Skocz do zawartości
IGNORED

DIY, czyli jesteśmy naj, naj...


STEREOSOUND

Rekomendowane odpowiedzi

Zapraszam do KONKRENTEJ dysputy osoby, które mają na swym koncie wykonane POPRAWNIE projekty..... KOLUMN GŁOŚNIKOWYCH.

Dany projekt musi być Pomyślnie ukończony.

 

DLACZEGO?

 

Otóż zawsze po drodze do sukcesu napotykamy na niespotykane problemy/ciekawostki (zakładając, że konstrukcja jest w 100% pomysłem autora) techniczne, pomiarowe i technologiczne. Katalogi, książki, symulatory mówią dużo, znajomi "spece" też, ale .....

 

Ale jeżeli macie coś, co nie dawało Wam długo spać, a teraz zdaje się być już śmiesznym problemem to zapraszam do wymiany wrażen towarzyszących tworzeniu Waszej sztuki ku praktycznej nauce dla pozostałych fantyków dźwięków :)

 

POZDRAWIAM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się wydaje, że jak ktoś robił coś sam od początku do końca to napotkał bardzo dużo problemów, chyba, że jest starym wyjadaczem.

 

 

Ja opiszę swoją własną historię.

 

15 lat temu zrobiłem kolumny na 2 głośnikach z telewizora. Były to głośniki o średnicy 15cm.

 

Po podłączeniu w ogóle nie było basu. Nacisnąłem jeden głośnik tak, aby nie grał i nagle bas się pojawił!

 

Po roku dowiedziałem się, że muszą grać w tej samej fazie ;-)

 

 

Morał brzmi: ludzie, łączcie głośniki niskotonowe w tej samej fazie!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale te głosniki od radia miały przynajmniej obudowę? Czy może były na hi-endowej desce do prasowania (open baffle - jak się naukowo nazywa taką prowizorkę;)?

 

A ja - nawet jeszcze dawniej - skorzystałem z książki Witorta i zrobiłem od razu kolumny na Tonsilach -2*GDN16/15 i GDWK9/80. Kopułki grały całe 15 minut :( Potem okazało się, że żle policzyłem zwrotnice. Była dla 4 omowej impedancji. Po podłączeniu 8 omowego głosnika wysokotonowego czestotliwość jego odcięcia wypadała o połowę niżej niż założona.

 

Morał - nie nakręcajcie zegarka kłonicą :)))

 

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe historie:)

Ja natomiast w wieku 13 lat po "niewątpliwym sukcesie" jakie odniosły na forum domowym moje kolumny w obudowach kartonowych z głośnikami z uszkodzonego magnetofonu szpulowego marki Grundig, zachęcony tymże zamiarowałem wykonać system w stylu SuB Sat 1.1, zatem za uzbierane grosiki zakupiłem głośniki, oczywiście Tonsila typu GDWK 9/50, GDM 12/60 i jako subbass GDN 15/60 - dzięki "wybitnemu" spasowaniu tych typów uzyskałem dźwięk, który powodował pękanie szyb, ból głowy, mdłości i inne dolegliwości. Zwrotnice do niskotonowego wykonałem z drutu 0,0...1:) i dziwiłem się czemu wzmacniacz się tak grzeje, a ja prawie nic nie słyszę...:))

Potem po wielu zabawach empirycznych z filtrami, większymi subwooferami - m. in. na GDN 30/... i wkońcu nasiąkaniu pomocną wiedzą czytaną i wyuczaną:), zrealizowałem 3-drożny system już w kombinacji Visaton + Tonsil z obudowami MDF, który po dziś dzień mile sobie pogrywa u moich znajomych. Moją ambicją było wówczas zejśc tak nisko jak Bolero, ale nie "rozlewać" tak strasznie basu po podlodze. Na GDN 20/60/3 powstał system push-pull, membrany dodatkowo obsmarowałem 5 warstwami płynu tłumiącego itd.:) i .... bas był na tamte czasy ujmujący, reszta poprawnie, a potem.... im dalej tym trudniej, bo za dużo zaczyna się wiedzieć i czasem ciężko jest pogodzić wszystkie wymogi. Tam polepszysz, a tam....

