Skocz do zawartości
IGNORED

SOHA CLONE MK III - projekt PCB


Rekomendowane odpowiedzi

Czwarta sprawa - jeśli sprzedałeś bez lamp to kupujący mógł wstawić np. 6N1P i kłopot gotowy - patrz ostatnie wpisy tego wątku.

Skoro jest kłopot z prądożernymi lampami to moze w 4 odsłonie warto zastąpic LM337 na LM338?? Do tego ciut mocniejsze trafo i nie powinno byc problemu z ruskimi bańkami...

Raczej dalem do posluchania . Z dwoma parami lamp ktore u mnie dzialaja idealnie . Zimne luty wykluczone . Wzmacniacz podlaczany przez kondycjoner . Zrodlo wykluczam bo kolega twierdzi ze nawet bez podlaczenia kabli rca wzmak nie zalaczal wyjscia sluchawkowego .

> neodom

> Napiecie anodowe 80V prad lampek 2,2mA

 

Samo napięcie ustawione na 80V nie gwarantuje jeszcze sukcesu - w sensie czajnikoodporności.

Na wejściu TL783 powinno być z 10.. 12V więcej niż na wyjściu - i tego się trzeba trzymać.

 

Zakładając, że w gniazdku sieciowym nie było porządnych 230V, ale 10% mniej, to z normalnych 92V na wejściu TL dostajesz np. 84V - i kłopoty z zabezpieczeniem jak w banku ;-)

 

Podsumowujac - może warto zmierzyć napięcie w gniazdku u kolegi?

> czegevara

> Skoro jest kłopot z prądożernymi lampami

 

Nie ma kłopotu. Nie znam niczego bardziej prądożernego niż 6N6P (może się mylę?), a po drobnych modyfikacjach filtra CRC na wejściu TL-a wszystko działa bez zarzutu. Nawet przy chłodzeniu biernym i przez wiele godzin grania.

Wiatraki warto jednak założyć, żeby polepszyć niezawodność, która jak wiadomo siada z temperaturą...

Nie wiem jakie napiecie ma w gniazdku moj znajomy ale u mnie w ciagu dnia jest zwykle pomiedzy 228 a 230V , wieczorami 220-225V , napiecie przed TLka nigdy nie spada ponizej 100V , zwykle jest to 105-108V . Kolega uzywa dobrego kondycjonera wiec raczej zaklucenia z sieci tez sa pomijalne .

Chyba to zwykla zlosliwosc rzeczy martwych ...

> neodom

> ... u mnie w ciagu dnia jest zwykle pomiedzy 228 a 230V , wieczorami 220-225V ,

> napiecie przed TLka nigdy nie spada ponizej 100V , zwykle jest to 105-108V

 

Mam na myśli napięcie *bezpośrednio* przed TL783, na nodze "IN". Powyżej 100V jest tylko na mostku prostowniczym, a po drodze jest jeszcze R14P i Q4P. Mowa o standardowym trafie, ale chyba właśnie takie jest w układzie?

Kondycjoner, jako urządzenie bierne, może wygładzić sinusoidę z sieci, ale na pewno nie pomoże na zbyt niskie napięcie przychodzące ze ściany.

TL, LM, LT - te skrótowce mnie zabiją ;-) I brak możliwości edycji postów...

Poniżej poprawiony wpis - prądożerność lampy 6N6P dotyczy oczywiście żarzenia.

Po swoich potyczkach z ustawieniami SOHA Mk3 muszę jednak stwierdzić, że tak TL jaki i LM wymagają odpowiednio dużej róznicy napięć IN-OUT dla poprawnej pracy. LT zapewne też, ale przy nich (jeszcze) nie grzebałem.

 

> czegevara

> Skoro jest kłopot z prądożernymi lampami

 

Nie ma kłopotu. Nie znam niczego bardziej prądożernego niż 6N6P (może się mylę?), a po drobnych

modyfikacjach filtra CRC na wejściu LM337 wszystko działa bez zarzutu.

Gqsoft , jesli robisz jakies modyfikacje w ukladzie to opisz co i jak , moze warto byloby je uwzglednic w wersji mk4 ? Na ktora czekam z niecierpliwoscia zreszta ...

I moze Luiis i Robertinus zmienili by nazwe tego wzmacniacza ? Bo z soha ma juz wspolna tylko .... nazwe .

