Skocz do zawartości
IGNORED

Saba i co dalej?


Gość StaryM

Rekomendowane odpowiedzi

Prawdę powiedziawszy próbowałem tak na szybko wczoraj zmierzyć charakterystyki za pomocą HOLMimpulse, ale wychodziło coś takiego, jak by sikał mocno pijany byk. Więc dlaczego wydaje mi się, że to tak pięknie gra? Audio-voodoo? Placebo? Ubzdurałem sobie?

Zła kalibracja karty? Duży wpływ odbić w pokoju na pomiar?

 

Pokaż Co Ci wyszło, najlepiej wklej screen całego okna (klawiszem [printscreen]) do painta i zamiesc tutaj, to ocenimy co jest nie tak.

El sueño de la razón produce monstruos.

Gość StaryM

(Konto usunięte)

To nie tylko mi tak wyszło, dostępne pomiary głośników saby wskazują na dość poszarpane charakterystyki - mówię o tych, co widziałem w necie. Na razie nie mogę powtórzyć pomiaru, ale w późniejszym czasie postaram się to zrobić.

Saby to właśnie przykład tego, że do sukcesu nie jest wymagana płaska charakterystyka. Ciekawi mnie natomiast to co by było gdyby np. cyfrowo wypłaszczył ją i tak posłuchał jaki jest efekt...

StaryM - dokładnie targały mną takie same odczucia, jak pierwszy raz posłuchałem pół roku temu Sab, akurat były to elipsy. Jak byś znalazł dwa większe kawałki płyty, sklejki itp. i wsadził w nie głośniki to dopiero zobaczysz co to Audio-Voodoo :) Bardzo ważne jest umiejscowienie tego ustrojstwa w pomieszczeniu, tj. odpowiednia odległość od słuchacza i od ścian. Zrobiłem mały eksperyment na Żonie, weszła z zasłoniętymi oczami i niestety posadzona w odpowiednim miejscu nie potrafiła wskazać miejsca głośników :), była tylko muzyka. Pozdrawiam.

Aha, masz na mysli sam charakterystyke glosnika, nie konkretnie Twoj zestaw. No cóż, charakterystyka przenoszenie mowi nam jak glosno sa przetwarzane okreslone czestotliwosci. To ze sa nierownosci na charakterytyce nie musi znaczyc, ze glosnik zle gra, tylko ze niektore dzwieki beda nieco glosniejsze niz w rzeczywistosci, a niektore cichsze. Wiadomo,z e jesli chcemy zblizyc sie w 100% do naturalnosci przekazu (zblizyc!, nie osiagnac go), to lepiej, zeby char-ka byla plasciutka.

 

 

Ale jak napisalem char-ka to nie wszsytko, wazne sa tez znieksztalcenia itp. Wiec moze pasmo przetwarzania jest przecietne, ale pod innym wzgledme glosnik jets bardzo dobry - i dlatego przyjemnie sie go slucha.

El sueño de la razón produce monstruos.

To jak o jest ? Jedni wsadzają Saby w różne obudowy i ciągle a one ciągle "nie grają". Inni wsadzają w byle co i ulegają ich urokowi. Ja swoje Saby trzymam w na razie w pudle na szafie. Tym nie mniej robiłem pomiary impedancji i wyszło mi, że w tych czasach gdy je robiono nie zawracano sobie zbytnio głowy powtarzalnością parametrów głośników.

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Nie jestem elektronikiem, a zresztą przyznam się, że bardziej zwracam uwagę na brzmienie niż wykresy. Ale...

Zrobiłem takie chałupnicze pomiary za pomocą Holmimpulse. Nie mam do tego ani warunków, ani dość dobrego sprzętu, te wykresy wyszły trochę podobne do tych przedstawianych w necie, ale z ogromnymi zakłóceniami (chyba z powodu akustyki, złe ustawienie do pomiaru, ale nie mogłem inaczej). Jednak obydwie pary głośników miały bardzo podobne wykresy.

