Skocz do zawartości
IGNORED

Optymalny midbass do obudowy zamknietej z korekcją DSP


PawelP

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekaw jestem Waszych sugestii jesli chodzi o glosniki nisko-sredniotonowe do kolumny w obudowie zamknietej, ktora jest korygowana procesorem sygnalowym do liniowej charakterystyki. Zalozenie tych glosnikow to z jak najmniejszej obudowy wydobyc jak najnizszy bas przy zachowaniu pozostalych parametrow przetwarzania na wysokim poziomie. Chcialbym, zeby obudowa zamknieta miała maksymalnie 7 litrów, jezeli sie wypelni welną to zalozmy efektywnie jakieś max. 10 litrów. Poniewaz glosnik bedzie korygowany do liniowej charakterystyki w dol do 30 - 35 Hz to bedzie oznaczać duze podbicie basu - typowo rzedu kilkunastu decybelii przy 40Hz. Chodzi wiec przede wszystkim o glosnik, ktory bedzie dosc nisko schodzil w basie, czyli zeby nie trzeba bylo go mocno korygowac/podbijac i/lub wytrzymujący duzy skok membrany. No i ogolnie to powinien byc tez dobry glosnik. Dobrze byloby podzielic Wasze typy na dwie kategorie: 1.Absolutna (bez względu na cenę) i 2. Best-buy - najlepszy stosunek cena/jakość.

 

Jako poziom odniesienia i punkt wyjścia do porównań z Waszymi propozycjami, w kategorii best-buy mój faworyt to na razie Dayton RS150-8 za 204 zł.

A przy okazji pytanie, jakie parametry midbass-u sa Waszym zdaniem najbardziej decydują o tym, czy glosnik dobrze sie bedzie czuc w obudowie zamknietej ?

Takie rozwiązania sie pojawiąją choć z swej natury są skomplikowane i kosztowne

Pakowanie w takie rozwiązanie głośnika za 200 PLN to już total bez sensu

Do tego głośnik musi mieć czujnik położenia który bedzie sprzężeniem zwrotnym dla procesora sygnałowego.

Jeśli mówiesz o HiEndzie to takie rozwiązanie musi kosztować i poniżej gdzieś kilku tyś zł raczej nie ma co kombinować

No pomijam tu fakt umiejętność zaprogramowania procesora DSP :)

zyli zeby nie trzeba bylo go mocno korygowac/podbijac i/lub wytrzymujący duzy skok membrany
A zniesztalcenia intermodulacyjne srednich tonow?

El sueño de la razón produce monstruos.

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Dayton RS150-8 ma korektor fazy więc nie nadaje się do obudowy zamkniętej z podbiciem basu, bo może być słyszalny świst powietrza przeciskającego między karkasem i korektorem.

 

Jakiego DSP zamierzasz użyć?

Ciekaw jestem Waszych sugestii jesli chodzi o glosniki nisko-sredniotonowe do kolumny w obudowie zamknietej, ktora jest korygowana procesorem sygnalowym do liniowej charakterystyki. Zalozenie tych glosnikow to z jak najmniejszej obudowy wydobyc jak najnizszy bas przy zachowaniu pozostalych parametrow przetwarzania na wysokim poziomie. Chcialbym, zeby obudowa zamknieta miała maksymalnie 7 litrów, jezeli sie wypelni welną to zalozmy efektywnie jakieś max. 10 litrów. Poniewaz glosnik bedzie korygowany do liniowej charakterystyki w dol do 30 - 35 Hz to bedzie oznaczać duze podbicie basu - typowo rzedu kilkunastu decybelii przy 40Hz. Chodzi wiec przede wszystkim o glosnik, ktory bedzie dosc nisko schodzil w basie, czyli zeby nie trzeba bylo go mocno korygowac/podbijac i/lub wytrzymujący duzy skok membrany. No i ogolnie to powinien byc tez dobry glosnik. Dobrze byloby podzielic Wasze typy na dwie kategorie: 1.Absolutna (bez względu na cenę) i 2. Best-buy - najlepszy stosunek cena/jakość.

 

Jako poziom odniesienia i punkt wyjścia do porównań z Waszymi propozycjami, w kategorii best-buy mój faworyt to na razie Dayton RS150-8 za 204 zł.

A przy okazji pytanie, jakie parametry midbass-u sa Waszym zdaniem najbardziej decydują o tym, czy glosnik dobrze sie bedzie czuc w obudowie zamknietej ?

Nadaje się jedynie głośnik z bardo dużym wychyleniem liniowym. N.p. koniczynka 18cm Scan Speaka który ma wychylenie liniowe 9 mm a mechaniczne 16 mm czyli p-p 32 mm. Możesz wtedy spokojnie podbijać bas. Zresztą o ile dobrze pamiętam to był projekt na na tym głośniku w obudowie zamkniętej w Klang und Ton. No ale głośnik kosztuje prawie 300 Euro sztuka.

Jakiego DSP zamierzasz użyć?

Tak naprawde to ten glosnik jest do prototypu produktu, ktory ma byc dostepny komercyjnie.

