Skocz do zawartości
IGNORED

DIY ZAPH ZRT Scan Speak 18W8531 z D3004 6600


muda44

Rekomendowane odpowiedzi

12uF zwykły Mundorf do midwoofera wystarczy .

Tak jak zwykłe 80uF SCR MKP do RLC .

10uF Supreme kosztowały poniżej 400zł tak wiec jeszcze dla mnie zjadliwie .

Natomiast 30uF Supreme na dwie zwrotnice to ponad 800zł i to w ciemno. Z niewiadomą czy mi się spodoba.

Więc sam rozumiesz...

Białe kosztowały mniej niż 200zł.

Białe są stosowane w wielu uznanych i drogich kolumnach wiec tragedii nie będzie.

Wlutuję posłucham to co mam i ocenie czy warto dać te 800zł .

Mam też zamiar w miejsce Supreme 10uF dać na próbę białego , dla porównania jakie będą zmiany .

 

No i Supreme jest bardzo detaliczny , a biały barwny .

Myślę że będzie ciekawie . Powinno być po połowie detalicznie i barwnie .

Jak będzie za ostro - sprzedam Supreme.

Jak za mało detalicznie - to dokupię Supreme :)

I chyba najmniej w takiej sytuacji stracę .

 

Jeszcze jedna fota.

Bo na tle Supreme cewki jakieś takie małe wyszły.

Porównanie 2,7mH drut 1,8mm a 1,8mH drut 1,4mm

Teraz widać różnicę.

Mam też zamiar w miejsce Supreme 10uF dać na próbę białego , dla porównania jakie będą zmiany .

 

Teraz rozumiem. Bez takiego eksperymentu mieszanie nie miałoby szczególnego sensu.

Teraz rozumiem. Bez takiego eksperymentu mieszanie nie miałoby szczególnego sensu.

 

A nawet jeżeli tak , to dlaczego nie ?

Chyba lepiej choćby jeden dać bardzo dobry niż dwa średnie .

 

Jeszcze rozważam opcję 2,5 way.

I do 10uF Supreme dokoptować 6uF Supreme.

Tak więc możliwości kombinacji jest kilka.

 

A nawet jeżeli tak , to dlaczego nie ?

Chyba lepiej choćby jeden dać bardzo dobry niż dwa średnie .

 

 

Akurat myślę, że dwa średnie byłby lepsze niż wąskie gardło w postaci białego mundorfa. Dobrze chociaż, że sobie poeksperymentujesz.

 

Zobacz co zastosowali w kicie madisound:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

może to przypadek a może nie...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A moze jak wiekszosc sklepow oferuja to co maja na stanie.

Wrazenie robi zwlaszcza ta rdzeniowka...

 

CC SA jest wedlug testow ciut lepszy od bialego Mundorfa i gorszy od Supreme.

Ale ponoc jest tez ostrym kondem .

A moze jak wiekszosc sklepow oferuja to co maja na stanie.

 

W madisound mają też cały asortyment mundorfa:) To jest sklep tej wielkości, że dostępność towaru nie jest problemem.

 

Wrazenie robi zwlaszcza ta rdzeniowka...

 

Zaph taką zastosował robiąc ten projekt, BTW to jedna z lepszych rdzeniówek na rynku.

 

CC SA jest wedlug testow ciut lepszy od bialego Mundorfa i gorszy od Supreme.

 

Dla mnie ten test to jakieś żarty. Trzeba nie mieć żadnego dystansu do swoich możliwości poznawczych, aby nadawać numerki od jednego do kilkunastu brzmieniu kondensatorów na przestrzeni lat i to w oderwaniu od konkretniej aplikacji głośników. Trochę jak testy na highfidelity. Clarity Cap SA miał jakiś czas temu wyższy numerek, bliżej serii ESA i co z tego?

 

Ale ponoc jest tez ostrym kondem .

 

Ostrość to ostatnia rzecz o jaką można go posądzać.

Co do testow to tak jak i opinie.

Do wszystkiego podchodze z dystansem ale zawsze to jakis punkt odniesienia .

Do Supreme mozna miec zaufanie a bialego stosuje Sonus Faber czy B&W w wysokich modelach.

 

A rdzeniowka jaka by nie byla to jednak rdzen.

Z ton przewalonych postow i moich pytan wychodzi ze jest kiepskim rozwiazaniem jezeli glosnik gra srednica.

A rdzeniowka jaka by nie byla to jednak rdzen.

Z ton przewalonych postow i moich pytan wychodzi ze jest kiepskim rozwiazaniem jezeli glosnik gra srednica.

