Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

dd6

Adaptacja akustyczna - Kraków

Recommended Posts

Zrobiłem fotki.

 

 

 

Mi chodzi o to jak to się ma do wełny o grubości 15cm obitej materiałem zawieszonej

10 cm od ściany. W sumie to daje 25 cm. I teraz jakby to porównać do konstrukcji z płytą zamiast materiału, ale o takiej samej sumarycznej grubości? Zastanawiam się, czy jednak wełna z materiałem nie pochłania więcej wysokich, a w niskich w niczym nie ustępuje? To są na razie takie teoretyczne rozważania, nie żebym to chciał od razu instalować. Jeśli pozbędziemy się płyty, to wełny jest więcej...

 

Remlik - a jakie wrażenia dźwiękowe po zainstalowaniu tych paneli?

 

Takie zupełnie podstawowe uwagi. Nie jestem żadnym ekspertem, etc. Ale na ppierwszy rzut oka widać, że masz po prostu gołą podłogę i gołe ściany. W tej chwili nie widze u Ciebie żadnych ustrojów pochłaniających. Kanapa skorzana raczej odbija średnie i wysokie tony, niskich raczej nie pochłania. Nie wiem jaką masz podłogę, ale przypuszczam, że panele. Jeśli tak, to dodatkowo wnoszą one odbicia i nieprzyjemne efekty akustyczne. Przypuszczam, że nawet rozmowa, czy odgłosy stąpania po podłodze niosą się nieprzyjemnym echem; a co dopiero muzyka.

Nie chodzi mi o pogrążanie Ciebie w żadnym razie, ale o uwagi po prostu. Kupiłbym najpierw jakiś fajny gruby dywan, zagospodarował ściany oraz rogi pomieszczenia i wtedy posłuchał, czy to nie daje znaczących rezultatów (a jestem pewien, że dawać będzie). Dywan i coś na ściany na pewno nie przeszkodzi ewentualnej późniejszej adaptacji.

IMHO możesz albo czekać na firmę, albo korzystając z forum drogą eksperymentów szukać rozwiązań samemu lub znajdowac rozwiązania i dać np. stolarzowi do wykonania ustroje, rezonatory i inne fiki-miki.

powodzenia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie zupełnie podstawowe uwagi. Nie jestem żadnym ekspertem, etc. Ale na ppierwszy rzut oka widać, że masz po prostu gołą podłogę i gołe ściany.

Wiem, ale rzadko słucham muzyki w takiej konfiguracji. Sofa się rozkłada i najczęściej leżę sobie wygodnie, są poduszki, pościel no i sama sofa w pozycji rozłożonej lepsza jest niż dywan, na oparcie sofy kładę narzutę lub kołdrę, na fotel też i mam jeszcze inne metody, aby chwilowo poprawić akustykę. Kolumny wysuwam z metr od ściany tak jak już pisałem.

 

W pokoju pojawią się niebawem grube kotary i inne elementy, ale nie mieszkamy w tym mieszkaniu zbyt długo, więc jak zwykle potrzeba trochę czasu.

 

Rozumuję jednak dokładnie na odwrót niż ty: adaptacja akustyczna na tyle zmieni pomieszczenie, że przed adaptacja nie ma go co urządzać w szczegółach.

 

-------------

 

Właśnie rozmawiałem ze znajomą panią architekt i pojawiły się ciekawe koncepcje estetyczne. Zastanawiam się tylko, kto mi zrobi panele z wełny mineralnej, takie podobne do akupro, tylko np. trójkątne. Bardzo bym nie chciał robić ich samemu...


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem, ale rzadko słucham muzyki w takiej konfiguracji. Sofa się rozkłada i najczęściej leżę sobie wygodnie, są poduszki, pościel no i sama sofa w pozycji rozłożonej lepsza jest niż dywan, na oparcie sofy kładę narzutę lub kołdrę, na fotel też i mam jeszcze inne metody, aby chwilowo poprawić akustykę. Kolumny wysuwam z metr od ściany tak jak już pisałem.

 

W pokoju pojawią się niebawem grube kotary i inne elementy, ale nie mieszkamy w tym mieszkaniu zbyt długo, więc jak zwykle potrzeba trochę czasu.

