Skocz do zawartości
IGNORED

Taki przedwzmacniacz MM/MC " wystrugałem"


paweljazz

Rekomendowane odpowiedzi

Prędzej czy później schemat będzie dostępny w sieci. Różnice między wersją standard i deluxe dla osób które będą składały układ metodą punkt-punkt (bez płytki) nie są aż tak duże aby nie zacząć od budowy tej pierwszej. Po drugie, zamiast martwić się o rysunki lepiej sprawdzić dostępność tego 2SK118 grupa O. Może się okazać że np. firma Esoteric Audio Research wykupiła od Toshiby cały nakład i wtedy co? Jest to na tyle nowy i specjalizowany element, że bez niego lub z zamiennikiem cały pomysł trafia szlag. Poza tym jak dobrze się wczytać we wpisy na forum www.romythecat.com (zakładka Analog Playback), to akurat najlepsze opinie ma najprostsza wersja EAR-a bez potka na wyjściu obsługująca tylko MM. Zamiast wbudowanych firmowych traf MC sugerowane są tam inne rozwiązania. Z moich prywatnych obserwacji wynikają podobne wnioski. Kiedyś miałem wypożyczoną wersję full-wypas i mogłem porównać brzmienie z wkładki MC (Ortofon MC15 Super MkII) przez trafa i w ustawieniu MM. W tym drugim, było ciszej, trochę więcej szumu ale za to ładniejsza była barwa i lepsza definicja poszczególnych dźwięków, co więcej moje spostrzeżenia potwierdził także Pan Dystrybutor.

" A propos wniosków o barwie i przestrzeni to proponuję posłuchać obydwu rozwiązań (najlepiej jakieś bardzo drogie przedwzmacniacze, zarówno na głośnikach jak i na słuchawkach). Słychać to ewidentnie w tzw. "drugich planach". Na dobrym urządzeniu nie ma uproszczeń w perspektywie ani w rozdzielczości."

 

W poprawnie zrobionym phonostage nie ma możliwości, żeby barwa dźwięku się różniła.

"Barwa" (czyli dobarwienie) to ew. dodanie lub ujęcie jakiejś częstotliwości a w przypadku phonostage powinniśmy zadbać o jak najwierniejsze odwzorowanie RIAA (lub IEC).

W subiektywnych odsłuchach zmiana "barwy" jest najczęściej związana ze zmiana wzmocnienia poszczególnych pre.

Co do detali i drugich planów. Jak zauważyłem upieracie się przy korekcji RIAA w pętli sprzężenia zwrotnego.

Takie rozwiązanie będzie zawsze gorsze od pasywnego RIAA bo ze względu na NFB trudniej jest poprawnie dobrać elementy filtra a co za tym idzie uzyskać powtarzalność w obydwu kanałach. Jak ostatnio zaobserwowałem nastąpił gwałtowny odwrót od RIAA w pętli sprzężenia i sporo "drogich" producentów wraca do pasywnego RIAA (co niektórzy stosują nawet RL zamiast RC) i układów SE.

Większą równomierność kanałów i brak NFB powoduje lepsze "stereo" i zwiększenie ilości detali. Polecam artykuł Allena Wrighta.

 

"Po drugie, zamiast martwić się o rysunki lepiej sprawdzić dostępność tego 2SK118 grupa O."

 

Nie wiem dlaczego wybrano tego Jfeta. W wielu aplikacjach widziałem 2SK170BL lub (bardzo trudno dostać) V.

To co mnie zastanawia dodatkowo to wybór grupy O. W/g noty IDss grupy O to max 1.6mA. Na schemacie w gałęzi wejściowej jest wpisany prąd 5,4 mA. Jak znajdę model 2SK118 to spróbuje to prze-symulować i zobaczę skąd taki wybór (może z powodu problemów z dostępnością 2SK170).

 

Popatrzyłem na schemat ponownie - polaryzacja Jfeta jest prawdopodobnie po to, żeby podnieść w stanie spoczynku Idss. W rozwiązaniach z 2SK170 BL nie jest to stosowane bo w stanie spoczynku "normalnie" w gałęzi jest 7-8 mA.

2SK118 po prostu nie ma a 2SK170 jest a BL to powszechnie dostępna chińszczyzna

 

"W poprawnie zrobionym phonostage nie ma możliwości, żeby barwa dźwięku się różniła

W subiektywnych odsłuchach zmiana "barwy" jest najczęściej związana ze zmianą wzmocnienia poszczególnych pre."

