Skocz do zawartości
IGNORED

głośniki wysokotonowe


piter z

Rekomendowane odpowiedzi

Przestańcie pisać o głośnikach w całkowitym oderwaniu od jego zastosowań - zwłaszcza o wysokotonowych. Co komu powie stwierdzenie że "GDWK11/100 gra przy A0 jak zza sciany"?

 

Wystaczy popatrzeć na charakterystyke Audaxa A0 - przy 10Khz w A0 jest 6db podniesienie i już wiadomo że bez odpowiedniego filtru to będzie piszczałka a z nieodpowiednim złożeniem można niechcący jeszcze wyciąć mu cały dół. Podłaczanie głośnika wysokotonowego bez filtra i słuchanie go nic nikomu nie powie o jego brzmieniu.

 

Jakoś słabo wierzę żeby nieznacznie droższy Audax był taki super. Pewnie ma lepszą szczegółowość i barwę. Ale to jest róznica w granicach tych 20zł. w cenie. Słyszałem że Audax tak samo "ściemnia" przy podawaniu parametrów. Natomiast Vifa utrzymuje podane TS z małą tolerancją.

 

Jeszcze raz radzę zwrócic uwagę na Beyma T2021. Cena pomiędzy Audaxem a Tonsilem i bardzo oryginalna budowa, nawiązująca do kopułek profesjonalnych. Ma np. cewke z aluminiowego drutu w celu zmniejszenia masy drgającej. Sopronylowa kopułka nie jest bardzo popularna - lecz Audax też miał chyba takie głosniki. No i parametry wskazują na to że może zejść dość nisko (i pasmo wygląda na wyrównane).

 

pozdr.

Qubric - piszesz to co chcesz pisać. Piszczałkę sobie wymyśliłeś. Podbicie przy zwykłym filtrze 12 db/okt przy słuchaniu pod kątem znika (poza tym z tego co pamiętam na gorąco 6 db to przesada). Przy słuchaniu "na wprost" też nie ma efektu piszczałki. Jesteś więc teoretykiem i dlatego ta wypowiedź jest po prostu nieprawdziwa. W razie dalszego negowania mogę pokazać pomiary tego głośnia pod różnymi kątami, przy zastosowaniu zwykłej zwrotnicy z cięciem w punkcie 3 kHz.

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Rambo - ty za to jak już wkraczasz to wykaszasz :))) Rozumiem że piszesz to czego nie chcesz napisać - czyli wbrew sobie???

 

Starszych Audaxów tekstylnych (z wypukłym frontem) słuchałem w GLD - co prawda pokazywały jeszcze wieksze bodbicie. Było słychać wyraźne rozjaśnienie góry pasma. I to juz na pewno nie jest teoretyzowanie. Dlatego twierdzę że to "piszczałki". W porównaniu z Tonsilami w Denonach, które są znacznie ciemniejsze. Dlatego sądzę też że sa mniej szczegółowe, jednak trudno ocenić czego jest wynikiem.

 

Natomiast moje symulacje A0 są jak najbardziej teoretyczne - bo innych symulacji nie znam. Jeżeli Twój nieteoretyzm polegał na tym że podłączałeś głośnik do filtra i go słuchałeś - to i tak niewiele wiesz o brzmieniu. Słuchaj głośników w różnych implementacjach. Wtedy mozna cos powiedziec o ich możliwościach.

 

A w kwestii formalnej - A0 przy ok. 16KHz ma podbicie +6db. a przy 7Khz -3db od sredniej 90db. Pod kątem 15st. podbicie znika - ale i tak jest ok. -3bd przy 7Khz i - 6db na samym skraju pasma. Widac to na wykresie fabrycznym - bez dodatkowych pomiarów. Tego chyba nie zakwestionujesz, bo kazdy może sobie sprawdzić na stronie Akkusa. Przy niewłaściwym złożeniu filtra dołek przy 7Khz może się pogłębić i juz jest 10db nierównomierności. Jeśli tu również twierdzisz że teoretyzuję, to niezaprzeczę, bo wynikało z symulacji - teoretycznych.