 

Rozumuję jednak dokładnie na odwrót niż ty: adaptacja akustyczna na tyle zmieni pomieszczenie, że przed adaptacja nie ma go co urządzać w szczegółach.

 

-------------

 

Właśnie rozmawiałem ze znajomą panią architekt i pojawiły się ciekawe koncepcje estetyczne. Zastanawiam się tylko, kto mi zrobi panele z wełny mineralnej, takie podobne do akupro, tylko np. trójkątne. Bardzo bym nie chciał robić ich samemu...

 

 

DD6, rozumiem Twoje podejście: nie chcesz półśrodków, a profi działania. Ok. Tylko, że wydaje mi się, że musisz przygotować siebie i żonę na zmiany jednak, bo każda adaptacja jest jakąś ingerencją w wystrój. Bez tego się nie da. Owszem, można wszystko zrobić estetycznie, etc. tylko jeśli nie chcesz robić tego sam, to będą to koszty (stolarz, inny specu, który się będzie bawił w takie rękodzieło + firma akustyczna).

 

powodzenia i trzymam kciuki, bo wiem, że dobrze przygoowane pomieszczenie, daje naprawdę wiele doznań w zakresie odbioru muzyki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sofa się rozkłada i najczęściej leżę sobie wygodnie, są poduszki, pościel no i sama sofa w pozycji rozłożonej lepsza jest niż dywan,

 

Zauważyłem podobne zjawisko u siebie. Po rozłożeniu sofy do spania lepiej mi się słucha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zastanawiam się tylko, kto mi zrobi panele z wełny mineralnej, takie podobne do akupro, tylko np. trójkątne

Przecież AkuPro robi narożne pułapki basowe - trapezowe

pułapka trapezowa

Nawet są obecni na forum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przecież AkuPro robi narożne pułapki basowe - trapezowe

 

Nie chodzi mi o narożne, tylko o zwykłe, ale o kształcie trójkątnym tak, żeby na ścianie można utworzyć bardziej fantazyjny wzór.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chodzi mi o narożne, tylko o zwykłe, ale o kształcie trójkątnym tak, żeby na ścianie można utworzyć bardziej fantazyjny wzór.

Chyba wszyscy zaniemówili z wrażenia :-) i mówisz, że to pomysł Pani architekt ?

Moim skromnym zdaniem będzie to zarówno kiepsko działało jak i kiepsko wyglądało. No chyba, że źle sobie wyobrażam konstrukcję.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim skromnym zdaniem będzie to zarówno kiepsko działało jak i kiepsko wyglądało

Co do wyglądu, to kwestia gustu, zresztą to są na razie tylko takie luźne pomysły. Natomiast absolutnie nie widzę powodu, dla którego miałoby to źle działać. Żebyśmy się dobrze zrozumieli: patrząc na ścianę od przodu standardowy panel ma kształt prostokątny, a mógłby by być przecież w kształcie trójkąta albo kolisty.

 

Z punktu widzenia akustyki, istotną rolę odgrywa rozkład ciśnienia w pustej przestrzeni pomiędzy panelem i ścianą. Nie widzę jednak powodu, dla którego miała by to być jakaś istotna różnica, chociaż faktem jest, że im większa powierzchnia tym lepiej, to znaczy wiele małych paneli nie da takiego samego efektu jak jeden duży o tej samej powierzchni.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaa, tak kombinujesz. To faktycznie źle zrozumiałem - sądziłem, że ma to być ostrosłup trójkątny

Skoro tak, to "z punktu widzenia akustyki" liczy się faktycznie sumaryczna powierzchnia.

 

Nie widzę jednak powodu, dla którego miała by to być jakaś istotna różnica, chociaż faktem jest, że im większa powierzchnia tym lepiej, to znaczy wiele małych paneli nie da takiego samego efektu jak jeden duży o tej samej powierzchni.

 

 

Jest dokładnie odwrotnie - kilka małych paneli o tej samej powierzchni co jeden duży da lepszy efekt -> dochodzi tłumienie na powierzchniach bocznych, nie tylko od frontu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest dokładnie odwrotnie - kilka małych paneli o tej samej powierzchni co jeden duży da lepszy efekt -> dochodzi tłumienie na powierzchniach bocznych, nie tylko od frontu.

