Skocz do zawartości
IGNORED

Tuning zwrotnicy - wzmocnienie wysokich


czwartek4

Rekomendowane odpowiedzi

Przy włączonej funkcji DIRECT we wzmacniaczu brakuje mi troszkę góry. Do tej pory wspomagałem się korzystając z regulacji barwy wzmacniacza. Pomyślałem żeby zaingerować w kolumny. Siedzi w nich zwrotnica w torze wysokotonowca jak na zdjęciu poniżej. Z wykresu wynika, że po zwarciu rezystora zakres wysokich się podniesie (czarna linia bez rezystora, niebieska z rezystorem). Czy Waszym zdaniem pominięcie (zwarcie) rezystora będzie dobrym rozwiązaniem ? Wartości w mojej zwrotnicy: kondensator 4,7 uF, rezystor 3,3 OHM, wartości cewki nie znam. Czy eliminacja tego rezystora może wpłynąć na coś więcej oprócz wzmocnienia zakresu ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/111111-tuning-zwrotnicy-wzmocnienie-wysokich/
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że nawet po dwukrotnym zmniejszeniu ( nawet zwarciu ) rezystora wrócisz pewnie do dokładania sopranów korektorem. Nie wiem, skąd ta charakterystyka, ale i tak widać z niej podbicie góry wobec reszty pasma. Porównaj to ze słuchawkami wetkniętymi w CD, a zobaczysz, czy nie jest to droga donikąd.

Sam kiedyś używałem różnych wynalazków, łącznie z szeregowym korektorem graficznym; leczenie było trudne, ale skuteczne. Sądząc po wielkości C szeregowego ( 3,9 uF ) dwukrotne zmniejszanie opornika ( zwierania nie radzę ) raczej nie grozi zniszczeniem tweetera, ale przy rozsądnych poziomach głośności; przesuwa jednak punkt podziału zwrotnicy. Może też zwiększyć poziom zniekształceń...Jak masz możliwość, spróbuj biwiringu - powinno pomóc. R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Chyba niezbyt jasno się wyraziłem. Zdjęcie jest zapożyczone z poszukiwań rozwiązania w necie. Wartości na zdjęciu i na wykresie nie dotyczą mojego sprzętu chciałem się tylko tym podeprzeć. Jak już pisałem u mnie jest 4,7 uF i 3,3 ohm. W którą stronę przesunie się punkt podziału zwrotnicy po zmniejszeniu wartości rezystora ?

W dół, więc na tweeter będzie wchodzić więcej niskich częstotliwości. Po zmniejszeniu o 1 Ohm jest tak, jakbyś dołożył do tego 4,7 uF jeszcze równolegle np. 0.68 uF, czyli razem byłoby 5,38 uF. Gdybyś tam wstawił 51 Ohm, pewnie góry by prawie wcale nie było, ale tak, jak pisałem; nie zawsze można rezystor zwierać bezkarnie. Bez zmian w zwrotnicy ( tj pozostałych elementów L C) można się poruszać raczej w zakresie 1 Ohma; nie więcej. Przy większych ruchach trzeba na nowo przeliczać zwrotnicę i mierzyć kolumnę.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Przy włączonej funkcji DIRECT we wzmacniaczu brakuje mi troszkę góry. Do tej pory wspomagałem się korzystając z regulacji barwy wzmacniacza. Pomyślałem żeby zaingerować w kolumny. Siedzi w nich zwrotnica w torze wysokotonowca jak na zdjęciu poniżej. Z wykresu wynika, że po zwarciu rezystora zakres wysokich się podniesie (czarna linia bez rezystora, niebieska z rezystorem). Czy Waszym zdaniem pominięcie (zwarcie) rezystora będzie dobrym rozwiązaniem ? Wartości w mojej zwrotnicy: kondensator 4,7 uF, rezystor 3,3 OHM, wartości cewki nie znam. Czy eliminacja tego rezystora może wpłynąć na coś więcej oprócz wzmocnienia zakresu ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam

Pytanie pierwsze :

Jaka nominalna jest impedancja glosnika wysokotonowego.?

Jaka jest calego zestawu ?

Wreszcie jaki model i firma?

