Skocz do zawartości
IGNORED

Przedwzmacniacz RIAA na LT1115


janicniewiem

Rekomendowane odpowiedzi

Mam zajawkę na przedwzmacniacze RIAA i robię właśnie układ z datasheeta układu LT1115 (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) z czystej ciekawości.

 

Założenia:

- dual mono, 2 płytki sygnałowe + 2 zasilacze

- każde napięcie osobno stabilizowane

- każde napięcie z filtrem C-R-C (można zewrzeć jak będzie lipa)

- masa gwiazdowa

- rozdzielnie masy sygnału i zasilania (jeden punkt wspólny)

- możliwie małe wymiary

- możliwość obniżenia wzmocnienia o 3dB zworką (mam wkładkę 9 mV i mi potrzeba)

- wzmocnienie dla wkładki MC przełączane zworką jak w datasheet, dopasowanie trzeba przelutować

- raczej SMD, ale wersja THT (przewlekana) też jest

 

Do tej pory wstępnie powstały projekty płytek z sekcją przedwzmacniacza, zarówno w THT, jak i SMD. Mnie bardziej odpowiada SMD, aczkolwiek THT też jest ciekawa. Scalaki w podstawkach w obu wersjach. Dołączam screeny tego co jest z wyróżnioną masą. Wersja THT ma wymiary 90x86 mm na kanał, wersja SMD zmieściła się na 82x66 mm.

Ewentualnie można pomyśleć o łatwym dopasowaniu do wkładki, ale to zwiększy wymiary (wiele różnych R i C) i wydłuży ścieżkę sygnałową. W SMD na oko doda to 15 mm do szerokości płytki. W tej chwli trzeba sobie wlutować elementy pod konkretną wkładkę.

 

Użyte elementy:

Zdecydowałem się jednak zrobić na wartościach jak w oryginale (z jednym wyjątkiem). Wersja bardziej przyjazna elementami ma tych elementów o kilka więcej (np. rezystor 17,8k zastąpiony przez 16k + 1,8k) i dłuższe ścieżki, w końcu z niej zrezygnowałem. Elementy nietypowe znalazłem w Farnellu - wrażliwe są dostępne nawet o dokładności 0,1%, szkoda tylko że drogo. Pozostałe elementy z TME.

Scalaki LT1115 + LT1010 w DIP8 (podstawki). Mam nadzieję, że ten drugi się nie przegrzeje w takiej obudowie, ale prądy nie powinny być duże.

N-FET 2N4304 nie jest już dostępny, zastąpiłem przez 2N4393, może być konieczne dobranie prądu

 

Elektrolity:

- zasilanie PANASONIC EEUFC1V471 470uF; 35V (TME), dużo tantali

- stablizatory LM317/LM337 w wersji 100 mA, 2+2 na płytkę

- kombinacja 2200u + 4,7u (dół schematu) to trochę zagadka dla mnie, dałem PANASONIC EEUFC1C222 2200uF; 16V + WIMA MKP1D044706J00KSSD 4,7uF; 100VDC (TME). Zajmuje to dużo miejsca na płytce niestety.

- kondensatory sygnałowe co znalazłem:

WIMA FKP1-330P/2000 Kondensator: polipropylenowy; 330pF; 2kVDC; (TME)

KEMET R46KF215000N0K Kondensator: polipropylenowy; X2,przeciwzakłóceniowy; 15nF; (TME)

EVOX RIFA PFR 5 3.9nF 63V Kondensator: polipropylenowy (Allegro)

 

Na płytkach są zrobione wylewki z możliwością dołączenia lub nie do masy (dołączenie w jednym punkcie). Na jednej ze stron między elementami są też wylewki do niczego nie dołączone.

 

Co zostało do zrobienia:

- gdzieś trzeba dołączyć trzeci kabelek (GND) od gramofonu - chyba w punkt wspólny?

- podłączenie obudowy do GND? Nie wiem jak i po co.

- punkty testowe, napisy itp.

- płytki zasilacza

 

Ma ktoś jakąś koncepcję na zasilacz? Potrzeba około 2x22 V DC. Czy po prostu prostownik + bardzo duża pojemność + stabilizator, czy jakiś wymyślny układ? Poprzednio robiłem separator nfsuply2 by Irek (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) w zasilaczu.

 

Gdzie kupić małe toroidy do audio? Na toroidy.pl cena niezbyt przyjazna (~75 zł za sztukę, a trzeba dwie).