Niestety z odgród raczej muszę zrezygnować. OB muszą mieć miejsce i muszą być dość spore. Najlepszym rozwiązaniem byłoby coś jak w projektach Fikusa. Dodanie trzeciego głośnika basowego i umieszczenie go w pudle. Zapewne spora grupa słuchaczy przy samych sabach będzie narzekać na brak dołu.

Same saby nie nadają się na obudowy zamknięte lub typowe BR. Jak zauważył mamel, to dźwięk się wtedy robi skompresowany. Ja to bym nazwał,że jest tak zduszony w niższych rejestrach i wręcz nieczysty. W moich tymczasowych skrzynkach, tył jest otwarty i jedynie dla lekkiego wytłumienia dałem zwinięty w rulon arkusz piramidek na środku.

To jak o jest ? Jedni wsadzają Saby w różne obudowy i ciągle a one ciągle "nie grają". Inni wsadzają w byle co i ulegają ich urokowi.

No właśnie sam sobie zadaję to pytanie. Jestem raczej niedowiarkiem i trudno mnie nabierać na jakieś psychologiczne sztuczki. Wczoraj nie mogłem się oderwać od słuchania. Szczególnie dwa moje ulubione koncerty brzmiały świetnie - G. Benson, Weekend in L.A oraz Allman Brothers Band, At Fillmore East.

Oczywiście będę chciał później mieć jakieś bardziej przystosowane obudowy i nieco większe, ale nie bardzo mam teraz czas, a zima nie sprzyja szukaniu porządnego stolarza, który by nie spartaczył roboty i nie zdarł ze mnie ostatniej koszuli. ;)

Gość StaryM

(Konto usunięte)

A przy okazji mam pytanie jeszcze.

Czy taka odgroda jak na zdjęciu:

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P12/IMG_1836.jpg

ma w ogóle sens? bo wszystkie inne, które widziałem, to są znacznie szarsze.

jak już masz je w jakichś pudełkach, zamiast tego co stosujesz do prowizorycznego tłumienia tyłu, wytnij 4 paski tektury i pobaw się ustawieniem

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ma w ogóle sens? bo wszystkie inne, które widziałem, to są znacznie szarsze.

Ma o ile jest jeszcze glosnik niskotonowy grajacy do 500hz, bez tego nie ma kompletnie zadnego sensu.

 

A tak poza tym wzielem sie za moje Saby, troche je pomierzylem i kolejny raz dziwie sie, jak ktos moze sluchac tych glosnikow bez zwrotnicy, a tylko na jednym kondensatorze :) Straszne marnowanie potencjalu Sabek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość StaryM

(Konto usunięte)

W sumie na początku odżegnywałem się od takiego rozwiązania z dodatkowym basem. Ale tak myślę, ze kto wie.. ;)

Tyle, ze ten bas to bym wolał ze względów estetycznych schować, by wyglądu vintage nie psuł :D

 

No właśnie przymierzam się do kupowania elementów do zwrotnicy. Co byś proponował? 6dB czy 12dB na oktawę, jaką częstotliwość podziału?

No właśnie przymierzam się do kupowania elementów do zwrotnicy. Co byś proponował? 6dB czy 12dB na oktawę, jaką częstotliwość podziału?

 

Nie da się tak "z głowy" powiedzieć, nie ma uniwersalnej zasady.

Trzeba zrobic pomiary glosnikow ( a jeszcze lepiej znalezc pomiary znieksztalcen dla danych czestotliwosci od producenta, ale o tym tylko mozna pomarzyc) i zobaczyc dokad graja w miare rowno, a gdzie zaczynaja byc widoczne rezonanse. Jesli rezonanse silne, to tzreba ciac wyzszym rzedem. Podobnie jesli musimy z tweeterem zjechac do nizszych czesotliwosci.

 

 

Mozna tez zrobic pomiar impedancji i sprawdzic gdzie znajduje sie "zabek" - oznacza on miejsce gdzie membrana sie dzieli (łamie).

