Skocz do zawartości
IGNORED

Projekt pomieszczenia


mhce

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Jestem na etapie projektu domu, w części piwnicy chciałbym "zorganizować" nowe pomieszczenie audio. Szukam osób, firm które mają doświadczenie w tym temacie. Jako, że wielkość pomieszczenia jest praktycznie dowolna zastanawiam się czy stworzenie pomieszczenia na bazie "Golden Trapagon" (opisany w dokumencie strona 5, link poniżej) jest sensowne ?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Proszę o ewentualne opinie , osób które stanęły przed podobnym "problemem"

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/125578-projekt-pomieszczenia/
Udostępnij na innych stronach

tak, jest dowolna, planuje wykonać to dokładnie jak jest to opisane w dokumencie, czyli wysokość będzie się zmieniać tego pomieszczenia. Od 10' (czyli 3,048 m) do 12,72' (czyli 3,877m)

 

 

A czy wysokość pomieszczenia też jest dowolna?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tak na szybko kilka "dobrych" ratio.

Jeszcze sprawdź sobie rozkład Bonello żeby nie było zbyt dużych dziur w modach.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

lub

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja poszedłem w tym kierunku, z tym że pozostałem przy Golden Cuboid

 

3,00 x 4,85 x 7,51

 

Długosć powinna być wprawdzie nie 7,51, a 7,80, ale miałem pewne ograniczenia. Sprawdzałem kalkulatorem modów, czy nie będzie to miało negatywnego efektu i wychodzi na to, że nie ma problemu.

 

Pewnie, że wołabym trapagon, ale nie chciałem aż tak komplikować budowy.

 

Natomiast muszę dodać, że u mnie to pomieszczenie będzie mieściło się na parterze, będzie również pełniło funkcję gabinetu, będzie miało normalne wyjście balkonowe i dodatkowe niskie okno pod sufitem za linią kolumn. W ogóle nie rozumiem ludzi, którzy projektują takie powieszczenia w piwnicy, na strychach i separują się od reszty domowników. Dla mnie takie pomieszczenie, w którym można tylko usiąść i słuchac muzyki jest całkowicie niepraktyczne. Owszem, często siadam do słuchania, ale oprócz tego chcę również słyszeć wysokiej jakości muzykę gdy pracuję przy biurku albo gdy rozmawiam z gośćmi.

 

Jeszcze wracając do piwnicy, to dodatkowym problemem może być wilgoć, a nawet zalanie.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Nie jestem fanem piwnic ale doceniam ich zalety. Sprawdzają się tam gdzie otoczenie domu jest hałaśliwe a betonowe ściany dobrze absorbują niskie częstotliwości.

 

Odpowiednie proporcje i nierównoległy układ ścian zniwelują efekty modów, pozostaje kwestia kontroli pogłosu. Czy będzie rozwiązana standardowymi ustrojami, czy może warto pokusić się o bardziej kompleksowe rozwiązanie, np. Reflection Free Zone?

W ogóle nie rozumiem ludzi, którzy projektują takie powieszczenia w piwnicy, na strychach i separują się od reszty domowników.

 

Pewnie po to, by dziecko mogło spać a rodzice oglądać film lub słuchać głośno muzyki.

 

Dla mnie takie pomieszczenie, w którym można tylko usiąść i słuchac muzyki jest całkowicie niepraktyczne.

 

To tak jak na koncercie, idziesz a tam tylko muzyki można słuchać.

Myślę że ograniczanie się do własnej perspektywy, nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Myślę że ograniczanie się do własnej perspektywy, nie jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Może to zabrzmiało jakbym coś krytykował. Nie miałem takiego zamiaru. Chciałem tylko dać materiał do przemyśleń, bo jak sie buduje dom to trzeba myśleć jak najwięcej.

 

Pomieszczenie na parterze też można zamknąć. I to zależy już od rodzaju ścian i układu pomieszczeń jak dźwięk będzie tłumiony. A przynajmniej człowiek nie czuje się jak w jaskini.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

betonowe ściany dobrze absorbują niskie

 

Izolują, poprawiam tylko dlatego żeby ktoś sobie nie wybudował metrowej ściany z żelbet-u z nadzieją na pochłanianie 20Hz

 

W ogóle nie rozumiem ludzi, którzy projektują takie powieszczenia w piwnicy

 

Słuchałeś kiedyś w pomieszczeniu gdzie był niski poziom tła akustycznego? Słuchasz tam dwa razy ciszej a dodatkowo dwa razy lepiej.

