Skocz do zawartości
IGNORED

Powrót legendy analogu - Systemdek.


wiedzmin1973

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

pisałem o tym w zakładce Stereo.

Na AS w Kyriadzie w sali Hi End Studio będzie można się spotkać z braćmi Dunlop, synami Petera Dunlopa. Tego ostatniego nie trzeba przedstawiać, twórca analogowej legendy gramofonów Systemdeka. Bracia zajmują się po śmierci ojca budową głośników (Art Loudspeakers). Postanowili wskrzesić markę której ostatni przedstawiciel został sprzedany Peterowi Q z AN GB ( obecnie produkowany jako zdaje się ANTT1). Marka powstała wiele lat temu i dosyć mocno konkurowała z Linem. Z tego co wiem to twórcy obu marek nie darzyli się ciepłym uczuciem i mieli odmienne podejście do wielu tematów.

 

Smaku dodaje fakt że i Linn także pokaże swoje najnowsze dziecko w Kyriadzie. Czyli około 20 lat rozwoju versus powrót legendy. Ceny obu zawodników to waga ciężka. Zbliżone 16 500 GBP za Linna Sondek LP12 ver. Klimax i 10 000 GBP za Systemdeka 3D (nie wiemy co za wkładka tam siedzi). Ponadto obu rywali będzie dzieliła odległość kilkunastu metrów:)

 

Wracając do tematu,w Kyriadzie zostanie pokazany albo docelowy i już przedprodukcyjny model gramofonu lub najnowszy prototyp (tego jeszcze nie wiadomo do końca). Pokazany na wystawie model Systemdeka o symbolu 3D to napęd za około 5500 - 6000Ł + 12 calowe ramię firmy Glaswegian Audio model Origami + wkładka (niestety nie wiem dokładnie jaka). Cóż zgodnie z tradycją będzie to napęd z miękkim zawieszeniem, silnikiem DC. Równie mało znana jest firma Glaswegian Audio produkująca ramię. Może siedzący w temacie analogu nieco głębiej forumowicze coś wiedzą na ten temat? Jeżeli tak zapraszam do zabrania głosu.

 

Na zdjęciach zrobionych na wystawach w 2009 można przeczytać że to prototyp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) a nieco powyżej Horning Eufrodita mk3.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - gdzieś po środku strony.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ciekawi mnie czy nowy model stanie się równie rozpoznawalny jak starsze modele(może ktoś miał styczność z poprzednikami obecnego modelu? Czy wielokrotnie wyższa cena ma uzasadnienie w budowie i jakości dźwięku. Co sądzicie o powrocie sławnych marek po latach? Czy na fali powrotu analogu uda się markę Systemdek wprowadzić na rynek ponownie?

Zapraszam do dyskusji. Jestem zainteresowany ponieważ będę z czasem także szukał źródła analogowego dla siebie.

 

pozdrawiam

Robert

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/59097-powr%C3%B3t-legendy-analogu-systemdek/
Udostępnij na innych stronach

Bardzo mnie to cieszy, że Systemdek wraca (sam posiadam systemdeka IIX z ramieniem alphason opal), jednak jest "małe ale" szkoda, że tylko z produktem dla nielicznych. Było by też pięknie gdyby, wypuścili coś na bazie IIX (wiem, wiem jest to obecnie nie możliwe, audionote już to robi), coś co by mogło konkurować z obecnymi modelami konkurencji z pułapu cenowego 2000-3000 zł. Mogliby mieć wtedy szansę na prawdziwy come back. A tak, to w cenie 10000 GB nie będzie im łatwo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Różne wariacje na temat systemdeka....(ostatnie zdjęcie audionote TT1)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-22387-100001437 1257267883_thumb.jpg

post-22387-100001438 1257267883_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

witaj Jazzga, dzięki za wpis. Ostatnio natrafiłem na

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) oldring_ideal.html . Nawet się zastanawiałem, jednak jako dyletant .... trochę się boję wchodzić w starsze modele. Brak zdolności technicznych ;) żeby potem coś poprawiać.

 

Może Systemdek chce wejść na rynek premium gramofonów. A o ile produkt i marka zostaną dostrzeżone to być może pokażą się i tańsze wersje. Obawiam się jednak, że ciężko im będzie coś sensownego zrobić za mniejsze pieniądze np. wspomniane 3000 PLN. Giganci niższych i średnich przedziałów cenowych typu Pro-Ject,Rega i Thorens (też legenda po reanimacji) z produkcją umieszczoną w krajach z tańszą siłą roboczą i dużą skalą produkcji raczej nie dopuszczą nowego gracza na rynek. Boję się więc, że Systemdek nie trafi pod przysłowiowe strzechy i będzie produktem niszowym. Ale może warto o to zapytać Dunlopów na AS.