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Jak to napisałem, też opadły mnie wątpliwości. Biorąc pod uwagę np. tłumik zrealizowany nie na L-padzie, ale na rezystorze szeregowym do głośnika 4 Ohm np. 9 dB czyli 7,3 Ohm - układ zaprojektowany na podział rzędu 1,8 kHz. Po wyjęciu rezystora szeregowego tweeter będzie grał dopiero od 4,5 kHz ?, bo powiedzmy teoretycznie tak się przesunie częstotliwość podziału ?

Dla mnie to jednak zbyt trudne do oceny, choć z obliczeń właśnie są takie wyniki...

Jakby ktoś mógł i chciał, niech mnie choć trochę oświeci...R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Co do punktu, to się zgadza, ale co z spl i równowagą pasm ?

Chodzi o wypchnięcie góry powyżej poziomu woofera.

Pewnie macie rację, ale jak to przebiega, że punkt podziału idzie w górę, a spl tweetera rośnie...

Jeszcze mniej ohm, podział będzie na 8 kHz, i tweeter będzie grał tylko od tej granicy, choć projekt był od 2 kHz?

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

tzn jest tak - przy 1,8 będzie grał tak samo , trochę głośniej lub trochę ciszej jak z rezystorem (to zależy od rzędu zwrotnicy oraz czy są cewki za rezystorem), a przy 4,5 i wyżej juz dużo głosniej. A najbardziej interesujące jest to że odpowidnio dobierając cewkę za kondensatorem i sam kondensator można jeszcze podbić efektywność na większą niż byłaby kiedy głosnik byłby podpięty bezpośrednio - powstaje rezonans rlc (ale wtedy powyżej pewnej częstotliwości bedzie znowy spadek i występuje on powyzej pasma słyszalnego; przesuniecie fazy moze byc slyszalne). To samo dotyczy wkładek gramofonowych i głowic w magnetofonach. Rezystor wpina sie po to aby wyrównać te przesunięcia, poobniżac piki rezonansowe i zlinearyzować charakterystykę, efektem ubocznym jest wtedy spadek efektywnosci głosnika. Dlatego tez ludzie lubia wkładac ołowki bo dobrze grają bo zwyke rezystory maja jakąs tak indukcyjność własną co też gnie charakterystyki. hmm. To dość podobna historia jak z bass-refleksem....

Przy wyjmowaniu rezystora dobrze jest zrobić symulacje dobrym programem do rlc, wstawiając dokładny model zastępczy głośnika i zobaczyć co się wydarzy. Przy skomplikowanych zwrotnicach może sie cos dziać.

Przy takich 1 rzędu nic się raczej nie wydarzy.

Pobawiłem się z wartościami opornika i dopiero przy wartości 1 ohm wysokie brzmią prawie tak jak w słuchawkach wpiętych do cd. Przy takim oporniku prawdopodobnie podział zwrotnicy poszedł w górę. Cewka w mojej zwrotnicy ma wartość 0,17 mH, kondensator 4,7 uF, głośnik 6 ohm i opornik po wymianie 1 ohm (w oryginale 3,3 ohm). Może mi ktoś obliczyć od jakiej częstotliwości gra teraz wysokotonowy ? i jeżeli podział poszedł w gorę to czy mogę go obniżyć zwiększając wartość kondensatora ?

  • 1 miesiąc później...

W dół, więc na tweeter będzie wchodzić więcej niskich częstotliwości. Po zmniejszeniu o 1 Ohm jest tak, jakbyś dołożył do tego 4,7 uF jeszcze równolegle np. 0.68 uF, czyli razem byłoby 5,38 uF. Gdybyś tam wstawił 51 Ohm, pewnie góry by prawie wcale nie było, ale tak, jak pisałem; nie zawsze można rezystor zwierać bezkarnie. Bez zmian w zwrotnicy ( tj pozostałych elementów L C) można się poruszać raczej w zakresie 1 Ohma; nie więcej. Przy większych ruchach trzeba na nowo przeliczać zwrotnicę i mierzyć kolumnę.

Pozwolę lekko podłączyć pod temet.

Interesuje mnie powyższa wypowiedź, mam nietypowy kondesator (4.3) na wysokotonówce a chcialbym go wymienić na jakiś lepszy a z tego powodu muszę łączyć dwa rownolegle co podnosi cenę o 60-70proc. jak dobrze rozumie zmiana konda na np. 3,9 to tak jakby podniesienie o kilka dziesiatych reza?