 

ALE CZEKAM NA BARDZIEJ PROFESJONALNE HISTORIE:)

POZDRAWIAM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoje pierwszą kolumnę zrobiłem ze starego kołchożnika ( to taki głosnik który grał po włozeniu wtyczki do gniazdka w ścianie w którym zamiast prądu był sygnał radiowy). Zabrałem ten głosnik dziadkowi. włozyłem to do skrzynki zbitej z surowych desek i podłaczyłem to drucikami do lampowego radia.

Pózniej był lampowy Grundig zk 145 i do tego podłączony wielki głosnik szerokopasmowy Tonsila! w ogromnej jak pralnica skrzyni co dawało namiastkę basu. Niestety było mono, ale pierwsze płyty Queen brzmiały rewelacyjnie.;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w wieku kilku lat próbowałem skopiować głośnik od gramofonu. Odciąłem kabelki od głośnika i przyczepiłem (plasteliną docisnąłem) do kartki mając nadzieję że jakośtam zagra. Jako brzdącowi nie przyszło mi do głowy że ten magnes po coś jest i myślałem że to czysty prąd wprawia papierową membranę w drgawki ;)

Pierwsza porażka oraz solidne manto za zepsucie głośnika zniechęciły mnie niestety do dalszych prób :(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka dotyczy zwrotnicy:

 

W prostych, amatorskich konstrukcjach kolumn glosnikowych projektujac zwrotnice zaklada się , ze charakterystyka przenoszenia filtrow przy czestotliwosci podzialu powinna miec spadek 3dB. Wtedy przy czestotliwosci podzialu kazdy z glosnikow promieniuje polowa mocy.

Jak się przeanalizuje charakterystyki zwrotnic roznych kolumn dostepnych na rynku to widac, ze przy czestotoliwosci podzialu najczesciej charakterystyki przenoszenia zwrotnicy wykazuja spadek około 5-6dB.

W roku 1990 kupilem glosniki do kitu KEF CS3 ( dwudrozny podstawkowiec ). W oryginalnej dokumentacji do tego kitu był schemat dosc zlozonej zwrotnicy , gdzie przy czestotliwosci podzialu charakterystka filtrow ma spadek 16.5 dB !!!! Wydaje się wiec, ze na charakterystyce prznoszenia kolumny powinien być spory dol w okolicach czestotliwosci podzialu. Tak jednak nie jest. Charakterystyka przenoszenia kolumny byla bardzo liniowa i nie wykazywala zadnej zapasci przy czestotliwosci podzialu – gotowe kolumny zmierzylem w komorze bezechowej na Wydziale Elektroniki PW.

Kit KEFa przekonal mnie , ze w warunkach amatorskich nie jest możliwe poprawne zaprojektowanie optymalnej zwrotnicy do okreslonych glosnikow. Dlatego uwazam, ze jeżeli ktos w warunkach amatorskich chce polaczyc samodzielna budowe kolumn z wysoka jakoscia dzwieku to jedyna droga jest budowa kolumn z gotowych kitow.

 

Pozdr.

Arkadix

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix coś Ci się pomyliło. Teoretycznie w punkcie podziału powinno być -6dB, a nie -3dB jak napisałeś.

 

 

Gdyby przy f podziału oba głośniki miały -16dB to miał byś dziurę. Matematyki nie oszukasz.

 

 

Po za tym w amatorskich warunkach pomiary robi się bardzo łatwo. Na powietrzu uzyskuję taką samą rozdzielczość jak w komorze bezechowej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

_igod_: napewno ? A weź dodaj sobie funkcje -(x-2)^2 i -(x+2)^2 popatrz na kształt wykresu w x=0. Wynikiem jest -2x^2 - 8 i ma w 0 pochodną równą 0 (czyli wykres płaski w tym punkcie). Mały dołek jest, ale można go "wyprostować" zmniejszając rozsunięcie miejsc zerowych (np, -(x-1)^2 i -(x+1)^2 ma już "górkę"). Czy nie jest tak że filtr schodzący jest jednocześnie wchodzącym dla drugiego głośnika ?