 

Po ostatnich doświadczeniach to rdzeniówki nawet na bas w 3way bym nie chciał. Zresztą porządny kawałek ohma przed wooferem pomaga walczyć z podbiciem basu w okolicach 100Hz.

Skleciłem zwrotnicę.

Na razie bez RLC .

Wszystkie kondy były parowane , mierzyłem i faktycznie super sparowane.

Jedno co jest pewne to idealne zszycie głośników. Nawet z głową przy kolumnie słychać jakby grał jeden głośnik.

Jest lepiej niż na zwrotnicy próbnej.

Przepaści nie ma , ale słychać większą kulturę i klasę całości.

Nawet z głową przy kolumnie słychać jakby grał jeden głośnik.

 

Zalety niskich podziałów, do tego "czy się stoi czy się leży ten sam dźwięk się należy";)

 

Na razie bez RLC .

 

Szczerze pisząc bałbym się o tweeter bez RLC a i filtracja działa inaczej niż zamierzył Zaph.

Szczerze pisząc bałbym się o tweeter bez RLC a i filtracja działa inaczej niż zamierzył Zaph.

 

Dokładnie tak jak pisze kolega. To nie jest tak że głośnik nie przetwarza danej częstotliwości. Tylko zmienia się cała charakterystyka od momentu filtrowania. Nawet jestem zdania że bez tej pułapki to daleko do dobrego zgrania głośników. Bo zmienia się faza i charakterystyka. Choć i tak jest lepiej niż przy zwrotnicy I rzędu tam barak pułapki powoduje totalny rozjazd...

muda44,

jaki masz pomysł na wytłumienie?

Moje ostatnie doświadczenia pokazały, że to jest ważniejsze niż się zwykle o tym myśli.

Proponuję gąbkę na każdej powierzchni wnętrza obudowy + ograniczoną ilość wełny bezpośrednio(!) za wooferem. Im mniej wełny tym "szybszy" dzwięk z większą ilością średnicy, sugeruję dobrać do smaku. Zbyt mało wełny jednakże sprawia, że będą szalały fale stojące. Wpływ gąbki nie jest zamienny z wełną. Filc działa podobnie do gąbki - nie odbiera impulsu.

 

To białe wewnątrz obudowy do 1cm filc?

Osobiście użył bym maty bitumicznej z filcem. Na wszystkich ściankach.

 

Kiedyś ktoś podawał linki i okazało się, że bardzo dobrze tłumi drgania obudowy (chyba najlepszy efekt był na podwójnej macie bitumicznej). Ilość filcu na macie jest niewielka więc na dobry początek powinno wystarczyć. Osobiście mierzył bym zniekształcenia i tzw time delay. Z tego co pamiętam podobnie robi Harpia. Uzyskując najniższą wartość poruszał bym się w jej obrębie korygując już na słuch. Plus obserwacja opóźnienia, charakterystyki i zniekształceń czy można jakiś logiczny wniosek w danym przypadku wyciągnąć. No ale to już raczej edukacyjnie. No i pytanie jak zmienia się strojenie portu w zależności od wytłumienia. Pewnie po wytłumieniu dobrać port. Pytanie czy znowu korygując wytłumienie z dobranym portem okaże się że znowu wypadało by przestroić br.

To biale to wykladzina welniana ktora wyleci.

Scianki mam z MDFu 32mm grubosci a na to 3 lub 4 warstwy mat bitumicznych. Pod midwooferem jest wieniec a pod nim tylko po dwie warstwy mat.

Na gorze z tylu i na dole jest 4 cm welny owczej.

Wykladzina wyleci. Na jej miejsce dam filc taki jak do wygluszania samochodow 15mm gruby.

Na tyl , gore i dol po dwie warstwy filcu.

Na to i moze nad glosnikiem dam welne.

Sama welna zadziala duzo wyzej niz filc.

W moich pierwszych audiofilskich konstrukcjach cala kolumne wytlumilem samym filcem ze starej AUDI i graly rewelacyjnie.

Tu są obrazki czym w działaniu różni się wełna od gąbki (filc odsłuchowo działa podobnie więc i pomiar, można założyć, byłby podobny):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

masz rację, że wełna "działa" wyżej. Niby nie tłumi basu, ale w małych ilości dodaje mocy niskim a w większych robi muła.

 

specjalnie dla arcziego, pomiary:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

Na gorze z tylu i na dole jest 4 cm welny owczej.

 

Tak się najczęściej robi w DIY i takie rozwiązanie jest często spotykane w konstrukcjach firmowych.