 

Opisz filtr z którym mierzyłeś A0 dla 3Khz. Ale jeszcze lepiej gdybyś miał dokladne pomiary charakterystyki częstotliwości i impedancji GDWK11/100 lub GDWK10/80/19 - bo te akurat nie są podawane.

 

pozdr.

Rzeczywiście popełniłem na początku mały lapsus językowy. Dalej jednak twierdzę, że A0 charakteryzuje się ładnym czystym dźwiękiem i powtarzalnością parametrów. To co mówisz o „wąskim” spadku w okolicach 7 kHz i podbiciu w rejonie 16 kHz to już teraz jest prawdą.

Te podbicia i spadki nie są jednak w praktyce zbyt dokuczliwe i nie robią efektu piszczałki. Jeżeli słyszałeś więc piszczałkę to z innego głośnika – jestem o tym przekonany – lub totalnie źle zaimplementowanego np. bez odpowiednio dobranego tłumnika. Jedyna rzecz warta uwagi to podbicie w okolicy 16 kHz. Ja akurat spłaszczyłem je włączając pomiędzy „+” głośnika i masę szeregowy układ RC dostrajany do optymalnego przenoszenia. Spowodowało to spadek tego rozjaśnienia najwyższych częstotliwości. To jednak sprawa gustu co komu się będzie lepiej podobało – na początku nie byłem do końca przekonany co do tego spłaszczenia. Pomiary robiłem SW i tak samo teoretyczny projekt zwrotnicy.

Pomiarów GDWK 11/100 już nie mam bo usunąłem je z komputera wraz z głośnikami. Te głośniki miały tak nierówną charakterystykę przenoszenia, że raz na zawsze odpuściłem sobie Tonsila. Przy reklamacji producent odpisał, że mają taką technologię i stąd te różnice do których się w ten sposób przyznał. Uwzględnił jednak – po sprawdzeniu głośników - reklamację i zwrócił kasę.

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

To podbicie efektywności w A0 prawdę mówiąc nie przeszkadza, za wysokie f.

 

W 99% przypadków nie słucha się kolumn na wprost, przeważnie albo są ustawione na zewnątrz, albo mocno do środka, można wtedy uzyskać lepszą scenę. Pod małym kątem górka znika.

 

W zasadzie to co się dzieje przy 15kHz jest już mało ważne, ewentualne podbicia czy dołki nie sprawiają problemów, przy takich f nasze ucho już mało słyszy.

 

 

Szczerze mówiąc porównywałem zaraz po sobie A0 i 11/100 Tonsila i różnica jest dosyć spora. Oryginalny 11/100 kosztuje około 80-90zł, A0 około 115zł w Elfie.

Rzeczywiście - w GLD nie było A0 lecz chyba M0 lub M1 Te głośniki mają mniejsze podniesienie jednak silniejsze podbicie w szerokim zakresie okolic 5Khz. I to mogło odpowiadać za taki efekt. Z tytanowego M3 który ma silną zapadłość i podbicie - ale wąskopasmowe - poniżej i powyżej 10Khz. Nie było już takiego wrażenie - nadal było rozjaśnienie ale jakoś nie raziło.

 

Przy okazji - znalazłem foldery Audaxa sprzed 5 lat. I tam jest również wykres A0 - jednak nieco inny niż na stronie Akkusa. zapadłość jest w zakresie 7-10Khz i -2db występuje przy 8Khz. A powyżej 10Khz rozpoczyna się wzrost na oko przy 12Khz jest już +3db. przy 17Khz +5db a przy 20Khz+4db. Pod kątem 30st. wygląda to mniej ciekawie bo zapadłość ok. -2,5db występuje od 5 do 10Khz a powyżej 17Khz jest już gwałtowny spadek.