 

Ja się nie znam, pytam tylko. Matematyka nie twierdzi wcale że musi tam być dziura, co najwyżej technika (na której się nie znam) może wyprostowanie uniemożliwić. Co więcej, są przecież zwrotnice 12dB/okt - tam też musiałaby być dziura...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie rozważania byłyby słuszne gdyby głosnik dawał obciążenie rezystancyjne, sprawnosc głosników jest równa, zwrotnice są symetryczne (elektrycznie), elementy bierne nie mają wartości pasozytniczych itd. itp. Czyli rzeczywistość bardzo mocno wirtualna. To ze komus ona się nie zgadza z tym co wystepuje realnie jeszcze nie oznacza że nie mozna zrobic dobrej kolumny w tzw. "warunkach amatorskich".

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najciekawiej to by było przycisnąć do ściany jakiegoś mniejszego producenta głośników w naszym kraju i wycisnąć z niego od jakich głupot zaczął :D

 

Ja zacząłem w 95 od tonsili 2dr i zwrotnicy janbo, grają do tej pory u mojego brata młodszego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fv teoretycznie głośniki przecinają się 6dB pod osią X. Wtedy mamy idealną zwrotnicę.

Gdyby przecięły się 16dB pod tą osią to nie ma siły, będzie dziura w charakterystyce.

 

 

Stromość filtru nie ma znaczenia, bo przy większym nachyleniu charakterystyki obu głośników są po prostu bliżej siebie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy obecnych metodach komputerowych pomiarów głośników i komputerowej symulacji zwrotnicy opartej na tych pomiarach to bzdura, że w warunkach amatorskich nie można poprawnie samodzielnie zaprojektować i wykonać zwrotnicy. Takie twierdzenie może było prawdziwe ale wiele lat temu. Tak więc, to raczej opowieści kustosza akustyki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie, wyliczenia i teoria spadku w dB przy przecięciu charakterystyki inaczej się zachowuje w praktyce. Mnie zastanawia inna kwestia pozornie jasna kwestia.

PRZYKŁAD:

Mamy doczynienia z głośnikiem nisko-średniotonowym aluminiowym, który z racji materiału "szaleje" na skraju swojego pasma podbijając je czasem nawet do 15dB w górę na np. 4 kHz - zakładam, że mam problem z tłumieniem w zwrotnicy, zastosowałem pułapki, ale akurat w tym paśmie podziału ( np. 2.5 kHz) już lepiej ich nie da się dopasować.

W pomiarach w związku z tym wyskakują mi "garby" poza zakresem podziału, ale leżą już one np. 9dB poniżej efektywności całego zespołu. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że dźwięk z tzw. garbów podkoloruje ujemnie pasmo, które idzie już z gł. wysokotonowego. 9dB jest tutaj tylko założeniem, możemy dać 3dB, 15 itd.

Precyzuję o co chodzi - jak duży musi być odstęp takich garbów. Wiem, że 6 dB to w praktyce czterokrotnie słabsza emisja dźwięku, ale, czy ucho ludzkie przy np. 9 dB jest już "głuche"

Czy ktoś z Was zadał sobie trud, aby to zweryfikować?

POZDRAWIAM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumienie -20db maja tzw. filtry mute - wygłuszające skokowo dźwięk np. w radioodbiornikach, telefonach itp. Spadki dla glośników Tonsila podaje sie przy -10db. Praktycznie uznaje się że ponizej takiego spadku pasmo nie jest już "użyteczne" ale jesli chodzi o podbarwianie dźwięku rezonansami membrany to bezpieczne jest uzyskanie w miejscy rezonansu odstępu sygnałów o 30db. Nie znaczy to że nie będzie żadnego wpływu (może cos tam zależy jeszcze od fazy głośności odsłuchu i innej magii ;) Ale wydaje mi sie że taki odstęp jest całkowicie wystarczający żeby rezonanse nie były odczuwalne. Przy okazji już poniżej 20db odstępu symulator praktycznie nie pokazuje wpływu rezonansu na główny sygnał (ale tu akurat z wnioskami lepiej postepować ostrożnie)

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do _igod_ :

Nie chce popadac w ton dydaktyczny, ale chyba nie rozumiesz o co chodzi z poziomem cisnienia akustycznego.