Czy możesz coś powiedzieć o tym gramofonie więcej (użytkowanie, serwisowanie,dźwięk)?

Porównywałeś go może do jakiś innych produktów np. starszych Thorensów, Linna? Głównie chodzi o gramofony z miękkim zawieszeniem, ale nie tylko.

 

pozdrawiam

Robert

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witaj Wiedzmin1973,

 

Witaj Wiedźmin.

 

 

Nie miałem okazji porównywać bezpośrednio mojego systemdeka z innymi gramofonami z miękkim zawieszeniem.

W zasadzie, to takie porówanie miałoby tylko sens, gdyby każdy z testowanych gramofonów został wyposażony w identyczną wkładkę.

 

Natomiast systemdek (co jest ogromną zaletą) w porównaniu z np. Linnem sondek, thorensem czy acoustic research posiada regulację zawieszenia od frontu. Jest to szalenie wygodne i łatwe w ustawieniu. Systemdeka IIX zaczęto produkować w UK na początku lat 80 XXw. To właśnie tym modelem bracia dunlop odnieśli najwiekszy sukces i wpisali się na karty historii analogu. Był to bezpośredni rywal regi planar 2 oraz 3,Linna Axis czy Acoustic research. Niekiedy nazywany "poor man's linn lp12" z racji swego podobieństwa brzmieniowego.

Z resztą w systemdeku używano ten sam silnik co w sondeku (airpax lub phillips).

 

systemdeka IIX modyfikowano wielokrotnie, a to zmieniając mu podtalerzyk z tzw. oil pump bearing ( z wyżłobioną spiralą na szpindlu) na gładki, a to dodając elektroniczną zmianę prędkości

model IIXE, a to lekko zmodyfikowaną plintę, akrylowy talerz (taki jak w audionote TT1) i inne mocowanie ramienia (nie w kształcie kropli, lecz prostokąta) model 2X2.

 

Obecnie używam go z wkładką Nagaoka mp11 boron na ramieniu Alphason Opal ( alphason stworzył jedno z najlepszych S ramion w historii... tytanowy model HR-100s)

W tej kombinacji nie mam zastrzeżeń. Dźwięk jest otwarty, przestrzenny, dosyć jasny (tak lubię) z obfitym basem i piękną średnicą). Talerz jest szklany i waży 1,7 kg. (można dokupić

akrylowy od audionote, jednak jego waga wynosi 1,3 kg i trochę mnie to odstrasza). Waga całej konstrukcji to 8kg. W przyszłości chcę wymienić silnik na DC (oferta transcriptor rotadrive dc motor kit) i lekko wytłumić plintę. Z tego co czytałem w sieci, systemdek łatwo "odpowiada" na wszelkie modyfikacje. Co ciekawe, systemdeka można tanio kupić (tylko w UK).Oczywiście

wszystko zależy od konfiguracji, ale z ramieniem Regi Rb 250 za 150-200 funtów to okazja. A jeśli chodzi o serwisowanie, to w swoim musiałem wymienić tylko kulkę od łożyska (średnica 8mm) i olej.

 

co do modelu systemdek III, to niewiele o nim wiem.....jednak sądząc po jego konstrukcji, byłaby to niezła oferta.

Model systemdek II też podobno jest niezły, chociaż nie podoba mi się jego design i mała waga coś ok. 5 kg.

 

Pozdrawiam

Na zdjęciach systemdek II oraz 2x2

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-22387-100001379 1257337197_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...i najnowsza konstrukcja systemdek 3d

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) forum fanów ;).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wiedzmin1973, 4 Lis 2009, 15:09

 

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) forum fanów ;).

 

Witam

 

Forum vinyl engine jest mi dobrze znane, moja ulubiona kopalnia informacji.

 

Dwa pierwsze zdjęcia to moja sprawka : )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Tutaj można kupić model III. Poniżej jest zdaje się to ramię o którym wspominałeś ALPHASON HR-100S tonearm, niestety sprzedane.

 

"The Alphason HR100S is a most unusual arm. An ultra-strong, one-piece titanium casting forms the arm-tube and head shell; tool-grade steel is used for the gimbal-bearing housing and ultra-tough ceramic for the bearings themselves"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastanawiająca jest cena, jaką trzeba zapłacić za audionote model TT2 (dwa silniki) z ramieniem RB 250 (1200 GBP).

Na pierwszym zdjęciu wnętrze IIX, na drugim Audionote TT2.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-22387-100001364 1257350543_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma się czego dziwić.