 

Pozdrawiam

 

 

Izolują, poprawiam tylko dlatego żeby ktoś sobie nie wybudował metrowej ściany z żelbet-u z nadzieją na pochłanianie 20Hz

A jaki jest wg Ciebie mechanizm tej izolacji jeżeli nie przez absorbcję?

A jaki jest wg Ciebie mechanizm tej izolacji jeżeli nie przez absorbcję?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Patrząc na obrazek, beton ma twoim zdaniem dobre pochłanianie?

Twoim zdaniem beton jest powierzchnią pochłaniającą? A może odbijającą?

Dlaczego w pustym pomieszczeniu z betonu w "dole" pasma jest wielkie "boom"?

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Może to zabrzmiało jakbym coś krytykował. Nie miałem takiego zamiaru. Chciałem tylko dać materiał do przemyśleń, bo jak sie buduje dom to trzeba myśleć jak najwięcej.

 

Pomieszczenie na parterze też można zamknąć. I to zależy już od rodzaju ścian i układu pomieszczeń jak dźwięk będzie tłumiony. A przynajmniej człowiek nie czuje się jak w jaskini.

 

 

Dziękuję za Wasze opinie. Pomieszczenie "spełnienie moich marzeń" powstanie wg. wzoru który podałem. Rozumem, że nikt nie miał przyjemności z "Golden Trapagon" no to ja dam znać jak powstanie :).

Wracając do słuchania muzyki, w tym przypadku - mojego planowanego pomieszczenia - nie ma miejsca na żaden kompromis. I tyle.

 

Pozdrawiam

Rozumem, że nikt nie miał przyjemności z "Golden Trapagon" no to ja dam znać jak powstanie :)

 

Ach... Super, całe forum czeka niecierpliwie. Tylko pamiętaj że nie zagra Ci to dobrze dopóki nie zaopatrzysz się u nich na internetowej stronie (nie będzie z tym problemu, działają na całym świecie)... W kable, przetworniki, konektory, wszelkiego rodzaju wkładki LP a przede wszystkim podkładki pod "przewody" które nie inaczej są dedykowane. Oczywiście wcześniej musisz podprowadzić "czyste" zasilanie z osiedlowego transformatora bez sąsiada "po drodze", a jak... Grubym kablem żeby nie było, najlepiej najdroższym, wszelkie informacje znajdziesz w internecie. Po tych podstawowych działaniach zasiądź wygodnie w pomieszczeniu o wymiarach proponowanych przez Cardas- a i słuchaj Nirvany jaka płynie z przetworników... przecież nic więcej nie trzeba "bo tak jest napisane".

 

"nie wszystko złoto co się świeci"

 

Pozdrawiam

 

Patrząc na ten obrazek widzę że tabelka kończy się na 125 Hz

 

Tak, kończy się...

betonowe ściany dobrze absorbują niskie częstotliwości.

 

Z rozpędu przeczytałem izolują a piszesz absorbują.

 

A jaki jest wg Ciebie mechanizm tej izolacji jeżeli nie przez absorbcję?

 

Miałeś kilka Ciekawych wpisów, ale teraz, mówiąc szczerze, zwątpiłem...

Jeśli chcesz przeforsować absorpcję ściany z betonu, no to muszę Cię zmartwić, bo to nie przejdzie.

Masa przegrody jest wyznacznikiem izolacyjności, to takie ABC, choć bardziej A niż C....

 

Nawet Audiomono Ci pokazuje jak wygląda pochłanianie (kończy się na 125 Hz bo takie są normy w budownictwie) i beton ma żadne.

Przecież w betonowych ścianach masz potężne fale stojące i są wynikiem bardzo dobrej izolacyjności betonu.

 

Nie wiem co mam Ci powiedzieć, ale cegieł w celu pochłaniania nikt na ścianę jeszcze nie wiesza.

 

Rozumem, że nikt nie miał przyjemności z "Golden Trapagon" no to ja dam znać jak powstanie :).

