Skocz do zawartości
IGNORED

linia transmisyjna


piter z

Rekomendowane odpowiedzi

problem jest jeszcze taki ,że mozna różnie symulować taką komorę jak w punkcie c Twojego obrazka , mozna ją taktowac jako komorę sprzęgającą , a mozna ja traktowac jako kawalek tunelu o wiekszym przekroju.

Poniewaz nie istnieje sztywna regula, ktora nakazywalaby stosowanie takiej, a nie innej komory. Komore w obudowie TL stosuje sie z innych powodow niz w BR, dlatego nie powinno sie tego ze soba mieszac. Pomysl stosowania komory w TL mial w praktyce pomoc w dopasowaniu impedancji akustycznej, oraz czesciowym tlumieniu rezonansow harmonicznych. Rezonator BR bez komory nie istnieje, natomiast rezonator cwiercfalowy owszem. To troche tak jakby porownywac gitare akustyczna do piszczalek organowych. Struna gitary ma okreslona czestotliwosci rezonansowa, a wielkosc pudla, jego pojemnosc decyduje o brzmieniu. W przypadku piszczalek ( czy instrumentow detych ) liczy sie tylko wzbudnik i calkowita dlugosc piszczalki, ktora okresla punkt strojenia.

Istotnie ksztalt komory w TL moze byc taki, zeby umozliwial zastosowanie pewnego offsetu. Robilem takie badania na obudowie testowej, w ktorej komora miala zmienna pojemnosc i mozliwosc modelowania offsetem. Roznice byly wyrazne, poniewaz jak pisalem wczesniej, dla niskich czestotliwosci gardlo komory nie stanowi zadnej bariery i fala uklada sie na calej dlugosci tunelu, a nie tylko w czesci tunelu do jego gardla.

 

Jeśli zwęzimy bardzo silnie przewód TL do wylotu a najlepiej exponencjalnie, to ograniczymy emisje portu TL zbliżajac sie do działania BR

Co to znaczy zblizymy sie do dzialania BR? Rezonator cwiercfalowy, nie moze zaczac dzialac jak rezonator helmholtza.

 

Efekt promieniowania portu bez widocznych wad TL uzyskamy z obudowy BR, bo mniejszy port wnosi rezonanse pasozytnicze na wysokich czestotliwościach które jest łatwo stłumic lub przesłonić obudową.

Zjawiska falowe w długim przewodzie powstaną zawsze w BR i w TL - ale jeżeli mają być wykorzystane to przewód musi spełniać określone warunki niskiego tłumienia czestotliwości podstawowej. Ponieważ wraz z tym trudno także stłumić niskie rezonanse pasożytnicze tak dużego przewodu, więc stosuje sie różne sztuczki jak komory sprzegajace czy silne zweżanie przewodu TL które upodobniaja jego pracę do działania BR i mniej uzalezniaja efekt strojenia od nieliniowej charakterystyki materiału tłumiacego

Ty myslisz charakterystyke czestotliwosci, jej ksztalt, ze sposobem jej generowania przez dany rezonator. To tutaj lezy roznia w brzmieniu miedzy TL i BR.

Za chwile przeczytam, ze wlasciwie to nawet BLH jest basrefleksem, bo tez ma komore sprzegajaca, a jak sie tunel wydluzy i troche rozewrze, to bedzie horn. Wybacz, ale za bardzo plywasz w tych dumaniach, co moze sie zrobic z czego jak sie cos zwiekszy lub zmniejszy.

Rownie dobrze moge zapytac, kiedy odgroda w wersji bez tylnej scianki bedzie juz linia transmisyjna, a kiedy jeszcze odgroda, bo przeciez tez mozna powiedziec, ze jak sie powiekszy tunel, to to juz nie bedzie odgroda. Ale kiedy bedzie, a kiedy nie bedzie? Nie potrafisz tego zdefiniowac.

 

Ja do tego podchodziłem w taki sposób:

Bierzemy za przykład konstrukcje obudowy typu Dynavox - czyli taką utworzoną przez przedzielenie obudowy jedną przegrodą w środku, przez co otrzymujemy przewód składający sie z dwóch biegów (dwóch kanałów) wewnątrz obudowy. Przegroda jest pochyła wiec kanały się zwężają.