 

Wszelkie uwagi i sugestie mile widziane (jeśli sugerujesz zmianę elementów to podaj ich źródło i cenę).

post-53696-0-49811300-1419674547_thumb.png

post-53696-0-04030700-1419674548_thumb.png

post-53696-0-53579100-1419674548_thumb.png

post-53696-0-70578000-1419674548_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/116908-przedwzmacniacz-riaa-na-lt1115/
Udostępnij na innych stronach

"Na płytkach są zrobione wylewki z możliwością dołączenia lub nie do masy (dołączenie w jednym punkcie). Na jednej ze stron między elementami są też wylewki do niczego nie dołączone."

Tak nie powinieneś robić - wylewki jeśli są muszą być podłączone albo do sygnału albo do masy.

Masa sygnałowa i zasilania powinna się spotykać w punkcie gdzie podpinasz uziemienie/obudowę a ten punkt powinien być blisko pinu GND zasilania.

 

Jak zrobisz za cienkie ścieżki a takie widać to przy lutowaniu mogą ... odejść od pcb. Jak już musisz takie dać to pogrub je przy padach.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

"Na płytkach są zrobione wylewki z możliwością dołączenia lub nie do masy (dołączenie w jednym punkcie). Na jednej ze stron między elementami są też wylewki do niczego nie dołączone."

Tak nie powinieneś robić - wylewki jeśli są muszą być podłączone albo do sygnału albo do masy.

 

Dzięki za odpowiedź. Staram się zachować zasadę dołączania wylewki tylko w pojedynczym punkcie, a nie zlewania ze ścieżką. W takim razie wyrzucę wypełnienia tam, gdzie z uwagi na gęstość elementów nie mogę tego zachować, a KiCAD akurat z wylewkami sobie słabo radzi.

 

Masa sygnałowa i zasilania powinna się spotykać w punkcie gdzie podpinasz uziemienie/obudowę a ten punkt powinien być blisko pinu GND zasilania.

 

Jest do zrobienia poza pinem GND zasilania. Punkt wspólny mas jest w okolicach środka płytki (logiczne by nie ciągnąć ich przez całą płytkę), dodam w okolicy gniazdo na 3 kabelek gramofonu. Gniado zasilania jest na skraju płytki i na to nic nie poradzę. A co z dołączaniem obudowy jako takiej? Ma to jakiś sens? Do tej pory brałem plastikowe obudowy i nie zastanawiałem się nad tym.

 

Jak zrobisz za cienkie ścieżki a takie widać to przy lutowaniu mogą ... odejść od pcb. Jak już musisz takie dać to pogrub je przy padach.

 

Ścieżki sygnałowe są na 20 milsów, nie miałem z nimi problemów wcześniej (poza wylutowywaniem na siłę elementu THT). Niestety KiCAD nie umie zrobić "łezek" z automatu.

W Eaglu robię polygon i komendą trestrict tnę go uważam za stosowne.

 

Obudowa jak i sygnał od uziemienia powinien być blisko masy zasilania. Osobną masą leci masa zasilania do tego punktu i osobną masa sygnałowa. Nie ma nigdzie napisane, że to musi być centrum pcb.

 

Obudowa musi być metalowa. Podobnie rurka ramienia jest ekranem dla kabli sygnałowych i jest uziemiana/dołączana do masy. Na tej samej zasadzie działa tu obudowa.

A pamiętaj, że operujesz na sygnałach 1000x słabszych niż normalne np z sedesa.

 

Ja stosuję najmniejsze 0,6mm z groszami. Potem już szersze.

No łezki to już trzeba ręcznie ... ;-) ale da się.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

W Eaglu robię polygon i komendą trestrict tnę go uważam za stosowne.

 

KiCAD robi wylewki do sieci, tzn. jak dam wylewke do GND to wszystkie ścieżki GND w niej zostaną zawarte, natomiast nie potrafi zrobić wylewki dołączonej do jednego punktu. Przez to muszę robić dodatkowy element pośredniczący, by sobie taką nową sieć stworzyć.

 

Obudowa jak i sygnał od uziemienia powinien być blisko masy zasilania. Osobną masą leci masa zasilania do tego punktu i osobną masa sygnałowa. Nie ma nigdzie napisane, że to musi być centrum pcb.

 

No to się pogubiłem teraz :D Na obrazku zaznaczyłem strzałkami punkt gwiazdowy, gdzie schodzą się masy sygnału i zasilania oraz punkt wejścia masy na PCB. Prostokątem dałem miejsca gdzie mogę zrobić łączówkę do masy gramofonu (3 kabelek) oraz do podłączenia obudowy (2-pinową). To w którym miejscu lepiej - w 1 dać? Masę sygnałową nie chcę ciągnąc tak daleko, wolę w punkt gwiazdowy, czyli blisko wyjścia i scalaków.