 

Powiem Ci tak, ratio może być lepsze lub gorsze, ale nie gwarantuje niczego. Pomieszczenie może być finalnie super lub bardzo słabe. Sama propozycja, która jest na stronie jest ok, ale co z tym zrobisz, to się okaże. Stąd też nikt nie podchodzi z euforią, czy tekstami "Golden Trapagon sprawi, że twoje problemy z akustyką znikną". Jeśli cały proces adaptacji będzie na dobrym i merytorycznym poziomie, to powinieneś być zadowolony.

 

Pozdrawiam

Miałeś kilka Ciekawych wpisów, ale teraz, mówiąc szczerze, zwątpiłem...

Jeśli chcesz przeforsować absorpcję ściany z betonu, no to muszę Cię zmartwić, bo to nie przejdzie.

Masa przegrody jest wyznacznikiem izolacyjności, to takie ABC, choć bardziej A niż C....

Ech. Jak czytam niektóre Wasze wpisy, to się czasem zastanawiam, po co tu jesteście, bo mam wrażenie że nie w celu dyskusji i wymiany wiedzy i doświadczeń. Mam nadzieję że mylne. Ale do rzeczy.

 

Nie ma takiego zjawiska fizycznego jak izolacja. Izolacyjność przegrody może wynikać z jej zdolności do absorpcji lub odbicia fali akustycznej. W przypadku zamkniętych pomieszczeń znaczenie ma tylko zdolność do absorpcji. To, że beton ma niski współczynnik pochłaniania dźwięku wynoszący np. owe 0,02 dla 125 Hz przy pojedynczym odbiciu jest nieistotne, bo przecież np. w pomieszczeniu o przeciwległych ścianach odległych o 4 metry, fala w ciągu sekundy odbije się od nich 85 razy. To jaki współczynnik mają materiały na ścianach nie ma znaczenia, i tak ogromna większość energii akustycznej zostanie przez nie pochłonięta, to tylko kwestia czasu wyrażona długością trwania pogłosu.

 

Zdolność do pochłonięcia energii fali przechodzącej przez przegrodę jest generalnie funkcją gęstości materiału, w szczególności dla najniższych częstotliwości i tu beton jest jednym z najlepszych dostępnych materiałów.

 

Nawet Audiomono

Nawet? ;-)

 

Ci pokazuje jak wygląda pochłanianie (kończy się na 125 Hz bo takie są normy w budownictwie) i beton ma żadne.

Przecież w betonowych ścianach masz potężne fale stojące i są wynikiem bardzo dobrej izolacyjności betonu.

Fala stojąca to zjawisko rezonansowe wynikające z geometrii, to czy ściany będą z betonu czy z pustaków chyba nie będzie miało większego znaczenia. Znasz jakieś obiektywne porównania?

 

 

Nie wiem co mam Ci powiedzieć, ale cegieł w celu pochłaniania nikt na ścianę jeszcze nie wiesza.

:-)

W ogóle nie rozumiem ludzi, którzy projektują takie powieszczenia w piwnicy, na strychach i separują się od reszty domowników. Dla mnie takie pomieszczenie, w którym można tylko usiąść i słuchac muzyki jest całkowicie niepraktyczne. Owszem, często siadam do słuchania, ale oprócz tego chcę również słyszeć wysokiej jakości muzykę gdy pracuję przy biurku albo gdy rozmawiam z gośćmi.

 

Jeszcze wracając do piwnicy, to dodatkowym problemem może być wilgoć, a nawet zalanie.

 

Parafrazujac mozna powiedziec, ze w ogole nie rozumiem ludzi którzy chcą uszczęśliwiać swoją muzyka innych.... Mam dwa pomieszczenia i to jedno będące na poziomie wspólnym z innymi pomieszczenia pomimo izolacji akustycznej nie jest tak lubiane przez resztę domowników jak to na poziomie przyziemia czy jak wolisz piwnicy. I to na co zwrócił inny user: poziom szumu tła jest zerowy, grasz dla siebie, klubowo.

 

A juz z ta wilgocią i zalewaniem (budujesz na Żuławach lub innej depresji?), przy obecnych, dostępnych technologiach i możliwościach to juz chyba sam zalewasz na sile.....

 

 

 

 

Dziękuję za Wasze opinie. Pomieszczenie "spełnienie moich marzeń" powstanie wg. wzoru który podałem. Rozumem, że nikt nie miał przyjemności z "Golden Trapagon" no to ja dam znać jak powstanie :).

Wracając do słuchania muzyki, w tym przypadku - mojego planowanego pomieszczenia - nie ma miejsca na żaden kompromis. I tyle.

