Skocz do zawartości
IGNORED

Topowy głośnik niskotonowy.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

Mała errata...

 

Gatunek muzyczny"Dubstep''zawiera taką samą ilość średnich tonów jak każdy inny gatunek.

Zdecydowana przewaga dźwięków jest w paśmie średnio tonowym.Bez względu na gatunek.A to,że np.w klasyce śpiewają tylko soliści oznacza tyle,że brak ilościowo dźwięków ze skrajów pasm.

Dodanie ilościowo dźwięków ze skrajów pasm nie oznacza,że ilość średnich tonów się zmniejsza bądź zwiększa.

  • Użytkownicy+

Nie wiedziałem, że głośniki Focala są jeszcze dostępne. Zwrócił mi na nie uwagę witek_z.:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

http://celestion.com/product/4/ntr215010jd/ No to może to? 170 litrów @ 30 Hz, FDP Butterwortha 12 dB/okt @ 70Hz, pasmo (-6 dB) 26,7 - 108 Hz. 100 dB @ 50 Hz przy mocy wzmaka ok. 5W. Symulowane w LspCADzie.

 

Cena 1750 zł przy cenach chajfajowych głośników wcale nie jest jakaś dziwna.

Głośnik byłby niezły do domowego hi-fi, gdyby wydłużyli mu nieco uzwojenie cewki. Zszedłby do A sub-kontra a więc 27Hz bez silnego EQ (i poświęcania wytrzymałości mocowej poniżej Fb gdyby zastosować subsonic celowany w Fb), miałby większe Xmax. A kto potrzebuje w domu 2.9% efektywności mocowej, zwłaszcza z 5" cewki napędowej.

A kto potrzebuje w domu 2.9% efektywności mocowej, zwłaszcza z 5" cewki napędowej...

 

W latach 60-tych takie głośniki miały sens, bo wyprodukowanie wzmacniacza o mocy 150 W, było bardzo drogie. A dziś wielu pozostało z tym sposobem myślenia i z takim podejściem: głośniki z SPL >95dB a nawet 100 i wzmacniacz 2,5 Wata. Dorabia się do tego ideologię o wyższości takich rozwiązań nad innymi. Skoro są klienci czemu nie...

Hi-end głośnik nie musi być mocny, wielki i co tam jeszcze. Ma gra niiiiisko, z możliwie małymi zniekształceniami i w akceptowalnej objętości. Jak widzę Beymy i Celestiony polecane do domowego audio, to mi ręce opadają...

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Nie jest moim problemem, że lubisz muły. Lub sobie. Jest dużo subwooferów do chłamowego kina domowego po 500 zł, będą dla ciebie odpowiednie. Będą grać "niiiisko" i będą małe. Półkilowa membrana 10" - coś dla Ciebie.

 

A kto potrzebuje w domu 2.9% efektywności mocowej, zwłaszcza z 5" cewki napędowej.

 

Misiomor, czemu masz takie ograniczone postrzeganie? Uważasz, że brzmienie jest nieistotne, tylko jeden parametr jest ważny?

Misiomor, czemu masz takie ograniczone postrzeganie? Uważasz, że brzmienie jest nieistotne, tylko jeden parametr jest ważny?

Uważam że sprzęt hifi powinien odtwarzać to co jest nagrane na płycie, a nie być zniekształcającym upiększaczem. Skoro więc fortepian jest dość popularnym instrumentem, głośnik powinien przenieść wszystkie jego klawisze, łącznie z najniższymi. Estradówki tego warunku nie spełniają.

Nie wiedziałem, że głośniki Focala są jeszcze dostępne. Zwrócił mi na nie uwagę witek_z.:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

13W7653 jest świetny do TL z małą modyfikacją oczywiście, trzeba tylko dociążyć go a wtedy Fs spadnie, Qts się podwyższy ale w TL dobroć około 0.5 jest dobra.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
<br />13W7653 jest świetny do TL.<br />

 

dlaczego? jak niskie zejście i przy jakiej skuteczności Twoim zdaniem mozna osiągnąć i z jakiej długości linii. fs 46 HZ dość wysoko

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Uważam że sprzęt hifi powinien odtwarzać to co jest nagrane na płycie, a nie być zniekształcającym upiększaczem.

 

Chcesz mi powiedzieć, że 21-calowy woofer będzie zniekształcał? Albo że pasmo od 30 Hz freefield nie jest w warunkach domowych wystarczające do większości zastosowań? Wilson projektując Sophię badał spektra muzyki różnych gatunków i wyszło im, że ze statystycznego punktu widzenia nie opłaca im się forsować pasma poniżej 40 Hz, bo takie sygnały są zbyt rzadkie.