 

 

Obudowa musi być metalowa. Podobnie rurka ramienia jest ekranem dla kabli sygnałowych i jest uziemiana/dołączana do masy. Na tej samej zasadzie działa tu obudowa.

A pamiętaj, że operujesz na sygnałach 1000x słabszych niż normalne np z sedesa.

 

Wiem wiem, aczkolwiek poprzedni Pre działa dobrze w plastikowej obudowie, żadnych zakłóceń, brumienia itp. Przynajmniej dla mnie jest ok. Teraz spróbuje powalczyć z metalem.

 

Ja stosuję najmniejsze 0,6mm z groszami. Potem już szersze.

No łezki to już trzeba ręcznie ... ;-) ale da się.

 

20 milsów to około 0,5 mm, więc blisko, ale mogę część poszerzyć. Ale to już pod koniec, jak będę miał 100% pewność elementów i połączeń.

 

Stwierdziłem, że w sumie mogę dodać do SMD dopasowanie do wkładki. Elementy dam od spodu płytki, a przełącznik DIP na wierzch i powinno się zmieścić. Do Nudy wybierałeś wartości tych elementów dopasowujących wg jakiegoś klucza, czy to co było w szeregu?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jak robisz smd to elementy pod spodem a masa na górze.

 

Na szybko o co mi chodziło na rysunkach. Pcb z regulatorami.

 

Do jakiej obudowy kto wsadzi to jego sprawa, ale należy ostrzec.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1494-0-87802900-1419702120_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Jak robisz smd to elementy pod spodem a masa na górze. .

 

Jest to jakaś koncepcja, by płytka "ekranowała" elementy od góry, ale jak jest miks SMD i THT, to wolę wszystko dawać od góry. Teraz dołożyłem od dołu rezystory pod przełącznikami. Oj nie będzie łatwo to polutować - 20 milsów między elementami. Płytka spuchła do 87x66 mm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trochę nowych zmian i chyba wystarczy w tym grzebania:

 

1. Punkt gwiazdowy przesunąłem bliżej scalaków. Skraca to masę sygnałową i jakoś lepiej mi się widzi.

2. Wylewki schodzą się teraz w miejscu wejścia obudowy i uziemienia, blisko wejścia masy zasilania na płytkę, daleko od czegokolwiek użytecznego. Poprzednio schodziły się na jednym z kondów zasilających

3. Znalazłem mniejszy kondensator 4,7uF polipropylenowy - raster 20 mm, więc jest opcja mały/duży

4. Pogrubiłem ścieżki zasilania, sygnałowe zostawię na 20 milsów jednak

 

Zastanawiam się ewentualnie, czy wybór pojemności wejściowej nie dać bliżej wejścia, a oddalić wybór rezystancji. Nie sądzę by to miało znaczenie, ale może jest jakieś uzasadnienie.

 

Jak już mam z Farnella zamawiać, to za regulatorami zamiast Panasoniców dałem RUBYCON 35ZLH470MEFC10X16 CAP, ALU ELEC, 470UF, 35V. Pozostaje jeszcze ewentualna zmiana tego 2200uF/16 wiszącego na sprzężeniu układu obok 4,7uF.

 

No i dalej kwestia zasilacza do tego zostaje zostaje. Chyba dam układ mostek->C1->R1->C2->LM317->C3, gdzie:

C1 i C2 coś dużego, może 10000uF; 35V; Ø30x35mm; ±20%

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

R1 nie wiem ile, widziałem stosowane od 0,25 ohm do nawet 10 ohm, raczej mniej jak więcej, by w sekundę te pojemności naładować

 

C3 nie wiem jeszcze, LM317 ma jakieś preferowane wartości?

post-53696-0-92984400-1420391970_thumb.png

post-53696-0-15181800-1420391971_thumb.png

post-53696-0-34915400-1420391971_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...

Coś zbyt długo mi się to wszystko przeleżało. Trzeba by to w końcu skończyć i zobaczyć czy to w ogóle zagra.

 

Dorobiłem płytkę zasilacza - wymiary 105x53 mm. Nie poszalałem jednak z pojemnościami - główne kondy 2x4700 uF i 470 uF za stabilizatorami. Pojemności rozdzielone przez rezystory dla lepszej filtracji.

