na przykład na Denona DCD1450AR na PCM1702 (bo ma znacznie lepiej zrobione zasilanie niż DCD755AR)Za NADa C542 to bym się nie brał, według mnie nie rokuje za dobrze.

Jak masz na to 2500zł, to rób DAC na PCM1794 wg. Waldiego. Stopień analogowy zrób na dyskretniakach wg. projektu Waldiego, albo na lampach.

 

Dzięki McGyver za odpowiedź. Masz może jakieś namiary na tego DACa? Najchętniej to bym właśnie wsadził dobrego daca i stopień analogowy na lampach, nawet jak miałbym przekroczyć nieco budżet. A co sądzisz o SONY? Np CDP 557ESD, XA55ES, X55ES, tyle że są już nieco droższe...

Do Soniaków NIE MA laserów. Zrób DAC w osobnej obudowie, a jako napęd będziesz mógł podłączyć cokolwiek co ma wyjście SPDIF.

Wątków o DACach jest jak mrówków w DIY.

Witam ponownie. Prosiłbym o jakieś rady w ramach mojego pytania sprzed kilku dni.

Czy są jeszcze godne polecenia konstrukcje do lampizacji w porównaniu do Denona DCD1450AR opartego na PCM1702 może coś z Pioneera lub innych firm?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.