Skocz do zawartości
Kolumny

AudioPhase - Tonika

„AudioPhase to mała manufaktura, która powstała dzięki upartej wierze w pasję z zamiłowania do hobby, jakim jest audio. Cały zestaw audio, począwszy od kabli zasilających, a zakończony kolumnami głośnikowymi tworzy jedność, która powinna z sobą idealnie współgrać, naturalnie i nienagannie odtwarzając zapisany obraz dźwiękowy. Ostatnim elementem są kolumny głośnikowe, które nie mogą ograniczać w żaden sposób żadnego z elementów poprzedzających.”

Wstęp ten zaczerpnąłem bezpośrednio ze strony producenta, ale dokładnie oddaje opis tej manufaktury. Na naszym rynku działają już jakiś czas, poważny debiut i wypłęnięcie na szerokie wody miał miejsce w 2018 roku na wystawie Audio Video Show, a chyba najpopularniejsza Ich kolumna to Charles Martin (wywodzący się z firmy AudioPhase). Pod szyldem Audiophase (za sterami którymi siedzi Karol Goliński, jako właściciel i konstruktor) jest jeszcze kilka modeli kolumn: nawiązujące do klasyki Hi-Fi „Opium” doskonale nadające się do pracy ze słabszymi wzmacniaczami lampowymi. Ich bardziej ambitna i zaawansowana wersja, czyli „Opium Ambition” oraz małe monitory „Spliff”.

_DSC2137.thumb.jpg.7164231d4cfa339002628fe1b06d64c6.jpg_DSC2139.thumb.jpg.53382bf5afe4165d971c207495a58099.jpg_DSC2140.thumb.jpg.90ab1f8780dae8846ac4f841f3a7c5f7.jpg_DSC2143.jpg

Jak większość firm, manufaktur, które powstają jako owoc pasji i hobby, cele zarobkowe, strategia marketingowa schodzą na drugi plan, a na pierwszym zostaje pasja i chęć tworzenia jak najbardziej zaawansowanych i wyszukanych konstrukcji – widać to chociażby po kolumnie Charles Martin. Jednak wraz z rozwojem firmy, powiększaniem grona odbiorców, uzyskaniem dystrybucji, trzeba się zmierzyć z faktem, że nie każdy klient od razu wchodzi na poziom zawansowany i oczekuje produktu topowego. Lwia część potencjalnych klientów to osoby zaczynające zabawę z audio, albo poszukujące jakiejś sensownej alternatywy na przejście z produktu marketowego, na coś z wyraźnie wyższej półki jakościowej, ale nadal znajdującej się w umiarkowanym zakresie cenowym.

I tak ja odbieram właśnie najnowszy model AudioPhase o nazwie „Tonika”, gdyż jest najtańszym modelem w ofercie producenta, z założenia to kategoria entry-level do prawdziwego hi-fi. Z wyglądu wpasowuje się w kanon jaki wytyczony jest dla tej kategorii kolumn – czyli bez zbędnego odkrywania koła na nowo, wybrano klasyczną, wąską bryłę prostopadłościanu.

Front kolumny zasłania równie klasyczna maskownica (mocowana na ukrytych magnesach). Po jej ściągnięciu pierwsze miłe zaskoczenie. Pomimo relatywnie niskiej ceny rynkowej produktu, same przetworniki to średnio-wyższa półka, co w tej kategorii cenowej nie jest częstym widokiem.

_DSC2087.thumb.jpg.8fe307c8ef7b246a7571d105f75d62c9.jpg_DSC2144.thumb.jpg.50a47c730719ad41c0ae799fcbb6d446.jpg_DSC2145.thumb.jpg.18eebd3902a47614a757505d39d85f46.jpg