 

 

 

Przemysl tak zakup elementow, zebys laczac je mial mozliwie duzo roznych kombinacj (np rezystory 1,2,3,5,10 ohm).

El sueño de la razón produce monstruos.

Dla sab wystarczy 6db plus wyrownanie czasowe glosnikow. Nie moge podac gotowej zwrotki, bo moje Saby sa inne. Zerknij na wczesniej podana strone Troelsa, jesli Twoje glosniki sa te same, to warto skopiowac zwrotnice.

Generalnie na midwoofer trzeba cewke zeby stlumic wznoszaca sie charke. Na wysokotonowy stozek kondensator okolo 4uf i dzielnik rezystorowy do obnizenia skutecznosci. Ten stozek naprawde ma spora efektywnosc.

 

Nie da się tak "z głowy" powiedzieć, nie ma uniwersalnej zasady.

Trzeba zrobic pomiary glosnikow ( a jeszcze lepiej znalezc pomiary znieksztalcen dla danych czestotliwosci od producenta, ale o tym tylko mozna pomarzyc) i zobaczyc dokad graja w miare rowno, a gdzie zaczynaja byc widoczne rezonanse. Jesli rezonanse silne, to tzreba ciac wyzszym rzedem. Podobnie jesli musimy z tweeterem zjechac do nizszych czesotliwosci.

 

 

Mozna tez zrobic pomiar impedancji i sprawdzic gdzie znajduje sie "zabek" - oznacza on miejsce gdzie membrana sie dzieli (łamie).

Tomq, dla Sab taki schemat kompletnie nie dziala :) Tutaj nie ma co mierzyc poza charka, a zgranie glosnikow jest stosunkowo proste. Poza tym specyfika tych glosnikow nie daje zbyt duzego manewru jesli chodzi o zwrotnice i jej nachylenie.

Szczerze mowiac, to nawet bardzo dobrze, ze tak jest...

projekt zwrotnicy z pomiarami ze strony Troels'a dla tych Sab (nie owali)

 

wymiary frontu to 350mm x 1000mm, osobiście "poszerzyłbym" front do min 400mm

 

dodatkowy bas w tak wąskiej desce jako OB to pomyłka :-), szkoda kasy na głośnik.

Proponuję dodatkowo dwa moduły basowe w OZ lub BR na Beyma 12"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) obudowa ok 50-70l pojemności

 

ew zbudować obudowy typu Onken (w/g obrazka)

Obudowy OZ i BR będa miały przewagę nad Onkenem pod względem mniejszych wymiarów, więc dużo łatwiej będzie znaleść dla nich odpowiednie miejsce w pomieszczeniu

 

Niestety (lub na szczęście) Bas-y trzeba by napędzić osobnym wzmacniaczem, najlepiej z aktywnym podziałem, prosty w budowie, który powinien się dobrze sprawdzić byłby LM3886 na jeden kanał

 

co do "filtrowania" Saby 20cm od dołu w OB, to trzeba by poeksperymentować,

przy aktywnym podziale byłoby najlepiej, przy pasywnym , spróbowałbym je puścić bez niczego (sama odgroda nie pozwoli im za bardzo grać poniżej 120-150Hz)

ew. pasywne rozwiązanie to bateria kondów ok 80 - 100uF niestety muszą być najwyższej jakości aby nie "zabić" dźwięku Sab

 

Do MeloV8

A czy nie lepiej byłoby zaprojektować coś na wzór

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , ale z użyciem jednego lub dwóch ( jak w projekcie Troels'a) wspomnianego powyżej głośnika Beymy?

Na pewno bas z niego będzie o wiele lepszy i skuteczniejszy niż z poczciwej Saby,

a Saba w takiej obudowie też rozwinie "skrzydła" gdyż nie będzie od tyłu obciążona poduszką powietrzna,

Projekt taki mógłby być "rozwojowy" gdyż podstawa basowa w roli Beymy, która nie jest relatywnie droga byłaby opracowana,

a na frontowej ściance niekoniecznie musiały by znaleść się Saby, można by użyć jakiejś innej kombinacji fullRange + wstęga, lub nawet fullrange "solo"

Co Ty na to?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Sam już znalazłem "alternatywę" dla Eminence w projekcie DTQWT, są nimi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

StaryM

Więc można by zrobić

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) z wykorzystaniem tychże Sab na froncie, i wooferków Beymy, może być ciekawie.