Korekcja DSP juz dziala i jest oparta o Sharc-a (po jednym na kazdą kolumnę).

Oprogramowanie procesora DSP nie jest największą trudnością w tym przedsięwzięciu, zdecydowanie trudniejsze są algorytmy DSP korekcji.

 

Generalnie wychylenie na pewno jest wazne, ale wydaje sie ze rownie wazne jest zejscie charakterystyki na basie. Choc pewnie te dwa są skorelowane.

Poza tym nie bardzo mialem czas zajrzec do literatury ostatnio, ale pamietam, ze są pewne specyficzne parametry glosnikow, ktore je predystynują do obudowy zamknietej i to pewnie tez trzeba wziac pod uwage.

 

A co do tego, czy jak takie high tech to musi byc drogi glosnik - sa pewnie rozne szkoly - mozna podejsc dokladnie odwrotnie - po co ladowac kase w glosnik jak i tak go precyzyjnie (na podstawie dokladnych pomiarów) koryguję ?

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Tani głośnik ma zazwyczaj większe zniekształcenia nieliniowe i intermodulacyjne niż drogi, a to już nawet za pomocą DSP ciężko by było skorygować.

 

http://zaphaudio.com/5.5test/

 

http://zaphaudio.com/6.5test/

 

LspCAD wspiera cyfrowe filtry więc korekcję charakterystyki głośnika można zrobić w tym programie.

A co do tego, czy jak takie high tech to musi byc drogi glosnik - sa pewnie rozne szkoly - mozna podejsc dokladnie odwrotnie - po co ladowac kase w glosnik jak i tak go precyzyjnie (na podstawie dokladnych pomiarów) koryguję ?

Korygujesz tylko kształt SPL, a nie zniekształcenia nieliniowe. Korekcję SPL na basie można zrobić również analogowo - sławna Linkwitz Transform jako przykład starego pomysłu w tej dziedzinie. Do tego jeżeli głośnik ma sięgać nisko, wychylenie objętościowe staje się priorytetem. No i naturalne zejście żeby nie przesterować wzmacniacza.

 

Dopiero czujnik przyspieszeniowy w pętli sprzężenia zwrotnego mógłby częściowo skorygować niedoskonałości tańszego przetwornika - do takiej zabawy polecałbym zresztą coś z napędem XBL^2 - jednak CSS SDX7 wypadł z produkcji i raczej nie nadawał się na midwoofer. Nie wiem co potrafi Exodus Audio Anarchy, też ma XBL^2.

 

Żeby nie kaszana przy 500Hz, niezły byłby Seas L16RNX - może połączyć go z koaksjalem L12RE/XFC?

 

A tak poza tym to odpuściłbym sobie pomysł mega basu z 7dm3. Gdyby to było możliwe, duże firmy japońskie dawno zrobiłyby takie produkty w dizajnerskich obudowach.

 

PS. Do 7dm3 OZ pasować mógłby Wavecor SW182BD - tyle że raczej nie nada się na midwoofer do 2-way.

Korygujesz tylko kształt SPL, a nie zniekształcenia nieliniowe.

 

A tak poza tym to odpuściłbym sobie pomysł mega basu z 7dm3. Gdyby to było możliwe, duże firmy japońskie dawno zrobiłyby takie produkty w dizajnerskich obudowach.

SPL i fazę. Zniekształcenia nieliniowe tez mozna korygowac DSP, ale ja tego nie robie, na pierwszy rzut oka wydawalo sie mocno skomplikowane. Tak, zdaje sobie sprawe ze znieksztalcen nieliniowych, ale nie traktuję ich priorytetowo z dwoch powodow - na zappaudio - najlepszym zrodle pod tym wzgledem - nie widac bylo scislej zaleznosci miedzy ceną (czyli klasą ?) glosnika a zniekształceniami nieliniowymi. Mam wrazenie, ze ich slyszalnosc jest jednak znacznie slabsza niz SPL, a pewnie tez fazy - ma ktos tu jakies obserwacje doswiadczalne ?

Nie wiem co rozumiesz przez "mega-bas" - mam wrazenie, ze dokladnie duże firmy japońskie dawno zrobiły takie produkty w dizajnerskich obudowach, i ich uzytkownicy mają megabas, tyle ze nie schodzi on specjalnie nisko. Nie widze specjalnego problemu z nisko siegajacym basem z midbasu, nawet np. 15 cm, jedynie nie ma wtedy opcji glosnego sluchania, ale to akurat nie musi byc wielki minus dla audiofilskich monitorów.

A po co korygować fazę że tak zapytam? Minimalnofazowość jest naturalna, gorzej z kombinacjami w DSP opartymi na pre-dzwonieniach w impulsie... Oczywiście jeżeli skorygujesz przebieg na środku do płaskości minimalnofazowo (trzeba jednak bardzo uważać na błędy i artefakty pomiaru typu szumy i wygładzanie), to i faza się wygładzi. BTW - wszelkie korekcje aplikowane np. do modów własnych membrany celulozowej w pasmie przenoszenia nie spełnią swojej roli zbyt dobrze, bo takie mody często generują zniekształcenia nieliniowe.