Przetworniki to wysoki model Vify (VIFA NE180) w charakterze głośnika nisko-średniotnowego, oraz kultowa już „dwudziestkapiątka” Vify (VIFA DX25) w najnowszej, ulepszonej odmianie. Kolejnym zaskoczenie pojawia się w momencie, gdy spojrzymy na tył kolumny, prócz tabliczki znamionowej i otworu bass refelex, naszym oczom ukażą gniazda głośnikowe marki WBT… Zwykle znajdujemy je w konstrukcjach z sześciocyfrową ceną… Kolumna jak na swoje rozmiary sprawie wrażenie ciężkiej, co każe mi sądzić, że prócz solidnych ścianek, wewnątrz znajdują się dodatkowe wzmocnienia konstrukcji. Samemu nie rozkręcałem kolumny, jednak dostałem od producenta zdjęcia zwrotnicy i tutaj kolejne już pozytywne zaskoczenie, bo nawet w miejscu niedostępnym dla wzroku klienta, użyto bardzo dobrej jakości elementy zwrotnicy. To metalizowany rezystor, dobre kondensatory Mundorfa i cewki nawinięte grubym drutem. Ta dla głośnika wysokotonowego jest powietrzna, dla głośnika nisko-średniotonowego ma rdzeń, co jest zrozumiałe, bo zwykle bardziej opłaca się dodać rdzeń, niż niepotrzebnie zwiększać długość drutu, a co za tym idzie, pasożytniczej rezystancji.

1822594854_image0(7).thumb.jpeg.586fd63445f9152cf79d4ba063522eb4.jpegIMG_3650.thumb.jpg.4a7e2a41f311f65bc1b4c1d869d4cd23.jpgIMG_3657.thumb.jpg.ab30c1c78993f6f905d990eb29482640.jpg

Tak więc aspekt techniczny, a także relacji jakości użytych elementów do ceny końcowej jest bardzo dobry. Nawet można pokusić się o stwierdzenie, że jest najlepszy na rynku, bo przynajmniej ja, nie znam innego produktu (zarówno manufakturowego jak i wielkoseryjnego), który oferuje taką jakość użytych elementów, w tym przedziale cenowym. Tutaj duże brawa.

Jakość wykonania obudowy nie pozostawia, żadnych powodów do narzekań, nie znalazłem, żadnych niedoróbek czy defektów, do których można by się doczepić. Egzemplarz, który testowałem wykończony był w szarym, matowym kolorze lakieru. Mi osobiście takie wykończenie się bardzo podobało, choć raczej preferuje nowoczesny wystrój wnętrza i świetnie się komponuje z drewnem i betonem architektonicznym, które są teraz w modzie.

Jak dowiedziałem się od producenta, kolor kolumny w jakim jest dostępna, to każdy z palety RAL. Czyli możemy zamówić dowolny kolor z setek różnych odcieni, a jedynym oznaczeniem w tej materii jest nasza fantazja. Znakomita sprawa i jeden z takich elementów produktu, który przekonuje mnie, by wybrać manufakturę, zamiast produktu wielkoseryjnego. Czasem wdawałem się w polemikę, czemu warto wybrać manufaktury, zamiast produktu seryjnego i prosiłem o merytoryczne argumenty. Skoro ceny są podobne, jakość podobna to czemu upierać się przy manufakturze? No właśnie często nie widziałem powodu, ale też nigdzie nie widziałem takiego względnie prostego, a jakiego skutecznego zabiegu.

Tak więc mamy możliwość pełnej personalizacji wyglądu, przy zachowaniu powtarzalności produktu (strojenie, głośniki, obudowa), a jednocześnie bardzo wysokiej klasy komponenty kolumny. I to są racjonalne i merytoryczne argumenty, które do manufaktury mogą przekonać, a na pewno przekonują mnie.

Teraz najważniejsze pytanie – jak te kolumny grają? Po entuzjastycznym opisie jakości wykonania produktu, oczekiwania wydają się być wysokie. Na szczęście, ja odsłuch miałem całkowicie neutralny i pozbawiony jakichkolwiek oczekiwań. Gdy tylko kolumny do mnie dotarły, nie zgłębiając zbytnio szczegółów konstrukcyjnych, podpiąłem je prosto z kartonów do sprzętu i dałem im sobie spokojnie pograć.