Poziom cisniena akustycznego mierzy sie w dB wzgledem poziomu odniesienia, spadek 3dB oznacza spadek poziomu cisnienia akusycznego o odwrotnosc pierwiastka z dwoch czyli okolo 0,7. Co znowu odpowiada 0,7 wartosci napiecia na zaciskach glosnika. Poziom mocy promieniowanej przez glosnik jest wprost proporcjonalny do kwadratu poziomu cisnienia akustycznego - czyli jezeli poziom cisnienia akustycznego spada o 3dB to moc promieniowania z glosnika spada o polowe. Poczytaj sobie ksiazke Zestawy Glosnikowe pana Aleksandra Witorta - tam jest opisanych kilka zwrotnic opartych na tej zasadzie. Jak juz uzupelnisz wiadomosci podstawowe to moge Ci przeslac ksero oryginalnej dokumentacji z firmy KEF dla KITU CS3 i bedziesz mogl sam zobaczyc schemat i charakterystyki zwrotnicy.

 

do Rambo :

Aby za pomoca symulacji komputerowej dokladnie zaprojektowac zwrotnice do okreslonego typu glosnika potrzeba : odpowiednio dokladny program komputerowy, dokladne parametry glosnikow oraz spora wiedza.

Przykladowo amator nie bedzie wiedzial czym rozni sie np. L(E) od L(e) i od L(CES) - a sa to parametry tzw. zastepczego schematu glosnika wysokotonowego niezbedne przy projektowaniu zwrotnicy. Po za tym zwrotnica to nie tylko charakterystyka czestotliwosciowa - to rowniez charakterystyki czasowe i kierunkowe. Amator nie ma wiedzy w jaki sposob uwzglednic te parametry przy projektowaniu. I nawet jezeli bedzie mial jakis program do projektowania zwrotnic ( dobre programy sa niestety drogie ) to i tak bedzie poruszal sie po omacku. To jest wlasnie dzialanie amatorskie.

 

pozdr.

Arkadix

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do _igod_

I jeszce kilka slow na temat oszukiwania matematyki.

Matematyki oczywiscie nie da sie oszukac, natomiast trzeba wiedziec do jakich zasad fizycznych sie ja wykorzystuje.

Jezeli dwa glosniki umieszczone sa obok siebie i promieniuja w tym samym zakresie czestotliwosci, to moze zmieniac sie tzw. reaktancja promieniowania kazdego z glosnikow ( nie mylic z rezystancja ). Moc promieniowana przez glosnik jest wprost proporcionalna do reaktancji promieniowania dlatego jezeli zmienia sie reaktancja promieniowania glosnika to zmienia sie moc ktora promieniuje.

 

pozdr.Arkadix

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix - czym sie własciwie zajmujesz na co dzień? Nie pytam złośliwie - tylko dlatego że dziwi mnie trochę gdy rzucasz kilka "magicznych" a "uczonych" słów o schematach zastępczych, reaktancjach i koniecznym superoprogramowaniu. A zamaist do tego sie odnosić powołujesz wiedzę z książki Witorta (wyd. Not-Sigma 1986 rok).

Zwróc uwagę na takie zwroty w tekście z tej kisążki jak "mniej więcej", "powinna mieć teoretycznie", "byłaby". To nie są zasady tylko rozważania nad zasadami działania. Są tam również bajki z epoki przedkomputerowej - jak np. zalecenie konstruowania prostych filtrów (bo chodziło o strojenie na słuch i unikanie spadków impedancji).

Dzisiaj każdy symulator liczy i obrazuje filtry 3 i 4 rzędu - mozna nimi kontrolować kształt charakterystyki impedancji i fazy impedancji. Nie wspominając juz o pomiarach i imporcie danych z CLIO co robią już także szanujace się firmy instalujące Car-Audio. Więc możliwości wykonawcze są znacznie większe, a tu obecni dyskutanci jak mają raczej wystarczające doświadczenie żeby się nimi świadomie posługiwać.