 

Inne pytanie: czemu się tak panowie boją głośników estradowych? Bo nie mulą i nie ukrywają wad nagrania? Ja rozumiem, misiomor słucha tylko fortepianu, ale jest jeszcze muzyka, gdzie fortepian nie występuje, jest za to sporo instrumentów, które "bez prądu" nie istnieją. Ciągle ktoś gada o realizmie, ale jakoś nikt (poza cybantem, bo on akurat wie, co to muzyka live) nie wpadł na to, że realistyczne warunki dla gitary elektrycznej Hetfielda i basówki Burtona i perkusji Ulricha to było grubo ponad 100 dB, na estradzie. Nagłaśnianej czym? No właśnie. Nie wiem też, skąd zabobon, który zaprezentował colcolcol - że jak głośnik ma wysoką efektywność, to się go podłącza pod słaby wzmacniacz. Dla mnie to kompletnie bez sensu.

 

Miał być głośnik topowy. Dla piszących tutaj "topowość" z pewnością nie oznacza realizmu odtwarzanej muzyki, bo jednym z przejawów tego realizmu jest osiągany SPL. W takim razie proponuję zacząć od początku, przez ustalenie, jakie są kryteria topowego głośnika basowego. Bo na pewno nie brzmienie ani nie realizm. Na razie wiadomo tylko, że "ma grać niiiiisko, z możliwie małymi zniekształceniami i w akceptowalnej objętości". Jaka objętość jest akceptowalna - nie zostało określone. Jakiego rodzaju zniekształcenia wybiórczo biorą panowie pod uwagę - także nie, bo np. zniekształcenia dynamiki zostały zignorowane. Jak na razie wychodzi na to, że tytuł wątku trzeba zmienić na "przeciętny głośnik subniskotonowy", który może też sobie mulić do woli. Byle było "niiiisko".

Jako Hi-End przetwornik basowy 26cm, SS czy SEAS wydają się być lepsze.

Głównie ze względu na lepsze zejście basu i sztywniejsze membrany oraz mniejsze zniekształcenia w paśmie do 500Hz.

Dziękuje za konkretną odp.

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

<br /> tytuł wątku trzeba zmienić na "przeciętny głośnik subniskotonowy", który może też sobie mulić do woli. Byle było "niiiisko". <br />

 

dlaczego uważasz ,że tylko głośniki estradowe nie mula basu, nie spotkałeś się nigdy z głosnikiem nie PA , kóry nie mulił i miał znakomitą dynamikę?

Nie wiedziałem, że głośniki Focala są jeszcze dostępne. Zwrócił mi na nie uwagę witek_z.:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TS do kitu .

Pomiarowo zwykle te Focal-e zamykają stawkę z dużymi jak na tak kosztowny głośnik zniekształceniami .

Drogo i nie koniecznie warto .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

dlaczego uważasz ,że tylko głośniki estradowe nie mula basu, nie spotkałeś się nigdy z głosnikiem nie PA , kóry nie mulił i miał znakomitą dynamikę?

 

Co do drugiej części pytania, to napiszę tak: nigdy nie spotkałem się z głośnikiem nie-PA w pudełkowej obudowie, który miałby tak dobrego kopa i dynamikę, jak dobry głośnik estradowy. Nie trzeba być filozofem, żeby się zorientować, że jak policzymy (Sd/Mms)*Bl, to otrzymamy parametr mówiący najwięcej o subiektywnie postrzeganej dynamice. No i teraz wystarczy porównać wartości dla estradówek i głośników chajfajowych. Wnioski nasuwają się same.

dzięki za odpowiedź :)

 

Nie napisałem nigdzie, że tylko estradowe nie mulą. Napisałem, że z zupełnie niezrozumiałego powodu jest na to przyzwolenie piszących tu osób.

Misiomor czy raven stroja swoje kolumny bardziej liniowo, tzn bez podbicia średniego basu, zastanawiam się na ile to podbicie, które Ty lubisz wynika z samych właściwiści głośników PA, ktore w br praktycznie musza byc strojone dość wysoko?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) No to może to? 170 litrów @ 30 Hz, FDP Butterwortha 12 dB/okt @ 70Hz, pasmo (-6 dB) 26,7 - 108 Hz. 100 dB @ 50 Hz przy mocy wzmaka ok. 5W. Symulowane w LspCADzie.

 

Cena 1750 zł przy cenach chajfajowych głośników wcale nie jest jakaś dziwna.

Ciekawy .

Niepokojące jest nieco podbicie ~150-300Hz .