Wykonujemy nastepnie symulacje obudowy BR w ten sposób że drugi bieg przewodu traktujemy jako przewód rezonatora BR sprżęgniętego z komorą, którą jest objętośc pierwszego biegu i pierwszego jego zagięcia

Mając, to policzone dobieramy objętosć wylotu portu BR w taki sposób by jego długość stanowiła około 1/8długosci fali a wlot przewodu BR się rozszerzał łagodnie łącząc z objętościa - w ten sposób otrzymujemy dwa biegi przewodu TL o długosci 1/4 fali na którą wsześniej symulowaliśmy układ rezonatora BR.

I dlatego caly czas, probuje Ci uswiadomisc, ze Twoje podejscie jest tutaj bledne. W takiej obudowie nie ma zadnej komory! Probujesz sie doszukac tam czegos, czego nie ma.

 

Nie natrafiłem na lepszy sposób wyobrażenia sobie działania takiego układu. Możemy do tego użyć najpierw WinISD, a potem Hornersp. Obie symulacje jednak beda wrównie dalekie od rzeczywistego efektu. Przy takim sposobie projektowania otrzymujemy zazwyczaj przekroje przewodu znacznie mniejsze niz zalecane dla klasycznych rozwiązań TL No i w razie czego możemy też podczas eksperymentów łatwiej przejsć od tej obudowy do typowej obudowy BR przez wstawienie w te obudowę portu BR o mniejszej masie/objętości (średnicy i długosci)

Stosowanie Winisd do symulacji to jakas totalna amatorka. Stad wlasnie problem z wyciaganiem blednych wnioskow.

 

Nie jest to przypadek z załącznika melo ani tego ani żadnego innego bo w jego załącznikach przewód sie nie załamuje ani jeden raz. A bez tego nie możnaby sie odniesć do próby symulowaniatakiego układu jak do rezonatora z bardzo duzym BR.

Kolejny raz dajesz dowod swoich brakow. Moj drogi, takie symulacji zalamanych przekrojow, to sie robilo 20 lat temu w Akabaku, ale jak rozumiem jest to program zbyt skomplikowany dla Ciebie i poslugujesz sie Winisd, ktory sie do tego kompletnie nie daje. Nawet Leonard pozwala na takie formowanie tuneli, ze nie ma zadnych problemow z symulacja.

Malo tego, gdybys przerbnal przez teorie jaka podaje MJK na swoich stronach, to bys wiedzial, ze dla czestotliwosci basu, takie zmiany na zakretach po prostu nie istnieja. Czesto ludzie budujacy TL, stosuja pieknie wyprofilowane zakrety, tak aby uzyskac na pelnej dlugosci idealnie zwezajacy sie tunel. W praktyce to nie ma zupelnie zadnego wplywu na rezonans cwiercfalowy i MJK powtarza to dosc czesto na swojej grupie, bo ludzie ciagle mysla, ze to cos daje i cos zmienia. Zmienia tylko sztywnosc obudowy, ale nie zmienia ukladu pracy calego tunelu.

Arkusze kalkukacyjne MJK pozwalaja na dowolne ksztaltowanie tunelu w symulacji, lacznie z ich sektorami, jak to np ma miejsce w projektach BLH. Swietnym artykulem jest np ten pdf

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Martin pisze tutaj rowniez o tym, dlaczego te wszystkie Back Loaded Horn nie sa wcale hornami na basie, tylko rezonatorami cwiercfalowymi. Widac rowniez schemat obudowy w arkuszu kalkulacyjnym, ktory ma naprawde potezne mozliwosci.

 

A ja dyskutuje na temat fizycznie istniejących rozwiązań a nie wydumek z rysunków na symulacjach. Obudowa zbudowana podobnie do schematu który wstawiłem także istniała. Był taki producent w Polsce który kiedyś podobna konstrukcje TL popełnił - zbudowaną w oparciu o umieszczenie długiej rury w wysokiej skrzynce obudowy.

