Jump to content
IGNORED

DAC USB --> Gain


hAsiok

Recommended Posts

Po raz pierwszy na forum witam wszystkich...

Mam sprawę dotyczącą ustawienia poziomu gain...moje wątpliwości pojawiły się w momencie zakupu DACa na USB gdzie zalecane jest ściszenie do 50% lub ustawienie w foobarze -6dB i nie za bardzo wiem czemu ma to służyć, czy chodzi poprostu o zastosowanie czegoś w rodzaju replaygainu w trybie album czyli obniżenie wszystkich nagrań do max 89dB (niektórzy zalecają nawet 83dB) czy o coś innego???

generalnie w związku z tymi ustawieniami zacząłem zastanawiać się nad naturą gaina :) ponieważ widzę nagrania z rozpiętością od 89 do 99dB mam pytanie czy zwracacie na to uwagę i czy np. podciągacie starsze nagrania do poziomu clippingu??

pzdr, hAsiok

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

"moje wątpliwości pojawiły się w momencie zakupu DACa na USB gdzie zalecane jest ściszenie do 50% lub ustawienie w foobarze -6dB"

 

Czy te zalecenia są konkretnie dla Twojego DAC-a? Czy znalazłeś to może jako uniwersalną wskazówkę dla wszystkich typów kart i DAC-ów?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Once a CD or download is converted to FLAC, the only way you can achieve the superior sound of WAV files is to go back to the original CD or source for a new rip or WAV download. - "The Absolute Sound" - Charles Zeilig, Ph.D., and Jay Clawson

Link to comment
Share on other sites

Jest to idiotyczne posunięcie. Wysterowanie pliku powinno być 100% - czyli gramy tak jak jest bez jakichkolwiek zmian. Każde, nawet najmniejsze zmniejszenie/zwiększenie głośności w odtwarzaczu (foobar czy inne) powoduje, że plik dźwiękowy jest obrabiany cyfrowo przez procesor. Nie ma wówczas mowy o zgodności bitowej - sygnał na wyjściu będzie już nieodwracalnie cyfrowo zniekształcony.

 

Jeśli w manualu do DACa jest instrukcja zalecająca zmniejszenie głośności w podawanym sygnale to należy się czym prędzej pozbyć takiego DACa. Jak dla mnie znaczy to, że konstruktor tego pseudo dźwiękowego urządzenia nie potrafił sobie poradzić z obróbką sygnału dochodzącego do maksymalnego wysterowania 0dBFS.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Link to comment
Share on other sites

-->nedj

>Czy te zalecenia są konkretnie dla Twojego DAC-a? Czy znalazłeś to może jako uniwersalną wskazówkę

>dla wszystkich typów kart i DAC-ów?

 

jest to (podobno) cecha charakterystyczna transportu audio przez USB i dotyczy wszystkich DACów, wspominał o tym chyba rbej w innym wątku ale chciałem rozwinąć temat bo mnie nurtuje ta sprawa.

 

 

-->yayacek

>Jak dla mnie znaczy to, że konstruktor tego pseudo dźwiękowego urządzenia nie potrafił sobie >poradzić z obróbką sygnału dochodzącego do maksymalnego wysterowania 0dBFS.

 

zadam troche lamerskie pytanie ale widze że zajmujesz się masteringiem...

a na jakim poziomie jest 0dBFS ?? bo np w takim sofcie djskim traktor (wiem wiem nieaudiofilski)gain 0dB jest na poziomie ok 95dB i czy to jest stała wartość ??

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

0dBFS to maksymalny poziom cyfrowego sygnału. 0 (zero) jest wartością najwyższą. FS = full scale (w pełnej skali)

Dla sygnału 16 bit najniższa możliwa wartość to 0000 0000 0000 0001 a to równe jest -96dBFS, tak więc dynamika dla sygnału 16 bitowego to 96dB. Dla 24 bit będzie to odpowiednio 144dB.

 

We wszelkiego typu mikserach softwarowych czy hardwarowych 0dB oznacza sygnał bez zmian. Tak jak wchodzi na kanał tak wychodzi. Tak więc w foobarze (i innych podobnych) wartość 0dB oznacza, że sygnał jaki wychodzi na przetwornik nie podlega zmianom/obróbce.

Jeśli więc w foobarze (czy innym odtwarzaczu) zmniejszymy poziom o przykładowo 0,1dB to będzie oznaczało, że już sygnał nie ma nic wspólnego z oryginalnym i że już do akcji wkracza procesor obrabiający. Sygnał będzie bitowo różny od takiego jak być powinien.

 

Owszem, kiedyś konwertery miały problem z obróbka sygnału 0dBFS ale było to dawno. Nie wyobrażam sobie by obecnie konstruktor przetwornika był na tyle kiepskim mózgiem by nie potrafić skonstruować technicznie poprawnego DACa.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Link to comment
Share on other sites

Okay, yayacek, ale teraz inna kwestia: lepiej zmodyfikować kilka bitów sygnału za pomocą miksera systemowego czy kręcić gałką potencjometra, który zwykle ma około 5-10% rozrzutu między kanałami? I wprowadza dodatkowy szum termalny?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Używając zewnętrznego DAC-a należy dążyć do tego, aby sygnał cyfrowy opuszczający komputer wyszedł nieobrobiony w żaden sposób. Im więcej stopni obrabiających sygnał, tym gorzej dla jakości. Propozycja obiżenia poziomu głośności do 50% może się brać z tego, że niektóre playery prawdopodobnie mogą mieć właśnie w tym miejscu ustawione odtwarzanie sygnału bez ingerencji. Czyli tylko przy ustawieniu 50% sygnał wychodzi niezmieniony. Możliwość podniesienia poziomu sygnału cyfrowo wydaje się być kusząca, ale w praktyce jest to działanie na szkodę. Nagrania są realizowane tak, że w najgłośniejszych momentach sięgają maksymalnego poziomu 0 dBFS, jeśli dokonamy zgłośnienia sygnału na drodze cyfrowej, nieuchronnie sygnał się przesteruje, a to brzmi bardzo źle i jest błędem.

 

Tak więc należy dążyć do wyprowadzenia sygnału cyfrowego bez zmian, a ewentualnego przyciszania dokonywać dalej już na drodze analogowej.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.