Peter Qvortrup szef brytyjskiego oddzialu Audio Note

zdecydował o wykupieniu produkcji Voyda i Systemdeka.

Firmy te zaprzestały wytwarzania gramofonów,

a produkowały stosunkowo proste,ale naprawdę

bardzo udane modele.

>Zastanawiająca jest cena, jaką trzeba zapłacić za audionote model TT2 (dwa silniki) z ramieniem RB

>250 (1200 GBP).

 

No i czym się różni at extremalna technika od "40 lat starego" korpusu Thorensa 150 za 100-130 euro ??

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

mamel, 4 Lis 2009, 20:58

>No i czym się różni at extremalna technika od "40 lat starego" korpusu Thorensa 150 za 100-130 euro

>??

 

Dokładnie. Nic nie usprawiedliwia dzisiejszych horrendalnych cen. Czy to jest pro-ject, nowy thorens, dual czy wymieniony wyżej audio note tt2. Popieram świadome zakupy z drugiej ręki : )

 

Poniżej zdjęcie wnętrza wczesnego linn sondek

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Od dołu to te gramofony trochę jak diy wyglądają.Śmierdzi mi tu trochę "audiofilskim powietrzem".

Yamaha NS1000 Monitor | Krell KSA-80 | Krell KRC-3mk2 | SBT + Tomanek ULPS | Metrum Octave DAC (14VA PSU) |

Siltech SQ38-G3 | Nordost Flatline | Tara Labs RSC Air 75 coax | Ecosse Nu Diva

Pierwszy Linn to dokładnie Th150

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

do dziś się dywaguje kto komu podprowadził projekt

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

>Pierwszy Linn to dokładnie Th150

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>do dziś się dywaguje kto komu podprowadził projekt

 

 

Jeśli thorensa td 150 zaczęto produkować w 1965 roku, to sprawa jest chyba jasna. (linn sondek 1972)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na tegorocznym audiooszolom bedzie gramofon za 600.000zl wiecie co go przde wszystkim rozni od gramofonow dla zdrowych ludzi? kiedys nawet bardzo zaawansowane topowe konstrukcje kosztowaly znacznie znacznie mniej dlatego ze produkowaly je wielkie koncerny z prawdziwym fachowym zapleczem, projekt powstawal od nowa w konkretnej firmie, ktora mogla sobie pozwolic na samodzielne wynalezienie komponentow, odpowiednie zaplanowanie projektu, testy, i solidna masowa produkcje tak wiec podstawowy zaawansowany technicznie model mogl sobie kupic kazdy biedak, sredni model kazdy meloman, tak samo jak flagowy tylko ze nie czul w tym ostatnim przypadku uz takiej potrzeby bo nikt mu w mozgu nie grzebal a sredni model sprawdzal sie znakomicie. Dzis te pseudoaudiofilskie topy prodkuja jednostkowo zupelne leszcze, czesci to zlepek roznych firm, projekt czesto jest zwyczajnie sciagany, komponenty markuje sie tylko a produkuje je moze jedna czy dwie firmy jakie ocalaly, marketingowcy wyznaja podstawowa zasade kapitalizmu: "cos jest tyle warte ile odpowiednio urobione cwoki sa w stanie za to dac, faktyczna wartosc nie ma tu znaczenia. A jak sie robi 5 gramofonow wiadomo ze krzyczy sie za cos co powinno byc standardem ciezkie kwoty jeszcze wmawiajac ze to takie nadzwyczajne. Baaa konsument tez musi sie czuc nadzwyczajnie - wydalem pierdylion zlotych wice jestem nadzwyczajny i nabylem cos nadzwyczajnego bo jestem nadzwyczajny a analog jest czyms dla wybranych tymczasem zwyklym zjadaczom chleba mowi sie: "analog to staroc, syf, mp3 to jest to". W efekcie nikt juz prawie nie cieszy sie pieknem plyt, ani ten z mp3 w autobusie ani snob z gramofonem za pierdylion puszczajacy plyte raz na rok by zaimponowac towarzystwu na bankiecie. Ot taka epoka leszczy oszukujacych leszczow.

Pozdrawiam serdecznie milosnikow systemdeka dla zdrowego czlowieka :)

Jako posiadacz Audio Note TT-1, szczególnie chętnie śledzę ten wątek. Może przy okazji dyskusji o tego typu gramofonach, posiadacze tych konstrukcji mogliby podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat ich użytkowania ?

 

Wcześniej była mowa o łatwym dostępie do trzech śrub regulujących wysokość zawieszenia subchassis. Wiadomo, że ta regulacja ma bezpośredni wpływ na sposób prezentacji dźwięku.