 

Wybacz, ale co to jest za argument? Powstalo setki, jak nie tysiace projektow TL, gorszych i lepszych, najczesciej przecietnych. Cale szczescie dzis mozna sporo przewidziec, bez potrzeby ciecia desek. Zanim odkryto pelne parametry T-S obudowy BR, tez budowalo sie na czuja, bo nie bylo innej metody. Dzis jest inaczej zarowno z TL jak i tym bardziej BR.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I dlatego caly czas, probuje Ci uswiadomisc, ze Twoje podejscie jest tutaj bledne. W takiej obudowie nie ma zadnej komory! Probujesz sie doszukac tam czegos, czego nie ma.

Ale numer, niekiedy melo się nie myli i dobrze gada.

Pomysl stosowania komory w TL mial w praktyce pomoc w dopasowaniu impedancji akustycznej, oraz czesciowym tlumieniu rezonansow harmonicznych

dodanie komory działa też troche jak filtr dolnoprzepustowy

dodanie komory działa też troche jak filtr dolnoprzepustowy

Dokladnie tak, wspomnialem o tym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czesto ludzie budujacy TL, stosuja pieknie wyprofilowane zakrety, tak aby uzyskac na pelnej dlugosci idealnie zwezajacy sie tunel. W praktyce to nie ma zupelnie zadnego wplywu na rezonans cwiercfalowy i MJK powtarza to dosc czesto na swojej grupie, bo ludzie ciagle mysla, ze to cos daje i cos zmienia.

zmienia w kolumnach tl 2-way ponieważ przy złamaniu tunelu na dwa albo na trzy nastepuje wielokrotne odbicie od ścianek przy braku ścięć pod kątem 45 stopni.

zmienia w kolumnach tl 2-way ponieważ przy złamaniu tunelu na dwa albo na trzy nastepuje wielokrotne odbicie od ścianek przy braku ścięć pod kątem 45 stopni.

Zgodze sie, ale z moich pomiarow wynikalo, ze zysk ze stosowania takich wyprofilowan byl raczej niewielki w pomiarach ( ale byl ). W odsluchu natomiast zupelnie nie bylo tego slychac. Z czasem doszedlem do wniosku, ze wieksze znaczenie ma odpowiednie wytlumienie niz te zaokraglenia. Poza tym przy nieduzych tunelach, ( np monitory ) takie wstawki w rogach zabieraly mi dosc znaczna czesc pojemnosci wew, a to z kolei wplywalo na gorsze zejscie basu w i tak juz nieduzym tunelu. Dlatego teraz takich wstawek na rogach nie stosuje.

Duzo wieksze znaczenie wg mnie ma sposob zawijania tunelu i oczywiscie offset.

Zgodze sie, ale z moich pomiarow wynikalo, ze zysk ze stosowania takich wyprofilowan byl raczej niewielki w pomiarach ( ale byl ). W odsluchu natomiast zupelnie nie bylo tego slychac. Z czasem doszedlem do wniosku, ze wieksze znaczenie ma odpowiednie wytlumienie niz te zaokraglenia. Poza tym przy nieduzych tunelach, ( np monitory ) takie wstawki w rogach zabieraly mi dosc znaczna czesc pojemnosci wew, a to z kolei wplywalo na gorsze zejscie basu w i tak juz nieduzym tunelu. Dlatego teraz takich wstawek na rogach nie stosuje.

Duzo wieksze znaczenie wg mnie ma sposob zawijania tunelu i oczywiscie offset.

różne są opracowania to nie ulega wątpliwości, w przypadku gdy chce się uzyskac scenę bardziej przestrzenną stosuje się wylot do tyłu (2-way) i przy słabszym wytłumieniu tunel będzie promieniował część średnich tonów, basy zostaną zachowane gdy taką kolumnę ustawi się w rogu pokoju, tuba powstała w naturalny sposób pomaga w przetważaniu właśnie tego basu i w ten oto sposób otrzymujemy i scenę i naturalny bas na normalnym poziomie.

w przypadku gdy chce się uzyskac scenę bardziej przestrzenną stosuje się wylot do tyłu (2-way) i przy słabszym wytłumieniu tunel będzie promieniował część średnich tonów,

To ciekawa kwestia, ale nie sadzisz, ze na budowanie sceny wieksze znaczenie bedzie mialo zgranie fazowe i czasowe glosnikow?