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

No to widzę, że zaraz będziemy mieli następny "pissing contest", ale w jakim celu. Każdy swą wiedzę buduje inaczej. Jestem za tym aby twierdzić, iż droga nauki powinna obejmować książeczki, samodzielne testy, symulacje na komputerze i wieloletnie ćwiczenie ucha.

Mogę się podzielić natomiast jednym faktem, iż rzeczywistość bardzo często gra na nosie wobec klasycznych pozycji wydawniczych i licznych ciekawych nauk udzielanych przez różnego rodzaju autorytety w branży audio.

POZDRAWIAM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix- może koledzy przekonają ciebie że gruntownie się mylisz, bo jest tu kilku speców, którzy przeszli etapy fachowego projektowania i wykonania zespołów głośnikowych. Aparatura pomiarowa jest dostępna dla ksieszeni zwykłego śmiertelnika. Programy do budowy i pomiaru zespołów głośnikowych zawierają opcje pomiaru i ustawiania opóźnień, o których manifestujesz że amatorzy nie mają pojęcia. Bardzo dobrzy fachowcy od akustyki w publikacjach (głównie amerykańskich niestety) opisują w stystemie "step by step" proces projektu, pomiarów i konstrukcji zespołów wysokiej klasy, oparty na pracy z programami i sprzętem komputerowym. Programy i towarzysząca im aparatura nie jest już nieosiągalna - tak było za czasów Witorta (wieszało się np, wstążeczki nad bas reflexem żeby zobaczyć na ile udało się go nastroić i przejerzdżało się generatorem kolumnę :) ). Jeśli chcesz to mogę ci wrzucić jakiś opis konstrukcji zestawów głośnikowych, który wyszedł spod ręki fachowca, zresztą na AKKUSie masz czasopisma z takimi właśnie opisami - wystarczy zainwestować 29 zeta i sprawa się rozjaśnia. Zobaczysz, że to proces prawie w pełni profesjonalny. Opisy pokazują nawet jak stroić subiektywnie kolumnę na ucho + oczywiście sprawdzając poprawność pomiarami (czasami pomiary nie oddają do końca istoty rzeczy i potrzebne jest ludzkie ucho - ale to też cały urok). Dokładnie dowiesz się co spece słuchają i na co zwracają uwagę. Tak więc, Arkadix nie ma sensu rozpaczać na ułomnością amatrora, tylko czas zabrać się do dzieła - masz teraz wystarczająco zaawansowaną i dostępną technikę !!!!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix no pięknie, czytałem kiedyś o tym i wiesz co... z punktu widzenia konstruktora Teorie które przytoczyłeś to masło maślane.

 

 

 

 

Skoro punkt przecięcia jest 16dB poniżej osi X (czyli 0dB) to jakim cudem chartakterystyka w tym miejscu będzie płaska?

Narysuj mi wykres z obliczeniami i udowodnij.

Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że 10dB dołek skoryguje reaktancja promieniowania?

 

 

Charakterystyki chętnie zobaczę: [email protected] bo teraz poruszamy się po ciemku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do --->RAMBO

 

Mam pytanie, czy czytałeś coś z pozycji oferowanych przez Akkusa, czy którąś z nich polecasz ze względu na jej niespotykane walory edukacyjne? Pytam, ponieważ miałem w ręku kilka pozycji z literatury zagranicznej i ... i nie upadłem od niadmiaru nowych pomysłów na np. system kreowania projektu...

POZDRAWIAM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AudioXpress. Swego czasu jeden z gości rozprowadzał roczniki tego świetnego pisma na cd. Polecam też stronę Audua.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Jakkolwiek będzie - będzie inaczej, aniżeli sobie wyobrażamy - ponieważ między Dobrem a Złem znajdujemy się w życiu i w świecie

wielowymiarowym,w którym dokumentnie pomieszane jest Przypadkowe z Nieuchronnym."(S. Lem 1999)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

=====

 

przyglądam się temu dialogowi jaki się zawiązał i troszkę się dziwię

- czmu nikt nie zaprezentował owego spornego schematu zwrotnicy?

- czemu nikt nie pokaże na czym polega różnica 6dB/oktawa lub 12dB/oktawa itd?

