Skocz do zawartości
IGNORED

czy warto zbudować kolumny?


radark

Rekomendowane odpowiedzi

Wspomniano w tym wątku o budowie kolumn aktywnych. Chodzi mi to od pewnego czasu po głowie, bo zbliża się zima i coś bym podłubał ;)

Jestem raczej laikiem w temacie, ale zastanawiam się czy:

1) budując zestaw aktywny w oparciu o gotowe zwrotnice aktywne np. Behringer'a jakość będzie zadowalająca?

2) rozważam budowę dużych kolumn (. ok. 150 cm wysokości) które byłyby remedium na pewne niedociągnięcia obecnie posiadanych Infinity Kappa 8.2 i. Kappy b. mi odpowiadają, ale mają pewne wady:

a) są prądożerne - aktywna zwrotnica mogłaby temu zaradzić;

b) bas mają nisko schodzący, ale wiem, że można lepiej w zakresie barwy.

Oczywiście może być tak, że nie mam odpowiedniej amplifikacji do napędzenia tych Kapp (uwagi niektórych kolegów), ale wiele osób wspomina także właśnie o przekombinowanej zwrotnicy pasywnej.

 

I teraz, czy budowa zestawu 4 drożnego (duży basowiec w komorze z BR, np. 30cm; drugi basowiec w komorze zamkniętej, powiedzmy 20cm na wspólnej drodze z niskotonowym; średniotonowy i wysokotonowy) który byłby w stanie zagrać lepiej niż owe Kappy ma szansę się udać? Nie chodzi tu może o oszczędności, ale o samą próbę zrobienia kolumn o rozsądnym połączeniu ceny i jakości. Czy może tego typu projekt na absolutny początek jest zupełnie poroniony?

Powrót po dłuższej przerwie...

I teraz, czy budowa zestawu 4 drożnego (duży basowiec w komorze z BR, np. 30cm; drugi basowiec w komorze zamkniętej, powiedzmy 20cm na wspólnej drodze z niskotonowym; średniotonowy i wysokotonowy)

Opisujesz zestaw 3-drożny 4-głośnikowy.

o samą próbę zrobienia kolumn o rozsądnym połączeniu ceny i jakości.

Najbardziej ekonomiczne rozwiązanie dające najlepszy stosunek cena/przyrost jakości, to byłaby aktywizacja basu w posiadanych Infinity. Średnie i wysokie nadal zasilane pasywnie.

To jest też rozsądniejsze jak na absolutny początek.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

Ja bym nie zaczynał od 4 dróg - każda dodatkowa to kolejna okazja do sknocenia czegoś, swoje już widziałem, nawet w kolumnach 3-way.

 

Aktywna zwrotnica wcale zresztą nie zwalnia konstruktora od porządnego ułożenia SPL i faz, za to może wygenerować problemy z pogodzeniem ze sobą mas sygnałowych całego stada końcówek mocy, z możliwością najprzeróżniejszych brumów i wzajemnych interferencji między końcówkami na prądach wyrównawczych płynących masami sygnałowymi.

 

Jeżeli sam bawiłbym się w projekt na 30cm basowcu, zrobiłbym 3-way z 18cm midwooferem i dobrym gwizdkiem, aktywnie tylko podział bas - środek. Gdyby 18cm był na szerokiej ściance, podział średnie - wysokie mógłby być na małych wartościach cewek skoro baffle step byłby skompensowany dolnym podziałem.

 

Puszczenie 20cm w OZ "obok" 30cm w BR - duże szanse na przestery mniejszego głośnika i/lub dominację średniego basu nad niskim gdyby mniejszy głośnik miał wysokie Fc i niskie Qtc celem uniknięcia przesterów.

Wspomniano w tym wątku o budowie kolumn aktywnych. Chodzi mi to od pewnego czasu po głowie, bo zbliża się zima i coś bym podłubał ;)

Jestem raczej laikiem w temacie, ale zastanawiam się czy:

1) budując zestaw aktywny w oparciu o gotowe zwrotnice aktywne np. Behringer'a jakość będzie zadowalająca?

2) rozważam budowę dużych kolumn (. ok. 150 cm wysokości) które byłyby remedium na pewne niedociągnięcia obecnie posiadanych Infinity Kappa 8.2 i. Kappy b. mi odpowiadają, ale mają pewne wady:

a) są prądożerne - aktywna zwrotnica mogłaby temu zaradzić;

b) bas mają nisko schodzący, ale wiem, że można lepiej w zakresie barwy.