W opracowaniach visatona i dynaudio można zobaczyć inne podejście - wełna na środku obudowy, w węzłach fal stojących:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zobaczcie przykład kitu dynaudio foccus.

Z kolei lekka modyfikacja tego pomysłu, czyli umieszczenie wełny bezpośrednio za wooferem (tak aby wchodził tak jakby na poduszkę obejmującą ramiona woofera) to dodatkowe obniżenie QTS o 20%. W przymałej obudowie, czyli takiej jaką zastosowałeś, są z tego same korzyści.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

specjalnie dla arcziego, pomiary:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Rozumiem że to bez jakichkolwiek złośliwości? ;)

 

Mówiąc szczerze to bardzo podoba mi się taki wymiar dyskusji. Konkretnie i merytorycznie :).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Odsłuchowo próbowałem gąbki ale jakoś nie leżą mi.

Lubie mocniej wytłumione budy bez chaosu jaki robią fale odbite w skrzynce.

 

Ale mam inny problem - z przegrodą.

Obecna przegroda to panel podłogowy 7mm oklejony matami. Niestety wpada w rezonans przy 180Hz co słychać przez otwór na zwrotnicę . Tak więc przegroda do wymiany.

Niestety dając grubszy MDF komora wyjdzie mi mniej niż 25 litrów.

Niżej mam oryginalną komorę pod ProAc 2,5 czyli 35 litrów. Komora jest z MDFu 32mm wklejona i dodatkowo poskręcana wkrętami jak i zresztą cała skrzynka przed fornirowaniem.

Wycinanie odpada bo ruszające się wkręty mogą zrobić ślady na fornirze a 35 litrów jakoś mi nie leży.

Mam jeszcze pomysł żeby zamówić stożek o podstawie 16cm tyle ile szerokość wewnątrz i z 30cm wysokości.

Rozbije trochę fale stojące i zmniejszy choć trochę kubaturę którą jeszcze zmniejszę dodatkowymi matami.

Albo nawale mat z 3 litry :)

Rozumiem że to bez jakichkolwiek złośliwości? ;)

 

Mówiąc szczerze to bardzo podoba mi się taki wymiar dyskusji. Konkretnie i merytorycznie :).

 

Bez jakichkolwiek złośliwości.

Te pomiary są ok, aby zrozumieć pewne mechanizmy, ale o brzmieniu to one za wiele nie mówią. Dodasz wytłumienia to otrzymasz bardziej liniową charakterystykę a więc i zniekształcenia spadną.

Weź też poprawkę, że projekt na accutonach to 3way i trochę inne zależności.

Każdy rodzaj materiału membrany inaczej będzie reagować na wytłumienie, nie widziałem np. żeby w "Audio" kolumny z membraną ALU były tłumione gąbką/filcem (mat bitumicznych również w nich nie widziałem), zawsze jest wełna w sporych ilościach itd. Moje dynki ze względu na membranę z polipropylenu z magnezem potrzebują wytłumienia uwypuklającego szczegóły, stąd najlepiej u mnie wychodzi takie a inne podejście + maty bitumiczne.

Filtr RLC nieznacznie wycina sam dół pracy tweetera.

Udało mi się sparować ( 5 kondów na jedną pojemność 80uF ) 79,3uF i 79,4uF

Jeden SCR 47uF miał za dużą pojemność o 1,4uF !

 

Powyżywałem się trochę na kolumnach.

Kurcze... ale to nap...la . W końcu wyro z dupskiem mi się telepie :)

Pomimo że moja lampa ma tylko 65W można z ZRT wycisnąć bardzo duże natężenia dźwięku.

Pierwsze co , to czystość dźwięku . Nie ma zniekształceń średnicy midwoofera przy jego dużych wychyleniach jak to jest w większości 2 way.

Pewnie jedno to niskie zniekształcenia midwoofera a drugie to niski podział.

Stereofonia , przestrzeń , mikro i makro dynamika powala .

25 litrów jednak to za mało.

Bas jest zbyt twardy . Może fani bębna się ucieszą. W muzyce elektronicznej wyższego basu jest za dużo w stosunku do niskiego .

Całe pasmo jest bardzo liniowe. Może nawet za bardzo. Dla mnie jest trochę za dużo wyższego środka .

Revelatory nie mają też tak wypchniętego środka jak węglasy . Na węglasach choć to nie było prawdziwe środek ( wokal ) był bardziej " obecny " .

Na dalsze oceny wstrzymam się na jakiś czas niech to wszystko się ułoży.

Pewne jest że docelowo będzie większa buda - 32-35 litrów .

 

Teraz szukam kabelków bo te będą za krótkie .