To ciekawa kwestia, ale nie sadzisz, ze na budowanie sceny wieksze znaczenie bedzie mialo zgranie fazowe i czasowe glosnikow?

to jest podstawa

ale jeśli port emituje rezonanse w zakresie średnich tonów i nie jest do końca wytluniony ze zwzgledu na potrzebę utrzymania wysokieo spl basu to rezonanse pojawiaja sie na charakterystyce wypadkowej zaburzając równowagę tonalną dlatego w konstrukcji 2-way lepiej umieszczać wylot portu i innym miejscu niz front

To ciekawa kwestia, ale nie sadzisz, ze na budowanie sceny wieksze znaczenie bedzie mialo zgranie fazowe i czasowe glosnikow?

trzeba sie na chwilą zatrzymać i pomysleć co by dało rozregulowanie tego co napisałeś, a więc jeśli faza będzie zła to przy częstotliwosciach podziału (elektrycznie) nastapi wzmocnienie lub zubożenie na spl dźwięku, będzie w pewnych zakresach pasma ciszej lub głosniej i nic wiecej więc jaki zwiazek ma z tym przestrzenność dźwięku? To samo tyczy się zgrania czasowego głośników, w przypadku braku tego zgrania głowna kierunkowość głośnika skierowana będzie w dół osłabiając spl całego głośnika a nie tylko części pasma więc jeszcze raz : jaki zwiazek nierównomierności charakterystyki ma z przestrzennością?

więc jeszcze raz : jaki zwiazek nierównomierności charakterystyki ma z przestrzennością?

No wlasnie nie wiem, dlatego pytam Ciebie, poniewaz napisales, ze

w przypadku gdy chce się uzyskac scenę bardziej przestrzenną stosuje się wylot do tyłu (2-way)

Wiec zastanawiam sie jak promieniowanie tunelu z przodu mialoby wplywac na przestrzennosc. Zakladam, ze chodzi o to, ze charakterystyka czestotliwosci bedzie lekko zaburzona, przez rezonanse tunelu, ale jaki to ma zwiazek z przestrzennoscia dzwieku?

 

ale jeśli port emituje rezonanse w zakresie średnich tonów i nie jest do końca wytluniony ze zwzgledu na potrzebę utrzymania wysokieo spl basu to rezonanse pojawiaja sie na charakterystyce wypadkowej zaburzając równowagę tonalną dlatego w konstrukcji 2-way lepiej umieszczać wylot portu i innym miejscu niz front

Wlasnie, rownowage, brzmienie, barwe, ale co z przestrzennoscia o ktorej wspomina Witek?

Witek, napisales tak:

 

różne są opracowania to nie ulega wątpliwości, w przypadku gdy chce się uzyskac scenę bardziej przestrzenną stosuje się wylot do tyłu (2-way)

 

Czyli stosujac wylot z przodu, scena bedzie mniej przestrzenna? Tego wlasnie niebardzo rozumiem, rozwin to jak mozesz.

scena pojawia sie jeśli jest dużo pozornych źródeł dźwieku a zatem gdy jest dużo odbić od tylnej i bocznych ścian pomieszczenia, jeśli ich nie ma to nie ma przestrzennosci i zgranie czasowe lub fazowe kolumny głosnikowej nie ma tu nic od rzeczy.

Ok teraz mam pewnosc, co miales na mysli. Mozna tu znalesc analogie do systemow omnipolarnych, czy odgrod, ale mysle ze jest to troche slepa uliczka. Dlaczego? W wielu testach jakie przeprowadzilem z obudowami, ktore mialy wyjscie tunelu na tylnej sciance, uzyskiwalem doskonale tlumienie sredniego pasma. Tunel promieniowal w dosc waskim pasmie jak na TL, a z jego wyjscia generowany byl wylacznie bas. W takim przypadku raczej watpie aby zwiekszalo to pozorna przestrzennosc, szczegolnie ze sa to czestotliwosci, ktorych fale sa dosc dlugie i ich lokalizacja jest trudna, czy nawet niemozliwa.