Tym bardziej, że sam Troels gdzieś wspomina że w swojej wersji DTQWT używa wooferów Beyma (których?), z kolei przy projekcie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) podaje jako alternatywę "

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ", a te z kolei poleca także do TQWT

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

"Najprosciej" jest isc w strone projektow bardziej bezkompromisowych, to jest 3 drog, aktywnych basow, nowych glosnikow. Problem w tym, ze wiaze sie to z duzymi kosztami, czasem potrzebym do zaprojektowania tego wszystkiego i milionem innych spraw. Nie uwazam oczywiscie, ze to zle rozwiazanie, tyle ze sporo osob kupujacych Saby jest zadowolone z dzwieku glosnikow, jedyne co im brakuje to troche wiecej basu. Czesto sa to osoby, ktore na mysl o tranzystorze i aktywnej korekcji dostaja gesiej skorki :)

Sporo ludzi rowniez poleglo w projektach bardziej skomplikowanych, co w efekcie skonczylo sie poszukiwaniem sprawdzonego projektu na bardziej nowoczesnych przetwornikach. Po pierwszym zachwycie nad OB, pojawia sie chwila reflekcji i czlowiek stwierdza, ze jednak to nie jest granie takie jakby chcial. Potem zaczyna sie modyfikacje, zmienianie glosnikow, zwrotnicy ale tak naprawde to krecenie sie w kolo. Wcale sie nie dziwie, ze w koncu przychodzi z niechecenie i albo kupuje sie gotowce albo sklada cos sprawdzonego.

 

Ja poki co chce przy pomocy TL wyciagnac bas z Saby, na tyle efektywnie, zeby przy wiekszosci muzyki nie bylo czuc wyraznego niedosytu niskich czestotliwosci. Niestety zadna wariacja odgrody dla Sab sie nie sprawdza i trzeba siegnac po inne rozwiazanie.

Proponuję dodatkowo dwa moduły basowe w OZ lub BR na Beyma 12" 12BR70 lub 12G125 obudowa ok 50-70l pojemności

 

ew zbudować obudowy typu Onken (w/g obrazka)

Obudowy OZ i BR będa miały przewagę nad Onkenem pod względem mniejszych wymiarów, więc dużo łatwiej będzie znaleść dla nich odpowiednie miejsce w pomieszczeniu

 

Niestety (lub na szczęście) Bas-y trzeba by napędzić osobnym wzmacniaczem, najlepiej z aktywnym podziałem, prosty w budowie, który powinien się dobrze sprawdzić byłby LM3886 na jeden kanał

 

12BR70 Beymy daje 94db/w 65 litrowym BR. Spokojnie dałoby się to zgrać pasywnie i napędzić jednym wzmakiem. Jesli nawet trzebaby były sciszyć średnicę Saby to tylko delikatnie.