Oczywiście może być tak, że nie mam odpowiedniej amplifikacji do napędzenia tych Kapp (uwagi niektórych kolegów), ale wiele osób wspomina także właśnie o przekombinowanej zwrotnicy pasywnej.

 

 

Jakoś tak sobie to przeczytałem i może też bym coś pokombinował...dawno nie budowałem kolumn, nigdy aktywnych.

Mój pomysł, to budowa oddzielnych skrzynek, obudowy zamknięte (były takie komercyjne projekty), użyłbym głośników bez lub minimalnymi rezonansami poza pasmem w którym by pracowały (pytanie jakie modele, trzeba by wykresy przestudiować). Oddzielne skrzynki mogą mieć różne kształty, można przesuwać cewki względem siebie, zmieniać kąty niezależnie...byłyby na razie 2 skrzynki z 10-13 cm nisko-średniotonowym i mała kopułką, potem moduł niskotonowy. Jaka częstotliwość podziału...1000-2000, czy raczej 6000-8000 przy głośniku 10 cm, to bym jeszcze podpatrzył w innych konstrukcjach. A jak by to była duża wstęga (już się do tego brzmienia przyzwyczaiłem), to może by się udało zrobić podział jeszcze niżej - tu nie wiem czy zaryzykuje "w ciemno" tysiące zł.

 

Niedobrze...znów się zaczyna, pełno pomysłów, możliwości...na obudowy też miałem pomysł, aby wykonać z czegoś jak kamień, czy beton...albo jeszcze gorzej - połączyć kilka materiałów.

 

Zobaczę, co jest ciekawego z głośników...

Jakoś tak sobie to przeczytałem i może też bym coś pokombinował...dawno nie budowałem kolumn, nigdy aktywnych.

 

Mój pomysł, to budowa oddzielnych skrzynek, obudowy zamknięte (były takie komercyjne projekty), użyłbym głośników bez lub minimalnymi rezonansami poza pasmem w którym by pracowały (pytanie jakie modele, trzeba by wykresy przestudiować). Oddzielne skrzynki mogą mieć różne kształty, można przesuwać cewki względem siebie, zmieniać kąty niezależnie...byłyby na razie 2 skrzynki z 10-13 cm nisko-średniotonowym i mała kopułką, potem moduł niskotonowy. Jaka częstotliwość podziału...1000-2000, czy raczej 6000-8000

Jeśli nawet z 10 cm midrange to nie wyżej niż 4 khz. Im wyższa czestotliwośc tym krótsze fale. Im krótsze fal tym wieksza wrazliwosc zgrania fazowego na zmiane miejsca odsluchu. Dolny podział to raczej nie wyzej niz 1 khz, bo inaczej podwaza to sensownosc budowania 3 way.

 

 

Niedobrze...znów się zaczyna, pełno pomysłów, możliwości...na obudowy też miałem pomysł, aby wykonać z czegoś jak kamień, czy beton...albo jeszcze gorzej - połączyć kilka materiałów.

Tyko nie "wymyślaj". Ameryki nie odkryjesz, lat doświadczenia inyznierów w tej dziedzinie nie przescigniesz, tlyko mozesz stracic kase na wydumane eksperymenty.

 

 

 

Zobaczę, co jest ciekawego z głośników...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Z podziałem pasma nie będę oczywiście kombinował bardziej niż pozwolą głośniki lub długość fali w stosunku do odległości między głośnikami...a obudowę chciałbym jakąś ciekawszą, to może być jedyna przewaga mojego projektu...głośniki dobiorę tak, że będzie to jakiś sprawdzony duet...może nawet będą używane, kupie coś z odzysku. Założę nowy temat jak się zdecyduję i przedstawię kilka wariantów...pewnie wpadnę na AS poszukać inspiracji, podpatrzeć.

 

Może tu coś wymyślą

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Od dobrych 30 lat buduje niemal tylko aktywne systemy. Jesli pomieszczenie dostatecznie duze aktywny sub minimum 15" pracujacy w sprzezeniu zwrotnym jest konieczny dla prawdziwego HiFi. Mozna miec dwa. Ja obecnie uzywam Rythmik Audio DS1510 z H600PEQ wzmacniaczem. Sprzezenie zwrotne pozwala na mala obudowe. Filtr wyjsciowy HP w tym wzmacniaczu ma wade wiec nalezy zbudowac swoj. Satelitarne kolumny powinny byc jak najmniejsze aby koloracja wnoszona przez obudowe byla minimalna. Konstrukcja kolumn wielowarstwowa z warstwa bitumicznego tlumienia jakiej uzywa sie do tlumienia karoserii samochodowej.