 

Za przyklad posluze sie jednym z moich pomiarow monitora TL o wyjsciu tunelu na tylnej sciance. Port promieniuje w bardzo szerokim zakresie od okolo 23hz do 150hz, nastepnie bardzo silne tlumienie rezonansow harmonicznych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

moze to jest osiągniecie nie przeczę, ale jednak kompromis bo szczota śmieci na charce wypadkowej będzie dochodzić do 700hz , a cały zakres od 300- 700 spowoduje mniejszą wyrazistośc np wokali, wypadaloby uzyskac tłumienie lepsze o min 5-10 db w tym zakresie

 

do 3-way ok... do 2-way tak sobie

Rezonanse z tunelu w pasmie sredniotonowym sa 17dB ponizej pasma srednich tonow z glosnika. Dodajac fakt, ze tunel jest z tylu kolumny, to w tym przypadku nie nastapia zadne zaleznosci fazowe w pasmie sredniotonowym.

mysle ze jest to troche slepa uliczka. Dlaczego? W wielu testach jakie przeprowadzilem z obudowami, ktore mialy wyjscie tunelu na tylnej sciance, uzyskiwalem doskonale tlumienie sredniego pasma. Tunel promieniowal w dosc waskim pasmie jak na TL, a z jego wyjscia generowany byl wylacznie bas. W takim przypadku raczej watpie aby zwiekszalo to pozorna przestrzennosc

napisałem wcześniej że dotyczy to tylko kolumn 2 - 2.5 way, a to oznacza że tunelem wędrują też średnie tony. Rzecz nie dotyczy kolumn 3-way TL ponieważ głośnik średniotonowy jest oddzielony od komory niskotonowego.

mnie glosniki maja wpływ na swoje charakterystyki do 25 db

Ale piszesz o wplywie przy polaczeniu pomiarow bliskich tunelu i glosnikow?

 

poza tym zobacz wodospad

Kiedys robilem proby z pomiarami przy zatkanym tunelu i otwartym, ale na wodospadzie nie bylo zadnych niepokojacych rezonansow, czy kumulowania energii. Na sluch nie potrafilem wskazac roznicy na srednicy miedzy zamknietych kanalem, a otwartym. Uznalem, ze prog slyszalnosci tych rezonansow jest ustawiony bardzo nisko, dlatego dzwiek z glosnika ma decydujace znaczenie.

 

naprawdę nie czepiam sie , to jest slychać i ja wole zrobic 3-way

Nie no luz, chodzi o rzeczowa wymiane doswiadczen. Piszesz o 3 way, tutaj wroce do projektow Troelsa, do ktorych mam zastrzezenia, a Ty uznales je za bardzo dobre. Zwroc zatem uwage na to jak niewiele tlumienia znajduje sie zarowno w torze basu, jak i midbasu. Wezmy za przyklad

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , tutaj tlumienie jest tak niewielkie ( zarowno dla basu i jak srednich tonow ), ze przy tunelach bez offsetu zafalowanie bedzie bardzo duze. Niestety tak jak wspominalem, Troels nie pokazal pomiarow z wyjsc tunelow, oraz nie pokazal ich sumy. Gdyby teraz brac za pewnik to co piszesz Ty i Witek, mozna stwierdzic, ze Troel sie nie przylozyl do tych projektow.

Swoja droga, masz moze pomiary wodospadu ( dalekie pole ), na ktorym sa widoczne te rezonanse srednich tonow z tunelu?

 

napisałem wcześniej że dotyczy to tylko kolumn 2 - 2.5 way, a to oznacza że tunelem wędrują też średnie tony

Jasne, rozumiem. Kwestionuje tylko to, czy faktycznie sa one tak slyszalne. Przy klasycznej obudowie TL, z tlumienem welna na calym przekroju tunelu, nie slychac praktycznie nic poza basem, nawet jak sie przylozy ucho do tunelu. NIe chce mi sie wierzyc, ze jestes w stanie przy takiej konstrukcji wychwycic brzmienie srednich tonow z tunelu, w odleglosci odsluchu. Ja osobiscie nie spoktalem sie z takim problemem, chyba ze beda to tunele o bardzo slabym tlumieniu, to znieksztalcenia faktycznie slychac.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jasne, rozumiem. Kwestionuje tylko to, czy faktycznie sa one tak slyszalne. Przy klasycznej obudowie TL, z tlumienem welna na calym przekroju tunelu, nie slychac praktycznie nic poza basem, nawet jak sie przylozy ucho do tunelu. NIe chce mi sie wierzyc, ze jestes w stanie przy takiej konstrukcji wychwycic brzmienie srednich tonow z tunelu, w odleglosci odsluchu. Ja osobiscie nie spoktalem sie z takim problemem, chyba ze beda to tunele o bardzo slabym tlumieniu, to znieksztalcenia faktycznie slychac.