I lepszych gniazd .

Dołożę też po litrze mat bitumicznych na kolumnę .

Też mi się wydaje, że te 32-35 będzie optymalne.

Chciałby Cię namówić na eksperyment z elementem stratnym zamontowanym prowizorycznie w otworze po br.

Sam chciałem z varioventem poeksperymentować i zobaczyć czy by się sprawdził jako duży monitor w ok. 20l.

Cieszę sie, że pierwsze wrażenia ze zwrotką Zapha są takie pozytywne.

 

Jeden SCR 47uF miał za dużą pojemność o 1,4uF !

Kupowałeś parowane? Jak nie, to i tak mieści się w 5% tolerancji.

Pewne jest że docelowo będzie większa buda - 32-35 litrów .

 

Zarzekałeś się, że mniejsza buda będzie ok a tu zonk;) W audio to (prawie) niczego nie można być z góry pewnym, niestety.

 

Chciałby Cię namówić na eksperyment z elementem stratnym zamontowanym prowizorycznie w otworze po br.

Sam chciałem z varioventem poeksperymentować i zobaczyć czy by się sprawdził jako duży monitor w ok. 20l.

 

W rurce jest chyba za mała powierzchnia na takie zabawy... Variovent, ze względu na nieliniowośc materiału tłumiącego to raczej dziwny wynalazek. Zresztą czy ten głośnik ma tak wysokie QTS, aby stosować variovent? Chyba nie.

W rurce jest chyba za mała powierzchnia na takie zabawy... Variovent, ze względu na nieliniowośc materiału tłumiącego to raczej dziwny wynalazek. Zresztą czy ten głośnik ma tak wysokie QTS, aby stosować variovent? Chyba nie.

A br. jest liniowy? Nie chodzi o obniżenie QTC, tylko o obniżenie f3 w stosunku od obudowy zamkniętej i inną (lepszą) odpowiedź impulsową oraz mniejsze zniekształcenia. Przy średnicy ok. 8 cm po wyjęciu rury br. powinno być prawie dobrze przy tej powierzchni membrany.

Taki eksperyment można przecież przeprowadzić tylko z samej ciekawości.

Mialem troche polipropylenow SCR .

Nie byly parowane a pojemnosci z duza dokladnoscia pokrywaly sie. Nawet przy 22uF.

Ale jak kupilem 47uF to jeden byl rozjechany na plus 1,4uF

Laczac pojemnsc z 5ciu kondow dobralem juz OK.

Na razie koniec eksperymentow do konca roku.

Jak wspomnialem teraz buda , maty , nowe gniazda ( prawdopodobnie CMC ) oraz kable .

25 litrów jednak to za mało.

To jest optymalna objętość. W 35 litrach na początku będzie Ci odpowiadało troszkę niższe zejście, ale potem dostrzeżesz braki dynamiczne i wcale nie na dole, ale na średnicy. A mocna i dynamiczna średnica jest kluczem do dobrego brzmienia, bas to tylko uzupełnia.

Jest jeszcze kwestia pomieszczenia...

Wiem co słyszę , a słyszałem wiele :)

Cicho było znośnie , ale już przy wyższych poziomach nie bardzo.

Czy dużo czy mało to zależy.

18W8545 w tych samych warunkach dałem do 25 litrów i nie było mowy o zamulaniu .

Raczej nawet duże wytłumienie nie przyniesie tego ze głośnik zacznie widzieć te z 7 litrów więcej.

A teraz i tak nie jest mało wytłumienia.

Na symulacjach wychodzi że w takiej budzie Revelator ma tak podbity bas i tyle.

Nawet zwiększenie budy do 35 litrów nie powoduje dużego spadku wysokiego basu ( około decybela ) ale zwiększy się ilość niższego basu i słyszalnie bas przestanie być taki twardy.

Tak czy inaczej najbliższe 2 tygodnie kolumny będą grać intensywnie a ja nadal szukam kabli , gniazd i mat.

Kolejne zakupy.

 

Okablowanie wewnętrzne - zdecydowałem się na Resona BI-WIRE SOLID CORE o grubości 1mm

Odcinek 250cm , co da mi cztery kawałki po 125cm - zwrotnica będzie na samym dole. Oddzielona przegrodą skośną.

Zanim go rozbroję - porównam z obecną Audionovą Moonwalk.

 

Gniazda CMC 858 - czyli srebrzone.

Szkoda że nie znalazłem na miejscu lepszych :/

 

No i 16 mat bitumicznych - po 8 na kolumnę.

Czyli zmniejszę kubaturę z 35 na 33 litry.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.