 

panowie matke oszukacie ojca oszukacie ale matematyki nie oszukacie :)

 

taka rada jesli juz ktoś chce coś zaprezentowac to niech opisze to w 100% dokładnie albo niech pokaże w czym rzecz lerzy to wtedy jest łatwiej co kolwiek powiedziec przez innych a nie tylko się domyslać o co chodzi drugiej osobie.

 

pozdrawiam

[obrazekLUKASZ-131607_1.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> _igood_

 

na przykładzie tego prostego wykresu proszę wskarz mi owe -6dB o których mówisz - jestem ciekaw jakim cudem miejsce przecięcia bedzie przy spadku o 6dB?

 

bez względu na rząd (I, II III czy IV) zwrotnicy zawsze miejsce przecięciqa bedzie przy -3dB bo tego dowodzi własnie matematyka i to jest główne założenie przy dalszym projektowaniu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam takie spostrzerzenie

- jesli ktos nie ma sprzetu ani programu komputerowego to by wyznaczyć w prosty aczkolwiek prymitywny sposób charakterystyke przenoszenia głośników przy danej zwrotnicy mozna się posłuzyc metoda graficzną, która i tak nie da miarodajnych wyników ale zawsze pobawić sie można.

 

dla 2 drożnej kolumny

nakładamy metodą graficzną na jedną siatkę w skali logarytmicznej wykkresy:

- głośnika niskotonowego

- głośnika wysokotonowego

- teoretyczną charakterystykę filtra

 

graficznie odejmujemy i dodajemy wartości a co z tego wyjdzie to sami sie przekonacie. Jedno jest pewne to przynajmniej wyznaczy dobry kierunek w postepowaniu przy projektowaniu. bo nikt nie zrobi z górki jeszcze wiekszą tylko tak dopracuje podział do charakterystyki głosnika (-ów) że wyjdzie mu lepiej niz robienie czegos na pałę.

 

a jeszcze jedno jesli ktos dysponuje dokładnymi wykresami rzeczywistymi głośników to w połączeniu z chciażby teoretyczną charakterystyką filtra nie wyjdą mu bzdury i nie straci czasu na marne. a jesli ktoś chce to niech się bawi w pomiary na piechotę - woltomierze i amperomierze w łapę i kilka dnia z zyciorysu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mixann, przykro mi, ale w punkcie przecięcia jest -6dB, a nie -3dB jak twierdzisz. Nie chce mi się nawet tłumaczyć takich banałów, bo znajdziesz to na każdej szanującej się stronie.

 

 

 

Jeśli natomiast chodzi o rysowanie charakterystyk i filtrów to niestety nie jest to takie proste.

 

Po pierwsze, musiał byś zastosować linearyzację impedancji na każdym głośniku i zmierzyć ją dokładnie.

DOPIERO po tym zabiegu możesz się zabeirać za rysowanie jakichkolwiek charakterystyk, co tak naprawdę i tak nic nie da, bo np. przy 1 rzędzie ustalisz sobie przesunięcie o 90 stopni, a tak naprawdę będzie 115.

 

Same centra akustyczne mogą dać przesunięcia np. -100 stopni i co wtedy?

 

Może się okazać, że przy 2 rzędzie jednak podłączysz tweetera w tej samej fazie.

 

Przy 3 drogach jesteś skazany na porażkę, przy 2 drogach masz szanse jak wiesz co robisz i masz doświadczenie.

Skoro jednak twierdzisz, że w punkcie podziału mamy -3dB to go nie masz, bo to nawet nie wierzchołek góry lodowej.

 

Wszystkiego nie przewidzisz, dużo by pisać.

 

"Z czym do ludzi..."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedzenie raczej brzmi - "Z czym do gości?" :)))

 

Wykresy które zamieścił Maxiann są dokładnie z ksiażki Witorta "Zestawy Głośnikowe" wyd. Not-Sigma z 1986 roku ;) Rysowania ołóweczkeim wykresów mimo wszystko nie polecam - bez względu na lata doświadczenia i zdbute tytuły naukowe (był tu juz taki na forum co tak rysował - producent głośników w cenie Mercedesa SLK - podobno ;))) Nie lepiej jest uzyć komputera?

 

pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.