Z kolei reza mogę zmieniać bo to przewidział projektant moich kolumn do wyboru punktu podzialu.

DCD 2010, PMA-2020AE, SR7007+ Diy MTM W15, focal be, W15 / ceol n9 + excite x16

Co znaczy lepszy? Co chcesz osiągnąć wymianą? Jak dasz równolegle dwa kondensatory, dźwięk będzie łagodniejszy, mniej barwny i mniej precyzyjny. To uspokaja dźwięk, pozbawia agresji; możesz dać i 4 - będzie jeszcze milej. R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

mam białego mundorfa 630V, chcę zmienić na supreme wysokotonówka to morel et338

 

Chcę detalicznych wysokich ale bez ostrości i bólu uszu.

dwa kondy na 4,3 to 34 € a jesen 3,9 lub 4,7 to 20-21€

 

Zmianą chcę polepszyć detaliczność i stereofonie. Jeśli przy okazji polepszy się barwa to super.

Rezystorem mogę grać od 4,3 -5,6 w celu przesunięcia podziału.

Jak mógłbym to zrobić kondem to by było super.

DCD 2010, PMA-2020AE, SR7007+ Diy MTM W15, focal be, W15 / ceol n9 + excite x16

A jakie masz druty w całej części tweetera i jak połączoną zwrotnicę?

Czy to jest druk z szerokimi ścieżkami, czy "point to point" na pająku lub dwurzędowym pomocniku?

Czy teraz dźwięk ma skłonność do agresji, czy jest uspokojony, naturalny?

Nie wiem też, czy Twoje ruchy są we właściwym kierunku.

Sprawdź po pierwsze na wyjściu słuchawkowym wzmacniacza barwę i zniekształcenia przy wyższych poziomach wysterowania. Porównaj z jakością barwy głośników.

Porównaj też w ten sam sposób wyjścia wzmacniacza i CD.

Precyzję i pełną barwę uzyskuje się raczej drutem solid do 0,5 mm i elementami RC o MAŁYCH gabarytach;

jeśli będziesz je zwiększał, albo tworzył połączenia równoległe, pójdzie w drugą stronę.

Wszelkie porady o cudownych kondziołach, jak poczytasz uważnie posty w tym temacie dotyczą przede wszystkim blaszanych i ceramicznych tweeterów; w mniejszym zakresie agresywnych wzmacniaczy czy CD. Wróć do lektury. R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Zwrotnice mam polutowane w pająka bez pomocników, kable to Audioquest type4 , cienki do twetera a grubszy do średnich.

Niestety ze słuchawkami maly problem bo nie mam niczego dobrego ( orginalne douszne samsung i tanie nauszne panasonic jeszcze ze starych czasów).

Dlaczego kombinuje, bo czsami mam wrażenie ostrości wysokich tonów a jak na w końcu nie tanią wysokotonówke to przestrzeń nie powala.

DCD 2010, PMA-2020AE, SR7007+ Diy MTM W15, focal be, W15 / ceol n9 + excite x16

Nie powala, bo ma nie powalać. Muszę przyznać, że niewiele nagrań ma tę przestrzeń. Nawet wolę czasem posłuchać wykopaliskowych nagrań lat 60' na 70' gdzie instrumenty były "odcinane" w jednym głośniku.

Nowe rzeczy bywają wnerwiające do tego stopnia, że często sięgam po pojedyncze nagrania zrealizowane wzorcowo, żeby się przekonać, że to, co słyszę nie jest winą gratów, ale realizacji...

Polecam: Chesky, Telarc, Opus111 albo Venus - japońska wytwórnia, ale nagrania zupełnie nie japońskie.

Agresja nie musi być sprawą Morela czy kondensatora; reszta gratów też swoje robi.

Szczególnie podejrzany jest zwykle CD - k, ale i wzmacniacze potrafią dać po uszach, dlatego wspominałem o kontroli na słuchawkach.

Nawet, jak te Panasoniki mają swoje lata, powinny "dać świadectwo" czy coś się nie dzieje z resztą toru, zanim zagrają kolumny... R.

PS kable głośnikowe i IC też AQ, jak sądzę.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Sprawdziłem na słuchawkach, nic złego się nie dzieje, a CD gra bardziej sucho od wzmacniacza.

jeśli chodzi o kable to mam. IC qed silver spiral, a głosnikowe w biampingu(wiringu) na niskie qed SILWER ANIVERSARY XT a na średnie i wysokie qed RUBY XT.