Po jakimś czasie, słuchając całkowicie w tle, bez żadnego zaangażowania, dostrzegłem mimochodem bardzo dużą naturalność, muzykalność i brak jakiegokolwiek zmęczenia wielogodzinnym słuchaniem. Nie wiem, czy można silić się o lepszy komplement niż to, w każdym razie dla mnie to jedna z ważniejszych cech, dojrzałej konstrukcji głośnikowej. Dopiero później, gdy zaciekawiony dźwiękiem, zacząłem bliżej analizować rozwiązania konstrukcyjne kolumny, dostrzegłem wysoką jakość użytych elementów, którą opisałem w pierwszej części materiału i zrozumiałem, skąd tak wysokiej próby dźwięk.

Jednak same dobre podzespoły nie wystarczą, jeżeli strojenie byłoby złe. Natomiast w AudioPhase TONIKA, to co bardzo przykuwa uwagę, to niezwykle dojrzałe i spójne zestrojenie głośników. W każdym słuchanym repertuarze, odczuwalna jest, przyjemna, naturalna i uczciwa muzykalność – uczciwa bez dosładzania, a wynikająca naturalności i łagodności brzmienia. Żaden zakres dźwięku nie próbuje dominować, wybiegać przed pierwszy plan i machać rękami, próbując zwrócić na siebie uwagę. Dźwięk jest poukładany, spójny, równy i jednocześnie cały czas muzykalny. Nie odczuwa się jakiegoś potężnego efektu Wow! po uruchomieniu tych kolumn (chociaż po przejściu z pełnej budżetówki Wow! będzie na pewno), ale pełnie jakości tych kolumn zaczyna doceniać się po dłuższych, wciągających odsłuchach.

_DSC2147.jpg_DSC2141.jpg_DSC2142.jpg_DSC2148.jpg

W świetle tego co napisałem, próba rozbicia dźwięku na poszczególne elementy mija się z celem, ale spróbuje pokrótce skrobnąć parę słów o poszczególnych zakresach. Wysokie tony są skierowane w stronę neutralności. Nie czuć zmiękczenia ani dosłodzenia tego zakresu, jednak brak jakichkolwiek sybilantów, szorstkości czy uciążliwości. Efekty 3D, holografia spadają na drugi plan, ale nie odczuwamy ich braku. Pamiętać należy, że kolumny te skierowane są do osób ze sprzętem ze średniej półki cenowej, stąd też zdroworozsądkowo, nie ściągano się to w tej konstrukcji, wiedząc, że może to niepotrzebnie wyeksponować niedoskonałości słabszego sprzętu.

Średnica również jest neutralna, ale tutaj odczuwamy głębię, przyjemne dociążenie i lekkie ciepło co owocuje bardzo soczystymi i głębokimi wokalami. Nawet z nieco suchym źródłem czy wzmacniaczem zakres ten będzie bardzo przyjemny, a przy połączeniu z dobrym lampowcem, odwdzięczy się jeszcze bardziej.

Bas ma odpowiednią masę i wypełnienie by wypełnić dźwiękiem pomieszczenia w przedziale 15 do 25 metrów kwadratowych. Konturowość jest bardzo dobra, ale przy założeniu, że pobawimy się trochę z kolcami i podstawkami pod kolumnę, bo (przynajmniej u mnie) miało to duży wpływ, na zmianę tego aspektu. Szybkość basu jest niezła, choć nie są to najszybsze głośniki jakie słyszałem, ale na tle konstrukcji dwudrożnych nie mają się czego wstydzić.

 

Podsumowując, kolumny te są godne polecenia, ich mocne strony to bardzo dojrzałe i wysmakowane strojenie, co w połączeniu z zaskakująco wysokiej jakości elementami składowymi, przekłada się na bardzo dobrej klasy brzmienie (moim zdaniem, co najmniej dorównujące produktom z tej kategorii cenowej). Bardzo podoba mi się możliwość zamówienia w dowolnym kolorze, podoba mi się powtarzalność produktu i już pewna pozycja rynkowa.

Na tle innych produktów manufakturowych, (a wydaje mi się, że znam wszystkich liczących się konstruktorów i ich produkty z tego zakresu cenowego), gdybym szukał kolumn dla siebie, to chyba wybrałbym AudioPhase TONIKA. Piszę to mając realne porównanie z innymi produktami i po dłuższych odsłuchach. Nie chcę rzucać tu hasła, że to najlepsze kolumny w swojej cenie, bo każdy ocenia to inaczej, ale dla mnie argumenty jakie oferuje TONIKA przemawiają najbardziej. Dlatego jeszcze raz gorąco polecam do zapoznania się z produktem.