> neodom

> Gqsoft , jesli robisz jakies modyfikacje w ukladzie to opisz co i jak

 

Wszystkie pomysły są już gdzieś wspomniane w tym wątku. Często wcześniej opisane niż wypróbowane ;-) Jestem pewien, że Luiis i Robertinus przesiewają i testują to wszystko - w celu zaaplikowania co lepszych rzeczy w Mk4.

 

Moja skłonność do dalszych eksperymentów ostatnio spadła, bo SOHA stała się podstawowym sprzętem do słuchania muzyki. W zasadzie obudowa jest skręcona i pilnie dołożę tylko wiatraki.

Drugi egzemplarz (może już Mk4?) mógłby posłużyć do grzebania, testów, porównań...

Dołozyłem wiatraki, nie było to takie proste...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Problemem okazał się hałas. Wiatraki 40mm reklamowane jako "bardzo ciche, 15,9dBA przy 4300obr/min" połączone szeregowo i podpięte pod 17V do C7P startowały bez problemu, ale były zbyt głośne.

 

Żeby jeszcze bardziej zwolnić obroty, okazało się konieczne startowanie z 17V i dołączanie po paru sekundach dodatkowego szeregowego rezystora R2. W efekcie każdy z wiatraków kreci się przy napięciu ok. 4V - bardzo wolno i wystarczająco cicho. Poniżej schemat prostego hard-startu - przydałoby się coś takiego na płytce Mk4, bo teraz elementy wiszą sobie gdzieś na boku...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

neodom, 31 Gru 2009, 15:56

 

...zrobiłem, ale jeszcze nie wypróbowałem..;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-8644-100006553 1262274074_thumb.jpg

post-8644-100006554 1262274074_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

> Luiis

 

Zielony LED fajnie wygląda i błyska przy wyłączeniu wzmaka :-)

Można go zastąpić byle_diodą albo i pominąć, najwyżej złacza B-E tranzystorów "przebiją" się w kierunku wstecznym, w sposób nieniszczący. W końcu najprostszym sposobem na uzyskanie diody Zenera na 6-8V jest złącze B-E w kierunku wstecznym...

> neodom

> Czy zechcialbys dac fotke " z gory " ?

 

Proszę bardzo. Piękny i fascynująco-tajemniczy wygląd :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

gqsoft, 1 Sty 2010, 02:46

 

>W końcu najprostszym sposobem na uzyskanie diody Zenera

>na 6-8V jest złącze B-E w kierunku wstecznym...

..czemu nie, właśnie przy tym napięciu wentylatory prawie nie hałasują.

Użyłem tranzystorów BC639 o układzie wyprowadzeń ecb, zlutowane "do siebie" twarzami, razem z kondensatorem i dwoma rezystorami prawie nie zajmuje miejsca w obudowie ;)

Układ działa, spróbuję jeszcze modyfikacji bez leda i z innymi wartościami RC trak, żeby układ rozpędzał wentyla przez jakieś 30s

> neodom

> Soha III ver. Czernobyl ;-)

 

Moja żona ma zbliżoną opinię. SOHA jest pioruńsko brzydka (nawet nie zacytuję, jak bardzo ;-) a do tego baaardzo niebezpieczna, bo emituje "infradźwięki szkodzące dziecku" :-) :-) :-)

 

Te "infradźwięki" szybciutko wyciszyłem układem hard-startu, ale opinia niebezpiecznego przylgnęła do mojego ulubionego wzmaka...

gqsoft, 1 Sty 2010, 23:59

 

 

>Moja żona ma zbliżoną opinię. SOHA jest pioruńsko brzydka (nawet nie zacytuję, jak bardzo ;-)

 

-(:D

 

..przetestowałem układ hard startu na jednym wentylatorze (12V) fi 6cm zasilanym z -12V.

Działa bardzo dobrze osiągnąłem napięcie -3,59V i wentyl nadal się kręci - nie wydając przy tym żadnego dźwięku. Wentyl pochodzi z "markowego" kulera od Atlona i nazywa się (nomen-omen) Jamikon;)

W normalnych warunkach słychać go w drugim pokoju;)))

 

-zastosowane części to:

Q1, Q2 - BC639,

C1-33uF

R1- 15k

D1- LED zielony

R2 324R

zasilanie wzięte z punktu -12V.

Przy jednym wentylatorze pominąłem D2.

Czas narastania napięcia po włączeniu ok 6s (trochę mało, należało by zwiększyć pojemność C1)- do ok 9,8V - po tym czasie napięcie spada niezbyt szybko (3-5s) do wspomnianych 3,6V.

