Skocz do zawartości
IGNORED

TAS5630 wzmacniacz stereo w klasie D - płytka


trryt

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie,

może zmienicie te kondensatory C26 C28 C30 C32 C48 C50 - 2,2uf smd 1812 na obudowę 1210 jak w oryginale?? łatwiej dostępne i uniwersalne dla mniejszych napięć...

dziś bedę chciał zrobić wykaz elementów

Wypisze je na forum pomoc w wyszukiwaniu wskazana ale nie będziemy kupować każdego elementu osobno .... sens ma jeśli będzie co najmniej kilka elementów u jednego.

te 2,2 uF / 100 V to raczej 1812 :) cena około 3 PLN sztuka no ale to tylko na razie taka ciekawostka

 

Panowie PCB na prototypy

rozmiar 110 x 155mm (laminat 2 stronny pełne opisy 1,5mm 70um Cu)

około 600 dziurek :)

wyszło 135 PLN sztuka !

dziś bedę chciał zrobić wykaz elementów

Wypisze je na forum pomoc w wyszukiwaniu wskazana ale nie będziemy kupować każdego elementu osobno .... sens ma jeśli będzie co najmniej kilka elementów u jednego.

te 2,2 uF / 100 V to raczej 1812 :) cena około 3 PLN sztuka no ale to tylko na razie taka ciekawostka

 

Panowie PCB na prototypy

rozmiar 110 x 155mm (laminat 2 stronny pełne opisy 1,5mm 70um Cu)

około 600 dziurek :)

wyszło 135 PLN sztuka !

nie patrz na prototypach - ceny kosmos...

mailowałem z facetem z merkaru i wychodziło 40zł/szt :)

 

w smd 1206 znajdziesz i na 50V i na 100V - nie każdy będzie chciał robić 2x300W wzmaka.... poza tym w oryginale tak jest:)

 

gdy zrobisz pcb "na gotowo" - podeślij do merkaru zamówienie i będziemy coś wiedzieli...

Pittt nie robimy to pod jedną osobę nie bedę zmniejszał

Robię 2x300 i nie bede niczego zmniejszał.

to ma być dość uniwersalny projekt

 

40 PLN przystępnie czy tylko wie o skomplikowaniu PCB :)

 

40 PLN przystępnie czy tylko wie o skomplikowaniu PCB :)

jak mówiłem - wyślij podsumowany projekt producentowi i wsio będzie jasne!

 

płytka wcale nie jest skomplikowana... liczbę via-s można w razie "w" zmniejszyć jeśliby to decydowało o cenie; btw naćpane tego jest z mocną przesadą:) w pcb w kompach przy dużo większych prądach nie daje się tyle tego co my...

ale w kompach to co innego tam zakłócenia przy 1,5 V 0.05 V to norma :) chcesz tyle w audio ?

Zresztą w kompach oszczędza na czym się da :) ale to już inna historia

Oto obecny wygląd PCB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-27705-051253100 1286631754_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ktoś w ogóle czytał datasheet-a od tego tas-a???

cytat z ogólnodostępnego źródła:

 

Note T3: Heat sink must have a good connection to PCB ground.

 

więc po kiego grzyba jakieś udziwnienia z "wieszaniem" radiatora w "powietrzu"

Te kondensatory to podejrzana sprawa, w ostatniej wersji którą ja robiłem jeszcze są do masy podłączone (wylewka) a w tym co Januss podesłał już faktycznie nie ma. Dobrze że zauważyłeś.

C26 C28 C30 C32 C48 C50 dałem większe bo pod nimi idą ścieżki, jak dałem takie jak w oryginale to ścieżki mi cienkie wychodziły.

Tych rezystorów do radiatora to nie rozumiem. Po co? Żeby wybierać w których punktach dołączony do GND?

napisałem - w referencji od ti jest napisane i pokazane - Note T3: Heat sink must have a good connection to PCB ground - rezystancja "zamykana" przez radiator nic nie zmienia w naszym wypadku i nie ma znaczenia - a tego chciał chyba uniknąć nasz projektant...

Oj panowie panowie....

 

Żeby było czytelnie pozmieniałem trochę parametry poligonu i dla tego eagle nie umasia teraz niektórych elementów. Zauważcie, że i tranzytorki od ledów nie mają masy gdzie potrzeba. Trzeba albo zmniejszyć izolację, albo wyłączyć thermals.

 

 

 

Z przelotkami mnax chyba na prawdę przesadziłeś, a one też będą stanowić o cenie. Czy oby ti nie zoptymalizował ich ilości do płynących prądów? Nie zawsze więcej oznacza lepiej.

 

Też nie wiem o co chodzi z rezystorami do radiatorów.

panowie, popatrzcie jeszcze raz na referencje i powywalajcie połowę tych via-s... na radiator też wystarczą z powodzeniem 2 dziury jak w oryginale, to jest mały radiatorek!