ja mam czasem wrażenie (coraz częstsze) że nie pamiętasz ciągu rozmowy/polemiki

 

Kwestionuje tylko to, czy faktycznie sa one tak slyszalne.

to nie kwestionuj bo jak się zatka tunel to czar przestrzeni znika

to nie kwestionuj bo jak się zatka tunel to czar przestrzeni znika

No wlasnie tego nie jestem pewien.

 

ja mam czasem wrażenie (coraz częstsze) że nie pamiętasz ciągu rozmowy/polemiki

bez komentarza

  • Moderatorzy

Jasne, rozumiem. Kwestionuje tylko to, czy faktycznie sa one tak slyszalne. Przy klasycznej obudowie TL, z tlumienem welna na calym przekroju tunelu, nie slychac praktycznie nic poza basem, nawet jak sie przylozy ucho do tunelu. NIe chce mi sie wierzyc, ze jestes w stanie przy takiej konstrukcji wychwycic brzmienie srednich tonow z tunelu, w odleglosci odsluchu

Też jestem tego zdania, popełniłem kiedyś nawet taki pomiar

Linia czerwona pomiar tunelu z odległości 10cm

linia niebieska pomiar z odległości 60cm

konstrukcja 2,5-way

42917c65c6a579ed.jpg

scena pojawia sie jeśli jest dużo pozornych źródeł dźwieku a zatem gdy jest dużo odbić od tylnej i bocznych ścian pomieszczenia, jeśli ich nie ma to nie ma przestrzennosci

gdy nie ma odbić scena tworzy się pomiędzy kolumnami, owszem nie ma wtedy tej przestrzeni ale za to scena jest bardziej precyzyjna, każdy instrument ma swoje miejsce.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Ale numer, niekiedy melo się nie myli i dobrze gada.

 

Wg mnie pier**li od rzeczy.

Nigdzie nie pisałem że w zweżającym sie tynelu TL jest komora BR, jakakolwiek. A jedynie że można w ten sposób traktować działnie obudowy TL o odpoweidnim kształcie i długosci przewodu.

 

A on jak pijany ciagle o tym samym, bo przciez PMC mu udowodniło że mają komorę i to jest szczera i prawdziwa TL. Choc prawdziwą TL to można było najcześciej tylko na rysunkach zobaczyć.... przedwojennych.

 

dodanie komory działa też troche jak filtr dolnoprzepustowy

 

A silne zwezenie zwęzenie przewodu jak dodatkowe tłumienie, jak przytkanie korkiem wylotu. By otrzymać chrakterystyke pracy podobną do portu BR

Wg mnie pier**li od rzeczy.

A on jak pijany ciagle o tym samym

nie przejmuj się, ja też udowodniłem mu brak brumu a on dalej swoje.

Teraz piszę o przestrzeni i jak do tego dochodzi a on dalej swoje

Przecież k**wa sprawdziłem to na własnej skórze a on dalej swoje, no spokojnie z tym gościem się nie da gadać, niedługo zakwestionuje że jestem facet.

przerabialem juz ten temat , subiektywne wrażenie wiekszej ilości i wyrazistości basu jest dla mnie wtedy gdy wylot tunelu mam na froncie pod glosnikiem :) nawet z lekkozarysowanym pierwszym dołkiem z TL

zrezygnowalem też z tl w ukladzie dwudrożnym ...za duzo kompromisów :)

 

 

tak, ale jeśli zastosujesz duzą kompensację BS to otrzymasz kolumny o znikomym spl i by posluchać głosno musisz podkręcic piecyk :)

 