 

Na glosniki basowe najlepiej uzyc wysokiej klasy i jakosci (duza cewka) 8" o dostatecznie niskiej czestotliwosci rezonansowej i duzej mocy w obudowie z otworem stratnym (np variovent). Czestotliwosc rezonansowa glosnika obniza sie a variovent pozwala na utrzymanie rownowagi cisnieniowej w pudle z atmosfera. Poniewaz majac subwoofer basowy glosnik nie pracuje do samego dolu ale majac 8" (albo dwa) moze miec mala obudowe i mozna uzyc filtra aktywnego pierwszego rzedu na HP. Taki filtr to kond i rezystor na wejsciu buffera w glownym filtrze. Filtr pierwszego rzedu nie daje przesuniec fazowych zaleznych od czestotliwosci (frequency dependent phase shift). No i jest prefect na transients.

 

Na glowny crossover uzywam dwudrozny czwartego rzedu Bessel i czestotiwosci podzilau 720Hz w jednym systemie i 900Hz w drugim bo glosnik sredniotonowy maly.

LP filtr utworzony jest przez odjecie HP od all pass. Transients sa OK. Filtr miedzy glosnikiem sredniotonowym a wysokotonowym/wymi jest pierwszego rzedu pasywny. Glosnik sredniotonowy ma swa obudowe a wysoko tonowe tylko ramke co daje perfekt chodzenie. Majac wszystko w osobnych obudowach mozna suwac sobie glosniki az do uzyskania zgodnosci fazowej na czestotliwosci podzialu w punkcie odsluchowym. Kondy polypropylenowe tzw bezindukcyjne w miare duze aby rezystory byly male co minimalizuje szumy.

 

pozdrawiam,

PS schemat filtru moge podac. Oparty jest na projekcie EA z 1992 roku. Na wejsciu uzywam LME 49710 a powojne scalaki to opa2132P po dwa na kanal.

V

Opisujesz zestaw 3-drożny 4-głośnikowy.

 

 

Vik, oczywiście racja - popełniłem błąd w opisie. 3 drogi to byłoby optymalne wyjście ze względów opisanych przez Misimora także oraz ponieważ aktywna zwrotnica którą posiadam dysponuje właśnie 3 drogami.

 

Faktycznie jednak Twój pomysł aktywizacji basu w Infinity mógłby być krokiem w dobrym kierunku. Jedyny 'problem' to obawa by czegoś nie sknocić w dobrych oryginalnych kolumnach. Nie zamierzam się ich pozbywać, ale grzebanie w nich moze obniżyć kiedyś wartość odsprzedaży... Chociaż przelutowanie kilku kabelków jeśli dobrze zrobione nie powinno znowu być problemem. Swego czasu miałem dokladnie taki plan by zaktywizować Castle Harlech

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - w tym celu kupiłem zwrotkę aktywną, ale nigdy jej nie zaaplikowałem. Leży więc i sie marnuje. Może to być naprawdę dobry trop.

 

Co do zastosowania 2 dużych basowców 30 i 20 cm chodziło mi o uzyskanie efektu: zejścia do okolic 30Hz a jednocześnie zapewnienie basowi impulsu, konturów i szybkości, a także lepszej barwy (to miałoby być dzięki temu mniejszemu basowcowi 20cm w OZ). Ale być może to zupełnie bezsensowne wydumki.

 

To co J. Jerry zapodał, czyli budowa każdego głośnika w osobnej obudowie ma kilka zalet, a najważniejszą jest chyba to, że nie trzeba wszystkiego na raz budować i można najniższy bas dołożyć na końcu i eksperymentować niezależnie z wielkością obudowy, tłumieniem, etc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Nie rozumiem po co aktywny podział średnie - wysokie - im bliżej gwizdka znajdzie się jego ochrona przed humorami wzmacniacza tym lepiej, filtr pasywny ma pod tym względem przewagę wręcz kolosalną, do tego w przypadku szerokiej ścianki przedniej podział robi się "podręcznikowy" a więc cewki filtrujące średniotonowca nie będą tak bruździć w interakcji z rezonansem jak to się dzieje w 2-way z kompensacją baffle step tymiż cewkami. Nawet Butterworth 3-ciego rzędu przy 1.6kHz (podział 1.8kHz skoro Butterworth jest podawany przy f3 a podział powinien być przy f6) dla głośnika z 6.7ohm minimum impedancji to 1mH i 0.33mH a więc relatywnie niedużo.