 

ps. nie wklejajcie swoich próbek w bmp bo wychodzi że nic nie widać:)

 

nie izolujcie otworów montażowych płytki /w narożnikach/ od masy i pogrubcie główne zasilanie od ARK-a- jak w ORYGINALE;)

A to przez kombinacje przy poligonie poznikała ta masa. Dałeś isolate na 16 milsów? Po co? Tyle to robiłem do termotransferu. Do zakładu to spokojnie mogło być 10 jak było. Teraz to się jeszcze może okazać że nie ma w jakichś innych miejscach masy. Thermal nie ma co wylączać, to strasznie nie profesjonalnie. Dziury pod radiator mogą być, więcej to łatwo dopasować do tego jaki się ma radiator - trafić z otworami między żebrami.

płytka jest przekombinowana!! to co dostałem od trryt-a na początku było ok i na prawdę niewiele było do poprawy!!!

 

sprawdzałem jeszcze raz przed chwilą - troszkę poprawek i kosmetyki i byłoby super

.. przychylam sie do zdania pitta, płytka Pawła, jest w zasadzie perfekt, (u siebie wymieniłem tylko 4 elementy 1206 na 805) i tyle.

Nic bym nie zmieniał, poza dodaniem złączy ARK aby ułatwić montaż. Drobna kosmetyka i ew. zmiana isolate wystarczy.

Diody LED zostawił bym smd (i tak sporo jest takich elementów) więc co za różnica;)

Luii. Pewnie nie przeczytałeś całego wątku, więc nie wiesz dla czego diody są przewlekane.

 

Reszta zmian to cewka i dioda przetwornicy jak w w TI, ARK i otwory do mocowania radiatora. Gdzie wy widzicie to przekombinowanie?

Faktycznie zmierzajmy do końca z płytką. Co do uwag to faktycznie jeszcze trochę przelotek między płaszczyznami masy można by dorzucić, ale skoro max-bit chce weryfikować to na pewno je doda bo sam o tym mówił. Jedną przelotkę trzeba usunąć bo jest akurat na zasilaniu - piękne zwarcie;) Ścieżkę zasilania bym poszerzył tam gdzie się da. Jeżeli LM jest znowu SMD to świetnie.

ChUmI -> A jak wygląda temperatura przy "normalnym" słuchaniu, podejrzewam że radiator ma temperaturę ledwo odróżnialną od otoczenia?

 

trryt ~ przy normalnym sluchaniu czuc reka, ze radiator jest cieply. Temperatura nie zalezy jednak od glosnosci - poprostu przy samym dzialaniu TAS wydziela troche ciepla i wymaga bezwzglednie radiatora. Ta niewielka temperatura utrzymuje sie praktycznie niezmienna bez znaczenia jak glosno sie slucha - chodzi mi o normalne sluchanie, nie jak ktos bedzie gral non stop ze srednia moca 100W :) Jedyne przypadki kiedy sie podnosi temperatura to testy gdy poprostu mam podlaczone obciaenie rezystancyjne i zapodaje mu pod 100W :) Ogolnie caly wzmacniacz jest cieply ale chyba wiecej ciepla produkuje przetwornica :( ale to inny problem ...

 

Stosunkowo mocno grzeja sie tez OPA - to jest dla tych scalakow normalne ... wyrto pod nimi zostawic troche miedzi ewentualnie bez solder maski zeby mogly gdzies sobie swoje cieplo oddac.

 

Zalaczam dwie fotki pokazujace jak sie rozklada temperatura w moim wzmaku - po prawej stronie jest skala co oznaczaja poszczegolne kolory. Na tym zblizeniu na OPA1632 widac wyraznie ze oba maja ponad 60 stopni...

Szkoda ze nie mialem narazie mozliwosci zrobienia takich zdjec IR dzialajacego wzmaka jak gra pelna para :)

ChUmI ~dzięki za taką obszerną odpowiedź na krótkie pytanie.

Faktycznie kamera termowizyjna to super narzędzie do sprawdzenia co się dzieje z układem.

Sprawdziłem czy ten OPA ma pod spodem thermal pad i ma więc warto go wykorzystać. Bibliotekę do niego chyba ściągnąłem skądś. Tam tego nie zrobili, więc warto albo zmienić to w bibliotece, albo zmusić Eagla żeby zrobił dziurę w masce pod układem. Nie wiem czy to trzeba narysować prostokąty na warstwie restrict czy innej... Jak będzie dziura w masce to można przed lutowaniem troszkę pasty termoprzewodzącej położyć, a kto będzie miał możliwość to sobie może polutować pastą lutowniczą i hot airem i mieć to już naprawdę porządnie.

to ja walne 2 przelotki :) pod tymi OPA

myśle ze kropeczka pasty termo-przewodzącej ciut załatwi sprawę

2 Pytania

1. Co tam ma 170 st ?

2. I co ta przetwornica tak grzeje ?

trryt - OPA wystepuje w obu obudowach - malej z i duzej bez termal pada. Jasne ze optymalne jest posadzenei wersji z termal padem jednak ta obudowa - MSOP8, jest duzo mniejsza i nie taka prosta do polutowania jak SO8 :) Standardowa SO daje sobie rade z odprawadzeniem tej mocy dlatego TI dal termal pada tylko w tej mniejszej. Ale tak jak piszesz napewno pomocne jest wyciecie kawalka soldermaski (wystarczy narysowac prostokat na warstwie tStop) i odrobina pasty termoprzewadzacej. Przelotki tez jeszcze pomoga odprowadzic cieplo na druga strone :)