Ale w szufladzie faktycznie leży AQ INDIGO2 i AQ SLATE.

Co do sprzętu to Marantz PM8003 i CD6004

DCD 2010, PMA-2020AE, SR7007+ Diy MTM W15, focal be, W15 / ceol n9 + excite x16

Sprawdź, co będzie się działo z wysokimi po podłączeniu zamiast Ruby XT zwykłego miedzianego kabla solid, ale do 0,5 mm średnicy. Chodzi o ilość góry i otwarcie dźwięku; czy będzie zmiana na jakichś nagraniach uważanych za wzorcowe. Jak nie masz pod ręką, to do prób na początek wystarczy ze 3m kabla telefonicznego instalacyjnego ( do 1 zł/m). Ważne też są zniekształcenia, czyli "kłucie po uszach" w tej konfiguracji przy wyższych poziomach głośności. Trzeba to porównać z dotychczasowym dźwiękiem najlepiej na materiale mono porównując głośnik z tym kablem i drugą kolumną z kablami dotychczasowymi. Może być bardziej sucho, może jak z CD, ale może jeszcze inaczej - więcej góry i analityczniej. R.

Jak będzie nie w tę stronę, próbuj wtedy na bogato - z Mundorfami, albo kable wystarczy wymienić na bardziej mulące.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Co znaczy lepszy? Co chcesz osiągnąć wymianą? Jak dasz równolegle dwa kondensatory, dźwięk będzie łagodniejszy, mniej barwny i mniej precyzyjny. To uspokaja dźwięk, pozbawia agresji; możesz dać i 4 - będzie jeszcze milej.

Witam

Czy może Kolega rozwinąć te myśl, bo jestem ciekawy tych tez .

Pozdrawiam

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

To nie są TEZY. Wynikają z doświadczeń i postów bardzo wielu forumowiczów - wystarczy złożyć pojemność z dwóch elementów i dla ucha dźwięk jest łagodniejszy. Poczytaj sobie wpisy. Podobnie wpływają elementy na 630V albo płytka zwrotnicy o ścieżkach szerokości 1 cm albo czasem i więcej. Porównaj dźwięk ze zwykłego MKT na 63V i Mundorfa na 630, a zobaczysz, o czym piszę. Zmienię zdanie, jeśli ktoś przedstawi wiarygodne pomiary zniekształceń kondensatorów w pasmie do 100 kHz, które są nisko oceniane na forum.

Bo jak do tej pory z czymś takim się nie spotkałem.

Jeśli złoży się wartość docelową z większej ilości elementów ( czy rezystorów czy pojemności ) będzie się wygładzał bardziej. Najlepiej rezystory z grubego grafitu i pojemności na wysokie napięcia do tego łączone grubymi kablami. Sprawa dotyczy jednak w większości tych, co walczą z twardymi, blaszanymi lub ceramicznymi kopułkami, albo mają agresywne graty; raczej rzadko dotyka to kopułek jedwabnych.

Zdarzyć się może pewnie też przy zbyt niskim podziale zwrotnicy. R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

To nie są TEZY. Wynikają z doświadczeń i postów bardzo wielu forumowiczów - wystarczy złożyć pojemność z dwóch elementów i dla ucha dźwięk jest łagodniejszy. Poczytaj sobie wpisy. Podobnie wpływają elementy na 630V albo płytka zwrotnicy o ścieżkach szerokości 1 cm albo czasem i więcej. Porównaj dźwięk ze zwykłego MKT na 63V i Mundorfa na 630, a zobaczysz, o czym piszę. Zmienię zdanie, jeśli ktoś przedstawi wiarygodne pomiary zniekształceń kondensatorów w pasmie do 100 kHz, które są nisko oceniane na forum.

Bo jak do tej pory z czymś takim się nie spotkałem.

Jeśli złoży się wartość docelową z większej ilości elementów ( czy rezystorów czy pojemności ) będzie się wygładzał bardziej. Najlepiej rezystory z grubego grafitu i pojemności na wysokie napięcia do tego łączone grubymi kablami. Sprawa dotyczy jednak w większości tych, co walczą z twardymi, blaszanymi lub ceramicznymi kopułkami, albo mają agresywne graty; raczej rzadko dotyka to kopułek jedwabnych.