 

Pewne źródła podają, że powinno być nie mniej niż 25 % pokrycia danej powierzchni panelami akustycznymi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Pewne źródła podają, że powinno być nie mniej niż 25 % pokrycia danej powierzchni panelami akustycznymi.

Bardzo orientacyjny i uproszczony wskaźnik dla tych, co to lubią ścieżki na skróty, nie chcą się bawić w pomiary, liczenie pochłaniania itp.

I łatwo go zakwestionować np. zestawiając skutki pokrycia 25% powierzchni panelami z wełny grubości np. 5cm i 15 cm.

Jednakowoż - wskaźnik szacunkowy, który często sprawdza się w praktyce. Sam mam zabudowane dokładnie 1,5 ściany ..czyli jakby nie liczyć 25% sześcianu pomieszczenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest dokładnie odwrotnie - kilka małych paneli o tej samej powierzchni co jeden duży da lepszy efekt -> dochodzi tłumienie na powierzchniach bocznych, nie tylko od frontu.

Czytałem opinię, że w przypadku odsunięcia panelu od ściany musi być zachowany pewien stosunek rozmiaru panelu do odległości od ściany, aby odsunięcie od ściany dawało dodatkowy efekt tłumiący. Dla tego napisałem, że panele nie powinny być zbyt małe. Ale nie weim czy to prawda i oczywićie efekty, o których piszesz też są bardzo ważne.

 

Inna rzecz, to co z tłumieniem na powierzchniach bocznych jeśli panel jest w ramie?

 

Drugie pytanie: co z efektem odległości od ściany jeśli panel ma nieprzepuszczalną ścianę tylną? (Takie są chyba panele Avconu, nad którymi też się zastanawiam?)


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy okazji, swego czasu ktoś tu na forum kombinował z wełną na tylnej stronie obrazów i fotogramów wieszanych z pewnym dystansem od ściany.

-Secundo, w Kr. w hurtowni, kupowałem do wykończanych mieszkań i fokusowni, włoski aksamit/welur? po 39PLN/mb (już samo wniesienie takich zasłon do pokoju zmieniało akustyczną aurę - jeden z gatunków miał taka gramaturę, że ledwo dźwigałem całość na 3m okno) Rozsuwanie i zsuwanie kotar było niezłą akustyczną zabawą.

-Przypadkiem zapytałem pana z krakowskiej firmy zajmującej się dźwiękiem ile kosztowała by analiza mojego pomieszczenia (pentagonalny pokój 50kwadratów)wspomniał o 11tyś, ale może się przesłyszałem!

- Zamiast dyfuzorów o nazbyt technicznym wyglądzie, można eksperymentować np ze sztukateria aplikowaną w nowoczesny a gustowny sposób.

- Nie zapominajcie o kwiatach i książkach, znakomite w roli wytłumiaczy/rozpraszaczy - może to droga metoda, ale żony będą zachwycone, a literatura może się nawet przydać do innych zapomnianych celów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odsunięcie od ściany zawsze będzie dawało dodatkowy efekt tłumiący. Nie widzę przeciwwskazań (jeśli ktoś miałby taki kaprys) aby pokryć całą ścianę trójkątami np. o boku 60 cm, głębokości 15cm, zamocowanymi 10cm od ściany i rozmieszczonych w odległości 10cm od siebie nawzajem. Czemu nie. Jeśli panel w drewnianej ramie, to tłumienie boczne pomijalne, ale za to masz przyzwoite rozpraszanie przy większej ilości takich paneli. Co nie zmienia faktu, że pomysł wydaje mi się dosyć karkołomny, ale w sumie ...czemu nie

 

Drugie pytanie: co z efektem odległości od ściany jeśli panel ma nieprzepuszczalną ścianę tylną? (Takie są chyba panele Avconu, nad którymi też się zastanawiam?)

Co znaczy nieprzepuszczalną ? Dla cieczy ? ;-) Mówimy o falach akustycznych. Tylna ścianka pełni funkcję membrany. Ma za zadanie wzmocnić tłumienność takiego ustroju dla niskich częstotliwości i/lub obniżyć częstotliwość, przy której dany ustrój jest efektywny.