- wystarczy zastosować w jednym z pre (albo kanałów) zastosować jeden kondensatorek innego producenta czy innej budowy ... - o czym tu pisać

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

2sk 170BL jest ale trzeba wiedzieć gdzie kupować NOS-y.

 

wystarczy zastosować w jednym z pre (albo kanałów) zastosować jeden kondensatorek innego producenta czy innej budowy ... - o czym tu pisać

 

Właśnie o tym, że należy bardzo starannie parować elementy w obydwu kanałach.

O parowaniu lamp nie wspomnę.

Jaki prosty przedwzmacniacz lampowy MM polecicie? Bez wiadra części itp., oczywiście pieniądze np. na dławik się znajdą, ale muszę przystopować z wydatkami na audio, więc poszukuję czegoś nieskomplikowanego.

dino - ale dwa różne pre, zrobione dokładnie tak samo, poprawnie ale na innych komponentach będą grały inaczej

po co więc pieprzyć kocopoły o identycznej barwie dwóch urządzeń

jedyny (prawie identyczności) przypadek występuje w przyrodzie u bliźniaków jednojajowych, czasem - :)

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

To co napisał NE o różnicach w brzmieniu aktywnej a pasywnej korekcji to prawda. Można z EQ pasywnej również uzyskać piękną barwę ...

 

Mówi się tu o preampach diy: gdzie często staramy się zastosować dobre komponenty, parowane etc. Taki preamp zrobiony powiedzmy w 10 egzemplarzach będzie grał tak samo.

Zastanówcie się teraz jak się ma do tego preamp 'firmowy' często stawiany jako wzór (!) dla projektów diy gdzie zastosowano 5% rezystory i 5/10% kondensatory ...

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Jaki prosty przedwzmacniacz lampowy MM polecicie? Bez wiadra części itp., oczywiście pieniądze np. na dławik się znajdą, ale muszę przystopować z wydatkami na audio, więc poszukuję czegoś nieskomplikowanego.

Prosty i tani Hiraga Preamp na ecc83.Polecam!

Cały artykuł o tym preampie znajduje się tutaj:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Właśnie myślałem o preampie Hiragi, tylko trochę niechętnie patrzę na to wysokie napięcie- w kwestii kondensatorów w zasilaczu i ciągnięciu kabla od obudowy zasilacza do pre. Ale skoro polecacie...

Ja przerobiłem układ srpp z jogis oto schemat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"dino - ale dwa różne pre, zrobione dokładnie tak samo, poprawnie ale na innych komponentach będą grały inaczej

po co więc pieprzyć kocopoły o identycznej barwie dwóch urządzeń

jedyny (prawie identyczności) przypadek występuje w przyrodzie u bliźniaków jednojajowych, czasem - :)"

 

Ciekawy przypadek czegoś "takiego samego na innych komponentach" cuś jak "minusy dodatnie". Tak samo znaczy na takich samych elementach. Oczywiście będą minimalne różnice ale największy problem jest z lampami bo tutaj dopiero różnice są dużo większe. Tyle o "kocopołach".

Wpis Ahaji daje dużo więcej do myślenia o jakości fabrycznych klocków (o cenie nie wspomnę).

Prosty i tani Hiraga Preamp na ecc83.Polecam!

 

Czy twoja konstrukcja pre RIAA Hirag'i zrobiona jest na PCB wg.zamieszczonego rysunku w artykule czy też może p2p ?

I jeszcze sprawa doboru rezystora 220R-1K jak to zrobić ?

Czy twoja konstrukcja pre RIAA Hirag'i zrobiona jest na PCB wg.zamieszczonego rysunku w artykule czy też może p2p ?

I jeszcze sprawa doboru rezystora 220R-1K jak to zrobić ?

PCB w/g autora.Opornik dobierałem na ucho.Wyszło ok 800 omów.

Gość Dink

(Konto usunięte)

Czołem, z moich doświadczeń najlepsze rezultaty dla MC osiąga się ze Step-up. Lampa jednak wprowadza bardzo duże szumy. Oczywiście, pre RIAA bez NFB. Ostatnio zrobiłem dość dobry układ jedno-punktowy na dwóch stopniach SRPP /wartości elementów statłej czasowej z Audio Note/, wraz z pre liniowym - 4 x ECC83. Na złączonym zdjęciu układ próbny z zasilaczem lampowym /mniejsze szumy/ i ze stabilizacją napięcia z lampą regulacyjną. Drugie zdjęcie przedstawia płytkę tego samego układu z inną topologią. Pozdrawiam Dink.

O.K dzięki a czy stopień MC już skończony ?