Zachęciliście mnie i wsadziłem w końcu swoje Saby do rozkrojonego po skosie, wzdłuż boku, pudła kartonowego. Wyszły takie ścianki z podstawką o wymiarach szer 62cm wys.77cm. Szeregowo z wysokotonowcami dałem kondensatory 3.3uF. I się zaczęło słuchanie. No pierwsze wrażenie jest niezłe, naprawdę. Po pierwszej płycie dodałem jeszcze w szereg z kond. 3.3uF rezystory 2.2 Om by złagodzic nieco wysokie tony. Basu oczywiście brakuje. Z tym że w niektórych nagraniach tego prawie nie słychac. W innych znowu jest zupełnie chudo. Tak czy inaczej przestrzeń muzyczna jest bardzo fajna. Te niby odgrody stanęły ok. 70 cm od ściany w tyłu i chyba to wystarczy. Głośniki znikają zostaje przestrzeń muzyczna. Chociaż większe Saby są dośc nisko to i tak dźwięki słychac znacznie wyżej. Śmiesznie jest z trzaskami winylu, bo slychac je tylko w głośnikach. I kto to wymyślił by zamykac głośniki, niczym w więzieniu, w jakich pudłach ? Czy ktoś widział np. skrzypce grające tylko w jedną stronę ? :-) W sumie to do takiej odgrody trzeba by dodać jakis niskotonowiec i popracowac nad zwrotnicą. Na koniec powiem wam że odgrody wydobywają z głośników pewne aspekty naturalności dźwięku, które zapewne trudno uzyskać gdy są zamknięte w pudłach. Jest to kwestia tego jak się dźwięk rozchodzi w pomieszczeniu. Bardzo to fajne. Pewne instrumenty jak np. fortepian brzmią po prostu wspaniale.

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Skoro już jest mowa o dodatkowym głośniku na bas, to może:

http://allegro.pl/fonics-glosnik-hw1500-niskotonowy-200w-gitarowy-i2113267052.html

15" średnicy, SPL 95dB, Qts 0.65 - a jest tańszy niż te wcześniej podawane.;)

Kurcze, co to się porobiło że już nawet Alphardy podrabiają? :-)

 

Do odgrody to można by go sprawdzić, ale ani do OZ ani do BR to on się nie nadaje, skrzynka by musiała być jak w reklamie pralki Beko :-)

 

StaryM

Jak jednak idziesz w kierunku odgród, a pociągają Ciebie Vintagowe rzeczy to może coś na wzór Wharfedale SFB/3 właśnie, tam w dole siedzi "tylko" 12"

chociaż sama odgroda jest "słusznych" rozmiarów szer ponad 80 cm wzrost, karzełek można rzec, jedyne 90cm :-), basu z tego będzie na pewno

Jeżeli jednak coś bardziej współczesnego, oczywiście poza wspaniałym w/g mnie designem Jamo, to też swego czasu takie coś znalazłem (ostatnie zdjęcie)

Pozdrawiam Ape

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-38223-0-17340900-1329035550_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

jak już masz je w jakichś pudełkach, zamiast tego co stosujesz do prowizorycznego tłumienia tyłu, wytnij 4 paski tektury i pobaw się ustawieniem

 

Wyciąłem z płyty pilśniowej i sprawdzam rozmaite ustawienia.

Jak jednak idziesz w kierunku odgród

 

No właśnie nie wiem, w jakim kierunku idę. Z odgrodami jest problem wielkości. Pokój ma 18m2, więc nie poszaleję, bo przynajmniej biurko z komputerem i kanapę muszę w nim zostawić. ;)

Poza tym załamały mnie ceny kondensatorów. Od 200 do 300 zł za taki, który by mi odciął niskie (200 - 300Hz) od saby. Jeśli bym chciał mieć odgrody z wooferem, to muszę zastosować kondensator albo bi-amping. Nie mam wzmacniacza, do którego mogę podłączyć zestaw o impedancji +- 2Ohm.

A w ogóle to czemu ja zostałem humanistą, a nie fizykiem? Niestety większość tych spraw związanych z falami dźwiękowymi i obliczeniami to dla mnie dziś czarna magia. ;)

niestety z odgrodami jest jak w słynnym powiedzeniu, ale tu wielkość ma znaczenie :-)

takie minimum to 50cm szer i 90cm wysokości oczywiście z wooferem najlepiej 15" na dole, więc wbrew pozorom nie jest to sporo większe niż Twoje założenia z początku wątku (szer. ścianka 37cm)

Druga droga to węższe odgrody szer ok 40cm tylko dla Sab, a do tego osobne dwa moduły basowe z beymą 12" (tak jak kolega powyżej napisał 65l BR, ja bym też sprawdził i OZ)

 

kwestia tylko estetycznego ich wykończenia i wkomponowania lub wyeksponowania w pomieszczeniu.