 

z wełną na tylnej stronie obrazów i fotogramów wieszanych z pewnym dystansem od ściany.

zrobiłem sobie kiedyś taki ustrój na bazie obrazu z ikei (140x100cm bodaj) - w tym przypadku mamy membranę z przodu.

można kombinować uzupełniająco, ale generalnie trudno przewidzieć/obliczyć , na jaką częstotliwość zestroi nam się taki ustrój

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mówicie o zastanych pomieszczeniach. Czy mógłby mi ktoś pokazać hipotetyczne pomieszczenie zdążające ku ideałowi? Wymiary, kształty... Czyli jakich pokojów, salonów szukać w projektach, co uzdatniać, modyfikować w fazie budowy domu. Znacie gotowe projekty uwzlędniający audioszajbę na różnych poziomach cenowych. Marzy mi się wykonanie sobie w przyszłości projektu bez kompromisów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak patrze na ten wątek i znowu te same pytania i problemy...

Ludzie czy wy nie używacie wyszukiwarki? Zawsze można podywagować ale mówienie o jednym i tym samym w kółko bywa męczące.

 

Co znaczy nieprzepuszczalną ? Dla cieczy ? ;-) Mówimy o falach akustycznych. Tylna ścianka pełni funkcję membrany. Ma za zadanie wzmocnić tłumienność takiego ustroju dla niskich częstotliwości i/lub obniżyć częstotliwość, przy której dany ustrój jest efektywny.

 

Remilki nie żebym się czepiał... Przy ustroju membranowym liczy się gęstość powierzchniowa i odległość od ściany. Daleki jestem od nazywania kawałka płótna ustrojem membranowym... Gdyż gęstość powierzchniowa jest "żadna"... Zaś ścianka za panelem nie będzie ustrojem membranowym. No Remlik! Przy zerowej odległości od ściany to prawie nic nie znaczy.

 

zrobiłem sobie kiedyś taki ustrój na bazie obrazu z ikei (140x100cm bodaj) - w tym przypadku mamy membranę z przodu.

można kombinować uzupełniająco, ale generalnie trudno przewidzieć/obliczyć , na jaką częstotliwość zestroi nam się taki ustrój

 

Remlik jaka membrana zwykła przeszkoda akustyczna tak? Która odbija do pewnego momentu fale dźwiękową a później jest ignorowana. Kwestia gęstości materiału...

 

Pozdrawiam Arczi

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Secundo, w Kr. w hurtowni, kupowałem do wykończanych mieszkań i fokusowni, włoski aksamit/welur? po 39PLN/mb

 

Mam pytanie, czy pamiętasz adres tej hurtowni?

 

Drugie pytanie: co z efektem odległości od ściany jeśli panel ma nieprzepuszczalną ścianę tylną?

 

Dla niskich częstotliwości takie przeszkody są przezroczyste. Wszystkie meble typu szafy i szafki przeważnie też.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mówienie o jednym i tym samym w kółko bywa męczące.

Nikt Cie nie zmusza do tych męczarni. Ja rozumiem ludzi, którzy pytają i czują się zagubieni. Akustyka nie jest prostą dziedziną.

Remilki nie żebym się czepiał.

Oj czepiasz się czepiasz. Sorry, ale w dodatku nie czytasz uważnie i nie odpowiadasz merytorycznie.

1. Skad Ci sie wzięła zerowa odległość od ściany ? Cały czas jest mowa o ustrojach zawieszonych w pewnej odległości

2. Gdzie wyczytałeś, ze membrana jest z płótna ?

Zrozum wreszcie, że przy takiej skrótowej z definicji formie wypowiedzi nie da się ogarnąć całości zagadnienia, a Ty kolego zamiast (ewentualnie) Twórczo uzupełniać i/lub odpowiadać na pytania, zdajesz się znajdować przyjemność w szukaniu nieścisłości w radach, które udzielają inni. Zresztą bez powodzenia, jak już raz Ci udowodniłem, więc może zaprzestań.

 

Remlik jaka membrana zwykła przeszkoda akustyczna tak? Która odbija do pewnego momentu fale dźwiękową a później jest ignorowana. Kwestia gęstości materiału...