Albo Audax zrobił nowy głośnik o takim samym oznaczeniu albo zmienił sposób pomiaru. Więc tak do końca także nie można innym producentom niż Tonsil.

 

Co do pułapek RLC - próbowałem tego na Vifie - z tego samego powodu. Ale - po pierwsze praktycznie nie słychać różnicy - jak napisał „Igod”. No chyba ze się odtworzy sygnał z generatora. A po drugie wartości elementów są tak małe ze dobierając je z szeregu znamionowego (czyli robiąc filtr z normalnych dostępnych wartości) tak naprawdę łatwo jest się sporo przerzucić i nie trafić w rezonans. A na słuch trudno jest cokolwiek stroić, bo odbieramy to tylko jako zmianę barwy dźwięku. Dlatego filtry w wysokotonowych sobie darowałem.

 

pozdr.

Qubric : mówisz w kóło o wykresach. Problem tonsila tkwi w tym ,że nie można powiedzieć o jakimkolwiek wykresie bo każdy gdwk 11/100 jaki maiłem (3szt) był inny ! Jeden ,co cię pewnie zmartwi, maił wieksze podbicia na skraju pasma niż audax ,więc nie mówmy o piszczałkach.

 

W jednej kolumnie maiłem tonsila a w drugiej audaxa i zrobilem porównanie. Poasłuchałem sobie najpierw tego drugiego jakiś czas i przełaczyłem na kolumne z tonsilem i co usłyszałem : tssst , tssst , tssst i nic wiecej.

 

ps. rozpatrywanie dołków 2 dB na 8 czy 10kHz jest całkiem bez sensu. Szerokosc dołka nawet nie 1/4 oktawy. Tego nikt nigdy nie usłyszy.

Yoshi - zrób symulację. np. Vify PL lub SEASA KT i Audaxa A0. Wtedy zobaczysz jakie "dołki" mam na mysli. Co do Audaxa to już pisałem w jakich okolicznościach i których modeli słuchałem - możesz o tym przeczytać kilka postów wyżej. M0 i M1 miały dużą tendencję do rozjaśniania - ale czy A0 też, to nie wiem.

 

Trzeba zdawać sobie sprawę że bardzo podobne głośniki np. KT26 i KT27 lub 28 brzmia zupełnie różnie w Radmorach LS30 Phonarach20 czy w Jamo. Ponieważ najlepiej słychać ich dolny skraj pasma - dlatego brzmienie tak bardzo zalezy od integracji tego zakresu z zakresem głosnika niskotonowego.

 

Jeśli chodzi o Tonsile, to przypuszczam że te wkładane do fabrycznych kolumn są jednakowe. Tonsil nie sprzedaje osobnych głośników detalistom - dlatego nie wiadomo skąd pochodzą wszechobecne głosniki Tonsila. Ja miałem troche wiecej niż 3 kopułki Tonsila (raczej te tańsze) - kupowane w serwisach. I nie pamietam żadnego "tsssyt, tsssyt", może dlatego że nie starałem się krecić z piasku bicza. Żaden z nich nie pracował w układzie 2 dróżnym. A odcięcia były wysokie, filtrami takimi jakie zalecał Tonsil.

 

pozdr.

 

PS - wszyscy tak wybrzydzają na Tonsile że aż mam ochotę przekonać się jak mogą zagrać ich nowsze kopułki (chodzi o te tanie a nie tę z biocelulozy ;)

Qubric - precyzując - fabryka nie sprzedaje głośników bo nie jest od tego. Sprzedaje je natomiast za pośrednictwem swoich oficjalnych przedstawicieli detalistom. Właśnie od takiego przedstawiciela kupowałem głośniki za kartą pomiarów i gwarancją. Niestety ich przenoszenie diametralnie się różniło w przedziale najwyższych częstotliwości.

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Qubric - zmartwię ciebie jeszcze bardziej fabryka nawet nie paruje tych głośników wkładanych przez nich do powszechnie dostępnych kolumn (temat wyjaśniałem z nimi jak mi się tłumaczyli posiadaną technologią).