Ustawienie zbyt nisko skutkuje otrzymaniem dźwięku ciepłego, trochę „kluskowatego”, pozbawionego wyostrzeń i obfitym ciągnącym się basem. Przesada w drugą stronę powoduje, że usłyszymy wyjątkowo dynamiczny i szybki rytm z mocno kontrolowanym i punktowym basem.

Niestety przy takim ustawieniu wysokie tony stają się nieznośnie ostre i szeleszczące (przynajmniej u mnie).

Od dawna próbuję znaleźć optymalne ustawienie, regulując wysokość subchassis na słuch. Po każdej takiej regulacji mam wrażenie, że będzie już idealnie. Niestety łatwy dostęp do śrub mocujących, kusi mnie by ciągle dokonywać korekcji. Tym bardziej, że nie wszystkie płyty brzmią identycznie i w zależności od tłoczenia jedne lepiej wypadają z ustawieniem wyższym subchassis inne niższym.

Napiszcie proszę, jak radzicie sobie z ustawieniem miękkiego zawieszenia w swoich gramofonach.

 

Druga sprawa, która mnie nurtuje to ustawienie VTA. Najczęściej stosowane w tych konstrukcjach ramiona Rega (RB250 i RB300) nie mają możliwości tej regulacji. Ramie przez to nigdy nie jest idealnie w poziomie względem płyty (wznosi się w kierunku środka talerza).

Stosujecie „pierścienie dystansowe” pod nóżkę ramienia, czy lepiej zostawić to tak, jak sprzedaje dystrybutor ?

Podzielam zdanie Piotra

 

Gramofon za pierdylion to jest chora sprawa.Równie dobrze możemy sobie zlecić wykonanie takiego cudaka zespołowi ludzi którzy mają kwalifikacje zrobić różne rzeczy dla przemysłu. I tutaj widać chorobę nie tylko naszych czasów łatwe zarobione pieniążki przekazuje się innym którzy tez wiedzą jak je łatwo zarobić.

 

Dla odmiany widząc rozbierane zdjęcia powyżej zamieszczone jako mechanika to mnie po prostu żenuje ich konstrukcja. Jest to typowe popularne khnow how przemysłowe znane w latach 60. Coś się od tego czasu zmieniło-naprawdę zmieniły się technologie wytwarzania!

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Faktycznie przyznam racje przedmowcy stad tez moj wczesniejszy post - to co moznaby spokojnie w dzisiejszych czasach produkowac masowo dla ludzi jest z racji jednostkowej produkcji i nowoczesnego marketingu dostepne dla wybrancow. Nie zmienia to jednak faktu ze wiekszoc szczytowych konstrukcji sprzed kilkudziesieciu - kilkunastu lat jest dzis nie do powtorzenia chocby taki prosty przyklad napedow bezposrednich technics (na sp mogl stac i obracac sie czlowiek i bylo to za normalne pieniadze), nakamichi, yamaha, sony, denon - dzisiejsze audiofilskie trumienki jada na np 3 paskach bo jest to poprostu latwiejsze w wykonaniu dla manufaktury, manufaktura mimo ze ma mozliwosc korzystania z dzisiejszych technologii nie jest tego w stanie w sposob optymalny dla konsumenta czynic. Ostatna ciekawostka w temacie sa muzelane antyki do dzis zachwycahce brzmieniem - np tki gerrard z bardzo prostym w konstrukcji ramieniem i wkladka spu podpiety pod np quada i elektrostaty badz glosniki szerokopasmowe, do tego plyta z lat 50-60 nr rca victor to technologie ogolniedostepne w latach 50 a do dzis stosowane przez malomanow nie przez sentyment a przez zamilowanie do tym razem prawdziwej magii winylowej plyty.

Ari72, 5 Lis 2009, 10:48

.....

>Napiszcie proszę, jak radzicie sobie z ustawieniem miękkiego zawieszenia w swoich gramofonach.

 

 

Postępuję w/g zalecenia z instrukcji systemdeka. Dolna krawędź talerza wisi 5mm nad powierzchnią plinty. A z ramieniem regi nie miałem jeszcze do czynienia. Pozdrawiam

>jazzga

 

Właśnie zmierzyłem i okazało się, że ustawiając na słuch, mam talerz 5mm na plintą ;-)

Dzięki za wskazówkę, teraz klucz do regulacji mogę ze spokojnym sumieniem wrzucić głęboko do szuflady.

Piotr__, 5 Lis 2009, 10:47

>

 

Na tegorocznym audio-oszołomie znajdzie się też polski sprzęt o takim trendzie.

Nie powiem nic więcej - z pewnością będzie to prosta zagadka

(off-top - sorry - nie mogłem się pohamować)

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.