 

Pozdrawiam

 

jak masz plan, buduj i zmerzaj do celu.... Koncept ciekawy. Powodzenia

Ech. Jak czytam niektóre Wasze wpisy, to się czasem zastanawiam, po co tu jesteście, bo mam wrażenie że nie w celu dyskusji i wymiany wiedzy i doświadczeń. Mam nadzieję że mylne. Ale do rzeczy.

 

Z mojej perspektywy się mylisz :)

 

Nie ma takiego zjawiska fizycznego jak izolacja.

 

Podział ze względu na zjawiska fizyczne i implikacje, to jedno. Owszem są to prawa które określają zasady. Ale oprócz fizyków są jeszcze inżynierzy. No i jest coś takiego jak izolacyjność, parametr który odnosi się do wspomnianej przez Ciebie absorpcji i odbicia w ujęciu praktycznym. Są na to normy i cała masa zadrukowanego papieru w tym temacie.

 

W przypadku zamkniętych pomieszczeń znaczenie ma tylko zdolność do absorpcji.

 

Jest jeszcze energia fali przenikającej, więc nie tylko. No i tutaj wychodzi kwestia wspomnianej izolacyjności.

 

To, że beton ma niski współczynnik pochłaniania dźwięku wynoszący np. owe 0,02 dla 125 Hz przy pojedynczym odbiciu jest nieistotne, bo przecież np. w pomieszczeniu o przeciwległych ścianach odległych o 4 metry, fala w ciągu sekundy odbije się od nich 85 razy

 

Kurcze jak jest nie istotne, to nie wiem po co w ogóle rozmowa na temat adaptacji. Przecież już wspomniałeś:

 

to tylko kwestia czasu wyrażona długością trwania pogłosu.

 

Problem w tym, że duży czas pogłosu nie jest pożądany. Przecież o to chodzi w pomieszczeniu odsłuchowym, by to kontrolować.

Finalnie w kwestii absorpcji jeśli skala jest od 0 do 1. Zaś beton ma owe 0.02 to możemy stwierdzić że nie pochłania. Dywagowanie o dziedzinie czasu w tym przypadku, dla mnie jest bez sensu, bo to właśnie długi czas pogłosu jest problemem. To jak słuchanie muzyki w wykafelkowanej toalecie i powiedzenie, że kafle słabo pochłaniają, ale panu dźwięk się poodbija i finalnie zostanie pochłonięty...

 

Zdolność do pochłonięcia energii fali przechodzącej przez przegrodę jest generalnie funkcją gęstości materiału, w szczególności dla najniższych częstotliwości i tu beton jest jednym z najlepszych dostępnych materiałów.

 

To ja się zapytam skoro beton ma tak dobrą absorpcję, to jak to jest, że w betonowym pomieszczeniu są bardzo potężne fale stojące. Dziwnym trafem w konstrukcjach lekkich, ten problem nie jest tak dokuczliwy. Od razu podpytam czy czasem wspomniana izolacyjność, nie jest tutaj istotna.

 

Fala stojąca to zjawisko rezonansowe wynikające z geometrii, to czy ściany będą z betonu czy z pustaków chyba nie będzie miało większego znaczenia. Znasz jakieś obiektywne porównania?

 

Dalej chodzi mi po głowie kwestia izolacyjności i zdolność absorpcji. Dziwnym trafem przy materiałach o dużej absorpcji zjawisko fal stojących jest minimalizowane.

Dalej chodzi mi po głowie kwestia izolacyjności i zdolność absorpcji. Dziwnym trafem przy materiałach o dużej absorpcji zjawisko fal stojących jest minimalizowane.

A znasz jakiś materiał o dużej absorpcji, zwłaszcza w zakresie niskich częstotliwości, nadający się do budowy ścian i stropów?

 

 

(czyt. niski) jedynie w komorach bezechowych (zwłaszcza w nocy) możemy mieć okolice zera, po za tym wszystko się zgadza.

 

Pozdrawiam

 

ok, zera moze i nie ma bo ja tam jestem:) na żadne noce nie musze czekać wiec wszystko sie zgadza :)

To ja się zapytam skoro beton ma tak dobrą absorpcję, to jak to jest, że w betonowym pomieszczeniu są bardzo potężne fale stojące. Dziwnym trafem w konstrukcjach lekkich, ten problem nie jest tak dokuczliwy. Od razu podpytam czy czasem wspomniana izolacyjność, nie jest tutaj istotna.