To nie był obraz na płótnie, tylko na płycie sztywno zamocowanej w ramie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj czepiasz się czepiasz. Sorry, ale w dodatku nie czytasz uważnie i nie odpowiadasz merytorycznie.

1. Skad Ci sie wzięła zerowa odległość od ściany ? Cały czas jest mowa o ustrojach zawieszonych w pewnej odległości

 

Ciężko by ktoś wieszał te panele z Avconu w jakiejś odległości, ale to moje prywatne zdanie (faktycznie przeczytałem pobieżnie wątek :)).

Poza tym jeśli będzie powieszony to na pewno nie będzie to poprawne. Bo membranę montuje się na sztywno do ściany. Kubatura za panelem jeśli dobrze pamiętam powinna być szczelna tak jak w półwalcach...

 

Twórczo uzupełniać i/lub odpowiadać na pytania, zdajesz się znajdować przyjemność w szukaniu nieścisłości w radach, które udzielają inni. Zresztą bez powodzenia, jak już raz Ci udowodniłem, więc może zaprzestań.

 

Może masz rację czepiam się :). Chyba taka moja natura szukać dziury w całym. No ale przy okazji mam wrażenie że się unosisz i to zupełnie nie potrzebnie. No i nie widzę powodu byś miał mi cokolwiek udowadniać. Co do merytoryki to wypowiadam się jak najbardziej merytorycznie. Nie mówię przecież nie bo nie. Dodatkowo obraz dla mnie to malowany jest na płótnie, a nie na desce. Stąd poruszona ta kwestia.

 

Dodatkowo z tego co pamiętam to również wiesz jak funkcjonują owe pułapki. Więc prościej będzie zapytać kolegę jaka częstotliwość go męczy a w zamian podasz mu grubość sklejki i odległość od ściany.

 

Jeśli chce coś robić w ciemno to raczej ustrój membranowy bez wełny mineralnej. Bo jeśli pamiętasz to ustroje membranowe mają taką tendencje, że będąc wypełnione wełną bardzo mocno tłumią konkretne pasmo (robi się duża górka). Dodam że stosunkowo wąskie i z niskiej średnicy. Więc takie robienie w ciemno z tą wełną więcej psuje jak pomaga.

 

Ale ok czepiam się i już nie będę. No i oczywiście nie merytorycznie się wypowiadam.

 

Pozdrawiam Arczi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po odpowiedniej lekturze (bynajmniej nie forum lecz literatury), stwierdzam co następuje:

 

1. Optymalną gęstością wełny mineralnej jest ok 48 kg/m^3, ale nie jest to taki ważny czynnik (w pewnych granicach oczywiście). Najważniejszy wniosek, to taki, że nic nie przemawia za użyciem cięższej wełny, a ciężkie ustroje są niewygodne w montażu.

 

2. Nie ma sensu używac paneli grubszych niż 10cm, ani też odsuwać ich od ściany. Panel 10cm na ścianie tłumi prawie całkowicie do 125 Hz. Poniżej są częstotliwiści rezonansowe pomieszczenia, które i tak powinno się potraktować selektywnie. Jeśli się panel odsunie od ściany, to może być nieco cieńszy, ale mnie zależy, żeby odległość czoła panelu od ściany była jak najmniejsza i wtedy zawsze bardziej opłaca się wypełnić wolną przestrzeń wełną.

 

3. Rezonanse własne pomieszczenia trzeba i tak usunąć za pomocą rezonatorów strojonych pod odpowiednie częstotliwości (chyba że elektronicznie?)

 

4. Jest oczywiście kwestia równowagi pomiędzy rozpraszaniem i tłumieniem, a także w których miejscach tłumić, a w których rozpraszać. To już jest skomplikowany temat i nie mam jeszcze wyrobionego poglądu. Może jakieś sugestie?

