Skocz do zawartości
IGNORED

Naturalność a neutralność dźwięku


Gość rochu

Rekomendowane odpowiedzi

W moim mniemaniu naturalność odnosi się do sposobu realizacji nagrania. Wiele płyt jest nagrywanych w taki sposób aby uchwycić jakieś specyficzne brzmienie, przetworzone, np większośc płyt biohazard itp. oddawane na koncertach kilogramami elektroniki. Inni twórcy celują w dżwiek prawdziwy i NATURALNY, płyta może wtedy brzmieć tak samo jak zespół na scenie bez nagłośnienia.

 

NEUTRALNOŚĆ odnosi się do systemu, można wtedy powiedzieć o systemie że brzmi neutralnie kiedy nie dodaje nic od siebie. Kolumny, wzmak itd. zachowują autentyczność nagrania, kiedy płyta jest przetworzona system nie wyciąga tego , nagraniom naturalnym nie odejmuje ani nie dodaje naturalności

 

Chociaż po chwili przyszło mi do głowy że płyta może być nagrana neutralnie czyli z zachowaniem prawdziwego brzmienia instrumentów.

Dźwięk może być naturalny, udający naturalny, bądź sztucznie wygenerowany, natomiast neutralny to może być tylko sprzęt - dla dźwięku, nie zmieniając go. IMHO takie sprzęty nie istnieją, a ze wzrostem jakości spada stopień i zakres ingerencji w dźwięk, a owa ingerencja jeśli istnieje, idzie w stronę słodkiego kłamstwa.

Neutralny - nic nie zmienia ( nie dodaje od siebie ani nie ujmuje )

 

Naturalny - brzmi jak w rzeczywistości

 

Aby uzyskać naturalny dźwięk (np. głos ludzki) trzeba neutralnego sprzętu + naturalnie brzmiącej realizacji danego nagrania (np. potrzebna nam płyta na której realizator z wokalu nie zrobił szeleszczenia przez nieumiejętne zabawianie się equalizerem).

Byla juz podobna dyskusja na temat neutralnosci dzwieku:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pozwole sobie jeszcze raz zacytowac fragmenty tekstu z

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) gdyz traktuja one temat bardziej doglebnie niz potoczne stwierdzenia ze system nic nie wnosi. Na Forum KAIM probowalem to przetlumaczyc na polski, jesli kogos interesuje taka wersja.

 

"The Audio Neutrality is not only the subject of audio but also a subject of general artistic evolvement of a listener. Audio Neutrality is associated with depth of musical messages and with adequacy of musical "consumption" via playback. Better music (better painting, better stage acting, better literature as so on) are filled with micro-rendering of human intentions in a language of the given art-form. In music those human intentions manifest themselves as very minute deviations of pace, tiny accents, micro-offset of tone and many other things that better musicians have at their disposal. A good actor can say a simple phrase "It is my Cat" with a dozens different intonations and the meaning of that phase would be wary very considerable upon that way it which it was expressed. In music, since Sound is interpretive messenger, the capacities for "shadowing of the intentions" are the most powerful among many other art forms. In a good, intentions and expressions loaded musical piece, in hands of a capable and artistically advanced musician with a musical instilment, being interrupted but the musician consciousness the piece might become a very complex communicative bridge; the piece filled with many "pregnant" messages and with many potential sensations. Under better listening and social conditions a listener, being ethically, culturally and spiritually developed to the level where she or he is able to consume the sensations, might participate on the harvesting of those sensations.

 

So, we have expressed intentions and we have consumed intentions and this communication is built upon the equity and unanimity of human reactions to sonic irritations and equity and unanimity of human experiences. While there is not playback in the picture everything is fine but then when playback begins to reproduce Sound then playback modifies or even rearranges those in music imbedded "pregnant" messages as a result alters the content and value of the messages. There is nothing wrong with rearrangement of the messages if it was done by human awareness as human awareness would demonstrate own reasoning for the intrusion. However, a playback, being a machine has no reasoning but has only algorithms of exchange.

 

So, what in context of the said above what lay the Audio Neutrality? The Audio Neutrality is value responsible for perceptional transparency of the original messages and for the preservation of the messages' potency.

 

Well, the next question would be "how to make a system audio neutral". There is no direct answer known to me as least in a format that I am wiling to share. However, I might drop some tips that might be useful for someone who is in a search for Audio Neutrality.

 

1) Evolve yourself in ordered to increased you own reference points.

2) Deal with better musical material, meaning with music that has more "pregnant" messages or with something that I usually call "content-loaded music".

3) Audio Neutrality is mostly a subject of Audio Topologies instead of Transparency that is mostly a subject of implementations.

4) Do not forget that High-End Audio as a concept never dealt with Audio Neutrality and never developed any awareness or assessment patterns for Audio Neutrality. Therefore most of the "accomplished" High-End Audio "achievers" are absolutely impotent in the realms of Audio Neutrality

5) As much as most of the musicians are worthless in assessment of Audio Transparency (there are many reasons why) the musicians are indispensable in assessment of Audio Neutrality.

6) If you are not fluent in musical language than at your search for Audio Neutrality begin with use of Opera for your Audio Neutrality evaluations. Use the librettos with the language that you know well.

7) Do not look for Audio Neutrality just in High-End Audio. Audio Neutrality might be fond in insultingly primitive audio.

Try slowly removing from your perception of concept of Audio Neutrality, substituting it with Event Recreation Neutrality. You might discover eventually that a Recreative Really has a very strong cross-expressive bound and not only might be applied in music

9) .

10) Try thinks about Musicality not from a perspective of performing or reproduction but from a perspective of re-composition

11)...

"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.