Dlatego pokazałem to ostanie zdjęcie, w/g mnie pomysłowo się to łączy pod względem wzorniczym.

Inną drogą jest ekstrawagancki kolor, który wyeksponuje odgrody jako element dekoracyjny (tu za przykład może być wykończenie w Jamo)

Co do ustawienia, nie są one wcale wiele inne niż w przypadku standardowych paczek, ale te min 1m od tyłu trzeba by im zapewnić w czasie odsłuchu.

 

Potestuj sobie te Sabcie w różnych "obudowach" dużych i bardzo dużych :-), załatw kawał dechy na prowizoryczne odgrody i sam sobie porównasz co bardziej Tobie odpowiada,

wtedy dopiero przymierz się do poważniejszego, już finalnego projektu, bo jak zauważyłeś zabawa tania nie jest :-) (twój przykład kondensatorów, a ładnie wykończenie też swoje kosztować będzie) :-)

Jeżeli spodoba się tobie OpenBaffle, to na Sabach świat się nie kończy, powiem więcej, w wielu przypadkach ludzie odchodzą od Sab, gdyż one się trochę "drą, czy wrzeszczą" wręcz :-)

a jest naprawdę wiele sprawdzonych i dobrych projektów tego typu na bardziej popularnych, współczesnych głośnikach, które zachowując pozytywne cechy średnicy mają wyeliminowane niekorzystne parametry dźwięku, po prostu grają odrobinę równiej.

 

Swoją drogą wybrałeś sobie głośniki, które przez wielu uważane są za "najlepsze na świecie", a jednak nigdzie nie dla nich opracowanego kompletnego i kompetentnego projektu, a dlaczego? bo nie są to uniwersalne głośniki.

Pozdrawiam i kibicuję Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Jeżeli spodoba się tobie OpenBaffle, to na Sabach świat się nie kończy, powiem więcej, w wielu przypadkach ludzie odchodzą od Sab, gdyż one się trochę "drą, czy wrzeszczą" wręcz :-)

Bo ludzie graja na jednym kondensatorze, to nie dziwne, ze sie drze :)

 

Swoją drogą wybrałeś sobie głośniki, które przez wielu uważane są za "najlepsze na świecie", a jednak nigdzie nie dla nich opracowanego kompletnego i kompetentnego projektu, a dlaczego? bo nie są to uniwersalne głośniki.

Jak nikt tego nie zrobil, to ja to zrobie ;)

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Bo ludzie graja na jednym kondensatorze, to nie dziwne, ze sie drze :)

Dotychczasowe moje próby wykazują, że jednak lepiej mieć zwrotnicę z cewką. Nie zdecydowałem jeszcze o podziale, choć skłaniam się ku zwrotnicy 6dB/okt. Jutro będę miał kilka pożyczonych ze sklepu zwrotnic 2D. Chcę doświadczalnie sprawdzić, który podział będzie mi się wydawał najlepszy.

Problemem jest ewentualne dodanie woofera, bo kondensatory niskiego podziału kosztują koszmarne pieniądze. W zasadzie cena dwóch równa jest już cenie jakiegoś całkiem niezłego używanego wzmacniacza.

Swoją drogą wybrałeś sobie głośniki, które przez wielu uważane są za "najlepsze na świecie", a jednak nigdzie nie dla nich opracowanego kompletnego i kompetentnego projektu, a dlaczego? bo nie są to uniwersalne głośniki.

Myślę, że to tez trochę jest kwestia indywidualności. Każdy lubi co innego i robi tak jak lubi - w końcu to DIY. Gdyby to firma jakaś robiła to byłby projekt i setki klonów, no i oczywiście same ochy i achy.

To co w tych głośnikach jest piękne, to przestrzeń. Jeśli maja oddech, to naprawdę doskonale budują scenę muzyczną. Słucham dziś specjalnie utworów, w których basu nie ma za dużo (takie unplugged - głównie gitara, flet, fletnia pana, fortepian) i to jest naprawdę coś świetnego.