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Rambo - na tym forum jest człowiek który cos ma wspólnego z Tonsilem. On akurat tłumaczył że głosniki sa mierzone i to wystarczająco dokładnie - nie sadzę żeby w przeciwnym razie Mission zdecydował sie na produkcje swoich kolumn w Tonsilu.

 

Natomiast informację o tym że nie sprzedają samych głosników uzyskałem już dosc dawno z działu marketingu Tonsila w odpowiedzi na zapytanie o dystrubutorów przetworników.

 

Jak widać więc tłumaczeń może być wiele :)))

 

pozdr.

ok - może odezwie się kolega z Tonsila i ostatecznie wyjaśni sprawę. Jestem w szczególności ciekawy - jeśli to w ogóle robią - to z jaką dokładnością parują produkowane "rozrzutniki" i w jakich modelach kolumn.

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

obecne doświadczenia wskazują mi, że może jakaś "baba" przy taśmie sprawdza co najwyżej omomierzm czy jest przejście ;)))

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Podobno mają jakieś urządzenie o nazwie "ortofon".

 

Ale nie w tym jest rzecz. Przecież im wyższe kryteria założą, tym więcej jest "odrzutów". One nie wylądują na śmietniku. Te spełniające mniej ostre normy moga trafić do jakichś tańszych produktów - albo... No własnie - i to jest najgorsze podejrzenie. Są sprzedawane dystrybutorom jako pojedyncze komponenty. Myśle że tak właśnie jest. To by tłumaczyło dlaczego Tonsil nie przyznaje się to sprzedaży samych komponentów (bo mogą mieć one niższą jakość, a nie chcą żeby to utożsamiano z ich kolumnami, a zwłaszcza wyrobami dla firm zachodnich, z których "żyją").

 

pozdr.

czytajac to wszystko dochodze do wniosku za nie warto kupiowac tonsila moze audax a jeszcze lepiej vifa i chyba przy tym zostane Vifa D27 tg 05 06 tylko czemu tak drogo? 150pln sztuka nie mozna gdzies taniej jej dostac?

ha - ja sobie to pytanie zadaje od kilku lat. I ciagle nie wiem czemu Vifa jest taka droga.

 

Kwestia czy warto czy nie warto - jest względna. Zależy od tego jakie głośniki odtwarzają dół pasma i ile chcesz wydac na zwrotnicę. No i jeszcze od wielu drobiazgów, które sprawiają z jak drogimi komponentani głośnik może pracować wystraczająco dobrze.

 

pozdr.

w planach mam na srednio-niskie TVM 150/03 dwie sztuki symetrycznie moze cos jeszcze wymysle ale narazie mysle o tych glosnikach maja byc do stereo ale i do kina central bynm zrobil taki sam a i moze tyly tez identyczne do tego moze kiedys sie dorobie suba na Peerlesie SLS12

Do TVM ARN150 , to mysle że Tonsil GDWK11/100 wystarczy całkowicie. Możesz kupić jakąś kopułkę TVM ale one sa podobno gorsze. W tych cenach to chyba jeszcze tylko jakies Alphardy itp. Chińska drobnica o nieustalonych parametrach.

Możesz skusić się na GDWK10/80/19 - nie wiem jak jest z jego dostępnością i mozliwościami integracji - ale cena nie jest wysoka. Albo poszukac coś z oferty Monacora - ale nie znam cenników.

W kazdym razie raczej nie warto do tego kupować nawet najtańszych Audaxów a tymbardziej Vif. Jak poszukasz na Allegor to dostaniesz Tonsile po 40-50zł. - pochodzenie raczej nieznane, ale wygląda na to że takim ze sklepu też nie mozna ufać.

pozdr.

Tonsil i Tesla też mają ISO :)))

 

Przeciez nie ma sensu wydawać 150zł. do najtańszych Tesli. Tesle mają silne i szerokie podniesienie charakterystyki wokół 4Khz.