Rafał Czuk.

 

Dane techniczne:

- Głośnik niskośredniotonowy: topowa VIFA NE180

- Głośnik wysokotonowy: VIFA w najnowszej odświeżonej wersji

- Kondensatory Mundorf EVO OIL

- Rezystory MILLS

-Cewki Jantzen-Audio

- Okablowanie z miedzi wysokiej czystości

- Terminale WBT nextgen

 

Impedancja 8 ohm

Efektywność 86,5 dB

Pasmo: 36Hz – 25 kHz

W komplecie znajdują się maskownice, kolce oraz podkładki  

 

CENA: 5900zł (para)

 

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Solidna technika, zgrabne proporcje, brak widocznych zaczepów maskownicy. Do czego się można przyczepić? Do braku poszerzających podstawę stopek- przy tych proporcjach obudowy, to potrzebne. Może jeszcze przydałoby się rozszerzenie palety o wykończenie drewniane, nawet jeśli wiązałoby się to z małą dopłatą. O dźwięku nie piszę, bo nie słyszałem, ale kolumny budzą apetyt na co najmniej dobry stosunek jakości do ceny.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, porlick napisał:

Solidna technika, zgrabne proporcje, brak widocznych zaczepów maskownicy. Do czego się można przyczepić? Do braku poszerzających podstawę stopek- przy tych proporcjach obudowy, to potrzebne. Może jeszcze przydałoby się rozszerzenie palety o wykończenie drewniane, nawet jeśli wiązałoby się to z małą dopłatą. O dźwięku nie piszę, bo nie słyszałem, ale kolumny budzą apetyt na co najmniej dobry stosunek jakości do ceny.

Oczywiście forniry jak i lakiery połyski są możliwe za dopłata ( 400zł ) 

 

na oryginalnych kolcach kolumny są stabilne, nie ma potrzeby stosowania poszerzonych stopek ( chyba, że ze względów wizualnych ) mimo zgrabnych wymiarów mamy kolumnę o masie własnej  19kg z prawidłowo ulokowanym środkiem ciężkości ( liczne przegrody i usztywnienia wewnątrz obudowy ) 

 

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, AudioPhase napisał:

Oczywiście forniry jak i lakiery połyski są możliwe

To jeszcze bardziej zaostrza apetyt.

 

17 minut temu, AudioPhase napisał:

nie ma potrzeby stosowania poszerzonych stopek

Rzecz dyskusyjna gdy w domu są dzieci lub zwierzęta. Zwłaszcza, że kolce dodatkowo zawężają pole podparcia kolumny.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
28 minut temu, Marcinus napisał:

W moich maskownice są montowane magnetycznie, pewnie tutaj też takie rozwiązanie zastosowano.

Nie wiem, czy czujesz kontekst...

7 godzin temu, porlick napisał:

Do czego się można przyczepić? Do braku poszerzających podstawę stopek...

Teraz jasne?

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo mnie zaciekawiły te kolumny ze względu na fakt, że na co dzień słucham muzyki na prawie takim samym zestawie głośników ( u mnie w torze wysokotonowym pracuje Vifa pierścieniowa XT25BG-60-04). Mogę potwierdzić piękną pracę głośnika NE 180W w zakresie średnich tonów, wokale brzmią urzekająco.  Natomiast w zakresie niskich tonów , w moich kolumnach, jest problem - bas jest punktowy, bez głębi,  jakby niewidoczny. Jeśli to nie tajemnica chciałbym poznać objętość netto obudowy skoro konstruktorzy osiągnęli zadowalającą jakość basu. Moje kolumny mają objętość netto 18 dm3 .  Sądzę jednak, że konstruktor miał ten sam problem z basem co ja skoro powietrzną cewkę w torze niskich częstotliwości zastąpił cewką rdzeniową. Trzykrotne zmniejszenie rezystancji tej cewki (z 0,42ohm na 0,14ohm) dało głośnikowi NE180W tak zwanego lekkiego kopa. Chciałbym zobaczyć także charakterystyki pomiarowe kolumn z tego powodu , że sam miałem kłopoty z likwidacją tzw. górek w czterech miejscach a zwrotnice  w kolumnach Tonika są bardzo nieskomplikowane (może wynika to z różnic w konstrukcji obudowy?).  Koszt kompletu głośników to kwota ok.950 pln (już z VAT),  koszty elementów zwrotnic +/- 500 pln, cen   gniazd głośnikowych nie znam. Czy zatem cena jest uzasadniona? Na to odpowie klient po odsłuchu. Lakierowanie półmatem jest najtańszą usługą w lakierniach praktykowaną przy lakierowaniu tzw. frontów kuchennych, dopłata 400 pln za naturalny fornir i lakierownie na połysk to w mojej opinii znakomita i bardzo przystępna oferta.