Co do zastosowania 2 dużych basowców 30 i 20 cm chodziło mi o uzyskanie efektu: zejścia do okolic 30Hz a jednocześnie zapewnienie basowi impulsu, konturów i szybkości, a także lepszej barwy (to miałoby być dzięki temu mniejszemu basowcowi 20cm w OZ). Ale być może to zupełnie bezsensowne wydumki.
W tym wątku była dość szeroko poruszona kwestia cech różnych typów obudowy -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) . Być może najniższy bas same sobie jest subiektywnie wolny, a to co daje wrażenie szybkości to wyższe harmoniczne.

 

 

 

Nie rozumiem po co aktywny podział średnie - wysokie - im bliżej gwizdka znajdzie się jego ochrona przed humorami wzmacniacza tym lepiej, filtr pasywny ma pod tym względem przewagę wręcz kolosalną,

Można zastosować pasywny filtr I rzędu na odpowiednio niskiej częstotliwości (mówiać wprost - dąc kondensator kilkadziesiąc uF do ochrony gwizdka). Zresztą jak wzmacniacz ma dobre zabezpieczenia to gwizdek może spać spokojnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

V

 

Vik, oczywiście racja - popełniłem błąd w opisie. 3 drogi to byłoby optymalne wyjście ze względów opisanych przez Misimora także oraz ponieważ aktywna zwrotnica którą posiadam dysponuje właśnie 3 drogami.

 

Faktycznie jednak Twój pomysł aktywizacji basu w Infinity mógłby być krokiem w dobrym kierunku. Jedyny 'problem' to obawa by czegoś nie sknocić w dobrych oryginalnych kolumnach. Nie zamierzam się ich pozbywać, ale grzebanie w nich moze obniżyć kiedyś wartość odsprzedaży... Chociaż przelutowanie kilku kabelków jeśli dobrze zrobione nie powinno znowu być problemem. Swego czasu miałem dokladnie taki plan by zaktywizować Castle Harlech

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - w tym celu kupiłem zwrotkę aktywną, ale nigdy jej nie zaaplikowałem. Leży więc i sie marnuje. Może to być naprawdę dobry trop.

 

Co do zastosowania 2 dużych basowców 30 i 20 cm chodziło mi o uzyskanie efektu: zejścia do okolic 30Hz a jednocześnie zapewnienie basowi impulsu, konturów i szybkości, a także lepszej barwy (to miałoby być dzięki temu mniejszemu basowcowi 20cm w OZ). Ale być może to zupełnie bezsensowne wydumki.

 

To co J. Jerry zapodał, czyli budowa każdego głośnika w osobnej obudowie ma kilka zalet, a najważniejszą jest chyba to, że nie trzeba wszystkiego na raz budować i można najniższy bas dołożyć na końcu i eksperymentować niezależnie z wielkością obudowy, tłumieniem, etc.

 

Jesli chcesz zachowac orginalne kolumny to zaden problem. Glosnik niskotonowy bez zwrotnicy podlanczasz do gniazda. Miedzy glosnikiem wysoko tonowym a sredniotonowym wstawiasz zwrotnice pierwszego rzedu na odpowiednio wysokiej czestotliwosci (troche trzeba poexperymentowac) a caly uklad podlanczasz do drugiego gniazda. Zewnetrzna dwudrozna zwrotnica aktywna i dwa zewnetrzne wzmacniacze na kolumne i sprawa zalatwiona. Jesli glosnik wysokotonowy ma niska czestotliwosc rezonansowa to czestotliwosc podzialu w zwrotnicy aktywnej dac na nieco wieksza czestotliwosc. Ja tak w swoich robie jak sie da.

 

Sprawdzielm i mam czestotliwosc podzialu 760Hz a nie 720Hz. Jak sie nie da to trudno. Praktycznie to odlutowujesz stare kable niczego innego nie ruszajac i wlutowujesz nowe i nowy filtr pierwszego rzedu chyba ze orginalny byl pierwszego to nic nie musisz robic. Najwyzej upgrade komponentow.

 

Co do subow to powinny byc aktywne, pracujace w sprzezeniu zwrotnym czyli kontrolujace ruch membrany co pozwala na zmniejszenie obudowy. To zaleta w nawet wiekszych pomieszczeniach. Jedynie w naprawde duzych wielkosc pudla nie ma znaczenia. No i glosnik minimum 15". W typowych domowych warunkach 18" jest optymalne. Z aktywna korekcja ruchu mambrany pudlo na 18" zmiesci sie w 20m2 nie zagraconego pokoju. Rythmik Audio poki co robi tylko 15". Filtr HP trzeba wstawic swoj a podejrzewam, ze i wymiana LP tez by sporo dala tyle, ze na najnizszych czestotliwosciach to tego tak od razu nie slychac.

 

pozdrawiam,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.