Pisałem o BR z tyłu obudowy. W przypadku typowej TL praca portu byłaby tak szerokim pasmem i tak niskimi rezonansami duzego i długiego przewodu że ich przesłoniecie wymagałoby bardzo duzej obudowy. Wiec tego sie nie stosuje. W prawdziwych TL (a nie tych gówienkach od PMC które tylko ja udaja) wylot przewodu TL może być skierowany gdziekolwiek. Warunkiem tego jest jednak wykonanie na tyle dużej linii by dało sie wytracić więksozsc energi emitowanej z tyłu membrany na "spręzynie" masy współdrgajacej bez jej efektywnego emitowania z ujścia przewodu TL....

 

Ps. Jesli zastosujesz dużą kompencację BS i obnizysz efektywność, to chcąc czegokolwiek posłuchac głośniej wyjdziesz z zakresu liniowej pracy membrany.

BR skupia emisje bardziej wokół czestotliosic stojenia zbyt silna kompensacja BS i próba wyciśnięcia niskiego basu niskim strojeniem rezonatora spowoduje dodatkowo powstanie "dołka" pomiędzy pracą membrany a pracą portu BR.

W obudowie TL (prawdziwej a nie udajacej BR) promieniowanie przewodu jest szersze. Dołka mozna dzieki temu uniknąc strojąc nawet nisko jak na mozliwości głośnika, ale utrata liniowości na charakterystyce mocowej może być jeszcze wieksza.

 

Podsumowując, bo o to mio chodziło - próba wyciśnięcia niskiego basu z głosnika o małym wychyleniu objetosciowym (małego o krótkim skoku cewki) sprawi że gucia usłyszymy a nie prawidłowy bas. Dlatego że przekroczymy jego zakres pracy liniowej już przy małych głosnościach.

 

Rozwiazania są w tym przypadku dwa - podniesć strojenie rezonatora BR lub skrócic przewód TL (napisałeś że tak własnie robisz) oraz jeszcze mozna zwielokrotnić ilosc głośników dla pasma basowego (ale to w TL może nam przynieść jeszcze kolejne problemy).

Pisałem o BR z tyłu obudowy. W przypadku typowej TL praca portu byłaby tak szerokim pasmem i tak niskimi rezonansami duzego i długiego przewodu że ich przesłoniecie wymagałoby bardzo duzej obudowy. Wiec tego sie nie stosuje. W prawdziwych TL (a nie tych gówienkach od PMC które tylko ja udaja) wylot przewodu TL może być skierowany gdziekolwiek. Warunkiem tego jest jednak wykonanie na tyle dużej linii by dało sie wytracić więksozsc energi emitowanej z tyłu membrany na "spręzynie" masy współdrgajacej bez jej efektywnego emitowania z ujścia przewodu TL....

Prawdziwa TL istnieje chyba tylko w Twojej wyobrazni. Termin Linia Transmisyjna jest tylko nazwa potoczna, nadana dla rezonatorow cwiercfalowych, zapozyczona z terminu rezonatora cwiercfalowego w elektryce i elektronice. Tak samo jak terminem BR bass-reflex nazywa sie potocznie obudowy bedace rezonatorem Helmholtza. Tobie sie cos gdzies kiedys ubzduralo, ze jedyna prawdziwa linia transmisyjna jest bardzo dlugi kanal, calkowicie wytlumiony, realizujacy ( probujacy realizowac ) idee nieskonczonej odgrody. To jest MIT! Rezonatorem cwiercfalowym jest zarowno pusta dluga rura, jak i dluga rura z welna w srodku. Pisanie o jakiejs prawdziwej i nieprawdziwej TL to czysty nonsens. Pierwsze opracowania falowodow cwiercfalowych byly juz w latach 30 stych. Wtedy nie stosowano nazwy linia transmisyjna, tylko labirynt akustyczny. W 1937 roku Olney wydal ciekawa prace na temat takich labiryntow. Juz wtedy dobrze znano wlasciwosci rezonansow cwiercfalowych ( instrumenty, ktore je wykorzystywaly znamy od dawna ), ale rezonanse harmoniczne nie umozliwialy stosowania ich do odtwarzania dzwieku dobrej jakosci. Olney w swojej pracy pokazal wytlumione labirynty, takie ktore dawaly spora efektywnosc z wyjscia tunelu, oraz mozliwie rowna charakterystyke czestotliwosci. Opisuje jakie zalety ponad nieskonczona odgrode daje taka obudowa, jej glowna zaleta jest wlasnie wykorzystanie energii glosnika i osiagniecie wiekszej ilosci basu, a nie jego tlumienie jak Ci sie bzdurnie ubzduralo. Na tej samej zasadzie dzis projektuje sie obudowy takich firm jak PMC, T+A, Albedo, Castle, Acoustic ZEN, Atlantic Technology, Bose, Fried i innych.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nazywanie obudow PMC, udajacych BR jest tylko dowodem na Twoja nikla wiedze na temat dzialania falowodow cwiercfalowych. Powinienes wrocic do podstaw akustyki aby dalej prowadzic tutaj rozmowe, poniewaz zwykle brak Ci wymaganej wiedzy. Probujesz napisac historie od nowa, a juz szczegolnie prawa fizyki i akustyki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zaczynasz sie robic nudny.