Potężne w jakim sensie? Amplitudy czy czasu wygaszania? Jak bardzo potężniejsze? Porównywałeś dwa pomieszczenia o takiej samej geometrii i parametrach źródła dźwięku różniące się jedynie konstrukcją przegród? W jaki sposób? I czy przypadkiem te usłyszane potężne fale stojące to nie jest flatter, który z falą stojącą nie ma nic wspólnego?

 

Jak już jesteśmy przy absorpcji fali odbitej, to

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) dla niewykończonego betonu (coarse concrete) podaje następujące współczynniki dla zakresu od 125 Hz do 4kHz: 0.36 0.44 0.31 0.29 0.39 0.25

 

Całkiem niezłe, ale mi nie o to chodzi. Rozróżniasz dźwiękochłonność od dźwiękoizolacyjności? W obydwu przypadkach mamy do czynienia z absorpcją, w pierwszym przy odbiciu fali na granicy ośrodków, w drugim przy przechodzeniu fali przez materiał. Ja pisałem o tej drugiej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zbig: beton ma duży ciężar właściwy, dużą sztywność i nie jest porowaty. Takie materiały odbijają falę dźwiękową, a nie pochłaniają. Gdyby taki materiał miał nieskończoną masę, to by odbił 100% padającej fali. Nie ma tu więc mowy o żadnym pochłanianiu, natomiast jest dobra izolacja. To oznacza, że z punktu widzenia adaptowanego pomieszczenia beton nic nie pochłania. Natomiast sąsiednie pomieszczenia są chronione przed hałasem. Chyba, że chcesz sobie zrobić z betonu rezonator :)

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Czyli co się dzieje z energią wyemitowaną przez głośniki w pomieszczeniu o ścianach z betonu? Co ją pochłania? Bo coś musi. Jako podpowiedź podam fakt, że poza strefą bliskiego pola poziom hałasu w zamkniętym pomieszczeniu jest stały.

Chyba, że chcesz sobie zrobić z betonu rezonator :)

 

Przypomniało mi się Manifold Recording

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-53661-0-99989300-1455707138_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czyli co się dzieje z energią wyemitowaną przez głośniki w pomieszczeniu o ścianach z betonu? Co ją pochłania? Bo coś musi. Jako podpowiedź podam fakt, że poza strefą bliskiego pola poziom hałasu w zamkniętym pomieszczeniu jest stały.

 

Zamienia się w ciepło. Tłumi ją powietrze. Sciany pewnie też, ale z punktu widzenia adaptacji akustycznej jest to znikomy efekt. Od tego sa zdecydowanie inne meteriały niż beton.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Czyli co się dzieje z energią wyemitowaną przez głośniki w pomieszczeniu o ścianach z betonu? Co ją pochłania? Bo coś musi. Jako podpowiedź podam fakt, że poza strefą bliskiego pola poziom hałasu w zamkniętym pomieszczeniu jest stały.

 

moze zostać zamieniona np. w energię cieplna na wskutek wibracji np. na odpowiednio sztywnej membramie jeżeli takowa w pomieszczeniu jest....nie wdając sie w wyliczankę beton odbija ok. 97% fali dźwiękowej, i beton w postaci 'czystej' jest lepszym izolatorem dźwięku niz absorberem.

Mam takowe porównanie chociażby pomiędzy przegrodami z betonu w 100% i poziom izolacji i adaptacji akustycznej jaki musiał zostać przeprowadzony vs. przegrody w konstrukcji drewnianej, gdzie akustyka nie stwarza problemow w tej skali a z kolei izolacja akustyczna gra pierwsze skrzypce....

I sa to dwa rożne grania.

Pozdrawiam

Użytkownik Zbig dnia 17.02.2016 - 11:29 napisał

Czyli co się dzieje z energią wyemitowaną przez głośniki w pomieszczeniu o ścianach z betonu? Co ją pochłania? Bo coś musi. Jako podpowiedź podam fakt, że poza strefą bliskiego pola poziom hałasu w zamkniętym pomieszczeniu jest stały.