MC wg Hiraga czeka w dalszym ciągu na realizacją.Zrobiłem układ w/g E. Borbely i jestem zadowolony z efektów.Opis układu na stronie borbelyaudio -układ hybrydowy fet-lampy.Obrazek załączyłem wcześniej..

Czyli nie ma co kombinować tylko na początek złożyć Hiragę i posłuchać a potem ewentualnie złożyć coś innego a może wcale nie :).

Jeżeli jest podstawa czyli dobrze odfiltrowany zasilacz można później składać różne wersje pre.

 

Jeszcze jedno przy planowaniu obudowy lepiej od razu decydować się na zasilacz umieszczony osobno ? poza lampami.

Czyli nie ma co kombinować tylko na początek złożyć Hiragę i posłuchać a potem ewentualnie złożyć coś innego a może wcale nie :).

Jeżeli jest podstawa czyli dobrze odfiltrowany zasilacz można później składać różne wersje pre.

 

Jeszcze jedno przy planowaniu obudowy lepiej od razu decydować się na zasilacz umieszczony osobno ? poza lampami.

Można zrobić razem z zasilaczem,tyle,że trzeba zaekranować trafo.Cały zasilacz też można oddzielić blachą.

Nie bój się cen kondensatorów na 500V.Zamiast nich daj po dwa szeregowo na 450V..A

 

Tak w wzmacniaczu na EL34 też dawałem szeregowo ,póki nie trafiłem Aerovox na 500V w dobrej cenie :)

Czołem, z moich doświadczeń najlepsze rezultaty dla MC osiąga się ze Step-up. Lampa jednak wprowadza bardzo duże szumy. Oczywiście, pre RIAA bez NFB. Ostatnio zrobiłem dość dobry układ jedno-punktowy na dwóch stopniach SRPP /wartości elementów statłej czasowej z Audio Note/, wraz z pre liniowym - 4 x ECC83. Na złączonym zdjęciu układ próbny z zasilaczem lampowym /mniejsze szumy/ i ze stabilizacją napięcia z lampą regulacyjną. Drugie zdjęcie przedstawia płytkę tego samego układu z inną topologią. Pozdrawiam Dink.

 

To mam następne w planach. Tez zauważyłem, że trafo wycisza i nie trzeba sie tak pałować z masami i kablami. Jeden z kolegów nawet coś takiego mierzył i wyszło mu, że odstęp szum poszedł z tarfkiem w gorę o 2-3dB.

Z krótkich odsłuchów trafo-mm na razie zastanawia mnie problem z niskimi tonami. Czy nie zauważyłeś, ze różnica z i bez trafa (jeżeli masz inny MC)objawia się również (i tutaj na minus) na dole pasma ? Jakiego trafka używasz ?

Ps. widzę, że układ "czysto" lampowy (zasilacz ze stabilizatorem na lampce ?)

Panowie zerknijcie proszę na schemat z drugiego wpisu i poradźcie.

Wymieniłem kondensatory na wyjściu oznaczone c11 i c111 na mniejsze 1,5 siedziały 2,2 a w/g schematu powinny być 2 wszędzie mikro oczywiście. Wydaje mi się że zmusiłem go do jaszcze lepszego grania, ale coś za coś mam teraz wrażenie że wzrósł poziom szumów i pojawił się przydźwięk. Czy to możliwe że zyskałem na dźwięku kosztem dodatkowych "śmieci". Jeśli tak to z jakimi kondensatorami jeszcze poeksperymentować? No i może koś napisze mi za co on odpowiada.

Pozdrawiam, Paweł

Najgorsze to mieć do czynienia z zakompleksionym Polaczkiem, któremu dano odrobinę władzy.

"Beware of all those in whom the urge to punish is strong". Nietzsche.

Jest to kondensator wyjściowy, separujący wyjście.Po ludzku - oddziela wysokie napięcie stałe na wyjściu lampy od wyjścia układu przepuszczając tylko dźwięk (napięcie zmienne). Sporo od niego zależy (od jego wartości i jakości). W tym rozwiązaniu dodatkowo zmiana wartości może wpływać na układ korekcji RIAA (podpięty do jego wyjścia). Poeksperymentuj z kilkoma wartościami pamiętając, ze musi być na min takie napięcie jak przewidziane na schemacie.

Możesz np do 1,5mikro dodać 220nf równolegle (niektórzy tak robią) ale pamiętaj, ze napięcie każdego z kond. musi być miń takie jakie zaleca schemat.Nie wychodziłbym poza zakres 1-3 mikro. Im większa wartość tym tonów niskich powinno być więcej.