 

Opisywałem kiedys jak wygłada prawdziwe TL - 2*Sd na wlocie 1* na wylocie i wełna owcza wewnątrz.

 

Wykonanie silniejszego zwezenia przewodu zbliża działanie do BR. Masz zatkany kanał z przyspieszaniem przepływu powietrza i robi sie za głosnikiem objętosc wolniej poruszanego powietrza będaca odpowiednikiem objetości komory BR a przy wylocie zwieksza się prędkosć przepływu jak w porcie BR czyli jak spręzyna współpracująca z objętościa za głosnikiem. Tylko ze wszystkimi wadami TL w postaci rezonansów pasożytniczych na niskich częstotliwościach.

 

A tak zwana komora sprżęgajaca to już w ogóle jest kompletna brednia marketingowa a nie zaden TL. To przerośnięty port BR z małą obudową, który mozna dodatkowo wytłumić i potem odkrywcy internetowi debatują na forach o tym jak to im się rozpłaszcza jeden szczyt na wykresie impedancji wiec wg nich to jest już TL.

Opisywałem kiedys jak wygłada prawdziwe TL - 2*Sd na wlocie 1* na wylocie i wełna owcza wewnątrz.

A jak bedzie 1 sd na wejsciu i 1 na wyjsciu to juz nieprawdziwa? bueheheh

 

Wykonanie silniejszego zwezenia przewodu zbliża działanie do BR. Masz zatkany kanał z przyspieszaniem przepływu powietrza i robi sie za głosnikiem objętosc wolniej poruszanego powietrza będaca odpowiednikiem objetości komory BR a przy wylocie zwieksza się prędkosć przepływu jak w porcie BR czyli jak spręzyna współpracująca z objętościa za głosnikiem. Tylko ze wszystkimi wadami TL w postaci rezonansów pasożytniczych na niskich częstotliwościach.

 

A tak zwana komora sprżęgajaca to już w ogóle jest kompletna brednia marketingowa a nie zaden TL. To przerośnięty port BR z małą obudową, który mozna dodatkowo wytłumić i potem odkrywcy internetowi debatują na forach o tym jak to im się rozpłaszcza jeden szczyt na wykresie impedancji wiec wg nich to jest już TL.

 

Podwazasz wiedze i dokania wielu uczonych, ktorzy, stracili pol swojego zycia w temacie TL. Jak rozumiem masz wlasne publikacje naukowe w tym temacie, poparte pomiarami pomiarami i obliczeniami. Jesli nie, to wychodzisz poki co na typowego, forumowego trolla, ktory potrafi jedynie teoretyzowac. Zrobiles jeden tunel do tonsila gdn 20 100 3 i na tej podstawie chcesz obalac teorie o falowodach? To juz przestaje byc nawet zabawne i smieszne, a robi sie po prostu zalosne i smutne. Ludzie sie tych glupot naczytaja i jeszcze zaczna to w kolo powtarzac. Nie masz absolutnie zadnych dowodow na poparcie swoich tez, wiec albo zacznij podpierac czyms to co piszesz, albo nie pisz wcale.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.