Skocz do zawartości
IGNORED

Bassrefleks - czym można zatkać


Nurek

Rekomendowane odpowiedzi

>>Woodolec

A takie, o:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

>>parantulla

Dzięki za wytłumaczenie, wiem, że to wszystko zależy od wszystkiego, zastanawiam się jednak, jaki procentowy wpływ ma dziura w obudowie :)

 

>>Grzegosz7

No tak, tylko pamiętajmy, że kolumna w jednym pokoju zagra super (dźwięk oddaje specyfikację) a w drugim pomieszczeniu zagra tylko średnica. Zgadzam się jednak, że zatykając dziurę zmienia się naturalne warunki pracy danego głośnika(ów).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Zawsze mnie zastanawiało, jak ludzie ekscytują się dziurą.

Potem zatykają dziury i nie zauważają jakie misterne obliczenia wzięły w łeb; przecież robienie "zamkniętej" kolumny z BR to najczęściej zupełne zrujnowanie środowiska pracy głośnika...

I jak to ma brzmieć?

Czytałem kiedyś w Audio-video artykulik o tym, że wielu konstruktorów uwzględnia już na poziomie projektowania możliwość zatkania BR. Oczywiście efekt zależy od obudowy. W moim przypadku (Tempo 25) daje to zbawienny rezultat. Myślę, że wynika to raczej z róźnicy gustu między mną a konstruktorami. Oni wyraźnie lubili tłusty i obfity bas, ja wolę bardziej punktowy. A że nawalili go tyle, po zatkaniu nadal trudno uznać go za słabowity. Dodatkowo głośniki niskotonowe pracują w osobnej komorze, więc zatkanie BR nie ma wpływu na średnicę.

Weź inny aspekt pod uwagę: generalnie do obudowy z BR wystarczy słabszy głośnik (w sensie mniejszej mocy i wyższej dobroci) niż do takiej samej zamkniętej. Dlatego zachodzi obawa, że po zamknięciu bas bedzie za słaby. Nie psuje to jednak komfortu pracy samego głośnika. Tu jednak mamy za dużo basu.

Ponadto otwór wprowadza na wypadkowej charakterystyce zafalowania, po których można właśnie poznać do jakiej częstotliwości strojone są BR. Najpierw masz szczyt, potem wklęsłość. W tej sytuacji obudowa zamknięta ma zaletę lepszego wyrównania.

Akurat w moim przypadku bas z zatkanym BR wypda o wiele lepiej nie tylko w moich uszach. Każdy kto u mnie słucha, po odetkaniu prosi szybko o zatkanie.

 

Dzięki za pomysły! poeksperymentuję z wyjęciem tunelu bassrefleksu i ze zrobieniem nowego dłuższego lub krótszego z rurki pcv dam znać jakie są efekty. I chciałbym zaznaczyć, że nie zamierzam stosować korekcji poprzez kable, bezpieczniki, ect. Zmieniłem mieszkanie i warunki akustyczne się zmieniły. Więc potrzebna będzie docelowo adaptacja akustyczna pomieszczenia :)

Możesz jeszcze spróbować zrobić filtr akustyczny dolnoprzepustowy. Stosowałem go w dolnym falowodzie T+A Criterion TB140. Najpierw do środka wciskasz luźno zwinięty kłębek wełny. Drugi kłębek powinien być zwinięty ciaśniej a trzeci jeszcze ciaśniej. Na koniec jedna lub 2 warstwy pianki (ja stosowałem przyciętą piankę falistą do wytłumiania. To zmienia BR bardziej w otwór stratny. Gdy przytkniesz ucho usłyszysz, że wydostaje się tylko bardzo niski bas (poniżej czestotliwości fal stojących pomieszcenia). Dodatkowo jest on osłabiony. U mnie dało to bardzo dobry efekt.

Woodolec:

Piszesz o zaletach obudowy zamkniętej. Pełna zgoda. Ja właśnie oprócz jakichś monitorów BR zawsze mam podłogówki (a i monitory) zamknięte.

;)

Z tymi BR to rzeczywiście wiele głośników da radę i w OZ i BR. Ale są przetworniki, które wyraźnie źle zagrają po "zamknięciu". Jeszcze ciekawsza sytuacja byłaby, gdyby w OZ zrobić dziurę ;D.