Czuje się delikatny powiew z wentyla stojącego swobodnie (poza obudową), to powinno z pewnością wystarczyć do przewietrzenia wnętrza obudowy.

Zrobiłem próbę bez leda, układ działa nadal dobrze.

zamiast R2 można zastosować jakiś PR-ek np 500R, i ustalić pożądane obroty śmigła. Ostatecznie dobrze jednak stosować zwykły rezystor w miejscu R2.

Na koniec dodam, ze nie stwierdziłem żadnych niepożądanych "zjawisk" w nausznikach, tak jakby układu w ogóle nie było:)

Zatem układ trafia do MKIV wraz ze stosownymi pinami do podpięcia wentyla(i).

Opakowałem swoją SOHĘ. Bez wymuszonego chłodzenia, w denku ok. 180 otworów fi 6 i do tego tylny panel odsunięty na grubość podkładek (ok. 1 mmm). Po 3 godzinach grania temperatura obudowy i trafa 35 stopni.

 

Oczywiście na sam koniec musiałem dać dupy, bo wywierciłem otwór pod wyłącznik po przekątnej do właściwej pozycji, tak samo otwór na diodę sygnalizującą załączenie przekaźnika. O ile dioda od biedy może zostać w tym miejscu, otwór pod wyłącznik muszę jakoś zaślepić. Chyba że ktoś z kolegów miałby zbędny panel czołowy/tylny o wymiarach 69,4x165 mm?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-19419-100006443 1262390763_thumb.jpg

post-19419-100006444 1262390763_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>Luiis, 2 Sty 2010, 03:05

 

Wzrok masz dobry :-).

 

Najpierw było szlifowanie papierem ściernym, od 100 do 600, a później polerowanko zieloną pastą na filcu. Na końcu pokryłem powierzchnię środkiem do czyszczenia powierzchni chromowanych. Jest trochę tłustawy (w składzie jakieś produkty ropopochodne), w związku z czym paluchy na tym widać, ale mam nadzieję, że zabezpieczy stal przed korozją. Wyszło fajnie, w rzeczywistości wygląda sporo lepiej niż na zdjęciu.

kjeld, 2 Sty 2010, 01:06

Chyba że ktoś z kolegów

>miałby zbędny panel czołowy/tylny o wymiarach 69,4x165 mm?

---------------------------------------------------------------------

Ja na Twoim miejscu wykonałbym go z blachy nierdzewki i wypolerował. W ten sposób nawiązałbym do kubka trafa - takie zestawienie fajnie by się komponowało. Czerń i połysk stali. (:

kjeld, 2 Sty 2010, 09:49

 

.. kubek jest ze stali nierdzewnej, nie powinien korodować, może natomiast lekko ciemnieć - jak to stal nierdzewna.

 

Tak, wypolerowany też wygląda fajnie ;))

> Luiis

> zasilanie [do hard-startu wiatraka] wzięte z punktu -12V.

 

-12V narasta powoli. Lepiej podpiąć się zaraz po mostku prostowniczym, do -17V. W tym wypadku nawet 3s wystarczą do rozpędzenia wiatraka. Dodatkowa zaleta: Stabilizator żarzenia nie będzie obciążany prądem wiatraków.

Co do funkcji zielonego LED-a D1 (lub dowolnej innej diody, świecącej czy nie) - ma on znaczenie tylko przy wyłączeniu wzmaka i rozładowuje C1 przez R1, D1. Dlatego też lepiej zostawić tę diodę, żeby szybko rozładowany C1 był natychmiast gotowy do nastepnego cyklu hard-startu.

Bez D1 kondensator C1 rozładuje się nieznacznie (do 2x napięcie wsteczne B-E tranzystorów Q1, Q2, no i przy szybkim pstryknięciu ON/OFF czas hard-startu może się okazać zbyt krótki.

>Luiis, 2 Sty 2010, 16:48

 

 

>.. kubek jest ze stali nierdzewnej, nie powinien korodować,

 

 

No patrz pan, oszukał mnie ;-)

Byłem przekonany, że ze zwykłej.

gqsoft, 1 Sty 2010, 23:59

 

.. jeszcze o układzie "hard-startu" - w zasadzie bez diody włącza się sporadycznie, tak że dioda wróciła, za to dwa tranzystory zamieniałem na jeden - BC517 (wszak te dwa traniki to przecież darlington;) - i działa.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.