Co do przydźwięku - spróbuj go ..odwrotnie wlutować. Mimo, ze kond. foliowe nie maja polaryzacji zaleca się podłączanie okładziny zewnętrznej bodajże do masy.

Tak z ciekawości ... zmierz te 2u2 które wylutowałeś - jaką pojemność mają?

 

Trafo wywal z pudła, powinien być mniejszy przydźwięk.

 

Nawet 1u a za nim 1M do masy daje 0,16Hz.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Ahaja - nie chodzi tu tylko o efekt wprowadzany przez filtr RC na wyjściu - nie zapominaj że NFB jest podpięte do wyjścia za kondensatorem. Jak kiedyś testowałem analizatorem gałęzie RIAA zwróciłem uwagę, że są bardzo czułe na zmiany impedancji zarówno na wejściu jak i na wyjściu filtra. Musiałbym to jak zwykle wrzucić do Tiny, żeby mieć pewność ale na początek raczej trzymałbym się w tej konstrukcji okolic "przepisowych" pojemności.

dino

Jak zwykle nasz rację. Potwierdza się że nie są to moje urojenia, ponieważ wczoraj i dzisiaj słuchało tego dwóch kolegów jeden ma VPI Scouta i Grado Reference słuchał mojego Marantza z AT13EAV z tym moim pre wprawdzie głośno się nie przyznał ale widziałem jak spada mu szczęka. Drugi natomiast całkiem bezstronny ponieważ korzysta tylko z CD, stwierdził że Cohen stał się bardziej obecny a Taccata i Fuga zabrzmiała lepiej niż organy na żywo z oddalonego o 32km Kamienia Pomorskiego czyli coś w tym jest. W/g mnie bas zrobił się bardziej bardziej punktowy i lepiej kontrolowany choć mniejszy i wszystko nabrało więcej "smaczków" na Obrazkach z wystawy dały sie słyszeć ja to nazywam "tąpnięcia basowe" a bydło jak maszerowało to razem z ciarkami na plecach.

Pilnowałem oczywiście napięcia kondensatorów. W tej chwili siedzą tam Jantzeny 1,5 mikro bo takie miałem pod ręką. Dzięki za sugestie ale napiszcie jeszcze coś o kondensatorach głównie chodzi mi o marki na jakie zwrócić uwagę, powalczę jeszcze z polaryzacją tak zasugerowałeś ale to jak zbiorę trochę kondensatorów.

 

ahaja

Trudne zadania stawiasz jak mam zwykłym miernikiem zmierzyć te kondensatory? Ja jestem tylko zwykłym technikiem maszyn i urządzeń okrętowych i w dodatku stocznie widziałem ostatni raz ponad 20 lat temu :)

W każdym razie opisane są 2,2K MPP to te które wyjąłem, natomiast te które wstawiłem to MKP 1,5 mikro jedne i drugie 400V

Zdaję sobie sprawę że należałoby wywalić trafa za obudowę jak wystrugam jakiś domek dla nich to tak zrobię.

 

Dzięki kolegom za sugestie, pozdrawiam i proszę o więcej może coś o kondensatorach. Paweł

Najgorsze to mieć do czynienia z zakompleksionym Polaczkiem, któremu dano odrobinę władzy.

"Beware of all those in whom the urge to punish is strong". Nietzsche.

...bez urazy, ale twierdzenie, że system (bez znaczenia jaki i za ile) prezentuje kopię lepiej niż oryginał (czytaj instrument na żywo)to,moim skromnym zdaniem, już audiofilski dead end :-)) Pozdrawim - Andrzej

Ps.

sorry za off topic.....

...bez urazy, ale twierdzenie, że system (bez znaczenia jaki i za ile) prezentuje kopię lepiej niż oryginał (czytaj instrument na żywo)to,moim skromnym zdaniem, już audiofilski dead end :-)) Pozdrawim - Andrzej

Ps.

sorry za off topic.....

 

Nikt się tutaj nie gniewa, ale czytaj kolego między wierszami i wiadomo że oryginał nigdy nie będzie gorszy niż kopia za mocno do serca sobie wziąłeś pewne rzeczy a ja nie wziąłem kilku słów w cudzysłów. Jeśli każdy opis traktujesz w ten sposób to moje gratuluję i zapraszam do lektury p. Pacuły:)

Pozdrawiam, bez odbioru. Paweł

Najgorsze to mieć do czynienia z zakompleksionym Polaczkiem, któremu dano odrobinę władzy.

"Beware of all those in whom the urge to punish is strong". Nietzsche.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.