 

Diora-Świdnica łączy je z kopułką Vify ale tą z tańszej serii - aluminiową ;) Jednak to podniesienie na charakterystyce Tesli jest trudno wyciąć. Skutkirm tego jest podbarwienie wyższych średnich. Tzw. "papierowe brzmienie" albo "nosowe brzmienie". I prawdopodobnie bedzie wpływało na brzmienie więc nawet Vifa tu nic nie pomoże.

 

Chyba żeby pokombinować ze zwrotnicą 3 rzędu albo z pułapkami RLC. Myślę że szkoda ładować się w koszty Vify D27 kiedy za 45-50zł. można kupić na Allegro Tonsila GDWK11/100.

 

pozdr.

-->Qubric

 

Ma sens zastosowanie do nich tych głośników, ma i to bardzo.

A co do ich ch-ki to nalezy je nisko ciąć.

 

Nie wiem w jakiej aplikacji słuchałes tych ARNek ale w dobrej + dobra zwrotnica, zabrzmią doskonale (jak na swoją cenę).

 

 

A teraz z innej beczki: Raz nawet mieliśmy prośbe, żeby wymienić A0 w sprzedanej kolumnie na Focala TC90TD5, (ale to już trochę przegięcie, ale cóż, klient tak chciał).

PIOTREQ - ale to poroniony pomysł. ARN150 to są typowe głosniki na których robi Diora-Świdnica. Słyszałem je w Polaris 120 (2*ARN150 + kopułka Tonsila) i tam było to "nosowe podbarwienie". Na tyle silne, że było słychac na każdym materiale muzycznym i niezależnie od ustawienia (dopiero w 3 droznych Polarisach 200 nie było tego efektu).

 

Wtedy obok nich grały kolumienki Diory na Tonsilach GDN13/50 (też papierowe membrany ale niepowlekane) - zwinnie, czysto, gładko - tyle, że nieco szczuplej na basie bo głośnik był w nich jeden (drugi chyba był w środku - czyli układ "compoud" jak w starych KEFach).

 

Niedawno czytałem na forum, że seria Astra na ARN150 i Vifie D25AG-05-06 ma ten sam charakter - silne zmatowienie i jakby wygłuszenie średniego basu. Co jednoznacznie wskazuje że jest to cecha brzmienia ARN150.

 

Jeżeli kolumny mają mieć na wysokich Vifę D27 albo nawet Audaxa A0 to radze poszukać do nich drozszych głośników - choćby GDN13/40/2 nawet w wersji 4om albo GDN13/40/8 z polipropylenowymi membranami i gumowym zawieszeniem. Ale nawet starszy GDN13/50/1 z papierową membraną i zawieszeniem z pianki gra lepiej od ARN150. Wszystkie te 13stki Tonsila maja duże magnesy - o średnicy 90mm a 13/40/2 ma wentylowany układ magnetyczny (otwór w nabiegunniku). Powinny byc dostępne tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Acha - i jeszcze

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Tutaj też sprzedają Tonsile, Tesle i jest też Beyma.

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Po zmaganiach z arn 150 powiem tak : jedyna słuszna zwrotnica dla tego głosnika to filtr 1 rzędu z pułapką LC. Pięknie wycina wszystkie rezonanse i nawet przy podziale częstotliwości na 3,5 kHz nie ma żadnego nosowego podbarwienia dzwięku.

Można ew zastosować 2 rzędu z niskim podziałem co również skutecznie wycina rezosnanse.

3 rząd raczej nie wychodzi ciekawie. Dodawanie kompensacni impedancji też nie przynosi wymiernych rezulatatów. Moim zdaniem chłopaki z diory musieli skopać zwrotnice.

 

Qubric : kopułki tonsila graja poprawnie i jak się ich słucha wszystko wydaje się być w miare ok. Dopiero bezpośrednie porównanie pokazało ich słabość. Po prostu zwracasz uwagę na szczegóły których nie było słychać na tonsilu.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.