 

Jeszcze wnioski końcowe:

 

A. To zadziwiające, jakie mity krążą po różnych forach.

B. Chyba nie ma sensu wynajmowanie firmy

 

Mówicie o zastanych pomieszczeniach. Czy mógłby mi ktoś pokazać hipotetyczne pomieszczenie zdążające ku ideałowi? Wymiary, kształty... Czyli jakich pokojów, salonów szukać w projektach, co uzdatniać, modyfikować w fazie budowy domu. Znacie gotowe projekty uwzlędniający audioszajbę na różnych poziomach cenowych. Marzy mi się wykonanie sobie w przyszłości projektu bez kompromisów.

1. Są określone proporcje wymiarów dające odpowiednie efekty, takich przykładów jest wiele, więc nie podam jednej propozycji. W skrócie chodzi o to, aby wszystkie częstotliwości rezonansowe były odległe od siebie.

 

2. Najlepsze są wbrew intuicji pomieszczenia o równoległych ścianach, bo łatwo wyliczyć rezonanse i je wytłumić.

 

3. Rezonansów można uniknąć całkowicie, ale w bardzo dużych pomieszczeniach, kogo na to stać?

 

4. Optymalne pomieszczenie nie może być jednak zbyt małe, bo zarówno kolumny jak i miejsce odsłuchu powinno być oddalone od ścian.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ad.1

Optymalne kosztowo. Wełna o wyższej gęstości (>50 kg/m3) z reguły tez mniej pyli, co jest nieraz istotnym argumentem. Ich użycie bywa też uzasadnione przy budowaniu szerokopasmowych absorberów "schodzących" na najniższe częstotliwości (do ok 50Hz).

Ad.2

Niezupełnie. Walcząc selektywnie z częstotliwościami rezonansowymi, rzeczywiście można poprzestać na panelach tłumiących >125Hz. Dlatego tak ważne jest określenie, z czym mamy do czynienia (z czym walczymy) i jakimi metodami. Panelami z pustką powietrzną można osłabiać wpływ rezonansów nawet do 50-60 Hz.

Ad3

j.w - metody są różne

różnice w poziomie dźwięku dla częstotliwości rezonansowych często przekraczają 20db - za dużo, na poprawną korekcję wyłącznie metodą elektroniczną

Ad4

W dużym skrócie i uproszczeniu - tłumić w rogach (również na krawędziach ściana-sufit), rozpraszać w miejscach pierwszych odbić. Dla określenie skali potrzebnego tłumienia w celu osiągnięcia zrównoważonego czasu pogłosu pomocny jest pomiar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po odpowiedniej lekturze (bynajmniej nie forum lecz literatury), stwierdzam co następuje:

 

Jestem pod wrażenie, tak trzymać. Choć mam zastrzeżenia do punktu 2. Aby ustrój prędkościowy zadziałał optymalnie musi być pomiędzy nim o ścianą pustka powietrzna (ruch powietrza). Przy panelach przymocowanych bezpośrednio do ściany wystąpi jedynie zmiana ciśnienia.

 

Kluczem do udanej adaptacji jest takie użycie ustrojów akustycznych, by uzyskać wyrównaną odpowiedź pomieszczenia w każdym zakresie częstotliwości.

post-11945-0-23148000-1318838733_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ale ok czepiam się i już nie będę. No i oczywiście nie merytorycznie się wypowiadam.

Arczi - ależ wypowiadaj się, tylko mądrze ;-) A wiem, że potrafisz. Dziadostwo na forum moim zdaniem bierze się z tego, że wiele osób plecie trzy po trzy na tej zasadzie, że przeczytają jakiś fragment wyrwany z kontekstu i komentują ogólnikami, często bez wyjaśnienia, o co im właściwie chodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ich użycie bywa też uzasadnione przy budowaniu szerokopasmowych absorberów "schodzących" na najniższe częstotliwości (do ok 50Hz).

 

Dlatego polecam wełnę Isovera PT80 (ok. 80 kg/m3)

 

Na pewnym profesjonalnym Forum, ktoś skonstruował panele o grubości 30 cm (2 x 10 cm PT80 i 10 cm pustki powietrznej) i osiągnął dość dobre rezultaty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kliknij w to pole, aby otworzyć szybką odpowiedź

W dużym skrócie i uproszczeniu - tłumić w rogach (również na krawędziach ściana-sufit), rozpraszać w miejscach pierwszych odbić. Dla określenie skali potrzebnego tłumienia w celu osiągnięcia zrównoważonego czasu pogłosu pomocny jest pomiar.