Nadal nie zdecydowałem się na żaden konkretny projekt, ale sklejam właśnie kartony (żeby mieć grubsze, szersze i dłuższe), bo jednak chcę troszkę dokładniej przyjrzeć się OB.

Dobry wieczór

StaryM, tutaj masz sklep ze stosunkowo tanimi i jednocześnie nie najgorszymi kondensatorami MANT MKP

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pozdrawiam Ape

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Gość StaryM

(Konto usunięte)

O dzięki, na pewno skorzystam.

A przy okazji pytanie. Czy kalkulator na:

http://ccs.exl.info/calc_cr.html

jest wiarygodny? Bo tak sobie kalkuluję i przeliczam, no i porównuję z tym co już inni mają.

Analizuję to, co jest na stronie lampizator.eu.

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P12/endorphin%20XO.jpg

Według tego projektu odcięcie wysokotonowego jest na 8kHz, ale już średniotonowy ma odcięcie na poziomie 2kHz a z dołu na 400Hz. A z kolei bas na ok 170Hz. Tak wynika z tego kalkulatora. Jakoś przerasta to moją zdolność rozumienia zagadnień technicznych. ;)

Być może to głupie pytania, ale jak już wspominałem, jestem raczej nietechniczny.

Napisano dziś, 22:31 O dzięki, na pewno skorzystam.

 

Ja proponuje szukac uzywek an Allegro. Kondensator mkp raczje nie jets czyms co znacznie zmienai parametry podczas eksploatacji, wiec chyba nie bedzie roznicy jakosciowej, a moze wyjsc sporo taniej (sam widzialem takie okazje).

 

A przy okazji pytanie. Czy kalkulator na:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) jest wiarygodny? Bo tak sobie kalkuluję i przeliczam, no i porównuję z tym co już inni mają. Analizuję to, co jest na stronie lampizator.eu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Według tego projektu odcięcie wysokotonowego jest na 8kHz, ale już średniotonowy ma odcięcie na poziomie 2kHz a z dołu na 400Hz. A z kolei bas na ok 170Hz. Tak wynika z tego kalkulatora. Jakoś przerasta to moją zdolność rozumienia zagadnień technicznych. ;) Być może to głupie pytania, ale jak już wspominałem, jestem raczej nietechniczny.

A czy ten kalkulator uwzglednai gdzies jaki jest rzeczywisty przebieg impedancji od ktorego glownie zalezy dzialnie filtrów? Czy uwzglednai wzajemne rozmieszczenie wzgledem siebie glosnikow? Szerokosc scianki kolumny, etc, etc, etc?

 

 

I jak jakas matre, po raz kolejny: pomiary....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Gość StaryM

(Konto usunięte)

A czy ten kalkulator uwzglednai gdzies jaki jest rzeczywisty przebieg impedancji od ktorego glownie zalezy dzialnie filtrów? Czy uwzglednai wzajemne rozmieszczenie wzgledem siebie glosnikow? Szerokosc scianki kolumny, etc, etc, etc?

No na pewno nie. Po prostu siedzę nad tym i próbuję zrozumieć. Ale coś chyba mało pojętny jestem. ;)

A ja odsyłam do pomiarów Troelsa. Tam widać jak na dłoni jak i dlaczego wyglądają zwrotnice dla tych głośników.

Hm.. przyjrzałem się jeszcze raz. Na początek faktycznie zrobię taką zwrotnicę jak Troels proponuje. Chyba rozumiem, o co mu chodzi.

Dziś wstawiłem zamiast nich Vify i jest o niebo lepiej. Tyle że to wiedziałem też na słuch. ;)

 

Masz dość oryginalny słuch gdyż najtańsza wysokotonówka STX za 30 zł jest lepsza od vify DX oraz najtańszego ushera z s520 z tym, że te dwie ostatnie kosztuja 100 zł/szt :)

Może dlatego STX jest lepszy gdyż produkowany jest w Józefowie a nie w Ningbo tak jak Vifa, Usher itd.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.