U mnie kolumny na głośnikach Vifa wyrzuciły na emeryturę poprzedniczki z tym, że w każdym kanale pracuje delikatnie subwoofer. Według mnie czystość , klarowność muzyki reprodukowanej przez ten zestaw głośników jest więcej niż zadowalająca (w tym przedziale cenowym). Z niecierpliwością i autentycznym zainteresowaniem oczekuję na prezentację kolumn Tonika ( może na AVS 2021?).

Pozdrawiam

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, degusto napisał:

Mogę potwierdzić piękną pracę głośnika NE 180W w zakresie średnich tonów, wokale brzmią urzekająco.  Natomiast w zakresie niskich tonów , w moich kolumnach, jest problem - bas jest punktowy, bez głębi,  jakby niewidoczny.

Dodam od siebie, że ja głównie testowałem na dwóch, 250-wattowych monoblokach Manleya. A te grają dużym, mocnym i bardzo dociążonym dołem, przy tym dobrze kontrolowanym, co zapewne jest zasługą dużej mocy. 

Testując kolumnę 2-way odnoszę się i porównuje dany produkt do innych konstrukcji 2-way. I na ich tle Tonika, również na basie wypada dobrze. A to, że inne konstrukcje 3-drożne, 4-drożne mają większy potencjał na basie to już inna sprawa. 

 

2 godziny temu, degusto napisał:

Z niecierpliwością i autentycznym zainteresowaniem oczekuję na prezentację kolumn Tonika ( może na AVS 2021?).

Najbliższe Audioshow w 2022... 😞

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, plastik1989 napisał:

Dodam od siebie, że ja głównie testowałem na dwóch, 250-wattowych monoblokach Manleya. A te grają dużym, mocnym i bardzo dociążonym dołem, przy tym dobrze kontrolowanym, co zapewne jest zasługą dużej mocy. 

Testując kolumnę 2-way odnoszę się i porównuje dany produkt do innych konstrukcji 2-way. I na ich tle Tonika, również na basie wypada dobrze. A to, że inne konstrukcje 3-drożne, 4-drożne mają większy potencjał na basie to już inna sprawa. 

 

Najbliższe Audioshow w 2022... 😞

Odpowiem tak..... Zamiast NE180 na próbę zaaplikowałem w tej samej obudowie Revelatora.......  Był bas, była głębia itd. Moje kolumny DIY też są dwudrożne a obok stoją również dwudrożne Oberony RLS - było z czym porównać. Problem chyba  polega na tym, że jeden Revelator kosztuje tyle co komplet przetworników na dwie kolumny Tonika. Przy czym podtrzymuję, że niskie średnie i średnie tony za pośrednictwem Vify moje uszy przyjmują lepiej. Podzieliłem się tylko swoją opinią i nie chcę wchodzić w polemikę przed odsłuchem Tonik.

Sorry, ale nie śledzę wydarzeń audio i myślałem, że rok przerwy AVS wystarczy 🙂

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 23.09.2021 o 14:01, degusto napisał:

cen   gniazd głośnikowych nie znam

25€ sztuka wiec jest to juz wrecz ektrawagancja w tym przedziale cenowym. Taka bizuteria - wisienka na torcie. Wiekszosc jak nie wszytskie produkty konkurencji beda zbudowane na smieciowych elementach i to juz robi ogromna roznice.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.