Ponadto otwór wprowadza na wypadkowej charakterystyce zafalowania, po których można właśnie poznać do jakiej częstotliwości strojone są BR. Najpierw masz szczyt, potem wklęsłość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

... nie ma "szczytu" o którym mówisz. To samo na APS AEON przy odpowiednim ustawieniu. Przy obudowie bassreflex może być dosyć równe natężenie w paśmie, bez zafalowań o których piszesz. A przesadne podbicia i doliny na przełomie basu i średnicy to efekt "przedobrzenia" (takie strojenie np. kiedy konstruktor za bardzo goni za szerokością pasma w dół)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wielokrotnie i w różnych kolumnach próbowałem zatykać otwory basrefleksu, skarpetami, gąbkami czy słomkami :) I zawsze, nawet po wielodniowej próbie przyzwyczajenia się do brzmienia, wracałem do odetkania otworu basrefleksu. Po prostu, czegoś w dźwięku brakowało, ginęła "otoczka" i ubożała średnica. Bas faktycznie był krótszy, ale odchudzenie dźwięku zbyt mocno odczuwalne. Dlatego uważam, że od początku zaprojektowana kolumna zamknięta a kolumna basrefleks z zatkanymi otworami to jednak dwa różne światy...

 

Obecnie po prostu korzystam z regulatorów barwy w posiadanym linnie i sam sobie nie moge się nadziwić, że dałem sobie kiedyś wmówić, że takie rozwiązanie jest nikoszerne dla audiofila. Zresztą dla audiofila może i nie jest, ale bywa zbawienne dla MUZYKI.

pzdr

Zawsze mnie zastanawiało, jak ludzie ekscytują się dziurą.

Potem zatykają dziury i nie zauważają jakie misterne obliczenia wzięły w łeb; przecież robienie "zamkniętej" kolumny z BR to najczęściej zupełne zrujnowanie środowiska pracy głośnika...

I jak to ma brzmieć?

 

Z tym, że dużo współczesnych kolumn i to nie tylko z tych "tanich" ma podbity znacznie bas. Zmiana otworu potrafi go utemperować, choć całkowite zatykanie nie jest najlepszą metodą, ale zmiana długości, średnicy często daje dobre efekty.

a ja po wielu experymentach z tlumieniem basu zastosowalem zatyczke z b.b.luznej welny ( takiej samej jaka spotyka sie do wytlumienia w srodku kolumn ). Kulka ta, wprowadza niewielkie tlumienie, dobrane tak aby tylko lekko przytlumin niskie tony,

W instrukcji do monitorów studyjnych, których kiedyś używałem, był zamieszczony wykres ich charakterstyki przetwarzania z zatkanymi i nie zatkanymi otworami bassreflex.

 

Jesli dobrze pamietam, zatkanie otworu BR powodowalo, ze kolumna nie przetwarzala tak niskiego basu jak wczesniej, natomiast wyzszy bas byl praktycznie nietkniety.

 

Nie tylko monitory studyjne, ale tez duza czesc zestawow hi-fi ma wyrównaną charakterystykę.

W jednym ze starszych, dostepnych online numerow magazynu Sound On Sound byl artykul, w którym sprawdzano, czy monitory hi-fi mogą sprawdzić się w roli monitorów studyjnych. W skrócie: wynik był taki, że mogą się sprawdzić w tej roli.

 

Dlatego najprawdopodobniej, zbyt obfity bas o którym mówi część osób, jest w rzeczywistości słyszalnym rezonansem (rezonansami). (EDIT: moze to dotyczyc rowniez sytuacji, gdy basu jest za malo).

Należy pamiętać, że w niezaadaptowanych pomieszczeniach, wahania wynoszą 25-30dB (czasami więcej!), natomiast najgorsze monitory studyjne (i zapewne, duża część zestawów hi-fi) grają równo w zakresie 6dB.

 

Ze względu na to, że rezonansów i ich harmonicznych jest naprawdę sporo, zatykanie otworów bass reflex może się sprawdzić w przypadku, gdy akurat najniższy rezonans pokrywa się z częstotliwością, na która strojony jest bass reflex.

 

W praktyce jednak, taka sytuacja jest rzadka i taki manewr nie pomoże każdemu.

 

Po adapacji akustycznej pomieszczenia, monitory zaczynają nierzadko brzmieć inaczej.

Adaptując poprawnie pomieszczenie możemy spodziewać się, że podbity, dudniący bas stanie się spokojniejszy, z kolei inne, niesłyszalne wczesniej wysokości basu, staną się nagle słyszalne.