 

I to tak naprawdę powinno być pkt. wyjścia. Zamyka wszystkie dziwne spekulacje itd.

 

Dodatkowo kiedyś Imacman wrzucił bardzo fajny kalkulator rezonansów. Pomoże w wyliczeniu węzłów i osłabianiu określonych rezonansów. Przez umiejętne umieszczenie materiału w rogach.

 

Jeśli jest to pokój dzienny nie tylko pod audio to uważaj z tym tłumieniem bo zabije muzykę. Tłumi się dużo mniej w pokojach codziennego użytku niż pustych salach audio.

 

Jak chcesz zrobić pomiar możesz umieścić jedną kolumnę w rogu a mikrofon skierować w stronę drugiego rogu.

 

Pamiętaj zaplanuj wszystko tak by dyfuzor miał minimum 1 metr odległości od najbliższego przedmiotu.

 

Co do umieszczania wełny mineralnej musisz bardzo uważać. Tak jak napisałem wcześniej jej oddalanie od ściany robi górki na charakterystyce. Więc ważne jest wiedzieć co się chce osiągnąć. Przy ustroju membranowym jeszcze bardziej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W moim przypadku PT80 czyni cuda :) Nie wiem o co chodzi ale zadziałały poniżej 50Hz.

 

W załączeniu wykresy z pomiarów przed i po zastosowaniu PT80 na ścianach (10 cm panel z 10 cm pustką powietrzną)

 

Dodam spektrogramy:

 

Panelami z gąbki można umyć naczynia lub plecy żonie :)

post-11945-0-65340600-1318850487_thumb.jpg

post-11945-0-11505600-1318850523_thumb.jpg

post-11945-0-38610200-1318850800_thumb.jpg

post-11945-0-20728800-1318850821_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Choć mam zastrzeżenia do punktu 2. Aby ustrój prędkościowy zadziałał optymalnie musi być pomiędzy nim o ścianą pustka powietrzna (ruch powietrza). Przy panelach przymocowanych bezpośrednio do ściany wystąpi jedynie zmiana ciśnienia.

Nawet jeśli panel jest przy ścianie, to ruch powietrza jak najbardziej występuje. Niby dla czego miałoby go nie być? Materiał jest porowaty i zmiany ciśnienia powodują ruch cząstek.

 

Odsunięcie panelu od ściany przynosi korzyść ale mniejszą, niż gdyby wypełnić tę pustkę dodatkową wełną.

 

Co do gramatury wełny, to faktycznie sprawa nie jest taka prosta, bo ważna jest też struktura materiału.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Odsunięcie panelu od ściany przynosi korzyść ale mniejszą, niż gdyby wypełnić tę pustkę dodatkową wełną.

Nie ma tak prosto. Ewentualne "korzyści" należy zawsze rozpatrywać w kontekście oddziaływania na określone pasmo częstotliwości

No i pustka powietrzna jest znacznie tańsza od wełny ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imacman: jeszcze co do tego obrazka, który załączyłeś - pokazuje on falę stojącą, ale jeśli absorber znacznie wytłumił określoną częstotliwość, to fali stojącej nie ma. Jednym słowem obrazek pokazuje sytuację bez absorbera.

 

Inaczej jest, gdy absorber wytłumi daną częstotliwość nieznacznie: wtedy procentowy wpływ odłegłości od ściany będzie większy.


To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imacman: jeszcze co do tego obrazka, który załączyłeś - pokazuje on falę stojącą, ale jeśli absorber znacznie wytłumił określoną częstotliwość, to fali stojącej nie ma. Jednym słowem obrazek pokazuje sytuację bez absorbera.

 

Inaczej jest, gdy absorber wytłumi daną częstotliwość nieznacznie: wtedy procentowy wpływ odłegłości od ściany będzie większy.

 

Odległość panelu od ściany ma swoje odniesienie do częstotliwości, wobec której zrealizowany

tą metodą ustrój akustyczny będzie najbardziej skuteczny. Wystarczy pomnożyć przez cztery odległość panelu od ściany – wartość ta będzie długością fali najmocniej pochłanianej przez ustrój.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.