 

Zamienia się w ciepło. Tłumi ją powietrze. Sciany pewnie też, ale z punktu widzenia adaptacji akustycznej jest to znikomy efekt

 

Powietrze. No dobrze, przyjrzyjmy się zdolności powietrza do pochłaniania energii fali akustycznej. W polu swobodnym, z którym mamy do czynienia na otwartej przestrzeni, spadek SPL wynosi 6dB na każde podwojenie odległości od źródła dźwięku. Łatwo licząc, do uzyskania tłumienia -50 dB potrzeba ponad ćwierć kilometra. To pokazuje, jak słabym absorberem jest powietrze i jak ogromnej przestrzeni potrzeba aby uzyskać w nim tłumienie, które zapewnia z naddatkiem 15 cm ściana z betonu. Te kilkadziesiąt kg które mieści się w przeciętnym pokoju odsłuchowym nie będzie miało żadnego znaczenia.

 

Teraz opiszę najdokładniej jak się da, jak przebiega pochłanianie energii fali dźwiękowej w zamkniętym pomieszczeniu. Włączamy źródło, fala dochodzi do ścian, odbija się od nich słabsza o ich współczynnik absorpcji, i leci ku kolejnym odbiciom, za każdym razem proporcjonalnie słabsza, aż zaniknie. Jeżeli współczynnik pochłaniania dźwięku materiału przegród jest niski, trzeba wiele odbić zanim amplituda spadnie o standardowe 60 dB i dlatego mamy wtedy długi czas pogłosu, typowy dla słabo wytłumionych pomieszczeń. Bez względu jednak na jego długość, niemal cała energia akustyczna zostaje pochłonięta przez przegrody i w części określonej współczynnikiem izolacyjności akustycznej Rw zamieniona w nich na ciepło, reszta przechodzi do sąsiadujących pomieszczeń bądź na zewnątrz budynku.

 

To nie są żadne moje wymysły, tylko informacje przepisane z podręczników bądź wykładów nt akustyki budowlanej. Chodzi o to aby odróżniać pojęcia dźwiękochłonności i dźwiękoizolacyjności.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powietrze. No dobrze, przyjrzyjmy się zdolności powietrza do pochłaniania energii fali akustycznej. W polu swobodnym, z którym mamy do czynienia na otwartej przestrzeni, spadek SPL wynosi 6dB na każde podwojenie odległości od źródła dźwięku. Łatwo licząc, do uzyskania tłumienia -50 dB potrzeba ponad ćwierć kilometra. To pokazuje, jak słabym absorberem jest powietrze i jak ogromnej przestrzeni potrzeba aby uzyskać w nim tłumienie, które zapewnia z naddatkiem 15 cm ściana z betonu. Te kilkadziesiąt kg które mieści się w przeciętnym pokoju odsłuchowym nie będzie miało żadnego znaczenia.

 

Teraz opiszę najdokładniej jak się da, jak przebiega pochłanianie energii fali dźwiękowej w zamkniętym pomieszczeniu. Włączamy źródło, fala dochodzi do ścian, odbija się od nich słabsza o ich współczynnik absorpcji, i leci ku kolejnym odbiciom, za każdym razem proporcjonalnie słabsza, aż zaniknie. Jeżeli współczynnik pochłaniania dźwięku materiału przegród jest niski, trzeba wiele odbić zanim amplituda spadnie o standardowe 60 dB i dlatego mamy wtedy długi czas pogłosu, typowy dla słabo wytłumionych pomieszczeń. Bez względu jednak na jego długość, niemal cała energia akustyczna zostaje pochłonięta przez przegrody i w części określonej współczynnikiem izolacyjności akustycznej Rw zamieniona w nich na ciepło, reszta przechodzi do sąsiadujących pomieszczeń bądź na zewnątrz budynku.

 

To nie są żadne moje wymysły, tylko informacje przepisane z podręczników bądź wykładów nt akustyki budowlanej. Chodzi o to aby odróżniać pojęcia dźwiękochłonności i dźwiękoizolacyjności.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Super i cały czas oboje o tym mówimy.

Tylko beton dalej nie jest dobrym absorberem, zapewniam Cię, że wełna mineralna o grubości 40 cm robi to znacznie lepiej (kwestia dobrania jeszcze AFR).