 

Zostało mi w sumie jedno pytanie - transformator, a właściwie napięcie wtórne. Na wyjściu zasilacza ma być +/- 22-23 V, czyli przed stabilizatorami 25-26 V. To jakie napięcie transformatora? Limit po wyprostowaniu to 35 V DC z uwagi na kondensatory. Teoretycznie 26/pierwiastek z 2=18-19 V AC, a praktycznie? Jakiś zapas być powinien? Bo już kilka tematów przeglądałem i jedni piszą, że trafo ma już współczynnik na obciążenie uwzględniony, inni że trzeba dać więcej. Teoretyczny prąd maksymalny to 200 mA na gałąź, ale realnie powinien być dużo mniejszy. W poprzednim pre zwykłe trafo 2x12 V mi dało po wyprostowaniu 2x18 V DC, więc nawet więcej niż te 1,4 teoretyczne, a jeszcze prostownik swoje zabiera.

 

W płytce pre zmieniłem tylko gniazdo wejściowe zasilania - dodałem dodatkową masę by dało się zrobić dwie skręcone wiązki od zasilacza.

 

No i tak - jeśli ktoś jest zainteresowany płytkami na tym etapie (przed ich sprawdzeniem - mogą być błędy), to niech da znać - będę zamawiać w prototypy.com jakoś pewnie w przyszłym tygodniu. Pełny zestaw to 2 płytki pre + 2 płytki zasilacza.

 

Wg kalkulatora:

- 2 płytki zasilacza - 100 zł brutto

- 2 płytki pre - 115 zł brutto

- jakieś przesyłki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-53696-0-64984200-1424615138_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...

Projekt przybrał kształt realny w końcu. Zdjęcie z prac na dole. Zostało wykończenie "mechaniczne".

 

Dźwięk mi się podoba, im niższa pojemność wejściowa tym przyjemniej. Najlepsze wrażenie zrobił na mnie bas, wyraźny, twardy, sprężysty. Cała reszta jest ok, choć cudów nie ma.

 

Największa wada - poziom szumów dość wyraźny, poprzednie moje pre jest pod tym względem lepsze. Natomiast nie wiem czy to szumi bufor wyjściowy LT1010 (w porównaniu do opa LT1115 20x bardziej szumi), czy zasilania czy po prostu łapie z otoczenia i wzmacnia. Normalnie tego specjalnie nie słychać, ale z głową w głośniku jest już wyraźne..

 

A i jeszcze jedno - włącza się jako tako, a wyłącza już bardzo nieładnie. Tu by się przydał jakiś obwód odcinający wyjście. Zabrakło też rezystorów rozładowujących pojemności po wyłączeniu zasilania. Czyli jest nad czym pracować :)

 

Jest kilka błędów w footprintach, ale nic krytycznego.

 

Zrodził się jeszcze jeden problem - obudowa, masa i uziemienie.

 

Obudowa z Modushop, seria Galaxy. Aluminiowa lakierowana. No i niestety lakier prądu nie przewodzi. Jak to ogarnąć? Pościerać lakier na krawędziach, by połączyć elektrycznie wszystkie elementy i sprowadzić jednym przewodem przez filtr RC? Czy każdy element oddzielnym przewodem sprowadzić w jeden punkt i ten punkt przez filtr? Może ktoś ma wypróbowany sposób, bo obydwa podejścia słabo mi się widzą? Gniazda oczywiście są od obudowy odizolowane.

 

Druga sprawa to uziemienie. Trochę sztuka dla sztuki, bo instalację mam dwuprzewodową, ale urządzenie będzie wpięte przez filtr tworzący przewód PE z dwóch pojemności pomiędzy L i N. No i jak to powinno być połączone - teoretycznie obudowa do PE, trafa mają wyprowadzone PE, więc też do tego. A jak w praktyce? Chyba nie ma co sobie śmieci do układu wprowadzać i obudowę bym odpuścił z PE, natomiast trafa podłączył. Czy źle kombinuje?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I zdjęcia skablowanego z frontem.

 

Z mechaniki zostały do zrobienia nóżki. A z elektryki ekran z obudowy.... i drobne poprawki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-53696-0-96615200-1429632646_thumb.jpg

post-53696-0-51173500-1429632647_thumb.jpg

post-53696-0-98129300-1429632647_thumb.jpg

post-53696-0-99268800-1429632648_thumb.jpg

post-53696-0-51481300-1429632649_thumb.jpg

post-53696-0-02693100-1429632650_thumb.jpg

post-53696-0-06302000-1429632694_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.