 

W pomieszczeniu w jakim by taki głośnik grał na pewno niższe zejście nie było by problemem nawet jak odbyło by się to kosztem SPL .

Zgodzę się z misiomorem .

5W i 100dB a co robił bym z pozostałymi 245 ? ;)

Z taką mocą i 2 takimi garnkami można z łatwością dobić do progu bólu :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Misiomor czy raven stroja swoje kolumny bardziej liniowo, tzn bez podbicia średniego basu,

 

Akurat MOJE kolumny w moim pokoju, to mają bas taki, jak na pomiarze:

  • Użytkownicy+

Inne pytanie: czemu się tak panowie boją głośników estradowych? Bo nie mulą i nie ukrywają wad nagrania? Ja rozumiem, misiomor słucha tylko fortepianu, ale jest jeszcze muzyka, gdzie fortepian nie występuje, jest za to sporo instrumentów, które "bez prądu" nie istnieją. Ciągle ktoś gada o realizmie, ale jakoś nikt (poza cybantem, bo on akurat wie, co to muzyka live) nie wpadł na to, że realistyczne warunki dla gitary elektrycznej Hetfielda i basówki Burtona i perkusji Ulricha to było grubo ponad 100 dB, na estradzie.

Jurek z Harpii wymienił zdaje się Eminence.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Miał być głośnik topowy. (...) Na razie wiadomo tylko, że "ma grać niiiiisko, z możliwie małymi zniekształceniami i w akceptowalnej objętości". (...) Jak na razie wychodzi na to, że tytuł wątku trzeba zmienić na "przeciętny głośnik subniskotonowy", który może też sobie mulić do woli. Byle było "niiiisko".

O to chodzi, żeby wspólnie dojść do ciekawych wniosków i wyłuskać te najlepsze głośniki z pośród setek. Cieszę się, że są różne opinie, inaczej byłoby to nudne i mało wymierne. Podajesz generalnie głośniki szybkie i bez nadzwyczajnego zejścia, ale jako pierwszego faworyta podałeś ten:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Niepokojące jest nieco podbicie ~150-300Hz .

 

I tak musisz go uciąć na ok. 150 Hz, więc ten problem nie wystąpi.

 

5W i 100dB a co robił bym z pozostałymi 245 ? ;)

 

Zawsze można użyć 50W i wytworzyć 110 dB. To będzie tak mniej więcej w okolicach "realizmu".

 

Z taką mocą i 2 takimi garnkami można z łatwością dobić do progu bólu :)

 

Z jednym takim i odpowiednim wzmacniaczem można w pokoju dojść do poziomu trwałej głuchoty.

 

Podajesz generalnie głośniki szybkie i bez nadzwyczajnego zejścia, ale jako pierwszego faworyta podałeś ten: http://store.ficaraudio.com/ib318/

 

Ale to jest głośnik do odgrody, inna para kaloszy, niż duża estradówka. I też zalety brzmienia trochę inne. Kto miał w jednym pokoju obok siebie duże OB i duży (mówię na skróty) bass-reflex, zauważy, że grają inaczej. Nie chodzi mi tylko o szybkość, ale BR np. nie podskoczy odgrodzie pod względem faktury. Natomiast OB nie potrafi stworzyć w pokoju, jakby to ująć... "ciśnienia". Z OB będzie głośno (choć oczywiście nie tak, jak z 18" w BR), ale nie będzie "ucisku na klacie". Dlatego OB jako sub do kina moim zdaniem byłaby złym rozwiązaniem.

 

Wracając do dynamiki. Zrobiłem zestawienie kilku parametrów TIW300 i Beyme 12G40. Ta sama Sd, ten sam Qts. Beyma ma mniejszą Mms i równocześnie mocniejszy napęd, co skutkuje o ok. 60% wyższym (Sd/Mms)*Bl, jakkolwiek się ta wielkość nazywa. TIW bardzo wyraźnie przegrał. Przy tej samej dobroci, Beyma ma o 19 Hz wyższą fr - wyraźnie przegrywa rozciągnięciem basu. TiW300 jest aż o ok. 6 dB cichszy z 1W.

 

Każdy musi sobie odpowiedzieć, co chce mieć. Ja TIWa do muzyki nie wybiorę, dla mnie jest to głośnik słaby.

<br />Akurat MOJE kolumny w moim pokoju, to mają bas taki, jak na pomiarze:<br />

 

 

podoba mi się:)

(Sd/Mms)*Bl,

 

sb34swnrx 51

ss 32W4878T00 43

fokal 13W7653 63,5

 

beyma 15P80Fe 206

 

NTR21-5010JD 168

 

wszystko jasne

jeśli pod uwage brać parametr Father_PiO to żaden glośnik od scan speaka przez seasa po visatony i fokale z parametrami 40-100 nie ma szans z najsłabszym PA o tej samej średnicy membrany.