 

Zniekształcenia nieliniowe - te związane z wychyleniami słychać i to bardzo dobrze. Odpowiadają one za wszystko to co odróżnia bas z małych wynalazków od porządnych dużych wooferów, zdecydowanie na minus zdaniem wielu.

Pojawila sie sugestia Ushera 9845, mam akurat pod reka pare SS8545, sprawdzilem ile potrzebują w obudowie zamkniętej i wychodzi koło 7 litrów, wiec moze to jest dobra opcja, co sadzicie ? Mialem wrazenie, ze byly projektowane z mysla raczej o BR, ale to akurat pewnie dotyczy zdecydowanej wiekszosci dostepnych glosnikow do 7".

 

Misiomor, jak Twoim zdaniem wyglada porownanie zaproponowanego Seas L16RNX vs SS8545 w tej aplikacji ?

Uwzględniając wszystko - efektywność i zejście, przy 40Hz oba mają ok. 75dB napięciowo na IB, tak więc przewagę będzie miał Scan skoro ma większe Sd.

 

Seas ma za to plus w postaci metalowej membrany przez którą będzie odprowadzał ciepło z małej budy. Z kolei ten niewiadomego pochodzenia mod przy 500Hz ciekawie nie wygląda.

 

Wavecor SW182 mimo niższej ef. referencyjnej ma prawie 76dB przy 40Hz, a do tego metalową membranę.

Seas ma za to plus w postaci metalowej membrany przez którą będzie odprowadzał ciepło z małej budy.

to jakiś żart z Twojej strony, prawda?

 

A jeżeli nie, to zapytam skąd weźmie się ciepło w obudowie, które trzeba będzie "odprowadzać"?

Bo jeżeli z cewki to chyba prędzej kosz głośnika się tym zajmie, a nie membrana,

chyba że to głośnik neodymowy, ale to już producent powinien zadbać o stosowny radiator na magnesach

Poza tym jeszcze raz zapytam; skąd jakieś nadmiarowe, niebezpieczne temperatury w małym głośniku w domowych warunkach, które trzeba "odprowadzać"?

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Membrana jest połączona z cewką przez metalowy karkas, kontakt cewki z koszem jest jednak przez powietrze a dalej żelazo, o wcale nie najlepszej przewodności cieplnej. Po coś jednak Seas montuje w Excelach miedziane korektory fazy a Eton daje nawet w ich miejsce radiatory.

 

Skąd ciepło - podobno całość ma mieć silne EQ podbijające bas, konieczne skoro objętość ma być mała. Ogólnie to konstrukcja ma być z gatunku ekstremalnie wyżyłowanych, dlatego wszelkie doświadczenia z kolumn normalniejszych mogą nie mieć tu zastosowania. Do tego autor wątku sugeruje wejście na rynek - dlatego warto wziąć pod uwagę możliwość dłuższej pracy z max. głośnością - kolumna z gatunku "takie małe a jak sadzi" może sprowokować właściciela do popisywania się przed kolegami na dżamprezie skąd prosta droga do napraw gwarancyjnych itd.

- kolumna z gatunku "takie małe a jak sadzi" może sprowokować właściciela do popisywania się przed kolegami na dżamprezie skąd prosta droga do napraw gwarancyjnych itd.

Aa, no tak, ja slucham juz od dluzszego czasu z wyrownaniem pasma do np. 20Hz w dól, ale zapominam, ze rzadko kto ma taką mozliwośc. Chodzi o to, ze to wcale nie daje efektu mega-basu. Moje obserwacje wskazują, że ucho ludzkie jest raczej słabe jako przyrząd - analizator widma, natomiast jest dość dobrym analizatorem porownawczym (dwoch widm, np. z dwoch kolumn, cos na zasadzie "znajdz roznice") i detektorem nierownosci odpowiedzi czestotliwosciowej. I stad podbicie bass-reflexowe dobrze slyszalnego zakresu 60 - 150 Hz daje wrazenie poteznego basu, chociaz kosztem szczegolow srednicy i gory, Natomiast wyrownanie do 20Hz daje dzwiek bardzo szczegolowy o spokojnym, ale przyjemnie niskim fundamencie basowym. Odpowiednio skonstruowane podstawki beda dawac subiektywnie "wiecej basu" niz moje podbicie niskiego basu o dobre kilkanascie decybeli.

Wiec rynek nastoletnich wielbicieli miejskiego car audio to nie jest moja target grupa i na odwrot - oni raczej by byli rozczarowani i nie mieli radosci z tego sprzetu.

Jest pewna różnica między EQ aplikowanym do wiekszego (jak zgaduję) głośnika, celem sięgnięcia 20Hz a żyłowaniem 7dm3 OZ na 35 - 40Hz, w materiale muzycznym jest znacznie więcej 40Hz.

 

Użytkownicy sprzętu hi-fi potrafią zaskoczyć - dlatego konserwatywne projektowanie na najgorszy przypadek może nie być takim znowu głupim pomysłem.

  • 3 miesiące później...
Gość Cadam

(Konto usunięte)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.