 

Podsumowując: monitory wstawione do przypadkowego, umeblowanego pomieszczenia, nawet jeśli na wykresach producenta mają wyjątkowo płaską charakterystykę przetwarzania typu -2/+2dB, to nasze pomieszczenie dodaje do tego od siebie np. -12/+12dB, czyli w konsekwencji otrzymujemy charakterystykę mieszczącą się w zakresie -14/+14dB i to w najlepszym położeniu.

 

Nie próbowałbym również przestrajać otworów bass reflex. Z pewnością producent, mając dostęp do narzędzi pomiarowych i komory bezechowej dostroił port odpowiednio i nie ma możliwości, że w warunkach domowych, zrobimy to lepiej.

 

Pozdrawiam!

W instrukcji do monitorów studyjnych, których kiedyś używałem, był zamieszczony wykres ich charakterstyki przetwarzania z zatkanymi i nie zatkanymi otworami bassreflex.

 

Jesli dobrze pamietam, zatkanie otworu BR powodowalo, ze kolumna nie przetwarzala tak niskiego basu jak wczesniej, natomiast wyzszy bas byl praktycznie nietkniety.

 

Nie tylko monitory studyjne, ale tez duza czesc zestawow hi-fi ma wyrównaną charakterystykę.

W jednym ze starszych, dostepnych online numerow magazynu Sound On Sound byl artykul, w którym sprawdzano, czy monitory hi-fi mogą sprawdzić się w roli monitorów studyjnych. W skrócie: wynik był taki, że mogą się sprawdzić w tej roli.

 

Dlatego najprawdopodobniej, zbyt obfity bas o którym mówi część osób, jest w rzeczywistości słyszalnym rezonansem (rezonansami). (EDIT: moze to dotyczyc rowniez sytuacji, gdy basu jest za malo).

Należy pamiętać, że w niezaadaptowanych pomieszczeniach, wahania wynoszą 25-30dB (czasami więcej!), natomiast najgorsze monitory studyjne (i zapewne, duża część zestawów hi-fi) grają równo w zakresie 6dB.

 

Ze względu na to, że rezonansów i ich harmonicznych jest naprawdę sporo, zatykanie otworów bass reflex może się sprawdzić w przypadku, gdy akurat najniższy rezonans pokrywa się z częstotliwością, na która strojony jest bass reflex.

 

W praktyce jednak, taka sytuacja jest rzadka i taki manewr nie pomoże każdemu.

 

Po adapacji akustycznej pomieszczenia, monitory zaczynają nierzadko brzmieć inaczej.

Adaptując poprawnie pomieszczenie możemy spodziewać się, że podbity, dudniący bas stanie się spokojniejszy, z kolei inne, niesłyszalne wczesniej wysokości basu, staną się nagle słyszalne.

 

Podsumowując: monitory wstawione do przypadkowego, umeblowanego pomieszczenia, nawet jeśli na wykresach producenta mają wyjątkowo płaską charakterystykę przetwarzania typu -2/+2dB, to nasze pomieszczenie dodaje do tego od siebie np. -12/+12dB, czyli w konsekwencji otrzymujemy charakterystykę mieszczącą się w zakresie -14/+14dB i to w najlepszym położeniu.

 

Nie próbowałbym również przestrajać otworów bass reflex. Z pewnością producent, mając dostęp do narzędzi pomiarowych i komory bezechowej dostroił port odpowiednio i nie ma możliwości, że w warunkach domowych, zrobimy to lepiej.

 

Pozdrawiam!

 

W przypadku Radmorów LS40 wydłużenie bassreflexu o ok 4 cm wyraźnie odsunęło maximum promieniowania z BR os rezonansów pomieszczenia. Bardzo pomogło. Tym bardziej, że ten szczyt przesunął się w rejony, w których głośnik słabiej promieniował (ok. 30 Hz).

Co do strojenia producenta, to odbywa się głównie przy pomocy pomiarów sumowanych i to w komorach bezechowych. Głośniki dostrajane są do jakiegoś hipotetycznego, uśrednionego pomieszczenia. W rzeczywistych warunkach nie musi to być optymalne. Zgadzam się, warto popracować nad akustyką. Czasem proste metody (np. półka z książkami) dają dobre efekty. Na początek nie zaszkodzi jednak pokombinować z BR. Ważne, żeby zmiany były odrawcalne. Kolega na pewno sporo się z tych zabaw nauczy.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.