Jeśli chciałeś udowodnić, że wszystko ma właściwości absorbujące, to jak najbardziej masz rację. Ale to nie powód by mówić o betonie jako absorberze niskich częstotliwości (choć zachodzi tam takie zjawisko). Mimo że zachodzi pochłanianie, przegroda z betonu dalej ma lepsze właściwości odbijające, niż absorbujące. Dlatego nie nazywa się tego absorberem. Praktycznie każdy ośrodek, ciało ma właściwości tłumiące, jeśli patrzeć na to z tej perspektywy.

 

Dodatkowo z tym powietrzem, to chyba nie ma co rozpatrywać kwestii tłumienności ośrodka w jakim rozchodzi się fala. Bo też zaczniemy mówić, że powietrze jest absorberem.

 

Cała ta dyskusja rozeszła się o to, że stwierdziłeś, iż beton dobrze pochłania niskie częstotliwości. Tłumić tłumi, ale na pewno nie dobrze. W perspektywie adaptacji i konkretnych rozwiązań możemy stwierdzić, że prawie wcale i o to się rozchodzi w tej dyskusji.

 

To tak jak z tą izolacyjnością, gdzie stwierdziłeś, że nie ma takiego zjawiska fizycznego itd. Gdzie izolacyjność i masa przegrody są bezpośrednio związane, co już wałkowaliśmy. Nawet w linku który podałeś cytuję "Dlatego dźwiękoizolacyjność (izolacyjność akustyczną) najskuteczniej zapewniają przegrody o dużej masie." Więc jak widzisz moje stwierdzenie że

 

Masa przegrody jest wyznacznikiem izolacyjności

 

Jest bardzo zasadne.

 

No ale będąc bardziej szczegółowym i wracając do wspomnianej przez Ciebie akustyki budowlanej, to oprócz wspomnianej absorpcji , to jest jeszcze jeden problem. Przenoszenie się niskich częstotliwości w danym ośrodku :). Gdzie występuje problem przenoszenia się basu po kondygnacjach budynku. Więc następuje sytuacja w której przyległe stropy i ściany nośn,e mogą stać się elementem wypromieniowującym drgania do otoczenia (pomieszczenia przyległe, niższe kondygnacje itd.)

 

Tak że Zbig nie ma co męczyć tego tematu. Osoby zainteresowane, coś z tej dyskusji się dowiedzą :).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Powietrze. No dobrze, przyjrzyjmy się zdolności powietrza do pochłaniania energii fali akustycznej. W polu swobodnym, z którym mamy do czynienia na otwartej przestrzeni, spadek SPL wynosi 6dB na każde podwojenie odległości od źródła dźwięku. Łatwo licząc, do uzyskania tłumienia -50 dB potrzeba ponad ćwierć kilometra. To pokazuje, jak słabym absorberem jest powietrze i jak ogromnej przestrzeni potrzeba aby uzyskać w nim tłumienie, które zapewnia z naddatkiem 15 cm ściana z betonu. Te kilkadziesiąt kg które mieści się w przeciętnym pokoju odsłuchowym nie będzie miało żadnego znaczenia.

 

Teraz opiszę najdokładniej jak się da, jak przebiega pochłanianie energii fali dźwiękowej w zamkniętym pomieszczeniu. Włączamy źródło, fala dochodzi do ścian, odbija się od nich słabsza o ich współczynnik absorpcji, i leci ku kolejnym odbiciom, za każdym razem proporcjonalnie słabsza, aż zaniknie. Jeżeli współczynnik pochłaniania dźwięku materiału przegród jest niski, trzeba wiele odbić zanim amplituda spadnie o standardowe 60 dB i dlatego mamy wtedy długi czas pogłosu, typowy dla słabo wytłumionych pomieszczeń. Bez względu jednak na jego długość, niemal cała energia akustyczna zostaje pochłonięta przez przegrody i w części określonej współczynnikiem izolacyjności akustycznej Rw zamieniona w nich na ciepło, reszta przechodzi do sąsiadujących pomieszczeń bądź na zewnątrz budynku.

 

To nie są żadne moje wymysły, tylko informacje przepisane z podręczników bądź wykładów nt akustyki budowlanej. Chodzi o to aby odróżniać pojęcia dźwiękochłonności i dźwiękoizolacyjności.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Skracając cały długi wywód wychodzi na to ze: beton jest lepszym izolatorem akustycznym ze względu na masę niz absorberem, a powietrze jest tylko nośnikiem i nie jest najlepszym sposobem 'wygaszania' energii.

A tak w ogole nie rozumiem do konca celowości tych wywodów?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.