 

max-bit ~ tam tak grzeje rezystor ktory obciaza sztucznie przetwornice - chlopaki z TI wsadzili ale nie sprawdzili jaka bedzie potrzebna moc :))) normalnie jest on nie potrzebny. Dokladnie pisze na forum E2E TI pod linkiem ktory juz raz wkleilem :) Tam tez jest dokladnie opisane co sie tak grzeje :) Kilka niedociagniec konstrukcyjnych - trzeba dobrac kilka elementow i nie bedzie problemu

Zacznijmy od tego, że samo zastosowanie tej przetwornicy jest nieporozumieniem. Sama eval TAS5630 jest mocno niedopracowana, dosłownie jakby przygotowywała ją bardzo niedoświadczona osoba. Wiele z błędów popełnionych na niej zostało poprawionych w eval 5631. Samo zastosowanie TL257HV podyktowane było zakresem napięcia wejściowego, tutaj niestety nie było zbyt dużego pola manewru. Układ ten w aplikacjach jest chimeryczny i w skrajnym wypadku może doprowadzić do niezadziałania zabezpieczeń IC i wyeksmitowaniem TAS w niebyt.

Także mając do dyspozycji klasyczny zasilacz samo uporczywe trzymanie się takiej topologii, źródła 15V, nie ma najmniejszego sensu.

Bardzo dobre wyniki daje zastąpienie OPA elementami dyskretnymi oraz wymiana elektrolitów separujących na np. polipropylenowe odpowiedniki.

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

Przetwornica ma swoje Plusy i Minusy ...

Aby dobrze to działało musi być skraje dopracowana ... a to strasznie bije po kosztach.... i powoli okazuje się ze jedyną jej zaletą jest ...waga sprawność już nie koniecznie.

Bo to pokazówka ... nie ma sie co dziwić ...

Fakt zasilanie 12V najlepiej jakby było ekstra .... nie zaprzeczę.

Zastąpienie OPA dyskretnymi ciut utrudni (skomplikuje budowę) elektrolity na Poli tak ale to znowu uderzy w koszty i powiększy PCB

Pamiętamy ze robimy EVAL więc nie ma co sie rzucać na cuda ... trzymajmy się tego co mamy

Nie wiem czy pośrednio pijesz do wejściowego zasilacza impulsowego? Zastosowanie jego - OK, ale tylko w momencie gdy opłacalne jest wykonanie jego w serii. Jego wykonanie to "tylko" mnóstwo czasu i kilka spalonych prototypów. A wykorzystywanie gotowych zasilaczy impulsowych mija się z celem. Owszem, może to grać ładnie na tzw. pierwszych watach potem jednak zaczynają się schody. Dostępne tanie zasilacze sa na poły starymi konstrukcjami i wykorzystują tanie a nie dobre podzespoły z wszystkimi tego konsekwencjami. Rzutuje to na ich wymiary, podatność na obciążenie (topologia z krainy króla ćwieczka) i dużą moc strat. Po wykonaniu dużej pracy uzyskamy zysk w postaci mniejszego ciężaru, wymiarów to niekoniecznie;) Wato? Do wykonania kilkunastu sztuk bardzo wątpię.<br />A co do wielkości klasycznego trafa - wbrew temu co tu gdzieś przeczytałem (przyznaję że temat czytałem mocno po łepkach, 800W) transformator 600W bedzie dla tego wzmacniacz ajuż z b. dużym zapasem, biorąc pod uwagę materiał muzyczny spokojnie można dojść do 50% czyli 300W(!!!). Biorąc zaś pod uwagę sposób pomiaru deklarowanej mocy tego wzmacniacza można jeszcze więcej (!!!). Zapewniam że podstawowa zaleta klasy D - kontrola zstanie zachowana. <br />Co najważniejsze: jeśli do tego jeszcze dodamy że realnie można w tym układzie korzystać ze 100-200W/kanał w zależności od preferencji, sprawa jest chyba jednoznacznie przesądzona? ;)<br /><br />ps. Zabrałem głos bo jako jedyny tutaj wykonałem ten wzmacniacz i to w kilku wersjach, jedna z nich była na druku jednostronnym (!). Działał bezproblemowo, jak się chce to można;)

 

Panowie, może zmienicie te kondensatory C26 C28 C30 C32 C48 C50 - 2,2uf smd 1812 na obudowę 1210 jak w oryginale?? łatwiej dostępne i uniwersalne dla mniejszych napięć...

Proponuje zachować i zrobić grupowy zakup. Nie wiem jak teraz, ale pół roku temu te X7R w wersji 1210 można było zdobyć taniej niż 1812. A jeśli płytka pozostanie w wersji j.w., to i tak musicie wraz z nimi ściągnąć polipropyleny 680uF z rastrem 15mm (szkoda, nie zrzynajcie na ślepo bo na płytce jest miejsce) czy też "lepsze" Panasonic 1000uF.

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.