 

z wlasnego jednak doświadczenia w300 o parametrze 107 gra duzo gorzej od sb34swnrx z par. 51, i pod wzgledem dynamiki rozciągnięcia basu i jakości basu

więc na jakość dźwięku musi wplywac coś jeszcze

 

 

zawsze można dokleić dodatkowy magnes i BL wzrośnie kosztem fs, jak zamierza to zrobić Harpia, ale nawet wzrost bl o 10% nie dorówna glośnikom PA, chociaż może poprawić osiągi głośnika "domowego"

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

BL wzrośnie, ale nie kosztem fs, bo ta się nie zmieni. Spadnie dobroć, co zmniejszy rozciągnięcie basu w dół. Oczywiście, że na brzmienie mają jeszcze wpływ inne rzeczy. Mnie się np. wydaje, ale podkreślam: wydaje mi się, że Qms ma wpływ na to, czy głośnik zachowuje dynamikę przy cichym słuchaniu. Jeśli Qms jest niskie, głośnik gra dynamicznie tylko głośno. Ale może sobie to wmawiam.

żeby bylo ciekawiej, kolega z innego forum który projektuje glośniki bodajże dla stx ( nie pamietam ) wypowiadal sie jasno na temat dwóch "bliżniaczych"modeli przez siebie zaprojektowanych i jasno powiedział ,że głośnik Pa odbiega jakościa dźwięku od modelu 'domowego'. jesli ktos chce cytat to poszukam

 

ale przeciez może to dotyczyć tylko tej jednej firmy

Wlasnie jak powyzej zostalo zauwazone: trzeba zaczac od PRZEZNACZENIA glosnika a potem dobrac glosnik, ktory najlepiej spelnia docelowe zalozenia w ramach budzetu.

 

Dlatego do obecnego projektu na nisko-tonowy wybralem Beyma 10LW30/N. Ma grac w pasmie 70Hz do max 800Hz z otworem stratnym. Ponizej aktywny sub 15" (a moze i 18") a powyzej PRV 5mr450-ndy itd. Jako pierwszego chyba zapuszkuje PRV ale potem Beyma i pomierze.

 

Wybierajac Beyma kierowalem sie nie tylko parametrami (fs=36Hz, BL=17.9, Qts=0.23, VC=77mm (lubie duze VC), Sd=350cm2, 94dB, 450W AES, thd -55dB/1 W etc) ale opiniami uzytkownikow.

 

Musze tez dodac, ze Beyma jest w pewnym sensie substytutem bo orginalnie chcialem dwie pary 8" 12-16 ohm ale nie znalazlem nic odpowiadajacego. Wogole glosnikow 1-16 ohm malo. Kiedys PHL mialw miare dobre takie 8"ale juz nie ma. Beyma ma 10"16 ohm ale to juz by byla przesada.

 

 

pozdrawiam,

Parametr (Sd/Mms)*Bl nie nadaje się do określania jakości głośników, choćby z tego powodu że BL rośnie 2 razy po przełączeniu głośnika DVC z konfiguracji równoległej na szeregową. BL należy rozpatrywać tylko łącznie z Re.

Każdy musi sobie odpowiedzieć, co chce mieć.

Nie wiem skąd u Ciebie przekonanie że jakość idzie w parze z tą liczbą .

(Sd/Mms)*Bl jedyne co pokazuje to SPL :)

Nic więcej .

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Parametr (Sd/Mms)*Bl nie nadaje się do określania jakości głośników, choćby z tego powodu że BL rośnie 2 razy po przełączeniu głośnika DVC z konfiguracji równoległej na szeregową. BL należy rozpatrywać tylko łącznie z Re.

 

To chyba nie problem porównywać tylko głośniki 8 ohm albo tylko 4 ohm.

 

Nie wiem skąd u Ciebie przekonanie że jakość idzie w parze z tą liczbą .

(Sd/Mms)*Bl jedyne co pokazuje to SPL

 

Jak zatem wytłumaczyć, że ten głośnik http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu-8731t00.pdf ma tę wartość wynoszącą 753 i 87 dB przy Re = 5,9 Ohm, a ten głośnik: http://www.madisound.com/store/manuals/eton/7-360.pdf ma tylko 594 i równocześnie 89 dB przy Re = 5,6 Ohm? Przecież nie powiesz, że gorszy o 21% wynik Etona idzie w parze z jego wyższą o 2 dB efektywnością.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.