Zdarzyć się może pewnie też przy zbyt niskim podziale zwrotnicy. R.

Witam

Ciekawi mnie teza o " braku precyzji " .W połączeniu równoległym 2 ,lub więcej kondensatorów.

Proszę o rozwiniecie tej myśli.

Pozdrawiam

P.S.

Podzielam zdanie o wyższości kondensatorów 630 V nas 63 V.

W magnetofonach kasetowych pogoń za doskonałościa zawsze kończy się Tandbergiem TCD 3014 A

Co znaczy lepszy? Co chcesz osiągnąć wymianą? Jak dasz równolegle dwa kondensatory, dźwięk będzie łagodniejszy, mniej barwny i mniej precyzyjny. To uspokaja dźwięk, pozbawia agresji; możesz dać i 4 - będzie jeszcze milej. R.

 

To ja glupi precyzji szukalem wyciagajac sygnal bezposrednio z DACa, a wystarczylo wyrzucic te zbocznikowane kondensatory...

 

Jest dokładnie odwrotnie .

 

Czyli pozbywając się zespołu kondensatorów na rzecz jednego( 4,3 na 3,9) wygrywam zlagodzenie przekazu i przesunięcie podziału tak jak bym zwiększył rezystor.

A jeśli dam mundorfa supremme zamiast m-cap630V to jeszcze poprawi się barwa, rozdzielczość i może stereofonia?

DCD 2010, PMA-2020AE, SR7007+ Diy MTM W15, focal be, W15 / ceol n9 + excite x16

A jeśli dam mundorfa supremme zamiast m-cap630V to jeszcze poprawi się barwa, rozdzielczość i może stereofonia?

Poprawi się rozdzielczość , precyzja , kontur a przez to przestrzeń , lokalizacja i stereofonia.

Jeżeli mamy jakiś kondensator o jakimś tam brzmieniu to dokładając drugi równolegle zwiększy się przejrzystość - szybkość . I teraz trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie pytanie czy jest to pożądane czy nie .

To rozpatrzmy ten konkretny przypadek.

Tor wysokotonowego u mnie wyglada tak;

-od plusa szeregowo idzie R4,7

-potem K2,2 Mundorf EVO

-następnie wpada w to sewka ròwnolegle

-za tym punktem mam K 4,3 (1i 3,3 M. m-cap630),

-na końcu mam R o wartosci zależnej od punktu podziału.

Jeśli wymienię ostatni kondesator na SUPREMME pojedyńczy to poprawi się rozdzielczość , precyzja , kontur a przez to przestrzeń , lokalizacja i stereofonia. A jesli dodam równolegle drugi to będzie przejzyscie i szybciej. Czy drugi kond ma też być SUPREMME czy mogę dać np M-cap

Dzięki za zainteresowanie i odpowiedź. Podejżewam że takie rzeczy nurtują wielu początkujących adeptów DIY.

DCD 2010, PMA-2020AE, SR7007+ Diy MTM W15, focal be, W15 / ceol n9 + excite x16

Ośmielę się tylko zauważyć, że nie są to rozterki "wielu początkujących adeptów DIY"

Znalezienie właściwej barwy wiolonczeli Bruno Cocseta, fortepianu Levine'a, trąbki Milesa czy w końcu skrzypiec Stephane Grappelli'ego jest naprawdę szlifowaniem systemu. To, co jest instrumentem stworzonym sztucznie, albo nagranym z przesterem może grać w KAŻDY sposób i tylko ograniczenia naszej wyobraźni muzycznej albo zwykły ból uszu powodują, że nie powstają dziś takie monstra, jak np. dwa korektory szeregowo plus wzmak "z uśmiechem charki" plus kontur i Altusy 110 - to dopiero gra ! Ale i tak każdy może się wykazać dowolną "moderacją" tego, co zostało nagrane na płytach czy zapisane jako pliki...Co kto lubi, albo ma kasę, tak sobie buduje zestaw - i bardzo dobrze. A że każdy uczy się zwykle na swoich błędach, to już inna sprawa, bo KAŻDY słyszy inaczej i musi zwykle sam dojść do własnego wzorca dźwięku. R.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.